وزیر نفت با بیان این‌که کاری که بابک زنجانی انجام داد از نوادر روزگار است، گفت: در این اقدام ۷۰۰۰ میلیارد تومان از پول کشور خورده شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیژن زنگنه در همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد که هم اکنون در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با بیان این‌که از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۹ حتی یک مورد محموله نفتی نبوده که فروخته شود و پولش به کشور برنگردد اظهار کرد: وقوع کاری که بابک زنجانی انجام داد از نوادر روزگار و اساس آن هم دور زدن قوانین و تصمیم‌های فردی است.
وی با بیان این‌که بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان از پول کشور در این اقدام از کشور خارج شد، تصریح کرد:‌ با این حال کمتر از هزار میلیارد تومان این پول ممکن است به کشور برگردد بنابراین پول کشور خورده شده است.
وزیر نفت با اشاره به ایجاد ستاد مبارزه با مفاسد در وزارت نفت، گفت: در این زمینه ما مقرر کردیم که فروش نفت باید در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود و ما نیز بر آن نظارت دقیق می کنیم.
زنگنه با بیان این‌که مبارزه با فساد کفش پولادین و اراده آهنین می خواهد اظهار کرد: در حوزه نفت در پنج زمینه اصلی احتمال فساد وجود دارد که این پنج زمینه فروش صادرات نفت خام و میعانات گازی، معاملات و قراردادهای کالاها و خدمات، قاچاق فرآورده‌های نفتی، تملیک اراضی و دعاوی و تخصیص خوراک به متقاضیان در زمان محدودیت تامین خوراک است.
وی مهمترین نکته را برای مبارزه با فساد استقرار انضباط مالی و اداری و تاکید بر اجرای آن دانست و تصریح کرد: همواره در مواردی که ما به شکل فساد خورده‌ایم سیستم‌ها و سامانه‌ها جای خود را به سلیقه‌های فردی داده بودند.
وزیر نفت با بیان این‌که ما باید از مقررات گریزی پرهیز کنیم، اظهار کرد: حتی در زمان تحریم ممکن است که بسیاری از قوانین به اجبار به شکل دیگری اجرا شوند؛ باید قانون این شرایط را گذاشت و به آن پایبند بود.
زنگنه همچنین با تاکید بر شفافیت در معاملات تصریح کرد: مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید با شفافیت همراه باشد و از سوی دیگر کارگزاران از سلامت کافی برخوردار باشند و تا جای ممکن از افراد خوشنام استفاده شود. همچنین مقامات بالای دستگاه‌ها باید از فساد متنفر و سالم باشند.
وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه معاملات و خرید کالا و خدمات گفت: اولین بحث در این زمینه چگونگی عقد قرارداد است به طوری که تا جایی که رقابت باشد فساد کم می‌شود بنابراین ما اصل را بر شفافیت مناقصه‌ها گذاشتیم یعنی روزی که پاکت‌ها باز می شود همه شرکت‌کنندگان حضور داشته و ضوابط ارزیابی‌ها مشخص باشد بنابراین تا جایی که امکانش بوده سعی کردیم سلیقه‌ها را دخالت ندهیم.
وزیر نفت با بیان این‌که بعد از مناقصه نکته بعدی اجرای قرارداد است، گفت: برخی از پروژه‌ها چند سال طول می کشد و اگر در این زمان پیمانکار تنها با یک نفر طرف باشد امکان ایجاد فساد وجود دارد بنابراین هر چند ماه یکبار امکان دسترسی همه پیمانکاران به خودم را فراهم کرده‌ام.
زنگنه همچنین با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی و کاهش میزان قاچاق در سال جاری، گفت: در مورد تخصیص خوراک به متقاضیان نیز ما فراخوان عمومی می دهیم و سعی می کنیم برای مثال تعداد بشکه‌های معیانات گازی را بین تمامی افراد متقاضی دارای شرایط توزیع کنیم.
وی با ابراز تاسف از رواج حرام خواری در سیستم اداری کشور، اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه حرام خواری در سیستم اداری قبح سال‌های گذشته را ندارد بنابراین ما باید به اخلاق و فرهنگ هم توجه کنیم و به خاطر دوستی و رفاقت سیاسی افراد را بالا یا پایین نبریم.