دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای محمد ثلاث، درویش گنابادی دستگیر شده خبر داد و گفت که کیفرخواست سایر دراویش بازداشتی به زودی صادر می‌شود.
محمد ثلاث درویش گنابادی دستگیر شده
عباس جعفری دولت‌آبادی پنجشنبه سوم اسفند بدون بردن نام محمد ثلاث درویش گنابادیِ دستگیر شده، گفت که خانواده سه تن از ماموران نیروی انتظامی که شامگاه دوشنبه ۳۰ بهمن در خیابان پاسداران تهران کشته شدند، خواستار اجرای حکم قصاص برای عامل این واقعه شده‌اند.
به گفته او، فرد دستگیر شده به جرم خود اعتراف کرده است.
جعفری دولت‌آبادی گفت که محاکمه این فرد به‌زودی در دادگاه کیفری تهران آغاز خواهد شد.
پیش از این نیز حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران شامگاه چهارشنبه دوم اسفند در یک برنامه تلویزیونی گفت: «انتظار پلیس از دستگاه قضایی صدور حکم اعدام برای محمد ثلاث است.»
رحیمی افزود: «مطمئن است که با توجه به پیگیری‌های دادستانی به‌سرعت تکلیف این افراد روشن می‌شود».
او دیگر بازداشت‌شدگان را هم به اشد مجازات تهدید کرد و با اشاره به درگیری لفظی یکی از دراویش با ماموران نیروی انتظامی گفت: «جواب خط ‌و نشان کشیدن‌هایش را خواهد دید و زمانی که تیغ قانون به‌روی گردن او قرار گرفت متوجه رفتار خود خواهد شد».
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که وب‌سایت مجذوبان نور، ارگان خبری دراویش گنابادی، پیش از این گزارش کرده بود که محمد ثلاث یک ساعت پیش از کشته شدن سه تن از ماموران پلیس، دستگیر شده است.
دراویش گنابادی دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به دستگیری نعمت‌الله ریاحی در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران تهران تجمع کردند. این تجمع با شلیک ماموران پلیس به معترضان به خشونت انجامید.
در یک فیلم کوتاه که از درگیری‌های شامگاه دوشنبه منتشر شد، یک اتوبوس تعدادی از ماموران پلیس که دراویش را محاصره کرده‌اند، را زیر گرفت. نیروی انتظامی ایران محمد ثلاث را راننده این اتوبوس می‌داند.
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران گفته است که در این حادثه سه تن از ماموران پلیس کشته شدند.
خبرگزاری‌های ایران روز گذشته یک ویدئو از محمد ثلاث منتشر کردند که او بر روی تخت بیمارستان در حالی که به شدت زخمی است، اتهام کشتن ماموران پلیس را می‌پذیرد.
محمد ثلاث شامگاه همان روز به همراه حداقل ۳۰۰ تن دیگر از دراویش گنابادی که در مقابل محل سکونت قطب مذهبی خود تجمع کرده بودند، دستگیر شد.
فیلم و عکس‌های منتشر شده از رویداد دوشنبه شب نشان می‌دهد که پلیس با گلوله به معترضان شلیک کرده و دستگیرشدگان به شدت مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر وضعیت جسمانی نامساعد و انتقال تعدادی از دستگیرشدگان به بیمارستان هم منتشر شده است.  وب‌سایت زیتون نیز به نقل از یک منبع آگاه در بیمارستان از کشته شدن سه تن از دراویش گنابادی به دلیل شدت جراحت خبر داد. این خبر تا کنون از سوی مراجع رسمی و منابع نزدیک به دراویش گنابادی تائید یا تکذیب نشده است.

خط و نشان برای دراویش

در پیوند با همین موضوع عبدالرضا رحمان فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی هم گفت، پلیس در کمتر از ۱۰ دقیقه کسانی که به گفته او «سرکردگان آشوب‌ها» بودند را شناسایی و دستگیر کرده است.
او دراویش گنابادی معترض را «وابسته به دشمنانی که در سوریه و عراق از ایران شکست خوردند»، خواند و گفت: «دولت اجازه به خطر افتادن امنیت و نظم را به هیچ کس نخواهد داد.»
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در مراسم خاکسپاری ماموران پلیس کشته شده، معترضان را به برخورد شدید تهدید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی با بانیان، طراحان، عناصر پشت پرده و عناصر مجری ناآرامی‌های اخیر برخورد قاطع خواهد کرد».
محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران نیز صبح امروز گفته بود که دستگاه قضایی چهارشنبه دوم اسفند جلسه ویژه‌ای در باره این رویداد برگزار کرده و «تصمیمات مناسبی» گرفته است.