نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

http://www.11esfand.com/

JA slide showJA slide show


ممانعت مسئولان زندان اوين از ملاقات كوهيار گودرزی با مادرش

مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی،عضوکمیته حقوق بشرسازمان ادوار تحکیم وحدت با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند. جلوگیری از ملاقات این وبلاگ نویس با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز اين زنداني خودداری می‌کنند.

جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده خود

مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین از ملاقات خانواده درسا سبحانی، شهروند محروم از تحصیل بهایی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند. این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت تنها یک بار با خانواده‌ خود ملاقات کرده است.

نويد خانجاني همچنان تحت فشار بازجوها براي پذيرفتن اتهامات

نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی كه همچنان در بند متعلق به سپاه زنداني است تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی سنگین قرار دارد. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانواده نويد با ابراز نگراني از وضعيت فرزندشان گفته اند، وی در هفته دوبار با منزل تماس تلفنی دارد که این تماس‌ها در حضور بازجو است.

ممانعت مسئولان زندان اوين از ملاقات كوهيار گودرزی با مادرش


مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه از ملاقات مادر کوهیار گودرزی،عضوکمیته حقوق بشرسازمان ادوار تحکیم وحدت با وی جلوگیری به عمل آورده‌اند.

جلوگیری از ملاقات این وبلاگ نویس با مادرش در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت وی، مسئولان زندان همچنان از پذیرفتن لباس، کتاب و وسایل موردنیاز اين زنداني خودداری می‌کنند.

ادامه مطلب ...

جلوگیری از ملاقات درسا سبحانی با خانواده خود


مسئولان زندان اوین عصر روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین از ملاقات خانواده درسا سبحانی، شهروند محروم از تحصیل بهایی با فرزندشان جلوگیری به عمل آوردند.

این درحالی است که این فعال حقوق زنان، در طول مدت بازداشت تنها یک بار با خانواده‌ خود ملاقات کرده است.

ادامه مطلب ...

نويد خانجاني همچنان تحت فشار بازجوها براي پذيرفتن اتهامات


نوید خانجانی، فعال مدنی و دانشجویی كه همچنان در بند متعلق به سپاه زنداني است تحت بازجویی شدید و فشار برای پذیرفتن اتهاماتی سنگین قرار دارد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانواده نويد با ابراز نگراني از وضعيت فرزندشان گفته اند، وی در هفته دوبار با منزل تماس تلفنی دارد که این تماس‌ها در حضور بازجو است.

ادامه مطلب ...

وضعیت نگران کننده نصور نقی پور در زندان


نصور نقی پور تحت فشار شدید بازجویان در زندان اوین قرار دارد و همین امر موجب تشدید نگرانی ها نسبت به وضعیت وی شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نقی پور طی چند تماس کوتاه تلفنی که با خانواده ی خود برقرار نموده ایشان را از گرفتن وکیل و پیگیری پرونده ی خود منع کرده است. بنا به قرائن و شواهد به نظر می رسد این درخواست تنها تحت فشار بیان شده باشد.

ادامه مطلب ...

شكنجه محبوبه كرمي در زندان از سوي بازجوها


برادر محبوبه كرمي، زنداني سياسي در نامه اي به دادستان تهران خواستار مشخص شدن اتهامات خواهرش شد و از افرایش فشارهای بازجویان بر این فعال حقوق بشر پرده برداشت.

به گزارش سايت تغيير براي برابري، وي در اين نامه خطاب به عباس جعفري دولت آبادي آورده است: "بيش از يك ماه از بازداشت خواهرم محبوبه كرمي مي گذرد. وي تمام اين مدت، منجمله روزهاي فرخنده نوروز را در سلول انفرادي بسر برده و هنوز اتهامش مشخص شده و در تنها ملاقاتي كه با خواهرم داشتم وي به من گفت توسط يكي از بازجويان مورد بدرفتاري قرار گرفته و با ظرف بطري آب ضربات زيادي بر سرش زده اند."

ادامه مطلب ...

دویچه وله

چادر به‌جای خانه، خشونت جنسی به‌جای

عشق

جنگ سال گذشته در نوار غزه فقط خانه‌ها را ویران نکرد و جان‌ها را نگرفت، خیلی چیزهای دیگر هم خراب شد؛ عطوفت در روابط خانوادگی کم رنگ شد و خشونت جای آن را گرفت.

سایه ویرانی جنگ بر مردم سنگین‌تر و ماندنی‌تر از بقیه خرابی‌هاست.
خشونت علیه زنان پس از جنگ زیادتر شده است. قدرت مذهبی حماس در این منطقه به این خشونت رنگ اخلاقی و جنبه قانونی می‌دهد. با این حال امید به آینده دارد دوباره به زندگی زنان بازمی‌گردد، آن‌هم به کمک سازمان‌های غیردولتی خودشان.

لحظات سیاه

وفا ۵۵ ساله، زنی است مذهبی و چادری. شش ماه پیش از شوهرش جدا شده است، بعد از سی سال. «خدا را شکر» می‌کند که از شر کتک‌ها شبانه‌روزی مرد راحت شده است.

وفا شش فرزند دارد، پنج پسر، یک دختر. مدتی طولانی باید منتظر حکم دادگاه برای طلاق می‌ماند. باید گواهی پزشک به دادگاه می‌برد و شاهد می‌‌‌آورد که چندبار به پلیس شکایت کرده است.

حالا او آزاد است ولی خانه به‌دوش. موقتا در راهرو خانه‌ای یک اتاقه می‌خوابد که پسر بزرگتر، به همراه زن و بچه‌هایش در آن زندگی می‌کنند.

می‌گوید از سرنوشتش شکایتی ندارد، «خواست خدا بوده». با این همه وقتی از لحظات سیاه زندگی‌اش حرف می‌زند اشک‌هایش سرازیر می‌شوند و چانه‌اش می‌لرزد: « یک بار شوهرم مرا روی تخت انداخت. روی ملافه‌ها نفت ریخت، کبریت را کشید و در اتاق را از پشت روی من قفل کرد. از ترس جانم چنان جیغ می‌زدم که همسایه‌ها به دادم رسیدند و نجاتم دادند.»

یک بار هم شوهر دست او را شکسته است. بچه‌ها هم مرتب کتک می‌خوردند، بعضی وقت‌ها حسابی شکنجه‌شان می‌کرده است: «دست دخترم را موقعی که هفت سال‌اش بود با آهن گداخته داغ کرد. کم پیش نمی‌آمد که زمستان بچه‌ها را لخت و پتی به خیابان می‌انداخت.»

وفا سال‌ها به‌خاطر فرزندانش سکوت کرد. می‌ترسید به پلیس شکایت کند. به هیچ کس دردش را نمی‌گفت.

روان درمانی زنان

سازمان غیردولتی «جامعه زنان شاغل برای پیشرفت فلسطین» جایی است که به زنانی مثل وفا امکان روان درمانی می‌دهد. آن‌ها می‌توانند آزادانه درباره تجربیاتی حرف بزنند که زخم‌هایی عمیق بر روح‌شان گذاشته است.

این سازمان شش دفتر مشاوره برای زنان دارد. هرزنی می‌تواند سه ماه از مشاوره و کمک‌های روان درمانی این مرکز استفاده کند. بعد از پایان یافتن دوره سه ماهه هم روانپزشکان این مرکز با زنان قربانی خشونت خانگی در ارتباط می‌مانند و پیشرفت آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند.

رفتار هیستریک، افسردگی و خودآزاری از جمله رایج‌ترین آثار بیماری در میان زنانی است که مورد خشونت قرار گرفته‌اند. به گفته علیا حصابالا، مدیر این سازمان از بعد از جنگ سال گذشته تعداد زن‌هایی که مراجعه می‌کنند چند برابر شده است.

وی می‌گوید: «زمان جنگ خیلی خانواده ها از هم پاشیدند. زن‌ها زیر فشار وحشتناکی قرار گرفتند. خشونت جنسی در زمان جنگ بسیار زیاد شد بخصوص در خانواده‌هایی که خانه‌شان خراب شده بود وباید در چادر زندگی می‌کردند‌‌، جایی که دیگر چاردیواری خصوصی نبود.»

«اتاقی امن»

رفتار  هیستریک، افسردگی و خودآزاری از جمله رایج‌ترین بیماری در میان زنانی است  که مورد خشونت قرار گرفته‌اند. Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: رفتار هیستریک، افسردگی و خودآزاری از جمله رایج‌ترین بیماری در میان زنانی است که مورد خشونت قرار گرفته‌اند. دیرالبلال، در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر غزه قرار دارد. در یک ساختمان کهنه ۱۲ زن دراتاقی نشسته‌اند که متعلق به سازمان غیردولتی «کمیته بازسازی کشاورزی فلسطین» است. سازمانی که ۲۷ سال از شروع کار آن می‌گذرد و غیر از حمایت از بازسازی کشاورزی، کمک‌های زیادی به زنان کرده است.

ناجد تقریبا هرروز سری به این‌جا می‌زند. بدون احساس شرم، از آنچه بر او گذشته سخن می‌گوید. او می‌داند در اتاق مشاوره این ساختمان ایمن است: «شوهرم با کابل مرا می‌زد. اوایل تحمل می‌کردم. یک شب شروع کرد به شکنجه من با شوک الکتریکی. آنشب فرار کردم.»

او دوسال پیش طلاق گرفت. در ۲۳ سال زندگی مشترک، ۱۰ فرزند بدنیا آورده است. شوهرش قبل از پایان پروسه طلاق با یکی از دخترهای فامیل ازدواج می‌کند و ناجد را از خانه بیرون می‌اندازد. او از آن‌زمان بی‌خانمان است و چون بی‌خانمان است، اجازه نگهداری از چهار فرزند آخرش را که زیر نه سال هستند ندارد. فرزندان بزرگتر از نه سال را هم اجازه ندارد ببیند، به حکم قانون اسلامی پدر حق سرپرستی کودکان بالای نه سال را دارد. تا پیش از روی کار آمدن حماس حق سرپرستی فرزندان تا ۱۵ سال با مادر بود.

۱۵ سال صبر برای طلاق

زینب القومی، وکیل دادگستری می‌گوید طلاق حق هر زنی است، ولی درعمل جریان دادگاه چنان به درازا می‌کشد که جان زن به لبش برسد. بعضی زن‌ها ۱۵ سال باید صبر کنند: «برای آن‌که دادگاه بپذیرد که زن حق دارد تقاضای طلاق کند باید ثابت کند که بطرز وحشیانه‌ای کتک خورده و با گواهی پزشک به دادگاه بیاید. بعضی وقت‌ها حتی این هم کافی نیست.»

مشکل زن‌هایی که تقاضای طلاق می‌کنند این است که هنگام گذراندن این دوره هیچ پناهگاهی ندارند. ایجاد خانه زنان تاکنون با شکست روبرو شده است.

«زن مثل فرش است»!

رعیم النایرب، وکیل سازمان غیردولتی «مرکز حمایت از زنان» می‌گوید خشونت مردان در نوار غزه نسب به زن جنبه‌ای حیثیتی و اخلاقی دارد. به همین خاطر هم مبارزه با آن آسان نیست. این سازمان تلاش خود را بر تقویت بنیه مالی زنان و کمک به ‌آن‌ها برای استقلال از شوهرشان گذاشته است. او بارها از مردها شنیده که «زن مثل فرش است، هرچه پا بخورد بهتر است».

نیلوفر خسروی
تحریریه: بهمن مهرداد