نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ فروردین ۱۹, شنبه


افشای حقوق سالانه «یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی» مدیر شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان

در تحقیق و تفحص اخیر از صندوق ذخیره فرهنگیان سند جدیدی کشف شد که نشان می‌دهد مدیر یک شرکت‌ پتروشیمی وابسته به صندوق، در یکی از دریافتی‌های خود سالانه یک میلیارد و صد میلیون تومان حقوق گرفته است.
علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درخصوص آخرین نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: ابعاد کار سنگین و گسترده است و در هر مرحله، ابعاد جدیدی از این فساد رونمایی می‌شود که تکان دهنده است.
وی افزود: به تازگی سندی در این تحقیقات کشف شد که نشان می‌دهد مدیر یکی از شرکت‌های پتروشیمی وابسته به صندوق که از دو بخش حقوق می‌گرفته است، در یکی از دریافتی های خود سالیانه یک میلیارد و صد میلیون تومان حقوق گرفته که فیش آن به دست ما رسیده است.
سلیمی با بیان تأسف و تعجب از ابعاد بزرگ این فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، بیان داشت: این فرد از صندوق ذخیره نیز حقوق می‌گرفته است و فیش یک میلیارد و صد میلیون تومانی وی مربوط به شرکت پتروشیمی وابسته به صندوق ذخیره است.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: احتمال افزایش میزان تخلفات به بیش از 12 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد البته یک شنبه این هفته، جلسه تحقیق و تفحص برگزار می‌شود و ابعاد دیگری در گزارش‌ها مطرح خواهد شد.
بر گرفته از مشرق نیوز

بیانیه کانون صنفی معلمان تهران


۱. اسماعیل عبدی به اتهام تبانی به قصد برهم زدن امنیت و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس محکوم می شود. دادگاه تجدیدنظر هم بر حکم دادگاه بدوی مهر تأیید می زند و اسماعیل به شکلی موهن بازداشت و به زندان منتقل می شود. چندی بعد نیز با انتقال به بند ٣۵۰، از تماس تلفنی که تنها وسیله ی ارتباطی او با خانواده اش بوده است هم، محروم می شود.
خطای نابخشودنی عبدی از نگاه برخی، همان خواسته ای است که سال هاست ده ها هزار معلم، بر حقانیت آن مهر تأیید زده اند. اسماعیل به نمایندگی از تشکل متبوعش خواهان رسیدن به حقوقی عادلانه برای معلمان بوده است. خواهان سرمایه گذاری لازم برای بالا بردن کیفیت آموزش بوده است. او صدای اعتراض عموماً خاموش معلمان شده و از این زاویه تصمیم سازان و تصمیم گیران را مورد انتقاد قرار داده است.
۲. نزدیک به هفت ماه از آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ می گذرد. سال تحصیلی که زمان فعال آن نه ماه است. حقوق عادلانه پیشکش مدیران (!؟) هفت ماه است که معلمانِ حق التدریس کارِ خود را انجام داده اند اما دریغ از ریالی دریافتی. حق التدریس برای معلمان غیررسمی تمامی درآمد آن ها برای تأمین هزینه های سنگین زندگی و برای معلمان رسمی، با دستمزد ناعادلانه ای که دریافت می کنند، کمک هزینه ای برای پرکردن چاله های عمیق تر از چاهی است که ناکافی بودن دستمزدشان را اندکی پوشش دهد.
٣. مسئولان به شدت «مسئولیت پذیر» در وزارت آموزش و پرورش، در سازمان برنامه و بودجه، و نمایندگان متعهد به فرهنگیان، شبانه روز مشغول تلاش بی وقفه اند تا وعدهای مکرر پرداخت مطالبات معلمان در آینده ی نزدیک، پایان همین هفته (؟) یا نهایتاً تا قبل از پایان همین ماه (؟) و سال را از تریبون های رسمی اعلام نمایند. زمان می گذرد اما یک چیز پابرجاست: وعده ها برای پرداخت مطالبات معلمان. پرداخت هایی که برای سایر حقوق بگیران دولت امری عادی است و اغلب به ماه دوم نیز نمی رسد، برای فرهنگیان سوژه های خبری چندساله است. چنین است که سالی می گذرد و پاداش پایان خدمت به دست بازنشستگان آموزش و پرورش نمی رسد. حق التدریس ها همچنان در انتظار پرداخت می مانند.
۴. معلمان رسمی و حق التدریس می توانند همچنان خاموش و سربه راه کار خود را ادامه دهند و نوبت خود را به انتظار بنشینند. شاید سرانجام روزی چیزی باقی بماند که در میان انواع وزارت خانه ها، نهادها و ارگان های ریز و درشتِ مهمتر از آموزش و پرورش، مدعی نداشته باشد و با لفاظی های فراوان اما به شدت نخ نما شده به دست آنان برسد.
۵. معلمان حق التدریس و رسمی می توانند ساکت ننشینند، به کسری بودجه مزمن آموزش و پرورش به تأخیرهای مداوم و هرسال طولانی تر در پرداخت هایی که در سازمان های دیگر همواره به روز هستند و البته بسیار متفاوت، به وعده های تکراری مدیران رقت انگیزی که کمترین ارزشی برای آن چه اعلام می کنند و کسانی که مخاطب آنانند، قائل نیستند، اعتراض کنند. آن گاه است که همه احساس مسئولیت نموده به میدان می آیند. امنیت ملی به خطر می افتد. دستگاه های اطلاعاتی موازی، متقاطع می شوند و روی دست هم برخاسته و همه به دنبال عناصر نامطلوبِ تحریک کننده معلمان و ردیابی ارتباطات خارجی آن ها می گردند. طرح استیضاح وزیر با ده ها امضا به رسانه ها (!) تقدیم می شود، پرداخت مطالبات معلمان در دستور کار قرار می گیرد… .
۶. چند برابر مبالغی که می توانست در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود و سامانی به شرایط معلمان آن، دست کم در پرداخت حقوق آنان و پرورش یافتگانش که شهروندان آینده این جامعه اند، ببخشد، اکنون صرف امور انتظامی و امنیتی می شود تا «کنترل اجتماعی» همچنان روش جایگزین «جامعه پذیری» باشد؟ به کجا باید برسیم تا ضرورت تغییر در این وارونگی احساس شود؟ چه کسانی امنیت ملی را به مخاطره می اندازند، آنان که شکاف های موجود درآمدی در جامعه را نمی بینند؟ آنان که کمترین اهمیت را برای مخاطبان خود و آن چه به زبان می آورند، قائلند و ریشه ی اعتماد میان معلمان و حاکمان را خشک می کنند؟ … یا آنان که دردمندانه به این ناهنجاری ها اعتراض می کنند؟
اسماعیل عبدی در زندان است و دیگرانی در تب و تاب ماندن و رفتن به آن. حساب بانکی معلمان حق التدریس خالی است. معوقات همچنان در تعویق اند. همترازی حقوق ها وعده ای همیشگی است…
منتظر فصل جدید دیگری از این سریال می مانیم.
کانون صنفی معلمان تهران

Dr. Morteza Mohit, 08 Apr. 2017 - استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی

ین‌لرزه ٦ ریشتری در ساعت 10:39 امروز بخش‌هایی از خراسان رضوی را لرزاند و طبق گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر این زلزله تاکنون دو کشته داشته است.

ین‌لرزه ٦ ریشتری در ساعت 10:39 امروز بخش‌هایی از خراسان رضوی را لرزاند و طبق گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر این زلزله تاکنون دو کشته داشته است.
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • یکی از جان باختگان زلزله ۶ ریشتری خراسان رضوی در روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • امداد رسانی به زلزله زدگان روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • بازدید استاندار مشهد از خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • یکی از جان باختگان زلزله ۶ ریشتری خراسان رضوی در روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • امداد رسانی به زلزله زدگان روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای دوقلعه براشک و قلعه سرخ شهر سفید سنگ - خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی
  • خسارات زلزله به روستاهای خراسان رضوی

خبرگزاری سپاه از کی رئیسی را از حجت الاسلامی به آیت الله یی ترفیع مقام داد؟


اعلام رسیدن ضریب جینی به ٣٧٤/٠ از عددی كه در سال ١٣٩٢ به ٣٦٥٠/٠ رسیده بود و روند رو به افزایش این شاخص به ما می‌گوید كه دیگر پرداخت یارانه قدرتی برای عادلانه‌تر كردن توزیع درآمدها ندارد.
یك توضیح: ضریب جینی شاخصی بین صفر و یك است كه هرچه به طرف صفر میل كند به مفهوم آن است كه توزیع درآمدها بین اقشار و گروه‌های درآمدی جامعه عادلانه‌تر است و هرچه به یك نزدیك‌تر شود از ناعادلانه‌تر شدن توزیع پول بین مردم حكایت دارد.
با افزایشی شدن روند ضریب جینی، مهم‌ترین مانور تبلیغاتی دولت قبل روی دستاوردهای هدفمندی یارانه‌ها نیز دیگر جایی برای عنوان شدن ندارد. از همان ابتدا نیز تحلیلگران بر مقطعی بودن این پیامد تاكید می‌كردند.
طبیعی است وقتی بخشی از درآمدهای كشور تبدیل به ریال شده و به حساب مردم واریز می‌شود؛ روی نحوه توزیع درآمدها در كشور می‌تواند اثربخش باشد اما این اثربخشی با گذشت سال و كاهش اثرگذاری یارانه در بودجه خانوار، كاهش می‌یابد.
كاهش ٤٦/٧ واحد درصدی اثرگذاری یارانه
بررسی اثرگذاری یارانه در سفره مردم نشان می‌دهد از سال ٨٩ به عنوان سال شروع هدفمندی یارانه‌ها تا سال ١٣٩٤ (آخرین اعلام بودجه خانوار از سوی بانك مركزی) سهم یارانه نقدی در درآمد خانوار ٤٦/٧ واحد درصد كم شده است. به بیانی دیگر سهم یارانه‌ها از ٧٦/١٤ درصد در درآمد خانوار به ٣٠/٧ درصد رسیده است كه به معنای كاهش بیش از ٥٠ درصدی اثرگذاری یارانه‌ها در زندگی مردم است.
در سال ١٣٨٩ هر خانوار ١٣ میلیون و ٦٨١ هزار و ٣٥٨ تومان درآمد سالانه داشت. با توجه به بُعد خانوار در آن سال میزان یارانه دریافتی خانواده‌ها در سال دو میلیون و ٢٠ هزار و ٢٠٠ تومان بود. بنابراین در سال ١٣٨٩ به عنوان سال شروع هدفمندی، یارانه نقدی سهمی برابر با ٧٦/١٤ درصد در كل درآمدهای ناخالص یك خانوار داشت.
در سال ١٣٩٤ اما هر خانوار در طول یك سال ٢٥ میلیون و ٢٥٨ هزار و ٥٦١ تومان درآمد ناخالص كسب می‌كرد. در این سال كه بُعد خانوار هم كوچك‌تر شده است؛ میزان یارانه دریافتی خانواده‌ها به یك میلیون و ٨٤٥ هزار و ٤٨٠ تومان رسیده است. در نتیجه در سال ١٣٩٤ یارانه نقدی سهمی برابر با ٣٠/٧ درصد در كل درآمدهای ناخالص یك خانوار داشته است.
از سوی دیگر بررسی دستاوردهای پرداخت یارانه‌ها بر افزایش رفاه اجتماعی و قدرت خرید مردم نشان می‌دهد این قانون اثرات بسیار اندكی بر رشد قدرت خرید مردم داشته است. بنابراین اگرچه دولت همه ساله مبالغ زیادی از بودجه عمومی را صرف پرداخت یارانه نقدی و همچنین یارانه كالاهای اساسی كرده است اما به دلیل فراگیر بودن این‌گونه پرداخت‌ها تاثیر قابل توجهی در بهبود وضع معیشتی اقشار كم درآمد جامعه نداشته و ارزش واقعی كمك‌های دولت بر الگوی تغذیه جامعه چندان شایان توجه نبوده است.
پرداخت شش میلیون ریال یارانه و قدرت خرید ٦٢٠ هزار ریالی
بطور نمونه سال ٩١ به عنوان سالی كه هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای آن سال با بیشترین اثرگذاری در بودجه خانوار اجرا شد؛ یارانه پرداخت شده برای هر فرد مبلغی در حدود شش میلیون ریال در آن سال بوده است این درحالی است كه این رقم تنها توانسته قدرت خریدی به میزان ٦٢٥ هزار ریال ایجاد كند. این قدرت خرید در سال ١٣٩٠ در حدود ٦٦٥ هزار ریال بوده است.
این روند نشان می‌دهد در صورتی كه تغییری در اعطای فراگیر یارانه توسط دولت صورت نگیرد قدرت خرید ایجاد شده از محل پرداخت یارانه نقدی در سال‌های آینده به دلیل ادامه نرخ‌های تورم سالانه به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش خواهد یافت.
هزینه‌های ثروتمندان ١٧ برابر فقرا
محاسبات نشان می‌دهد نابرابری درآمدی در ایران در سال‌های میانی دهه ١٣٨٠ افزایش پیدا كرده و به خصوص در سال‌های ١٣٨٥ و ١٣٨٦ به بالاترین مقدار خود رسیده است به طوری‌كه به عنوان مثال در سال ١٣٨٦، هزینه‌های دهك دهم یعنی ١٠ درصد ثروتمند ٦٢/١٧ برابر هزینه‌های ١٠ درصد فقیر كشور بوده است.
همچنین كمترین میزان نابرابری از سال ١٣٨٩ به بعد و به‌خصوص در سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٢ بوده به طوری‌كه تمامی شاخص‌ها كاهش قابل توجه نابرابری در سال ١٣٩٠ را نشان می‌دهند. در این خصوص اعطای یارانه نقدی به صورت مساوی به تمام گروه‌های درآمدی به واسطه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، موجب كاهش نابرابری شده است زیرا یارانه اعطایی برای گروه‌های پایین سهم بالایی از درآمد این گروه بوده و هزینه‌های آنها را پس از دریافت یارانه به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.
این درحالی است كه در گروه‌های درآمدی بالا به طور معمول دریافت یارانه نقدی كه سهم ناچیزی از درآمد آنها محسوب می‌شود؛ میزان هزینه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و از آنجایی كه شاخص‌های محاسبه شده بر اساس داده‌های هزینه خانوار است این شاخص‌ها كاهش شدید نابرابری در سال ١٣٩٠ را نشان می‌دهد.
با این حال اثرات مثبت هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های بعد به دلیل افزایش تورم و رشد پایین اقتصاد، از دست رفت.
تورم در طبقه فقیر بیشتر از ثروتمندان
بررسی نرخ تورم در دهك‌های مختلف هزینه‌ای نشان می‌دهد نرخ تورم، گروه‌های كم درآمد را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. در مدت مورد بررسی نرخ تورم دهك اول هزینه‌ای یعنی كم‌درآمدترین گروه در سال‌های مورد بررسی همواره بیش از نرخ تورم دهك دهم بوده است. همچنین در سال‌هایی كه تورم افزایش داشته این اختلاف بیشتر شده است.
به طوری‌كه در سال ١٣٨٧ نرخ تورم دهك اول ٢٩ درصد و نرخ تورم دهك دهم ٨/٢١ درصد بوده كه اختلاف ٢/٧ درصدی بین این دو بیشترین اختلاف در طول دوره مورد بررسی است و پس از آن اختلاف ١/٦ درصدی در سال ١٣٩٠ در رتبه دوم قرار دارد. همچنین در سال‌های ١٣٨٤ و ١٣٨٨ كه كمترین نرخ تورم دوره برای هر دو گروه هزینه‌ای ثبت شده، اختلاف بین نرخ تورم دو گروه نیز در حداقل و به ترتیب ٧/١ و ٢/٢ درصد است. بنابراین تورم گروه‌های فقیر همواره بیشتر بوده و در نتیجه درآمد یا هزینه واقعی آنها بر اثر تورم بیشتر از گروه‌های پردرآمد كاهش پیدا كرده است.
رشد بالای قیمت خوراكی‌ها، نابرابری را بیشتر كرد
یكی دیگر از مواردی كه باعث تاثیرگذاری بیشتر تورم بر گروه‌های فقیر نسبت به گروه‌های ثروتمند می‌شود؛ تورم بالاتر مواد خوراكی از كل هزینه‌های خانوارهای با درآمد پایین‌تر نسبت به دهك‌های بالاتر درآمدی (هزینه‌ای) بیشتر است و همین امر باعث می‌شود تا تورم، هزینه‌های دهك‌های پایین هزینه‌ای را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.
در این مدت سهم هزینه‌های خوراكی از كل هزینه‌های یك خانوار در دهك دهم هزینه‌ای در همه سال‌های مورد بررسی بسیار بیشتر از این سهم در خانوار دهك اول هزینه‌ای است. به طوری‌كه این اختلاف در كمترین مورد در سال ١٣٨٧، ٢٧/١٩ درصد بوده و در بیشترین مورد طی سال‌های مورد بررسی به ٧٨/٣٩ درصد رسیده است.
نرخ تورم در گروه مواد خوراكی به غیر از دو سال ١٣٨٤ و ١٣٨٥ بیش از نرخ تورم شاخص كل بوده و در سال‌های افزایش نرخ تورم به‌خصوص سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٢ اختلاف این دو افزایش یافته به طوری‌كه در سال ١٣٩٠ این اختلاف به حدود ١٧ درصد رسیده است. در نتیجه تاثیرگذاری تورم بر قدرت خرید گروه‌های كم درآمد نسبت به گروه‌های با درآمد بالاتر اختلاف بین گروه‌های كم درآمد و پردرآمد را بیشتر كرده و منجر به افزایش نابرابری شده است.