عشوقه کانادایی و برملا کردن «اسرار اسرائیل برای مامور اطلاعات ایران»
 


گزارش روزنامه «تورنتو سان» که عکس آرین آذربار را نیز منتشر کرده است.
گزارش روزنامه «تورنتو سان» که عکس آرین آذربار را نیز منتشر کرده است.
           
آیا یکی از تازه‌ترین رازهای سر به مُهر اسرائیلی توسط یک زن مامور نهادهای اطلاعاتی کانادا فاش شده است، آن هم برای یک مرد ایرانی مظنون به همکاری اطلاعاتی با جمهوری اسلامی ایران؟
وزیر امور شهروندی و مهاجرت کانادا که وزارتخانه‌اش درگیر این ماجرا شده است، با صدور دستور آغاز تحقیق در این مورد و معلق کردن زن مامور نهادهای اطلاعاتی کانادا از کار، به طور تلویحی درستی این ماجرا را تایید کرده است.
مرد ایرانی که نامش در این ماجرا مطرح است، خود می‌گوید که داشتن رابطه نزدیک شخصی او با مهره اطلاعاتی کانادا و شنیدن رازهایی از کانادا در مورد موساد اسرائیل، حقیقت دارد.
به نوشته روزنامه «تورنتو سان» و خبرگزاری کانادایی «کیو.‌ام.‌ای»، زمانی که رفت و آمد‌ها و زندگی یک مرد بازرگان ایرانی در کانادا، مورد سوء ظن قرار گرفت و این احتمال مطرح شد که او ممکن است یک مهره اطلاعاتی ایرانی باشد، نهادهای اطلاعاتی کانادا با گشودن یک پرونده، یکی از کارمندان زن این نهاد‌ها را مامور ارشد تیمی کردند که می‌بایست این مرد ایرانی را زیر نظر بگیرد.
اما رصد کردن زندگی بازرگان ایرانی پس از مدتی به رفت و آمدهای شخصی میان زن مامور کانادایی با مهره ایرانی مظنون به جاسوسی برای ایران مبدل شد.
براساس نوشته رسانه‌های کانادایی، زن مامور کانادایی با زیرپا گذاشتن چارچوب‌های کاری خود، به معشوقه مرد ایرانی مبدل شد.
نام این مرد بازرگان ایرانی، «آرین آذربار» اعلام شده است.
«تورنتو سان» عکس آقای آرین آذربار را نیز چاپ کرده است که نشان می‌دهد یک مرد جوان جذاب، خوش اندام و خوش پوش است که در این عکس با ساعتی ظاهرا طلا در دست، دیده می‌شود.
آقای آذربار در مونترال زندگی می‌کند اما ظاهراً به ایران نیز رفت و آمد دارد.
به نوشته رسانه‌های کانادا، نهادهای اطلاعاتی این کشور به آقای آذربار مظنون بودند که تحرکات او، از جمله رفت و آمد‌هایش به کشور ونزوئلا، در چارچوب فعالیت‌های اطلاعاتی برای رژیم ایران است.
اما آقای آذربار با رد این اتهامات، گفته است که به امور خانه‌سازی در ونزوئلا اشتغال داشته است، این در حالی است که به نوشته تورنتو سان، «اسناد پلیس در شهر مونترال» همچنان انگشت اتهام را علیه وی به عنوان یک مظنون به جاسوسی مطرح می‌کند.
این گزارش‌ها می‌گوید که «معشوقه» کانادایی، حال خود مظنون است که رازهایی از کار و وظایف خود را برای مرد ایرانی مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران فاش کرده است.
این معشوقه اطلاعاتی کانادایی شبی در اوج یک خلوت عاشقانه برای آقای آرین آذربار فاش می‌کند که دولت کانادا از ماجرای کشته شدن محمود عبدالرئوف المبحوح مقام ارشد سازمان حماس، درس عبرت نگرفته و به یک مهره اطلاعاتی اسرائیل که در ماجرای کشتن المبحوح در دوبی نقش داشته، گذرنامه واقعی کانادایی اعطا کرده است.
خانم کندی نام و آدرس مرد اسرائیلی عضو نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و دخیل در ماجرای قتل المبحوح را برای مرد ایرانی مظنون به جاسوسی برای ایران فاش می‌کند.
به نوشته تورنتو سان، معشوقه کانادایی بعد از این شب، به آقای آذربار می‌گوید «چیزهایی را که گفتم، فراموش کن».
تورنتو سان نام این زن مهره اطلاعاتی کانادا که اختیار خود را با این رابطه از دست داده است، «ترینا کندی» ذکر کرده و نوشته است که او یکی از مقام‌های ارشد بازرسی در تشکیلات گذرنامه کانادا بوده است.
پس از قتل عبدالرئوف المبحوح در هتلی در دوبی، که به یک ماجرای بزرگ بین‌المللی علیه موساد تبدیل شد، کشورهای بسیاری از جمله کانادا، مدعی شدند از اینکه گذرنامه‌های واقعی آن‌ها از سوی ماموران موساد مورد بهره برداری قرار گرفته است، «خشمگین» شده‌اند.
همه گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌داد که ماموران اسرائیلی از تابعیت این کشور‌ها از جمله کانادا برای گرفتن گذرنامه واقعی بهره گرفته‌اند و از این پاسپورت‌ها برای انجام ماموریت‌های مختلفی در جهان، و از جمله کشتن المبحوح در دوبی، استفاده کرده‌اند.
زمستان چهار سال پیش، نام ۲۶ مهره موساد که برای قتل المبحوح به دوبی اعزام شده بودند، فاش شد.
اسرائیل ظاهراً به کانادا، استرالیا و کشورهای دیگر قول داده بود که شیوه سوء استفاده از گذرنامه‌های واقعی کشورهای دوست را کنار بگذارد.
اما به نوشته تورنتو سان، خانم ترینا کندی به آرین آذربار گفته است، مهره اطلاعاتی اسرائیل که جزو تیم کشتن المبوح بوده است، در کانادا زندگی می‌کند و او که مامور ارشد گذرنامه‌های بین المللی است، با خبر است که این مرد اکنون با کدام نام جدید و در چه آدرسی در کانادا زندگی می‌کند و گذرنامه واقعی جدید کانادایی نیز به او داده شده است.
اسرائیل گفته بود، المبحوح که در ژانویه ۲۰۱۰ کشته شد، با جمهوری اسلامی ایران ارتباط گسترده و دائم داشت و مامور اصلی تدارکات در ارسال جنگ افزار اهدایی از سوی ایران برای حماس در غزه بود.
المبوح، اندکی پس از یک سفر به ایران، و زمانی که از دمشق به دوبی رسید، در هتل دوبی کشته شد. اسرائیل همواره دخالت در قتل المبحوح را رد کرده است.
آقای آذربار در مصاحبه با خبرگزاری کانادایی کیو.‌ام. آی درستی مطالب منتشره در مورد ارتباط خود با خانم کندی و داشتن رابطه با او به مدت یکسال را تایید کرده است.
وی گفته است: «خانم کندی این مسائل را برای من تعریف کرد؛ عجیب است که کسی در باره این رفتار کانادا سخنی نمی‌گوید؟»
خبرگزاری کیو.‌ام. آی می‌گوید که نام مرد اسرائیلی و جزییات محل زندگی و اطلاعاتی دیگر در مورد او را از آقای آذربار دریافت کرده اما آن را به دلایلی منتشر نمی‌کند.
هر چند وزارت امور مهاجرت کانادا در برابر این گزارش‌ها سکوت کرده است اما به نوشته خبرگزاری کیو.‌ام.‌ای، کریس الکساندر وزیر امور شهروندی و مهاجرت، روز جمعه، بیست و پنجم بهمن، چهاردهم فوریه، دستور انجام تحقیق در مورد ماجرای رابطه نزدیک میان خانم ترینا کندی با آقای آرین آذربار را صادر کرد و خانم کندی را فعلاً از کار خود معلق کرد.
گزارش‌های منتشره در رسانه‌های کانادا بلافاصله در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب یافته اما واکنشی از نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در این خصوص منتشر نشده است.