شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هوا‌شناسی ایران می‌گوید ۱۶ استان دو سال پیاپی است که با کاهش آب و کم‌آبی مواجه هستند و این «نگران‌کننده» است.
aab-khoshksali
فاتح، امروز چهارشنبه چهارم شهریور به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که این ۱۶ استان باید «مدیریت منابع آب را جدی بگیرند.»
به گفته او، «تهران، البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، ‌ کهگیلویه و بویراحمد، ‌ کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و یزد» ۱۶ استانی هستند که کم‌آبی در آن‌ها نگران‌کننده است.
رضا راعی‌عزآبادی، مدیر دفترمطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز خردادماه امسال گفته بود که استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، ‌کرمان، ‌کرمانشاه، یزد و ‌کهگیلویه و بویراحمد با «تنش شدید آبی» مواجه هستند.
سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.
مسئولان دولتی ایران طی سال‌های گذشته بار‌ها نسبت به وضعیت کم‌آبی هشدار داده و خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌اند.
به گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو خشکسالی ۵۰۰ شهر ایران را تهدید می‌کند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین خبر داده که میزان بارندگی‌ها در سال آبی ۱۳۹۴ که از مهر ۱۳۹۳ تا شهریور ۱۳۹۴ را شامل می‌شود، ۱۹۴ میلی‌متر بوده است.
به گفته فاتح، این میزان بارندگی در مقایسه با آمار بلندمدت ۱۷ درصد و در مقایسه به سال آبی پیش از آن ۱۱ درصد کاهش یافته است.
استان‌های بوشهر، هرمزگان و البرز در سال آبی ۱۳۹۴ بیشترین کاهش بارندگی را نسبت به سال آبی بلندمدت داشته‌اند. همچنین استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان کم‌بارش‌ترین استان‌ها در مقایسه با سال آبی ۱۳۹۳ بوده‌اند.
استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و اردیبل نیز بیشترین افزایش بارندگی‌ها را نسبت به سال آبی بلندمدت داشته‌اند. همچنین استان‌های اردبیل، سمنان و خراسان رضوی نیز پربارش‌ترین استان‌ها در مقایسه با سال آبی ۱۳۹۳ بوده‌اند.