نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مهر ۱۵, پنجشنبه

۴۲۰ کیلومتر راه برای رسیدن به بیمارستان/۲۵ تخت برای ۱۳۶ بیمار

ه روایت از سیستان و بلوچستان؛

۴۲۰ کیلومتر راه برای رسیدن به بیمارستان/۲۵ تخت برای ۱۳۶ بیمار



سه تن از
ضریب اشغال تخت های بیمارستانی
در ابتدا دکتر رضا میر رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت در شرق کشور حیات بخش بوده است، تصریح کرد: این طرح از این جهت حیات بخش بوده که این منطقه در بعضی موارد از حداقل ها هم محروم بوده است.
وی با اشاره به سفر دی ماه سال ۹۴ وزیر بهداشت به شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان، گفت: وزیر بهداشت در حالی سه شبانه روز در این منطقه حضور یافتند، که کمتر کسی از مقامات ارشد کشور به این منطقه پا گذاشته اند.
میر با اشاره به سفر وزیر و بررسی مسائل حوزه سلامت شهرهای جنوبی استان، افزود: حاشیه شهرهای ما هیچ امکاناتی نداشت و هنوز ۶ شهر ما بیمارستان ندارد.
وی با اعلام اینکه دستاورد وزیر بهداشت در سفر به سیستان و بلوچستان تصویب ۳۹۳ پروژه عمرانی بزرگ و متوسط بوده است، گفت: بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی، یکی از طرح های بزرگ بهداشتی و درمانی این منطقه است.
میر با اشاره به ۲۹۳ هزار مترمربع زیربنای طرح های عمرانی و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آنها، افزود: تمامی طرح ها در حال اجراست بطوریکه میانگین ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد هستیم و برخی پروژه ها که دارای اولویت هستند، بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام اینکه ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در این منطقه ۱۱۵ درصد است، گفت: بیمارستان سراوان هم مرز با پاکستان که در سال ۱۳۵۰ با ظرفیت ۲۵ تخت به بهره برداری رسیده است، حالا در همان فضای فیزیکی ۱۳۶ مریض را بستری می کنیم.
وی با اعلام اینکه بعضا مجبور می شویم بیماران را در راهروهای بیمارستان بخوابانیم، افزود: این در شرایطی است که وضعیت بیمارستان ها کاملا غیر استاندارد است.
میر با اشاره به بیمارستان تامین اجتماعی چابهار که در سال ۸۷ با ۴۸ تخت احداث شده است، گفت: در همین فضای فیزیکی ۱۵۸ مریض را بستری می کنیم.
وی تاکید کرد: اگر همه طرح های بهداشتی و درمانی در منطقه به بهره برداری برسند، باز به میانگین کشوری نمی رسیم.
هم مرز بودن با دو کشور دارای مشکلات بهداشتی
دکتر ایرج ضاربان رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر با عنوان این مطلب که ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خشکی و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دو کشور دارای مشکلات بهداشتی و درمانی داریم، گفت: به نوعی می توان گفت که ایرانشهر، استان توسعه یافته افغانستان و پاکستان است.
وی افزود: خیلی از مشکلات منطقه ما به دلیل همجواری با این دو کشور است. بطوریکه میانگین تخت بیمارستانی در کشور ۱.۷ به ازای جمعیت است و در استان در حدود یک تخت ولی در ایرانشهر حدود ۶ دهم تخت است.
ضاربان با اعلام اینکه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر ۶ شهرستان محروم را تحت پوشش دارد، گفت: ۸۰۰ هزار جمعیت تحت پوشش در وسعت ۸۰ هزار کیلومتری داریم که سهم یک درصدی از جمعیت کشور و ۴.۶ درصدی از وسعت کشور را به خود اختصاص داده ایم.
وی با اعلام اینکه سه شهرستان فاقد بیمارستان داریم، افزود: سال گذشته ۱۸ زایمان در داخل آمبولانس ها انجام شد و امسال نیز تاکنون ۷ مورد زایمان داخل آمبولانس داشته ایم که بخاطر مسافت زیاد برای رسیدن به مراکز درمانی است. بطوریکه باید ۴۲۰ کیلومتر راه را برای رسیدن به بیمارستان طی کنند.
ضاربان با اشاره به ۱۶۰۰ روستای فاقد آب شرب در منطقه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر، گفت: متاسفانه تاوان کم کاری سایر دستگاه ها را وزارت بهداشت می دهد.
وی از تصویب ۱۲۰ پروژه بهداشتی و درمانی با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار که مخصوص سفر وزیر بهداشت بوده است، خبر داد و افزود: مشکل ما فقط امکانات نیست، زیرا در حال حاضر دستگاه چند میلیاردی ام آر آی داریم اما کارشناس برای استفاده از خدمات این دستگاه نداریم.
بالاترین میزان آمار بیماری سل
دکتر علی اکبر نصیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در ادامه با اشاره به ۵ شهرستان با ۴۵۳ هزار نفر جمعیت رسمی و بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت غیر رسمی که تحت پوشش خدمات این دانشگاه هستند، گفت: بیشترین درصد افاغنه در زابل حضور دارند و رفت و آمدهای مرزی در این منطقه زیاد است.
وی با اشاره به هم مرز بودن با ولایت نیمروز و فراخ افغانستان، افزود: ولایت نیمروز ۶۵۰ هزار جمعیت دارد که بار بهداشتی و درمانی این منطقه به زابل منتقل می شود.
نصیری از وجود ۳۵ مرکز بهداشتی و درمانی و ۴ بیمارستان دولتی که تحت پوشش دانشگاه هستند، خبر داد و گفت: بار بالای بیماری های عفونی که از افغانستان منتقل می شود، باعث شده تا بالاترین میزان آمار سل مربوط به سیستان باشد.
وی همچنین به بیماری های تالاسمی و هموفیلی در منطقه زابل اشاره کرد و افزود: بیماری تالاسمی در این منطقه از بالاترین شیوع در کشور برخودار است
 *********************************************

********************************************

هیچ نظری موجود نیست: