برمبنای تازه‌ترین افشاگری ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) انبوهی از عکس انسان‌ها را از اینترنت جمع‌آوری کرده تا برای تشخیص هویت افراد از آنها بهره گیرد.
روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” در ارتباط با تازه‌ترین افشاگری ادوارد اسنودن، همکار پیشین “آژانس امنیت ملی” آمریکا، نوشته است که هدف سازمان‌های امنیتی آمریکا از جمع‌آوری گسترده عکس انسان‌ها از اینترنت مقایسه آنها با نرم افزارهای تشخیص هویت و تعیین هویت افراد در هر نقطه جهان بوده است.
برمبنای اطلاعات جمع‌آوری شده مربوط به سال ۲۰۱۱ میلادی آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه میلیون‌ها عکس جمع‌آوری می‌کرده و از این مجموعه ۵۵ هزار عکس با کیفیت مناسب را برای تشخیص هویت افراد به کار می‌برده است.
اطلاعات فاش شده نشان می‌دهند که سازمان امنیت ملی آمریکا همچنین در پی جمع‌آوری اثر انگشت و هرگونه اطلاعات بیومتریک دیگر مربوط به افراد مختلف بوده است.
گفته می شود که مهم‌ترین نرم‌افزار آژانس امنیت ملی آمریکا نامش “Tundra Freeze” نام دارد و می‌تواند هویت افراد را حتی زمانی که فرد موی سرش را از ته تراشیده باشد، تشخیص دهد. این نرم افزار اما در ارتباط با سبیل افراد با مشکل روبرو می‌شود.
سخنگوی سازمان امنیت ملی آمریکا حاضر نشد به سوال خبرنگار روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” در ارتباط با دسترسی این سازمان به بانک اطلاعاتی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ گوید.
این سخنگو همچنین پاسخی به این سوال نداد که آیا عکس‌هایی که برای صدور ویزا تحویل سفارت‌خانه‌های آمریکا داده می‌شوند در جایی ذخیره می‌شوند یا نه.
حدود یک سال پیش بود که افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، جنجال‌های فراوانی در سراسر جهان برانگیخت. شنودهای تلفنی میلیونی سازمان امنیت ملی آمریکا سبب شد که این سازمان با انتقادهای فراوان جهانی مواجه شود.