نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

ترامپ: معترضان در ایران از فساد حکومت و تلف‌شدن ثروتشان برای تروریسم خسته اند

ترامپ: معترضان در ایران از فساد حکومت و تلف‌شدن ثروتشان برای تروریسم خسته اند
  • دونالد ترامپ در یک سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد، بارها از 'نرمش'های باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده است.حق نشر عکس
    Image captionدونالد ترامپ در یک سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد، بارها از 'نرمش'های باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده است.
    دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه درباره اعتراض‌ها در ایران توییت کرد و نوشت که حکومت ایران باید حقوق مردمش از جمله حق بیان را به رسمیت بشناسد.
    آقای ترامپ در توییت خود نوشته است شهروندان ایرانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز کرده‌اند، "از فساد حکومت و بر باد دادن ثروت کشور برای تامین مالی تروریسم در خارج، جان‌به‌لب شده‌اند."
    رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است حکومت ایران باید حقوق مردمش از جمله حق بیان را به رسمیت بشناسد و توییتش را این‌طور تمام کرده است که "دنیا دارد تماشا می‌کند!"
    دولت آمریکا که در سال‌های گذشته معمولا درباره اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان داده است، هم‌چنین جمعه عصر و در پایان روز دوم اعتراض‌های اخیر گفت از مردم ایران حمایت می‌کند و بازداشت تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد.
    در بیانیه‌ای که سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا داد، با حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران، بازداشت معترضان را محکوم کرده است.
    هتر نوئرت در این بیانیه از همه کشورها خواسته است "علنا از مردم ایران و درخواستشان برای حقوق اولیه و پایان فساد حمایت کنند." او در بیانیه‌اش گفته است "رهبران ایران یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش و ضعیف تبدیل کرده‌اند که عمده صادراتش خشونت، خون‌ریزی و هرج و مرج است."
    سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا حرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را یادآوری کرده که گفته است "آزاردیدگان اصلی [اقدامات] رهبران ایران، خود مردم ایران اند."
    وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌اش درباره اعتراض‌ها در ایران، به حرف‌های قبلی رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا اشاره کرده که اوایل تابستان در جلسه‌ای در کنگره آمریکا گفته بود دولت ترامپ "از عناصری در داخل ایران حمایت می‌کند که بتواند به انتقال مسالمت‌آمیز دولت منجر شود."
    حرف‌های وزیر خارجه آمریکا در کنگره درباره حمایت از 'عناصری در ایران برای انتقال قدرت'‎‏‏
    هفته جاری در آمریکا تعطیلات بین کریسمس و سال نو میلادی است و خیلی از بخش‌های دولتی تعطیل اند.
    قبل از آن هم در بعد از ظهر جمعه پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی گفت که آمریکا باید از تظاهرات‌کنندگان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کند. این چهره ارشد حزب جمهوری‌خواه در توییتش نوشته است که این اعتراض‌ها "حاصل رژیمی است که بیشتر بر حمایت از سازمان‌های تروریستی تمرکز دارد تا رسیدن به درد شهروندانش".
    ساعاتی پیش از او هم سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن خواستار حمایت آمریکا از اعتراض‌ها در ایران شد. او در بیانیه‌ای گفت: "آیت‌الله‌ها با وجود میلیاردها دلار که از توافق هسته‌ای تامین کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند نیازهای اولیه مردم خودشان را برآورده کنند شاید چون آن همه پول را برای عملیات تهاجمی منطقه‌ای خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن صرف کرده‌اند."
    این دو چهره جمهوری‌خواه از منتقدان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بوده‌اند و به‌خصوص سناتور کاتن همیشه موضع تندی علیه جمهوری اسلامی داشته و گفته است که باید آمریکا از تغییر حکومت در ایران حمایت کند.
    سابقه دولت قبلی آمریکا در قبال اعتراض‌ها در ایران
    در سال‌های گذشته گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، انتقاد کرده‌اند که در جریان اعتراض‌های بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از آن اعتراض‌ها حمایت نکرده است.
    دو سال بعد از آن اعتراض‌ها، هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا، گفت دلیل این‌که ایالات متحده حمایت بیشتری از اعتراض‌های آن سال نکرد این بود که در زمان آغاز اعتراضات دو سال پیش در ایران، درخواستی از سوی رهبران این اعتراض‌ها برای حمایت آمریکا دریافت نشد.
    او در پاسخ به سوال‌های مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی گفت: "از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می‌شد که آمریکا باید مواظب باشد طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می‌افتد."
    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در نخستین روزهای بعد از انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۱۳۸۸ در اولین واکنش به حوادث پس از انتخابات ایران گفت که "عمیقا نگران" خشونت‌ها در این کشور است اما اخطار داد که نمی‌خواهد آمریکا به یک "توپ فوتبال سیاسی" در بحران پس از انتخابات ایران بدل شود. در ادامه تحولات هم او تکرار کرد نمی‌خواهد به عنوان یک مداخله‌گر در امور ایران قلمداد شود.
    مخالفان جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و بعد از سرگرفتن توافق هسته‌ای، دولت قبلی آمریکا را متهم کرده‌اند که برای رسیدن به این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی بیش از حد نرمش به خرج داده و از جمله بر نقض حقوق بشر در ایران چشم پوشانده است.
    در یک سالی که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است، همواره از سیاست رئیس‌جمهور قبلی در قبال ایران انتقاد کرده و مقام‌های دولت او هم درباره ایران لحنی تندتر از قبل گرفته‌اند.

    مرجان‌های جزایر خلیج فارس سفید شده‌اند

    • 29 دسامبر 2017 - 08 دی 1396
    آبسنگ‌های مرجانیحق نشر عکسMEHR
    داود میرشکار مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید نتایج بررسی‌ها در آذر ماه امسال نشان می‌دهد نود درصد آبسنگ‌های مرجانی جزایر خارکو، خارک و فارسی به حدی سفید شده‌اند که دیگر قابل برگشت نیست.
    آقای میرشکار گفت: "هر ساله گزارش سفیدشدگی مرجان‌ها تهیه می‌شود. تاکنون بررسی سفیدشدگی مرجان‌ها در چندین منطقه انجام شده است. طبق بررسی‌های سال ۹۴، چهل درصد از آبسنگ‌های مرجانی در عمق کمتر از پنج متر سفیدشدگی داشتند که در سال ۹۵ به حالت عادی بازگشتند و خوشبختانه این سفیدشدگی مرجان‌ها در نایبند و چابهار کمتر بود."
    "در سال ۹۵، پانزده تا بیست درصد مرجان‌ها در عمق کمتر از پنج متر دچار سفیدشدگی شدند که غیرقابل بازگشت بود؛ حتی در خارکو بیش از ۵۰ درصد سفیدشدگی در اعماق کمتر از پنج متر داشتیم."
    "در سال ۹۶ در خارک، خارکو و فارس بیش از نود درصد آبسنگ‌های مرجانی دچار سفیدشدگی شدند که این سفیدشدگی غیر قابل بازگشت بود. امسال سفیدشدگی مرجان‌ها بر خلاف سال‌های گذشته شامل همه گونه‌های مرجانی بود و حتی این سفیدشدگی در اعماق بیشتر از پنج متر نیز قابل رویت بود."
    صخره‌های مرجانی در دریای سرخحق نشر عکسGETTY IMAGES
    Image captionصخره‌های مرجانی در دریای سرخ
    به گفته سازمان محیط زیست ایران بیشترین گسترش آبسنگ‌ها در آبهای مجاور ایران در خلیج فارس، در جزایر خارک و خارکو است.
    به گفته آقای میرشکار، مرجان‌ها در چابهار شرایط مساعدتری داشته؛ در این منطقه سفیدشدگی بیشتر به دلیل ساخت و ساز بوده است.
    اوایل امسال اعلام شد که افزایش دمای آب خلیج‌فارس از سال‌های گذشته بیشتر بوده و این باعث سفیدشدگی مرجان‌های بوشهر شده است.
    در سال ۲۱۰۵، تحقیقات یک زیست شناس دریایی به نام جان برت نشان داد که آب‌سنگ‌های مرجانی خلیج فارس بیش از هر جای دیگری در دنیا تحمل نوسانات دما دارند و یافتن علت آن را امیدی برای احیای صخره‌های مرجانی در دنیا دانسته بود.

    صخره‌های مرجانی

    صخره‌های مرجانی یا آب‌سنگ‌های مرجانی یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوعترین اکوسیستم‌های آبی است که شکل‌گیری آن به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند.
    صخره‌های مرجانیحق نشر عکسGETTY IMAGES
    Image captionآبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس بیش از ۲۰۰ میلیون سال قدمت دارند و هشت درصد آبسنگ‌های مرجانی دنیا را تشکیل می‌دهند
    این اکوسیستم محصول همزیستی آب‌سنگ‌ها و نوع جلبک تک‌سلولی تاژک‌دار است به نام (zooxanthellae) که در بین بافت‌های آب‌سنگها زندگی می‌کنند. این جلبک‌ها فتوسنتز می‌کنند و برای آب‌سنگ اکسیژن، انرژی و مواد مغذی تامین می کنند و رنگ‌های زیبای مرجانهای ساحلی بخاطر آنها است. علاوه بر این آب سنگ‌ها به این جلبک‌ها برای ساختن اسکلت کلسیمی خود نیاز دارند. در مقابل آب سنگ‌ها برای این جلبکهای تک سلولی محیطی برای رشد و همچنین نیتروژن، فسفر و دی اکسید کربن فراهم می‌کنند.
    در بیست سال گذشته دفعات و شدت سفید شدن آب‌سنگ‌های مرجانی در تمام کره زمین افزایش یافته است. در میان عواملی که باعث این آسیب محیط زیستی می‌شوند، گرم شدن آب دریاها و اقیانوس‌ها نقش مهمی دارند و شواهد علمی نشان می‌دهند که گرم شدن آب و هوای کره زمین باعث شده دمای آب اکوسیستم‌های آبی گرم بیشتر از معمول باشد.
    آب‌سنگ‌های مرجانی به نوسان دما حساسند و حتی یک تا دو درجه افزایش غیرمعمول دمای آب در تابستان که بیش از پنج تا هشت هفته طول بکشد می‌تواند روند سفید شدن مرجان‌ها را به جریان اندازد.
    صخره‌های مرجانی عظیم استرالیا
    Image captionصخره‌های مرجانی عظیم استرالیا
    وقتی که دمای آب بالا می‌رود آب‌سنگها شروع به اخراج جلبک‌ها می‌کنند که این باعث می شود اسکلت سفید آنها هویدا و خود آنها دچار قحطی شوند چون خود قادر به تامین غذا و انرژی خود نیستند. با تغییرات شرایط، این آب‌سنگهای مرجانی می‌توانند بازسازی و بازپروری شوند اما اگر شرایط دشوار ادامه پیدا کند به مرگ کامل اب سنگهای مرجانی منتهی می‌شود.

    چرا آبسنگ‌های مرجانی مهمند؟

    حیات ۲۵ درصد آبزیان مستقیم یا غیر مستقیم به این آب سنگهای مرجانی وابسته است و زندگی بیش از نیم ملیارد از مردم جهان که در مناطق ساحلی زندگی می کنند هم به این آب‌سنگها متکی است. گردشگری، صیادی و همچنین جلوگیری از تخریب سواحل نیز مستلزم وجود این آب سنگهاست.
    صخره‌های مرجانی در تعادل بخشیدن به میزان کربن و نیتروژن، حفظ خطوط ساحلی در برابر تخریب ناشی از هجوم مداوم امواج، توفان و سیل، ایجاد محیط زیست دریایی و همچنین مواد مغذی برای زنجیره غذایی و همچنین تعادل بخشیدن به سیستم ظریف طبیعت نقش اساسی دارند.
    مرجان‌های دریایی خفه می‌شوند
    سال گذشته سی درصد آب‌سنگهای مرجانی عظیم استرالیا -بزرگترین صخره‌های مرجانی دنیا- سفید شدند. این شدت از سفید شدگی تا به حال ثبت نشده نبود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، بیست درصد صخره‌های مرجانی عظیم استرالیا سفید شدند. به این ترتیب پنجاه درصد صخره‌های مرجانی استرالیا از بین رفتند و بیم آن می‌رود که این میزان بیشتر هم یشود.
    بجز گرمای آب، درخشندگی زیاد آفتاب، آلودگی آب (اسیدی شدن، مواد شیمیایی) و آثار ناشی از گردشگری هم در سفید شدن صخره های مرجانی ساحلی نقش دارند.

    هاشم خواستارخطاب به مردم؛حاکمان ایران توان وکفایت اداره کشوررا ندارند،تح...

    کنایه تند احمدی‌نژاد به خامنه‌ای: زورم نرسید معاون وزیر اطلاعات را که قا...

    تظاهرات گسترده مردم در شهرهای مختلف در اعتراض به گرانی - پنجشنبه هفتم دی...

    فراخوان معترضین به تظاهرات گسترده در تمام شهرهای ایران در روز جمعه