نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

امضای حکم ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک برای ولایتی توسط هاشمی رفسنجانی (+تصویر حکم) 
یاسر هاشمی رییس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم ریاست علی‌اکبر ولایتی بر مرکز تحقیقات استراتژیک را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و همچنین گفت که وی همزمان به عنوان مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.
یاسر هاشمی رییس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم ریاست علی‌اکبر ولایتی بر مرکز تحقیقات استراتژیک را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و همچنین گفت که وی همزمان به عنوان مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، یاسر هاشمی ضمن اعلام این خبر، به بیان ویژگی‌های علی‌اکبر ولایتی در طول سال‌های پیش و پس از انقلاب پرداخت و افزود: دکتر ولایتی سابقه طولانی خدمت به نظام انقلاب اسلامی دارند و در طول سال‌های جنگ تحمیلی به عنوان وزیر خارجه نقش قابل توجهی در تغییر نگاه جهان به جمهوری اسلامی داشتند.

رییس دفتر هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آقای ولایتی در دوران سازندگی و تبیین استراتژی تنش‌زدایی در سیاست خارجی، توفیق‌های غیرقابل انکاری برای کشور داشتند.


سوابق دکتر ولایتی مزیتی برای مرکز تحقیقات مجمع است


وی در ادامه به جایگاه ولایتی به عنوان مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در طول 16 سال گذشته اشاره کرد و گفت: مجموعه سوابق کلان مدیریتی و مشورتی دکتر ولایتی و شناخت کامل ارکان نظام از ایشان، مزیتی قابل توجه برای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به شمار می‌رود.


ولایتی افکار بلندی برای اداره مرکز دارد


یاسر هاشمی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای ولایتی افکار بلندی برای اداره مرکز دارد، فعالیت همزمان ایشان به عنوان مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری و ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک، یک فرصت برای نظام در مسایل راهبردی خواهد بود.

وی در برابر پرسشی درباره اولویت‌ها و برنامه‌های ولایتی برای مرکز تحقیقات استراتژیک، به بخشی از حکم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای رییس جدید مرکز اشاره کرد و پاسخ داد: در بخشی از متن حکم آقای هاشمی برای دکتر ولایتی اظهار امیدواری شده است که مرکز تحقیقات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام به عنوان بازوی تحقیقاتی جمهوری اسلامی و بویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کند.


توقع می‌رود مرکز تحقیقات در دوره جدید رشد ویژه‌ای داشته باشد




هاشمی با بیان اینکه "توقع می‌رود مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در دوره جدید رشد و ارتقاء ویژه‌ای داشته باشد"، خاطرنشان کرد: با حضور دکتر ولایتی افق جدیدی پیش روی مرکز تحقیقات استراتژیک در حوزه‌های کلان کشور قرار می‌گیرد.
منبع:عصر ایران

دروازه غار دنیای کودکان در وضعیت دشوار


مجموعه ی «دروازه غار دنیای کودکان در وضعیت دشوار» تلاش دارد بخشی از فضاها و شرایطی که این کودکان هر روز با آن ها در ارتباط اند را به تصویر بکشد.
مجموعه ی «دروازه غار دنیای کودکان در وضعیت دشوار» تلاش دارد بخشی از فضاها و شرایطی که این کودکان هر روز با آن ها در ارتباط اند را به تصویر بکشد.
راه دیگر:کوچه های پیچ در پیچ٬ خیابان های  شلوغ٬ بقالی های که در آن مشروبات الکلی هم فروخته می شود٬ زنان اسفندی٬ کودکان پا برهنه٬ کودکان کار٬ قتل های ناموسی٬ دزدی های شبانه٬ حشیش های که کوچه به کوچه و محله به محله رد و بدل می شوند٬ فاحشه خانه های فرسوده٬ معتادانی که بیشتر از دیروز می شوند؛ کسانی که فضای بازی کودکان محل زندگی شان و لبخندهای آن ها حسرت کودکی شان است. کوچه ی قالیشوی ها٬ زیر بازارچه٬ درگیری های قومیتی٬ ازدواج های زود هنگام و پنجره های که هر یک راوی داستان های پنهان کودکان سرزمین من هستند؛ پنجره ای که صدای کودکی را خفه و ترس مادری را پنهان می کند.
این ها تنها بخشی از شرایط زندگی کودکان در وضعیت دشوار است؛ کودکانی که از سویی غرق در دنیای کودکی و آرزوهای کودکانه هستند و از سوی دیگر گلاویز با شرایطی که ناشی از فقر اقتصادی٬  فقر فرهنگی٬ عدم توجه  سیاستگذاران و عموم مردم؛ شرایطی که باز تولید آن فرهنگ خشن تحمیل شده بر زندگی این کودکان است. فرهنگی که نه تنها کودکی آن ها را می گیرد بلکه هر روز شاهد  روز افزون کودکانی  هستیم که جذب بازار کار می شوند٬ کودکان زیادی که ترک تحصیل می کنند٬ دختران زیادی که در کارگاه های خیاطی٬  قند شکنی٬ گل سازی و… مورد تجاوز قرار می گیرند.
آری! این ها کودکانی هستند که در چند متری ما زندگی می کنند کمی پایین تر از میدان هفت و تیر و انقلاب. کودکانی که در کوچه پس کوچه های دروازه غاری زندگی می کنند که ما از خیابان مولوی آن شاید سال یکی دوبار پرده های نو می خریم.
مجموعه ی «دروازه غار دنیای کودکان در وضعیت دشوار» تلاش دارد بخشی از فضاها و شرایطی که این کودکان هر روز با آن ها در ارتباط اند را به تصویر بکشد.
ko25-1ko25-2ko25-3ko25-4ko25-5ko25-6ko25-7ko25-8ko25-9ko25-10

احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه + عکس احضاریه



احمدی نژاد 17 روز دیگر پای میز محاکمه + عکس احضاریه
خبرگزاری مهر :  27 خرداد ماه امسال خبر احضار احمدی نژاد به دادگاه در رسانه ها منتشر شد. سایت دولت بر انتشار برگه احضاریه نوشته بود: «ارسال این احضاریه در حالی انجام شده است که بر اساس اصل 140 قانون اساسی: "رسیدگی‏ به‏ اتهام‏ رئیس‏ جمهور و معاونان‏ او و وزیران‏ در مورد جرایم‏ عادی‏ با اطلاع‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در دادگاه‏های‏ عمومی‏ دادگستری‏ انجام‏ می‏ شود."سوال اینجاست که چه در زمان و با چه کیفیتی این شکایت به اطلاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و آیا تشریفات قانونی بر اساس قانون اساسی انجام شده است یا خیر؟»
احمدی نژاد نخستین رئیس جمهوری است که پس از پیروزی انقلاب به دادگاه احضار شده است. در آن زمان اعلام شد که این احضاریه با شکایت علی لاریجانی، رئیس کمیسیون اصل 90 و یعقوب خلیل نژاد علیه احمدی نژاد ارسال شده است.
واکنشها به این احضاریه
ارسال این احضاریه پس از انتخاب پرشور 24 خرداد با واکنش هایی رو به رو شد و برخی ارسال احضاریه در آن مقطع زمانی و رسانه ای شدن آن را کاری ناشایست می دانستند.
رئیس مجلس نخستین فردی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و در صحن مجلس گفت: مطلب را به گونه ای منعکس کردند که شکایت رئیس مجلس است، در حالیکه ما شکایت شخصی نداریم و ممکن است کمیسیون اصل 90 تخلفی را طبق قانون به دادگاه ارجاع داده باشد و یا یکی از کمیسیون تخصصی طبق ماده 226 آیین‌نامه موضوعی را به صحن علنی آورده باشد و با رای مجلس این موضوع به قوه قضاییه ارجاع داده شود. انعکاس این مسائل خلاف واقع است و به موقع نیست و معلوم است که شیطنتی در این کار بوده است.
کج سلیقگی شده
سخنگوی قوه قضاییه  هم در واکنش به احضار احمدی نژاد گفت: مسئولان قوه قضاییه از احضار رئیس جمهور به دادگاه اطلاعی نداشتند. کج سلیقگی شده است. برای تنظیم این احضاریه و ارسال آ‌ن باید تدبیر بیشتری می‌شد. غلامحسین محسنی اژه ای درباره خبر مربوط به احضار رئیس جمهور به دادگاه گفت: برای مسئولان عالی رتبه نظام در قانون اساسی و در قانون موضوعه پیش بینی شده است که اگر احیاناً تخلفی کردند یا مرتکب جرمی شدند چگونه رسیدگی شود. در اصل 140 قانون اساسی پیش بینی شده است که اگر رئیس جمهور، معاونان و وزراء احیاناً مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس باید در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.
وی گفت: به لحاظ تنظیم وقت رسیدگی و از لحاظ رویه جاری و نحوه ارسال معمولاً در خصوص پرونده های مهم با مسئولان عالی دادگستری مشورت می‌شود که به طور مثال چگونه زمان و ارسال احضاریه صورت گیرد، البته شعبه در این خصوص الزام قانونی ندارد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص این پرونده نوعی کج سلیقگی هم مشاهده می‌شود. الان که مردم حماسه سیاسی بی‌نظیری در این مقطع زمانی آفریده‌اند و ممکن است موجب سوء استفاده شود، برای تنظیم این احضاریه و ارسال باید تدبیر بیشتری می‌شد. وی اظهار کرد: به نظرم قاضی شاید از لحاظ قانونی توجیه داشته باشد و لکن به هر تقدیر کج سلیقگی انجام شده است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتفاقی روی داده است که قوه قضاییه به طور طبیعی رسیدگی و پیگیری خواهد کرد و اگر ثابت شود تخلفی با سوء نیت صورت پذیرفته دستگاه قضایی بر خود لازم می‌داند رسیدگی کند.
در تصمیم قاضی نمی توانستم دخالت کنم
آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز درباره احضار رییس‌جمهور به دادگاه کیفری استان تهران، گفت: وقتی مسوولین نظام مورد شکایت خصوصی افراد قرار می‌گیرند دستگاه قضایی نمی‌تواند رسیدگی نکند. پرونده هم مربوط به الان نیست بلکه از سال 88 به بعد این مساله مطرح بوده و سیر طولانی پیدا کرده و به لحاظ صلاحیت در دیوان عالی کشور رفته و به اینجا رسیده است.
وی گفت: این که زمان مناسبی برای اعلام احضاریه نبود، مساله روشنی است و البته خود قاضی هم این را قبول دارد. قاضی باید تدبیر می‌کرد؛ زیرا در زمانی که مردم به دلیل انتخابات خوشحال هستند و یک نشاط و شور و شعفی وجود دارد واقعا این احضاریه دلیلی نداشت.
آملی‌لاریجانی افزود: گاهی برخی رسانه‌ها شیطنت کرده و مساله را سیاسی می‌کنند. بحث احضار رییس‌جمهور یک بحث قانونی بود، شاکی خصوصی داشت و قوه قضاییه نمی‌تواند پاسخگوی شاکی خصوصی نباشد. ضمن اینکه مجلس و کمیسیون اصل 90 هم شکایتی داشتند.
وی ادامه داد: رئیس مجلس شاکی نبود و فقط نامه هیات رییسه را ارسال کرده بود و البته فکر می‌کنم ثبت‌کنندگان این احضاریه هم اشتباه کرده بودند و اسم رییس مجلس را به عنوان شاکی آورده بودند.
آملی‌لاریجانی ادامه داد: البته من از مساله احضار رییس‌جمهور مطلع نبودم. من اگر مطلع‌ هم بودم در تصمیم قاضی نمی‌توانستم دخالت کنم.

واکنش سریع دولت به احضار احمدی نژاد

پس از احضار احمدی نژاد به دادگاه شاهد واکنش سریع دولت به موضوع بودیم و لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری از سوی دولت به مجلس فرستاده شد. همچنین احمدی نژاد طی نامه‌ای به رحیمی‌معاون اول رئیس جمهور خواستار حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری شد.
ماجرای 16 میلیارد تومان
با روی کار آمدن دولت روحانی بحث انتقال 16 میلیارد تومان به حساب دانشگاه ایرانیان مطرح شد و رسانه از تشکیل پرونده جدیدی برای رئیس جمهور سابق در این باره خبر دادند.
زمان دادگاه تغییری نکرده است
قاضی محسن افتخاری ، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: همانطور که پیش از این اعلام شده بود پنجم آذر به این شکایت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی می شود و تاکنون زمان محاکمه تغییر پیدا نکرده است.
وی افزود: در خصوص ماجرای 16 میلیارد تومان نیز کیفرخواستی به دادگاه کیفری ارسال نشده است و در جریان آن نیستم.

مداح مشهور: بدحجاب جایش در سینه قبرستان است!


به گزارش پارسینه، حاج حسین سازور، یکی از مداحان مشهور تهران روز گذشته و در مراسم عزاداری شب چهارم محرم، قبل از مداحی شدیدا به  زنان بدحجاب حمله کرد.
سازور در این بخش از سخنان خود گفت: این چیزی که الان می خواهم بگویم، شاید در هیچ مراسم دیگری نگویند، اما ما نباید فقط به روضه خوانی بپردازیم، باید عمیق تر معنای روضه را درک کنیم و برای همین این موضوع را می گویم"

این مداح مشهور که  سخنانش را با فریاد "مرگ بر بدحجاب" و "مرگ بر بدحجابی" ادامه می داد، گفت:  باید در دهه اول محرم در بدحجاب ها تحول ایجاد بشود، اگر دختران بد حجاب اگر دردهه اول محرم به حجاب روی نیاورند، دیگر جایشان درسینه  قبرستان است، دیگر در آنجا مادری هم  نیست که با محبت بخواهد اورا دعوت به حجاب کند،این وضع حجاب باید درست شود"

 

وجود 800 هزار قاچاقچی مواد مخدر در کشور


مهر : سیزدهمین قسمت از برنامه مناظره شبکه یک سیما دیروز با موضوع «اعتیاد و آسیبهای مرتبط با آن» برگزار شد.
دین پرست،  بابک دین پرست معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر در این مناطره گفت: تفاوت زیادی بین جرم مواد مخدر و سایر جرائم وجود دارد. در جرم قتل یک قاتل و یک مقتول مورد بحث هستند اما در موضوع مواد مخدر این طور نیست. 10 میلیون قاچاقچی در دنیا در خدمت 240 میلیون معتاد هستند. در ایران 800 هزار قاچاقچی وجود دارد و یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد. باید ببینید با چه شرایطی  در کشور مواجه هستیم و چرا یک میلیون و 325 هزار نفر از چرخه 800 هزار نفری حمایت می کنند.
دین پرست در ادامه بار دیگر به نبود آمار معتادان در کشور اشاره کرد و بیان کرد: باید آماری از معتادان داشته باشیم چون بدون آن نمی توان در این باره برنامه ریزی کرد اما آمار سازمان ملل نشان می دهد که آنها هم اعلام کرده اند بین 130 تا 240 میلیون معتاد در جهان وجود دارد و این یک رقم تخمینی است آیا در ایران باید معتادان سوار بر ماشین های گران قیمت را شمارش کرد و یا معتادان گوشه خیابان را. آماری که جهاد دانشگاهی اعلام کرده است از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد خبر می دهد. ما حتی با مواد روانگردان جدیدی مواجه هستیم که قبلا وجود داشته اما اسمش جدید است و منشاء آن گیاهان شادی بخش است ولی وقتی ترکیب می شود به عنوان مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد این موضوع آنقدر مهم است که حتی سازمان ملل روی آن بحث کرده است ما باید به جایی برسیم که جامعه نخواهد مواد مصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از معتادان را به جزیره فارو بردیم تا هیچ موادی در دسترسشان نباشد بعد متوجه شدیم پرزهای موکت کم شده است. آنها پرز موکت را لای کاغذ گذاشته و می کشیدند.
 

مردم محروم روستای جم شاهی از توابع استان کرمان که از کمبود شدید آب در رنج هستند



مردم محروم روستای جم شاهی از توابع استان کرمان که از کمبود شدید آب در رنج هستند
مردم محروم روستای جم شاهی از توابع استان کرمان که از کمبود شدید آب در رنج هستند
سرباز کنگویی با شادمانی وارد شهر بوناگانا در شرق کنگو می گردد که تا چندیی پیش در دست شبه نظامیان ام ۲۳ بود.گروه شورشیان ام ۲۳ هجده ماه پیش برای مقابله با دولت مرکزی کنگو تشکیل شده و اوگاندا و روآندا متهم به حمایت از آنها بودند.ارتش کنگو با حمایت سازمان ملل موفقیتهای خوبی در جنگ با شورشیان به دست آورده است.
Joseph Kay/Associated Press
سرباز کنگویی با شادمانی وارد شهر بوناگانا در شرق کنگو می گردد که تا چندیی پیش در دست شبه نظامیان ام ۲۳ بود.گروه شورشیان ام ۲۳ هجده ماه پیش برای مقابله با دولت مرکزی کنگو تشکیل شده و اوگاندا و روآندا متهم به حمایت از آنها بودند.ارتش کنگو با حمایت سازمان ملل موفقیتهای خوبی در جنگ با شورشیان به دست آورده است. Joseph Kay/Associated Press
مردی بر بام خانه اش به ویرانی های بجای مانده از طوفان
مردی بر بام خانه اش به ویرانی های بجای مانده از طوفان "های یان" در فیلیپین می نگرد.این طوفان عظیم ده ها نفر را به کام مرگ کشاند و صدها هزار نفر را نیز بی خانمان کرد. (Francis R. Malasig/EPA)
عزاداری دهه محرم در مسجد ارک تهران
برداشت عسل در آستارا


تصویر گردباد مرگبار
تصویر گردباد مرگبار "های یان" بر فراز فیلیپین که از ایستگاه فضایی به ثبت رسیده است.حجم عظیم این گردباد در این تصویر که از فضا گرفته شده و ممکن است هزاران کشته برجای گذارد بسیار منحصر بفرد است Karen L. Nyberg / NASA via AP
اعتصاب عمومی کارکنان شهرداری ها در پایتخت شیلی، باعث تجمع زباله در خیابان های سانتیاگو و بروز بحران زباله شده است. کارکنان شهرداری ها در این کشور، به حقوق و وضع معیشتی خود معترض هستند،پلیس درحال متفرق کردن معترضین میباشد و جلوی پیشروی آنها را مسدود کرده
 REUTERS/Ivan Alvarado
اعتصاب عمومی کارکنان شهرداری ها در پایتخت شیلی، باعث تجمع زباله در خیابان های سانتیاگو و بروز بحران زباله شده است. کارکنان شهرداری ها در این کشور، به حقوق و وضع معیشتی خود معترض هستند،پلیس درحال متفرق کردن معترضین میباشد و جلوی پیشروی آنها را مسدود کرده REUTERS/Ivan Alvarado
نیروهای ارتش سوریه ضربه سنگینی به شورشیان مستقر در شمال حلب در جریان درگیری فشرده روز جمعه وارد کردند و تلفاتی از آنان بر جای گذاشتند.
 REUTERS/Molhem Barakat
نیروهای ارتش سوریه ضربه سنگینی به شورشیان مستقر در شمال حلب در جریان درگیری فشرده روز جمعه وارد کردند و تلفاتی از آنان بر جای گذاشتند. REUTERS/Molhem Barakat
مرد با صندلی در دست در حال گذر از پارکی پوشیده از برگهای زیبا و رنگارنگ درختان پارکی در نیویورک
 REUTERS/John Schults
مرد با صندلی در دست در حال گذر از پارکی پوشیده از برگهای زیبا و رنگارنگ درختان پارکی در نیویورک REUTERS/John Schults
شصتمین سالگرد استقلال کامبوج در شهر پنوم پن جشن گرفته شد.در تصویر دانش آموزان این کشور جنوب شرقی آسیا با در دست داشتن پرچم هایی که تصویر رهبر فقید کامبوج(نوردام سیهانوک)روی آن چاپ شده بود، شادمانی خود را از رهایی این کشور پس از نود سال سلطه فرانسه به عکاس نشان می دهند.
REUTERS/Samrang Pring
شصتمین سالگرد استقلال کامبوج در شهر پنوم پن جشن گرفته شد.در تصویر دانش آموزان این کشور جنوب شرقی آسیا با در دست داشتن پرچم هایی که تصویر رهبر فقید کامبوج(نوردام سیهانوک)روی آن چاپ شده بود، شادمانی خود را از رهایی این کشور پس از نود سال سلطه فرانسه به عکاس نشان می دهند. REUTERS/Samrang Pring

دیدار وزیر خارجه ژاپن با علی لاریجانی
دیدار سه جانبه ظریف ، اشتون و جان کری در روز سوم مذاکرات
معدن سنگ گرانیت
معدن سنگ گرانیت
شهردار تهران در مراسم بهره برداری از پروژه پلهای ارتباطی شهید باکری و آزادراه تهران -کرج
شهردار تهران در مراسم بهره برداری از پروژه پلهای ارتباطی شهید باکری و آزادراه تهران -کرج

سوریه

در پرداخت یارانه‌ها فساد بزرگی رخ داده است

بخش دوم گفت‌وگوی «تابناک» با دکتر حسین راغفر

بیشتر نهادهای دولتی مالیات نمی‌دهند. حتی برخی از این‌ها بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان پول ‌خلق می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت، با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است.

بخش نخست از مصاحبه «تابناک» با موضوع روابط تجاری ایران و چین در اینجا منتشر شد. هم‌اکنون بخش دوم و پایانی این گفت‌و‌گو به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و بخشی دیگر از لوایح اصلاح ساختار اقتصاد کشور اختصاص دارد که در ادامه تقدیمتان می‌شود.
* پس از جنجال‌های فراوان میان دولت و مجلس، سرانجام بحث حذف یارانه دهک‌های پردرآمد منتفی چیست؟ نظرتان را در این باره بفرمایید.
ـــ بحث حذف یارانه‌ها در اوضاع کنونی ‌عملی نیست. از ‌سوی دیگر، اقدام به حذف یارانه‌های دهک‌های بالای درآمدی با عوارض متعددی روبه‌رو است. باید گفت، دولت قبلی مقصر اصلی است، چرا که گفت پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم. این شعار‌ که پول نفت مال شخص افراد است، این شائبه را پدید ‌می‌آورد‌ که تاکنون پول نفت را دولت می‌خورده و به افراد جامعه داده نمی‌شد. در حالی که باید پول نفت و منابع طبیعی کشور، منطقی به اشکال گوناگون‌ به سرمایه تبدیل شود. دولت موظف نیست پول یارانه‌ها را تبدیل به گوشت و نان کند، بلکه باید آن را ‌به خدمات سلامت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها تبدیل کند؛ سرمایه‌هایی همچون نفت که ‌منحصر به این نسل نیست.

ما باید به گونه‌ای این سرمایه را استفاده کنیم که سود آن به نسل‌های آینده هم برسد. متأسفانه دولت گذشته توقعی ‌در جامعه پدید آورد‌ که همه پول یارانه را حق خود می‌دانند. در چنین فضایی ما به ۱۰ درصد از مردم می‌گوییم، این پول حق شما نیست و شما استحقاق ندارید. در صورتی که ما تا به حال می‌گفتیم این پول حق شماست.

* پس راهکار چیست؟ 


ــ قرار نیست یارانه‌ها ‌‌نقدی داده شود. می‌توان از آن برای ایجاد رونق اقتصادی کشور استفاده کرد. حداکثر کسانی را که بتوان از حذف یارانه‌ها، خارج نمود، بعید است به چند صد هزار نفر برسد. نکته دیگر آن که صرف نظر ار تبعات منفی، بعید است که خیلی از طبقات بالای جامعه در این طرح ‌نام‌نویسی کرده باشند.

*‌‌ بنا بر اطلاعات موجود، کسانی که فعلاً یارانه می‌گیرند، از تعداد افراد کشور بیشتر است! 


ــ این آمار درست است و ‌معنایش این است که فساد گسترده‌ای وجود دارد. جریاناتی مبالغ هنگفتی را به نام افراد و با نام‌نویسی در طرح یارانه‌ها، از سیستم خارج می‌کنند. البته کنترل این فساد هم ساده نیست. فساد بزرگی از این طریق در کشور پدید آمده ‌و در این فاصله مبالغ بزرگی از سیستم خارج شده است. در ضمن تنها علت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه و ناتوانی در تأمین منابع است. در واقع قصد اصلاح رویه اشتباه قبلی نیست.

* پس شما بنا بر چه اساسی گفته‌اید که می‌توان‌ دهک‌های پایین را شناسایی کرد؟ 


ــ همینطور که گفتم، علت پدید آمدن این طرح کسری بودجه است. اگر این دلیل نبود، هیچ کس به فکر نمی‌افتاد که ۴۲ هزار میلیارد تومان سالیانه به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلیل تورم است. قربانی اصلی این طرح هم گروه‌های پایین درآمدی هستند‌ که یارانه ‌می‌گیرند. اگر ما با این پول سرمایه‌گذاری ‌و از طریق آن اشتغال ایجاد می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم.

در همین راستا آقایان با توجه به این مشکلات گفتند، ما ۳۰ درصد کمبود داریم. پس ۳۰ درصد از کسانی که یارانه می‌گیرند، ‌حذف می‌کنیم. برای حل این موضوع نیز را‌هکار‌های ساده‌ای‌ پیش می‌گیریم. از دهک‌های پایین که نمی‌توانیم حذف کنیم. پس از بالا حذف می‌کنیم. معلوم نیست راهکار‌های ساده، کارآمد و بلند‌مدت باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم در چند وقت آینده ۳۰ درصد دیگر را کم کنیم. اگر قرار است کاری شود، باید ‌اقدامی عاجل و منطقی با یک نگاه بلند مدت باشد.

شناسایی گروه‌های پایین درآمد به مراتب آسان‌تر است. آن‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. مثلا یک خانواده که زن سرپرست و در روستا زندگی و احتمالا یک بیمار هم دارد و چند فرزند دانشجو و دانش‌آموز با احتمال ۹۰ درصد این خانوار فقیر است. ما می‌توانیم ویژگی‌ها خانوار‌ها را پایه مشخصات خانواده‌ها محاسبه و ارزیابی ‌و با روش‌هایی خانواده‌ها را درجه بندی کنیم.

اگر هم‌اکنون ‌به خانوادهای فقیر بگویی که داروی شما رایگان است، ولی یارانه به شما نمی‌دهیم. ‌قول می‌دهم که ۵۰ درصد از خانواده‌های فقیر، گزینه داروی رایگان را انتخاب می‌کنند. یا خانواده‌هایی که فرزندانی دانش‌آموز دارند، بگوییم تحصیلات رایگان باشد آن‌ها این گزینه را انتخاب می‌کنند. مثلا در چند وقت اخیر معلوم نیست کدام یک از جریان‌های قدرت تخته‌های الکترونیک هوشمند وارد کرده است و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که پانصد هزارتومان به مدسه بدهند.

مثلاً وزارت بهداشت مدت‌هاست، طرحی را شروع کرده ‌که ‌خانوادهای دارای کودک که ‌سوء‌تغذیه دارند را شناسایی کرده و به ‌کمک کند. الان هم در دستور کار است که این طرح را ملی کنند. اگر ما مطمئن باشیم ‌کسی گرسنه نمی‌خوابد و ‌سلامت مردم نیز تأمین می‌شود، اگر دولت خدمات حمل و نقل را نیز به آن بیفزاید، به صورتی که ۴۰ درصد جمعیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مردم دیگر به هیچ پول نقدی نیاز نخواهند داشت و از طریق این سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد تورم اینچنینی نیستیم. با این ۴۵ هزار تومان یارانه دیگر دکتر هم نمی‌توان رفت.

* البته طرح تحول اقتصادی تنها منوط به یارانه‌ها نبود و شاخه‌های دیگر هم داشت. یکی دیگر از این شاخه‌ها مالیات‌ها بود. این در حالی است که بیش از یک سال است، لایحه یک فوریتی مالیات‌ها در مجلس مسکوت مانده است؟ 

ــ منابع نفتی باید به اشکال دیگر سرمایه ‌تبدیل شود و دولت باید هزینه‌های جاری خودش را از طریق مالیات‌ها تأمین کند. وقتی که ده‌ها بازیگر قدرتمند در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند ولی مالیات نمی‌پردازند، یکی از آسیب‌های جدی برای منابع دولت است. از طرف دیگر این گونه سیاست‌ها فضا ر‌ا ‌‌انحصاری می‌کند و نمی‌گذارد فضای اقتصاد رقابتی شود. سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رقابت وارد نمی‌شود، چرا که رقیب او مالیات نمی‌دهد، قوانین را دور می‌زند، دسترسی به منابع بانکی سهل است و اگر ارزی باشد، در اختیار آن‌ها می‌گذراند؛ بنابراین، دیگر جایی برای رقابت نمی‌ماند.

* این نهاد‌ها کدامند؟ 


ــ بیشتر نهادهای دولتی در این امر شامل می‌شوند. نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و آستان قدس رضوی و..‌. حتی برخی از این ارگان‌ها، بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان اقدام به خلق پول می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است. در واقع خصوصی‌سازی در کشور به خودمانی‌سازی تبدیل شده است. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در شرایط کنونی انجام دهد، اصلاح شرایط کسب و کار و شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی است.

این شهر به لحاف چهل تکیه ای می ماند که هر گوشه اش یک شکل دارد. از محله‌ای که هر عضو خانواده اش یک خودرو دارد تا خانه‌ای در منطقه 17 که از داشتن حمام نیز محروم است. محله هایی که بلندی ساختمانهایش مقابل آفتاب را گرفته و مناطقی که خانه های بی نما و سست با بارانی فرو می ریزد.
 تحقق عدالت و کاهش نابرابری ها به ویژه در حوزه های حساس و اساسی اجتماعی همواره یکی از دغدغه های دولت های مختلف در بسیاری از نقاط جهان بوده است .همین دغدغه سبب شد که شورای اسلامی شهر تهران دریکصد و نود و هشتمین جلسه خود فصلی جداگانه از برنامه پنج ساله  شهرتهران را به کاهش نابرابری های اجتماعی اختصاص دهد. موضوعی که منجر به پژوهش سنجش عدالت در تهران شد.
مناطق فقیر پایتخت
بر اساس یافته های پژوهش"سنجش عدالت در شهر"نرخ خط فقر در شهر تهران معادل 42 درصد بوده است.بیشترین درصد خط فقر مربوط به مناطق 19، 15، 18 و 16 و کمترین درصد فقر مربوط به مناطق 3 ، 1 و 2 است. دیگر یافته‌‌های این گزارش بیشترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 19 و 18 و کمترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 3 و 1 اعلام کرده است.
بر اساس یافته‌‌های این گزارش عمده مشاغل شهر تهران مربوط به طبقه متوسط است. نرخ فقر در طبقات بالا، متوسط و پایین، به ترتیب 12.5 ، 41 و 43 درصد اعلام شده و گفته شده حدود 1 درصد از کل فقرا در طبقه بالا، 59.66 درصد در طبقه متوسط و 39.14 درصد در طبقه پایین قرار دارند.


کدام مناطق تهران بیشترین خودرو را دارند
بر اساس یافته‌‌های طرح سنجش عدالت، درصد خانوادرهای تهرانی که دارای حداقل یک خودرو بودند بین 23 درصد تا 68 درصد در مناطق متلف متغیر است و در عین حال میانگین مالکیت خودروی شخصی در بین خانواده‌‌های تهرانی حدود 6/43 درصد برآورد شده که بیشترین میزان آن در مناطق 1، 2 و 3 ،5،6 و 22 و کمترین میزان مالکیت خودرو در مناطق 10 ، 15، 16، 17 و 18 شده است.
در بخشی دیگری از بررسی‌ها فریزر به عنوان کالایی که تا حدی بیانگر قدرت خرید و توان مالی خانوار برای خرید مواد غذایی است مورد بررسی قرار گرفت، شاخصی که تفاوت قابل ملاحظه ای در مناطق تهران را به نمایش گذاشت. به طوری که مقدار آن بین 57 درصد تا 91 درصد بین مناطق متفاوت بوده است. بیشترین میزان برخورداری از فریزر در منطقه 1 با 91 درصد و در مناطق 2،3،5 و 6 با بیش از 85 درصد و کمترین میزان برخورداری در منطقه 17 با 57 درصد و مناطق 19، 16،15 و 20 با میزان زیر 64 درصد دیده می‌شود. این دارایی در همه شهرها و کشورها نمی تواند شاخص مناسبی برای سنجش عدالت در نظر گرفته شود زیرا استفاده از فریزر تابعی از فرهنگ خرید و نگهداری کالاست در تهران اما این شاخص اختلاف ظبقاتی در مناطق شهری را به خوبی نشان می‌دهد. بر اساس یافته‌‌های طرح سنجش عدالت در تهران در گروه فقیران 26 درصد افراد مالک فریزر بودند ودر حالی که در ثروتمندان جامعه تقریبا 100 درصد افراد مالک فریزر بوده‌اند.
آب منطقه 12 بی کیفیت ترین آب تهران
طرح سنجش عدالت از خانوارها سوال شد: آیا دسترسی مستقل به آب لوله کشی دارند؟  در بیشتر مناطق تهران صد در صد خانوارها به شیرآب مستقل در محل مسکونی خود دسترسی داشتند و حداکثر اختلاف بین مناطق در 1.5 درصد خانوارها مشاهده شد یعنی کمتر از 15 خانوار در منطقه 17 که یکی از توسعه نیافته ترین مناطق تهران است، به آب لوله کشی مستقل دسترسی نداشتند. کیفیت آب آشامیدنی هم در مناطق مختلف، متغیر بوده است هر چند که در همه مناطق آب آشامیدنی سالم از جهت باکتریولوژیک و شیمیایی در اختیار داشتند اما کیفیت آب در مناطق 4 ، 12 ، 16 ، 19 ، 21 و 22 پایین تر از سایر مناطق است و در بین مناطق 22 گانه تهران، بی کیفیت ترین آب آشامیدنی در آب منطقه 12 تهران اعلام شده است.

سرپرست 11 درصد خانوارهای تهرانی خانم ها هستند
در بخش دیگری از طرح سنجش عدالت در تهران آمار مربوط به خانوارهای زن سرپرست اعلام شده که نشان می دهد حدود 11 درصد خانوارهای تهرانی، زن سرپرست بوده اند. در ارتباط با بحث خشونت خانگی، نرخ خشونت در خانواره 6.75 درصد اعلام شده یعنی از مجموع 22135 خانوار مورد ارزیابی در این طرح 1493 خانوار تایید کرده اند که در معرض خشونت خانگی بوده اند. مناطق 1 ، 17 ، 22 ، 3 و 2 با 3.97 درصد تا 5.13 درصد پنج منطقه دارای کمترین خشونت خانگی و مناطق 19 ، 14 ، 12 ، 5 و 20 با 9.48 تا 11.83 دارای بیشترین خشونت خانگی در بین خانوارهای مورد بررسی بوده‌اند.

از هر 4 کودک تهرانی 1 نفر در معرض دود سیگار
بخشی از نتایج مطالعات طرح سنجش عدالت در تهران به استعمال دخانیات اختصاص یافته، تاکنونه بیشتر درباره میزان استعمال دخانیات درباره بزرگسالان گفته شده اما در نتایج این تحقیق یافته‌های جدیدی درباره کودکان ارائه شده، یافته‌‌هایی که نشان می دهد از هر 4 کودک تهرانی 1 نفر در معرض دود سیگار است، البته توزیع تعداد در مناطق 22 گانه برابر نیست به این معنا که در مناطق برخوردار کودکان کمتر در معرض دود سیگار هستند ( از هر 7 کودک یک کودک در منطقه 2) و در مناطق کمتر برخوردار کودکان بیشتری در معرض دود سیگارند  از هر سه کودک یک کودک در منطقه 16.
میزان مصرف دخانیات در خانوارهای تهرانی
میزان مصرف دخانیات چه مصرف سیگار و چه قلیان نزدیک به اعداد کشوری است . اما میانگین مصرف سیگار در مردان زرگ تر از 15 سال در تهران که حدود 16 درصد است نسبت به میانگین کشوری که 23 درصد است کم تر است .
اما میزان زنان سیگاری در مناطق برخوردار تا 5 برابر بیش از مناطق نا برخوردار است.

یکی دیگر از شاخص‌‌های مورد بررسی در طرح سنجش عدالت اجتماعی در تهران میزان برخورداری افراد از رایانه شخصی است.نتایج این طرح نشان می دهد اختلاف حدود 40 درصدی در این زمینه بین مناطق تهران وجود دارد تا جایی که با آنکه میاگنین دسترسی به کامپیوتر شخص در منازل تهران 53 درصد با انحراف معیار 13 برآورد شده اما این رقم در مناطق 1 ،2 ،3 ، 5 و 6 یعنی مناطق مرفه و برخوردار تهران بالای 70 درصد و در مناطق 15، 16، 17 ، 18 و 19 یعنی مناطق فقر و کم درآمد زیر 37 درصد است.
با توجه به اینکه زمان اجرای این پژوهش سال 87 بوده و در حال حاضر به احتمال زیاد میزان دسترسی افراد به کامپیوتر شخصی تغییر کرده اما آنچه مسلم است اینکه با در نظرگرفتن ضریب نفوذ نزدیک به 100 درصد تلفن ثابت در تهران شکاف معناداری در میزان دسترسی شهروندان تهرانی به فضای مجازی و اطلاعات وجود دارد.
10درصد خانوارهای منطقه 17 حمام مستقل ندارند
دسترسی به حمام مستقل در منازل مسکونی یکی از اساسی ترین شاخص‌های رفاه اجتماعی است.بر اساس یافته‌‌های طرح سنجش عدالت اجتماعی، این شاخص در بیشتر مناطق تهران تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد اما در عین حال نشان داده 10درصد خانوارها در منطقه جنوبی تهران (منطقه17) در زمان اجرای این طرح به حمام بهداشتی مستقل دسترسی نداشتند. چنانکه در این گزارش آمده میانگین دسترسی به حمام مستقل در منزل در تهران 97.7درصد بوده و در این میان وضعیت برخی مناطق از جمله مناطق 17، 16، 12 و 20 نگران کننده اعلام شده است.
نسبت بی‌سوادی در زنان، دو برابر مردان تهرانی
یکی دیگر از موضوعات این پژوهش میزان تحصیلات در مناطق مختلف تهران است .نسبت افراد بی‌سواد در مناطق مرفه‌تر تهران از جمله مناطق 1، 2؛، 3، 5، 6 و 22 کم‌تر از نسبت بی‌سوادی در مناطق 15، 16، 17 و 19 نزدیک به 7 برابر بی‌سوادی در مناطق برخوردار است و نسبت بی‌سوادی در زنان، دو برابر مردان تهرانی است.
بیشترین فراوانی بی‌سوادی در گروه سنی 60 سال است. مناطق 16،17، 8، 19 و 20 دارای بیشترین افراد دارای سواد ابتدایی و پایین‌تر است و افراد دیپلم و پایین‌تر در مناطق 10، 11، 13، 14 و 22 بیشترین تمرکز را دارند.
تهرانی‌هایی که دارای مدرک لیسانس و پایین‌تر هستند، مناطق 2، 3، 5 و 6 را برای زندگی می‌پسندند که این مناطق برای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر نیز، محبوب است.
مناطق محبوب مستاجرها
بر اساس این پژوهش به طور میانگین 63 درصد مردم پایتخت دارای مسکن ملکی هستند که این رقم در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. به طوری که در مناطق شمالی شهر تا 69 درصد در منطقه 1 و در غرب، در منطقه21 می‌رسد.
در مناطق 2، 3 و 6، با 66 درصد تملک واحد مسکونی وضعیت مطلوبی از این نظر وجود دارد و مناطق 10، 12 13، 15 و 22 با 60 درصد دارای کم‌ترین میزان است.
همچنین در زمینه اجاره‌نشینی در مناطق 5، 10 و 15 بیشترین و مناطق 1 و 3 کم‌ترین آمار را دارد.