نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

چين متقلب‌ترين كشور جهان


تابناک
بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني گمرك كه حاصل گزارش‌هاي دوره‌اي كشورهاي عضو wco چين، هنگ كنگ و هند به ترتيب سه كشور اول در مبدا كالاها ومحموله‌هاي تقلبي معرفي شدند.

به گزارش «جوان آنلاين»، بنا بر اطلاعات موجود 106 كشور يعني هفت برابر بيشتر از سال 2007 به عنوان مبدا حداقل يك توقيف شناسايي شدند. ضمن آنكه از سال 2004، پنج كشور سوآيزيلند، تاجيكستان، تركمنستان، قزاقستان و ميانمار براي اولين بار در اين فهرست قرار گرفتند.

بنا بر اين گزارش، همانند سال‌هاي گذشته، از 14981 مورد گزارش شده، كشور‌هاي چين با 6819 مورد يعني 46 درصد از كل، هنگ كنك چين (806مورد)، هند(580مورد)، تايلند (243مورد)،تركيه (234مورد)وامارات متحده عربي (127مورد) به ترتيب كشور مبدا مطرح شدند. با اين توضيح كه كشور مبدا براي 4993 مورد ناشناخته باقي ماند. همچنين پاكستان امسال جايگزين ايتاليا در 10 كشور اول شد.محموله‌هاي توقيفي بارگيري شده در 10 كشور اول ـ 94 درصد از كل ـ تقريبا دو برابر كل توقيفات سال را تشكيل دادند.

محموله‌هاي توقيف شده كه از كشور چين حركت كردند ـ به تعداد 7034 مورد ومعادل 47 درصد از كل ـ بسيار بيشتر از ميزاني است كه از هنگ كنگ (7درصد) حركت كرده است.

بر اساس گزارش مذكور و برحسب اقلام توقيف شده، 65 درصد از كل محموله‌هاي تقلبي به تعداد 241 ميليون قلم از چين حركت كردند. اين آمار نشان دهنده افزايشي بالغ بر 4 برابر نسبت به سال 2007 مي‌باشند. محل حركت 88 درصد از كليه اقلام توقيف شده در سال 2008 مربوط به كشور اول بوده است.

در سال 2008 محموله‌هاي ارسال شده از چين كليه انواع كالا شامل لوازم جانبي(20 درصد)، اقلام صنعت نساجي (19درصد)، كفش (14درصد) و دستگاه‌هاي الكترونيكي (8درصد) را در برمي گيرد. اين كالاها به 118 كشور توزيع شدند، 5 كشور اول به ترتيب عبارتند از: آمريكا، اسپانيا، جمهوري كره، آلمان، و فرانسه.

گفتني است در گزارش مذكور آماري از ايران به عنان كشور مقصد ذكر نشده اما با توجه به اين كه 10 كشور عمده مبدا در منطقه آسياپاسيفيك قرار دارند.به راحتي مي‌توانحدس زد كه ايران به عنوان يكي از مهمترين كشورهاي مقصد به شمار مي‌آيد.وتنها دليل نبودن نام ايران در ليست كشور‌هاي مقصد عدم گزارش گمرك در اين باره به سازمان جهاني گمرك است.

مخالفت اسراییل با تاسیس یکجانبه‌ی کشور فلسطین


دویچه وله
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، به مقامات فلسطینی هشدار داد که از تاسیس یکجانبه‌ی کشور مستقل فلسطین بپرهیزند. وی اعلام کرد که چنین اقدامی، «گام‌های یکجانبه‌ی اسراییل» را در پی خواهد داشت.

به گزارش روزنامه‌ی اسراییلی هاآرتص، بنیامین نتنیاهو، شامگاه یکشنبه (۱۵ نوامبر) در همایشی در اورشلیم اعلام کرد که جایگزینی برای مذاکرات میان اسراییل و مقامات فلسطینی وجود ندارد و هر اقدام یکجانبه‌ای از سوی مقامات فلسطینی، بنای توافقنامه میان طرفین را فرومی‌ریزد.

مقامات فلسطینی پیش‌تر اعلام کرده بودند که با توجه به کاستی‌های پیشرفت در روند صلح خاورمیانه، بطور یکجانبه اقدام به تاسیس کشور فلسطین خواهند کرد. صائب عریقات مذاکره کننده‌ی ارشد فلسطینی، به رادیوی ارتش اسراییل گفته بود که مقامات فلسطینی قصد دارند این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

هدف از این اقدام، اعلام تاسیس کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ و با اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت آن معرفی شده بود. عریقات افزوده بود: «ما باور نداریم که اسراییل واقعا به راه حلی مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل علاقمند است». به گفته‌ی وی، فلسطینیان از راهکار‌های اسراییل برای به تعویق انداختن این مساله به تنگ آمده‌اند.


اظهارات اهود باراک
پیش از نتانیاهو، اهود بارک وزیر دفاع اسراییل نیز گفته بود که راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور، تنها از گذرگاه مذاکرات قابل دسترسی است. به گفته‌ی وی، اسراییل علاقه‌ای استراتژیک به تنظیم روابط صلح‌آمیز با فلسطینیان دارد.

اهود بارک روز یکشنبه (۱۵ نوامبر) در نشست کابینه‌ی اسراییل هشدار داد که بدون توافقنامه‌ی صلح، این امکان وجود دارد که پشتیبانی بین‌المللی برای اعلام تاسیس یکجانبه‌ی کشور فلسطینی افزایش یابد.

فلسطینی‌ها مذاکرات تازه را به توقف کامل خانه‌سازی اسراییل در مناطق فلسطینی مشروط کرده‌اند. ولی نتانیاهو اعلام کرده که تنها حاضر است فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه‌ی باختری رود اردن را محدود کند و این فعالیت‌ها در اورشلیم شرقی ادامه خواهد یافت.


تمدید دوره‌ی ریاست محمود عباس
با توجه به نامطمئن بودن انتخابات در مناطق فلسطینی، مسئولیت محمود عباس به عنوان رییس تشکیلات خودگردان تمدید خواهد شد. یک عضو پارلمان فلسطین روز یکشنبه در رام‌الله اعلام کرد که شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، در تاریخ ۱۵ دسامبر امسال در این باره به رایزنی خواهد پرداخت که چگونه از ایجاد خلاء قدرت جلوگیری خواهد کرد. به گفته‌ی وی، یک امکان در این راستا، تمدید دوره‌ی ریاست محمود عباس خواهد بود.

محمود عباس ۲۴ ژانویه را به عنوان روز برگزاری انتخابات در مناطق فلسطینی اعلام کرده بود، ولی سازمان افراطگرای حماس اعلام کرد که این انتخابات را در باریکه‌ی غزه برگزار نخواهد کرد، زیرا با توجه به سرآمدن دوره‌ی مسئولیت محمود عباس، این انتخابات «غیرقانونی و مغایر قانون اساسی» است.

دوره‌ی ریاست محمود عباس در اوایل سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، ولی مقامات تشکیلات خودگردان، این دوره را برای یکسال تمدید کردند تا بتوانند انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی را همزمان برگزار کند. از ژوئن سال ۲۰۰۷ که نیروهای حماس کنترل بر باریکه‌ی غزه را با توسل به قهر نظامی در دست گرفتند، دو سازمان فلسطینی الفتح و حماس به دشمنان خونی یکدیگر تبدیل شده‌اند.

پیکر پزشک بازداشتگاه کهریزک تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد


- 24 آبان
پیکر رامین پوراندرزجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک در میان تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد و خانواده او اجازه کالبد شکافی جسد وی برای پی بردن به علت مرگ را نیافتند.

سایت نوروز گزارش داد که "عد از انتشار گزارش قتل یا خودکشی، رامین پوراندرزجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک که روز گذشته در سایت نوروز منتشر شد، خبرنگار ما به اطلاعات جدیدی در مورد این قربانی جدید تیم تهدید و ترور قوه قضائیه و نیروی انتظامی دست یافت."

بنابر این گزارش دکتر رامین پوراندرزجانی روز سه شنبه در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ درگذشت و علت مرگ وی توسط مقامات مسئول، سکته قلبی در خواب عنوان می شود.

این دکتر وظیفه تعدادی از قربانیان شکنجه در بازداشتگاه کهریزک را ویزیت کرده بود، از جمله این قربانیان شهید محسن روح الامینی است که دو روز قبل از شهادت توسط این پزشک وظیفه ویزیت شده و وی از ابعاد بلایایی که برسراین شهید جنبش سبز آمده بود، مطلع گشته بود.

به گزارش نوروز، او همچنین پس از شهادت روح الامینی، یک هفته بازداشت می شود تا اعلام کند که روح الامینی به علت ابتلا به مننژیت فوت کرده است؛ درحالیکه گزارش مستند پزشکی قانونی علت فوت را اصابت ضربه به سر این شهید جنبش سبز عنوان کرده بود.

پوراندرزجانی، بعد از انتشار گزارش پزشکی قانونی به قید ضمانت آزاد می شود، اما چندین بار توسط بازرسی کل ناجا، دادسرای نظامی و شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور مورد بازجویی قرار می گیرد و به علت آگاهی کامل از جزئیات آنچه که در کهریزک اتفاق افتاده بود از طرف افراد ناشناس بارها برای عدم انتشار حقایق این بازداشتگاه تهدید می شود تا مبادا دخالت مستقیم سران نظامی و قضائی کشور را در این بازداشتگاه فاش کند.

پوراندرزجانی، اتفاقات کهریزک را قبل از مرگ، برای عده معدودی از دوستانش بیان و در عین حال نسبت به امنیت جانی خود نیز اظهار ترس می کند تا اینکه ناگهان خبر مرگ او منتشر می شود.

با اینکه علت مرگ پوراندرزجانی، سکته قلبی عنوان شده، با اینحال به خانواده او اجازه کالبدشکافی داده نشد و مراسم تشیع جنازه وی نیز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد؛ به طوری که بسیاری از دوستان نزدیک این دکتر وظیفه اجازه حضور در مراسم تشیع جنازه او را پیدا نکردند.

سایت نوروز در این خصوص تاکید کرد که"اقدامات امنیتی صورت گرفته، این سئوال را ایجاد می کند که اگر واقعاً علت مرگ وی سکته قلبی بوده، چرا مراسم تشیع جنازه وی روز پنجشنبه در فضایی به شدت امنیتی در تبریز برگزار شد و چرا اجازه کالبدشکافی به خانواده وی داده نمی شود؟"

در ماجرای شهادت ندا آقاسلطان نیز مقام های مسئول درحالی این اتفاق را محصول کار خبری رسانه های خارجی و فعالیت منافقین در ایران اعلام کرده بودند که حتی حاضر نشدند اجازه برگزاری مراسمی برای وی در یکی از مساجد تهران را بدهند.

گفته می شود یکی از نمایندگاه تبریز در مجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر بررسی علت فوت این پزشک بازداشتگاه کهریزک است.

پرويز داوودي: ابتدا سوخت 20 درصد را مي گيريم بعد 3/5درصد مي دهيم


ایرنا
مشاور عالي رييس جمهور گفت: دولت درمبادله سوخت، منافع ملي را درنظر مي گيرد و درصورتي که در اين خصوص توافقي شود، ابتدا سوخت 20 درصد را مي گيريم و بعد سوخت 5/3درصد مي دهيم.

"پرويز داوودي" در گفت وگو اختصاصي با خبرنگار سياسي ايرنا در خصوص عقب نشيني غرب از مواضع گذشته خود و به رسميت شناختن بحث غني سازي در ايران ، تصريح کرد: عقب نشيني غرب در قابل موضوع هسته اي ايران کاملا روشن است و آنان بحث غني سازي را به رسميت شناخته اند.
وي گفت: زماني غربي ها حتي تحمل چند سانتريفيوژ را هم نداشتند ولي امروز اين غني سازي را به رسميت شناخته اند.
داوودي با اشاره به اينکه دولت منافع ملي را در بحث مبادله سوخت در نظر مي گيرد، اظهار داشت: قطعا ما با سرنوشتي که سال ها قبل فرانسه به سرمان آورد و سهم ايران را در کارخانه هاي غني سازي سوخت و کارخانه هاي توليد اورانيوم غني شده ندادند، روبرو نخواهيم شد.
مشاور عالي رييس جمهور گفت: تجربه عملکرد فرانسه در اين زمينه تجربه خوبي است که ما اعتماد کامل به غربي ها نداشته باشيم و سعي کنيم زمينه را طوري بچينيم که اگر قرار شد چنين مبادله اي صورت گيرد با تضمين و تدريجي انجام شود.
وي در خصوص نحوه مبادله اين سوخت گفت: ما اگر در نوع توافقاتي که مي کنيم برروي نحوه مبادله به توافق برسيم بايد ابتدا سوخت 20 درصد را بگيريم و سپس سوخت 3/5درصد را به آنان بدهيم.
مشاور عالي رييس جمهور تاکيد کرد: مطمئنا با تجربيات دولتمردان شاهد خدمات مطلوب در جهت منافع مردم خواهيم بود.

داوودي در ادامه اين گفت و گو در خصوص گزارش تکان دهنده قاضي ريچارد گلدستون از جنايات اسراييل در غزه، گفت: با توجه به مجموعه حرکاتي که جمهوري اسلامي ايران انجام داده و تحولاتي که در دنيا اتفاق افتاده روز به روز فضا براي اينکه آزادگان روي مسائل مختلف اظهار نظر کنند بازتر مي شود.
وي گفت: شما شاهد هستيد در مورد هولوکاست قبلا اصلا صحبتي نبود اما هم اکنون از گوشه کنار صحبت هايي را مي شنويم؛ فضا باز تر شده و جو برگشته است.
وي اظهار داشت: زمينه هاي لازم براي اينکه گلدستون چنين مسائلي را مطرح کند فراهم گشته و اين فضا موجب شده که اسراييل امکان قبلي براي انجام حمله جديد را نداشته باشد؛ البته شايد اسراييل ديوانگي هايي را بکند و بخواهد براي تغيير فضا يک حمله مجدد کند ولي اين فضا به ضررش است.
داوودي تاکيد کرد: اسراييل امروز همانند کسي است که در هنگام مرگ دست و پا مي زند ولي اين دست و پا زدن ها مرگش را سريعتر مي کند.

نقش مُشترکی که "کُمیته پیگیری" و "پُلیس امنیت" بازی می کُنند

فراسوی خبر... 25 آبان


منصور امان

نزدیک به پنج ماه پس از تشکیل بی نتیجه "کُمیته" ای از سوی مجلس مُلاها برای بررسی تبهکاریهای صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک، آقای لاریجانی رُل مُدعی العُموم در یک جنایت تکان دهنده دیگر را نیز به خود اعطا کرده است.

وی که اینبار به اتفاق برادرش، رییس قوه قضاییه روی صحنه پدیدار شُده است، آزار جنسی یک خانُم از سوی دو ماموران انتظامی و کسان دیگری که رسانه های رسمی از آنها به عُنوان "چهار جوان" یاد می کُنند را دستمایه این نقش قرار داده است. رییس مجلس مُلاها با توجُه به قوز زمُختی که "کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شُدگان" بر پُشت این نهاد رویانده، اکنون به درآوردن یک "طرح" از آستین اکتفا کرده است.

رووسای قوه های مُقننه و قضاییه با تاکید پُر حرارت بر مُجازات "اوباش و اشرار"، بخش مربوط به خود را در فُکاهه "رسیدگی" ادا کرده اند و سپس نوبت به اجرا کُننده ی قانون و گیرنده هُشدارها می رسد که از سوی دیگر صحنه وارد شود.

برخلاف برادران لاریجانی، نقش پاسدار علیرضا علیپور کوتاه است. رییس پُلیس امنیت تهران می گوید از تبهکاری مورد بحث اطلاعی ندارد! این همان پاسُخی است که "کُمیته" مامور مجلس در مورد نزدیک به همه ی اتهامها یا اطلاعات پیرامون تبهکاری اوباش آقای خامنه ای در کهریزک و بازداشتگاه های رسمی و مخفی دیگر ارایه کرده است.

با این وجود، همان دلایلی که موجب گردیده "کُمیته پیگیری وضعیت بازداشت شُدگان" تا کُنون از کتبی کردن انکار، تکذیب و ماله کشی شفاهی اعضایش در قالب یک گُزارش طفره برود، آقای لاریجانی را نیز وا می دارد که به انتظار بیهوده ی اُفتادن آب از آسیاب این تدبیر نماند و به طور عاجل بساط تازه ای را پهن کُند.

رژیم ولایت فقیه زیر نگاه مُراقب جامعه ای قرار گرفته است که برداشتها و ارزیابیهای خود از رفتار آن را به گونه بی واسطه و با جسارت ابراز می دارد. تحت این شرایط، اقدام حُکومت علیه و به زیان "پایین"، بدون به جان خریدن هزینه و اجبار در پرداخت آن تصور پذیر نیست.

پایوران رژیم مُلاها به دُرُستی دریافته اند که مردُم مُعترض بین جنایت قیامدشت و تبهکاری کهریزک کُدام خُطوط مُوازی را ترسیم می کُنند. صحنه گردانیهای یکسان حُکومت در هر دو مورد، فقط می تواند برداشت جامعه را تقویت کُند.

* فلسطینیان بخشی از دیوار حائل را تخریب کردند

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | admin

تظاهرات کنندگان فلسطینی در سالروز فروپاشی دیوار برلین بخشی از دیوار حائل را تخریب کردند. در بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین تظاهرات کنندگان فلسطینی به دعوت سازمان مقاومت در برابر دیوار حائل امروز تلاش کردند دیوار حائل را در اراضی اشغالی ویران کنند. تظاهرات کنندگان فلسطینی که سعی داشتند با این اقدام سابقه ای تاریخی را مبنی بر همزمانی در از بین رفتن دیوار حائل و دیوار برلین ایجاد کنند بخشی از این دیوار را در “قلندیا” تخریب کردند و به آن سوی دیوار رفتند و لاستیکهایی را به آتش کشیدند. در پی این رویداد نظامیان اشغالگر سر رسیدند و با تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان آنها را متفرق کردند.