نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۵, شنبه

آتش‌نشان‌ها تماشا کردند،مردم مادر باردار و کودک خردسال را از طبقه دوم ساختمان سوزان نجات دادند 


فیلم


ناطران (رادیو فرانسه) 23  اردیبهشت observers.rfi.fr : آپارتمان در حال سوختن در آتش است و یک زن باردار و پسربچه ۱۱ ساله‌اش در طبق دوم ساختمان گیر افتاده‌اند. دود سیاه و غلیظ از هر سو فوران می‌کند اما چند مرد موفق می‌شوند این قربانیان را پیش از سوختن در آتش نجات دهند.

آپارتمان در حال سوختن در آتش است و یک زن باردار و پسربچه ۱۱ ساله‌اش در طبق دوم ساختمان گیر افتاده‌اند. دود سیاه و غلیظ از هر سو فوران می‌کند اما چند مرد موفق می‌شوند این قربانیان را پیش از سوختن در آتش نجات دهند.

این اتفاق روز دوشنبه گذشته در "نسیم شهر"از شهرهای فقیر حومه تهران رخ داده است، حادثه‌ای که در نگاه اول به نظر می‌رسد می‌تواند هر روز در نقطه‌ای از دنیا رخ دهد. اما با نگاهی دقیق به ویدئوی آماتوری که از سوی "شهروند-خبرنگاران"از این اتفاق رخ داده است می‌توان متوجه جزئیات عجیبی در این حادثه شد.
به رغم حضور دو خودروی آتش‌نشانی در صحنه، در ویدئوی منتشر شده اثری از حضور هیچ آتش‌نشانی دیده نمی‌شود.


طبق اخبار رسانه‌های محلی و ویدئوی منتشر شده از حادثه، هر دو قربانی آتش‌سوزی نیز توسط مردم عادی نجات پیدا کرده‌اند.

در ثانیه ۵۱ ویدئو می‌توان دید که مردم با استفاده از طنابی که از پشت‌بام ساختمان آویزان کرده‌اند و یک نردبان بلند، موفق می‌شوند یکی از قربانیان حادثه را نجات داده و به بیرون از آپارتمان منتقل کنند. در همین لحظات یک جرثقیل نیز وارد میدان می‌شود. افراد سعی می‌کنند با آویزان شدن از این جرثقیل خود را به طبقه دوم ساختمان برسانند.

در دقیقه چهار ویدئو به ناگهان دود شدت زیادی می‌گیرد تا جایی که مرد جوانی که با آویزان شدن از جرثقیل سعی می‌کند قربانی باقی مانده در ساختمان را نجات دهد، منصرف می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست، مردی قوی‌هیکل در این لحظات داوطلب می‌شود و خود را با جرثقیل به طبقه دوم ساختمان می‌رساند. او موفق می‌شود با چند ضربه پنجره طبقه دوم را به کلی از جا دربیاورد. در این لحظه ویدئو تمام می‌شود اما بر اخبار رسانه‌های محلی او موفق می‌شود قربانی دوم را نیز از آتش نجات دهد و این آتش‌سوزی بدون تلفات جانی به پایان رسیده است.

اما سؤال اصلی همچنان باقی است:"در این لحظات بحرانی آتش‌نشانان کجا بودند؟"

نردبان نداشتند، خودروها هم خراب بودند

به گزارش رسانه‌های محلی "نسیم شهر"، به گفته مردم محلی آتش‌نشان‌ها حتی نردبان نیز همراه خود نداشته‌اند و خودروی آنها نیز با مشکل فنی مواجه بوده است.
یک وبلاگ محلی به نقل از هادی غنی سرپرست آتش‌نشانی "نسیم‌شهر"نوشته است:"آتش نشانی باید بر حسب تجربه و عملی باشد اما به دلیل نبود بودجه لازم و امکانات کافی متأسفانه آتش‌نشانی نسیم‌شهر از این مورد غافل است و به صورت تئوری با نیروهای خود کار می‌کند که این خود باعث می‌شود نیروی متخصص و مفید کم‌تری را در بدنه آتش‌نشانی داشته باشیم."او همچنان ادامه داده است:"اگر به همین روال پیش برویم باید شاهد مرگ همشهریان باشیم که من امیدوارم با تدبیر هر چه سریع‌تر مسئولین این امر برطرف شود تا ما نیز بتوانیم به خوبی به وظایف خود عمل کنیم."
 

وزیر بهداشت: دولت برای ساختن بیمارستان پول ندارد!! پیشرفته‌ترین بیمارستان عراق با همکاری ایران افتتاح شد

پیشرفته‌ترین بیمارستان عراق با همکاری ایران افتتاح شد 

آستان حسینی با همکاری موسسه خیریه الکوثر ایران پیشرفته‌ترین بیمارستان عراق را در کربلا افتتاح کردند.
 به گزارش فارس، مراسم افتتاح بیمارستان فوق تخصصی زین العابدین کربلا پس از 7 سال تلاش مهندسان ایرانی، شامگاه چهار شنبه بیست‌ودوم اردیبهشت همزمان با شب میلاد امام چهارم شیعیان،گشایش یافت.
 سرکنسول کربلا، رئیس ستاد بازسازی عتبات، رئیس موسسه الکوثر ایران و تولیت حرم امام حسین ازجمله مسئولین حاضر در این بیمارستان بودند.
 
 به گفته دست اندرکاران احداث بیمارستان فوق تخصصی زین العابدین این مرکز درمانی 120 تختخوابی با در اختیار داشتن امکانات بسیار پیشرفته در عراق، بیماران را از سفر به خارج برای دریافت درمان بی‌نیاز کرده است.
 «جیلاوی نعمه»، عضو شورای مدیریت بیمارستان زین العابدین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عراق با اشاره به مشارکت تولیت حرم حسین در احداث این مرکز درمانی تصریح کرد: آستان حسینی فعالیت‌های مختلف و گسترده‌ای در زمینه خدمات‌رسانی به زائران و شهروندان عراقی انجام داده است.
 
وی با  بیان اینکه هزینه‌های درمانی در این بیمارستان در مقایسه با مراکز درمانی مشابه بسیار کم‌تر است، گفت: آستان حسینی موفق شده که کادرهای پزشکی را از خارج از عراق برای فعالیت در این بیمارستان جذب کند.
 «حسین علی مجید»، رئیس بیمارستان زین العابدین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس نیز این بیمارستان را نخستین مرکز درمانی و جراحی کامل در استان کربلا و کل عراق خواند.
 وی با اشاره به اینکه بیمارستان زین العابدین با همکاری آستان حسینی و موسسه خیریه الکوثر ایران و از محل کمک‌های مردمی احداث شده است، گفت: کادر پزشکان متخصص در این بیمارستان از تجربه و دانش بالایی در تشخیص بیماری و انجام جراحی‌های پیچیده برخوردارند.
 مجید با بیان اینکه پزشکانی از کشورهای دنیا در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند، گفت: انجام جراحی‌های سختی که تا قبل از این در  داخل عراق ممکن نبود، در بیمارستان زین العابدین امکان پذیرشده است.
 
 
«خلود سمندر»، پزشک متخصص علوم آزمایشگاهی و از کادر درمانی بیمارستان زین العابدین نیز در گفت‌وگو با خبر نگار فارس  با اشاره به اینکه این بیمارستان از مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی برای انجام هر گونه آزمایشی برخوردار است، گفت: این مرکز شاهد شاهد ارائه بهترین خدمات به بیماران خواهد بود.
 بیمارستان 120 تختخوابی زین العابدین با بخش‌های دندانپزشکی، اطفال، چشم پزشکی، زنان و زایمان، ناباروری، پاتولوژی، پوست، اورتوپدی، گوش ،حلق و بینی، واحد CCUوICU،آندوسکوپی وکولونوسکوپی، اتاق‌های عمل، بستری اورژانس جهت رفاه حال زائرین و مجاورین حرمها ساخته شده است. 
***********************************
وزیر بهداشت: دولت برای ساختن بیمارستان پول ندارد 
وزیر بهداشت ایران ابراز امیدواری کرده است که سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ایران وارد شوند. او همزمان از نبود زیرساخت‌های مناسب برای چنین سرمایه‌گذاری‌ها خبر داده است.
 
به گزارش دويچه وله حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران ابراز امیدواری کرده است که "با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی و حمایت‌های دولت" بخشی از زیرساخت‌های تخریب‌شده بازسازی شوند و شرایط برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی بهبود یابد.
 
هاشمی که روز شنبه (۲۵ اردیبهشت/ ۱۴ مه) در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت سخن می‌گفت، در عین حال شرایط را برای سرمایه‌گذاری خارجی دشوار توصیف کرد و افزود: «زیرساخت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در کشور در این بخش (بهداشت و درمان) وجود ندارد و تحریم‌ها بخشی از زیرساخت‌ها را تخریب کرده است.»
 
امکانات درمان و پزشکی در ایران با معضلات چندگانه‌ای روبروست. کمبود و در عین حال فرسودگی تاسیسات و امکانات درمانی موجود، در کنار تحریم‌ها و کمبودهای مالی از جمله این معضلات هستند.
 
به گفته وزیر بهداشت اکثر بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند و بیش از ۵۰ سال قدمت دارند. از طرفی با رشد جمعیت نیاز به دریافت خدمات سلامت رو به افزایش است. این در حالی است که بخش مهمی از مردم در حاشیه شهرها ساکن هستند و هیچ زیرساختی برای ارائه خدمات سلامت به آنها وجود ندارد.
 
هاشمی تصریح کرد که «دولت پول ندارد تا در این بخش سرمایه‌گذاری کند، بنابراین تنها راه ممکن استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است تا در دراز مدت و میان مدت بازپرداخت شود.»
 
سه تخت برای هر دو هزار نفر

بنا بر داده‌های وزارت بهداشت، در ایران ۹۰۰ بیمارستان مشغول ارائه خدمات درمانی هستند که ۵۵ درصد آنها فرسوده هستند.
 
به این ترتیب، در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ایران، ۵ / ۱ تخت بیمارستانی در بخش‌های دولتی و غیردولتی موجود است. از این رو برای تامین امکانات درمانی مناسب برای بیماران باید ۶۰ هزار تخت جدید دائر شود.
 
برای مقایسه می‌توان به امکانات درمانی آلمان اشاره کرد که در چارچوب آن ۱۹۹۰ بیمارستان با ۵۰۰ هزار تخت (به ازای هر ۱۴۲ نفر جمعیت یک تخت) به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.
 
کمبود پرستار نیز به معضلی مزمن در نظامی درمانی ایران بدل شده است.
 
وزیر بهداشت ایران در سخنرانی خود تصریح کرده است که این کشور به خصوص نیازمند بیمارستان برای ارائه خدمات به بیماران خاص است. او در این رابطه از جمله به کمبودها در «شش حوزه ساخت بیمارستان، تصویربرداری، آزمایشگاه، مراکز جامع بیماران سرطانی، بیمارستان‌های دهان و دندان و بحث دیالیز و حمایت از بیماران کلیوی» اشاره کرده و آنها را حوزه‌هایی دانسته که دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آنها تلاش می‌کند.
 
قبلا وزارت بهداشت از تعهد این وزارتخانه به تحویل ۲۰ هزار تخت جدید بیمارستانی تا پایان دوره ۴ ساله ریاست جمهوری روحانی خبر داده بود. با توجه به امکانات کم دولت، فرصت یک ساله‌ای که تا پایان این دوره باقی است و نیز به دلیل ابهامات در اجرای برجام و تعلل سرمایه‌گذاران خارجی، معلوم نیست که در ایجاد این ۲۰ هزار تخت و کلا بهبود نسبی امکانات درمانی تا چه حد پیشرفت حاصل شود.