نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

مروري بر حماسه کمون پاريس

"Montée au Mur" des Fédérés
Samedi 24 mai 2008





«يورش به آسمان »
( به تعريف کارل مارکس)کمون، نامي است که به جنبش انقلابي و دولت شورشي اي که در تاريخ ١٨ مارس تا ٢٨ ماه مه ١٨٧١ پس از جنگ ١٨٧٠ ـ ١٨٧١ بر عليه پروسي ها در پاريس شکل گرفت، داده شده است


. سایت دوستان لوموند دیپلماتیک يكشنبه 25 مه 2008 مروري بر حماسه کمون پاريس «يورش به آسمان » ( به تعريف کارل مارکس)کمون، نامي است که به جنبش انقلابي و دولت شورشي اي که در تاريخ ١٨ مارس تا ٢٨ ماه مه ١٨٧١ پس از جنگ ١٨٧٠ ـ ١٨٧١ بر عليه پروسي ها در پاريس شکل گرفت، داده شده است. گاه نگاررويدادهاي پيش ازکمون پاريس :


ـ ٢ سپتامبر ١٨٧٠ : شکست «سدان» و تسليم بلا شرط امپراطور ناپلئون سوم به پروسي ها


ـ ٤ سپتامبر ١٨٧٠ : اعلام جمهوري سوم در ميدان شهرداري پاريس


ـ از١٨ سپتامبر ١٨٧٠ تا ٢٨ ژانويه ١٨٧١ : محاصره پايتخت و مقاومت پاريسي ها


ـ ٢٨ ژانويه ١٨٧١ : آشتي بين دولت موقت و رايش دوم آلمان


ـ ٨ فوريه ١٨٧١ : انتخاب مجلس ملي در شهر بردو که مي بايستي پيمان صلح را به رأي بگذارد. اين مجلس از چند ين سلطنت طلب و اکثريتي ازافراد حاضر به پذيرفتن شرايط صدراعظم بيسمارک تشکيل شده بود. جمهوريخواهان راديکال و سوسياليست پاريسي که شرايط را تحقير کننده مي دانستند با آنان مخالفت ورزيدند.


ـ ٢٦ فوريه ١٨٧١ : امضاء سند مقدمات صلح که اشغال غرب پاريس توسط پروسي ها را پيش بيني مي کرد.


ـ اول ماه مارس ١٨٧١ : رژه پروسي ها در پاريس.


ـ ٨ مارس ١٨٧١ : مجلس ملي حقوق گارد ملي و تعليق در مورد اجاره خانه و قرض آنها را لغو کرد.اين آخرين رويدادها، پاريسي ها را خشمگين ساخت. گارد ملي در « فدراسيون گردان ها» با هدف برقراري جمهوري سازمان يافت. کميته مرکزي ٢٠ محله پاريس از اين فدراسيون پشتيباني کرد. شوراي ملي که از شورش بيم داشت در ورساي مستقر شد.کمون پاريس :
روز ١٨ مارس ١٨٧١ ، رئيس دولت موقت آدولف تير دستور دستگيري اوگوست بلانکي را داده و براي خلع سلاح گارد ملي نيرو فرستاد. اما اين نيروها با مردم دست برادري دادند. آدولف تير پاريس را به مقصد ورساي ترک کرده و خلع سلاح گارد ملي را قبل از هر گونه مذاکره اي مطالبه نمود.شورشيان روز ٢٦ مارس ١٨٧١ ، شوراي شهري را با ٩٠ عضو انتخاب کردند که نام کمون پاريس را به خود گرفت. کمون خود را ضدـ دولت رقيب دولت ورساي معرفي مي کند. جنبش به چند شهرستان بزرگ گسترش مي يابد از جمله شهرهاي (ليون، مارسي، ناربون، تولوز، سنت اتين و گرونوبل) که در آنجا خيلي زود سرکوب مي شود.اختلافات ايدئولوژيک ما بين شورشيان سريع بروز مي کند. نئوژاکوبني ها (لويي دکللوز) مي خواستند که پاريس دولت فرانسه را به دست بگيرد. بلانکيست ها (فره و ريگو) هوادار يک ديکتاتوري «کوهستاني » بودند. انقلابي هاي راديکال (کلمان) خواهان خود گرداني پاريس و يک جمهوري دموکراتيک و اجتماعي بودند. سوسياليست هاي ضد دولت يعني همراهان پير ژوزف پرودون که از جانب انجمن بين المللي کارگران (AIT ) پشتيباني مي شدند دراقليت بودند. و بالاخره افرادي مستقل چون ژول والس و گوستاو کوربه که دراين جناح بندي ها حضور نداشتند. عليرغم صرف وقت در مبارزه بر عليه نيروهاي ورساي ، بحث ها و جدل هاي داخلي ، کمون چند تدبير اجتماعي مهم اتخاذ مي کند.
ـ آزادي تشکل براي کارگران

ـ جدايي دولت و کليسا (مذهب)

تحول جوامع کارگري در شرکت هاي رها شده توسط صاحبان آنهااما بيشتر اين تصميمات تا قبل از پايان کمون نتوانستند به مرحله اجرا برسند. از روز ٢ آوريل بيست تا سي هزار مبارز با نيروهاي مک ماهون درگير شدند. وخامت اوضاع رائول ريگو از جناح بلانکيست که در ضمن نماينده امور داخله بود را وادار به شناسايي و دستگيري برخي از مخالفان کمون مي کند.پايان کمون :

«هفته خونين» در طي «هفته خونين» يعني از ٢١ تا ٢٨ ماه مه ١٨٧١ جنبش شورشي پس از نبردهاي سهمگين در صد ها سنگر از پاي در مي آيد. آخرين بخش نيروي مقاومت در گورستان «پر لاشز» که در آن چهار صد مبارز در پاي ديواري تير باران شدند، نابود شد. اين ديوار از آن هنگام به ديوار«فدره ها» (نامي که به هواداران کمون پاريس داده شده بود) معروف شده است.تعداد هواداراني که در طي اين نبرد ها کشته ، قتل عام و يا اعدام شدند حدود بيست تا سي هزار نفر تخمين زده شده است. در حاليکه از ورسايي ها تنها ٨٨٠ نفر کشته و ٤٨٤ نفر توسط کمون اعدام شدند.از بين بيشتر از ٣٨٠٠٠ شورشي که در شوراي جنگ محاکمه شدند ، ٧٥٠٠ به الجزاير و کالدوني نو تبعيد شدند که دربين آنها زن مبارز بنام ، لوئيز ميشل هم بود. بازماندگان در سال ١٨٨٠ بخشوده شدند. در آغاز، کارل مارکس کمون پاريس را به خاطر تعدد جناح بندي در آن محتوم به شکست مي دانست. اما ديرتر از آن به عنوان نمادي براي ديکتاتوري پرولتاريا تجليل نمود. کمون پاريس پژواکي جهاني داشت و اسطوره اتحاد در بطن جنبش کارگري شد.سايت اينترنتي انجمن دوستان کمون پاريس به زبان فرانسه :
http://lacomune.club.fr/pages/paren...عکس هايي از کمون پاريس :
http://www.parisenimages.fr/fr/un-e...معرفي فيلم «لا کمون» ساخته پيتر واتکينس Peter Watkins/La Commune :http://www.monde-diplomatique.fr/ca...

"باراك اوهاما "و" ريئس مجلس سنا "آمريكا در" لابي يهوديان" آمريكا





نطق اوباما در لابی صهیونستیباراک اوباما لحظاتی پیش در نطق زنده‌ای در جمع لابی صهیونیست در واشنگتن؛ ایران را بزرگترین تهدید برای اسراییل خواند. وی از سیاست‌های امریکا که باعث ناامنی اسرائیل شده است انتقاد کرد. باراک اوباما این سخنان را پس از انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات آمریكا در میان اعضای کمیته روابط عمومی اسراییل و امریکا، ایپک، (AIPAC) بیان کرد آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن نوشت باراک اوباما نامزد دموکرات‌های امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز به رهبران یهودی این کشور قول داد در صورتی که به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، تلاش‌های لازم را برای تامین امنیت اسرائیل خواهد کرد. باراک اوباما که ساعاتی بعد از انتخاب خود به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در جمع هزاران تن از مردم این کشور صحبت می‌کرد شایعات مربوط به دیدگاه غیردوستانه خود در برابر اسراییل و منافع یهودیان را بی پایه و اساس خواند. اوباما که در میان اعضای کمیته روابط عمومی اسراییل و امریکا، ایپک، صحبت می کرد گفت "هر جا که پای امنیت اسراییل در میان باشد من به هیچ وجه کوتاه نخواهم امد." این سخنان وی با تشویق حضار همراه شد. وی در جای دیگری از سخنان خود گفت "من هر کاری را در حیطه اختیارات خود انجام خواهم داد تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوم." اوباما در ادامه تاکید کرد تاسیس دولت اسراییل، اقدامی ضروری و عادلانه بود. وی ضمن تاکید بر اینکه دولت امریکا نباید جلوی مذاکرات اسراییل را با سوریه بگیرد، افزود اقدام اسراییل در پایان دادن به تهدید هسته‌ای سوریه اقدامی موجه بود. باراک اوباما خواستار منزوی کردن حماس هم شد. همشهری آنلاین







Présidente de la Chambre des Représentants des États-Unis depuis le 4 janvier, Nancy Pelosi, une Démocrate, s'affirme un soutien indéfectible d'Israël. Amy Friedkin, l'ancienne présidente de l'AIPAC *, a dit d'elle : " À plusieurs reprises, je l'ai entendu affirmer que la seule grande réussite du XXème siècle avait été la fondation de l'État d'Israël. " Peu après le 11 septembre 2001, au cours d'un déjeuner au siège de l'AIPAC de San Francisco, Pelosi parlait en public quand l'alarme a sonné. Alors que l'audience se dirigeait vers la sortie, sans se démonter, elle s'est mise à chanter l'hymne national israélien. Pouvant expliquer sa judéophilie, des rumeurs la disent née d'une famille d'origine juive, venue d'Argentine et convertie au catholicisme. En tout cas, l'une de ses filles a épousé un juif et élève ses enfants dans la religion hébraïque. Il y a peu, Pelosi s'extasiait en public parce que ses petits-enfants avaient chanté pour elle en hébreu à l'occasion de son anniversaire.
*Avec 85 000 adhérents, l' " American Israel Public Affairs committee " ou AIPAC est la plus grosse organisation de soutien à Israël aux États-Unis. Elle jouit d'une influence considérable auprès du gouvernement américain.

جیمی کارتر از روسای جمهور سابق آمریکا می گوید حداقل یکصد و پنجاه سلاح اتمی در اختیار اسرائیل است

اسرائیل هیچگاه شایعات مربوط به تولید سلاح هسته ای به وسیله این کشور را تایید نکرده است ولی پس از آن که یک تکنیسین اتمی اسرائیلی برنامه های هسته ای کشورش را در دهه هشتاد افشا کرد، این تصور وجود دارد که این کشور به این تسلیحات مجهز است.
آقای کارتر که در یک جشنواره ادبی در ولز صحبت می کرد، همچنین از نحوه برخورد اسرائیل با فلسطینی ها به عنوان "یکی از بزرگترین جنایات مربوط به حقوق بشر در زمین" نام برد.
سخنان آقای کارتر درباره توانایی اتمی اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی آمریکا در برابر برنامه هسته ای ایران عنوان کرد.
جیمی کارتر گفت: "ایالات متحده بیشتر از ۱۲ هزار سلاح هسته ای دارد، شوروی به همین اندازه نسلیحات اتمی داشت، بریتانیا و فرانسه چند صد سلاح هسته ای دارد و اسرائیل ۱۵۰ سلاح هسته ای یا بیشتر از این تعداد در اختیار دارد."
بیشتر کارشناسان بر اساس اطلاعاتی که در دهه ۸۰ به وسیله مردخای وانونو، تکنسین سابق راکتور هسته ای دیمونا در اختیار روزنامه ساندی تایمز قرار گرفته بود، تخمین می زنند اسرائیل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.
ایالات متحده پیش از این در واکنش به گزارش های مربوط به تسلیحات اتمی اسرائیل، بدون تایید یا انکار این گزارش ها از سیاست کلی این کشور درباره مبهم نگاه داشتن وضع هسته ای آن پیروی کرده است.
ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی در دسامبر 2006، به قرار داشتن این کشور در فهرست کشورهای دارای سلاح های هسته ای اشاره کرده بود. این سخنان یک هفته پس از آن بیان شد که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در سخنانی در مجلس سنا اشاره مشابهی به توانایی اتمی اسرائیل کرده بود.
آهارون زیوی فارکاش، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل در واکنش به سخنان آقای کارتر آن را غیرمسوولانه خواند. به گفته او این سخنان به تلاش هایی که برای متوقف کردن غنی سازی هسته ای در ایران انجام می شود، لطمه می زند.
وضع فلسطینی ها
جیمی کارتر همچنین در سخنان خود از حمایتش بر اسرائیل به عنوان یک کشور تاکید ولی از سیاست داخلی و خارجی آن انتقاد کرد.
او گفت:" یکی از بزرگترین جنایات مربوط به حقوق بشر بر روی زمین، گرسنگی دادن و زندانی کردن ۶/۱ میلیون فلسطینی است."
آقای کارتر در سخنان خود همچنین به آماری اشاره کرد که نشان می داد تغذیه بعضی کودکان فلسطینی از کودکان مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا بدتر است.
او همچنین موضع گیری کشورهای اروپایی در برابر اسرائیل را منفعلانه دانست.
جیمی کارتر که جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۰۲ دریافت کرد، در سال ۱۹۷۹ بین مصر و اسرائیل برای امضای اولین معاهده صلح بین اعراب و این کشور میانجی گری کرده بود.او در ماه آوریل به سوریه سفر کرد تا در دمشق با خالد مشعل، از رهبران گروه فلسطینی حماس دیدار کند.
به نقل از سایت بی بی سی