نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

احمدی‌نژاد: به لحظه برخورد نهایی نزدیک می‌شویم




بی بی سی: به گزارش روزنامه دولتی ایران، محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در گردهمایی حامیان خود از نزدیک شدن به "لحظه برخورد نهایی" خبر داده است.
روزنامه رسمی دولت روز شنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر) به نقل از آقای احمدی نژاد آورده است: "غرب تمام قوای خود را بسیج کرده که بزند و کار [ایران] را تمام کند، مثل روز روشن است که ناتو برای حمله به ایران له‌له می‌زند... البته این برخورد الزاماً برخورد نظامی نیست و ممکن است برخورد سیاسی و... باشد."
چاپ گزارش این روزنامه از سخنرانی رئیس جمهور ایران در "نشست صمیمی حامیان گفتمان انقلاب اسلامی"، که در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شده، پس از آن صورت می گیرد که در دو روز گذشته، روایت های مختلفی از این سخنرانی در نشریات کشور منتشر شده است.
در روایت های منتشر شده از این سخنرانی، هشدارهای جدید محمود احمدی نژاد علیه رقبا و منتقدان خود در داخل کشور مورد توجه زیادی قرار گرفته و در تعدادی از روزنامه های امروز صبح تهران نقل شده است.
در بخشی از این سخنان، که در گزارش امروز روزنامه ایران هم چاپ شده، به نقل از رئیس جمهور ایران آمده است: "دولت در مقابل تمامی هجمه‌ها علیه خود سکوت اختیار کرده است، اما این سکوت بی‌پایان نیست و چنانچه احساس کنیم آرمان‌های انقلاب به خطر می‌افتد، آنگاه مسئولیت عوض خواهد شد."
محمود احمدی نژاد ادامه داده است: "اگر کسی در چنین موضع خدمتی قرار گیرد که من قرار گرفته‌ام، شاید حدود ۱۰ درصد از حرف‌هایش را بتواند بزند، حدود ۲۵ درصدش را شاید بتواند در آینده بگوید و حدود ۶۰ درصدش را هرگز نمی‌تواند بگوید، چون مصالح بالاتری هست."
او با تأکید بر اینکه "دولت نقشی در تخلف بانکی اخیر" نداشته، گفته است: "کسانی که با بد اخلاقی، دولت را با زشت‌ترین عبارات متهم می‌کنند نتوانسته‌اند و نخواهند توانست کوچکترین سوء‌استفاده را از دولت در محضر قاضی عادل اثبات نمایند."
این اظهارات رئیس دولت، پاسخی به عده ای از منتقدان قوه مجریه است که تعدادی از مقام های دولتی را به تخلف یا سهل انگاری در جریان پرونده موسوم به "اختلاس سه هزار میلیارد تومانی" متهم می کنند که در جریان آن، میزان کم سابقه ای تخلف در سیستم بانکی ایران صورت گرفته است.
آقای احمدی نژاد همچنین به انتقاد از کسانی پرداخته که وی را متهم می کنند که با تاکید زیاد بر نام امام دوازدهم شیعیان، قصد دارد جایگاه رهبر جمهوری اسلامی را نادیده بگیرد و گفته است: " آن که طرفدار رهبری است، عاشق امام زمان است و عاشق امام زمان هم طرفدار رهبری است."
وی دوران قبل از ریاست جمهوری خود را به منتقدانش در جناح محافظه کار یادآوری کرده و گفته است: "فراموش نکرده‌اید سال ۸۳ را که کسی جرأت دفاع از شهدا و دفاع مقدس را نداشت و در تریبون رسمی می‌گفتند دوران امام تمام شده و به موزه تاریخ پیوسته، کسی هم چیزی نگفت."
آقای احمدی نژاد گفت که تاکنون "ده ها گروه" برای ترور او اقدام کرده اند، اما دستگیر شده اند.
او افزود: "من متوجه خطرات سفرهای استانی هستم... ولی می‌ارزد ۱۰ تا رئیس جمهور هوا شود اما مردمی بودن نظام حفظ شود."
روایتی دیگر از اظهارات آقای احمدی نژاد
پیشتر، برخی از رسانه های محافظه کار منتقد دولت گزارش های دیگری را از سخنان محمود احمدی نژاد در جمع هواداران خود منتشر کرده بودند.
یکی از این روایت ها، از سوی سایت "دولت ما" منتشر شده بود که نزدیک به حامیان دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود. این روایت، شامل اظهارات چاپ شده در روزنامه ایران و مواردی دیگر است.
در بخشی از گزارش این سایت در مورد اظهارات رئیس جمهور آمده است: "می خواستند به سوریه حمله کنند، به دبیر کل [مشخص نشده دبیر کل کدام نهاد] گفتم برو به همه بگو ناتو پایش را بگذارد به سوریه منطقه منفجر خواهد شد."
در قسمتی از گزارش دولت ما، به نقل از آقای احمدی نژاد آمده است که اگر دولت وی "نیم ساعت فرصت حرف زدن داشته باشد قیمت سوراخ موش بالا می رود".
به نوشته همین سایت، وی مدعی شده که رقبای او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ "خانه های تیمی و موتور و حتی اسلحه" آماده کرده بودند و او به "نهادهای نظارتی هشدار داده که اینها قصد براندازی دارند".
این سایت از قول رئیس جمهور ایران آورده است که در مورد ورود زن ها به ورزشگاه ها از رهبر ایران اجازه خواسته و افزوده: "ایشان فرمودند به دولت های قبل اجازه ندادم، اما تو چون می خواهی اصلاح کنی اجازه می دهم، بعدها که سروصدا شد، فرمودند فعلا مساله اول کشور نیست."
آقای احمدی نژاد با انتقاد از برخی مدافعان آیت الله خامنه ای که رابطه رهبر و رئیس جمهور را "رابطه ارباب و رعیتی" می دانند گفته است: "به رهبری عزیز گفتم با وجود این دوستان نیازی به دشمن ندارید."
رئیس دولت دهم همچنین با اشاره به فردی که که برخی حامیان دولت را "بزرگترین خطر از صدر اسلام تا کنون" توصیف کرده، گفت که به آن فر پاسخ داده است: "این دولت را خدا بر سرکار آورده و اگر کسی در ذهنش این باشد که او دولت را آورده، خدا حالش را می گیرد و به جایی می رساند که همه بفهمند او نبوده."
به نظر می رسد اظهارات رئیس جمهور، اشاره ای به سخنان محمدتقی مصباح یزدی، از حامیان سابق محمود احمدی نژاد در فروردین ماه گذشته است که حکایت داشت: "خطری که من احساس می‌کنم شدیدترین خطری است که تا به حال اسلام را تهدید کرده است و آن هم از سوی نفوذی‌هایی است که در بین خودی‌ها در حال رشد هستند."
تهدید به شکایت دفتر ریاست جمهوری
از زمان برگزاری نشست حامیان دولت در روز پنجشنبه، تعدادی از رسانه های منتقد دولت نیز روایت هایی را از سخنان آقای احمدی نژاد در این گردهم آیی منتشر کرده اند که در برخی موارد، دارای تفاوت هایی با روایت منتشر شده در منابع دولتی است.
در واکنش به انتشار این روایت ها، دیروز مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری "اقدام تعدادی از سایت‌های خبری در انتشار برخی مطالب و اخبار نادرست درباره دیدار رئیس‌جمهور با حامیان گفتمان انقلاب اسلامی" را تکذیب کرد.
این مرکز در اطلاعیه خود تاکید کرد که "پیگیری حقوقی اشاعه دهندگان اخبار کذب و دروغین در خصوص سخنان ریاست جمهوری که با هدف نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی انجام می‌شود را برای خود محفوظ می‌داند".

افشاگری احمدی نژاد با اتکا به توازُن قُدرت موجود




منصور امان
یک توافُق پُشت پرده برای "کش ندادن" رُسوایی دُزدی سه هزار میلیاردی، به سکوی پرش آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر مسند ریاست جمهوری، برای پرده برداشتن از رُسواییهای اقتصادی بیشتر و مُعاملات فاسد سیاسی شده است.
سُخنان پادوی پیشین آقای خامنه ای در جمع شُماری از اعضای فراکسیون نظامی – امنیتی دولت، بُحران افشای فساد در راس و بدنه حُکومت را دوباره با شدت تمام به مرکز صحنه سیاست جمهوری اسلامی پرتاب کرده است. آقای خامنه ای و همدستان او در مجلس مُلاها اُمیدوار بودند با صحنه سازی یک درگیری کُنترُل شده و تمرکُز دادن توجُهات به استیضاح و ابقای وزیر اقتصاد، بتوانند اوضاع را تحت کُنترُل بگیرند و مانع از گُسترش دامنه آن شوند.
اکنون آشکار گردیده است که عقب نشینی سرآسیمه و دسته جمعی از حمله ای که با موضوع سه هزار میلیارد علیه آقای احمدی نژاد و شُرکا سازمان داده شده بود، به تقویت موضع آنها و آشکار کردن میزان ضربه پذیری ولی فقیه و راست سُنتی انجامیده است. سوگُلی از چشم اُفتاده "آقا" در سُخنان روز پنجشنبه خود با اتکا به این دریافت، یادآوری کرده است: "اگر این دولت نیم ساعت فُرصت حرف زدن داشته باشد، قیمت سوراخ موش بالا می رود."
تنها دو روز پیش از این، وی در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس مُلاها، از هر گونه حمله مُستقیم به حریفان و "حرف زدن" در باره موضوعات چالش برانگیز خودداری کرده بود؛ رویکردی که به نظر می رسد در ازای دادن تعهُد به وی برای توقُف پُشت "خط قرمز" دولت اتخاذ شده بود.
نخُستین نشانه های این امر که حمله رُقبا از زاویه دُزدی کلان بانکی و چپاول داراییهای عُمومی زیر پوشش "خُصوصی سازی"، جنگ یکطرفه نیست را آقای خامنه ای با درخواست مشهور خود برای "کش ندادن موضوع" آشکار کرد. او به این وسیله نگرانی خود از کشیده شدن پای خود و نزدیکان اش به این رُسوایی را بیان می کرد.
راست سُنتی کمی دیر تر به این آگاهی رسید که بر سر شاخ نشسته و به سلامتی نزدیک تر است که از بُریدن بُن چشم بپوشد؛ به بیان دقیق تر، زمانی که آقای بروجردی و سه نماینده سرشناس دیگر مجلس، با طوق شریک "باند اختلاس گر" دور شهر گردانده شدند.   
ابقای وزیر اقتصاد و فرار پُر سر و صدا از طرح سووال از آقای احمدی نژاد، علامتهایی از شکل گیری توازُن قُدرتی است که گرایش نظامی - امنیتی دولت بر پایه آن صف خود علیه رُقبا را آرایش می دهد. صحنه کشاکش همچنین نشانگر آن است که برای آقای خامنه ای و راست سُنتی، هزینه ی خلاص شدن ارزان از شر حریف، به گونه توقُف ناپذیری در حال افزایش است.     

رخشنده حسین پور از همسر شهیدش و منیره برادران از برادر شهیدش سخن می گویند


درخت یاد پایدار مهدی خسرو شاهی و علی مهدیزاده!
اصغر ایزدی
در روز شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ به مناسبت سی امین سالگرد اعدام مهدی خسرو شاهی و همزمان با روز اعدام علی مهدیزاده در ۲۸ مین سالگرد اعدام او، یک درخت آلبالو در باغ یکی از دوستان خانواده آنها در شهر فرانکفورت آلمان کاشته شد.
این مراسم با حضور کسانی از اعضا ی خانواده آنها وبیش از۶۰ نفر از زندانیان سیاسی سابق رژیم شاه و جمهوری اسلامی و دوستان و یاران آن عزیزان که به این مراسم دعوت شده بودند برگزار شد.

مهدی خسرو شاهی متولد ۱۳۲۵ بود. در سال ۱۳۵۰ در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. در زندان به مارکسیسم گروید و از این سازمان جدا شد. در ۳۰ دی سال ۵۷ همراه آخرین سری زندانیان سیاسی آزاد شد. آزادی اش کوتاه بود بار دیگر در مهر ماه سال ۱۳۶۰ دستگیر شد و در ۱۵ آذر همان سال تیرباران گردید.

علی مهدیزاده در سال ۱۳۲۴ متولد شد. سال ۱۳۵۰ همراه گروه ستاره سرخ دستگیر و به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در پائیز سال ۵۷ همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد گردید. علی بار دیگر در فروردین ماه سال ۱۳۶۲ دستگیر شد و در هفتم آبان همان سال تیرباران شد.

مهدی خسرو شاهی و علی مهدیزاده از جمله بنیان گزاران سازمان راه کارگر در سال ۱۳۵۸ بودند و در مبارزه برای آزادی و برابری و سوسیالیسم از جان خود گذشتند.
به هنگام کاشتن درخت و درچند ساعتی که این مراسم برپا بود اندوه و هیجان شادی کاشتن درختی که نماد یاد پایدار مهدی و علی خواهد بود، بهم گره خورده بود. همچنین به فضای مراسم تنوع رنگهای زیبای درختان پائیز جلوه داده بود. همزمان با غروب شعله های آتش همه را به دور خود جمع کرد و ترانه های خاطره انگیز خوانده شد. رخشنده، همسر علی مهدی زاده با صدای گرمش و مهدی اصلانی با سه تار و صدای مهربانش و پرویز با قطعه ای از اپرای کوراغلو و شعرهایی که بهمن در طول مراسم دکلمه کرد شور دیگری به مراسم افزودند.
در این مراسم خانواده این دو عزیز سخنان کوتاهی گفتند، این فضای باغ و کاشت درخت بود که سخن می گفت و چه زیبا.
در سخنان کوتاهی اصغر ایزدی گفت: کاشتن این درخت آلبالو و بقای استوار آن برای ما یک مکان یادآوری است. ما آموخته ایم که هرچند این حافظه است که یادآوری را ممکن می سازد می خواهیم اما، با کاشتن این درخت در ثبت مجسم یادهایمان بکوشیم.

با کاشتن این درخت برتعهد پایدارمان به جنبش بزرگ دادخواهی و عدالت خانواده های اعدام شدگان و ترورهای سیاسی پای می فشاریم. ما خود را درکنار و همراه مادران خاوران، خانواده های قتل های سیاسی زنجیره ای سال ۷۷ و ترور های سیاسی خارج از کشور و مادران عزادار قربانیان جنبش اعتراضی و کهریزک می دانیم و تا رسیدن به خواست این جنبش برای حقیقت و دادخواهی و عدالت از پا نخواهیم نشست.

خواست دادخواهی و عدالت نه تنها پاسخی است به این که : ” دیگرهرگز چنین مباد!” بلکه نقطه عزیمت این خواست بر این مبنا است: ” نباید این جنایت علیه بشریت اتفاق می افتاد”.
رخشنده حسین پور، همسر علی مهدیزاده، در سخنان خود به فراز هائی از زندگی علی اشاره کرد.ر خشنده گفت: زمانی که در سال ۵۷ علی از زندان رهئی یافت همراه با زنده یاد دکتر غلام ابراهیم زاده به تحصن خانواده ها در کانون وکلا پیوست. سال ۶۰ کرامت متولد شد و علاقه و عشق علی به فرزندش وصف ناپذیر است، شاید می خواست عشق یک عمر پدری را در دوسال فشرده کند. کرامت را دوبار به ملاقات پدرش بردم.
او همچنین گفت: در سال ۶۷ در تحصن و اعتصاب غذائی که برای نجات زندانیان سیاسی کرده بودیم، خبر اعدام برادرم را در آن تابستان خونین شنیدم. آنجا من ترانه ای خواندم که دوست بسیار نازنیم شهره مدیر شانه چی که در سال ۱۳۶۰ اعدام شده بود، خواندم. اینجا می خواهم آن ترانه را به یاد همه اعدام شدگان بخوانم. و این گفته علی در وصیت نامه ش برایم همواره زندگی برانگیز بوده است: “همیشه زنده ام و همیشه با شما خواهم بود”.

خواست و آرزو من هم این است که زمانی در یک دادگاه شاهد دادخواهی و عدالت باشم و علیه همه کسانی که علیه بشریت جنایت کرده اند شهادت دهم.

رخشنده در سخنان خود بارها با نام بردن از تعدادی از اعدام شدگان یاد آنها را گرامی داشت.
کرامت، فرزند علی مهدیزاده، با نگاهی از اندوه کوتاه سخن گفت: من دو ساله بودم که پدرم را اعدام کردند ومن هیچ خاطره ای از او بیاد نمی توانم داشته باشم. پدرم نیست اما در تمام زندگیم همواره او را در کنار خودم و دستان او را بر شانه های خود حس می کنم. زمانی که چندین سال بعد یکی از جان به دربردگان کشتار تابستان ۶۷ که در سال ۶۲ با پدرم هم سلولی بوده به دیدن من و مادرم آمد خاطره هائی از پدرم در ذهنم نقش بست. حضور همگی شما در کاشتن این درخت برای من نشانی است از یاد ماندگار پدرم. در وصیت نامه پدرم شعری از فروغ آمده است که همواره الهام بخش زندگی من بوده است: ” پرواز را به خاطر بسپار/ پرنده مردنی ست” . من از بودن شما در مراسم کاشتن این درخت بسیار متشکرم.
منیره برادران، خواهر مهدی، در سخنان کوتاه خود از شکوه زندگی برادرش یاد کرد. او گفت که هر بار در سالگرد تیرباران مهدی در سی سال گذشته حسهای متفاوتی داشته است. سالهایی افسوس خورده که چقدر آزادی برادرش از زندان کوتاه بوده است. امسال اما، حس دیگری دارد. امسال شکوه ۳۵ سال زندگی برادرش در نظرش جلوه بیشتری دارد. او گفت که تیرباران برادرش و همه اعدامهای آن دهه جنایتی بوده که دادخواهی باید در باره شان صورت گیرد ولی سوی دیگر، زیبائی زندگی برادرش و جلوه های شخصیت او مثل شجاعت، صراحت، عشق به آرمانش و انسانها و طنز زیبایش است که رد و خاطره آن می ماند.