نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مهر ۱۷, شنبه

اموال قاچاقچیان مصادره شود استانی درمسیر ترانزیت موادمخدر به اروپا؛۱۱هزار خانواده درگیر شدند!همایش شیرخوارگان حسینی صبح امروز جمعه در مصلی تهران برگزار شد.!

اموال قاچاقچیان مصادره شود

استانی درمسیر ترانزیت موادمخدر به اروپا؛۱۱هزار خانواده درگیر شدند


گرگان- مسئولان می‌گویند که «در حوزه مواد مخدر سپر بلای اروپایی‌ها شده‌ایم» این حکایت ۱۱ هزار خانواده گلستانی است که درگیر با معضل اعتیاد هستند اما برخوردها بیشتر با خرده‌فروشان صورت می‌گیرد.
خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بلای خانمان‌سوز زندگی‌اش را سیاه کرده است. نه پولی، نه آبرویی و نه خانواده‌ای. هر آنچه دل‌خوشی یک زندگی است را ازدست‌داده زیرا او یک معتاد است.
آمارها نشان می‌دهد ۲.۶۵ درصد جمعیت گلستان یعنی بیش از ۴۵ هزار نفر را معتادان تشکیل می‌دهدآمارها نشان می‌دهد ۲.۶۵ درصد جمعیت گلستان یعنی بیش از ۴۵ هزار نفر را معتادان تشکیل می‌دهد و درمجموع بیش از ۱۱ هزار خانواده در استان درگیر مسئله اعتیاد هستند. البته این آمار فقط برای معتادان رسمی است و بررسی موشکافانه‌تر تأیید خواهد کرد که عددها بزرگ‌تر است ازآنچه تصور می‌شود.
یکی از افرادی که ۲۰ سال با اعتیاد دست‌وپنجه نرم کرده و بارها شغل و سرمایه‌اش را پای اعتیادش دود کرده می‌گوید که روزگاری اعتبار و شخصیت اجتماعی خود را ازدست‌داده و نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد خانواده‌اش او را طرد کرده بودند؛ اما یک‌باره به خودش آمد، فعل خواستن را صرف کرد و با تلاش و کوشش خود را از این بلای خانمان‌سوز نجات داد.
حرف‌های یک معتاد
وی دارای یک دختر و یک پسر است و در حال حاضر مدیریت یک آژانس را به عهده دارد. ۱۸ ساله بود که از روی سرگرمی و براثر کمبودها و خلأهایی که در زندگی داشت بدون تشویق کسی و بااراده خود به سراغ مواد مخدر (تریاک) رفت. اوایل به شکل تفریحی مصرف می‌کرد اما رفته‌رفته به آن وابستگی پیدا کرد و زمانی به خودش آمد، متوجه شد به‌جایی رسیده است که زندگی می‌کند تا مواد مصرف کند و مواد مصرف می‌کند که زندگی کند.
اعتیاد باعث شد تمام پس‌انداز مالی و شغلش را از دست بدهد؛ زمانی خودروی نیسان داشت و به باربری با آن مشغول بود اما وسیله امرارمعاش خانواده‌اش را هم فروخت و خرج مواد کرد.
به‌جایی رسیده بود که دیگر اداره زندگی‌اش سخت شده بود و ادامه وضعیت برایش ممکن نبود به همین دلیل تصمیم گرفت از منجلابی که در آن گیر افتاده‌ خود را نجات دهدتمام فکر و ذهنش تهیه مواد و احساس خوش کاذبی بود که از مصرف تریاک به دست می‌آورد. به‌جایی رسیده بود که دیگر اداره زندگی‌اش سخت شده بود و ادامه این وضعیت برایش ممکن نبود به همین دلیل تصمیم گرفت از منجلابی که در آن گیر افتاده‌ خود را نجات دهد و از آن زمان هفت سال است که ترک کرده؛ شرایط امروزش را بسیار عالی ارزیابی می‌کند و می‌گوید حتی توانسته در شغلش پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.
هیچ‌چیز بدتر از اعتیاد نیست
همسرش هم می‌گوید که هیچ‌چیز بدتر از این نیست که مرد و تکیه‌گاه یک خانواده به اعتیاد دچار شود، خانه‌ای که سایه اعتیاد بر سرش بیفتند دیگر امنیتی برای خانواده ندارد.
اخلاق تند و پرخاشگرانه شوهرش با اطرافیان مایه خجالت و شرمساری او بود و به‌کلی روابط اجتماعی را با اطرافیان کمرنگ کرده بود. بااین‌حال به همسرش علاقه داشت و امیدوار بود روزی به خودش بیاید و به اشتباهاتش پی ببرد.
وقتی فهمید می‌خواهد ترک کند کنار او ایستاد، در جلسات ترک اعتیاد او را همراهی می‌کرد و سعی می‌کرد نزد دوستان و آشنایان از موفقیتش در ترک مواد تعریف کند تا رفته‌رفته خودش هم به این باور برسد؛ در این مدت رنج زیادی متحمل شد اما معتقد است ارزش آن را داشت و شیرینی روزهای قبل از اعتیاد همسرش به خانه‌اش برگشته است.
آمارهای تلخی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد افرادی که وارد زندان‌های استان گلستان می‌شوند به نحوی با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند. بسیاری از کارشناسان مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و درگیری‌های خانوادگی را از دلایل مهم اعتیاد در جامعه عنوان می‌کنند و برخی دیگر هم معتقدند شکسته شدن قبح قلیان در میان خانواده‌ها و گرایش جوانان در سنین پایین به سیگار، گرایش به انواع مواد مخدر را بیشتر کرده است.
بررسی‌ها در سطح جامعه هم همین مسئله را تأیید می‌کنند. کافی است تا از کوچه‌پس‌کوچه‌های خلوت شهر بعد از ساعت تعطیلی مدارس عبور کنی تا نوجوانان سیگار به دست را که پشت درختان و ستون‌های برق مشغول پک زدن به نخ‌های سفیدی ببینید که قرار است بخت آن‌ها را سیاه کنند.
شاید تنها با یک دقیقه ایستادن مقابل قهوه‌خانه‌ها و یا حتی گیم نت‌ها بتوان میانگین سنی جوانانی که با لذت دودهای مرگ‌آور را به ریه‌های خود وارد می‌کنند تشخیص داد.
مشکل اسفبار جامعه هم ورود قلیان به میان خانواده‌ها است طوری که به‌اندازه موبایل‌های نسل جدید به فرزندان و خانواده‌ها نزدیک شده و کسی هم حاضر نیست جلوی آن را بگیرد. شب‌های تابستان و پاییز در ناهار خوران و النگدره گرگان خود محلی برای مشاهده این معضل است.
خانواده‌هایی که قبل از پهن کردن فرش خود برای استراحت در طبیعت قلیان را به قول خودشان چاق می‌کنند و دست‌به‌دست هم می‌دهند. قلیان دیگر نه پسر می‌شناسد و نه دختر، نه جوان می‌شناسد و نه پیر.
معاون سابق پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان، قلیان و سیگار را دروازه ورود به مواد مخدر می‌داند. دروازه‌ای که امروز در همه خانواده‌ها باز است و آینده نگران‌کننده‌ای را برای جامعه ما نشان می‌دهد.
حسین شعبانی که انتقادات بسیار تندی نسبت به گرایش خانواده‌ها نسبت به قلیان و همچنین عرضه قلیان در اماکن عمومی دارد درباره دلایل جوانان به این مواد می‌گوید: علت گرایش عمده افراد به مواد مخدر بسته به سن فرد متفاوت است، در سنین نوجوانی تبعیت از گروه‌های همسال و یک‌بار تجربه و چشم‌وهم‌چشمی با دوستان دیگر و خصوصاً قرار گرفتن در موقعیت و مکان نامناسب علت اصلی است. در سن جوانان و دانشجویان علاوه بر این موارد رفع برخی نیازهای جسمی و روحی و سرکوب کردن سرخوردگی‌ها، رسیدن به‌تناسب اندام، کم‎خوابی یا افزایش نشاط و شادمانی از علل گرایش به مواد مخدر است.
میانگین سن اعتیاد در گلستان ۲۰ سال به بالا است
وی تأکید می‌کند که باید نشاط را در جامعه افزایش داد و معتقد است می‌توان با الگوهای درست این مسئله را ایجاد کرد.
شعبانی در همین رابطه علت گرایش بخشی از جامعه بخصوص قشر تحصیل‌کرده را ایجاد نشاط و شادی کاذب عنوان می‌کند و می‌گوید: عمدتاً به مصرف موادی روی می‎آورند که تشریفات کمتری در استعمال داشته باشد و سرحالی و نشاط را از مصرف‌کننده نگیرد. لذا اکثراً به مصرف مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه روی می‌آورند.
علاوه بر این موارد رفع برخی نیازهای جسمی و روحی و سرکوب کردن سرخوردگی‌ها، رسیدن به تناسب اندام، کم‎خوابی یا افزایش نشاط و شادمانی از علل گرایش به موادمخدر است
شعبانی در توضیح نوع ماده و میانگین سنی افراد هم اضافه می‌کند: به دلیل نداشتن دسترسی مستقیم قوه قضاییه به معتادان نمی‌توان در مورد مصرف دقیق مواد در استان سخن گفت اما از حیث رغبت به مصرف علاقه‌مندی به مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر است. سن اعتیاد نیز به‌صورت میانگین ۲۰ سال به بالا است. هرچند در برخی خانواده‌ها استعمال مواد در کودکان نیز مشاهده‌شده اما به حدی نیست که میانگین را برهم زند.
گرایش به سمت مواد مخدرهای صنعتی و جدید امروز به یکی از چالش‌های مهم مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان تبدیل‌شده است. راحتی مصرف و تولید باعث شده این‌گونه مواد بیشتر جای خود را در جامعه باز کنند و خریدوفروش بی‌دردسرتری داشته باشند.
استعمال انواع مواد مخدر بخصوص روان‌گردان‌ها که در ظاهر خود را قرص‌های دارویی و بدون نیاز به آتش و دود نشان می‌دهند باعث شده حتی شناسایی آن‌ها در میان خانواده‌ها هم سخت باشد.
متأسفانه گلستان یکی از مقاصد قاچاق کالا است و هزینه‌های بسیاری می‌شود تا مواد از استان‌های دیگر به گلستان برسد. البته این فقط یک بعد ماجراست زیرا اکنون در برخی موارد گلستان خودکفا هم شده و به گفته مسئولان سال گذشته ۲۲۰ کارگاه تولید شیشه در گلستان کشف‌شده است.
حجت‌الاسلام مصطفی حقی، دادستان گرگان است که بیشتر او را با فعالیت مقتدرانه‌اش در حوزه قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌شناسند اما او حالا از آماری دردناک در حوزه مواد مخدر خبر می‌دهد.
او به خبرنگار مهر می‌گوید که مواد مخدر از جنوب کشور و با کشتی وارد و سپس از غرب استان و با جاسازی در کامیون وارد گلستان می‌شود.
به عبارتی گلستان اکنون مقصد و هدف قاچاقچیان شده است. آمار حقی تکمیل‌کننده مطالب قبلی و اظهارات شعبانی است زیرا به گفته او  ۲۳ درصد دانشجویان در معرض مصرف قلیان هستند و ۹۸.۲ درصد افرادی که به مواد مخدر معتاد شدند ابتدا از قلیان شروع کردند.
۲۲۰ کارگاه تولید شیشه در گلستان کشف شد
*************************************************
 
همایش شیرخوارگان حسینی صبح امروز جمعه در مصلی تهران برگزار شد.

تعداد بیکاران از مرز 3 میلیون نفر گذشت؛


در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری 11.8 درصد و در بهار سال گذشته 10.8 درصد بود که افزایش این نرخ به 12.2 درصد در بهار امسال، از وخیم شدن اوضاع بیکاری در کشور با وجود اجرای برجام حکایت دارد.

سرویس اقتصاد مشرق- بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در بهار امسال به 12.2 درصد رسید که بالاترین رقم در 5 سال اخیر محسوب می‌شود.
آخرین باری که نرخ بیکاری بالای 12 درصد بود، زمستان سال 1391 بود و پس از آن نرخ بیکاری روندی کاهشی پیدا کرد.
مرکز آمار:‌بعد از برجام 500 هزار نفر بیکار شده‌اند/////لطفی 
در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری 11.8 درصد و در بهار سال گذشته 10.8 درصد بود که افزایش این نرخ به 12.2 درصد در بهار امسال، از وخیم شدن اوضاع بیکاری در کشور با وجود اجرای برجام حکایت دارد.
از سوی دیگر، در بهار امسال 3 میلیون و 149 هزار نفر بیکار بوده‌اند که این رقم هم در نوع خود رکورد جدیدی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.
آخرین باری که تعداد بیکاران در کشور بالای 3 میلیون نفر بود، در سال 1389 بود.
بر اساس گزارش مرکز آمار در زمستان سال گذشته 2 میلیون و 887 هزار نفر بیکار بودند که آمار جدید نشان می‌دهد در بهار امسال که دومین فصل بعد از اجرای برجام بوده بیش از 262 هزار نفر بیکار شده‌اند.

در پاییز سال گذشته و قبل از اجرای برجام، 2 میلیون و 646 هزار نفر در کشور بیکار بودند که بدین ترتیب در دو فصل بعد از اجرای برجام (زمستان 94 و بهار 95) مجموعا 500 هزار نفر بر تعداد بیکاران افزوده شده است.

طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی، در قرارداد کرسنت ۴۳ میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم/ فساد از سر و روی این قرارداد می‌بارد

نشست خبری زاکانی:
دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه چهار گروه دلال در کرسنت فعال بودند، گفت: طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی، ۴۳ میلیارد دلار ضرر کردیم.
طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی، در قرارداد کرسنت ۴۳ میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم/ فساد از سر و روی این قرارداد می‌بارد
بر اساس این گزارش زاکانی در این نشست بابیان اینکه حداقل 6 دسته سؤال درباره کرسنت مطرح است، گفت: دسته اول مربوط به اتفاقات و رخدادهای خلافی است که در زمان انعقاد قرارداد با آن مواجه هستیم که ازجمله آنها می‌توان به عدم اخذ مجوزهای قانونی،‌عدم رعایت منافع ملی در قیمت‌گذاری گاز، محل تحویل گاز در قرارداد و موارد متعددی از این دست اشاره کرد که وقتی کسی به قرارداد مراجعه می‌کند با نگاه اول آن را درمی‌یابد.
وی اضافه کرد: دسته دوم موضوعاتی است که نشان می‌دهد قراردادی با این اشکالات متعدد امکان ندارد بدون فساد و تبانی منعقد شده باشد، حتی اگر کسی دلایل و اسناد مربوط به فساد را مشاهده نکرده باشد.
این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: به‌عنوان مثال بر اساس اعلام مراجع قانونی در سال 87 برآورد سرانگشتی قیمت گاز نشان می‌دهد که 56 میلیارد دلار عدم‌النفع نصیب ما شده است، چنانکه اگر گاز بر اساس رعایت مصوبه شورای اقتصاد به داخل کشور منتقل و به شبکه سراسری یا میادین تزریق می‌شد، 56 میلیارد دلار به کشور نفع می‌رساند که اگر تمام سود قرارداد کرسنت دریافت می‌شد را از رقمی که می‌توانستیم نفع ببریم، کم کنیم، عملاً بیش از 43 میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده است.
وی تصریح کرد: این عدد طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی کشور از جمله دیوان محاسبات، اعلام شده است و دستگاه‌های امنیتی نیز گزارش‌های مشابهی داده‌اند و برخی آقایان این مسئله را طی نامه‌ای خدمت آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند.
زاکانی گفت: وقتی می‌بینید در قیمت‌گذاری صرفه و صلاح در نظر گرفته نشده، شرکت کرسنت صلاحیت‌های لازم را نداشته و آلمان و انگلیس و آمریکا علی‌رغم مخالفت با همه قراردادهای ما، با این قرارداد مخالفت نکرده‌اند، نقطه تحویل گاز در آب‌های سرزمینی ما در جزیره ابوموسی خلاف آن چیزی که منافع ملی ما اقتضا می‌کند و دستگاه‌های امنیتی ما آن را به‌صراحت عنوان کرده‌اند، مشخص می‌شود واقعیت این قرارداد چیست.
* 15 اشکال اساسی قرارداد کرسنت
وی بابیان اینکه 15 مورد از این قبیل اشکالات وجود داشت، گفت: یک مشکل مربوط به فرمول و نحوه قیمت‌گذاری بود، چنانکه با افزایش قیمت نفت سود کرسنت به‌شدت افزایش می‌یافت و این اصلاً قابل مقایسه با سود شرکت نفت از اجرای این قرارداد نبود.
زاکانی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس پاسخی به این 15 اشکال نداده است، گفت: وقتی آقای زنگنه برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس آمده بودند، من درباره همین اشکال فرمول قرارداد از ایشان پرسیدم،‌ اما ایشان پاسخی نداد.برخاست و گفت فرصت ندارم و جلسه را ترک کرد و فرصت به طرح 14 سؤال دیگر نرسید.
* فعالیت 4 گروه دلال در انعقاد کرسنت
وی بابیان اینکه 4 گروه دلال در کرسنت فعال بوده‌اند، گفت: بخش اول دلالی مربوط به کسی است که به‌ازای هر 48 سنت بهای گاز، 8 سنت آن را دریافت می‌کرده است.
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: فرد یا گروه دوم یک یا 1.5 درصد از اصل فروش را باید دریافت می‌کرد و گروه سوم، عباس یزدان‌پناه یزدی و مهدی هاشمی بودند که دلالی را از سال 79 تا 81 برعهده گرفتند و گروه چهارم نیز علی ترقی‌جاه بود که دلالی را از سال 83 شروع کرد.
وی با تأکید بر اینکه هویت دو گروه اول دلالی مشخص نیست، گفت: در سندی که بین مهدی هاشمی و حمید جعفر مدیرعامل کرسنت تنظیم شده و پلیس ضد کلاهبرداری انگلیس SFO از دفتر عباس یزدی در لندن کشف و به مراجع بین‌المللی ارائه داده و این اسناد از طریق آنها به ایران داده شده، به این دو گروه اشاره شده است.
وی تصریح کرد: در همین سند به آقای مهدی هاشمی به‌صورت کاملاً شفاف اعلام شده است که حق نداری نسبت به ماهیت گروه اول که 8 سنت از 48 سنت را دریافت می‌کرد، کاوش و جست‌وجو  کنی، اما در همان سند ذکر کرده‌اند که می‌توانی با گروه دوم که یک تا 1.5 درصد قرارداد را به‌عنوان حق دلالی می‌گیرند، وارد مذاکره بشوی و هر میزان که از این یک تا 1.5 درصد کم کردی، در حساب مشترکی در امارات به‌صورت 50-50 برای شما سرمایه ‌گذاری می‌شود.
* بی‌توجهی بازرسی کل کشور و نهادهای امنیتی به یک سند مهم
زاکانی بابیان اینکه این سند در سال 87 به بازرسی کل کشور داده شده است، گفت: چرا بازرسی کل کشور از سال 87 فعال نشد و این اسناد را ترجمه نکرد و نسبت به این اسناد بی‌توجهی شد؟ آقای پورمحمدی باید پاسخ‌گو باشد.
وی افزود: تأسف دیگر آن است که دستگاه‌های امنیتی از سال 87 کاوش نکردند که این دو گروه دلال چه کسانی هستند و در این باره دستگاه‌های امنیتی نیز باید پاسخ‌گو باشند.
زاکانی ادامه داد: بخش بعدی مربوط به فساد تأسیس شرکت داناگاز است که با ادعای ثروت افسانه‌ای 50 میلیارد دلاری شرکتی تأسیس شده که منافع کرسنت را به سرمایه‌گذاران بدهد و همین جعفر عده‌ای را مشارکت داد و پایه نادرست جدیدی را وارد بازی طرفین قرارداد کرد.
* اعتراف وکلای مدیرعامل کرسنت به فساد در این قرارداد
وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از این دلالی و فساد معلوم شده و درباره کشف بخشی از آن هم کاهلی شده و معلوم نشده است، اما اصل فساد قطعی است. چنانکه در سال 91 در رسیدگی دیوان لاهه به این پرونده، عباس یزدی به بخش‌هایی از فساد لاجرم اعتراف کرده و وکلای حمید جعفر هم در دیوان اعتراف کردند، اما استدلال می‌کردند که این فساد به اصل قرارداد ضربه نمی‌زند، اما وجود فساد در این قرارداد را می‌پذیرفتند.
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: نکته سوم دخالت دبیرخانه شورای امنیت ملی در سال‌های 80 و 81 و نامه‌نگاری‌های آقای روحانی به‌عنوان دبیر شورا با آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت است؛ اصل دلیل ورود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به واسطه نقطه تحویل گاز در اطراف جزیره ابوموسی و اتفاقاتی است که در این مسیر در سال 83 و 84 رخ داد.
وی اضافه کرد: ما در بررسی‌های متعددی که در مجلس داشتیم، مکرراً تخلفات وزارت نفت آقای زنگنه و حراست این وزارتخانه را مشاهده کردیم و به این نکته رسیدیم که در این باره کتمان حقایق به‌صورت دامنه‌دار اتفاق افتاده است، تا جایی که نهایتاً نیروهای دریایی از نصب تجهیزات در نقطه تحویل ممانعت کرد و کار به شورای عالی امنیت ملی کشید.
زاکانی در تشریح نحوه ورود شورای عالی امنیت ملی به این پرونده، گفت: این اتفاق در دو مرحله رخ داد که مرحله اول مربوط به نامه‌های آقای روحانی بود که بی‌پاسخ ماندند و مرحله دوم مربوط به زمانی بود که ورود شورا و بازرسی کل کشور باعث توقف کل قرارداد برای بررسی در سال 84 شد.
* اسنادی که به بازداشت دلال چهارم کرسنت منجر شد
وی در ادامه اظهار داشت: در بررسی‌ها هم اشکالات قرارداد بیشتر مشخص شد و هم بخشی از فساد قرارداد کشف شد که باعث دستگیری علی ترقی‌جاه به‌عنوان دلال چهارم این قرارداد شد و اسنادی که از بانک‌های مربوطه به‌دست آمد مشخص کرد ترقی‌جاه چه میزان از حمید جعفر پول گرفته و در مقابل چه تعهدات متقابلی به وی داده است.
نماینده ادوار مجلس گفت: از جمله این تعهدات آن بود که در 27 اردیبهشت سال 84 قراردادی بستند و بنا شد ایشان مقدمه دیدار حمید جعفر با زنگنه را فراهم کند که در 6 خرداد 84 یعنی کم‌تر از دو هفته بعد این اتفاق افتاد.
وی افزود: در ادامه مسیر بررسی‌ها برای دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، فساد قرارداد آشکار شد و جلوی قرارداد برای بررسی بیشتر گرفته شد، چنانکه شورای عالی امنیت ملی و بازرسی کل کشور دنبال کردند که جلوی اجرای قرارداد گرفته شود.
طبق گزارش دستگاه‌های نظارتی، در قرارداد کرسنت ۴۳ میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم/ فساد از سر و روی این قرارداد می‌بارد 
* 6 الحاقیه‌ای که ایران را در قرارداد کرسنت مسلوب‌الید کرد
وی در ادامه بابیان اینکه بعد از عقد قرارداد 6 الحاقیه به آن خورده است، گفت: در هر الحاقیه یک گروه دلال مداخله کرده‌اند و مشکلاتی را که می‌توانست در قرارداد برای طرف خارجی ایجاد شود را حذف کرده و ایران را در این قرارداد مسلوب‌الید کردند.
زاکانی ادامه داد: در الحاقیه پنجم بند فورس‌ماژور قرارداد حذف شده است و در عین حال با توجه به اینکه میادین نوسانات و رفتارهای متفاوت دارند و این می‌توانست به نفع ما مورداستفاده قرار گیرد نیز در الحاقیه پنجم حذف شد.
وی افزود: در عین حال کرسنت باید از شرکت آب و فاضلاب شارجه مجوز می‌آورد و هم تضمین اولیه مالی می‌گذاشت که به هیچ‌کدام عمل نکرد و ما می‌توانستیم بر مبنای اصل، قرارداد را باطل کنیم، اما در الحاقیه ششم که با شتاب‌زدگی در انتهای صدارت آقای زنگنه بسته شد، ما از بسیاری از موارد ازجمله حق ابطال قرارداد محروم شدیم و این نیز جزو تعهداتی بود که علی ترقی‌جاه به حمید جعفر داده بود.
وی تأکید کرد: از ظرفیت‌های همین قرارداد ناقص هم استفاده نکردیم که عامل فساد در این مسئله کاملاً دخیل بود.
*تشکیل پرونده قضایی برای قرارداد کرسنت/ تشکیل آخرین پرونده برای زنگنه
بر اساس این گزارش  علیرضا زاکانی در ادامه نشست خبری پیدا و پنهان کرسنت گفت: بخشی از این پرونده مربوط می‌شود به شکایت حمید جعفر که در سال 2009 یا 88 مطرح شد که بر این اساس باید گازی که به این شرکت تحویل می‌دادیم اما تحویل داده نشد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این شکایت مسیر جدیدی را در دادگاه لاهه آغاز کرد، گفت: بر این اساس روند عقد قرارداد در دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و حمید جعفر و وکلای آن در این رابطه کار جدی‌ای را آغاز کردند اما از طرف دیگر در ایران نیز لوایحی تنظیم شد که این لوایح مستند و مطقن نشان می‌داد که در جریان عقد قرارداد کرسنت فساد رخ داده و این فساد نیز بر متن قرارداد تاثیر گذار بوده است.
زاکانی با تاکید بر اینکه گری فیت سرداور استرالیایی نیز به این موضوع پی برد و اذعان کرد که در انعقاد این قرارداد فساد وجود داشته است، موجب شد که این پرونده به نفع ایران پیش رود تا جایی که آقای عباس یزدان‌پناه یزدی در سال 91 از طریق ویدئو کنفرانس در دادگاه حاضر شد و توضیحاتی داد اما به یکباره در جلسه بعدی حاضر نشد و از آن سال تاکنون ناپدید شده است و خبری از وی نیست.
وی با اشاره به اینکه در جریان پرونده کرسنت 4 پرونده قضایی نیز تشکیل شده است، اظهار کرد: یک پرونده منجر به صدور رأی شده که بر این اساس جناب آقای رکن‌الدین جوادی و میرمعزی که هر دو از مدیران سابق شرکت ملی نفت ایران هستند، محکوم شده‌اند اما پرونده‌های دیگر همچنان مفتوح است و دستگاه قضایی ما که در گذشته جدیت خود را در رسیدگی به پرونده‌های فساد آلود نشان داده است باید به این پرونده‌ها نیز رسیدگی کند.
زاکانی خاطرنشان کرد: یک پرونده از میان پرونده‌های مفتوح موجود نیز مربوط به وزیر نفت است که باید به این پرونده نیز رسیدگی شود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی پرونده کرسنت از سال 92 یعنی از زمان پیروزی جناب آقای روحانی تاکنون گفت: بعد از سال 92 پرونده کرسنت در دادگاه لاهه به سمتی رفت که این مسیر نشان می‌داد ایران برنده این پرونده نخواهد بود.
*انحراف داوری لاهه با انتصاب دوباره زنگنه در نفت
زاکانی ادامه داد: در سال 92 به جناب آقای روحانی گفته شد که اگر آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت معرفی شود و ایشان نیز از مجلس رأی اعتماد بگیرد قطعاً در دادگاه داوری لاهه بازنده هستیم زیرا در گذشته اعلام شده است که افرادی موجب شده‌اند که این پرونده فساد آلود منعقد شود که با معرفی جناب آقای زنگنه بوده و با بازگشت کسانی که قرارداد کرسنت را منعقد کرده‌اند عملاً ادعای فساد رد می‌شود بنابراین کسانی که امروز می‌گویند ما در پرونده کرسنت بازنده هستیم مقصر اصلی خودشان هستند.
وی با اشاره به اینکه با حضور جناب آقای زنگنه علامت ابهام و سوال ایجاد می‌شود که چطور امکان دارد متهمان و مظنونان اصلی پرونده دوباره به رأس کار بازگشته‌اند، گفت: بازگشت این افراد بزرگترین خطایی بود که صورت گرفت بنابراین آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند.
وی با اشاره به اینکه در دادگاه لاهه از سال 92 تا امروز ما شاهد دخالت مستقیم کرسنت و ساخت اسناد جعلی بوده‌ایم، گفت: این اسناد می‌خواهد اعلام کند که این قرارداد یک قرارداد ممتاز و عالی است.
زاکانی ادامه داد: بعد از شروع کار آقای زنگنه در سال 92 ما مواجه شدیم با مصاحبه‌ها و مقاله‌هایی که استدلال می‌کرد قرارداد کرسنت یک قرارداد ممتاز و عالی است. پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت اطلاعات مشخص شد که یک شبکه که توسط شرکت کرسنت اداره می‌شود این مصاحبه‌ها و مقالات را تنظیم کرده و با پرداخت پول و چک آنها را در هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های ایران منتشر می‌کرد که این اسناد نیز در اختیار شورای عالی امنیت ملی کشور قرار گرفت و همچنین به دادگاه لاهه نیز فرستاده شد که بر این اساس عده‌ای از این افراد بازداشت شدند.
*خاموشی آخرین کورسوی امید در لاهه با اظهارات اقدامات نفتی ها
این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: ما در مهرماه و در آستانه آخرین دادگاه لاهه بر اساس ادعای حمید جعفر هستیم به طوریکه قرار است در آبان‌ماه این دادگاه برگزار شود و باید پرسید که چرا جناب آقای کاردور چنین صحبتی را مطرح می‌کند و از قرارداد کرسنت تعریف و تمجید می‌کند. این موضوع می‌تواند آخرین کورسوی امید ایران را برای رسیدن به حق خود نابود کند و مشکلات بعدی را ایجاد کند بنابراین دستگاه‌های امنیتی باید به اطلاع آقای کاردور برسانند که ایشان خواسته یا ناخواسته منافع ملی کشور را ضایع نکند.
زاکانی با اشاره به اینکه جناب آقای نوری داور ایرانی دادگاه لاهه نیز با فشار وزارت نفت تغییر پیدا کرده و هم‌اکنون یک فرد پاکستانی نماینده ایران در این دادگاه است، گفت: در گذشته نیز وزارت نفت به آقای نوری فشار آورد که استعفا دهد و اکنون نیز فردی را که از ابتدا در جریان پرونده بوده و کاملاً نسبت به آن اشراف داشت را تغییر داد که این موضوع نیز می‌تواند برای ایران مخاطراتی داشته باشد.
زاکانی تصریح کرد: اشکالات بسیار جدی در مجموعه حقوقی دولت وجود دارد که به عنوان نمونه قاعده از پیش بازندگی ایران است که این موضوع باید هرچه سریعتر برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه براساس تصمیم شورای اقتصاد گاز میدان سلمان باید به منطقه عسلویه بابت شیرین‌سازی ارسال می‌شد اما براساس تصمیم وزارت نفت به شرکت کرسنت واگذار شد، ادامه داد: اگر تصمیم شورای اقتصاد اجرایی می‌شد چیزی حدود 56 میلیارد دلار سود عاید ایران می‌شد.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: امروز در معرض محکوم شدن پرونده کرسنت هستیم که می‌تواند خسارت‌های بعدی از جمله خسارت در صادرات گاز ایران به ترکیه و حتی پاکستان را به همراه داشته باشد زیرا ترکیه بارها از ایران بابت اینکه قیمت گاز منطقه‌ای است و قیمت صادرات گاز ایران به کرسنت بسیار پایین است، از ایران در داوری شکایت کرده است.
*وزارت نفت در پی تفاهم زینانبار دیگری با کرسنت است
زاکانی با اشاره به اینکه براساس آخرین اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، وزارت نفت به دنبال تفاهم با شرکت کرسنت است، گفت: این موضوع نیز می‌تواند فسادآلود باشد،بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی در این زمینه نیز ورود پیدا کنند تا مشکلات بعدی برای کشور به وجود نیاید.
وی با اشاره به اینکه مسیری که وزارت نفت و بخش حقوقی آن دنبال می‌کند درست نیست، گفت: ما باید به سمت شفافیت حرکت کنیم و این شفافیت کشور را از یک خطر بزرگ نجات خواهد داد.
*شورای عالی امنیت ملی به اظهارات کاردور رسیدگی کند
زاکانی ادامه داد: دولت یک مسیر انسداد در اطلاع‌رسانی این پرونده را در پیش گرفت که می‌تواند آسیب جدی به کشور وارد کند و ما در دیداری که با جناب آقای شمخانی داشتیم این موضوع را اعلام کردیم که ایشان پاسخ داد این موضوع مربوط می‌شد به آن دسته از کسانی که اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار می‌دادند و الا شفافیت در اطلاع‌رسانی این قرارداد باز است. بنابراین من همین جا اعلام می‌کنم که شورای عالی امنیت ملی باید به گفته‌های جناب آقای کاردور نیز رسیدگی کند.
زاکانی در پایان گفت: من خوشحال می‌شدم که وزیر نفت یا یک مقام مسئول از این وزارتخانه در این جلسه حاضر می‌شد و به سوالات و ابهاماتی که برای منتقدان وجود داشت پاسخ می‌دادند اما می‌بینیم که متاسفانه این دوستان عزیز حتی در زمانی که کشور نیز در معرض خسارت چندین ده میلیارد دلاری است، پاسخگو نیستند.
*
وی در ادامه با بیان اینکه قرارداد میدان مبارک مربوط به سال 1969 بوده است، گفت: قرارداد با BOTS آمریکا برای 40 سال منعقد شده است که در سال 88 باید خاتمه می‌یافت و قرارداد کرسنت امکان می‌داد که برای 25 سال دیگر با توجه به نقطه تحویل شرایط استعماری قبلی به ما تحمیل شود.
زاکانی افزود: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی یک تصمیم جدی گرفت و پرونده را بست و آب‌های سرزمینی ما از حضور آنها خالی شد.
وی اضافه کرد: متأسفانه در گذشته وقتی مسئولان ما می‌خواستند روی سکو مبارک بروند باید به شارجه می‌رفتند و حتی آقای حمید جعفر مسئولان ما را از طریق شارجه روی سکو مبارک برده بود.
زاکانی اظهار داشت: در سال 84 وقتی می‌خواستند تجهیزات روی این سکو را نصب کنند،حراست وزارت نفت اطلاع نداد و نوشت که این امر متعارف و مطابق قرارداد بوده است اما در عمل کشتی‌های مربوط به نصب سکو توسط نیروهای نظامی توقیف شدند و خلاف بودن این اقدام کاملاً اثبات شد.
* کشور از عدم رسیدگی سریع به پرونده‌هایی مانند کرسنت متضرر می‌شود
وی اظهار داشت: دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی سریع به این موضوعات را دارد و کشور از عدم رسیدگی سریع به چنین پرونده‌هایی متضرر می‌‌شود چنانچه بند خوشحال شدم که آقای اژه‌ای فرمودند کار تمام شده است.
زاکانی با بیان اینکه موضوع این پرونده مافوق رسیدگی برای بقیه پرونده‌هاست، گفت: رسیدگی به یکی از پرونده‌هایی مانند این باعث می‌شود که کشور برای سالیان سال بیمه شود.
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: این یک پرونده است که آینده کشور را متأثر می‌کند و در کنار آن پرونده‌هایی مانند استات‌اویل، توتال و امثال آن وجود دارد که متأسفانه افرادی که این خطاها را کردند سابقه‌دار و حرفه‌ای هستند و اعمال نفوذ می‌کنند و ما یقین داریم که با اعمال نفوذ تلاش می‌کنند این پرونده‌ را به دست زمان بسپارند تا از خاطره‌ها محو شود و دچار اطاله دادرسی شده و بررسی نشود و آنها کار خودشان را انجام دهند.
* پرونده مفتوح وزیر نفت درباره کرسنت باید رسیدگی شود
وی با تأکید بر اینکه باید برخورد قاطعانه و عادلانه‌ای با این پرونده اتفاق بیفتد، گفت: دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید نقش آقای زنگنه در این پرونده را شفاف کند و به پرونده مفتوح آقای زنگنه در این باره رسیدگی کنند. 
زاکانی تأکید کرد: ما ضرر زیادی از بی‌تدبیری در ماجرای معرفی ایشان به مجلس به عنوان کاندیدای تصدی وزارت نفت کردیم و این مسأله چالش بزرگی برای ما ایجاد کرد. 
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه کسانی حتی حکم محکومیت هم گرفتند اما در ادامه این روند غلط تأثیرگذار هستند،‌ گفت: همه این اسناد در دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور وجود دارد اما سؤال این است که چرا به آن رسیدگی قاطع نمی‌شود و ما مجبور می‌شویم با مردم در این باره صحبت کنیم.
* با بالا رفتن قیمت نفت ضرر ایران از قرارداد کرسنت تصاعدی بالا می‌رود
وی اظهار داشت: آقای کاردر گفته بودند که چون قیمت نفت بالا رفته می‌توانستند بازنگری در قیمت‌گذاری انجام دهند اما ایشان دقت نکرده بود که فرمول قرارداد برای هفت سال ثابت بوده و بعد از آن هم جوری تعیین شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شیب سود کرسنت بسیار تند و شیب سود ما بسیار کند بالا می‌رود و سود او بسیار بیشتر از سود ما خواهد شد. 
زاکانی ادامه داد: ما وقتی گاز را فروختیم قیمت آن 20 درصد قرارداد ما با سایر کشورها بوده است و از طرفی 26 درصد قیمتی بوده که امارات از قطر گاز می‌خریده و یک سیزدهم قیمتی بوده که روسیه به اروپا گاز می‌داده است؛ بله، ما می‌دانیم که مؤلفه‌های مختلف در قیمت‌گذاری دخیل هستند اما هیچ کدام از این مؤلفه‌ها نمی‌توانستند باعث چنین قیمت‌گذاری پایینی شوند.
نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: فساد و موارد مربوط به آن مانند کوه یخ است که تنها بخشی از آن به چشم می‌آید و بقیه آن زیر آب است و  این وظیفه دستگاه‌های امنیتی و قضایی است که آن را شفاف کنند.
* کسانی که کرسنت را دنبال می‌کنند با اهانت‌های مدیران نفت از میدان خارج نمی‌شوند
وی تصریح کرد: مسئولان وزارت نفت اگر علاقه‌مند باشند می‌توانیم به صورت تخصصی وارد بخش‌های مربوط به کرسنت بشویم و خود آنها هم حضور داشته باشند و پاسخ بدهند و افکار عمومی که برای منافع ملی اهمیت قائل هستند از این موارد مطلع شوند. 
زاکانی تأکید کرد: کسانی که برای منافع ملی اهمیت قائلند و چنین مواردی را دنبال می‌کنند با تشرها و اهانت‌های آقای کاردر و دوستانشان از میدان خارج نمی‌شوند. 
نماینده ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تغییر نکردن قیمت بر اساس مفاد قرارداد، گفت: اگر امکان چنین تغییر قیمتی وجود داشت و اقدام نشد همین دوستانی که در وزارت نفت چوب دوی امدادی را از این آقایان گرفتند و البته با آنها هم ارتباطات بسیار خوبی دارند باید به وظیفه‌شان عمل می‌کردند و نکردند. 
وی تصریح کرد: ما در آن زمان در مجلس بودیم و کرسنت یک موضوع خیلی محرمانه شمرده می‌شد و از دست ما دور نگه داشته می‌شد و به آن دسترسی نداشتیم و متأسفانه وقتی قرارداد برای ما معلوم شد که از طریق دستگا‌ه‌های بین‌المللی بعضی اسناد آن فاش شد و مجبور شدند درباره آن توضیح دهند و باید تأکید کنم این گونه محرمانه‌سازی‌ها و کتمان حقایق چنین عواقبی را هم به دنبال دارد.
* مذاکرات کردان با کرسنت ابتر ماند
زاکانی گفت: مذاکره آقای کردان با کرسنت ابتر ماند چون نتوانستند به توافق برسند و کار به انتها نرسید.
وی افزود: کرسنت راهی را دنبال کرده و عده‌ای هم داخل کشور به او کمک کردند و ضرر بزرگی به کشور وارد شد اما برای یک عده این مسأله اصلاً مهم نیست و تنها چیزی که برای آنها مهم است آن است که خطای گذشته را پنهان کرده و از آن دفاع کنند و آن را تکرار کنند.

زاکانی گفت: از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود. باید دستگاه قضایی رسیدگی جدی و سریع بکند. این موضوعش، مافوق رسیدگی به سایر پرونده‌هاست.

 «به نظر من دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی سریع نسبت به این موضوع دارد و از عدم رسیدگی سریع دستگاه قضایی، کشور متضرر چند ده میلیارد دلاری می‌شود. باید دستگاه قضایی رسیدگی جدی و سریع بکند. این موضوعش، مافوق رسیدگی به سایر پرونده‌ها است. به آن پرونده‌ها هم رسیدگی کند، ولی اگر دستگاه قضایی به یکی از پرونده‌های مفتوح کرسنت را حکم دهد، کشور برای سالیان سال بیمه خواهد شد.»

وی افزود: «این پرونده نباید در کنار چندین میلیون پرونده دیگر که در سال تشکیل می‌شود، قرار گیرد. این پرونده ای است که آینده کشور به آن مربوط می‌شود. هم این پرونده و هم موضوعاتی چون استات اویل و توتال. موضوعاتی که می‌توان برای آن پرونده باز کرد. »

 یک زندگی

زینب اسلامی، زنی ۳۵ ساله در قائم‌شهر استان مازندران است که ۴ سال پیش، پس از بدنیا آمدن فرزند دومش “مائده” به بیماری خود پی برد; ALS. ALS یک بیماری عصبی پیشرونده و صعب‌العلاج است که سبب زوال تدریجی سلول‌های عصبی‌ ماهیچه‌ها می‌شود. تکلم با سرعت کم، دشواری در تنفس و بلع، خنده و گریه‌های غیر ارادی و از دست دادن توانایی‌های حرکتی از عوارض این بیماری‌ست. وی که همواره در همه‌ امور کشاورزی و باغداری به همسرش کمک شایانی می‌کرد به مرور با پیشرفت بیماری خانه‌نشین شده، بطوری که اکنون برای انجام کارهای معمول خود نیاز به پرستار تمام وقت دارد ولی مادر،همسر و فرزندانش وظیفه‌ی پرستاری او را بدوش می‌کشند.