نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ تیر ۴, جمعه

 ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه بود که محور سیرجان ـ نی‌ریز   سقوط اتوبوس حامل سربازان وظیفه‌ که از دوران آموزشی در پادگان «۰۵» کرمان فارغ آمده و به مقصد اهواز، برای رفتن به مرخصی اعزام شده بودند؛ اما هنوز نیمی از مسیر را نپیموده بودند که با اتوبوس به دره ۲۰ متری به پایین سقوط کردند. 

 از ۳۶ سرنشین اتوبوس ۱۴ تن در دم جان باختند و ۲۲ تن 


دیگر مجروح شدند؛ جراحت‌هایی که در برخی شان اینقدر 


شدید بود 

 شمار جان باختگان در محل رویداد به ۱۶ تن 






اما ما جز تماشا چه کردیم؟


مسئولان که در چنبرۀ «دفتر»، «کارتابل»، «جلسه»، و «صورت جلسه» گرفتارند،


اما ما جز تماشا چه کردیم؟

آخرین عکس از سربازن
شهر تاریخی «بیشاپور» که یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی محسوب می‌شود، بار دیگر طمعه آتش شد؛ آتشی که این بار وسعتش نسبت به دفعات پیشین وسیع‌تر است، کل این شهر تاریخی را در بر گرفته و این گمانه را پررنگ کرده که آتش‌سوزی مکرر این محوطه تاریخی، واقعه‌ای اتفاقی نیست.

به گزارش «تابناک»؛ شهر تاریخی «بیشاپور» در 120 کیلومتری جنوب شیراز و 23 کیلومتری غرب شهرستان کازرون، ساعتی پیش طمعه حریق شد و به واسطه پوشش گیاهی خشک منطقه‌ای که این محوطه تاریخی یک در دو کیلومتری در آن واقع شده، آتش سوزی به سرعت گسترش یافت و کل این شهر تاریخیِ متعلق به دوره باستانی را در بر گرفت.

بنابر اطلاعات دریافتی «تابناک»، تلاش برای اطفای حریق در این محوطه تاریخی آغاز شده و کوشش می‌شود تا این آتش سوزی به سرعت کنترل شود. البته با توجه به آنکه در آتش سوزی‌‌های پیشین این محوطه به خصوص آتش سوزی سی اردیبهشت 1391 این محوطه، بخش‌هایی از این شهر ساخته بود و عناصر سنگی باقی مانده، چیز زیادی برای نابودی با آتش وجود ندارد و بر اثر آتش سوزی پیشین نیز سطح این محوطه کاملاً سیاه شده بود!

برخی فعالان میراث فرهنگی فارس پس از آتش سوزی پیشین این محوطه با بیان ابعاد تخریب‌های وارد آمده به خصوص درباره مناطقی از این محوطه باستانی که کشف نشده بود، در این زمینه تاکید کرده بود که به نظر می‌رسد این آتش سوزی‌ها عمدی باشد. آن زمان ادعا شد عده‌ای چوپان و گله‌دار در اطراف این محوطه زندگی می‌کنند که مایلند گله‌شان از علوفه‌های محوطه تغذیه کند. اما یگان حفاظت با فنس‌کشی در اطراف محوطه مانع از انجام این‌کار می‌شود.

بیشاپور در کنار جاده شاهی روزگار باستان واقع شده که در دوره هخامنشیان «تخت جمشید» و « استخر » را به شهر باستانی « شوش» و در دوره ساسانی شهر « گور» و « بیشاپور » را به « تیسفون » مقر امپراطوری ساسانی وصل می نموده است. در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ضبط شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است.

بیشاپور جزء اولین شهرهای باستانی است که دارای تاریخ مکتوب شهرسازی می باشد. این تاریخ سنگ نبشته ای است که با دو خط اشکانی و ساسانی بر روی ستون بنای یادبود بیشاپور حک شده است. با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص بیشاپور خصوصا رودخانه شاهپور و «تنگ چوگان» این شهر در روزگار خود سرآمد شهرهای دوره ساسانی بوده است. تاریخ ساخت شهر به دوره شاهپور و حدود سال های 272 241 میلادی بازمی‌گردد. 
زمین‌هایی که در گوشه و کنار شهر تهران در کنار داشتن چاه و آب مناسب از فاضلاب تصفیه نشده استفاده می کنند.
آبیاری مزارع سبزیجات با فاضلاب
در باور بسیاری از افراد ریشه گیاه قابلیت جداسازی‌ مواد غیرضروری و ناسالم را از خاک دارد و می‌توان آن را با هر آبی آبیاری کرد اما این باور اشتباه که ناشی از عدم‌آگاهی کشاورزان است به همراه بی‌آبی گسترده‌ای که سراسر کشور را فراگرفته، باعث شده که بخشی از مزارع جنوب شهر تهران با آب‌های فاضلاب شهری و روستایی آبیاری شود. محصولات به‌دست آمده از این مزارع معضلی را ایجاد کرده که به گفته متخصصان حوزه سلامت فاجعه است.
همچنین فاضلاب‌های شهری می‌توانند شامل مخلوطی از آلودگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی باشند. فاضلاب شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سمی است. فلزات سنگین با توجه به ثبات شیمیایی، تجزیه‌پذیری ضعیف و داشتن قدرت تجمع زیستی در بدن موجودات زنده به سرعت تبدیل به آلاینده‌های سمی می‌شوند.
از بین بردن مزارع آلوده سال‌هاست که به طور ضربتی ‌یا برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت انجام می‌شود ولی هنوز منجر به متوقف شدن این روند آبیاری نشده است. محصولاتی که با آبیاری به‌وسیله فاضلاب به‌دست آمده‌اند سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. در سال84 اپیدمی وبا به‌صورت گسترده در ایران رخ داد که حدود هزار نفر به آن مبتلا شدند. این افراد که از شرق کشور برای کار در مزارع سبزی و صیفی‌جات به اطراف تهران آمده بودند عامل گسترش این بیماری بودند.
یکی از زمین هایی که اخیرا محل گفتگوی مسئولین دولتی از جمله فرماندار و اعضای شورای شهر تهران شده است مراتع جنوب شهر در محله «صالح آباد غربی » است که متاسفانه فاضلاب خانگی به صورت مستقیم و از طریق جوی آب شهری وارد زمین هایی می شود که در آنها انواع سبزیجات و صیفی‌جات کشت می شود.
پوریا گل محمدی از اعضای شورایاری محله رسالت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زمین داران این منطقه برای آبیاری زمین‌ها از پمپ آب استفاده می کنند اما مسیر رسیدن آب به زمین ها جوی آب شهری است. منطقه صالح آباد با وجود جمعیت نسبتا زیادی که دارد به دلیل نداشتن فاضلاب شهری مردم فاضلاب خود را از طریق لوله به درون همین جوی میریزند.
وی افزود: آب چاه که توسط پمپ کشیده شده با فاضلاب خانگی مخلوط شده و به مراتع این منطقه روانه می شود. متاسفانه گاهی برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی منطقه و به قصد ساخت و ساز در آنها برخی افراد سودجو اقدامات عجیبی می کنند که تنها نتیجه آن به خطر انداختن سلامت شهروندان شهر است، از جمله اینکه در برخی از زمین های کشت سبزی از کودهای بیمارستانی استفاده می شود و گاهی آب استخر در این منطقه برای آبیاری زمین ها استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه از زمان مشاهده آبیاری زمین های سبزی با فاضلاب و کودهای بیمارستانی از مصرف سبزی خودداری می کند افزود: این جوی ها علاوه بر فاضلاب خانگی انواع زباله منطقه صالح آباد را نیز به این زمین ها هدایت می کند، همه این موارد دست به دست هم تبدیل به سبزی می شود که حیات شهروندان تهرانی را تحدید می کند.
این در حالیست که فرماندار تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر عدم آبیاری مراتع شهر تهران با فاضلاب گفت: بیش از دو سال است که برای آبیاری مزارع جنوب شهر تهران دیگر از فاضلاب استفاده نمی شود،  دو سال پیش 60 هکتار زمین داشتیم که برای آبیاری از آب نامناسب استفاده می کردند اما طی دو سال گذشته این میزان را به 10 هکتار کاهش دادیم. در 10 هکتار باقیمانده نیز مقرر شد حتما به جای کشت سبزیجات و صیفی‌جات، محصولاتی مانند شبدر و یونجه کاشته شود که برای سلامتی انسان مشکلی ایجاد نکند. در حقیقت طی دو سال گذشته استفاده از آب نامناسب برای مزارع شهر تهران متوقف شده است و نظارت دقیقی انجام می شود و بر این اساس تاکنون نیز گزارشی مبنی بر آبیاری با فاضلاب ارائه نشده است.
فرماندار تهران تاکید کرد: ممکن است در شهرستان های واقع در جنوب شهر تهران چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد اما بی‌تردید در شهر تهران آبیاری مزارع با فاضلاب وجود ندارد و اگر چنین مسئله ای گزارش شود برخورد خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، پیش از این حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز بعد از بازدید از شهرک رسالت و مزارع جنوب شهر تهران از تصفیه فاضلاب برای استفاده در مزارع جنوب شهر تهران خبر داده و گفته بود: برای حل معضل آبیاری مزارع جنوب با فاضلاب خام قرار شد، برآورد شود آیا از نظر فنی امکان انحراف مسیر جوی‌هایی که فاضلاب را به مزارع منتقل می کند، وجود دارد یا نه. در صورت امکان منحرف نمودن این جوی‌ها، فاضلاب جاری در این شهرک به کانال اصلی فاضلاب مناطق بالادستی شهر متصل خواهد شد.
وی در دویست‌وشصت‌ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: برخی از مسئولان، آبیاری مزارع توسط فاضلاب خام را تکذیب می کنند اما پیشنهاد می‌شود به جای تکذیب، با مداخله لازم نسبت به حل این مشکلات اقدام شود.
حافظی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص استفاده از فاضلاب برای مراتع صالح آباد و تمهیدات برای توقف این کار گفت: مقرر شد بخشدار آفتاب جلساتی با تیم های فنی تشکیل دهد و در اولویت اول تغییر مسیر این جوی ها به سمت شمال شرق شهرک رسالت و در مسیر کانال این منطقه مورد بررسی قرار گیرد. این مسئله برای جلوگیری از ورود این فاضلاب ها به زمین های کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این عضو شورای شهر افزود: مقرر شده این موضوع پیگیری شود و پاسخ بدهند که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. اگر این کار به لحاظ فنی قابل انجام باشد شهرداری این کار را انجام خواهد داد و مشکلی برای عملیات اجرایی نخواهد بود. اگر این کار قابل انجام نباشد خروجی این جوی ها تجمیع شود در حقیقت به جای 12 نقطه فعلی در دو نقطه تجمیع شود و در این نقاط نیز سیستم های تصفیه فاضلاب به صورت اماده هست که می توان نصب کرد.
وی ادامه داد: این فاضلاب پس از تصفیه می تواند وارد مزارع شود. در این رابطه منتظر پاسخ بخشدار آفتاب هستیم. بخشدار با حضور در منطقه و بازدید از این مراتع وعده داده اند که این مطالعات را انجام دهند. امیدواریم این سیستم های تصفیه را با کمک شهرداری، آبفا و فرمانداری و بخشداری بتوانیم در محل مستقر کنیم تا این مشکل هر چه زودتر مرتفع شود.
استفاده از ﻓﺎﺿﻼب ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺷﺪه و همچنین روان‌آب حاصل از بارندگی امروز ﺑﺮای آبیاری پوشش‌های گیاهی حومه شهرها یا فضای سبز شهری و درختان پارک‌ها استفاده می‌شود و سازمان بهداشت جهانی در همکاری با سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد(UNEP)  نیز دستورالعمل‌هایی را برای استفاده ایمن از فاضلاب‌ها نوشته است که همگی پس از بررسی و آزمایش‌های میدانی قابل تعمیم به مزارع و باغ‌ها می‌باشند. آنچه اهمیت دارد مدیریت و کنترل دقیق توسط سازمان‌های مربوط است و توجه به این مهم که باید از همین امروز آبیاری مراتع با فاضلاب متوقف شود چرا که فردا دیر خواهد بود.
مردم نی ریز به یاد سربازان كشته شده در سانحه رانندگي در محل حادثه شمع روشن كردند.
عکس/ روشن کردن شمع به یاد سربازان جانباخته