نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ خرداد ۱۲, جمعه

له معروفی هست که می‌گوید: «یک تصویر ارزشمندتر از هزاران کلمه است». ولی من باید با این جمله هم مخالفت کنم. چرا که به نظر من ارزش یک عکس خیلی بیشتر از این توصیفات است. شاید من خیلی آدم متعصبی باشم، اما هر زمان که به عکس‌های جنگ جهانی نگاه می‌کنم، ذهنم شروع به آنالیز کردن جزئیات بسیار ریز این عکسها می‌کند.
پس از این عکس‌ها لذت ببرید! اینها از اداره NARA (یعنی اداره اسناد و بایگانی ملی) گرفته شدند.

1. بر فراز اهرام، مصر

 
جنگ جهانی دوم 
هواپیمای نظامی ‌بر فراز اهرام مصر پرواز می‌کند. این هواپیما یکی هواپیماهای تندروی امریکا بوده و درحالیکه برای جنگ فوری آماده و بارگیری می‌شده و از اقیانوس اطلس و برخی نواحی آفریقا  می‌گذشته تا به مناطق جنگی استراتژیک برسد. سال 1943.

2. رسیدن به فرانسه در روز شروع عملیات
 
جنگ جهانی دوم
این سربازان آمریکایی  درحالیکه قایقشان که نقش نگهبان برایشان دارد را ترک می‌کنند در ساحل فرانسه زیر مسلسل‌ها و تیربارانهای سنگین نازی کاری به روی ساحل می‌آیند. تاثیرگذاری صحنه بین ابرها و شنهای ساحلی فوق العاده است. رابرت اف. سارجنت. 6 ژوئن 1944.
 
3. توپ پشت توپ
 
جنگ جهانی دوم
توپ اندازهای آمریکایی نزدیک کارنتان فرانسه نیروهای آلمان که در حال عقب نشینی هستند را به توپ بسته اند. 11 جولای  1944. فرانکلین.

4. چتربازان بر فراز هلند
 
جنگ جهانی دوم
چترهای چتربازان ارتش هوایی متفقین در آسمان هلند بالای سرشان باز می‌شود... سپتامبر 1944.

5. خمپاره انداز پرسر و صدا
 
جنگ جهانی دوم
رد شدن از رودخانه راین موضوع مهمی ‌نبود. آنچه از اهمیت برخوردار بود حضور در پایگاه و اراضی تسخیر شده ساحلی بود. ما خمپاره‌هایمان را به سمت آنها و هرچیز دیگری پرتاپ می‌کردیم تا اینکه بالاخره آنها را فراری دادیم. 1945. تاریخ دقیق عکس مشخص نیست. (سازمان جنگ آمریکا)

6. آرام باش و حرکت نکن!
 
جنگ جهانی دوم
از شانس خوبم یک قایق جنگی را از زیر شنهای ساحل بیرون کشیدم. همه‌مان تلاش کردیم که داخلش رفته و زیر یکدیگر قایم شویم، چراکه در معرض تیرهایی بودیم که از آسمان مثل تگرگ بر سرمان می‌بارید! رد شدن از رود راین زیرآتش دشمن در St. Goar. مارس 1945. ارتش. (سازمان جنگ آمریکا)

7. بمباران هوایی

 
جنگ جهانی دوم
اولین ،تاخت و تاز هوایی هشتمین نیروهای هوایی روی زمین، Focke Wulf، در ماریینبرگ. به عقب که برمی‌گردم می‌بینم ارتش آلمانی‌ها سرشار از نیرو بود ولی ما حداقل 80 قایق، 800 سرباز و تعداد زیادی از دوستانمان را از دست دادیم. 1943. نیروی هوایی ارتش. (سازمان جنگ آمریکا)

8. حرکت به سوی خطر
 
جنگ جهانی دوم
سربازان پیاده نظام گردان 55ام گردان تانک‌های 22ام به سمت خیابانی می‌دوند که از آنجا دود بلند می‌شود. ورنبرگ، آلمان. 22 آپریل 1946. عکس از سرباز معمولی، جوزف اسکریپنز (ارتش).
 
9. دیدبانی کردن
 
دیده بانانی که ماشینی را به عنوان پناهگاهشان انتخاب کردند و بنابراین موقعیتشان طوری است که می‌توانند اطلاعات را به مرکز فرماندهی‌شان بفرستند. فوریه 1945.

10. برافراشتن پرچمها
 
جنگ جهانی دوم
در 23 فوریه 1945 پرچم در جزیره Iwo Jima افراشته می‌شود.

11.موشکها
  
جنگ جهانی دوم
پرتاب موشک از جنگنده‌های هوایی به سمت قلعه نظامی ‌در اوکیناوا با موفیت کامل همراه نبود. در قسمت پایینی زمینه  هم دود حاصل از جنگ دیده می‌شود. ژوئن 1945.

12.  پیش رفتن به خاطر زنده ماندن
 
جنگ جهانی دوم
یک تفنگدار دریایی از میان تیراندازی‌های ژاپنی‌ها گذشته و به جلو می‌دود. این مکان را جنگجویان آن زمان دره مرگ نامیده بودند. تفنگداران 8 ساعتی که دراین دره سر کردند بیش از 125 زخمی ‌و کشته دادند. اوکیناوا، 10 می، 1945. (نيروى تکاوران دريايى)

13.  شلیک‌های ضد هوایی
 
جنگ جهانی دوم
مدافعین ارتشی فرودگاه یوناتان در اکیناوا با شلیک‌های ضدهوایی از مهاجمین ژاپنی شب خوش آمدگویی می‌کنند. درنمای جلوی تصویر تصویر هواپیماهای جنگنده گروه Hell’s Belles دیده می‌شود. سال  1945

 14. بمباران هوایی
 
جنگ جهانی دوم

هواپیماهای جنگنده USS ESSEX از گروه TBMها و SB2Cها شهر هوکادیت ژاپن را بمباران می‌کنند. جولای 1945

15. صدها گلوله توپ
 
تاسک فورس ژاپن. درحالیکه هواپیماها به سمت توکیو پرواز می‌کنند، توپهای 40 میلی متری در 16 فوریه 1945 USS HORNET را تیرباران می‌کنند. به گلوله‌های توپ بر روی زمین