نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ آذر ۱۹, یکشنبه

همسر نتانیاهو در آستانه محاکمه به اتهام فساد مالی

همسر نتانیاهو در آستانه محاکمه به اتهام فساد مالی

سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر اسرائیل در مرکز توجه دستگاه قضایی اسرائيل قرار گرفته است: او متهم است از خزانه دولت برای مقاصد خصوصی بهره‌برداری کرده است. خانم نتانیاهو حتی به تست دروغ‌سنجی تن داده است.
Israel Benjamin Netanjahu und Ehefrau Sara Netanjahu (picture-alliance/dpa/G. Tibbon)
سارا نتانیاهو در کنار همسرش‌، نخست‌وزیر اسرائیل
مقام‌های اسرائيلی مشغول آماده‌سازی برای محاکمه سارا نتانیاهو هستند: همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل مظنون به استفاده شخصی از خزانه دولت شده است. در همین حال وزارت دادگستری اسرائيل می‌گوید، با این همه هنوز این امکان وجود دارد که از طریق وکلا بتوان جلوی محاکمه را گرفت.
بازرسان مرکز مبازره با فساد به سارا نتانیاهو ظنین‌اند که از پول دولت برای امور خصوصی خانوادگی خود استفاده کرده است. جزئیات بیشتر در این مورد هنوز روشن نشده است.
خانم نتانیاهو چندی پیش پذیرفت که برای برطرف شدن این ظن مورد تست دروغ‌سنجی قرار بگیرد. اما نتایج این تست اعلام نشده است.
اضافه بر این، علیه نخست‌وزیر اسرائيل نیز اتهام‌ها و تحقیقانی وجود دارد. بنیامین نتانیاهو متهم به دریافت رشوه از تجار و تلاش برای نفوذ غیر قانونی بر گزارش‌دهی رسانه‌های اسرائيل شده است.
نخست‌وزیر اسرائيل همه این اتهام‌ها را به شدت رد کرده است.

تظاهرات ده‌ هزار نفری در تل‌آویو علیه نتانیاهو

برای چندمین هفته پیاپی دهها هزار نفر در تل‌آویو و نیز شهرهای دیگر اسرائیل به خیابان‌ها آمدند. معترضان علیه فساد مالی نتانیاهو اعتراض کرده و خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند.
مارش شرم نامی که برپاکنندگان بر تظاهرات علیه نتانیاهو گذاشته‌اند
"مارش شرم" نامی که برپاکنندگان بر تظاهرات علیه نتانیاهو گذاشته‌اند
این روزها خیابان‌های اسرائيل و مناطق فلسطینی‌نشین صحنه اعتراض و تظاهرات است؛ فلسطینی‌ها به تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) انتقاد می‌کنند و اسرائیلی‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیرشان به اتهام رشوه و فساد مالی.
روز شنبه ۹ دسامبر (۱۸ آذر) برای چندمین روز پیاپی، خیابان‌های تل‌آویو صحنه اعتراض هزاران اسرائيلی بود. رسانه‌های محلی تعداد تظاهرکنندگان را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کردند. معترضان خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو هستند.
در شهرهای دیگر اسرائیل نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. این رشته اعتراضات در هفته‌های اخیر هر هفته برگزار شده است. تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات دائما در حال افزایش است. همچنین هرروز جنبه‌های بیشتری از اتهام فساد علیه نتانیاهو و هم‌حزبی‌هایش آشکار می‌شود.
هم‌زمان با بالاگرفتن این اتهامات، حزب حاکم اسرائیل، قانونی را برای مصونیت قضایی نخست‌وزیر ارائه داده است؛ احتمالا حربه‌ای برای جلوگیری از تعقیب قضایی نتانیاهو. همین مسئله هفته گذشته دهها هزار نفر را در اعتراض به خیابان‌ها کشانید. در مقابل این اعتراضات، دولت نتانیاهو عقب‌نشینی کرده و موقتا این قانون را از دستور کار خارج کرد.
برپاکنندگان این اعتراضات امیدوار هستند با این حرکت‌ها بتوانند مقامات حکومت را وادار کنند تا اتهامات وارده به نتانیاهو را پیگیری کرده و در نهایت او را وادار به کناره‌گیری از قدرت کنند.
بنیامین نتانیاهو در دو مورد متهم به فساد مالی شده و بارها توسط پلیس بازجویی شده است. یکی از این موارد مربوط به هدایای گرانقیمتی از قبیل سیگار برگ و شامپاین است که نتانیاهو و همسرش سارا سال‌های متمادی از یک تاجر و تهیه‌کننده هالیوود به نام "آرنون میلشان" دریافت کرده‌اند.
مورد دیگر این اتهامات مربوط به یک قرار غیرقانونی با ناشر روزنامه "یدیوت آخرونوت" است. نتانیاهو تمامی این اتهامات را رد کرده و آنها را "توهمات" رسانه‌هایی می‌داند که با او دشمنی داشته و مخالف او هستند.

انتقاد تند برنده نوبل صلح از آلمان به خاطر محکوم نکردن سلاح‌های اتمی

انتقاد تند برنده نوبل صلح از آلمان به خاطر محکوم نکردن سلاح‌های اتمی

"کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای" اندکی پیش از دریافت جایزه نوبل صلح، آلمان را به محکوم کردن سلاح‌های اتمی فراخواند. یکی از نمایندگان این کمپین آلمان را متهم به "ائتلاف فاجعه‌بار هسته‌ای با آمریکا" کرد.
Friedensnobelpreis 2017 ICAN Beatrice Fihn Direktorin (Reuters/D. Balibouse)
بئاتریس فین، رئیس "کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای"، به نمایندگی از این کمپین جایزه نوبل صلح را دریافت خواهد کرد
ساشا هاخ، از اعضای هیأت رئیسه کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌‌ای (Ican) در آلمان، اندک زمانی پیش از اعطای جایزه نوبل صلح به این گروه، طی بیانیه‌ای در روز یکشنبه (۱۰ دسامبر/ ۱۹ آذر) دولت آلمان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اقدام این کشور را در، به گفته او، "بایکوت کردن" قرارداد ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل "شرم‌آور" خواند.
Sascha Hach Brot für die Welt (DW/Bernd Riegert)
ساشا هاخ، از اعضای هیأت رئیسه کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌‌ای در آلمان
این عضو کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌‌ای، آلمان را متهم کرد که به یک "ائتلاف فاجعه‌بار هسته‌ای با آمریکا" چسبیده است.
ساشا هاخ از دولت آلمان خواست که خود را "به خاطر منافع امنیتی آلمان هم که شده، از رعب و سیاست خطرناک" دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، جدا کرده و برای خروج سلاح‌های هسته‌ای از آلمان تلاش کند.
این فعال ضد سلاح‌های اتمی افزود که جایزه نوبل صلح "در لحظه‌ای مناسب" به کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای داده می‌شود و "ما را دلگرم می‌کند تا دست به مقاومت بزنیم و سلاح‌های اتمی را فورا محکوم کنیم".
کمیته نوبل در ماه اکتبر سال جاری اعلام کرد که جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷ به "کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای" به دلیل تلاش‌های این گروه برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای داده می‌شود. بیش از ۳۰۰ فرد و گروه در فهرست نامزدهای دریافت این جایزه بودند.
کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای سال ۲۰۰۷ میلادی در حاشیه کنفرانس بازبینی قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با محوریت گروه "پزشکان علیه سلاح‌های هسته‌ای" شکل گرفت و در حال حاضر ۴۵۰ گروه و سازمان مخالف سلاح هسته‌ای از ۱۰۰ کشور را  در برمی‌گیرد.
کمیته نوبل صلح در توضیح انتخاب خود نوشته بود که فعالیت‌های Ican، به تلاش‌ها برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای سمت و سو و انرژی تازه‌ای بخشیده است.
جایزه نوبل صلح امروز یکشنبه در اسلو به "کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای" اعطا خواهد شد. بئاتریس فین، رئیس این کمپین بین‌المللی، از طرف گروه خود جایزه را دریافت خواهد کرد.
مبلغ جایزه صلح نوبل حدود یک میلیون و صد هزار دلار (۹۴۰ هزار یورو) است. نام برنده این جایزه بر خلاف ۴ جایزه دیگر نه در استکهلم، بلکه در اسلو، پایتخت نروژ، اعلام شده و جایزه نیز در همین شهر اعطا می‌شود.

فلسطين!سرزمينی اشغال شده به آرامی رو به نابودی است

Hebron routine: minors arrested in city center after clashes with soldiers

حال زار بازار زابل چراغ مغازه های بازار زابل یکی یکی کم سو می شود. مغازه ها کوچک تر می شوند و صاحبان آنها اجناس را می گذارند و کرکره را پایین می دهند. دیگر رفت و آمدها به بازار هم کم و کمتر می شود. چه کس

حال زار بازار زابل


چراغ مغازه های بازار زابل یکی یکی کم سو می شود. مغازه ها کوچک تر می شوند و صاحبان آنها 
اجناس را می گذارند و کرکره را پایین می دهند. دیگر رفت و آمدها به بازار هم کم و کمتر می شود. 
چه کسی حاضر است اجاره مغازه ای را بدهد که خرید و فروشی در آن نمی شود و یا دخلش با 
خرجش یکی نیست؟ از آن طرف اما بازار دست فروشان داغ تر است. فروشنده ها حتی نسخه 
می پیچند و برای هر دردی یک دارو تجویز می کنند. بساط داروفروشان همیشه پهن است. هر 
قرصی با هر تاریخ مصرفی که مشتری بخواهد. دستفروشان محله ای بزرگتر از بازار را تشکیل می 
دهند کنار جوی آب، کنار مغازه ها، محل رفت و آمد مردم در بازار، حتی جلوی مغازه های بازار هم 
بساط می کنند. مشاغل کاذب رونق بهتری از مشاغل اصلی دارند. شاید زمانی بعد از بازار رسولی 
زاهدان و چابهار،  بازار زابل بود که چراغی روشن داشت اما حالا با کشیدن دیوار مرزی و ممنوعیت 
خرید و فروش اجناس از کشورهای همسایه مردم بیکارتر از قبل شدند. آنها کمتر پولی دارند که به 
خرید در بازار بروند و کمتر اجناسی برای فروش.بازاریان کسادی کارشان را در دیوار زابل می بینند 
آنها می گویند: هر چه دیوار قطورتر و طولانی تر شد بازار کار ما هم کسادتر و بی رونق تر شد.