نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ بهمن ۱۶, جمعه

پرده آخر: فایده ش چیه؟

مرگ يک جلاد ديگر

مرگ يک جلاد ديگر!!

 

  

   

مرگ

محسن قاجاریان فرمانده تیپ زرهی یک 


امام رضای شهر نیشابور در نبردهای حلب 

۲۰۰هزار خانواده مطلقا فقیر در تهران داریم!!
قاسمیان گفت: بدتر از همه این است که این نوع اشرافیت و فاصله‌های طبقاتی در بین مسئولین خودمان وارد شده است و این برپیچیدگی مسئله می‌افزاید.
وی خاطرنشان کرد: اگر نعمتی به طبقات دیگر اجتماعی می‌رسد بواسطه حضور محرومین است؛ ما ۲۰۰ هزار خانواده مطلقا فقیر در تهران داریم و همچنین ۱۵ هزار کارتن‌خواب در پایتخت داریم و درکنار آن چندهزار پورشه و برج‌سازی در تهران داریم.
مدیر حوزه علمیه مشکات با بیان اینکه این دره فاصله طبقاتی روز به روز بازتر می‌شود، افزود: در یک روستایی می‌بینید که واقعا دارد کار می‌شود ولی آنقدر نگاه، سرمایه‌داری است و سرمایه‌داری با سرعت زیادی حرکت می‌کند که این دره فاصله طبقاتی پر نمی‌شود؛ 
م منتهی سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها به سمتی رفت که کاملا فاصله طبقاتی را ایجاد کرد.

 قاسمیان تاکید کرد:حاضرم در همین شهر تهران مسئولین را به خانه‌هایی ببرم که در همانجا بنشینند و زار زار گریه کنند
سرمایه‌داری در کشور ما به گونه‌ای است که در کشورهای اروپایی هم نیست!
 رفع محرومیت چیست و آیا ما صرفا با مدل‌ها کمیته امدادی و صدقه دادن و حتی همین کارهای جهادی می‌توانیم فاصله طبقاتی را کم کنیم یا خیر، گفت: امروزه حتی کشورهای اروپایی برای رفع فاصله‌های طبقاتی نیز نگاه ما را ندارند که بیایند یک طبقه اشرافی درست کنند و بگویند شما بیایید به این طبقات محروم کمک کنید ولی در کشور ما یک حالت زننده‌ای از سرمایه‌داری وجود دارد.
وی تصریح کرد: تفکری که بعد از جنگ حاکم شد این بود که طبقاتی را درست کنند تا در فعالیت‌های اقتصادی به یک قللی برسند که به حسب ظاهر مشروع بوده است که خیلی از آنها رانت و اختلاس است؛ بعد باید از آن قله‌های ثروت خواهش کنیم که شما بیایید حامی مناطق محروم در جامعه بشوید و گاهی اوقات خودشان هم برایشان احساس خوبی بوجود می‌آورد.
 اگر فقیر، فقیر است به این دلیل است که غنی؛ غنی است؛
نمایندگان مجلسی که در بالاشهر هستند و قتی از "جامعه" حرف می‌زنند منظورشان همان بالاشهر تهران است!!
 "جامعه ما"  باید بدانیم که منظورشان همان بالاشهرهای تهران است و از این قشر سراغ کارهای غیر اولویت دار می‌روند و اولویتی دارند که محرومین در آن نیستند بطور مثال فرض می‌کنیم که خرید یک هواپیمای قاره‌پیما اقتصادی است و می‌توانیم قسط‌های آن را بدهیم اما باید توجه داشته باشیم که مخاطب این خرید هواپیما چند درصد مردم کشور هستند؟ مخاطب این خرید به دو درصد مردم کشور هم نمی‌رسند!
 سالانه چقدر آدم برای راهیان نور به خرمشهر می‌روند و با یادمان شلمچه عکس می‌گیرند، نمی‌گویم این کار بد است ولی باید یک نگاهی هم به مردم و روستاهای خرمشهر بیاندازید!
وی افزود: ما عید پارسال به راهیان نور رفتیم که اسم آن را راهیان نور جهادی گذاشتیم که یعنی وقتی شما به شلمچه و مناطق دیگر می‌روید به سمت خرمشهر و روستاهای آن هم بیا و ببین افرادی که پای اسلام و انقلاب خون و جون داده‌اند انصاف است که اینگونه زندگی کنند؟!

اینکه قله‌های ثروت، قله‌های ثروت بمانند و دره‌های فقر، دره‌های فقر بمانند تا ثروتمندان به فقرا کمک کنند، نگاه انقلاب نیست
؛ این نگاهی که ویژگی‌های ترحم‌برانگیزی ایجاد کنیم و بگوییم که قله‌های ثروت، قله‌های ثروت بمانند و دره‌های فقر، دره‌های فقر بمانند تا ثروتمندان به آنها کمک کنند .
محسن مقصودی، مجری برنامه خاطر نشان کرد: ما در حوزه مالیاتی بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم ئ البته در خیلی از حوزه‌ها مانند مالیات بر ثروت را مالیاتی وضع نکرده‌ایم و هر وقت هم به مجلس رفته این قانون دقیقه نود حذف شده است؛ بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومن معوقه بانکی داریم یعنی طرف وام می‌گیرد و در عرصه زمین و غیره با آن سوداگری می‌کند؛ همه این موارد به این دلیل است که زیرساخت شفافیت اطلاعات نداریم و این چیز بسیار پیچیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: شخصی به من گفت که به همسرم گفتم وقتی آقای قاسیمان می‌گویند که خانه‌های محرومین در تهران فلان و بهمان است پیاز داغش را زیاد می‌کند ولی در اعزامی که به یکی از این خانه‌ها داشتیم دیگر حرف پرده و مبل و غیره را نمی‌کنیم و دغدغه‌مان شده همین خانه‌ای که رفته‌ایم.

بنده در جنوب کرمان صحنه‌هایی دیدم که واقعا فکر نمی‌کردم چنین محرومیت‌هایی وجود داشته باشد





یک قهرمان در آغوش مرگ


 پدرام قائمی- شهروند خبرنگار
 «سارا عبدالملکی» را می‌توان یکی از نابغه های ورزش ایران دانست. او عضو تیم ملی راگبی و مربی، بازیکن و داور هندبال است که این روزها در بیمارستان «آسیا» بستری ‌شده است. وضعیتش مناسب نیست و اگر بگوییم در تمام‌روزهای اخیر یک قدم با از دست دادن او فاصله داشته‌ایم، زیاده‌روی نکرده‌ایم.
اما پیش ازآن‌که بدانیم چرا این روزها سارا در بیمارستان بستری‌شده است، می‌توان آخرین اظهارنظرهای «لاله افتخاری»، عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسامی را مرور کرد. او روز یازدهم دی‌ماه به پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس(ملت) گفت: «حجاب زن مسلمان نه تنها برای وی محدودیت به همراه ندارد و مانع پیشرفت نمی‌شود بلکه زن مسلمان با حفظ حریم شخصی و پوشش کامل و با حفظ عفاف و پاک‌دامنی خود، باصلابت نه تنها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی و پژوهشی بلکه در میادین ورزشی الگوی نمونه کامل یک زن موفق را برای همگان ترسیم و  تصویرمی کند.»
حالا یکی از همین دخترانی که باید باحجاب اسلامی در رشته‌های راگبی و هندبال از ماهیت اسلامی ورزش ایران دفاع می‌کرد، در بخش مراقبت های ویژه (ICU)  به سر می‌برد.
مادرش، «مریم ابوترابیان» به «خبرآنلاین» گفته است که سارا ۲۹ دی‌ماه از کرمانشاه به تهران برمی‌گشت که تصادف کرد.
خانواده‌اش برای پیدا کردن او رنج‌ بسیار کشیدند. سارا عبدالملکی دانشجوی رشته تربیت‌بدنی بود و روز سی‌ام دی ماه باید در امتحانات آخر ترم شرکت می‌کرد. در راه تهران بود که خودرو او وسط راه واژگون می‌شود. سارا را در بخش مراقبت های ویژه بستری می‌کنند و به خانواده‌اش خبر می‌دهند که دخترشان فوت کرده است.
نکته حیرت‌انگیز این است که وقتی خودرو سارا در جاده چپ می‌کند، خودروهای عبوری به‌جای کمک به او، تلفن همراهش را می‌دزدند! مادر سارا می‌گوید: «گوشی‌اش را موقع تصادف دزدیده‌اند و ما هیچ شماره‌ای نداشتیم که به کسی خبر بدهیم. شماره آقای میرزاحسن‌آقابیک، رییس انجمن راگبی را داشتم که به او زنگ زدم. یکی را فرستاد بیمارستان که پرونده پزشکی دخترم را ببیند. آمد و دید ولی دیگر خبری نشد.»
اولین خبری که به گوش مادر رسیده، خبر فوت دخترش بوده: «دور از جانش، گفتند مرده و برایش فوتی زده بودند ولی دیدند زنده است و با شوک، سارا را به زندگی برگرداندند.»
پدر سارا کارگر است. او طی سال‌های اخیر هزینه‌های زندگی شخصی و حتی بخشی از معیشت خانواده را خودش تأمین می‌کرده است. مدیران بیمارستان برای معالجه دختر ورزشکار ایرانی هزینه پایه ۵۰ میلیون تومانی را پیش روی خانواده‌اش قرارمی دهند اما خیلی زود این هزینه رشدی نجومی می کند. پدر سارا فقط توانسته بود ۳۲ میلیون تومان از هزینه‌های درمانی او را پرداخت کند.
در این تصادف مهره‌های چهار و پنج کمر سارا شکسته و شکستگی به داخل نخاعش رفته است. او با خطر قطع نخاع روبه رو است و احتمال زنده ماندنش به دلیل ضربه ‌مغزی، شکسته شدن جمجمه و پاره شدن ریه‌اش بسیار کم بود. مادرش می‌گوید ریه‌اش عفونت کرده و هنوز نتوانسته‌اند هزینه‌های کامل درمان او را بپردازند. از ‌سوی دیگر، «رباب شهریان»، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان مدعی شده است:«حمایت‌های مالی لازم را از خانواده عبدالملکی و برای درمان وی تا زمان بهبودی کامل خواهیم داشت.»
اما این واژه «خواهیم داشت» طی روزهای اخیر باز هم معنی و مفهوم فراموشی به مدتی نامعلوم را گرفته است.

به دادم برس!
  «محمود گودرزی» به عنوان وزیر ورزش و «نصرالله سجادی» در نقش معاون اول وزیر این روزها تمام همت خود را روی برکناری رییس فدراسیون فوتبال گذاشته‌اند. پس زمان کافی برای رسیدگی به حیات و ممات یک دختر نابغه ورزشی ندارند. برای همین بود که «شقایق دهقان»، بازیگر طنز سریال‌های ایرانی آستین بالا زد و برای کمک به سارا، همراه با همسرش «مهراب قاسم‌خانی» سراغ نزدیکان سارا رفت.
قاسم خانی در صفحه اینستاگرام خود شماره کارت مادر سارا را نوشت و از مردم خواست تا به او کمک کنند که بخشی از هزینه‌های درمانی دخترش را تأمین کند. «زهرا» از همبازی‌های سارا عبدالملکی به «ایرانوایر» می‌گوید: «کسی فکرش را نمی‌کرد این‌قدر زود بخشی از هزینه‌ها تأمین شود. هنوز هم به‌حساب مادر سارا پول واریز می‌شود. اما هنوز می‌توانم بگویم وضعیت مالی برای درمان سارا اصلاً مناسب نیست.»
شقایق دهقان هم‏چنان پی‏گیر کمک‌های مردمی برای نابغه ورزش ایران است و مادر سارا به خبرآنلاین می‌گوید: «از همه مردم، از همه آن هایی که چه با ۱۰ هزار تومان‌ها و 20‌هزاری تومان‌هایشان به سارا کمک کرده‌اند، چه از آن هایی که با کمک‌های بیش ترشان به فریادمان رسیدند و چه آن هایی که با دعاهای خیرشان به یادمان بودند، ممنونم.»
اما این فقط یک نوع تعارف از سوی مادری است که هنوز بالغ‌بر ۶۵ میلیون تومان برای تأمین هزینه‌های جراحی دخترش کم دارد. وعده‌های مسوولان بسیار است و عمل‌ها ناچیز.

دو تا پنجره بیش تر راه نیست!
«اثر مورفین‌ها که می‌رود، چشم‌هایش را باز می‌کند و از مادرش می‌خواهد که کارش را تمام کنند! ضجه زده که از پرستارها بخواهند او را بکشند. می‌گوید نمی‌توانم فلج باشم، نمی‌توانم راه نروم. می‌گوید کارم را تمام کنید.»
این ها درد و دل‌های زهرا است در گفت‌وگو با «ایران وایر». می‌گوید که مادر سارا پای تخت او هرروز ضجه می زند و از پرستارها می‌خواهد که به او مورفین بزنند. بی‌هوش که باشد، لااقل طلب مرگ نمی‌کند.
مریم ابوترابیان، مادر سارا به خبرآنلاین گفته است: «آقای علیپور، رییس فدراسیون انجمن‌های ورزشی تماس گرفت و گفت که خیری گفته هزینه‌های بیمارستان را پرداخت می‌کند.»
اما هنوز هیچ خبری از کمک وزارت ورزش، انجمن ورزشی، شخص خیر و یا هیچ مقام دولتی دیگری نیست.
مقامات وزارت ورزش این روزها درگیری‌های مهم‌تری دارند و آن‌هم حضور در رسانه‌ها برای برکنار کردن علی کفاشیان و نشستن «نصرالله سجادی» در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال است. سارا باید فعلاً میان مرگ و زندگی و فقر و وعده‌ها دست‌وپنجه نرم کند.
چندسال پیش(ویژه انقلاب57)حرفهای تلفنی مردم
محمد شوری


 اززمان مشروطیت تاکنون یک صدسال می گذرد؛ودمکراسی همچنان درکشور ما (ایران)عقیم است!
نویسنده وگردآورنده ی این مجموعه،درقبل وبعدازانقلاب فعال بوده وموضع دارد. بر اساس شناخت واطلاع خود،گزینش هایی ازمطبوعات راانتخاب وکنارهم گذاشته است.موضوعات،حرفهاواتفاقاتی که اگرخوب دقت شود،تکرارومشابه اش رادراین37 سال،خواهیم دید.دربطن خودحرفهاداردکه بدون هیچ تحلیلی آشکارمی شود.
مطالب زیرعیناازروزنامه های آیندگان،اطلاعات،کیهان وبرخی نشریات دردسترس،از تاریخ16دی ماه1357(پس از پایان اعتصاب مطبوعات)تاپیروزی انقلاب در22بهمن،نت برداری شده است.
درموضوعاتی چون:حجاب،حکومت اسلامی،روشنفکران،روحانیون،احزاب، ساواک، زندانی،شکنجه،حرفهای مردم و...دسته بندی شده تاخواننده سهل وآسان به عمق مهم ترین حادثه ی قرن درتاریخ جهان وایران،یعنی انقلاب57پی ببرد.وآن راحس و لمس کند.
متاسفانه کم اطلاعی وناآگاهی وکژآگاهی وتزریق بدآگاهی به مردم ایران سبب شده تابدخواهان ودشمنان سرزمین مادری ازیک تاکتیک و استراتژی بارهاسود ببرند.وبالطبع ازیک سوراخ چندبارگَزیذه شویم!
همانطورکه اطلاع نسبی ازقوانین وحقوق مدنی ،جزایی وکیفری دراحقاق حق فردی به ماکمک شایانی خواهدکرد،دانستن تاریخ وبالاخص تاریخ میهن،به تبیین درست برای تدبیرراهبردهای آینده درجهت منافع ملی،اهمیت ویژه دارد.
درشماره بعد به حرف های احزاب اشاره خواهدشد.
محمد شوری(نویسنده روزنامه نگار)بهمن1394


21دی ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم،تلفن:663173
«رفیعه بصیری هستم:آقا اگرمطبوعات این رویه عوام فریب را ادامه دهندما آنها راتحریم می کنیم.حالادیگر اعلیحضرت همایونی شاهنشاه آریامهر شاه ولیکن آیت الله خمینی شدند حضرت آیت الله العظمی امام خمینی.من ازحضرات آیات عظام می پرسم مگر ماجز12امام،امام دیگری هم داریم».
«چرااعلامیه چریک هاراچاپ کردید؟من بتول طهماسبی هستم.به عقیده من چاپ کردن اعلامیه گروه چریک های فدائی خلق آنهم درروزنامه،کارصحیحی نیست.و مطمئن باشید که به ضررهمه خواهد بود».
«اسم من داریوش است.هیچ عقل سلیمی نمی تواندقبول کندکه200افغانی مسلح درتظاهرات مردم شرکت کرده باشند.این کارها ازنمونه شگردهای ساواک است که می خواهندبه طریقی به خورد مردم بدهند».
«امام یعنی رهبر وپیشوا! فامیل من واعظی است.درروزپنج شنبه درهمین ستون خانم بصیری سوال کرده بودمگرما بیش از12امام داریم که اکنون برای آیت الله خمینی کلمه امام راهم اضافه می کنند؟می خواهم خدمت این خانم عرض کنم که اگربه خودزحمت داده وبه فرهنگ لغت مراجعه کننددرخواهندیافت که امام به معنای رهبر، پیشرو وپبشاهنگ تعریف شده است».
«مشغولیت هویدابا«پلی بوی»!حسین عظیمی هستم.دریکی ازروزنامه ها درج شده بودکه هویدادرزندان مجله«پلی بوی»رانگاه می کند.خوشحال خواهم شدکه توضیح دهیداین مجله دارای چه مطالبی است که نخست وزیراسبق رامشغول کرده؟».
«حمله جبهه ملی به سخنران مذهبی! اسم من شهاب است وعمری راسپری کرده ام.من ازطریق این ستون می خواهم ازجوانان تقاضاکنم که روزنامه های اردیبهشت وخردادسال1331مراجعه کنندوببینندکه درخصوص حمله اعضای جبهه ملی به یک سخنران مذهبی ومضروب کردن وی چه مطالبی نوشته شده است وآنوقت خودشان باعقل سلیم درباره این گروه سیاسی که امروزحامی مذهب ومردم شده قضاوت کنند».
«به نظرآمریکا احتیاجی نداریم!من احسان نراقی هستم.به شماتبریک می گویم. مخصوصااین ستون حرفهای مردم راتائید می کنم.دراخبار(بی.بی.سی)مصاحبه سایروس ونس راشنیدم گفته بودکه ماحکومت بختیاراتائیدمی کنیم که اختلافات راحل کند.یکی دیگر اینکه شاه ایران برای مدتی ازکشورخارج شود.این گفته به آن معنی  است که آمریکا سیاست ماراتعیین می کندکه به عِرق ملی ام زیاد برخورد. محض رضای خدا آمریکائیها ملت ایران رابه حال خودش بگذارد.چون این ملت به رای آمریکا نیازی ندارد».
24دی ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم،تلفن:663173
«میهن کجارفته است؟احمد-م:دریکی ازشعارهامی گفتیم:خدا،شاه،میهن.حالامی گویند:خدا،قرآن،خمینی.سوال من این است که دراین شعار مردم میهن کجارفت؟».
ازستون:کیهان وشما(305172):؛25دی ماه1357روزنامه کیهان
«دادرس دادگاه گلسرخی بیماروانی نیست!یکی ازاساتیددانشگاه تهران درتماسی تلفنی به ماگفت:دادرس دادگاه خسروگلسرخی برخلاف آنچه که درروزنامه آمده است،مبتلابه بیماری روانی نیست ومن خودم وی رادرروز11آبان باچندمحافظ در محوطه زمین دانشگاه دیدم».
«پیشکاروالاحضرت شمس ممنوع الخروج است!من محمد-ع،یکی ازآشنایان سعید علی انصاری پیشکاروالاحضرت شمس هستم واطلاع دارم که این آقای مثلا ممنوع الخروج،دوماه پیش به اروپارفت وبرگشت و باردیگرهم همین دوشنبه یاسه  شنبه گذشته ازکشورخارج شدوبه آمریکارفت».
25دی ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم،تلفن:663173
«مجازات اقامت غیرقانونی!رضا افشار هستم.بازداشت200افغانی دردی را دوا نمی کند.لذاپیشنهادمن این است که درصورت امکان آقای نخست وزیر لایحه ای را برای تصویب به مجلسین تقدیم نمایند که هرفردخارجی بدون اجازه قانونی دراین کشور اقامت دارد چنانچه ظرف30روزازکشورخارج نشوند بشدت مجازات گردند».
26دی ماه1357روزنامه آیندگان
«موفقیتی درراه نیست؛من یکی ازاعضای جبهه ملی هستم،مطلبی راکه شمابه قلم مصطفی رحیمی چاپ کردید سدی است درمقابل انقلاب بزرگ ایران که خون بی شماری راتا اینجا گرفته است.درجواب آقای مصطفی رحیمی باید بگویم که پس ازبرنامه های بی شماری که ایشان برای رد مسائل اجتماعی ودینی آقای دکترعلی شریعتی انجام داده وبه هیچ وجه موفق نشدند،حال سنگ بزرگتری برداشته اندکه هیچ موفقیتی راکسب نخواهدکرد.خوشحال خواهم شد که این مطالب رادرروزنامه آزادتان درج کنید».
«نمونه ای ازدمکراسی؛ازقول اینجانب به آن خانم خانه داری که گفته به همه خواهم گفت که دیگر روزنامه آیندگان رانخریدبگویندکه هدف انقلاب مارسیدن به آزادی بیان ودمکراسی واقعی است وستون حرف های مردم آیندگان نیزنمونه هایی ازاین دمکراسی است که فعلا بدست آورده ایم وبخاطر آن شهید داده ایم».
26دی ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما(3052172):؛
«نگذاریم آزادی بمیرد؛حمیدمظفری:آقای دکترعبدالرضاحجارزی ازچاپ اعلامیه چریک های فدائی خلق درروزنامه ناراحت ونگران شده است واظهارعقیده کرده بودندکه چاپ بیانیه هایی ازاین دست موجب متلاشی شدن انقلاب اسلامی ملت ایران می شود.می خواستم به ایشان بگویم:آقای دکتر!بااین محدودیتی که شما توصیه می کنید،آزادی مطبوعات خواهدمُردواگراشخاصی مثل شما پیداشوندکه حق هیچگونه اظهارنظری رابرای مخالفان خودقائل نباشنددیگر حرف ازآزادی وآزادگی مفهومی نخواهد داشت».
26دی ماه1357روزنامه آیندگان؛حرف های مردم؛تلفن:663173
«جوانان آگاه باشند؛75سال دارم واسمم مریم است.روزهای بسیاردشواری رادراین مملکت به چشم دیده ام وامیدوارم که جوانان ونوجوانان این مملکت آگاه باشند که دارنددست به چه اعمال حساسی می زنندوآرزومی کنم که ازکرده خودپشیمان نشوند».
«چراسنجانی رنگ عوض می کند؟:یکی ازکارمندان وزارت امورخارجه هستم.دکتر سنجانی درمصاحبه خودبامجله«پاری مارچ»شماره29صفحه81،مخالفت خودراعلنابا روحانیون بیان کرده است ودرپاسخ این سوال که چنانچه شهبانو نایب السلطنه بشوندچه نظری داردید؟گفت:هیچ اشکالی رادرصورت وقوع این اتفاق نمی بینم.بنا براین من می خواهم بدانم چرارهبرجبهه ملی هرلحظه رنگ عوض می کند؟».
«مرجع تقلید باوصیت عوض نمی شود:محمدبزرگیان:لطفادرپاسخ خانم فریبا مستشاری که ازآیت الله شریعتمداری تقاضاکرده که وصیت نامه آیت الله بروجردی را درروزنامه هاکلیشه کنندتامعلوم شودچه مقامی پس ازایشان مرجع تقلیداست؟ بنویسید که مرجع تقلید ازطریق وصیت نامه برگزیده نمی شود».
«ساکنان بریانک وهفت چنارپرسیده اند؛چرامسجداعتمادتعتیل است؟گروه کثیری از اهالی بریانک وهفت چنارضمن بیانیه ای درخواست گشوده شدن مسجداعتمادکه ازآغاز محرم تاکنون هیچگونه برنامه وفعالیتی سازنده اسلامی نداشته شدند. آنها درقسمتی ازبیانیه نوشته اند:دراین موقعیت حساس تاریخی که همه گروه های اجتماعی باشرکت درجشن اسلامی علیه ظلم وفسادبپاخاسته اندمتاسفانه این مسجدکه می توانست پایگاه مطمئنی برای ساکنین این محله باشد،باسکوت خود همه کشتارهای دستگاه طاغوتی راتائیدکرده است».
27دی ماه13547روزنامه کیهان؛کیهان وشما(305172)::
«سرقت عجیب؛کاشانی:چندشب پیش بعدازساعات حکومت نظامی ومنع عبورو مرورمغازه جواهر فروشی«نیازمری»درچهارراه استانبول مورددستبردقرارگرفت وکلیه اموال وطلاهای موجوددرآن به سرقت رفت باتوجه به اینکه درساعات منع عبورومرور هیچکس جرات رفت وآمددرشهر ندارد،مساله سرقت این مغازه باعث  شگفتی شده است».
«ازماهم بنویسید!علی ساسانی:آقا،مااین جادرمحله گیشاهمه شب وهمه روز، جلسات سخنرانی ومیتینگ و تظاهرات داریم،امامتاسفانه درروزنامه تان هیچ اشاره ای به فعالیت های ما نمی شود.تنهادرجنوب شهرحرکت های آگاهانه وجودندارد.در شمال شهرهم برعلیه سلطه استبدامبارزه می کنند».
27دی ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«دادستان آبادان تاکنون چه می کرد؟محمدرضاهاشمی:وزیردادگستری درمجلس گفت:رئیس دادگستری آبادان ضمن بیهوده دانستن اقدامات انجام شده درباره سینمارکس خواستارتجدیدتحقیقات درباره این واقعه شده است.پس دادستان آبادان دراین مدت مشغول چه کاری بوده است؟».
28دی ماه1357روزنامه آیندگان
«مهندس سیدحسن شریعت زاده:آیت الله علامه نوری،شیخ فضل  الله نوری دشمن مشروطیت راشهیدنامید.ونهضت حاضررادنباله روافکاراودانسته است.وای براین حکومت که ایشان نوید می دهند».
28دی ماه1357روزنامه اطلاعات؛روزنامه اطلاعات تلفن:328431
«همبستگی بی نظیر؛حاج عزت الله رائین:دیروزشاهد یک همبستگی بی نظیر بودم. وانتی متعلق به شرکت تعاونی اسلامی تخم مرغ راکیلوئی10تومان می فروخت مردی ازمسئول فروش پرسیدندچندکیلوتخم مرغ دارید؟جواب داد150کیلو.مردبلا  فاصله 1500تومان ازجیبش درآوردوبه فروشنده دادوگفت:لطفابقیه راکیلویی9تومان بفروش!».
«حسین یزدانفر،دانشجو:انقلاب ایران متعلق به همه گروه هاوقشرهای مبارزاست ولی عده ای آنرامتعلق به خودمی دانندوحق فریادکشیدن به گروه های دیگررانمی دهند.ماکه علیه دیکتاتوری می جنگیم،خودمان نباید دیکتاتور باشیم».
«خانم حاجی اصفهان:شهداجوان نبودند!درروزنامه اطلاعات روز5شنبه گذشته تعدادی عکس ازشهدای عضوسازمان مجاهدین خلق چاپ کرده بودید که شاید قصدچنین بوده است که وانمود کنید همه این شهداجوان بوده اند.حال آنکه باکمی دقت به مدل آرایش موی سرولباس آنها توجه کنیدمتوجه خواهیدشدکه صاحبان این عکس هاقاعدتابایددرحال حاضر 40سال به بالاداشته باشند.بخصوص که چندنفراز آنهامحصل دبیرستان رهنمادرخیابان مولوی بوده اندوشوهرمن اغلب آنهارامی شناسد.بنابراین خوبست بجای اینکه به این طریق مردم راتحت تاثیر قراردهیدآنهارابه فجایعی که ازاین پس دامنگیر ملت خواهدشد آگاه سازید».
«طرزتهیه کوکتل مولوتف؛خانم زمانی:درباره فدائیان خلق که روز5شنبه درروزنامه قلم فرساسی کرده بودیدباید بگویم که آزادبودن مفهومش کمونیست شدن نیست. جامعه روحانیت برای آزادی ازقید استبدادبپاخاست،اماکمونیستهابرای تجزیه ایران می کوشند.یاآرم این فدائیان باآن داس وچکش وستاره کذائی حکایت از خط مشی سیاسی اینهاندارد؟ارباب قلم ومطبوعات مابایدهوشیارباشندکه چنین گروه هایی در نهضت اسلامی مارخنه نکنندودرچارجوب اینگونه گزارشهاجانب احتیاط راازدست ندهند.اینهاهمان عناصری هستندکه بجای بانک الله اکبر وبجای تدریس مسائل مذهبی طرز تهیه کوکتل مولوتف رابه جوانان یاد می دهند!».
«مسئولیت روشنفکران ومطبوعاتی ها؛صحبت الله محسنی:مردم بویژه روشنفکران ومطبوعاتی هابایدمتوجه باشندکه دراین شرایط حساس ملکت بسوی یک دیکتاتوری تازه درپیش نرود وهرآدم ناواردی به اسم اسلام وحکومت اسلامی قانون من درآوردی وضع نکندکه باعث دلزدگی مردم ودین و مذهب باشد.رهبران مذهبی نیزباید مردم رابااصول حکومت اسلامی آشنا سارند».
«طرفدارآیت الله شریعتمداری هستم؛ساداتی:ازسوی مردم آذربایجان صحبت می کنم.اگرخدای ناکرده یک موازسرآیت الله شریعتمداری کم شود،کلیه آذربایجانی های غیورعلیه مخالفان ایشان بپاخواهندخواست».
«امام جمعه های ساکت؛تیمورداداشی:باآنکه نزدیک یکسال است صدای آزادیخواهی ملت ایران ازمساجد بگوش می رسد،گروهی ازامام جمعه هاساکت  مانده اند».
«شهین.ج:ماشهیددادیم تاازاستبدادرهائی پیداکنیم.حالابااستبداددیگری مواجه هستیم».
«50سال به عقب می رویم؛رضاعباسی:آیت الله خمینی گفته است:مردم به تظاهرات ادامه دهند.حتی اگرشهید شوند.درحالی که مامی خواهیم جلوی فساد گرفته شودنه اینکه بااین کشت وکشتار50سال به عقب بازگردیم».
30دی ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما(305172):
«آیا کمیته انقلاب،شهریه بچه مرا می دهد؟:اسم من«اسلامی»است والان که دارم باشما صحبت می کنم ازناراحتی وعصبانیت درحال سکته هستم.می دانیدچرا؟برای اینکه امروزصبح برای فرستادن هزینه زندگی وشهریه پسرم که درآمریکا تحصیل می کندبه بانک ملی شعبه حافظ رفتم.اول ازمن ورقه تحصیل خواستندکه اصل ورقه و فتوکپی آنرا نشانشان دادم.وقتی که گفتم4هزاردلار،گفتند:که متاسفانه بدستور کمیته انقلاب شیراز 1000دلارارزنمی توانم به خارج بفرستم.حالافهمیدید که چرادارم سکته می کنم؟».
«باهم مهربان باشیم:فاطمه قدوسی راه:ساعت3بعدارظهرامروزدرخیابان پهلوی روبروی پارک شاهنشاهی دونفرکه سواریک موتورسیکلت بودندبسرمن ریختندوضمن اذیت وآزارمن تمام لباس های مراپاره کردند.من فریادزنان ازمردم کمک می خواستم اماهیچ یک ازافرادی که سواربراتومبیل ازاین خیابان می گذشتندبه سمت من نیامدند،می خواستم ازمردم بخواهم که قدری باهم مهربانترباشند».
30دی ما1357روزنامه آیندگان؛حرفهای تلفنی مردم(663173):
«اختناق تازه ای راتبلیغ می کنید؛پروین اسکندری،دانشگاهی:شماکه این روزها به بهای آزادی رسیده اید،چراازهم اکنون آنراآلوده می کنید.ادعاداریدکه باسانسورو اختناق جنگیدید،مطالبی درج می کنیدکه شاه راتاحدیک سانسورچی پائین می آورید  آیاشهامت داریدک که اظهارنظرهای مخالف آیت الله خمینی راهم بنویسید».
«پاسخ معقول نبود:پاسخی راکه دکترعبدالرضاحجازی درجواب دکترمصطفی رحیمی نوشته بودرا خواندم.معتقدم جواب ایشان معقول نبوده وازهمان نوع پاسخ هائی است که تادیروز برای معاون حزب رستاخیز تهیه می کردندوامروزدرمقام تئورسین خودساخته جمهوری اسلامی برای مردم مسلمان تهیه می کنند».
«چرااسامی راعوض می کنید؟بزرگمهر:به نظرمن تغییربی رویه ومتعصبانه نام بعضی ازشهرهاومحلات ازسوی  گروه هایی ازمردم،نوعی بت پرستی تازه است».
«برخوردعقاید پیش می آید؛سهیلاشکری:الآن موقع همبستگی است.مساله مهم مبارزره است.متاسفانه دردانشگاه وخیابان ها داردبرخوردعقاید پیش می آید».
«کشته دادیم نتوانیم حرف بزنیم؛نریمان درفشی:درراهپیمائیی اربعین گروهی از استادان ودانشجویان بادادن شعارهای مربوط به نهضت،ازجلوی سازمان ملی دانشگاهیان شروع به راهپیمائی کردندولی مقابل خیابان اسکندری موردحمله و اهانت گروهی افرادکه سوارمینی بوس بودندوشعارهای مذهبی می دادندقرار گرفتند».
«روزنامه هاسانسورمی شود؛مهین اسلامی:حالاکه روزنامه هاتوسط بعضی گروه ها سانسورمی شود،خواستاربازگشت شاه هستم».
1بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم:تلفن663173
«پول حواله نکرده ام؛ابوالقاسم پرتواعظم:من درهیچ یک ازماه های گذشته بیش از 400دلارارزبرای هزینه زندگی وآموزش فرزندم محسن پرتواعظم که دانشجوی دانشگاه آبوکرکی است،پول حواله نکرده ام».
«چرادیگران حرف نزنند؟خانم سجادی:به خاطردرج مقاله دیکتاتوری نه درهرلباسی، متشکرم.چرادرروزاربعین،مذهبی هااجازه ندادندگروه های دیگر حرف شان را بزنند».
«کمونیست هادرراه پیمایی!زمانی:عده ای کمونیست بابهانه عکس آیت الله خمینی درراهپیمایی روزاربعین می خواستنددرصفوف مذهبی ها رخنه کنند».
«شعاردربرابرنفت!عیسوی:چندنوجوان وجوان جلوی دخترم راگرفتندوگفتنددرصورتی به تونفت می دهیم که شعاری راکه ما می خواهیم بگوئی.آیااین است آن آزادی که نوید می دادند؟».
2بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«چراشعارراپائین آوردند؟فاطمی:درراهپیمایی اربعین شرکت داشتم.ودیدم شعارهایی چون:مرگ برامپریالیسم،خروج ایران ازپیمان سیاسی ودفاعی سنتو، آزادی احزاب ازسوی ماموران انتظامات پائین آورده شد.می خواستم ازبرگزارکنندگان تظاهرات بپرسم چرابامحتوای این شعارها مخالف است؟».
«دیکتاتوری ازنوع دیگر!آذرپاد:دراه پیمایی اربعین دیدم عکس دکترقبادی شهیدراه حق راکه مادرش دردست داشت پاره کردند.این راه می تواندسرآغاز تسلط دیکتاتوری ازنوعی دیگر باشد».
«دمکراسی واقعی!عبدالله تهرانی:اربعین روزی بودکه روحانیون برای تظاهرات انتخاب کرده بودند.کسانی که طرفدار جمهوری اسلامی نیستندمی تواننددر روز دیگری تظاهراتی ترتیب دهند.والبته به این اصل معتقدم که بایدحرف شان رابزنند. و دمکراسی واقعی یعنی همین!».
3بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
یادداشت سردبیر:ازطرف چه کسی سخن می گوئید؟
«خانمی به هیات تحریریه روزنامه مراجعه می کندوبانشان دادن کارت شناسایی مدعی می شودکه ازسوی یک هزارتن ازاعضای وزارت خارجه صحبت می کند!به تلفنی گوش می دهیم که ازاعتصابیون وزارتخانه یاسازمان بزرگی است واعتقاد دارد که گفته هایش عقیده همه همکاران اوست!یادداشنی به دفترروزنامه رسیده است «ماامروز بانهضت اسلامی همبستگی کردیم...».آن خانم واین آقا ویادداشت که یا باپست ویااشخاص می رسد ازطرف چه کسانی سخن می گویند!؟...دمکراسی حق آزادی بیان واندیشه است،این فرصت رابما می دهدکه عقاید خودمان رارُک وگویابیان داریم.اگربخواهیم ازسوی دیگری صحبت کنیم باید قبلا نظراورا پرسیده باشیم...به مابگوئید ارسوی چه کسی کدام گروه وچه سازمانی سخن می گوئیدوبااین اطلاع کوتاه ماناگزیرنخواهیم شد به صدها نامه وهزاران تلفن اعتراضی پاسخ بدهیم...».
2بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«یک خواننده:سانسورروانی؛شماسانسورروانی شده اید.من نه کمونیست ونه مذهبی هستم.ولی سوال می کنم چرااینقدرسنگ امام خمینی را به سینه می  زنید؟
«آیا می ترسید؟یک خانم ناشناس:ماشاه رادوست داریم.واگربنویسیدچماق بدستها وننویسیدطرفداران شاه،ماکیوسک های اطلاعات را آتش می زنیم».
3بهمن ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما(305172)
«آقای تنکابنی شما دیگرچرا؟یک خواننده:من به عنوان فردی که بخاطر کتابهایتان و نوشته هایتان بشما احترام می گذارم،به هیچ وجه انتظارندارم که شماصرفابه این دلیل که نویسنده هستیدوقدرت قلم دارید،فردی رابدلیل عقیده شخصی خودش مورد تمسخرقراردهید.این تمسخرشمامغایراصول آزادی است که مابرای آن خون شهید داده ایم.هرچندکه عقیده شخصی من وشما باآن خانم مغایرباشد.مابرای آزادی می جنگیم وآزادی مابدست آوردن حق قلم وبیان است.نه تمسخروسرکوب کردن عقاید مغایرعقایدما».
«مواظب توطئه باشید!یک معلم:من یک معلم هستم ونمی خواهم نامم رافاش کنم. درهمسایگی مادوبرادرزندگی می کنندکه هردوازعاملان فعال ساواک هستند.چندروز پیش به دانشگاه رفته بودم واین دوبرادررادرآنجادیدم.یکی ازآن هادرلباس یک مذهبی متعصب شعارحزب فقط حزب الله ومرگ برکمونیسم رامی دادودیگری شعار:اتحاد، مبارزه،پیروزی راکه شعارکمونیست هاست،تبلیغ می کرد!این واقعیتی است که من به چشم خوددیده ام وریشه تمام توطئه های فعلی رادرتوطئه ساواک می دانم.به مردم بگوئید دراجرای این نقشه هاکمک نکنند».
«ارتش اسلامی واقلیت ها!امضاءمحفوظ:درمصاحبه آیت الله دستغیب آمده بودکه در ارتش اسلامی آینده ازاقلیت های مذهبی سربازنخواهندگرفت.درحالیکه اقلیت های مذهبی دراعلامیه های متعددهمبستگی خودراباانقلاب ایران ابراز داشته اندوتصور نمی کنم اظهارنظرآیت الله دستغیب منطقی ودرست باشد».
«سخنگوی مذهبی هاهستید!یک آقای عصبانی:روزنامه ها بایدبی طرف باشندوبا مطالب منطقی ومستدل خوانندگان راارشادکنند.اماشما تنهاسخنگوی مذهبی ها هستید.نه بی طرف».
5بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«تلگرام به خدا...!بنده ناچیز:بیژن بیژنی:لطفارونوشت این تلگرام مرا بخداچاپ کنید:پروردگارا!دراین قسمت ازدنیابرای آزادی انقلاب شده،انقلاب به ثمررسید.آزادی نرسید.آنچه هم بودرفت.کسب تعطیل شد.بنزین،نفت،نان،سیگار،روزنامه و...صف شد.نفس کشیدن هم.آزادی کافی است.استدعا فورا دیکتاتوری فرست،نگرانیم!».
8بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
«قهرمانی،قهرمان نیست؛(م.م.آذربایجانی):شماکه ازصفرقهرمانی یک قهرمان ملی ساختید.واورابه اوج رساندید.آیامی دانیدکه این به اصطلاح قهرمان ملی درخطه آذربایجان ودرزمان پیشه وری چه جنایتی رامرتیک شده است؟اگرنمی دانیدازمردم آذربایجان بپرسید؟».
«حکومت اسلامی یاجمهوری  اسلامی(اکبرحبیب فر):گفته ونوشته می شود جمهوری اسلامی وحکومت اسلامی.اگرمنظورامام خمینی حکومت اسلامی در چهار چوب قانون اساسی است که باتغییرموادقانون اساسی میسرمی باشد،ولی اگر جمهوری اسلامی است بایدبگویم بدون توسل به آرائعمومی چگونه می توان گفت: دمکراسی رعایت شده است.ازطرفی جمهوری درایران به جمهوری کمونیستی ختم می شود».
«پرسش ازقرآن؛ارآیات عظام درخواست می کنم برای جلوگیری ازخون ریزی های بیشتردراین مملکت دست کم به قرآن کتاب آسمانی.مسلمین متوسل شوندو استخاره کننداگرراه داددرنظرات خودپافشاری نمایند».
8بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«تکلیف مردم با«باید»ها؛زیبا:تکلیف مردم درمقابل کلمه«باید»چیست؟بااین بایدها چه برسرآزادی ودمکراسی می آید»!
9بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«بازهم شک دارید؟(احمد.ب):آقای بختیارنخست وزیرطی مصاحبه ای که اخیرا از شبکه رادیوتلویزیون پخش شدباقاطعیت اعلام کردکه نه دهم جامعه روحانی طرفدار ایشان هستند.چونممکن است بعضی ازمردم دیرباروردراین گفته شک کنند،بنده اسامی این نه دهم ارروحانی هارابه شرح زیراعلام می دارم:1روحانی (منصور) وزیر زندانی2-روحانی(گلوریا)خواننده3-روحانی(انوشیروان) هنگ ساز4-روحانی (فواد) عامل شرکت نفت انگلیس5-روحانی(تقی)سخنگوی استعمار6-روحانی(سپهبد) رئیس بازرسی نخست وزیری7-روحانی(وکیل)نماینده مجلس رسواخیزی8-روحانی (سرتیپ)عضوساواک9-ومیزراقشنگ خان روحانی (جهنم مکان)حالابازهم شک دارید؟».
«پس کی روزنامه؟(الف-یکتا):تادیروز«شاه نامه»می دادید،امروز«آیت الله نامه».پس کی می خواهیدروزنامه بدهید؟».
«شهیدنمایی چرا؟(شهرام قائدی):این مرحوم سرگردمحبی راکه به عنوان شهیدقلمدادکرده اید،روزی که من سربازوظیفه وکمک اسلحه دار بودم،25قبضه اسلحه ازمن تحویل گرفت که بعدهامعلوم شدتحویل چریک هاداده است.درنتیجه من به 3سال زندان محکوم شدم.زنم طلاق گرفت.وفرزندم مُرد.به این ترتیب کاری که این آقابامن کردجنبه شهادت دارد؟».
9بهمن1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«چپی ها با علامت به میدان بیایند؛صادقی-دانشجو:چپی هامی توانندباعلامت مخصوص اعلام موجودیت کنندوبه میدان بیایند.نه آنکه درتظاهرات چندمیلیونی ایجاد تفرقه کنند».
«آیندگان وضع خودش رامشخص کند؛یکی ازخوانندگان:باید بگویم این نهضت اسلامی است واگر آیندگان وضع خودش را روشن نکندناچاریم ازروحانیون بخواهیم واکنش نشان بدهند».
11بهمن ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما(305172)
«بمن کمک کنید(خانم منجی):آقابخدامن 20روزه که هرروزمی روم توی صف نفت وبعدازچندساعت دست خالی برمی گردم.تاحالاهرجوربودسرکردم ولی دیگرنمی دونم چه کنم.تابحال هم کسی نیامده کارت پخش نفت به من بدهد.ازکمیته های امددوجوانان که نفت به درخانه ها می برندتقاضادارم بمن که زن هستم کمک کنند.آدرسم هم این ست:خیابان روزولت،جنب سینمادیاموند،کوچه طوس،پلاک52».
11بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«یهودیان به نهضت وفادارند(خانم آناهیتا):آقامن یک یهودی هستم.گویااسرائیل می خواهددرایران میان یهودی هاومسلمان تفرقه بیندازد.من اطمینان می دهمبیشترین اقلیت یهودی درایران هرگزحاضرنیستندازبرادران وخواهران مسلمان خودراجداببیننچراکه آنهاهم ایرانی هستندوخودراهمگام بانهضت انقلابی ایران ورهبری امام خمینی می دادنند».
11بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«لطفاحقوق هاراپس دهید؛فروغ وطنی:رهبرکنونی جبهه ملی درزمان دکترمصدق طبق قانون اساسی وزیرفرهنگ شد.واکنون بمدت25سال است حقوق خودراطبق قانون اساسی دریافت می دارد.می خواستم بگویم اگرقانون اساسی راایشان قبول نداردحداقل حقوق هایی راکه دراین25سال گرفته است،لطفاپس دهد».
«جان حضرت آیت الله خمینی درخطراست؛من یک پزشک متخصص قلب هستم ومی خواستم تذکربدهم،فردی که اخیراخودرابه عنوان پزشک مخصوص آیت الله خمینی جاکرده است،موردتائیداکثرقریب به اتفاق پزشکان قلب ایران نیست.زیراسالهادرتهران طبابت پائین ترازاستانداردقابل قبول توام باسیاه بازی به مردم ارائه داده است واکنون نیز به علت فرصت طلبی خودحتما خیال وزارت دارد.به اعتقادمن حتی اگر ایشان حسن نیت هم داشته باشد،جان حضرت آیت الله خمینی به علت عدم صلاحیت حرفه ای این پزشک درخطراست».
«تفاوت آقایان؛آقاجان:بی جهت نیست که گروهی ازاین مردم به مطبوعاتی هابدبین هستند،تاهمین چندی قبل رفت وآمدوگفتارفلان شخص سلطنتی ویادولتی رابه خورد مردم می دادیدوامروزهم دستورات دههاآیت الله را.اصلامن می خواهم بدانم که دراین مملکت چندآیت الله وجوددارد؟...».
«مارانجات دهید؛خانم صفائی هستم:سال هاپیش شخصی به خواستگاری دخترماآمد.دخترم به این ازدواج تن درنداد.خواستگارهمان وقت تهدیدکردکه به بدترین نحوعمل ماراتلافی خواهدکرد.حالابعدازگذشت سال هاباتوجه به اینکه شوهرمن سرهنگ صفایی درسال1344فوت کرده.همین شخصی نشانی وشماره تلفن منزل مارابه نام خانواده ساواکی به درودیوار زده وبعضی ازمردم ناآگاه وخوش باورراعلیه ما برانگیخته است.این مساله سبب شده که من وفرزندکوچکم شب وروز درهراس بسر ببریم.محض رضای خداماراازاین مخمصه نجات دهید».
12بهمن ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما(305172)
«جزنی وبقیه راکشتند(کارمندبیمارستان501ارتش):ارقول من بنویسید:که در سال54بیژن جزنی وجلیلی رابه اتفاق 7تن دیگردرحالی به بیمارستان501ارتش آوردندکه درشقیقه همگی آنهاجای تیرخلاص دیده می شد.بعدازشستشویک شب درسردخانه بیمارستان ماندندوفرداصبح اجسادرابااتومبیل کمیته به بهشت زهرا منتقل کردند.بنابراین قضیه فرارآنهاحقیقت ندارد».
«بمن توهین کردند(فریده رجایی):من درجنوب شهرزندگی می کنم.که دیروزبرای کاری به اطراف میدان مخبرالدوله آمده بوئم.روسری به سرنداشتم.گروهی که دراین محل تظاهرات می کردندبخاطرنداشتن حجاب به من توهین کردند.راننده تاکسی هم به همین جرم ازسوارکردن من خودداری کرد.درست است که ماانقلاب کرده ایم اما آیااین حرکات درست ومنطقی است؟».
«دلیل استعفای نمایندگان؛(یک آقا!):استعفای نمایندگان مجلس بخاطرپیام امام خمینی نیست.بلکه این «اوبسترکسیون ها»واستعفاهابخاطردولایحه ای است که قراراست بزودی درمجلس مطرح شود.یعنی لایحه انحلال ساواک وتسریع درمجازات عوامل فسادنمایندگان منتخب رستاخیزمی خواهندبه این ترتیب راه تصویب این لوایح راببندند».
14بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«چرامی نویسید«خمینی می آید»؟کمیته مجاهدین خلق:ازروزنامه آیندگان به خاطر تیترروزچهارشنبه گله داریم چرامی نویسیدخمینی می آید،این توهین است».
«کارهیچ مسلمانی نیست؛اسم من نبوی است.به اعتقادمن هیچ مسلمانی حاضرنیست خانه روسپی بیچاره ای رابه آتش بکشاند.آتش سوزی قلعه دنباله همان دسیسه هایی است که هدف آن انحراف انقلاب ازمسیرواقعی آن است».
15بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«یک سوال ازچریک های فدایی؛(عباس سنگی):ممکن است ازچریک های فدایی سوال شوددراین موقع حساس وقابل انفجارکه تمام آیات عظام برای جلوگیری ازخون ریزی بیشتردستورمنع شدن عملی داده اند،این فدائیان به چه جهت افرادنطامی راکه خودافرادآماده تیراندازی به مردم هستندباحمله های خود تحریک می کنند».
«اگرشرف داریداین چندکلمه رابنویسید؛(مهران-الف):آیت الله خمینی هنگام ورودبه این درپاسخ خبرنگاری که پرسیده بوداینک که بخاطروطن قدم کی گذاریدچه احساسی دارید،گفتند:هیچی.توخودبخوان حدیث مفصل ازاین مجمل».
«صلاح آقای بختیار؛(عباس واعظی):بختیاراگربه مردم فکرنمی کنیدبه خودبیندیشیدکه به عذاب الهی گرفتارنشوید.بیش ازاین قدرت غیرقانونی خودرابه رخ مردم نکشیدوازکشتارمردم دست برداریدواستغفارکنیدکه صلاح دنیاوآخرت شمادرهمین است».
15بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«شوکه شدم؛آقامن حسن زاده هستم.ازمصاحبه خبرنگارخارجی باآیت الله خمینی درهواپیماسخت شوکه شدم.ومی خواستم بدانم شخصی که به وطنش احساسی نداردمی تواند راه حل مناسب برای بحران مملکت ارائه دهد؟».
«جناب سرهنگ به فکرملت خودباش؛خانم احمدی:درروزنامه خواندم که سرهنگ قذافی گفته است به انقلاب ایران کمک های مادی،معنوی واخلاقی خواهدکرد.می خواهم بگویم نمی دانستم که ایشان تااین حدآزادمنش فکرمی کنند؟چه بهترجناب سرهنگ به فکر ملت ومملکت خودشان باشندوبرای آنان دلسوزی کند،نه ایران».
16بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«قانون خداوندی کدام است؛(افسرگرامی):درروزنامه هاازقول امام خمینی ودرتوجیه جمهوری اسلامی نوشته بودندکه فرق جمهوری اسلامی باانواع دیگرحکومت هااین است که درحکومت های غیراسلامی سیستم قانونگذاری بوسیله مردم ایجادمی شود.مادرجمهوری اسلامی احکام خداوندی،که قانون ابدی است به مورداجرادرمی آید،بااجازه می خواستم ازامام سوال کنم قانون خداوندی کدام است وآیامفهوم مخالف بیانات امام این است افرادملت نمی تواننددرسرنوشت خودسهیم باشند».
16بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:66317
«بعثت؛من موسوی هستم:به هنگام پخش فیلم بازدید مردم ازآیت الله خمینی ازتلویزیون،چشمم به یک پارچه افتادکه روی آن نوشته بود:«بعثت خمینی»درحالی که بعثت خاص پیامبران است»«زنم ولسی قلب رئوف ندارم!:آقا،اسم من میهن است.درروزنامه خواندم که آیت الله شریعتمداری اظهارنظرکرده است:زن به خاطر داشتن قلب رئوف نمی تواندقاضی باشد،من به عنوان یک زن پزشک عرض می کنم که مرتب باجسدمواجه هستم وحتی درموقع دانشجوییجسد راتشریح می کردم،لذااستدعایم این است که این طرزتفکررابوجودنیاورندکه زن قادربه انجام  هیچ کاری نیست وزن تنهاباید پخت وپزوبچه داری کند».
«روسپی خانه این قدرمهم است؟خواننده آیندگان هستم.این همه موسسات خصوصی ودولتی که برای رفاه آسایش مردم درست شده بودبه آتش کشیده شده وشماحتی نامی هم ازآنا هارانبردئید.ولی یک روسپی خانه این همه اهمیت داردکه آیندگان آن رادرصفحه اول آنهم باتیتردرشت چاپ می کند؟»
«وام یادام؟:هماهستم.شنیده ام که دولت انگلیس حاضرشده به دانشجویان ایرانی به خاطراوضاع نابسامان کشوروام بدهد.به عقیده من این هم یک دام خطرناک است».
«توصیه ای به جای کشتن:رضاقلی رانژادهستم.می خواستم به گروه توحیدی که مسئولیت ترورفرسیدون زند عضوساواک را به عهده گرفته است،توصیه می کنم که بجای کشتن افرادآنهارامجبورکندسایرهمکارانشان رامعرفی تامسببان مصائب ملت رادریک دادگاه خلق محاکمه شود».
17بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«بدترازساواک؛ک-اسدللهی:می گویندکه سازمان امنیت 4300نفرعضوداششته است.حالامن می گویم که برخلاف تمایل آیت الله خمین عده ای دارند سازمانی بدترازساواک بوجودمی آورند».
«بهتراست تغییرملیت دهند؛خواننده روزنامه تان هستم.آقای باقرمومنی طی مثاله درایندگان مطر کرده است که کشورهای سوسیالیستی مانند شوروی می توانندبه انقلاب ایران کمک کنند.بهتراست ایشان هرچه زودترتغییرملیت بدهندوبروندبه همان کشورهای مورددلخواهشان ».
18بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«دیکتاتوری رسید؛اسمم منوچهری است:دیکتاتوری که عده ای آنرانویدمی دادند فرارسید.وآن همین دولت بارزگان است که هرکس با آن مخلفت کند،کافرشناخته خواهد شد».
19بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات؛خط ارتباطی ماباشما-311210
«حتی یک روز هم زندانی نشد؛درپاسخ آقای شهرام قائدی که مدعی بودهنگام دوره سربازی سرگردمحبی 25قبضه اسلحه تحویل گرفت وآنهارابه چریک هاتحویل و موجب شدتامن به زندان بیفتم،بایدبگویم چنین ادعایی صحیح نیست.زیرادرآن موقع من مسئول رکن 2بودم وبخوبی اطلاع دارم که سرگردمحبی 11قبضه اسلحه کمری بردوجریان راطوری ترتیب دادکه هیچکس درمظان اتهام قرارنگیردوآقای شهرام قائدی حتی یک روزهم زندانی نشد».
19بهمن ماه1357روزنامه آیندگان؛حرفهای مردم؛تلفن:663173
«وای ازفردا؛م.تهرانی هستم:می گویندحکومت مهندس بازرگان حکومت الهی است وقیام برضداوقیام برضدخداست وجزای چنین کافرانی درشرع معلوم است.می گویند:«گرمسلمانی دراین است که حافظ دارد،وای اگرازپس امروز بودفردائی؟».
«تحویل مشت های گره کرده؛خانم حکمت،روانشناس کودک:من ازکلیه پدران ومادران تقاضادارم ازشرکت کودکان سنین 2تا8سال درتپاهرات جداگانه خودداری کنند.زیراکه دیدن مشت های گره کرده بی نهایت درذهن آنهااثرخواهدگذاشت وفرداهمین کودکان مشت های گره کرده خودرادرهرموضوعی که باب میلشان نباشدتحویل پدرومادرشان خواهندداد».
«ترس ازکافربودن؛اسمم سعیداست.آیت الله خمینی گفته مخالفت بازرگان مخالفت بلاشرع است وآیااین صحیح به نظرمی رسدقبل ازاینکه نظرمردم رابخواهندآنهاراازکافربودن بترسانند؟».
21بهمن ماه1357روزنامه کیهان؛کیهان وشما؛تلفن:305172
«پیوندسرنوشت ماوشما(گروهی ازیهودیان ایران):باتوجه به مصاحبه ساختگی شخصی بنام سیمانتوف به عنوان نمایده یهودیان ایران بارادیواسرائیل وانتشاراین خبرکه گویایهودیان ازترس ئرخانه های خودمخفی شده اندودسته جمعی قصدفراردارندمااعلام می کنیم که هدف دستگاه های تبلیغاتی اسرائیل جداکردن یهودیان ایران ازمبارزات مردم ایران است.درحالی که یهودیان ایران بانهضت ملت ایران پیوندناگسستنی دارند».
مجله سپید وسیاه،11بهمن1357،ش1095
شعارهای جالب راهپیمایان:
«یک نگاه کوتاه به شعارهایی که گروه های مختلف،بخصوص مخالفین وموافقین درراهپیمایی هاشان می دادند،نشان می دهدکه شباهت هایی بین آنهاوجودداردوهردوبیشتردرجهت دینی ومذهبی است.دراین جابدون هیچ گونه تغییروتفسیرشعارهایی راکه نزدیک وشبیه بهم است برای ضبط درتاریخ واطلاع خوانندگان گرامی چاپ می کنیم:
مخالفین:ارتش برادرماست،خمینی رهبرماست
موافقین:برادرارتشی،الهی زنده باشی
مخالفین:استقلا،آزادی،حکومت اسلامی
موافقین:استقلال،آزادی،قانون اساسی
مخالفین:بختیاربختیار،آدم بی اختیار
موافقین:بختیاربختیار،سنگرتونگهدار
مخالفین»سکوت هرمسلمان،خیانت است به قرآن
موافقین:اکثریت خاموش،سکوتت رابشکن
مخالفین:وای به روزی که مسلح شویم
موافقین:برادرهموطن،کشوروآتش نزن
مخالفین:ازهاری بیچاره،بازم بگونواره
موافقین:روزنامه های دروغگو،بازم بگوساواکه
مخالفین:خدا،قرآن،خمینی،این است شعارملی
موافقین:خدا،قرآن،محمد،این اسن شعارملت
مخالفین:خمینی تویی رهبربت شکن،خمینی تویی وارث انبیا
خمینی تویی رهبرخلق ما،مجاهدمجاهدخمینی امام
موافقین:هرکس به کسی نازد،ماهم به علی نازیم
مخالفین:درود برمجاهد،درودبرفلسطین،فلسطین،فلسطین،برادرقهرمان
موافقین:خلیج مافارس است،کشورماپارس است
مخالفین:حزب فقط حزب الله،رهبرفقط روح الله
موافقین:مهدی صاحب زمان،امام آخرماست،این قانون اساسی کتاب ودفترماست».


چندسال پیش(ویژه انقلا57)احزاب وگروه هاوسازمانها
محمد شوری



 اززمان مشروطیت تاکنون یک صدسال می گذرد؛ودمکراسی همچنان درکشور ما (ایران)عقیم است!
نویسنده وگردآورنده ی این مجموعه،درقبل وبعدازانقلاب فعال بوده وموضع دارد. بر اساس شناخت واطلاع خود،گزینش هایی ازمطبوعات راانتخاب وکنارهم گذاشته است.موضوعات،حرفهاواتفاقاتی که اگرخوب دقت شود،تکرارومشابه اش رادراین37 سال،خواهیم دید.دربطن خودحرفهاداردکه بدون هیچ تحلیلی آشکارمی شود.
مطالب زیرعیناازروزنامه های آیندگان،اطلاعات،کیهان وبرخی نشریات دردسترس،از تاریخ16دی ماه1357(پس از پایان اعتصاب مطبوعات)تاپیروزی انقلاب در22بهمن،نت برداری شده است.
درموضوعاتی چون:حجاب،حکومت اسلامی،روشنفکران،روحانیون،احزاب، ساواک، زندانی،شکنجه،حرفهای مردم و...دسته بندی شده تاخواننده سهل وآسان به عمق مهم ترین حادثه ی قرن درتاریخ جهان وایران،یعنی انقلاب57پی ببرد.وآن راحس و لمس کند.
متاسفانه کم اطلاعی وناآگاهی وکژآگاهی وتزریق بدآگاهی به مردم ایران سبب شده تابدخواهان ودشمنان سرزمین مادری ازیک تاکتیک و استراتژی بارهاسود ببرند.وبالطبع ازیک سوراخ چندبارگَزیذه شویم!
همانطورکه اطلاع نسبی ازقوانین وحقوق مدنی ،جزایی وکیفری دراحقاق حق فردی به ماکمک شایانی خواهدکرد،دانستن تاریخ وبالاخص تاریخ میهن،به تبیین درست برای تدبیرراهبردهای آینده درجهت منافع ملی،اهمیت ویژه دارد.
درشماره بعد حرف های زندانیان وخانواده های شهدا مرور شده است.
محمد شوری(نویسنده روزنامه نگار)بهمن1394
16دی ماه1357روزنامه کیهان:
بولتن کانون نویسندگان ایران باپیام هنرمندان ایران منتشر شد:
 «به آذین را آزاد کنید»
«جبهه ملی به مناسبت عزای ملی(فردا)مردم رابه اعتصاب عمومی دعوت کرد».
17دی ماه1357روزنامه کیهان:
«ازطرف آیات عظام خمینی،شریعتمداری،مراجع تقلید،جامعه روحانیت تهران وجبهه ملی ایران،فرداعزای عمومی اعلام شد».
انجمن اسلامی معلمان:
 «محصلین فقط امسال درس واقعی آموختند».
«سازمان آزادیبخش فلسطین به امام خمینی پیشنهادکمک کرد». 
«میتینگ حزب سوسیالیست فرانسه به حمایت از مبارزات ملت ایران».
اعلامیه سازمان چریک های فدایی خلق:
«درآخرین اعلامیه خود،دولت جدیدراتوطئه جدیدامپریالیسم دانسته اندواعلام کرده که امپریالیسم آمریکا سالهاست ازموجودیت رژیم دفاع می کنداکنون درمقابل طوفان رزمجویانه خلق های ایران برای نجات حاکمیت متزلزل خود،جمعی سازشکار رابه تشکیل دولت غیرنظامی ترغیب کرده است».
19دی ماه1357روزنامه آیندگان
پنج سازمان معتبرملی ازاعلامیه آیت الله طالقانی پشتیبانی کردند:
«تسویه حساب های شخصی مبارزه راتهدید می کند...ازاعلامیه های بدون امضا خودداری کنید».
ازسوی داریوش هوده:
«حزب میهن پرستان ایران تشکیل شد».
20دی ماه1357روزنامه اطلاعات
«خانواده های شهدای مجاهدخلق درروزنامه اطلاعات».
21دی ماه1357روزنامه کیهان
«جمعیت آزادی خواستار رفراندوم عمومی شد».
21دی ماه1357روزنامه اطلاعات
 «اتحادبرای آزادی»دریک پیام کوتاه،پیروزی شکوهمند اهل قلم رادربدست آوردن آزادی های حقه خودتبریک گفتند».
دراجتماع اعضای کانون مستقل معلمان پایتخت:
«ازصمدبهرنگی وسایرآموزگاران شهید تجلیل شد».
22دی ماه1357روزنامه کیهان
ابوالفضل قاسمی«عضوهیات اجرایی جبهه ملی ودبیرکل حزب ایران:«
«نقابداران خیانت پیشه دیگرباربیدارشده اند...نهضت مادر25سال پیش ازکجا شکست خورد؟ازوجودیک مشت عناصر فرصت طلب،خودخواه که می خواستند نهضت رامونوپول خودسازند.هم اکنون صدهاسندنوکری،مزدوری وباجگیری آنهااز استبدادواستعماردردست است...این که چون دزدان همراه قافله نهضت شده ربودندهمین که نهضت سنگر اول مبارزه راتسخیرکردآنها به عنوان فداکارنهضت وبه عنوان سران نهضتی که در حال جنگ ودادن تلفات بودنداز آن غنیمت وسهمیه می خواستند.دکترمصدق پیشوای ملت ایران بخاطر مصلحت از جیبب خود تسلیم باج گیری آنهاشد.اماازبودجه محرمانه دیناری به آنهانداد.تاآخردست کاسه صبرش لبریز شددستور داد پای این باجگیرها رااز وزارتخانه هاقطع کردند.اینان تسلیم جیره های استعمارشدند.روبروی نهضت ماایستادندتاآنجاکه آیت الله کاشانی دکترمصدق را مهدوالدم اعلام کرد.آن دیگری به زاهدی پیوست،سربازفداکارنهضت، سربازخطاکار ازکاردرآمد.رئیس شهربانی مصدق رادزدیدند.اورا زیرشکنجه دست دردست عمال سیاه گذاشتند.کودتای ننگین 28مردادرا بوجودآوردند. امروزاین مجاهدین شنبه،این نقابداران خیانت پیشه دیگربارپیداشده اند،خودآنهاوفرزندان خیانت کارشان می خواهنداین نهضت را بپالایند«اسب تروا»را آماده کرده اندتادرشکم این مرکب مقدس قراربگیرند».
23دی ماه1357روزنامه آیندگان
«همبستگی»،خبرنامه مشترک:سازمان دانشگاهیان ایران،کانون نویسندگان وکمیته دفاع ازحقوق زندانیان سیاسی درآخرین شماره خودنوشت:
«توقیف هرروزنامه هزارهانشریه خلق الساعه می آفریند».
24دی ماه1357روزنامه کیهان
«نمایشگاه عکس ومبارزات سازمان مجاهدین خلق».
قطعنامه سازمان ملی دانشگاهیان ایران:
«سیل خروشان دردانشگاه چگونه براه افتاد؟».
25دی ماه1357روزنامه کیهان
رئیس کلانتری تبریزترورشد:
«چریک های فدائی خلق مسئولیت ترورسرگرداحمدی رابرعهده گرفتند. ساعت  15/8دقیقه صبح امروز،رئیس کلانتری یک تبریزودوپاسبان همراه وی بارگبارمسلسل موردسوء قصدقرارگرفتند.رئیس کلانتری بلافاصله کشته ودوپاسبان همراهش مجروح شدند.ساعت 8وربع امروزسرگردمجیدمجیدی که ازمنزل ضاربین نامه ای به این شرح ازخودبجاگذاشته اند.سرگردمجیدی رئیس کلانتری یک تبریزدرساعت 25/8بخاطرارتکاب جنایات بی شماری که درحق مردم مبارزمیهن مادرتبریزرواداشته بودتوسط یک واحد عملیات ازرزمندگان سازمان چریک های فدائی خلق ایران اعلام گردید».
بدعوت جبهه ملی ایران:
«دههاهزارنفردربازاراجتماع کردند».
چریک های فدائی مسئولیت 3حمله را به عهده گرفتند:
«سازمان چریک های فدائی خلق طی نامه ای مسئولیت حمله مسلحانه به یک واحدارتشیب درخیابان آناتول فرانس ودرمقرنیروهای نظامی درخیابان های بهبودی وپارک(واقع درخیابان شهبازجنوبی)رابه عهده گرفتند.حمله به مقرنیروهای نظامی درروز18دی ماه صورت گرفته است».
25دی ماه1357روزنامه اطلاعات
«حزب توده خواهان جنگ مسلحانه شد».
26دی ماهر1357روزنامه کیهان
به آذین:«دشمن هنوزقوی است».
نامه گروهی ازدانشجویان دانشگاه تهران به آیت الله طالقانی:
«گروهی ازدانشجویان دانشگاه تهران درنامه ای به حضرت آیت الله طالقانی خواستاردمکراسی وآزادی عقیده وبیان برای همه نیروهای مبارز شدند.دراین نامه آمده است:درتاریخ24دی ماه1357درمحوطه دانشگاه تهران که دانشجویان قصد داشتندبه راهپیمائی برداخته وازمحوطه خارج شوندصدای عده ای تازمردم به تحریک عناصری مشکوک جلووعقب تظلاهرکنندگان راسدکرده وپس ازپاره کردن اعلامیه های غیراسلامی باشعلارعای درود بردرود برمجاهد،مرگ برمنافق،حزب فقط حزب الله رهبرفقط روح الله،مرگ برکمونیزم،مانع حرکت صف طویل دانشجویان گردیدند...اگرتصیق وممانعتی بوده ازطرف دشمن جهانخواربود،نه ازدوست.ولی متاسفانه می بینیم که عده ای گمان می برندمی توان دیکتاتوری گذشته را علیه نیروهای اپوزیسیون تجدید گردد».
چریک های فدائی خلق وابستگی خودرابه هرکشوری ردکردند:
«دربیانیه ای درتوضیح آرم این سازمان بستگی خودرابه هریک ازکشورهای سوسیالیستی ردکرد.سازمان اعلام کرده است:چریک های فدائی خلق عامل بیگانه نبوده وبه هیچ کشورخارجی وابسته نمی باشد».
26دی ماه1357روزنامه اطلاعات
به آذین(محموداعتمادزاده دریک مصاحبه):تجزیه وتحلیل اتحاددمراتیک مردم ایران ازاوضاع واحوال کنونی ایران:
«به آذین حرکت آینده نهضت راچگونه می بنید؟...شمافکر می کنید باتاسیس جمهوری اسلامی ویاحکومتی ازاین قبیل بازصحبت از7بزرگتراز5است مطرح باشد؟».
ج:«متاسفانه بایدبگویم من ازچنین چیزی که بی شک دشواریی هایی ببار خواهد آوردوموجب تفرقه درصفوف مردم مبارز کوچه وخیابان خواهد شد،بیم دارم».
27دی ماه13547روزنامه کیهان
 دعوت نهضت رادیکال برای راه پیمائی:
«به منظوربزرگداشت چهلمین روزشهادت سرورآزادگان جهان واعتراض به بقایای رژیم استبدای ازطرف رروحانیت درروز اربعتیت برنامه راهپیمایی اعلام گردیده اسنت.نهضت رادیکال ایران ضمن تائید همگام باسایرافرادمبارز .وگروههای ملی دراسین راهپیمایی شرکت می کند»
27دی ماه1357روزنامه اطلاعات
استادان دانشگاه آزاد:اختناثق وترورافکاررامحکوم می کنیم:
«استادان دانشگاه آزادایران وابسته به سازمان ملی دانشگاهیان ایران طی بیانیه ای علیه نفاق افکنی گروه های مختلف هشداردادند.به طورنمونه درگردهمائی عظیمی که به همت ودعوت کانون مستقل معلمان پایتخت به تاریخ18دیماه1357در بهشت  زهرابرپاشده بودعده ای ازعناصرنآگاه باایجادتشنج این اجتماع باشکوه راکه به منظوربزرگداشت خاطره شهدای راه آزادی واستقلال ایران،تشکیل شده بود،از هم پاشیدندوتاسف انگیزاینکه باپاره کردن تصویرشهیدصمدبهرنگی...موجبات رنجش خاطرمعلمان مبارذزرافراهم آآوردند».
 نامه استادان دانشگاه صنعتی به آیت الله طالقانی:تفرقه قلب ایرانی رابدردمی آورد:
«...تعمیم یک چندانحراف ازسوی نیروهاویاسازمانهای غیرمذهبی به انحرافی بودن کل این جریان فکری شیوه ای به غایت نادرست وناصادقانه می باشد.پیراهن عثمان نمودن عملکردبغایت نادرست بخشی ازسازمان مجاهدین خلق درموردبخش دیگرعلیرغم انتقاداصولی ای که بخش غیرمسلمان نسبتن به این عملکرداعلام داشته امری صادقانه ازطرفئنیروهای مذهبی نمی باشد.شهادت شریفواقفی برای همه مبارزین دردآوراست.منتهابخشی ازجنبش راتحت این لواارتجاعی خواندن دردآورترمی باشد...نیروهای مذهبی درخطابه ها،شعارها،واعلامیه هایشان به ذکر مبارزین ومبارزات نهضت اسلامی بسنده کرده وآگاهانه ازارج نهی به مبارزات دیگرنیروهااباداشته طر شعارهایی ماننددرود برشهدای راه اسلام،حزب فقط حزب الله آزادی زندانیان مسلمان و...نه تنهامبارزات دیگرنیروهاراکتمان نموده بلکه هیچ گونه حق دمکراتیکی نیزبرای آنهاقائل نیستند...نفاق موجودتابدان درجه حدت یافته که بعضی عناصرنآگاه مذهبی حتی پرچم پرافتخارسازمان مجاهدین مسلمان راکه ازخون حنیف نژادهارنگ گرفته به عنوان پرچمی غیرمذهبی پائین کشیده وآنرابه همراه عکس معلم شهیدصمدبهرنگی پاره می نمایند».
نامه گروهی ازدانشجویان دانشگاه تهران به آیت الله طالقانی:
«عناصرمشکوک جنبش ایران رامنحرف می سازند:گروهی ازدانشجویان دانشگاه تهران درنامه ای به حضرت آیت الله طالقانی خواستاردمکراسی وآزادی عقیده،وبیان برای همه نیروهای مبارزشدند...درتاریخ 24دی ماه 1357درمحوطه دانشگاه دانشگاه تهران هنگامی که دانشجویان قصدداشتندبه راهپیمایی پرداخته وازمحوطه خارج شوند،عده ای ازمردم به تحریک عناصری مشکوجلووعقب تظاهرکنندگان راسدکرده وپس از پاره کردن اعلامیه های غیراسلامی باشعارهای دوردبرمجاهد مرگ برمنافق حزب فقط حرب الله رهبرفقط روح اله مرگ به کمونیزم مانع ازحرکت صف طویل دانشجویان گردیدند».
28دی ماه1357روزنامه کیهان
دکترتکمیل همایون(عضوجبهه ملی):
«ایران تنهاکشورمطلقا.وابسته دنیاست».
«جامعه اسلامی دانشگاهیان اعلام موجدیت کرد».
28دی ماه1357روزنامه آیندگان
چریک های فدائی خلق:
«انقلاب درانحصارهیچ گروهی نیست».
30دی ماه1357روزنامه کیهان:
جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران دردومین اعلامیه خود،ایجاداختناق راازسوی نیروهای اسلامی ردکرد.واعلام نمود:
 «مبارزان راستین انقلاب اسلامی به اعتقادات دیگروآزادی بیان واندیشه احترام می گذارند...اسلام ذاتا مدافع آزادی های واقعی است ودین امری است که بایدآزادانه وآگاهانه بدون هیچ گونه جبروتحمیلی پذیرفته شود.این صریح آیه قرآن است که درقبول دین اجباری نیست...متاسفانه گروهی ازروشنفکران وقلم بدستان که تاکنون درصحنه مبارزات مردم حضورموثرنداشتند،اکنون بااستفاده دازآزادی هایی که به بهای خون شهیدان نهضت اسلامی ایران برای مطبوعات بدست آمده قلم بدست گرفته وبه چون وچراهای انتزاعی ونمایش پرداخته اند.اینان باید بدانند که مردمی که جان برسرتحقق آرمانهای خودنهاده این گونه قلم فرسایی ها وسخن پراکنی هاراصرفا وسیله ای برای گل آلود کردن آب می دانند وعملا مجالی به این قبیل فرصت طلبی ها نخواهندداد».
اطلاعیه انجمن پرستاران:
«انجمن پرستاران به هیچ دستگاه دولتی وابسته نیست».
 30دی ما1357روزنامه آیندگان
به آذین:«به هرقیمتی باید وحدت نیروهاراحفظ کرد(مقاله):
«کسانیکه اتحاددمکراتیک مردم ایران راباحزب توده ایران یکی دانسته اندخواسته اند مارابایک برچسب سیاسی کناربگذارند.مانسخه ی ازپیش آماده ای برای هیچ نوع انقلابی نداریم.آنچه حضرت  آیت آلله خمینی درموردآزادی بیان وگروه های غیر مذهبی فرموده اند،بسیاربجاوبه موقع است».
1بهمن ماه1357روزنامه کیهان
کانون نویسندگان ایران«تنوع افکارمبارزه راغنی ترمی کند».
آخرین بیانیه کانون نویسندگان:
«هموطنان:درروزهای اخیر شاهدحوادث ووقایعی درگوشه وکنار بوده ایم که باهدف های اساسی انقلاب ایران منافات دارد.حمله به صفوف گروههایی ازمبارزان وجلوگیری ازتجمع یاحرکت آنان به بهانه اختلافات مسلکی یاعقیدتی وجلوگیری ازارائه شعارهاوبرگزاری سخنرانی ها،ازاقداماتی است که نه تنهاقلوب مبارزان راه آزدای ودمکراسی راجریحه دارمی کند،بلکه می تواندتردیدهایی نسبت به آینده مبارزات ما،دراذهان بوجوآورد».
بازگشایی خانه معلم:
«جامعه معلمان ایران(باشگاه مهرگان)وجامعه معلمان وابسته به جبهه ملی ایران به منظورگردهم آیی وبازگشایی باشگاه مهرگان دواعلامیه منتشرکردند».
1بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
نامه سازمان چریک های فدائی خلق به امام خمینی
«اگردرک شماازشریعت ونهضت اسلامی درمبارزه ضدامپریالیستی وضداستبدامی باشد،مااین درک شماراصمیمانه می ستانیم.امااگربرخلاف این،قصدازتوسل به اسلام وتعالیم آن سرکوبی هرنوع تفکر وعقیده مخالف به بندکشیدن ادیشه واحیای شعارفقط یک حزب،وخفه کردن هرندای آزادیخواهی زیرپوشش دفاع ازقرآن وشریعت باشدمطمئنیم هرمیهن پرست آزاده ای آنرا محکوم می نماید...».
اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق:
«مسعودی رجوی سخنرانی دردانشگاه تهران4بهمن،سخنرانی می کند».
«تلگرام مجاهدین خلق به یاسرعرفات».
1بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«ازجبهه ملی برای شورای اسلامی دعوت نشده است».
 هشدار«به آذین»درباره تظاهرات امروزمیدان قزوین:«تظاهرات جداگانه به صلاح نیست».
اطلاعیه:«سخنرانی ناصرزرافشان سالن ورزشگاه دانشگاه صنعتی تهران،ساعت 5بعدازظهر 1بهمن1357».
2بهمن1357روزنامه کیهان
حزب توده ازشورای انقلاب اسلامی حمایت کرد:
«کیانوری می گوید:رهبرمذهبی ایران پشتیبانی مارابخودجلب کرده است وحزب توده عناصرعینی پیشرودرجنبش ایران راقبول داردومابه هرکاری دست می رنیم تاباایشان یک زبان مشترک بیابیم».
جامعه حقوقدانان اسلام اعلام کرد:
«نحوه مجازات افرادفاسدومتجاوزبه حقوق مردم به حُکم آیه شریفه 44ازسوره مائده وامثال آن حکومت اسلامی قریب التشکیل وملزم ومکلف است.ضمن منحله شناختن تشکیلات فعلی قضائی،کلیه قوانین راکه خلاف شریعت مطهراست،القاوقوانین اسلامی رابه موقع اجراگذارد...ملاحظه می گرددکه اعلامیه هاونظراتی درباره موضوع مذکوردرمحدوده نظام قضائی غیراسلامی موجودمنتشرومطرح می شودکه مفادآن علاوه براینکه بااستقرارحکومت اسلامی موضوعامنتفی خواهدبود.من حیث المجموع ناقض برخی ازاصول ثابته نظام مزبورنیزهست.ازجمله منع عطف قوانین جزائی به ماسبق به نتیجه محاکمه ومجازات مشارالیهم به مجرد تشکیل حکومت اسلامی باید برمبنای فقه اسلامی به عنوان محارب باخداورسول ومفسدفی الارض به نحوی که درآیه 33ازسوره مائده آمده است،انجام پذیرد».
 هیات علمی کارکنان ودانشجویان آموزشگاه عالی آموزشیاری دربیانیه ای نوشت:
«مابه نحوه اداره شبانه روزی هاوروشهای غلط تربیتی ازطرف مقامات عالی رتبه جمعیت همیشه معترف بوده واکنون نیزاین وضع راغیرممکن می داند.این مسئولین بدون توجه به نیازهای مادی ومعنوی فرزندان بی سرپرست آنهاراوسیله ای برای جمع آوری پول ازمردم خیرودولت قرارداده اندوهرساله میلیون هاتومان کمک دولت ازبیت المال وکمک های مردم خیررابه جای مصرف برای تربیت وآسایش کودکان بی سرپرست».
شبیخون به منزل عضوشورای جبهه ملی:
«درخبرنامه جبهه ملی ایران آمده است که ساعت11شب چهارشنبه 27دی ماه خانه دکترعبدالکریم انواری عضوشورای جبهه ملی ایران موردتاجم شخصی پوشان مسلح ومتجاوز قرارگرفته است.این عده دکترانواری راطلب می کردندکه وی درخانه نبوده است.پس ازساعتی معطلی وتهدیدآنجاراترک کرده اند»
 دکترانورخامه ای:
«نگذاریدپرونده های ساواک به سرنوشت پرونده های شرکت نفت گرفتار شود».
 3بهمن ماه1357روزنامه کیهان:
کمیته همبستگی کارکنان صندوق کارآموزی:
«همبستگی می تواندامپریالیزم رانابودمند».
نامه چریک های فدائی خلق به امام خمینی:
«درنامه سرگشاده ای به حضرت آیت الله العظمی خمینی پیشوای بزرگ شیعیان، سازمان چریک های فدائی خلق ایران مواضع وبرداشت های خودراتشریح کرده ومسائلی راکه انقلاب ایران باآن درگیراست،مطرح ساخته است...مابرخطراتی که تشدید توطئه آمیزمخاصمات درون جبهه خلق انقلاب مردمی وحق طلبانه کنونی راتهدید می کندتاکید کرده ودرهوشیارکردن مردم نسبت به این خطرات لحظه ای تردید نخواهیم کرد...مذاهب مورداعتمادمردم،آزادی های فرهنگی،آداب وسنن مورداحترام وحمایت فعال جنبش خلق قرارگیرد.مردم بایدآزاذباشند،خودشیوه زندگی خصوصی واجتماعی خودراانتخاب کنند...بااین اوضاع واحوالی که حاکم است،بااین رفتارنابهنجاری که ازسوی برخی عناصرناآگاه که آگاهی سیاسی شان ازسالهای سیاه دیکتاتوری درربوده بااین علائم متانت ومنطقی که گرفتارآنند،اگررهبران وسازمان های سیاسی جامعه برخوردی مسئولانه باآنچه که گفته آمده نکنندبیم آن می رود که صبروتحمل اقشاروسیعی ازمردم که حاضر نیستندمعیارهای زندگی خصوصی وضوابط رفتاری واجتماعی شان را باالگوهای تحمیلی وفق دهند،صبروتحمل گروه هایی که بافرهنگ خاص خود،باتفکروعقایدوافکارخاص خوددرجبهه میهن پرستان علیه امپریالیزم ونوکرانش مبارزه می کنندبسرآیدواین وحدت کلمه که اینک باعظمتی باورنکردنی طنین افکنده است،درهم شکسته شود». 
دانشجویان مسلمان دانشگاه تبریز:
«وجودجریان های فکری مختلف طبیعی است».
پاسخ جبهه ملی به دکترامینی:
«آقای امینی شما هرگزبری ملت مبارک نبوده اید».
3بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
 «اعلام موجودیت حزب کارگران سوسیالیست
4بهمن ماه1357روزنامه کیهان
«جبهه ملی ایران شب گذشته بشارت نامه ای درموردبازگشت امام خمینی به وطن انتشارداد:همت سربازان،حافظ جان امام خمینی است».
«اعتراض شدید رهبر جبهه ملی به اشغال فرودگاه».
«مجاهدین خلق سفارت ایران درفرانسه رااشغال کردند».
با3هزارعضووبصورت یک سازمان شبه نظامی:
«سازمان پاسداران شب مقررات منع عبورومروراجرامی کند».
«راهپیمایی زنان مبارز دردانشگاه:اتحادیه انقلابی زنان مبارزبابرپایی راهپیمایی دیروزازجلوی محوطه دانشکده فنی دانشگاه تهران،موجودیت خودرا اعلام کرد.این اتحادیه باشعارهای هرچه فشرده ترباصفوف زنان ومردان انقلابی وبرقراربادحکومت که خدمتگزارواقعی توده های خلق ایران باشد،راهپیمایی خودراآغاز بکارکرد».
خانه معلم گشایش یافت:
«این مراسم باپیام آیت الله طالقانی آغازشد...باقرمومنی(نویسنده ومحقق)، محمد علی سفری(دبیرسندیکای خبرنگاران ونویسندگان)،مهندس قندهاریان(ازجبهه ملی)ودکتر هدایت الله متین دفتری(ازکانون وکلای پیشرو)اولین سخنرانان جلسه دیوز خانه معلم بودند».
 4بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
اعضای حرب باد بخوانند:
«حالانوکران دیروز،شعارزنده بادمردم می دهند».
رجوی:
«باخشونت نمی توانندانقلاب راسرکوب کنند.ممکن است دشمن دوباره پیشرفت کند».
نامه مجاهدان آزادشده به آیت الله العظمی خمینی:
«مسعودرجوی ازبنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق که به تازگی اززندان آزادشده است،وموسی خیابانی ازطرف مجاهدان رهاشده اربند نامه ای به آیت الله العظمی خمینی نوشته اندوطی آن دستیابی به یک نظام اجتماهعی عاری ازستم واستثمارراآرزو کرده اند...پدرمجاهداعظم،مراتب آمادگی وجانبازی خودراکماکان درراه آرمان های توحیدی مکتب انقلابی اسلام که ایدئولوژی مجاهدین خلق ایران است،به پیشگاه معظم تقدیم کنند».
5بهمن ماه1357روزنامه کیهان
«اطلاعیه اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق ایران دربرابرجریان اپورتونیستی(انحرافی)چپ نما».
5بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
مسعودرجوی(عضوبرجسته سازمان مجاهدین خلق دردانشگاه تهران):
«اسلام دینی نیست که مبارزه رادرانحصار گروه خاصی بداند».
8بهمن ماه1357روزنامه کیهان
«اعلام همبستگی حزب سوسیالیست فرانسه بامبارزات مردم ایران».
8بهمن ماه1356روزنامه اطلاعات
اطلاعات اسرارترورهای سیاسی 30ساله اخیر رافاش می کند؛مهدی عراق رهبریک گروه افراطی اسلامی گفت:
«ما3نخست وزیررااعدام کردیم.پس ازآنهانوبت ارتشبدنصیری،سپهبدایادی ودکتر اقبال بود». 
8بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
مسعودرجوی:
«بتی رفته،اما بت پرستان هنوزهستند.عقیده هرکس وجهاد ومبارزه هرکس یاهرگروه محترم است».
8بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
حرف های مردم؛تلفن:663173
رابطه حزب با سیا؛مهدویان:
«آیاچاپ خبرمربوط به اعلام موجودیت حزب کارگران سوسیالیست وآخرین قسمت ازگزارش«بابودن سیاجهان جای امن نیست».درآیندگان3بهمن اتفاقی است؟درترجمه مذکورفاش شده است که سیاقسمتی ازهزینه انتشارمجله«ان کانتر»راتامین می کندواین همان مجله ای است که بعضی ازکسانی که می خواهندحزب کارگران سوسیالیست ایران بنانهند،مدتهاباآن همکاری داشته اند»!
9بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
«جمعیت آزادی دستگیری روزنامه نگاران رامحکوم کرده است».
 9بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«سازمان موحدین مسئولیت ترور دانشی رابه عهده گرفت:دی شب یک گروه که خودراسازمان موحدین معرفی می کردند،درتماس باآیندگان،مسئولیت تروردانشی نماینده مجلس ازآبادان رابه عهده گرفتند».
 تحصن روحانیون تابازگشت آیت الله خمینی:
«آیت الله طالقانی دیروز ساعت5به جمع متحصنان جامعه روحانیت درمسجددانشگاه پیوست.تحصن روحانیون که اززمان9صبح دیروزآغاز شده به مقارن آخرینساعات دیروزگسترش یافت...تحصن جامعه روحانیت مبارز دیرو باواکنش های تندی ازسوی محافل دانشگاهی واجتماعی ایران روبروشدوسازمان دانشگاهیان وابسته به دانشگاه تهران وشورای مرکزی هماهنگی سازمان های دولتی وملی که اموربیش از50سازمان راهماهنگی می کندطی اعلامیه های جداگانه ای اقدام روحانیون رابرای تحصن درمسجددانشگاه تهران تائیدکردند»
10بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
حمله چریک های فدایی خلق به ستادژاندارمری:
«بگفته شاهدان عینی ساعت5/9بعدازظهردیروزدومتورسوارمسلح به ستادژاندارمری واقع درمیدان24اسفندحمله کردندوبامسلسل این مرکزرازیررگبار گرفتندبراساس اعلامیه هایی که بعدازاین حمله درمنطقه 24اسفند،بخش سازمان چریک های خلق مسئولیت این حمله رابه عهده گرفتند».
10بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
حزب آزادیخواه اعلام موجودیت کرد
«درحالی که نشانه ای ازگشایش بن بست سیاسی ایران به چشم نمی ایدیک گروه سیاسی زیر عنوان«حزب ازادی خواه ایران»بااعلام موجودیت راههای تازه ای بری حل مشکلات ارائه داده است».
11بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«همبستگی سندیکای نویسندگان وخبرنگاران باروحانیت مبارزمتحصن دردانشگاه تهران:انقلاب ایران به همه سازش کاری هاپایان می دهد».
بابک زهرایی:حزب کارگران سوسیالیست ازمجله«انکانتر»اطلاع ندارد!
«باکمال تعجب وتاسف برخوردمغرضانه وافتراآمیزآقاویاخانم مهدویان به حزب کارگران سوسیالیست رادرشماره یک شنبه 8بهمن ماه خواندیم.تعجب وتاسف ازاینکه شمااین افترای مغرضانه ومودبانه راممکن کرده اسد.بسیاری ازهواخواهان حزب کارگران سوسیالیست به مجردنشراین شماره ازآیندگان،تلفناباستون حرف های مردم تماس هایی مکرربرقرارکرده وپاسخ های خودرادراختیارنشریه گذاشتند.متاسفانه شماهنوزکلامی ازاین مواردمتعددراانتشارنداده اید...مبارزینی که پس ازسالها تبعیدبه کشوربازگشته وحزب کارگران سوسیالیست رااعلام کردند...».
سرهنگ سروری باساواک ارتباطی نداشته:
«شورای نویسندگان روزنامه آیندگان!محترمانه به استحضارمی رساندکه درروزنامه آیندگان مورخ دوشنبه9/11/57شرحی تحت عنوان سازمان موحدین ترور دانشی رابه عهده پرفت که ضمن آن اعلام کرده ایداین گروه تاکنون اقدام به ترورچندنفرازجمله سرهنگ سروری که به اشتباه مدیرکل ساواک کرمان کرده است.به اطلاع می رساندکه سرهنگ سروری که به اشتباه وبناحق وسیله این گروه ترور شده،افسرشهربانی است وشغل وی معاون انتظامی شهرستان کرمان بوده وکوچکترین بستگی ورابطه باساواک نداشته است:سعیدسروری».
تکذیب جبهه ملی ایران:
«جبهه ملی ایران خبرنقل شه ازقول خبرگزاری هامربوط به «هشدار»نمایندگان جبهه ملی ایران درموردبازگشت آیت الله العظمی خمینی واین که بازگشت ایشان به تهران احتمال منجربه جنگ خیابانی خواهدشدراشدیداتکذیب  نموده وآنرا بی اساس اعلام می دارد».
14بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
اعلامیه چریک ها فدایی خلق:
«همزمان باورودایت الله العظمی خمین به وطن،اعلامیه ای ازسوی چریک های فدایی خلق درسراسرشهرپخش شدکه عینادرزیرکلیشه می شود:مردم ایران درآستانه یک پیر.وزی دیگر...ودیعه این بازگشت خون سرخ مردمی است که باآرمان ایرانی آزادودمکراتیک به استقبال گلوله های ارتش مزدورشتافتند.این بازگشت تجلی اراده خلق های زحمتکش وقهرمان میهن است...».
یک مقام ساواک ترور شد:
«یک گروه چریکی توحیدی مسئولیت  این اقدام رابرعهده گرفت.طی یکی ازحوادث خشونت آمیزروزگذشته یک مشت زن سابق که 28ساله بودازخانه اش درتهران ربوده شدودرفاصله صدمتری خانه درخیابان به قتل رسید.درکنارقربانی که مقام های بیمارستان هویت اورافریدون زنداعلام کردند،یادداشتی قرارداشت که گه گفته می شد گروه تازه ای که خدراچریک های توحیدی می نامیدند،مسئول این قتل که انگیزه آن سیاسی ذکر شده است،هستند.گفته می شوداین شخص ازمقام های عالی ساواک بوده است.درتماس تلفنی باایندگان درساعت 8شب،شخصی ازسوی گروهی بنام رزمندگان مسلمان ایران،مسئولیت ترورفریدون زندراعهده گرفت.دراعلامیه ای که اوقرائت کرد،گفته شده است:فریدون زندمشهوربه اسدی بازجووشکنجه گربازداشتگاه کمیته بوده که حدود 15نفررابه قتل رسانده است».
15بهمن ماه1357روزنامه اطلاعات
نخستین مصاحبه بادبیرکل حزب توده(کیانوری):
«مادرزمینه جمهوری اسلامی،تغییرقانون اساسی واستقراردولت ملی ازامام خمینی حمایت می کنم.اگرایران دمکرات شود،شوروی درامورمداخله نخواهدکرد».
15بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
اطلاعیه«سازمان پیکاردرراه آزادی طبقه کارگر»:
«اخیرااطلاعیه ای ازطرف مجاهدین آزادشده اززندان حول اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق ایران درروزنامه آیندگان بتاریخ 8/11/57به عنوان بخشی ازادامه دهندگان مارکسیست-لنینیست این سازمان که مدتی است بنام سازمان پیکاردرراه آزادی طبقه کارگرفعالیت می کنیم.لازم بودتوضیحاتی حول آن بدهیم».
گروه راه مصدق 
«پس ازاعلام موجودیت«گروه راه مصدق»؛هدایت الله متین دفتری:راه مصدق از حفظ یک قانون خاص جداست».
حزب دمکرات ایران:
«سقوط رژیم سلطنتی می تواندمنشاء تحولات سازمده درایران باشد».
17بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
سازمان موحدین:دفتریونایتدپرس رامامنفجرنکردیم!
«دی شب ناشناسی که خودراعضوسازمان موحدین معرفی می کرددرتماسی تلفنی به آیندگان گفت:که این سازمان مسئول انفجاربمب دردفترخبرگزاری یونایندپرس درتهران نیست...اوگفت بمردم هشدارمی دهیم که این گونه توطئه هاتنهابرای لکه داردکردن مبارزات بی شائبه سازمان اصیل اسلامی موحدین است...».
18بهمن ماه1357روزنامه کیهان
مسعودرجوی در مصاحبه باکیهان:
جمهوری اسلامی به نظرشمادارای چه خصوصیاتی است وچه هدفی راتعقیب می کند؟
«...هدف بلند مدت یاافق تاریخی اسلام استقرارنظام اجتماعی توحیدی است... ما دریک نظام مطلق توحیدی حتی مالک خودوکارخودنیزنیستیم.درچنان شرایطی حتی ادعا«برهرکس»به اندازه کارش،نیزشعارعقب مانده وراست روانه ای است.زیرامالکیت علی الاطلاق ازآن خداست ودرسمت خداست..».
18بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
کیانوری:«پشتیبانی ماازآیت الله خمینی یک تاکتیک موقتی نیست!
«...گفت وگوی نیویورک تایمز بانورالدین کیانوری رهبرجدیدجزب توده:حزب توده ایران به عناصرپیشرفته ی نهضت آیت الله خمینی اذعان داردومی کوشدبه یک زبان مشترک برسد».
19بهمن ماه1357روزنامه کیهان
مسعودرجوی(درمصاحبه باکیهان-قسمت دوم)؛آیا این درانقلابی ازاسلام موردقبول همه هست؟
رجوی:«می دانید که سایرمجاهدین خلق ومن فقط دوهفته است که به همت فداکاری های خونبارمردممان ازاسارت درآمده یم.بنابراین دقیقانمی دانم این درک موردقبول چه کسانی هست وچه کسانی نیست>آنچه می توانم بگویم این است که این درک همه مجاهدین خلق می باشد..». 
19بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
ترورسرهنگ ارتش دررضائیه:
«سازمان عبدی الجوادمسئولیت آنرابرعهده گرفت.سرهنگ بهمن شکوری افسرارتش دیروز صبح هنگامی که ازخانه بطرف پادگان می رفت بوسیله دوموتورسوارز به ضرب گلوله ای ازپای درآمد».
اجتماع طرفداران قانون اساسی:
«حزب تعاون ملت ایران اعلام کردبعدازظهردیروزدرسال بدمینتون امجدیه عده ای ازطرفداران اجتماع کردندوچون دراین تظاهرات ظرفیت سالن وقسمتی ازمیدان تکاپوی جمعیت رانمی داد،ازاین جهت عده ای که بلحاظ واقعه وخرابی دستگاه صوتی قادربه شنیدن صدای سخنران نبودند،جلسه راترک کردنداین سخنگو گفت طرفداران این حزب که پاسداران قانون اساسی است روزجمعه 20بهمه ماه درامجدیه اجتماع خواهندکرد».
تاریخچه سازمان چریک های فدائی خلق:روزی که زنگ بزرگ خون به صدادرآمده وتوفان شکوفه داد!
«واقعه سیاهل کل ازدیدگاه سازمان چریک های فدائی خلق...حماسه آفرینان سباهکل:هوشنگ نیری،خلیل انفرادی،احمدفرهودی،علی اکبرصفایی فراهانی،اسماعیل معینی عراقی،محمدهادی فضلی،ماشاء الله مشیدی،هادی بنده خدالنگرودی،محمدرحیم سمائی،غفورحسن پوراصل،ناصرسیف دلیل فرهانی،عباس دانش بهزادی،اسکندررحیمی،محمدعلی محدث قندچی،محمد مهدی اسحاقی».
21بهمن ماه1357روزنامه کیهان
حزب کمونیست ایران توطئه رژیم وامپریالیسم است
«شب گذشته 20بهمن دررادیو وتلویزیون پیامی ازجانب حزب کمونیست ایران پخش شدکه ادعاداشت ازثمرات جنبش باید سهمی به کومنیست هاپرداخت شود.ماچنین ادعاهای توخالی وجداازمردم راتوطئه رژیم وابسته به امپریالیسم دانسته وآنراتگذیب می کنیم».
مسعودرجوی(درمصاحبه باکیهان،قسمت سوم):
«حقوق دمکراتیک هیچ گروهی راضایع نمی کنیم».
رهبرحزب توده:
«خطرکودتای خائنانه رانباید ناچیزشمرد».
21بهمن ما1357روزنامه اطلاعات
پیام سازمان پیکاردرراه آزادی طبقه گارگر:
«هموطنان مبارز،قیام قهرمانه شمادرسایه قدرت سلاح،هم اکنون درآستانه پیروزی قراردارد.ماکه همچون قطره ای درمیان توده های مردم ودرکنارآنهابه مبارزه مسلحانه خودباحکم هموطنان مبارزودشمنان انقلاب ادامه می دهیم».
پیام حزب کمونیست کارگران ودهقانان ایران-طوفان:
«درودبی پایان به ملت قهرمان ایران که بانثارخون خودشهدای بی شماری،عاقبت توانستندنهال انقلاب رابارورساخته وباقیام مسلحانه خویش سنگرهای استبدادرایکی پس ازدیگری واژگون کنند...ماپشتیبانی خودراازدولت منتخب مردم وامام خمینی رهبرعالیقدرشیعیان جهان اعلام می داریم».
«سازمان چریک های فدایی خلق رهنمودهای در11موردانتشارداد».
«پیام تبریک سازمان نویدوابسته به حزب توده ایران»
«پیام چریک های فدایی خلق ایران؛این بزرگترین .قطعی ترین پیروزی خلق قهرمان مااست».
«پیام مجاهدین خلق ایران؛وحدت واستقامت انقلابی بایدرهنمون ماباشد».
21بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
«اجتماع هوادران قانون اساسی:
«دیروز تهران باردیگر شاهدآرام کثیری ازمردم به حمایت ازقانون اساسی ودولت بختیر بودند».
 «سازمان چریک های فدایی خلق ازاقدامات برحق ایت الله خمینی حمایت می کنیم...هدف اصلی انقلاب نابودی نطام سرمایه داری وابسته است».
22بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
آمادگی سازمان مجاهدین برای نبرد:
«سحرگاه امروز اطلاع رسیدکه سازمان مجاهدین خلق نیزدرکنار افرادنیروی هوایی وچریک های فدایی خلق ومردم مسلح خودراآماده ی مقابله باتهاجم نظامیان کرده است...سازمان مجاهدین خلق یکی ازنیرومندترین سازمان های مخفی وچریکی است که باندیشه برقراری عدالت اجتماعی وایجادجامعه بی طبقه توحیدی چندین سال است مبارزه خودراعلیه رژیم آغازکرده است».
24بهمن ماه1357روزنامه کیهان
شش تن ازاعضای حزب توده:
«ازبرنامه های دمکراتیک بازرگان حمایت می کنیم:علی خاوری،عباس مجری،محمد علی عمویی،رضاشلتوکی،تقی کی منش،اسماعیل ذوالفقاری»
24بهمن ماه1357روزنامه آیندگان
اعلام موجودیت جنبش ملی مجاهدین:
«دیروز اطلاع یافتیم که بزودی جنبش ملی مجاهدین اعلان موجودیت می کند. محمدسیدی کاشانی یکی ازمجاهدین خلق دراین بره گفت:...».
پیام چریک های فدایی درباره خلع سلاح:
«روزگذشته درچندمورد افرادوابسته به کمیته انقلاب کوشیدندکه درخیابانه ها چریک های فدایی خلق راخلع سلاح کنند.چریک ها براین اساس پیامی خطاب به آیت الله خمین صادرکردندونظرایشان رادراین زمینه خواستار شدند...شایسته است مساله  سلاح هایی که درروزهای اخیرازارتش مزدور درسراسر ایران مصادره شده است،بطورکلی درچارچوب مناسباتا سازمان باسایرنیروهاودولت موردمذاکره قراربگیرد.فعلافوریت مقتضی است همانگونه که نظرامام است کمیته ازدرگیرشدن افراد مسلح غیرمسئول بافدائیان درچهارراهها ومعابرکه قصدضبط سلاح هارادارند بسرعت جلوگیری به عمل آورد.هم چنین لزوم بسیارداردبری جلوگیری ازحوادث سوءنظراما نوسط رادیو وتلویزیون ومطبوعات به اطلاع هموطنان برسد:ازطرف ستادعملیاتی سازمان چریک های فدایی خلق،23/11/1357».
باشگاه شاهنشاهی سابق:
حضورمبارک زعیم عالیقدراسلام آیت الله العظمی خمینی:
«پیروزری ملت ایران راتحت رهبری آن مجاهدکبیربه عموم هموطنان مبارز تبریک وتهنیت عرض می نمائیم.ازطرف کلیه کارگران،کارمندان واعضای باشگاه انقلاب».