نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مهر ۱۵, پنجشنبه

نه تنها هیچ گونه اقدامی در رابطه با مدیریت این موضوع و کاهش مهاجرت ها صورت نگرفته بلکه مسئولان همان روند گذشته را با بی توجهی تمام ادامه داده اند

نه تنها هیچ گونه اقدامی در رابطه با مدیریت این موضوع و کاهش مهاجرت ها صورت نگرفته بلکه مسئولان همان روند گذشته را با بی توجهی تمام ادامه داده اند!
از نگاه عمومی حاشیه نشینی معضلی است که در زمان حاضر اغلب کشورهای در حال توسعه و کشور ما ایران نیز با آن درگیر است و حتی در برخی از ممالک توسعه یافته نیز مهاجرت های بی رویه به شهرهای بزرگ در مواردی بافت جمعیتی شهرها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش «پارسینه»، در زمان حاضر نزدیک به یک سوم جمعیت شهرهایی نظیر تبریز ، مشهد ، تهران و چند شهر بزرگ دیگر را حاشیه نشینان تشکیل میدهند که هریک از نهادها و ارگان های رسمی و اجرایی به نوعی درگیر مسائل این مناطق هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور سکونت دارند که طبق اظهارات نمایندگان از این تعداد نزدیک به یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر در شهر مشهد،۲۰۰هزار نفر در شهر شیراز و نزدیک به ۵۰۰ هزارنفر در کلان شهر تبریز سکونت دارند که علاوه بر این دیگر کلان شهرهای کشور  مانند تهران، اصفهان و اهواز هم به سهم خود از معضل حاشیه نشینی رنج می برند.

حاشیه‌نشینی نتیجه بی‌توجهی به اقتصاد روستایی

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، با بیان وجود  ۲۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در کلانشهر شیراز از شیوع پدیده حاشیه نشینی در کشور انتقاد کرد و گفت: در مناطق حاشیه نشین افراد با فرهنگ های مختلف گرد هم جمع و زمینه بروز جرائم و بزهکاری را در شهرها فراهم می آورند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تاکنون حرکت مناسبی از سوی دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت بحران حاشیه‌نشینی در کلانشهر شیراز انجام نشده است، یادآور شد: تنها هر از چند گاهی نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری مجرمان در این مناطق می کند و آنطور که باید و شاید به مدیریت حاشیه نشینی توجه نشده است.

وی با بیان اینکه جمعیت حاشیه نشینان شیراز یک شهر را تشکیل می‌دهند، افزود: ناهنجاری و نابسامانی های اجتماعی در جمعیت حاشیه نشین این کلانشهر بسیار چشمگیر و روز به روز در حال افزایش است به طوری که برخی از افراد به توزیع مواد مخدر و سرقت روی آورده که این موضوع تهدیدی برای آینده کودکان و نوجوانان این مناطق و کلانشهر شیراز است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم،  با بیان اینکه مشکلات بهداشتی و اجتماعی در مناطق حاشیه نشین نسبت به شهرها نمود بیشتری دارد، تصریح کرد: باید به ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی و همچنین کارگاه های آموزشی اشتغال زایی در این مناطق توجه و علاوه بر این نسبت به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی آنها هم اقدام کرد زیرا فقر اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در این مناطق بیداد می کند.

 نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، حاشیه نشینی شیراز را نتیجه بی توجهی به اقتصاد روستاها و مناطق محروم دانست و ادامه داد: عواملی مانند خشکسالی و کم آبی که درنهایت منجر به بیکاری کشاورزان، دامداران و باغداران شده، نبود مراکز تفریحی و ورزشی در روستاها، بی توجهی نسبت به اقتصاد روستایی و از بین رفتن مشاغل در روستاها  باعث شده روستاییان و عشایر استان با ترک دیار و خانه خود مناطق ارزان حاشیه نشین شیراز را برای زندگی انتخاب و به علت بیکاری  برای کسب روزی به مشاغل کاذب روی آورند که در این بین ممکن است برخی از آنها برای کسب درآمد بیشتر جذب مافیای مواد مخدر و سرقت شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم ساماندهی اشتغال روستایی در جهت جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: جاذبه های زندگی باید در روستاها افزایش یابد تا مهاجرت ها معکوس شود زیرا افزایش اشتغال روستایی کاهش حاشیه نشینی در شهرها را به دنبال دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با تخصیص تسهیلات کمتر به شهرها می توان نسبت به ایجاد اشتغال در روستاها اقدام کرد، تصریح کرد: باید به مشاغل خانگی روستایی از جمله دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی در جهت رشد اقتصادی و بازار کار روستاییان توجه جدی کرد و از این طریق حاشیه نشینی را مدیریت کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت بی توجهی به تقویت مشاغل روستایی باید همچنان شاهد مهاجرت این قشر به کلانشهرها و شیوع روز افزون معضل حاشیه نشینی در کشور و به تبع آن افزایش آسیب های اجتماعی در  کشور باشیم.

بی‌توجهی به مدیریت حاشیه‌نشینی در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور
به گزارش «پارسینه»، محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با انتقاد از وجود ۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور، عمده علت شیوع حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز را مهاجرت بی رویه به دلیل سوء مدیریت ها دانست و یادآور شد: هیچ دولتی برای مدیریت این معضل هیچ گونه اقدام و تلاشی نکرده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه تاکنون هیچ گونه تلاشی برای رفع ریشه ای معضل مهاجرت ها و به تبع آن حاشیه نشینی در کلان شهر تبریز انجام نشده، تصریح کرد:  نه تنها هیچ گونه اقدامی در رابطه با مدیریت این موضوع و کاهش مهاجرت ها صورت نگرفته بلکه مسئولان همان روند گذشته را با بی توجهی تمام ادامه داده اند.

وی از وجود نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در کلانشهر تبریز خبر داد و گفت: در حالی هیچ گونه اقدامی برای مدیریت معضل حاشیه نشینی صورت نگرفته که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی  در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

وی بر لزوم چاره اندیشی مسئولان در جهت ساماندهی و مدیریت معضل حاشیه نشینی کلانشهر تبریز تا سال ۲۰۱۸ تاکید کرد و یادآور شد: از آنجایی که حاشیه نشینان بر موضوع گردشگری ارجحیت دارند بنابراین در وهله اول باید هدف مدیریت در این شهر، سروسامان دادن به وضعیت حاشیه نشینان باشد و در مرحله بعد در جهت رونق گردشگری این کار صورت پذیرد که به این منظور مسئولان باید گام های اساسی بردارند.

سعیدی با انتقاد از اینکه جمعیت حاشیه نشین کلانشهر تبریز در بیغوله ها و بافت های فرسوده زندگی می کنند، یادآور شد: این افراد در وضعیت بسیار نامناسب و بدی زندگی می کنند و از نبود امکانات بهداشتی و درمانی مناسب رنج می برند.

هیچ نظری موجود نیست: