نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ شهریور ۲۷, جمعه

بررسي روزنامه هاي چاپ تهران - پنجشنبه (26/6/88) - تهیه و تنطیم:نادر داروک

روزنامه كيهان

يادداشت روز اين روزنامه به برگزاري مراسم روز قدس اختصاص داده شده است :
تحركات مرموز رژيم صهيونيستي با همدستي كاخ سفيد در طي ماهها و هفته هاي گذشته اهميتي مضاعف به برگزاري روز قدس نسبت به سال هاي قبل بخشيده است...... با شدت يافتن بحث صلح و طرح تشكيل دو كشور مستقل در سرزمين هاي اشغالي از سوي آمريكايي ها، پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) در همين اواخر مصوبه اي را گذراند كه در پوشش حركتي حقوقي و قانوني، شهروندان صهيونيست -بخوانيد غاصبان متجاوز- اين امكان را يافتند كه سرزمين هاي متعلق به فلسطيني ها را ابتياع و خريداري نمايند....... نكته اي كه در اين ميان به روشني قابل استنباط است همراهي و همدستي آمريكايي ها با صهيونيست ها است.... امروز نيز در شرايطي كه هجمه آمريكايي ها بر مقوله به اصطلاح صلح و سازش سنگين شده است و پروژه عادي سازي روابط اعراب و رژيم صهيونيستي با شدت و حدتي بيشتر از گذشته دنبال مي شود حضور مسلمانان در راهپيمايي روز قدس بايد فشرده تر و گسترده تر از سال هاي گذشته باشد.

كيهان حضور طرفداران موسوي و كروبي در راهپيمايي روز قدس را نقشه اسراييلي ها دانست :
مرد حسابي! صهيونيست ها از هواداران موسوي و كروبي خواسته اند براي برهم زدن تظاهرات روز قدس در راهپيمايي حاضر شوند و شعارهاي انحرافي بدهند!... با اين حساب چرا اسرائيلي ها عوامل داخلي خودشان را به خطر مي اندازند؟كسي كه به آخر خط مي رسه به سيم آخر هم مي زنه.

اين روزمانه از قول سايت امنيتي اسراييل چنين خبر داد:
سايت خبري «دبكافايل» در گزارشي به تحليل گزارش سالانه «موسسه بين المللي مطالعات راهبردي» لندن پرداخته و مي نويسد كه محتواي پنهان اين گزارش اين است كه واشنگتن سرانجام تسليم برنامه هسته اي ايران خواهد شد.بنابر اين گزارش، اين حقيقت از پاسخ ضعيف آمريكا به بسته پيشنهادي ايران به دولت هاي بزرگ در خصوص برنامه هسته اي اين كشور آشكار است و به همين دليل است كه عناصر نظامي اسرائيل نسبت به سكوت تل آويو در برابر مواضع اخير آمريكا در برابر ايران هشدار داده و گفته اند كه تحميل تحريم هاي اقتصادي بر تهران بي فايده است.

اين روزنامه خبر از اخراج مقاله نويس سابق خود از انجمن قلم داد:(لازم به ذكر است كه نوري زاد اخيرا نامه سرگشاده اي خطاب به خامنه اي نوشته است كه عصبانيت اصول گرايان را به دنبال داشت)
بنابر خبر دريافتي كيهان، هيئت مديره انجمن قلم ايران طي نامه اي خطاب به هيئت موسس اين انجمن، لغو عضويت آقاي محمد نوري زاد را به دليل از دست دادن شرايط عضويت طبق تبصره يك از ماده 8 فصل سوم انجمن قلم خواستار شد.اين بند از اساسنامه انجمن قلم «پذيرش قانون اساسي جمهوري اسلامي و تقيد عملي به آن» را شرط ضروري عضويت در آن مي داند كه اعضاي هيئت مديره اين انجمن عقيده دارند نوري زاد با مطالب اخير خود اين شرايط را از دست داده است.

كيهان به نقل از كلينتون خبر داد كه آمريكا با سياست چماق و هويج به مذاكرات مي رود:
به رغم تبليغات فراوان محافل و رسانه هاي غربي براي صادقانه جلوه دادن نيت مقامات كاخ سفيد جهت مذاكره و تعامل با ايران، وزير امور خارجه آمريكا، بار ديگر از سياست سوخته چماق و هويج عليه برنامه هسته اي كشورمان نام برد. وزير امور خارجه آمريكا گفت: ما آشكارا به ايران گفته ايم كه هرگونه مذاكراتي كه در آن شركت داشته باشيم بايد مستقيماً به مساله هسته اي تهران بپردازد. اين مساله نمي تواند ناديده گرفته شود.

اين روزنامه از پيگيري جمهوري اسلامي درجهت اخراج مجاهدين از عراق خبر داد:
«حسن كاظمي قمي»- سفير ايران در عراق - در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مواضع دولت عراق براي اخراج منافقين از اين كشور اظهار كرد: دولت عراق در چارچوب برنامه اخراج منافقين از عراق وارد اقدام شده است..... اقدام دولت عراق در اخراج منافقين نيازمند هماهنگي كشورهايي است كه با پذيرش اين افراد موافقت كرده اند.كاظمي قمي تاكيد كرد: دولت عراق در اجراي اين تصميم جدي است؛ چرا كه اين تصميم را به مصلحت ملت و كشور عراق مي داند.

كيهان در دو خبر جداگانه مسئله به تعويق افتادن عرضه سهام شركت مخابرات را كه بزرگترين معامله تاريخ بورس كشور لقب گرفته بود و سپاه پاسداران مهمترين خريدار آن عنوان شده بود مورد بررسي قرار ميدهد:
عرضه بلوك 51 درصدي مخابرات كه قرار بود ديروز انجام شود بطور ناگهاني بدون اعلام دليل مشخص از سوي سازمان خصوصي سازي لغو شد.... به گزارش خبرنگار ما، فعالان بازار سهام و بورس در اين رابطه مي گويند: عرضه سهام مخابرات ظاهرا دچار مشكلات و مسائلي است كه سازمان خصوصي سازي حاضر نيست بطور شفاف موضوع آن را اعلام كند..... در همين زمينه نيز غلامرضا حيدري كردزنگنه رئيس سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفته است: مشكل خاصي در واگذاري بلوك 51درصدي سهام مخابرات نيست و به دليل مشكل فني، اين بلوك قطعا هفته آينده در بورس عرضه مي شود...... فعالان بازار سهام در اين باره نيز مي گويند: به نظر مي آيد قطعا متقاضي جديدي وجود دارد كه شرايط خريد او آماده نشده و سازمان خصوصي سازي به همين دليل عرضه را عقب انداخته است. آنها مي گويند: بايد ديد اين خريدار در چه جايگاهي قرار دارد و داراي چه منزلتي است كه شايد بخاطر او فروش سهام به اين مهمي عقب مي افتد...... در حاليكه مهدي عقدايي معاون سازمان خصوصي سازي با ارسال نمابري به شركت مخابرات ايران لغو عرضه سهام اين شركت را اعلام كرد، در عين حال در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اينكه لغو عرضه بلوك مديريتي مخابرات به دستور وزير اقتصاد بوده گفت: من هم دليل اين اتفاق را نمي دانم و بايد منتظر تصميمات اتخاذ شده در روزهاي آينده بود...... خبرنگاري از وزير اقتصاد درباره علت توقف در واگذاري سهام شركت مخابرات سئوال كرد كه حسيني پاسخ داد: از نظر قانون در ضوابط واگذاري سهام مخابرات ابهاماتي وجود داشت كه مقرر گرديد تقاضاي افراد و شركت هاي اعلام شده بررسي شود و بعد از رفع ابهامات حتما در موعد مقرر اين كار انجام خواهد شد.

اين روزنامه از مصاحبه هاي وزرا پس از جلسه هيئت دولت نيز خبرهايي آورده است :
وزير اقتصاد گفت: بحث تغيير رئيس كل بانك مركزي مطرح نيست و بهمني با قوت به كار خود ادامه مي دهد.وي گفت: تغيير رئيس كل بانك مركزي برعهده وزير نيست و عزل و نصب وي از اختيارات مجمع عمومي است.
بهبهاني (وزير راه و ترابري) خريد هواپيماهاي روسي را تكذيب كرد و گفت: در خصوص تحويل هواپيماهاي بويينگ نيز اين مسئله ساخته و پرداخته دوستان خبرنگار است وي با بيان اينكه هواپيماي بويينگ در حال از رده خارج شدن است گفت: در اروپا يك بويينگ هم نمي بينيد و ايرباس جايگزين آن شده است و شركت هاي بويينگ ورشكست شده اند.!!!
رئيس كل بانك مركزي (بهمني) با بيان اين كه حذف سه صفر از واحد پولي در جلسه كار گروه طرح تحول به تصويب رسيده است اظهار داشت: اين طرح فعلا به اجرا درنمي آيد اما به مرور زمان كه نرخ تورم باز هم كاهش پيدا كند، حتما اين اتفاق خواهد افتاد.

روزنامه جمهوري اسلامي

سرمقاله اين روزنامه به سياق تمام پنجشنبه ها به تحليل رويدادهاي هفته اختصاص دارد:
روز قدس امسال در مقايسه با سالهاي قبل از حساسيت و اهميت بيشتري برخوردار است زيرا در موقعيتي كه صهيونيستها سعي دارند سمت و سوي اين شور و هيجان ضد صهيونيستي را به داخل جهان اسلام كشانده و اين روز را به عاملي براي تفرقه و اختلاف در ميان مسلمانان مبدل سازند به فرموده رهبر معظم انقلاب ملت مسلمان ايران نخواهند گذاشت دستان تفرقه افكن اين روز را به عامل اختلاف تبديل كنند. واقعيت هم جز اين نيست كه روز قدس فراتر از هرگونه مطالبات جناحي بوده و همدلي و وحدت در مبارزه با رژيم صهيونيستي محور اساسي اين روز ملي و اسلامي است
مبارك نيز كه پيشگام خيانت و سازش در ميان حكام عرب است با پذيرفتن اين جنايتكار جنگي (نتانياهو) بار ديگر بي ارادگي و وابستگي اش را به نمايش گذاشت و با اين عمل آنهم درست در آستانه روز جهاني قدس كه جهان اسلام درحال و هواي ويژه اي خود را بر ابراز انزجار از اشغالگران صهيونيست آماده مي سازد ضربه اي ديگر بر پيكر آرمان آزادسازي فلسطين وارد كرد
آمريكايي ها به عنوان بازيگر ديگر صحنه سياسي افغانستان نيز چندان بي ميل نيستند كه انتخابات به دور دوم كشيده شود چرا كه اولا وجود تقلبات را تاييد كرده اند و دوم اينكه رضايت چنداني از عملكرد كرزاي ندارند. علاوه بر اين رفتن انتخابات به دور دوم مي تواند رضايت گروههاي ديگر را جلب كند. به هر شكل اين مسئله همچنان بعد ديگري بر ابعاد بحران افغانستان افزوده است..... در اين باره برژينسكي مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا هفته جاري هشدار داد غرب در افغانستان به سرنوشت شوروي سابق دچار خواهد شد. در همين حال كانادا يكي از متحدان اصلي آمريكا در افغانستان روز گذشته اعلام كرد بدون توجه به خواسته آمريكا نيروهاي خود را از افغانستان خارج مي كند.
اين روزنامه در مورد اختلاف احمدي نژاد و برخي از علما در مورد انتخاب وزراي زن چنين خبر داده است:
حجت الاسلام سقاي بي ريا مشاور امور روحانيت دولت در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاري مهر مبني بر اينكه آيا رئيس جمهور درخصوص انتخاب وزيران زن با مراجع مذاكره اي داشته است گفت : اينكه رئيس جمهور بخواهد براي هر سئوالي به قم سفر كند و مسئله را رفع و رجوع كند درست نيست . ما بر اين اعتقاديم كه براساس قاعده كلي بايد به مراجع احترام گذاشته شود و نظرات آنان به عنوان كارشناسان اسلامي براي ما بسيار ارزشمند است . وي با بيان اينكه فتاوي مراجع تقليد شيعه مختلف است افزود : اينكه رئيس جمهور بخواهد براي كابينه خود از وزيران زن استفاده كند بايد ببيند كه مرجع تقليد او چه مي گويد. اگر مرجع او آن موضوع را داراي اشكال و حرام دانست بايد به نظر مرجع تقليد خود احترام بگذارد.

جمهوري اسلامي خبر از موافقت دولت با مرخصي كاركنان آن هم در آستانه روز قدس داد:
هيات دولت براي رفاه حال كاركنان دولت مقرر كرد : دستگاه هاي اجرايي با مرخصي درخواستي كاركنان از روز قبل و يك روز پس از عيد سعيد فطر موافقت كنند.

روزنامه اعتماد

اعتماد در صفحه نخست خود خبر عدم برگزاري نماز توسط رفسنجاني را چنين به چاپ رسانده است :
بزرگان جناح اصلاح طلب در آستانه برگزاري روز قدس با صدور اطلاعيه يي از مردم درخواست کردند حضوري پرشور از خود را به تصوير بکشند.... بزرگان جناح اصلاح طلب در حالي مردم را به حضور پرشکوه در مراسم روز قدس دعوت مي کنند که خطيب نماز جمعه در آخرين لحظات تغيير کرد و برخلاف سنت و رسم معهود، در روز قدس هاشمي رفسنجاني نماز اقامه نمي کند. اما با اين حال رئيس مجلس خبرگان از مردم درخواست کرد حضوري پرشکوه داشته باشند.

اين روزنامه از افزايش قيمتها در ماه رمضان خبر داده است:
بنابر گزارش بانک مرکزي قيمت انواع اقلام خوراکي در ايام ماه رمضان بين 0/4 درصد تا 17 درصد افزايش داشته است. اين گزارش بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در حالي است که مسوولان دولت براي تنظيم و کنترل قيمت ها در ماه رمضان وعده هاي جدي داده بودند. آنها حتي افزايش قيمت در ماه رمضان را نه فقط تکذيب کرده بودند بلکه حتي اظهار کردند قيمت برخي کالاها هم کاهش يافته است....... ميرکاظمي وزير وقت بازرگاني دولت نهم اظهار داشته بود؛ «در ماه مبارک رمضان هيچ افزايش قيمتي نداشتيم و حتي قيمت برخي کالاها رو به کاهش است...... بنا بر اين گزارش 9 گروه از 11 گروه مواد خوراکي افزايش قيمت داشته اند. در اين گزارش، قند و شکر با افزايش 7/17 درصدي نسبت به مدت مشابه ماه گذشته در صدر جدول افزايش قيمت ها قرار دارد. طبق اعلام رسمي بانک مرکزي متوسط قيمت قند در سطح شهر تهران کيلويي 1059 تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته 17 درصد افزايش قيمت را تجربه کرده است. همين طور قيمت هر کيلو شکر 847 تومان اعلام شده است که در مقايسه با قيمت آن در مدت مشابه ماه قبل 8/19 درصد افزايش قيمت داشته است. در هفته مورد گزارش گوشت قرمز نيز از ديگر اقلامي است که 8/7 درصد افزايش قيمت داشته است. در اين گروه گوشت گوسفند بااستخوان و گوشت گوساله بي استخوان به ترتيب 13 هزار و 197 و 9 هزار و 848 تومان در سطح شهر تهران در هفته مورد بررسي عرضه مي شدند که در مقايسه با قيمت آنها در ماه گذشته هر کدام به ترتيب 1200 و 436 تومان با رشد قيمت مواجه بوده اند...... در اين هفته در گروه ميوه هاي تازه شليل و شبرنگ، آلو و پرتقال با بالاترين افزايش قيمت نسبت به مدت مشابه قبل عرضه مي شدند. طبق اين گزارش آلو با 22 درصد افزايش قيمت کيلويي 2690 تومان، پرتقال با 32 درصد افزايش قيمت کيلويي 2500 تومان و شليل و شبرنگ با 15 درصد رشد قيمت به کيلويي 2711 تومان در سطح شهر تهران عرضه شدند. در جدول اعلام شده از سوي بانک مرکزي هر شانه دو کيلويي تخم مرغ در ماه گذشته 2767 تومان در سطح شهر تهران عرصه شده است که در هفته مورد گزارش با 3/6 درصد افزايش به قيمت 2941 تومان رسيده است

اعتماد در خبر ديگري به افزايش شديد واردات ميوه اشاره كرده است:
واردات ميوه به پنجمين توليدکننده ميوه جهان و نخستين کشور خاورميانه در پنج ماه نخست امسال در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر ارزش 66 درصد افزايش داشته است. ايران با توليد 13 ميليون تن ميوه در سال رتبه پنجم توليد ميوه در جهان را دارد اما در تازه ترين گزارش گمرک تا پايان مردادماه امسال بيش از 397 هزار و 937 تن ميوه به کشور وارد شده است. اين ميزان واردات در مقايسه با دوره گذشته از لحاظ ارزش 66 درصد و به لحاظ وزن حدود 17 درصد افزايش را تجربه کرده است. برآوردها نشان مي دهد در چهار سال دولتمداري احمدي نژاد حدود يک ميليارد دلار به ايران ميوه وارد شده است....... در اين دوره براي نخستين بار پس از انقلاب، ميوه هايي چون گوجه فرنگي، نارنگي، پرتقال، انگور، سير، سيب و گريپ فروت در حجم بسيار بالايي به کشور وارد شد...... ارزش واردات ميوه در سال 85 به 215 و در سال 86 به290 ميليون دلار رسيد. در شش ماهه ابتدايي سال 87 نيز ميزان واردات ميوه از 135 ميليون دلار فراتر رفت. در سال 88 نيز گمرک گزارش داد طي پنج ماهه نخست ارزش ميوه وارد شده به کشور از 195 ميليون و 156 هزار و 772 دلار گذشت....... پس از امارات، ترکيه و فيليپين نيز کشورهايي هستند که بيشترين ميوه را به ايران وارد کرده اند که به ترتيب 215 هزار و 63 تن، 56 هزار و 896 تن و 55 هزار و 679 تن صادرات ميوه به ايران داشته اند........ کارنامه واردات ميوه در پنج ماهه نخست امسال به پنجمين کشور توليدکننده جهان و اولين کشور خاورميانه اين گونه بسته شده است؛ افزايش 78 ميليون دلاري ارزش واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل.

اين روزنامه هم مانند كيهان از حاشيه جلسه هيئت دولت اخبار جالب توجهي گزارش كرده است:
در حالي که زمان طولاني از تاييد خبر تحويل 20 فروند بوئينگ امريکا به ايران نگذشته و از سويي بهبهاني در گفت وگو با فارس (23 شهريور) عنوان کرده بررسي موضوع فروش 20 فروند بوئينگ امريکا به ايران در جلسه هيات دولت بررسي مي شود؛ او در حاشيه هيات دولت عنوان کرده خدا را گواه مي گيرم اين موضوع ساخته و پرداخته دشمن است و من خبري از اين موضوع ندارم. (اين خبر نخستين بار در خبرگزاري فارس يعني خبرگزاري نزديک به دولت درج شد.) حميدرضا بهبهاني اظهار کرد؛ امروز همه به دنبال خريد ايرباس هستند و در تمام دنيا و حتي اروپا بوئينگ از رده خارج شده است. چگونه توقع داريد ما به سمت خريد بوئينگ از رده خارج برويم؟(پيش از اين بهبهاني از خريد هواپيماهاي روسي دفاع کرده بود)
در حالي که محمود بهمني در حاشيه مجمع عمومي بانک مرکزي از قطعي شدن حذف سه صفر خبر داده بود روز گذشته در حاشيه هيات دولت اظهار کرد؛ طرح حذف سه صفر از پول ملي موقتاً متوقف شد.
وزير کار و امور اجتماعي در خصوص افزايش حقوق کارگران در سال جاري گفت؛ بنده در جريان اين موضوع نيستم...... او در پاسخ به سوال ديگري درباره آنچه گفته مي شود معاونت ها در دولت دهم با سفارش آقايان رحيمي و مشايي تعيين مي شود، گفت؛ بالاخره آقاي رحيمي معاون اول رئيس جمهور و آقاي مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور هستند. من اين چشم بندي را قبول ندارم. اين نوع برداشت ها پرداخت سياسي به اعتصابات است. نظر رئيس جمهور تشکيل کابينه با حداکثر همگرايي درکابينه است زيرا واگرايي و تشتت آرا نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

اعتماد نيز به مسئله تعويق عرضه سهام مخابرات پرداخته و علاوه بر مندرجات روزنامه كيهان در مورد تناقض گوييهاي مسئولان به جزييات بيشتري اشاره كرده است:
در خصوص خريداران و مباحث مالي اين معامله نکاتي وجود داشت. ارزش با واگذاري 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات معادل 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 837 سهم با قيمت هر سهم 3400 ريال و ارزش کل حدود 79 هزار ميليارد ريال، براي فروش عرضه خواهد شد.» متقاضياني که خواهان خريد اقساطي سهام هستند حداقل 20درصد ثمن معامله را به صورت نقد و بقيه را با احتساب سود فروش اقساطي بايد در مدت هشت سال بپردازند. يعني متقاضي بايد15800 ميليارد ريال نقد در ابتدا بپردازد و بعد براي هشت سال آينده هم- بدون محاسبه سود فروش اقساطي- بايد تقريباً ماهي 660 ميليارد ريال قسط بپردازند. اما بررسي وضعيت مالي متقاضيان خريد بيانگر اين موضوع است که سرمايه اين شرکت ها به اندازه ثمن معامله نيست. دو خريدار کنسرسيوم اعتماد مبين و شرکت پيشگامان کوير يزد از سرمايه کمتر از 79 هزار ميليارد ريال برخوردار هستند. کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين که متشکل از شرکت هاي گسترش الکترونيک مبين ايران با سرمايه 10 ميليارد ريالي است به همراه دو شرکت توسعه اعتماد با سرمايه اوليه 50 ميليارد ريال و شهريار مهستان با سرمايه فعلي 10 ميليون ريالي تقاضاي خريد خود را ارائه کرده و مورد قبول سازمان خصوصي سازي نيز قرار گرفته اند. دومين متقاضي شرکت تعاوني پيشگامان کويريزد است که خود شامل 12 شرکت تعاوني و سه شرکت سرمايه گذاري ديگر است. سرمايه ثبتي گروه پيشگامان کوير هم 2020 ميليارد ريال است و در سال 1375 به ثبت رسيده است. طبق نظر سازمان خصوصي سازي يکي از اين دو شرکت برنده هستند که 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات را خريده و در کنترل خود خواهد گرفت. برنده اين عرضه بايد علاوه بر پرداخت 15800 ميليارد ريال نقد در ابتدا، بدون محاسبه سود فروش اقساطي براي هشت سال بعدش هم روزي 22 ميليارد ريال بپردازد، يا ساعتي بيش از 900 ميليون ريال. اما اگر کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين برنده شود آيا مي تواند اين مبلغ را بپردازد؟ کنسرسيومي که کل سرمايه ثبت شده اش اندکي بيش از 60 ميليارد ريال است مي تواند از عهده اين تعهدات مالي بربيايد و براي هشت سال بعد روزي 22 ميليارد ريال به دولت بپردازد؟ و اگر شرکت تعاوني پيشگامان کوير يزد برنده شود با توجه به سرمايه اندکش حتي توان پرداخت مبلغ نقد اوليه را هم ندارد و علاوه بر اين نمي تواند اقساط تعيين شده را نيز بپردازد. اما با اين حال هنوز علت واقعي به تعويق افتادن معامله بزرگ بورس معلوم نيست.

روزنامه آفتاب يزد

اين روزنامه در صفحه نخست خود به آغاز حمله هواداران دولت به طرح اشتي ملي مي پردازد:
در شرايطي كه پس از يك دوره تنش شديد در جامعه، برخي اصولگرايان بـه دنـبـال طرح هايي از قبيل "آشتي ملي‌"، "وحدت ملي" و "ميانجي‌گري" براي عادي سازي شرايط پس‌از انتخابات هستند حاميان دولت از ديروز حملات خود به اين طرح و طراحان آن را تشديد كردند...... حاميان دولت در حالي ديروز به اين طرح‌ها حمله كردند كه اغلب فعالان سياسي ‌با درك شرايط روز و علي‌‌رغم ارائه برخي پيشنهادها در اين خصوص از چنين طرح‌هايي حمايت كرده ‌بودند.

در سرمقاله شرايط ويژه برگزاري روز قدس در شرايط فعلي كشور مورد بحث قرار گرفته است:
كـسـي نـمـي‌تـوانـد انـكار كند كه در هيچ‌يك از راهپيمايي‌هاي سي گانه قبلي، شرايط داخلي ايران مانند امروز نبوده است. زيرا عده‌اي از دعوت كنندگان به‌ راهپيمايي كه در سال‌هاي گذشته نيز در اين تجمع، حضور فعال داشتند امروز توسط عده ديگري از مــشــاركــت‌كـنندگان در اين مراسم، به همراهي با صهيونيست‌ها متهم مي‌شوند ..... امروز در داخل كشور عده‌اي آنقدر برآشفته هستند كه براي اثبات اخلال صهيونيست‌ها در راهپيمايي روز قدس در لندن (2) تصويري پخش مي‌كنند كه بخشي از آن شامل عكس موسوي، خاتمي و كروبي است. همچنين مي‌توان حدس زد كه عده‌اي از افراطيون تلاش خواهند كرد فضاي راهپيمايي فردا براي خاتمي، موسوي و كروبي امن نباشد....... قاعدتاً مي‌توان حدس زد كه پس از برگزاري راهپيمايي هم، عده‌اي تجمعات گسترده مردمي را<تو‌دهني> به مخالفان نتيجه انتخابات و حمايت از دولت بنامند...... نگارنده خود را در ميان اين گروه مي‌بيند و مانند ميرحسين موسوي مي‌انديشد كه نمي‌توان براي مصيبت‌هاي مردم فلسطين غمناك بود اما در برابر مصيبت اقشار ضعيف جامعه ايران، سكوت كرد...... نكته پاياني نيز مربوط به كساني است كه در روزهاي گذشته، اراده خود براي سوءاستفاده از روز قدس براي عـقـده‌گـشـايـي علـيـه اصـلاح‌طلـبان را به نمايش گذاشته‌اند....... اگر در ميان آنها افرادي حضور دارند كه در كار آنها غرضي نيست بايستي بدانند عرصه‌هاي فراوان ديگري براي تسويه حساب با اصلاح‌طلبان دارند. پس اجازه ندهند راهـپـيـمـايـي روز قـدس بـه نـمـادي ازمخالفت با اصلاح‌طلبي در ايران تبديل شود..

اين روزنامه در زير تيتر (اگر قانون رعايت مي شد حساب ذخيره ارزي 100 ميليارد دلا‌ر موجودي داشت) چنين اورده است:
عضو سابق هيئت امناي حساب ذخيره ارزي با انتقاد از عدم اطلاع رساني دولت در خصوص موجودي اين حساب گفت: اگر مكانيزم قانوني در برداشت از حساب ذخيره ارزي ( اجازه مجلس ) رعايت مي‌شد اين حساب اكنون 100 ميليارد دلار موجودي داشت..... ايجاد اين حساب، ناشي از تصميم نمايندگان مجلس بود كه اين حساب عملا از سال 1380 فعال شد و برداشت از آن صورت گرفت كه در اين برداشت ها دولت بيشتر به فكر حل مسائل داخلي خود بود، به طوري كه بر پايه آمارهاي موجود، سهم بخش خصوصي كه مي‌بايست50 درصد از اين حساب مي‌بود، به‌18‌درصد رسيد. وي افزود: عليرغم اينكه در سال 82 كه قيمت نفت بين 20 تا 23 دلار بود، 5/2 ميليارد دلار به بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري داده شد و در دولت گذشته اين حساب‌ها هر ماهه توسط وزارت صنايع منتشر مي‌شد اما در دولت نهم با وجود رشد درآمدهاي نفتي، اطلاعات دقيقي در رابطه با حساب ذخيره ارزي منتشر نشده است..... در جريان تدوين برنامه چهارم طرحي توسط مظاهري در وزارت اقتصاد تهيه و به دولت ارائه شد كه بر اساس آن حساب به صندوق تبديل مي‌شد تا دولت نتواند از آن برداشت كند،در آن زمان، شيباني كه رئيس كل بانك مركزي بود با اين مسئله مخالفت كرد چرا كه حيطه اختيار خود را بر روي منابع بزرگ مالي از دست مي‌داد.وي با بيان اينكه دولت دهم تصميم گرفته است كه اين مسئله را دوباره پيگيري كند و در نهايت اين حساب به صندوق تبديل شود، اظهار داشت: بايد ديد مكانيزم اين صندوق چگونه خواهد بود و به يكي از صندوق‌هاي موجود دنيا مانند كويت يا نروژ شباهت خواهد داشت يا اينكه مكانيزم متفاوت و ساده انگارانه‌اي خواهد داشت.

روزنامه ايران

سرمقاله ايران به روز قدس اختصاص يافته است:
سؤال مهمي كه شكل مي‌گيرد اين است كه چرا از فلسطينيان بايستي حمايت كرد؟ آيا اين حمايت براي ما منافعي دربردارد؟ زيرا آنچه مسلم است ورود به اين مناقشه، هزينه‌هايي دارد اما هميشه هزينه‌هاي پيشگيري، كمتر از هزينه‌هاي درمان است و آنچه فلسفه شكل‌گيري رژيم اسرائيل را رقم زده بيانگر اين موضوع مهم است كه مبناي تشكيل اين رژيم، به راه انداختن جنگ و ترويج بحران و خشونت در منطقه است و ادعاي صلح و سازش صرفاً يك حيله سياسي ...... است

اين روزنامه خبر تكذيب دخالت ايران در اقدامات تروريستي در امارات را چنين آورده است:
منبع رسمي دولتي در دبي گفت: اخبار منتشر شده در روزنامه‌هاي اسرائيلي مبني بر اين‌كه سازمان اطلاعات امارات يك طرح تروريستي براي انفجار برج دبي را خنثي كرده است، بي‌اساس و اخباري «جعلي» است كه هدف از آن ايجاد ناامني، تشويش در دبي و در دولت امارات است..... روزنامه عبري زبان «معاريو» در شماره ديروز خود به نقل از منابع بلندپايه اروپايي مدعي شده بود كه نيروهاي امنيتي امارات متحده موفق شدند يك طرح تروريستي انفجار بلندترين برج جهان به طول 818 متر در دبي را خنثي كنند. اين روزنامه مدعي شده بود كه طرح انفجار اين برج شبيه به حادثه 11 سپتامبر در امريكا بود كه در تهران پايتخت ايران طراحي شده بود

بر طبق خبري بدون ذكر منبع در اين روزنامه همه نمايندگان اقليتهاي ديني همراه احمدي نژاد خواهند بود :
در روز دوم مهرماه در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني مي‌كند و براي نخستين بار مجموعه نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس قرار است وي را در اين سفر سه روزه همراهي كنند. سيامك مره‌صدق، نماينده كليميان، روبرت بيگلريان نماينده ارامنه جنوب، گيورك وارطان نماينده ارامنه شمال، يوناتن بت‌كليا نماينده آشوري‌ها و كلداني‌ها و اسفنديار اختياري نماينده زرتشتيان پنج نماينده اقليت‌هاي ديني كشورمان در مجلس شوراي اسلامي هستند. بر اساس روال معمول در سفرهاي گذشته رؤساي جمهوري كشورمان به امريكا به منظور شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل، تنها يكي از اعضاي مجمع نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس رئيس جمهور را همراهي مي‌كرد ولي اين بار از همه نمايندگان مذكور دعوت شده در سفر به نيويورك، احمدي‌نژاد را همراهي كنند

ايران به نقل از ترقي طرح آشتي ملي را رد كرد:
حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد واژه‌هايي چون ريش‌سفيدي، ميانجيگري و آشتي ملي در شرايط كنوني از سوي كساني مطرح مي‌شود كه نگران روند فعلي‌ شفاف‌سازي جنگ نرم در كشور هستند و احساس مي‌كنند با اعترافات دستگيرشدگان و عوامل اغتشاشات اخير، تعداد كساني كه در آزمون انتخابات به فرموده‌ مقام معظم رهبري مردود شدند در افكار عمومي جامعه زياد و موجب مي‌شود وضعيت عده‌ قابل توجهي از نخبگان و شخصيت‌هايي كه تاكنون، نه به صورت علني، بلكه به صورت جلسات محرمانه در قبال نظام موضعگيري‌هايي داشتند، براي مردم روشن و صف طرفداران نظام از كساني كه با نظام مشكل دارند، جدا شود.

با توجه به چاپ نامه اي در مورد انفجار دفتر نخست وزيري در شماره ديروز اين روزنامه دري نجف آبادي موارد منتشر شده را تكذيب كرده است:
در پي انتشار سند تاريخي «نامه 60 نفر از چهره هاي نظام» حجت الاسلام والمسلمين قربان علي دري نجف‌آبادي، در تماس با «ايران» با انتقاد شديد از انتشار اين سند تاريخي خواستار درج توضيحاتش شد. دري نجف‌آبادي با بيان اين‌كه آقاي حسن كامران، از متهمين انفجار نخست‌وزيري را شهيد صياد شيرازي به او معرفي كرده، گفت: من فقط متني كه خود در حاشيه نامه نوشته‌ام را قبول دارم و بقيه امضاها ربطي به من ندارد...... دري نجف‌آبادي همچنين خواستار درج دوباره نوشته‌اش در حاشيه اين نامه شد

پايان

بازهم به نفع مردم
جعفر پویه


حضور قدرتمند و یکپارچه اقشار متفاوت مردم در تظاهرات ضد حکومتی و تسخیر و بیرون آوردن خیابانها از دست اوباش حکومتی نشان از عزم و اراده آنان برای رسیدن به آزادی دارد. در این روز حضور یکپارچه مردم نشاندهنده عدم ترس آنان از دم و دستگاه اوباش سرکوبگر است. تهدید فاشیستهای تفنگ بدوش سپاه به پشیزی نیرزید و اطلاعاتی های شکنجه‌گر و متجاوز نیز در مقابل اراده آنان مات شدند. از همه مهمتر وضعیت اسفبار علی خامنه ای، ولی فقیه تبهکار رژیم است که ثابت شد کلاه او پشم ندارد و توصیه و تهدید هایش در عزم جزم شده مردم بی تاثیر است. شعار "خامنه ای قاتله - ولایت اش باطله" نیز نشان داد او نه تنها مشروعیت اجتماعی ندارد بلکه از نظر مذهبی نیز به صف آنانی پیوسته است که پرونده شان در پیش چشم مردم چیزی بجز تبهکاری نیست.
اراده غرور آفرین فرزندان میهن در استواری و ایستادگی در مقابل عمله‌های استبداد چشم جهانیان را خیره کرد. بار دیگر ایران به صف اول و تیتر یک خبرگزاریها رفت و همه جهانیان نظاره گر تلاش آنان برای منکوب کردن ولایت جهل و جور علی خامنه ای شدند.
ویژگی این تظاهرات نسبت به ماههای قبل آنجاست که تقریبن در همه شهرهای میهن، مردم به میدان آمدند و یکپارچه بر علیه دستگاه استبداد ولی فقیه فریادشان را بلند کردند. از کمتری شهری خبر می رسد که جوانان و زنان و مردان آزادیخواه خیابانها را در زیر قدمهای استوار خود داغ نکرده و با فریادهای یکپارچه خود شعار "نه غزه، نه لبنان – جانم فدای ایران" را تکرار نکرده باشند. این یکپارچگی برای تو دهنی زدن به ولی فقیه رژیم و فاشیستهای تفنگ بدوش او یعنی سپاه پاسداران که مردم را تهدید به برخوردهای خشن کرده بودند، کافی است. مدتهاست که ولی فقیه و دستگاه ستمگر او خواب راحت ندارند. مدتهاست که تظاهرات غرور آفرین مردم تبدیل به کابوسهای شبانه آنها شده است. حال دیگر با اطمینان می توان گفت که سر تا پای رژیم ددمنش ولی فقیه از وحشت عزم و اراده جوانان این مرز و بوم بر خورد می لرزد. ار نشانه ترس و وحشت دستگاه خامنه ای برخلاف تهدیدهای روزهای قبل همین بس که جرات نکردند حتا به صفوف فشرده و بهم پیوسته تظاهر کنندگان نزدیک شوند. مردم آزادیخواه در این روز ثابت کردند اگر همبسته و یکپارچه در کنار هم به میدان بیایند دستگاه سرکوبگر استبداد مذهبی نه تنها از کار خواهد افتاد بلکه آنهایی هم که در نزدیکی صفوف مردم قرار دارند از ترس شان جرات دست از پا خطا کردن را ندارند. حال این صفوف مستحکم مردم آزادیخواه است که پوزه ولی فقیه و دستگاه عریض و طویل سرکوبی او را خاک مالید. اکنون این ولی فقیه رژیم است که منکوب اراده استوار مردم، باید فکری به حال خود کند. والا مردم ایران تصمیم به برقراری رژیمی دموکرات و آزاد گرفته اند و این نیز میسر نخواهد بود مگر با برانداختن رژیم ستمگر ولی فقیه. حال آنکس که باید به فکر خود باشد علی خامنه ای و دستگاه داغ و درفش اوست. زیرا مردم نشان دادند که تصمیم خود را گرفته اند.

فیلم : تهران 27 شهريور (

http://www.youtube.com/watch?v=kUT_n6LYIXM
فیلم : 27 شهريور تهران (2 فيلم) - 4


http://www.youtube.com/watch?v=4XycnnxNku8


http://www.youtube.com/watch?v=yqXmWDxyIp

تصاویری از شکنجه گاه مخفی در خیابان مفتح جنوبی تهران

یsabzbashi.wordpress : کی از بازداشتگاه ها و شکنجه گاه های مخفی نیروهای حکومتی در خیابان مفتح جنوبی قرار دارد. یک ساختمان مصادره ای دوران قاجار به نام مبصرالدوله که توسط عوامل کودتا در یک ماه اخیر به صورت نیمه مخروبه درآمده است. در زیر این محوطه پارکینگ نصر قرار دارد که سالهاست تعطیل میباشد و اکنون تبدیل به بازداشتگاه و شکنجه گاه کودتاچیان حکومتی شده است.
نشانی دقیق این شکنجه گاه مخوف – پارکینگ نصر – خیابان مفتح جنوبی، روبروی دانشگاه تربیت معلم، جنب مجتمع تجاری شیرازی است. درب ورودی اصلی آن داخل کوچه واحدی (ضلع جنوبی بنا) می باشد و از داخل کوچه ثاقب ساختمان پلاک 8 (ضلع شمالی بنا) که یک ساختمان مصادره ای است نیز به آن راه دارد. همچنین ورودی های دیگری از داخل دانشگاه تربیت معلم و نیز از کوچه فریدکریمی (ضلع غربی بنا) –یک خانه مصادره ای دیگر- دارد.
درروزهای پس از دستگیری معترضان، خودروهای نظامی و اغلب غیرنظامی با شیشه های دودی و یا تاکسی های ون پس از ساعت 1 نیمه شب غالباً از ورودی کوچه واحدی به طرزی مشکوک به داخل این پارکینگ تردد می کنند و گاها صدای تیر نیز توسط همسایگان شنیده می شود.
شواهد حاکیست دفتر تاکسی سرویس شبانه روزی فجر ، طبقه سوم شرقی ساختمان پلاک 10 کوچه واحدی، از عوامل همدست این شکنجه گران به شمار می رود و تعداد دیگری از مغازه های مجتمع تجاری شیرازی و خانه های مشرف به این بنا نیز در اختیار عوامل وابسته به بازداشتگاه قرار دارد.




فيلم : دیکتــاتــور! دیکتــاتور! این آخرین پیام است - 9


http://www.youtube.com/watch?v=4XycnnxNku8

فيلم : گزارش سی ان ان از تظاهرات امروز



راهپيمايی روز قدس در تهران (ويدئو)