نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم مدیر فعال در یکی از وزارتخانه‌ها در سال 94 و بخشی از سال 95 متوسط دریافتی ماهانه‌اش 200 میلیون تومان

با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم مدیر فعال در یکی از وزارتخانه‌ها در سال 94 و بخشی از سال 95 متوسط دریافتی ماهانه‌اش 200 میلیون تومان بوده که سبب شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود. البته مسئله حقوق‌های نجومی مربوط به سال‌های قبل‌تر است که در سال‌های اخیر شتاب داشته است.
وی با ریشه‌شناسی این مسئله تأکید کرد: قطعاً در این زمینه هم دارای خلأها و نقایص قانونی هستیم و هم از سوی دیگر رشد نوعی روحیه اشرافی‌گری سبب شده که برخی برای خود حقوق خاصی قائل باشند. البته در این حوزه عده‌ای از سوی دولت عزل شدند اما لایحه‌ای هم قرار بود ارائه شود که نشد و فردی در این حوزه مجرم شناخته نشده و مسائل نیز با مردم شفاف مطرح نشد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره راهکار قضایی این مهم اظهار کرد: معتقدم می‌توان با علنی برگزار کردن برخی دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی مردم را بیشتر در جریان این مسائل قرار داد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: از سوی دیگر امروز شاهدیم که بار مبارزه با دانه‌درشت‌ها بر دوش قوه قضائیه افتاده که مسئله‌ای زمان‌بر و نیازمند کار دقیق است، متأسفانه بار بسیاری از سازمان‌های دیگر بر دوش قوه قضائیه افتاده است.
*معوقات 150هزار میلیاردی بانک‌ها ‌در واقع بدهی دولت به بخش خصوصی است
محسنی اژه‌ای مبارزه با قاچاق کالا را یکی از الزامات تحقق تأکید مقام معظم رهبری به‌ویژه در زمینه رونق تولید داخلی قلمداد کرد و افزود: ورود کالای قاچاق و خارجی آفت تولید داخلی است و آسیب‌های آن به حوزه اقتصاد محدود نمی‌شود بلکه بلافاصله به سایر عرصه‌ها به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد نیز تسری پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: علاوه بر مسئله مقابله با قاچاق، مسئله بانک‌ها نیز بسیار اثرگذار است و رونق تولید و صادرات ما ارتباط مستقیمی با نظام بانکی دارد اما در مواردی شاهدیم که بدون نظارت لازم و مکفی پولی اعطا شده و وامی هم دریافت شده اما در مسیر درست هزینه نشده است.

دولت حسن روحانی با واردات ۴۰ میلیارد دلار معادل ۱۱۱ هزار میلیارد تومان کالا از چین در ۴۲ ماه، رکورددار واردات اجناس چینی در میان همه دولت‌ها است.

 دولت حسن روحانی با واردات ۴۰ میلیارد دلار معادل ۱۱۱ هزار میلیارد تومان کالا از چین در ۴۲ ماه، رکورددار واردات اجناس چینی در میان همه دولت‌ها است.
بدین ترتیب حسن روحانی بیشترین شغل را برای چینی‌ها ایجاد کرده و حتما مردم چین از او متشکرند.
در همین ارتباط، گمرک جمهوری اسلامی فهرست اجناسی که دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ وارد کرده را منتشر کرد.
به علت آن که واردات دولت یازدهم از چین در سال ۹۵ شامل هزاران نوع کالای مختلف  بوده است، فهرست اجناس وارداتی از چین در چند بخش منتشر می‌شود.
بخش اول این فهرست در جدول زیر قابل مشاهده است.

کشف ابعاد تازه ای از فساد گسترده در املاک نجومی در دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران ، فساد ۲۱۰ میلیارد تومانی چمران و شرکا


کشف ابعاد تازه ای از فساد گسترده در املاک نجومی در دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران ، فساد ۲۱۰ میلیارد تومانی چمران و شرکا


کانون فعالان سیاسی _ چند ماهی است که ماجرای فساد در املاک نجومی در صدر اخبار روز قرار گرفته و در کنار دیگر تخلف ها ، بی تدبیری ها و سوء استفاده های باند قالیباف در مدت مدیریت بیش از یک دهه بر شهرداری تهران ، روز به روز ابعاد تازه ای از آن افشا و زوایای مختلف آن رمز گشایی می شود.
بنا بر اطلاعات موثق دریافتی اینک خبر می رسد که مهدی چمران و شرکای بیست و یک نفره ی او برای تصاحب کرسی شورای شهر بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان از بیت المال را از این رهگذر اندوخته ی شخصی خویش کرده و شاید این روزها برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و حواشی آن صرف می کنند ، شاید وعده های عجیب و غریب این روزهای قالیباف مبنی بر افزایش یارانه و ایجاد میلیون ها شغل بی ارتباط به این مفاسد نداشته ، هم چون باند احمدی نژاد که با این گونه سوء استفاده ها و اختلاس های مالی مشابه ، آن ها را صرف اهداف تبلیغاتی در ایام انتخابات می نمودند.
به گزارش نگام به نقل از باران نیوز قالیباف که در دو سو ، هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات شوراها با تمام توان وارد شده ، به خوبی می داند که تمام حیثیت او اینک در این دو انتخابات به تاراج گذاشته شده چرا که اگر در انتخابات ریاست جمهوری هم چون ادوار قبل شکست بخورد ، حداقل سنگر شهرداری را نبایستی از دست بدهد ، که از دست دادن هر دو سوی ماجرا خسارتی بزرگ نصیب او خواهد کرد که کمترین آن افشای مفاسد یازده ساله مدیریت او بر شهرداری تهران خواهد بود.

گزارش قانون از پیدا و پنهان دیدار رئیسی با نماینده تام الاختیار پوتین رولت روسی!

گزارش قانون از پیدا و پنهان دیدار رئیسی با نماینده تام الاختیار پوتین

رولت روسی!
علیرضا شاکر - قانون
ابراهیم رئیسی کمتر از یک هفته بعد ازثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، در آستان قدس رضوی میزبان هیاتی عالی رتبه از مقامات روس به ریاست نماینده تام الاختیار ولادیمیر پوتین شد. ديداري كه حساسیت های زیادی را درباره دخالت یک کشور خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پدید آورد.
به‌دنبال دیدار رئيسي با رستم مینیخانوف، فضاي انتقادي عليه اين كانديداي اصولگرايان گسترش يافت. انتقادات و اعتراضات ابتدا در فضای مجازی شکل گرفت و سپس به فضاي رسمي كشيده شد. نخستين انتقادات صورت گرفته از سوي صفحات و کانال های به ظاهر هوادار محمود احمدی‌نژاد شكل گرفت و به فاصله کوتاهی اعتراض‌ها به این دیدار، جنبه رسمی به خود گرفت؛ به‌گونه‌‌اي كه یک نماینده عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه خواست درباره این دیدار توضیحاتی بدهد.
ماجرا از اين قرار بود كه در 31 فروردین ، حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با رستم مینیخانوف، نماینده تام الاختیار ولادیمیر پوتین و ريیس جمهوری تاتارستان دیدار کرد.در این نشست صمیمی، طرفین درباره مشترکات مذهبی و لزوم روابط حسنه به گفت و گو نشستند. از زمینه‌های مشترک همکاری مانند پذیرش دانشجو، اعطای فرصت مطالعاتی، گردشگری علمی و زیارت و همچنین اهمیت دین اسلام در گسترش صلح و دوستی سخن گفتند و در انتها نیز رئیسی با اهدای نسخه نفیس چاپی از قرآن دست‌نویس، مشهور به قرآن بایسنقر به نماینده پوتین، از وی تقدیر کرد و در مقابل، مینیخانوف نيز یک جلد قرآن کریم به همراه قالیچه چرمین از آثار صنایع دستی جمهوری خود مختار تاتارستان را به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اهدا کرد.
تفاوت‌ها و شباهت‌هاي يك ديدار
با اینکه در سابقه رئیسی، بيشتر فعالیت‌­های قضایی و شبه امنیتی دیده می شود، اما در سابقه مینیخانوف فعالیت های امنیتی به چشم نمی خورد. او نه عضو کا.گ.ب بوده و نه در ارتش شوروی فعاليتی داشته است! بلکه در رشته کشاورزی لیسانس می گیرد و سپس نيز در اقتصاد تا درجه دکتری تحصیل می‌­کند. قبل از اینکه در سال 2010 به ریاست جمهوری تاتارستان برسد، بيشتر در مناصب مالی و اقتصادی مشغول به کار بوده است. جمهوری تاتارستان به عنوان منطقه خودمختار با اختیارات بالا اداره اما همچنان سیاست های کلی این جمهوری با مسکو هماهنگ می شود؛ شاید به همین دلیل است که مینیخانوف به عنوان نماینده تام الاختیار ولادیمیر پوتین به دیدار ابراهیم رئیسی رفت و دیداری حاشيه‌ساز را رقم زد.
دلیل اصلی حاشیه ها
شاید دلیل اصلی حاشیه به‌وجود آمده را بتوان به پيشينه اصولگرایان در مذاکره با قدرت های خارجی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و همچنین هياهوي به‌وجود آمده بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ربط داد.
پيشينه حواشي
اصولگرایان قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1376 با «نیک براون» یکی از مدیران کل وقت وزارت امور خارجه انگلیس مذاکره کردند. افشای این مذاکره به افتضاحی سیاسی در آن دوره منتهی شد که در شکست علی اکبر ناطق نوری در انتخابات بی تاثیر نبود. در آن ماجرا محمدجواد لاریجانی، ريیس وقت مرکز پژوهش های مجلس و از حامیان ناطق نوری در دیدار با این چهره انگلیسی به او اطمینان داد که پیروزی ناطق نوری در ایران می تواند منافع انگلیس و غرب را تامین کند. او همچنین تلاش کرد سید محمد خاتمی، کاندیدای جناح چپ وقت( اصلاح طلبان فعلی) را رادیکال جلوه دهد. حال، دیدار ابراهیم رئیسی با یک چهره روس به نوعی تداعی همان رویداد را کرده است هر چند که این دیدار رسمی و علنی بوده و دیدار لاریجانی با نیک براون( آن‌گونه که روزنامه سلام، رسانه افشاکننده آن در آن زمان مدعی شد) محرمانه بوده است. اما چرا باید اصولگرایان به سراغ روس‌ها بروند؟ مگر روس‌ها چه توانایی دارند؟ بخش دیگری از پازلی که به‌دنبال توطئه آمیز جلوه دادن دیدار رئیسی و مینیخانوف است، توجه ها را به ماجرای دخالت روس‌ها در انتخابات اخیر آمریکا معطوف می‌کند. در آن انتخابات، افشای برخی از ایمیل‌های هیلاری کیلینتون، رقیب دموکرات دونالد ترامپ در پیروزی این شخصيت جمهوریخواه بی تاثیر نبود. قبل از اینکه ترامپ سکان قدرت در کاخ سفید را به دست بگیرد باراک اوباما ، ريیس جمهوری وقت آمریکا با طرح این موضوع، گروهی از دیپلمات های روس را از خاک ایالات متحده اخراج کرد و بعد از روی کار آمدن ترامپ نیز رویدادهایی مانند استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ به‌دلیل ارتباط با روس ها ، شايبه دخالت کرملین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را قوت بخشید.
توضيح در رابطه با دیدار رئيسي
به هر صورت، این دیدار آن‌قدر حاشیه آفرین شد که در سوم اردیبهشت، علی‌رضا رحیمی، از نمایندگان تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از وزارت امورخارجه خواست تا درباره دیدار ابراهیم رئیسی با نماینده ولادیمیر پوتین توضیح دهد. قبل از اینکه وزارت امور خارجه در این مورد توضیح بدهد، در همان روز سبحانی فر، رئیس هیات دوستی پارلمانی بین ایران و روسیه توضیحاتی درباره این دیدار ارائه داد. این نماینده مجلس که به ظاهر برنامه ریز ملاقات انجام‌شده بوده است در گفت و گویی، رستم مینیخانوف را نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی خواند و درباره دیدار وی با حجت‌الاسلام رئیسی گفت: از مدت ها پیش برنامه‌ریزی شده بود که یک گروه از تاتارستان به ایران بیایند و درخواست داده بودند از چند مکان، از جمله برخی دانشگاه ها و مراکز مذهبی يكديگر دیدن کنند.
این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: ريیس‌جمهور تاتارستان، فرد مسلمانی است و می‌خواست زیارتی در مشهد داشته باشد. همچنین قرار است، قراردادی تجاری بین مشهد و تاتارستان امضا شود و این هیات به همین دلیل به مشهد رفت و در آنجا درخواست دادند، دیداری نيز با تولیت آستان داشته باشند و ما این دیدار را برای‌شان هماهنگ کردیم. وی همچنین درباره شايبه های سیاسی و انتخاباتی بودن این دیدار نیز خاطرنشان کرد: بعید است یک کشور، آن هم یک استان کوچک بخواهد در انتخابات داخلی ایران دخالت داشته باشد. اين نماينده درمورد مسئولیت خود در این دیدار نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من، هم ريیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و روسیه هستم و هم از نمایندگان استان خراسان رضوی بودم، بخشی از این هماهنگی ها از سوی وزارت کشور محول شده بود که صورت گرفت.
گاف بزرگ کمپین انتخاباتی رئیسی
حتی اگر توضیحات داده شده و محتوای نشست را دلیلی بر عادی بودن این دیدار بدانیم و جنجال‌های صورت گرفته در فضای مجازی را بی دليل تلقي كنيم، باز این انتقاد به تیم انتخاباتی ابراهیم رئیسی وارد است که چرا در آستانه انتخابات، چنین گاف بزرگي را به رقبا داده‌اند؟ چرا موجب پيدايش شايبه دخالت هاي خارجي در انتخابات شده اند؟ مگر نمی شد دیدار را به قبل از ثبت نام یا بعد از انتخابات موکول کرد؟ در هر صورت با همه این توضیحات، فضای مجازی راه خود را می رود و به‌خصوص در ایام انتخابات کوچک‌ترین حرکت کاندیداها می‌تواند دستاویزی برای تخریب از سوی رقبا باشد. کمپین انتخاباتی آقای رئیسی اگر نگاهی همه جانبه به این موضوع داشت و از بصيرت لازم برخوردار بود، براي مصلحت وی می‌توانست این دیدار را از برنامه‌هاي رئيسي تا بعد از انتخابات، حذف كند.
تداعي‌گر رولت روسي؟!
در روسيه تزاري، نوعي از شرط‌بندي مرگ و زندگي مرسوم بود كه بر اساس آن، يك هفت تير با يك گلوله بين دو طرفي كه شرط مي بستند،گذاشته مي شد و سپس طرفين چندين بار خشاب را چرخانده و به نوبت به شقيقه خود شليك مي كردند تا اينكه سرانجام يك نفر كشته و نفر بعد پيروز شرط بندي خوانده شود. اين بازي خطرناك روسي به عنوان«رولت روسي» شناخته مي‌شود. به‌نظر مي رسد ديدار رئيسي با نماينده تام الاختيار پوتين به‌گونه، تداعي كننده رولت روسي است. يا رئيسي به دليل تبليغات منفي ناشي از اين ديدار، آراي زيادي را از دست خواهد داد يا شايد اين ديدار، براي وي دريچه‌هايي از موفقيت و كاميابي را بگشايد.


محسنی اژه ای: اثبات اتهام قاری معروف قرآن سخت است

محسنی اژه ای: اثبات اتهام قاری معروف قرآن سخت است

مشهد- ایرنا- حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه شامگاه چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشکده پزشکی مشهد در خصوص پرونده یکی از قاریان قرآن اظهار کرد: شکایتی انجام شده که اثبات این موضوع بسیار بسیار سخت است و با توجه به اینکه نیاز به اقرار متهم دارد و چهار نفر شاهد عادل می خواهد در این ۲ مورد چیزی رخ نداده و فقط باید بر اساس علم قاضی رای داده شود که این، کار را سخت کرده اما چیزی که در جامعه مطرح است به هیچ عنوان صحت ندارد.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: افتخار نظام امروز این است که قوه قضائیه ای مستقل و قدرتمند داریم که می تواند در بسیاری موارد بدون کشش و وابستگی به جناح و طرف خاص به پرونده ها ورود پیدا کند.

فایل صوتی جلسه آیت الله منتظری با هیت مرگ به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ + متن

دکتر ملکی؛آقای خامنه ای هرروز نزد مردم بی آبروترمی شود، وخدامی داندسپاه ...

مرتضوی میان حامیان رئیسی‎

مرتضوی میان حامیان رئیسی‎


درخواست نمایندگان کنگره از دولت ترامپ برای تحریم ایران بابت نقض حقوق بشر و اقلیت بهایی

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

شش نماینده کنگره ایالات متحده از هر دو حزب سیاسی عمده جمهوریخواه و دموکرات، با ارائه قطعنامه هایی مشابه به سنا و مجلس نمایندگان، ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه حقوق اقلیت بهایی، از دولت پرزیدنت ترامپ خواستند تحریم های بیشتری علیه ایران وضع کند.
مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه از فلوریدا، ران وایدن سناتور دموکرات از اورگان، دیک دوربن سناتور دموکرات از ایلینوی، و جان بوزمن سناتور جمهوریخواه از ایالت آرکانزاس عصر سه شنبه با ارائه قطعنامه‌ای به مجلس سنا، نقض حقوق اقلیت بهایی در ایران را محکوم کردند.
علاوه بر محکومیت نقض حقوق جامعه بهائیان، این قطعنامه دو حزبی از حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد زندانیانی که به دلیل عقاید مذهبی خود محکوم شده و در حبس به سر می‌برند، از جمله هفت نفر از رهبران جامعه بهایی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون زندانی هستند، را آزاد کند.
به گفته سناتور روبیو، «رژیم ایران دهه‌هاست علیه جامعه بهایی تبعیض به خرج می‌دهد و آنها را به طرز ظالمانه‌ای مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد ... و نبود آزادی مذهب برای بهائیان و سایر اقلیت‌های مذهبی مسالمت‌جو در ایران نمی‌تواند نادیده گرفته شود.»
همزمان، دو نماینده ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در قطعنامه‌ای مشابهی، نقض حقوق بشر، به ویژه نقض حقوق اقلیت بهایی، در ایران را محکوم کرده و از دولت پرزیدنت ترامپ خواستند تحریم‌هایی بیشتری را در این زمینه علیه حکومت ایران وضع کند.
بر اساس اطلاعیه‌ای که سه شنبه شب در وبسایت رسمی این دو عضو کنگره منتشر شد، برخی اعضای دیگر مجلس نمایندگان از هر دو حزب نیز از قطعنامه پیشنهادی ایلینا راس لتینن از حزب جمهوریخواه و تد دویچ از حزب دموکرات حمایت کرده‌اند.
خانم راس لتینن با بیان این که کارنامه تیره حقوق بشر ایران، با نزدیک شدن به انتخابات ماه آینده بدتر هم می‌شود، گفت برغم تبلیغاتی که برای نشان دادن وجهه حسن روحانی به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌شود، اعدام‌ و سرکوب‌ مخالفان سیاسی و اقلیت‌ها در ایران در چند سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته او، سرکوب جامعه ۳۰۰ هزار نفری بهاییان در ایران با آزار و اذیت روزانه زنان و مردان بهایی و بازداشت‌های خودسرانه و جلوگیری از تحصیل و استخدام آنها، مایه انزجار است. بهایی‌ها اجازاه تجمع و عبادت آزادانه ندارند و گورستان‌های آنها هدف خرابکاری و بی‌حرمتی قرار می‌گیرد.
این نماینده جمهوریخواه همچنین از دولت پرزیدنت دونالد ترامپ خواسته است همه اختیارات خود را به بهترین شکل ممکن به منظور وضع تحریم‌های بیشتر علیه رژیم جمهوری اسلامی بابت نقض حقوق بشر در ایران به کار بگیرد.
تد دویچ نیز در این قطعنامه، با بیان این که رژیم ایران با رد آزادی مذهب، آزار اقلیت‌ها مانند بهائیان، و زندانی کردن دگرباشان جنسی، مرتکب نقض فاحش حقوق بشر علیه مردم خود می‌شود، می‌گوید ایالات متحده باید تمام قد در مقابل نقض حقوق ابتدایی انسان‌ها در ایران بایستد.
این نماینده ارشد کنگره و رئیس کمیته فرعی خاور میانه و شمال آفریقای مجلس نمایندگان نیز خواستار تنبیه و مجازات کسانی شده است که مرتکب چنین جرایمی در ایران می‌شوند و از دولت ایالات متحده خواسته است تحریم‌های بیشتری را در این زمینه علیه تهران اعمال کند.

۱۰ مرزبان ایران در سیستان و بلوچستان کشته شدند؛ جیش العدل مسئولیت بیانیه داد

۱۰ مرزبان ایران در سیستان و بلوچستان کشته شدند؛ جیش العدل مسئولیت بیانیه داد

میرجاوه در جنوب شرقی زاهدان قرار دارد
خبرگزاری قوه قضاییه ایران از کشته شدن ۹ مرزبان ایرانی در مرز ایران با پاکستان خبر داد. این درگیری در شهر مرزی میرجاوه روی داد که در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است.
به گزارش خبرگزاری میزان، در پی درگیری صورت گرفته بین نیروهای مرزبانی هنگ مرزی میرجاوه با نیروهای مسلح، سه مامور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و ۷ سرباز این نیرو کشته شده‌اند.
علی موحدی‌راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان چهارشنبه شب اعلام کرد گروه جیش العدل با انتشار بیانیه ای مسئولیت درگیری در میرجاوه را برعهده گرفته است. سایت عدالت نیوز که خبرهای «سازمان جیش العدل ایران» را پوشش می دهد، هنوز اشاره ای به این درگیری نکرده است.
این چندمین حادثه در ماههای اخیر است. برخی تنش های قومی موجب این درگیری ها شده است.
گروه جیش العدل که بازمانده جندالله است بعد از اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده آن برای «مبارزه با جمهوری اسلامی» تشکیل شد. در درگیری بین این گروه و ماموران جمهوری اسلامی ایران در سه سال اخیر دهها نفر کشته شده اند.
گروه هایی مثل جندالله و جیش العدل می گویند حکومت جمهوری اسلامی ایران به حقوق اقلیت سنی و بلوچ این منطقه بی توجه است و تنها راه را مبارزه مسلحانه می دانند.
پیش از این عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچ در لندن در گفت‌وگویی کوتاه با صدای آمریکا گفته بود که  اهل سنت تجربه خوبی از قوه قضائیه ایران ندارد.
استان سیستان و بلوچستان طی سالهای اخیر بارها شاهد درگیری افراد مسلح با نیروهای سپاه و پلیس بوده است. برخی از این افراد مسلح قاچاقچیان مواد مخدر و سوخت و یا افراد و خودروهای مظنون به قاچاق هستند که نیروهای انتظامی و یا نظامی با آنها درگیر می‌شوند.