خبرگزاری هرانا – رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران می‌گوید بیشتر کودکان کار و خیابان به دلیل «تجاوز» به ایدز مبتلا شده‌اند.
به گزارش هرانا، مینو محرز که درباره کودکان خیابانی و ایدز در ایران تحقیق کرده، به ایسنا گفته است: بیشترین راه ابتلا، تجاوز به کودکان، هم بین دختران هم پسران بوده است و در میان کودکان سنین بالا‌تر هم اعتیاد یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس است.
بر اساس تحقیقی که انجام شده، بیشترین میزان شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان بین ۱۰ تا ۱۸ سال است.
او که پیش‌تر بر روی یک نمونه هزارنفری کودکان کار و خیابان در تهران تحقیق کرده، به این نتیجه رسیده که چهار تا پنج درصد این کودکان، ناقل ویروس اچ‌آی‌وی، عامل بیماری ایدز هستند.
خانم محرز می‌گوید بعضی از این کودکان افغان و بعضی ایرانی هستند؛ گروهی از این کودکان به دلیل اعتیاد پدر و مادر در خیابان دستفروشی می‌کنند.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: اول باید سازمان مسئول در زمینه کودکان کار و خیابان مشخص شود تا در مرحله بعد این کودکان و وضعیت خانوادگی آن‌ها شناسایی و ساماندهی شود.
به گفته خانم محرز، باید یک نهاد مسئول از «روند افزایشی» ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی جلوگیری کند.
فعالان حقوق کودکان می‌گویند وزارت کار و زیرمجموعه آن، سازمان بهزیستی، مسئولیت کودکان خیابانی را به عهده نمی‌گیرند.
تیرماه امسال، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران گفته بود میزان شیوع ابتلا به ایدز در بین کودکان خیابانی ۴۵ برابر کل جامعه است.
او در بازدید از یک مرکز خیریه درمانی مخصوص کودکان کار و خیابان، از خیرین خواسته بود که از کودکان کار بیشتر حمایت کنند.
مسئولان وزارت کار می‌گویند ۲۴ درصد کودکان کار خیابانی هرگز مدرسه نرفته‌اند و تنها ۳۴ درصد آنان در حال حاضر مشغول تحصیل هستند.
*******************************************************************

کودکانی که هم ایدز دارند، هم معتادند

پدیده‌ی هولناکی به‌نام «کارتن‌خوابی کودکان»، ورود توتون‌های آلوده به ایران، آمار تکان‌دهنده از مرگ‌ومیر براثر آلودگی هوا و کشت برنج با فاضلاب چهار خبر جدیدی از پایتخت جمهوری اسلامی است.
آماری که از هزار نفر از کارتن خواب‌های تهران توسط «فعالان حوزه مدنی و اجتماعی» گرفته شده است نشان می‌دهد دو درصد از کارتن خواب‌های تهران «اچ آی وی» مثبت هستند و ۶۳ درصد از کارتن خواب‌های تهران هم یک سال است که کارتن‌خواب شده‌اند و نکته جالب این‌جاست که این ۶۳ درصد افراد بین سی تا چهل سال هستند.
سایت «پیام‌نو» با اعلام این آمار نوشت: «زنان کارتن خوابی که بی‌تفاوت از کنارشان می‌گذریم، حالا دارند ازدواج می‌کنند و پدیده‌ای در شهر به نام بچه‌های کارتن‌خواب در حال وقوع است.
براساس این خبر تا همین چند وقت پیش شهرها پر از کارتن‌خواب بود به نظر می‌رسد و مسئولین رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها برای زیباتر شدن فضای شهری، این کارتن‌خواب‌ها را به حاشیه شهرها رانده‌اند.
گفته‌ها از این حکایت می‌کنند که معتادان توسط سازمان‌های مربوط به کمپ‌هایی برده می‌شوند که درآمد ندارند، سه ماه و یک روز آنها را نگه می‌دارند و سوای در نظر گرفتن کار علمی، سازمان یافته و سیستماتیک، آنها را رها می‌کنند.»
به نوشته‌ی این سایت: «پیش از این، بچه‌های کارتن‌خواب، رشد نمی‌کردند و بیشترشان در شهرها می‌مردند اما این بچه‌ها حالا دارند در بیابان‌های تهران به دنیا می‌آیند و ما باید منتظر بزرگ‌شدن‌شان باشیم.
به نوشته‌ی «پیام‌نو» این بچه‌ها اما با بچه‌هایی که حالا توی خیابان‌ها می‌بینیم که گدایی می‌کنند یا گل و فال می‌فروشند، فرق می‌کنند. اینها هم معتادند هم ایدز دارند.
ورود توتون‌های آلوده به مواد شیمیایی به ایران
و در خبری دیگر هم یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از ورود توتون‌های آلوده به مواد شیمیایی در کشور خبر داد.
به گزارش «خبرآنلاین» عباس قائدرحمت درباره واردات توتون‌های آلوده حاوی مواد شیمیایی به کشور هشدار داده و گفته است این توتون‌ها با اسانس‌هایی تولید می‌شوند که دارای مواد شیمیایی و افزودنی‌هایی است که می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از توتون‌های معمولی باشد.
قائدرحمت در این رابطه گفته است: «امروزه مصرف قلیان درحالی در کشور رواج یافته که بسیاری از توتون‌های وارداتی غیراستانداردند بدون‌شک مصرف قلیان برای بدن آسیب‌رسان است و سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. در این شرایط واردات برخی توتون‌های آلوده بر این مشکل افزوده به گونه‌ای که موارد آلوده بیشتری را وارد بدن می‌کند.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق نسبت به واردات توتون‌های آلوده،‌ افزوده است: «در بعضی موارد ممکن است افراد نسبت به آلوده بودن این توتون‌ها آگاهی چندانی نداشته باشند که لازم است رسانه‌ها این آگاهی را به مردم به‌ویژه جوانان بدهند.»
به گفته‌ی وی باید تلاش شود تا واردات این محصولات به کشور محدود شود. البته ناگفته نماند که کشور با معضل قاچاق کالا هم روبه‌رو است به گونه‌ای که اگر بتوان از واردات این کالاها جلوگیری کرد این مواد از راه قاچاق وارد می‌شوند.
برنج در جنوب تهران با آب فاضلاب کشت می‌شود
در خبری دیگر هم نماینده مردم ورامین در مجلس از کشت برنج در جنوب تهران و استفاده از فاضلاب برای آن خبر داد و گفت که شنیده شده برخی سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.
سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: در منطقه شهرری برخی محصولات کشاورزی غرقابی و نیازمند آب فراوان مثل برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب در استان تهران مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه آب کشاورزی در استان تهران در شرایط نامناسبی است، اضافه کرد: آب رودخانه ها و چشمه‌ها در تهران و اطراف آن برای آب شرب استفاده می‌شود و به همین علت آب کشاورزی با بحران روبروست. متاسفانه در چنین شرایطی در منطقه شهرری و جنوب تهران برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب استان مغایرت دارد.
آمار تکان دهنده از مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا
و در خبری دیگر هم دبیر کنگره قلب و عروق ایران می‌گوید که سال ۹۱ بین ۲۴۰۰ تا ۴۸۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا فوت کردند.
به گزارش «فرارو» وی همچنین افزود که تاثیرات ژنتیکی آلودگی هوا در بروز «بیماری اوتیسم» در میان نوزادان قابل مشاهده است.
مسعود اسلامی گفت: سقوط یک هواپیما هفته ها ناراحتی و بحث و بررسی را به دنبال دارد ولی در مورد آلودگی هوا به دلیل عدم آگاهی کافی چنین وضعیتی دیده نمی شود.