نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ آبان ۱, شنبه

بازهم بانک‌ها شفاف سازی نکردند

عاج نشینان مفلس بانکی!

بانک
در غیاب شفاف سازی سیستم بانکی از ده‌ها و حتی هزاران پرونده فساد و اختلاس بانکی بازهم دستگاه قضایی و دادستانی بود که از ماجراهای پشت پرده این شبکه رونمایی کرد؛" تخلفات گسترده در بانک‌ها، متهمانی که به قدرت متصل‌اند و مجرمان بانکی که هزاران میلیارد از منابع بانکی را برده و گذران کرده اند، اما اکنون می گویند مفلس اند و نمی توانند پولی پس بدهند" بخشی از آنچه است که بر شبکه بانکی از سال های گذشته تاکنون می گذرد.
به گزارش ایسنا، ایجاد بستری برای ارتکاب جرایم در بانک ها مهمترین محوری است که دادستان تهران در اظهارات خود مورد توجه قرار داده و در رابطه با آن هشدار داده است. موضوعی که به وضوع می توان رد آن را در پرونده‌های سنگین متهمان اقتصادی پیدا کرد؛ از زمانی که گروه منصور آریا توانست با نفوذ در سیستم بانکی و همدستی با تعدادی از مدیران آن ماجرای اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را در شبکه بانکی پیش ببرد و همچنان پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ بانکداری ایران در ابهام بماند تا هنگامی که بابک و البته بابک های زنجانی ها توانستند با اتصال به برخی مدیران بانکی به این مجموعه نفوذ کرده و از میلیاردها دلار سود برده و سرمایه‌های بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومانی - به ادعای خود- رقم بزنند و دست بانک‌ها را از این ارقام کوتاه کنند.
باید به این مجموعه وجود موسسات غیرمجازی که به راحتی و در مقابل چشم پوشی مقامات بانکی و نظارتی شکل گرفتند و حتی سرمایه‌های تا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان جذب کردند، ولی در ادامه برخی از هم پاشیده و برخی همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه می‌دهند و همچنین تخلفات و  اختلاس‌های صندوق‌ها و بانک‌های کوچک و بزرگ را نیز اضافه کرد. زمانی که خبرهایی با منابع خارج از سیستم بانکی اعلام می‌کند در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه پرونده اختلاس چند هزار میلیاردی باز  شده، بانک دی درگیر اتهام است و مدیرعامل سابق آن بازداشت شده و یا مدیر عامل  سفارش شده بانک ملت سر از پرونده اختلاس چند هزار میلیاردی درآورده و از کار بر کنار می شود. موسسه میزان درگیر اختلاف با یک قبیله شده و رو به انحتاط می‌رود و ثامن الحجج تا بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سپرده جذب می‌کند و توان بازپرداخت به مشتریان را نداشته و این بانک مرکزی است که از پول خود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند تا شاید اعتراض سپرده‌گذاران آرام شده و شبکه بانکی دچار تشنج نشود.
 همه اینها بخشی از تخلفات و حواشی نظام بانکی است که البته هیچ گاه از سوی مقامات آن اعلام و در مورد آن شفاف سازی نشده و با توضیحی همراه نبوده است، پرونده‌هایی که روی هم انباشت شد و اکنون کار را به جایی رسانده که حجم معوقات بانکی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد و به اذعان مدیران بانکی اگر به آن سود و میزان استمهال شده را اضافه کنیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را هم پشت سر خواهد گذاشت. به این لیست  پول‌هایی از دست رفته دیگری هم افزودنی است، پول هایی که در قالب اختلاس و یا سواستفاده های مالی برده شده اما هیچ گاه برنگشته و ظاهرا قرار هم نیست برگردد.
جعفری دولت‌آبادی – دادستان تهران – در گزارشی که به تازگی از وضعیت شبکه بانکی و مفاسد اقتصادی اعلام کرده به شرایط  و ابعاد دیگری از ورشکستگی بدهکاران بانکی اشاره داشته است. وی گفته که در این مورد برگرداندن وجوه توسط مجرمان اقتصادی از معضلات فعلی به حساب می‌آید، چرا که از سویی بانک‌ها تمایلی به پذیرش اموال غیرمنقول متهمان به جای مطالبات خود را ندارند و از سویی دیگر با مجرمان بانکی ورشکسته مواجه‌اند.
دادستان تهران از مجرمان ورشکسته این‌گونه تعبیر کرده که آنها متهمانی هستند که در برج عاج نشسته و اکنون ادعای «انا مفلس» در مقابل درخواست برای استرداد وجود دارد. آن‌طور که دولت‌آبادی می‌گوید ۱۱ بانک کشور به این افراد حدود ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و اکنون شبکه بانکی با وجود ۱۲۸۷ مشتری مواجه است که اعلام ورشکستگی می‌کند.
البته این ماجرای تازه‌ای نیست. پیش‌تر هم سخنگوی دستگاه قضا از دانه‌درشت‌هایی گفته بود که با وجود بدهی حدود ۷۰۰۰ میلیاردی به شبکه بانکی حاضر به پرداخت معوقات خود نبوده، با این حال با خودروهای هشت میلیاردی در خیابان‌های شهر گذر می‌کنند.
دادستان تهران اشاره‌ای هم به دلایل شکل‌گیری فسادها و اختلاس‌های بانکی داشته و این‌که خود بانک‌ها در ایجاد بستری برای ارتکاب جرائم و سوء‌استفاده‌های تعداد خاصی را فراهم می‌کنند، از مهم‌ترین عوامل دانسته است. وی تاکید دارد که دلیل بروز فسادی که امروزه موجب تشکیل پرونده‌های قضایی موضوع فساد کلان اقتصادی شده ارتباط و نفوذ متهمان با برخی مدیران بانک‌ها و بعضی مسوولان است و گرنه چه‌طور فردی که توانایی مالی چندانی ندارد می‌تواند با ارائه‌ وثایق غیرمعتبر و فاقد ارزش کافی تسهیلات کلان دریافت کرده یا از پرداخت معوقات خودداری کنند و تنها ادعای ورشکستگی داشته باشد.
نارگیل و بادام هندی جزو محصولات صادراتی نیمه اول امسال هستند که همواره برای تامین آن از کشورهای دیگر آنها را وارد می‌کنیم، اما این محصولات در فهرست صادراتی نیز قرار دارند و طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۳ تن از این محصولات به ارزش ۲۵۴ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که در برخی محصولات مانند بادام هندی بیش از ۴۰۰ برابر صادرات افزایش پیدا کرده و در برخی دیگر محصولات مانند موز نیز با کاهش بیش از ۹۵ درصدی صادرات مواجه بوده‌ایم.
براساس آمار رسمی منتشر شده طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۵۶ تن موز به ارزش بیش از ۴۳ هزار دلار به ترکمنستان صادر شده است که تنها مشتری آن ترکمنستان بوده و صادرات این محصول از نظر وزنی ۹۵.۵۹ درصد و از نظر ارزشی ۹۵.۶۱ درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته کاهش داشته است.
البته این کاهش صادرات برای موز نشان می‌دهد که سیاست وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به خوبی عمل کرده، چرا که در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که به واردکنندگان موز در صورتی اجازه واردات با تعرفه‌های کمتر داده می‌شود که بتوانند سیب ایرانی را صادر کنند در غیر این صورت باید موز را با همان تعرفه بالای گذشته وارد کنند که همین عامل سبب افزایش صادرات سیب و کاهش واردات موز شد که کاهش صادرات این محصول نیز از همین مساله نشأت می‌گیرد.
البته نارگیل نیز یکی‌دیگر از محصولات وارداتی بوده که در فهرست صادرات نیز قرار دارد و طی همین بازه زمانی بیش از ۱۰ تن از این محصول به ارزش ۲۲ هزار و ۲۰۰ دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که ۱۵۹ درصد از نظر وزنی و ۶۰۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که این آمار نشان می‌دهد نارگیل صادراتی که از سوی تجار ایرانی صادر شده است از نظر ارزشی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده، چرا که طی شش ماهه نخست امسال هر کیلوگرم نارگیل ۲.۲ دلار معادل شش هزار و ۶۰۰ تومان صادر شده است در حالی که در نیمه نخست سال گذشته هر کیلوگرم نارگیل ۷۵ سنت صادر شده بود.
گرچه تنها مشتریان نارگیل نیز که این محصول را از ایران خریداری کرده‌اند افغانستان و کانادا بوده است که در این میان سهم کانادا تنها ۱۴ کیلوگرم بوده است و مابقی آن به عنوان نارگیل تازه یا خشک‌ کرده رنده شده به افغانستان صادر شده است و اما تنها مشتری بادام هندی امارات متحده عربی بوده است که آن را از ایران خریداری کرده است.
میزان و ارزش صادرات موز، نارگیل و بادام هندی در شش ماهه نخست امسال
نام کشور
موز
نارگیل
بادام هندی
جمع
میزان
ارزش
میزان
ارزش
میزان
ارزش
میزان
ارزش
افغانستان
-
-
۹.۹
۲۰۱۴۲
-
-
۹.۹
۲۰۱۴۲
امارات
-
-
-
-
۴۷.۱۴
۱۸۸۵۶۰
۴۷.۱۴
۱۸۸۵۶۰
ترکمنستان
۵۶.۴۵
۴۳۲۱۴
-
-
-
-
۵۶.۴۵
۴۳۲۱۴
کانادا
-
-
۰۰.۱۴
۵۴
-
-
۰۰.۱۴
۵۴
جمع بندی نهایی
۵۶.۴۵
۴۳۲۱۴
۱۰.۴۸
۲۲۲۰۰
۴۷.۱۴
۱۸۸۵۶۰
۱۱۳.۵
۲۵۱۹۷۰
(میزان صادرات براساس تن و ارزش آن به دلار نوشته شده است)

دکتر ابراهیمی دینانی: ما ( آخوندها ) میخواهیم تاریخ قبل از اسلام را به ف...