نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ مرداد ۲۸, شنبه

مصدق!

 
(تصاویر) مصدق در دادگاه 

.
 
(تصاویر) مصدق در دادگاه
 (تصاویر) مصدق در دادگاه
(تصاویر) مصدق در دادگاه

 

 
(تصاویر) مصدق در دادگاه 
(تصاویر) مصدق در دادگاه
.
 

 (تصاویر) مصدق در دادگاه
.

شاه پس از استقبال در فرودگاه و مسیرهای تعیین شده به کاخ سعدآباد رفت و در همان جا پذیرای خبرنگاران و عکاسان مختلف شد؛ او در حالیکه با ژست پیروزمندانه سیگار می‌کشد در مقابل دوربین عکاسان قرار گرفت و به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد؛


 شاه پس از استقبال در فرودگاه و مسیرهای تعیین شده به کاخ سعدآباد رفت و در همان جا پذیرای خبرنگاران و عکاسان مختلف شد؛ او در حالیکه با ژست پیروزمندانه سیگار می‌کشد در مقابل دوربین عکاسان قرار گرفت و به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد؛ "کارول میدانس" یکی از عکاسانی بود که آن روز برای عکسای از شاه به کاخ دعوت شده بود. عکس های او به خوبی محمدرضا شاه در حالیکه احساس پیروزی می کند را نشان می‌دهد. در این عکس های تیمسار نصیری یکی از عوامل اصلی کودتا و حامل نامه نخست وزیری زاهدی برای مصدق در روز 25 مرداد در کنار شاه حضور دارد. فرادید این آلبوم نایاب را به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد منتشر می‌کند.

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد

تصاویر/ محمدرضا شاه پس از کودتای 28 مرداد
در 25 مرداد و سه روز قبل از کودتا شاه در فرمانی که ارتشبد زاهدی را به عنوان نخست وزیر معرفی می کرد اولین گام عملی برای عزل مصدق و کودتا را برداشت. مصدق پس از دیدن دستخط شاه آن را نپذیرفت؛ شاه در این زمان از کشور فرار کرد و منتظر به نتیجه رسیدن کودتا شد.  

سه روز پس از گام اول مرحله دوم عملیات آغاز شد و کیم روزولت فرمانده عملیات در صبح این روز با دادن پول به ارتشیان، ولگردان و اوباش تهران آنها را علیه دولت به خیابان ها کشاند.

مرحله نهایی عملیات با انتقال ارتشیان وفادار به شاه توسط تانک ها و ماشین های مستشاران امریکایی به درب خانه مصدق و تصرف آن انجام شد؛ نیروهای کودتاگر با ورود به خانه مصدق دست به غارت آن زدند آنطور که به روایت خبرنگار روزنامه کیهان "ظرف چند دقیقه خانه کاملا ویران و با خاک یکسان شد و هیچ‌ چیزی که به کوچکترین دردی بخورد، باقی نماند". 




(تصاویر) غارت خانه دکتر مصدق به دست کودتاگران

مظنون اصلی حمله بارسلون احتمالا فراری است

 
پلیس همچنان در جستجوی "یونس ابویعقوب" ۲۲ ساله است که ممکن است راننده خودروی ونی باشد که در بارسلونا استفاده شد.
 
کشته شدن مظنونان اصلی حملات اسپانیا 

تصویری که پلیس از چهار مظنون منتشر کرد 


مظنون اصلی حمله بارسلون احتمالا فراری است

پلیس اسپانیا می‌گوید تردید دارد که موسی الکبیر که تاکنون به عنوان مظنون اصلی شناخته می‌شد راننده خودرویی بوده باشد که در بلوار رامبلا به عابران حمله کرد. در این حمله ۱۳ نفر کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند.
Barcelona Trauer und Gedenken nach Terroranschlag (Reuters/S. Perez)
تحقیقات پلیس اسپانیا درباره حمله تروریستی بعد از ظهر پنجشنبه (۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد) در بارسلون ادامه دارد. رئیس پلیس کاتالان می‌گوید تردید دارد که موسی الکبیر، جوان ۱۷ ساله، مظنون اصلی و راننده خودروی مهاجم در بلوار رامبلا بوده باشد.
به گفته پلیس اسپانیا موسی الکبیر یکی از پنج نفری است که در شهر کمبریلز، واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون، به دست پلیس کشته شده است. اکنون پلیس می‌گوید شواهد کافی در دست نیست که نشان دهد موسی الکبیر در پشت فرمان خودرویی بوده که در بلوار رامبلا مردم را زیر گرفت.
علاوه بر آن، این موضوع نیز هنوز مبهم است که موسی الکبیر چطور می‌توانسته پس از حمله بارسلون، خود را به شهر کمبریلز  برساند.
در حمله بعد از ظهر پنجشنبه راننده یک خودروی ون با هجوم به عابران پیاده در خیابان پررفت‌وآمد "رامبلا" در مرکز بارسلون، ۱۳ نفر  را کشت و بیش از ۱۲۰ نفر را زخمی کرد.
بر اساس گزارش‌های پلیس، راننده خودرو بیش از ۵۰۰ متر در میان جمعیت حاضر در  بلوار پیش رفته و هر که را در مقابلش بوده زیر گرفته است. قربانیان و زخمی‌شده‌ها از ۳۵ کشور مختلف هستند.
داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است. این گروه روز شنبه اعلام کرد که "دو واحد جهادی" حملات اسپانیا را طراحی و اجرا کرده‌اند.
مظنون اصلی، جوانی ۲۲ ساله از مراکش
در حال حاضر توجه پلیس کاتلان روی جوان ۲۲ ساله‌ای متمرکز شده که اهل مراکش است و برادر یکی از ۵ نفری است که در شهر کمبریلز به دست پلیس کشته شدند. به گفته پلیس این فرد در شهر "ریپول"، در ۱۰۰ کیلومتری شمال بارسلون، زندگی می‌کرده است.
بر اساس گزارش‌های تایید نشده جوان ۲۲ ساله‌ای که اکنون به عنوان مظنون اصلی مورد توجه پلیس است، در حال فرار به سوی فرانسه است و ممکن است اکنون دیگر مرز اسپانیا و فرانسه را پشت سر گذاشته باشد.
بازرسان تحقیق بر این باورند که حملات بارسلون و کمبریلز احتمالا به‌وسیله یک گروه سازمان‌یافته ۱۲ نفره طراحی و اجرا شده است. پلیس هم‌چنین بر این گمان است که این هسته ترورهای بزرگ‌تری برنامه‌ریزی کرده بود. ۵ نفر از اعضای این گروه در کمبریلز کشته شده‌اند، ۴ نفر نیز بازداشت شده و در چنگ پلیس هستند. پلیس در جستجوی سه عضو باقی‌مانده این گروه است.
گفته می‌شود یک یا دو نفر از افرادی که پلیس در جستجوی آنهاست ممکن است در انفجار رخ داده در یک خانه در "آلکانار"(Alcana) در روز چهارشنبه (۱۶ اوت) کشته شده باشند. مقا‌م‌های پلیس احتمال می‌دهند که اعضای گروه در این خانه در حال آماده کردن مواد منفجره برای یک عملیات بزرگتر در بارسلون بوده‌اند.
همچنین پلیس اسپانیا در نخستین ساعات روز شنبه محل سکونت یکی از امامان مسجد در شهر ریپول را بازرسی کرد. روزنامه اسپانیایی "ال پایس" گزارش داده که پلیس در این جستجو به دنبال آثار "دی‌ان‌‌ای" بود. احتمال داده می‌شود که یکی از اجسادی که در خانه‌ منفجرشده در "آلکانار" پیدا شده، متعلق به یک روحانی بوده است.

۱۳ کشته و بیش از ۵۰ زخمی در حمله تروریستی در بارسلون اسپانیا

۱۳ کشته و بیش از ۵۰ زخمی در حمله تروریستی در بارسلون اسپانیا

یک خودروی باری در شهر بارسلون اسپانیا خود را به جمعیت زد. در این حمله دست‌کم ۱۳ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. این حمله در یکی از خیابان‌های مرکزی بارسلون رخ داده و پلیس می‌گوید حمله تروریستی بوده است.
Spanien Barcelona Lieferwagen fährt in Menschenmenge (picture-alliance/AP Photo/O. Duran)
یک خودروی باری متوسط (ون) بعد از ظهر روز پنجشنبه (۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد) خود را به میان عابران در بلوار "رامبلا" زده و دهها نفر را زخمی کرده است.
"خواکیم فورن"، وزیر داخله ایالت کاتالان اسپانیا شامگاه پنجشنبه در شبکه توئیتر نوشت، در این حمله تروریستی دست‌کم ۱۳ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.
پلیس اسپانیا پیشتر از یک کشته و ۳۲ زخمی خبر داده بود. آخرین خبرها حاکی است که یک مظنون در ارتباط با این حمله بازداشت شده است.
بلوار معروف "رامبلا" از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مناطق توریستی شهر بارسلون است. راننده ون پس از زیر گرفتن شمار زیادی از عابران از خودرو خارج شده و فرار کرده است.
گزارشگر یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسپانیا، از حضور گسترده پلیس و تعداد زیاد آمبولانس در محل خبر داده است. پلیس منطقه را محاصره کرده و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های شهری نزدیک محل حادثه نیز بسته شده‌اند. پلیس از مردم خواسته است که از ورود به خیابان‌های "رامبلا" و "پلازا کاتالونیا" خودداری کنند.
شاهدان عینی می‌گویند که آمدوشد در مرکز شهر بارسلون متوقف شده است و فروشگا‌هها در بلوار رامبلا نیز بسته شده‌اند.
روزنامه‌های اسپانیایی "ال ‌پائیس" و "ال پردیکو" گزارش داده‌اند که دو فرد مسلح در یکی از رستوران‌های منطقه وقوع حادثه پناه گرفته‌اند. گفته می‌شود این دو فرد حاضران در رستوران را به گروگان گرفته‌اند 
"ال ‌پائیس" پیشتر گزارش داده بود که راننده خودروی مهاجم پیاده پا به فرار گذاشته است. 
ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفته است، همه‌های مقام‌های دولت او در تماس با مقام‌های بارسلون هستند.

در همین زمینه:

پلیس فنلاند: هدف حمله تروریست مراکشی فقط زنان بودند

به نظر پلیس فنلاند جوانی که در تورکو با چاقو دو نفر را به قتل رساند، انگیزه تروریستی داشته است. به نظر پلیس او به عمد تنها زنان را هدف حمله قرار داده است. او جوانی ۱۸ ساله و با اصلیت مراکشی است.
Finnland Nach dem Messerangriff in Turku (Reuters/Lehtikuva/V. Moilanen)
به گفته مقامات پلیس فنلاند مرد جوانی که روز جمعه (۱۸ اوت) با چاقو در مرکز شهر تورکو به مردم حمله کرد، نه بدون هدف بلکه به صورت آگاهانه و گزینشی به زنان حمله کرده است.
تنها دو نفر از افرادی که مورد حمله قرار گرفتند مرد هستند، و آنها نیز به نحوی با او در کشمکش بودند.
طبق گزارش‌ها عامل حمله هنگام حمله به مردم فریاد "الله اکبر" سر داده که پیوند او را با جهادگرایان نشان می‌دهد.
به گفته پلیس فنلاند او با انگیزه تروریستی قصد داشته عده هرچه بیشتری از مردم عادی را به قتل برساند.
در این حادثه دو زن فنلاندی به قتل رسیدند و ۸ نفر مجروح شدند که ۴ نفر از آنها همچنان در بخش اورژانس بستری هستند.
دستگیری "همدستان" تروریست
فرد تروریست جوانی ۱۸ ساله و اهل مراکش است. او پس از گلوله خوردن از ناحیه پا توسط مأموران پلیس دستگیر شد.
در همین رابطه پلیس ۴ نفر را به ظن ارتباط با مهاجم دستگیر کرده که همگی اهل مراکش هستند.
برای یک نفر دیگر نیز از طریق پلیس بین‌المللی حکم بازداشت صادر شده، زیرا گفته می‌شود که او خارج از فنلاند زندگی می‌کند. از ارتباط این افراد با عامل حمله چیزی گفته نشده است.
پناهجویان مقیم فنلاند، در اکسیون‌هایی بیزاری خود را از عاملان تروریسم نشان داده، همبستگی خود را با مردم فنلاند و بازماندگان قربانیان ابراز کرده‌اند.

ترامپ درباره این حملات، بار دیگر جنجال آفرید.

ترامپ درباره این حملات، بار دیگر جنجال آفرید.
Spanien Schweigeminute für die Opfer des Anschlags in Barcelona (Reuters/S. Perez)
حملات تروریستی مرگبار اسپانیا دست‌کم ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح بر جای گذاشت. این حملات پنجشنبه ۱۷ اوت در بارسلون و شهر کوچک کمبرلیز صورت گرفتند. شماری از سیاستمداران و شخصیت‌های فرهنگی و ورزشی جهان پس از انتشار اخبار مربوط به این حملات تروریستی با ارسال پیام تسلیت نسبت به آن واکنش نشان دادند.
تماس تلفنی مرکل
صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، حملات تروریستی اسپانیا را محکوم کرد. او در تماس تلفنی با ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، از طرف مردم آلمان با مردم آن کشور ابراز همدردی کرد.
مرکل در این تماس یادآوری کرد که آلمان و اسپانیا در مبارزه با "قاتلان" متحد هستند و با عزمی راسخ مانع از آن خواهند شد که این افراد بر نحوه زندگی شهروندانشان تاثیر نهند.
مرکل گفت بارسلون دقیقا جلوه‌ای گویا از راه و رسم زندگی در جهان آزاد است. صدراعظم آلمان تاکید کرد که «تروریسم می‌تواند لحظاتی غم‌افزا برای ما پدید آورد، اما هرگز نمی‌تواند بر ما غلبه کند.»
توییت وزیر امور خارجه آلمان
زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان نیز با انتشار یک توییت مراتب همدردی خود را با مردم و دولت اسپانیا اعلام کرد.
گابریل در این توییت نوشته است: «من از شنیدن خبر حملات تروریستی بارسلون عمیقا متاثر شدم. ما با قربانیان، دوستان و خویشاوندان آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم. ما در این لحظه دشوار با تمام وجود در کنار دوستان اسپانیایی خود ایستاده‌ایم. ما در کنار هم هستیم، ما در برابر تروریسم زانو خم نخواهیم کرد و به آن‌ها اجازه نخواهیم داد بین ما شکاف بیاندازند.»
پیام تسلیت لاریجانی
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران  با ارسال پیام، به رئیس کنگره نمایندگان و رئیس مجلس سنای اسپانیا تسلیت گفت.
لاریجانی از جمله نوشت: «این‌گونه اقدامات غیرانسانی، بیانگر گسترش ناامنی، خشونت و تروریسم کور در دنیای امروز است که ضرورت اتفاق نظر جهانی برای مقابله قاطع با آن را روشن‌تر می‌سازد.»
رئیس مجلس ایران بدون ذکر نام، "کشورهای صاحب ثروت و قدرت" را مسئول این حملات معرفی کرد و گفت: «این وقایع حاصل حمایت‌های ناصحیح برخی کشورهای صاحب ثروت و قدرت از گروه‌های تروریستی و افراطی است که امیدوارم وجدان خفته آنان بیدار گشته و دست از حمایت خود بردارند.»
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم اقدامات تروریستی و ضد انسانی در بارسلون را محکوم و با دولت، مردم و خانواده قربانیان این حملات ابراز همدردی کرد.
توییت‌های جنجالی ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره حملات تروریستی اسپانیا دو توییت منتشر کرد. در توییت اول، او این حملات را محکوم کرد و با خانواده قربانیان و مردم اسپانیا ابراز هم‌دردی نمود.
اما کمی پس از آن توییت دومی منتشر کرد که بار دیگر جنجال برانگیخت. در توییت دوم، ترامپ از نیروهای امنیتی اسپانیا خواسته بود، رفتار ژنرال پرشینگ را الگوی خود قرار داده و به این ترتیب، به تروریسم اسلامی پایان دهند.
الگوی رفتار پرشینگ برگرفته از "افسانه‌ای" است که بر اساس آن گویا این ژنرال آمریکایی در اوایل قرن بیستم شماری از زندانیان مسلمان در فیلیپین را با گلوله‌های آغشته به خون خوک تیرباران کرده است. انتشار این توییت واکنش‌های تندی در آمریکا و دیگر نقاط جهان در پی داشته است.
ابراز همدردی نمایندگان ادیان
پاپ فرانسیس و دیگر چهره‌های مذهبی نیز نسبت به حمله تروریستی بارسلون ابراز تاسف کردند. سخنگوی واتیکان، گرگ بورکه اعلام کرد که خبر حمله تروریستی بارسلون به شدت باعث نگرانی رهبر کاتولیک‌های جهان شده است.
جامعه مسلمانان احمدیه آلمان نیز حمله تروریستی بارسلون را محکوم کرد. در عین حال، کنفرانس اسقف‌های اسپانیا نیز حمله تروریستی بارسلون را "اقدامی زبونانه" خواند.
آنتونیو گوترش، مسی و رونالدو
دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، حمله تروریستی بارسلون را "قهری ننگین" خواند و گفت: «سازمان ملل در همبستگی و در مبارزه علیه تروریسم و افراطگرایی خشونت‌بار در کنار دولت اسپانیا ایستاده است.»
لیونل مسی و همچنین کریستیانو رونالدو نیز با قربانیان حمله تروریستی بارسلون ابراز همدردی کردند. دو باشگاه رآل مادرید و بارسلونا نیز پیام‌های مشابهی از جمله خطاب به شهروندان بارسلون داده‌اند.