مسعود زریبافان  یار دیرین محمود احمدی‌نژاد است و در دولت او سمت معاونت ریاست جمهوری را به عهده داشت. زریبافان پیوند خانوادگی هم با احمدی‌نژاد دارد و از جمله کسانی است که به واسطه حمایت از «اسفندیار رحیم مشایی» در نگاه اصولگرایان به عنوان بخشی از «جریان انحرافی» در دولت قبل شناخته می‌شد.
zaribaf-Ahmadinejad
مسعود زریبافان در کنار محمود احمدی‌نژاد
زیر ذره‌بین بردن عملکرد مدیریتی زریبافان توسط مجلس شورای اسلامی می‌تواند بخشی از تلاش اصولگرایان برای تسویه حساب با زنجیره‌ای از چهره‌های نزدیک به احمدی‌‌نژاد باشد.  کنار هم گذاشتن پرونده کسانی چون «محمدرضا رحیمی» معاون اول دولت احمدی نژاد٬ «سعید مرتضوی» رییس سابق سازمان تامین اجتماعی و حالا «مسعود زریبافان» حکایت از یک برنامه منسجم برای برخورد با نزدیکان رییس سابق قوه مجریه دارد.
برنامه‌ای که در همراهی میان مجلس و قوه قضاییه اجرا می‌شود و روی هم رفته نشان دهنده مرزبندی‌های پررنگ میان اصولگرایانی است که تا چندی پیش دستکم در ظاهر سعی می‌کردند خود را متحد نشان دهند.

فسادی که فاش نمی‌شود

کمیته تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید» در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تشکیل شد و اعضای این کمیته وعده دادند که نتیجه تحقیق‌های خود را در یک بازه ۶ ماهه اعلام می‌کنند. بعد از گذشت ۶ ماه به دلیل ناتمام ماندن تحقیق‌ها یک دوره ۶ ماهه دیگر در نظر گرفته شد.
انتظار می‌رفت که این بار نتیجه نهایی اعلام شود اما نمایندگان در ۱۹ خرداد ماه یک بازه ۳ ماهه دیگر را نیز در نظر گرفتند تا تحقیق‌های خود را کامل کنند. حالا هنوز دو ماه تا پایان مهلت تعیین شده باقی مانده ولی تضمینی نیست که بعد از پایان این مهلت نیز نتایج پرونده به طور کامل اعلام شود.
زمزمه‌هایی در جریان است مبنی بر این که بخشی از نتایج به دست آمده در «بسته‌ای محرمانه» به قوه قضاییه ارسال شود. آنچه تاکنون از پرونده فساد «بنیاد شهید»  به رسانه‌ها درز کرده شامل مجموعه‌ای از اختلاس‌ها در سازمان‌های تابعه این بنیاد است  که روی هم رقمی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود.
علاوه بر آن اعمال نفوذ به قصد انتصاب‌های غیرقانونی نیز بخشی دیگر از فسادی‌ است که در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید کشف شده است. فساد به گفته اعضای هیات تحقیق و تفحص به اندازه‌ای وسیع است که امکان رسیدگی  به همه آنها وجود ندارد و در نتیجه نمایندگان از تحقیق بیشتر صرفنظر کرده‌اند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و از اعضای کمیته تحقیق و تفحص اردیبهشت ماه در اشاره‌ای به ابعاد تخلف گفته بود: «قصد نداریم به سراغ مطالب جدیدی در تفحص از بنیاد شهید برویم زیرا همان موضوعات قبلی نیز به سختی قابل جمع کردن است.»

برائت سیاسی به امید مسکوت ماندن فساد

یک الگوی رفتاری مشابه در میان متهمان فساد مالی در دوره احمدی‌نژاد وجود دارد. طبق این الگو آنها نه فقط اتهام‌های مربوط به فساد را نمی‌پذیرند بلکه انگشت اتهام را متوجه اتهام زننده می‌کنند. محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد در جریان بررسی اتهام‌هایش در پرونده اختلاس بیمه ایران گفته بود که اتهام‌ها نه به خاطر عملکرد او بلکه به دلیل «کرد» بودن‌ اوست.
سعید مرتضوی نیز  برای سلب اتهام‌ها از خود٬ مدعی افشاگری شده بود. او گفته بود: «از برگزاری دادگاه علنی درباره گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی استقبال می‌کنم و به یاری خداوند پشت پرده این تحقیق و تفحص را به صورت شفاف برای افکار عمومی‌ تشریح خواهم کرد.»
مرتضوی در این پرونده از حمایت تام و تمام رییس وقت خود یعنی محمود احمدی‌نژاد نیز برخوردار بود. چنانکه احمدی‌نژاد با پخش فیلمی از که تقاضای رانت «فاضل لاریجانی» در دیدار  با «سعید مرتضوی» را نشان می‌داد٬ عملا براداران لاریجانی در قوه مقننه و قوه قضاییه را متهم به چشم پوشی بر رفتار غیرقانونی اعضای خانواده خود کرد.
نکته قابل اعتنا این که زریبافان برای بیرون آمدن از زیر ضرب اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد تلاش کرده فاصله‌اش را با رییس سابق قوه مجریه بیشتر و بیشتر کند. او گفته که مدت‌هاست از احمدی‌نژاد خبر ندارد و دلیل این جدایی فکری‌اش را نیز نزدیکی احمدی‌نژاد و مشایی عنوان کرده است.
مرزبندی تازه او با احمدی‌نژاد در حالی است که وی خود از حامیان مشایی بود و پیشتر در دفاعی تمام عیار از مشایی به سابقه ۳۰ ساله رفاقت  خود با وی اشاره کرده بود. اظهارات کنونی زریبافان نشان می‌دهد که او با درک مقتضیات جدید فضای سیاسی ایران خود را ناگزیر به اعلام برائت از دولت قبل می‌داند و امیدوار است که با تجدیدنظر سیاسی و برائت از احمدی‌‌نژاد٬ پرونده اتهام‌هایش در «بنیاد شهید» مسکوت گذاشته شود.