نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

Balatarin

شماره 920-2009

8 آبان 1388

کليد واژه ها : جامعه

کمیته گزارشگران حقوق بشر - تخریب قبرستان‌ها و تعرض به اجساد بهاییان،‌ یکی از موارد عمده نقض حقوق این اقلیت در سی‌سال گذشته است. بنابر آموزه‌های دینی بهاییان، آنان باید اجساد از دست‌رفتگانشان را در محلی در نزدیکی مکان فوت دفن کنند و بنابراین در هر‌یک از شهرهای ایران که افرادی معتقد به این آیین زندگی می‌کنند باید محلی برای دفن اجساد خود در اختیار داشته باشند. بنابر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر "هرکس حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و مذهب بهره‌مند گردد، اين حق شامل آزادی تغيير مذهب يا باور و نيز آزادی اظهار مذهب يا باور به شکل آموزش، عمل به شعائر، نيايش و بجای آوردن آيين‌ها چه به تنهايی و چه به‌صورت جمعی نيز می‌گردد." علی‌رغم وجود این ماده و موارد مشابه در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و لزوم اجرای آن، حاکمیت همواره آزادی داشتن مذهب و عمل به شعائر دینی را از اقلیت‌های مذهبی به خصوص بهاییان سلب نموده است. گزارش زیر، شرحی مستند از تاریخچه‌ی تخریب و تعرض به قبرستان‌ بهاییان شهرهای ویلاشهر و نجف‌آباد موسوم به «گلستان جاوید» می‌باشد. لازم به ذکر است موارد تعرض و تخریب شماره‌گذاری شده‌اند.

در زمستان 1374، بهاییان ویلاشهر و نجف‌آباد، شهرهایی در نزدیکی اصفهان زمینی را برای دفن اجساد خود انتخاب نموده و پس از تهیه‌ی نقشه از محل با مراجعه به اداره اطلاعات منطقه خواستار مجوز کتبی برای دفن اجساد شدند. مسئول مربوطه موافقت لفظی خود را اعلام نمود اما از دادن موافقت کتبی خودداری کرد. شایان ذکر است قبرستان قبلی بهاییان این منطقه در سال 1363 به طور کامل تخریب شده بود. در تاریخ 16/2/75 اولین جسد در این قبرستان دفن شد. این قبرستان در 15 کیلومتری نجف آباد قرار دارد. تعداد قبور این قبرستان 119 مقبره (95 عدد در قطعه‌ی اول و 24 عدد در قطعه‌ی دوم) گزارش شده است. در تصویر ذیل، موقعیت جغرافیایی زمین این قبرستان را مشاهده می‌نمایید.

1. مهرماه 75: جسد بتول مرادی توسط افراد ناشناس از محل دفن خارج شد.

تصاویر ذیل، وضعیت قبرستان را در آبان ماه 82 نشان می‌دهد. در این مدت درختکاری، نصب تانکر آب جهت آبیاری درختان، پلاک‌گذاری قبور، ایجاد خاکریز و همچنین سنگ‌گذاری روی قبور با ذكر مشخصات كامل متوفیان انجام پذیرفته است.

2. آذر 82: درخت های کاشته‌شده حول بلوک اول توسط افراد ناشناس شکسته شد.

3. اواخر 83: مخزن آب سرويس بهداشتي توسط افرادی ناشناس تخریب گردید.

در تاریخ 7/3/84 جهت حفر چاه و ساخت غسالخانه به شهرداری و شورای شهر نجف‌آباد درخواست کتبی ارائه گردید که با مخالفت روبرو شد. همچنین در 22/5/86 این درخواست برای بار دوم ارائه گردید که باز هم با پاسخ مناسبی روبرو نشد.

4. 6 فروردین 85: قبر شماره 4 متعلق به رضوان شوقی تخریب شد و قبر تا محل صندوق حفر گردید.

5. 6 شهریور 86: قبر شماره 2، ردیف 1 از قطعه 1 قبرستان متعلق به ناصر گلشنی تخریب شد.

پس از تخریب قبر ناصر گلشنی، بستگان وی، در تاریخ 11/6/86 با مراجعه به دادگستری نجف‌آباد شکایت خود را مطرح نمودند. پرونده به پلیس اطلاعات و امنیت ارجاع داده شد و آنان با حضور در محل، از قبر تخریب شده فیلم‌برداری نمودند. تنها 4 روز بعد از فیلم‌برداری کلیه قبور تخریب گردید.

6. 15 شهریور 86: کلیه قبور تخریب گردید به نحوی که سنگ‌ها روی هم انباشته شده بود و درختان زیر سنگ‌ها از بین رفته بودند. تصاویر مربوط را در زیر مشاهده می‌نمایید.

پس از این حادثه بهاییان منطقه با مراجعه به فرمانداری به دادخواهی کتبی نسبت به حمله وسیع به قبرستان پرداختند.

7. 21 شهریور 86: کلیه سنگ‌های سالم و نیز شکسته شده‌ی قبور تخريب‌شده بوسيله كاميون به مكانی نامعلوم حمل گردید و راه های ورودی قبرستان (بريدگی خاكريزها) مسدود شد. همچنین كليه‌ی10 قبر حفر شده‌ و آماده برای دفن اجساد در قطعه‌ی 2 پر گردید.

پس از این حادثه، بهاییان منطقه تا نیمه مهرماه 86 با مراجعه به اداره‌ی اطلاعات استان، استانداری، فرمانداری، دادگستری و دفتر امام جمعه به ارائه شکایت‌های کتبی و تظلم‌خواهی پرداختند.

در تاریخ 30/7/86 هنگام دفن یکی از بهاییان پلیس اطلاعات و امنیت با حضور در محل شفاها خاکسپاری اجساد را ممنوع اعلام کرد.

نیمه‌شب اول آبان ماه 86 شب‌نامه‌ای حاوی تهديد و توهين به بهائيان و اجساد بهايی با امضای جوانان دیندار و غیرتمند در معابر عمومی شهر ویلاشهر نصب گردید و در منازل تعدادی از بهاییان نیز انداخته شد. در تصویر ذیل شب‌نامه ذکرشده را مشاهده می‌نمایید.

8. آبان 86: خاكريز اطراف قبرستان و خاکریزی در مسیر ورودی غربی بوسيله بلدوزر تخریب گردید.

9. آبان 86: دو قبر حفرشده و آماده برای دفن اجساد توسط افراد ناشناس پر گردید.

10. 28 آبان 86: تابلوی سبز رنگی در محل قبرستان محتوی این متن تصب گردید: « هرگونه تصرف و دفن جسد در اراضي ملي بدون اخذ مجوز ممنوع و پيگرد قانوني دارد.» این تابلو تحت نام اداره كل منابع طبيعی استان اصفهان و اداره منابع طبيعی شهرستان نجف آباد در یکی از قبر های خالی‌شده و آماده جهت دفن اجساد نصب شد. تصاویر ذیل را در همین زمینه مشاهده می‌نمایید.

11. آذر 86: يك قبر از قبرهای خالی‌شده جهت دفن اجساد پر گردید و بر آمدگی‌های خاکی که جهت شناسایی تعدادی از قبور مرحومین اخير در قطعه دوم ایجاد شده بود تسطیح شد. لازم به ذکر است بهاییان پس از تخریب چندباره‌ی قبرستان و نداشتن سنگ قبر مجبور شده بودند قبر از دست‌رفتگانشان را با بر‌آمدگی‌های خاک شناسایی کنند.

پس از فوت یکی از بهاییان در اوایل آذر 86 و دفن وی، در تاریخ 11/9/86 تعدادی از بهاییان منطقه به نام‌های فرهاد فردوسیان، مژده اقترافی و هوشمند طالبی به پلیس اطلاعات و امنیت احضار شدند. پس از حضور ایشان در پلیس اطلاعات، به دادگاه اعزام و سپس بازداشت شدند. لازم به ذکر است نوزاد چندماهه‌ مژده اقترافی نیز همراه او بود.

پس از چند روز بازداشت، این سه تن آزاد شدند. همچنین در تاریخ 18/9/86 دو تن دیگر از بهاییان منطقه به نام‌های شمیم روحی و مهران زینی به پلیس اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. در همین تاریخ، پنج تن مذکور به دادگاه اعزام گشتند و در آنجا به طور شفاهی از سوی شورای تامین استان ابلاغ شد که دفن اجساد در قبرستان مورد ذکر ممنوع است. از این تاریخ تا بهمن‌ماه 86 بهاییان منطقه با مراجعه به مراجع مختلف از جمله دفتر ریاست جمهوری، وزارت کشور و دیوان عدالت اداری به تظلم‌خواهی و ایراد شکایت پرداختند و برای چندمین بار طی نامه‌ای خواستار واگذاری زمینی از سوی دولت جهت دفن امواتشان شدند. در تاریخ 20/2/87 شکایت بهاییان از اداره اطلاعات منطقه توسط دیوان عدالت اداری رد شد.

12. 6 فروردین 87: تعدادی از پلاک‌های سنگی جديد حاوی مشخصات مرحومین که به تازگی بالای قبور نصب شده بود شکسته و تخریب گردید.

13. 12 اردیبهشت 87: کلیه قبور و پلاک‌های سنگی که به تازگی نصب شده بودند تخریب گردید و تعداد زيادی لاستيك فرسوده اتومبيل در جای جای محوطه قطعه 1 به آتش کشیده شد. تصاویر ذیل مربوط به این واقعه است.

پس از فوت یکی از بهاییان در تاریخ 22/2/87 و دفن وی، فرهاد فردوسيان، مسعود بهشاد، وجيه الله فردوسيان و چند روز بعد ناهيد حاتمي كيا، هوشمند طالبی و مهران زينی به پلیس اطلاعات و امنیت احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. در تاریخ 4 خرداد 87 این افراد به دادگاه احضار شدند و به سه تن از آنان حکم بازداشت ابلاغ گردید. این سه تن فرهاد فردوسيان، هوشمند طالبی و مهران زينی بودند که به زندان دستگرد منتقل شدند.

در تاریخ 7 خرداد 87 این سه تن با قرار وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند. در سوم مرداد 87 حکم دادگاه به این سه تن ابلاغ گردید. آنان به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند و دفن اجساد در قبرستان مذکور ممنوع اعلام شد. از این تاریخ مراجعات گسترده بهاییان به مراجع مختلف جهت دریافت جواز دفن اجساد و همچنین اعتراض به حکم اعلام‌شده بی‌نتیجه ماند و همانند گذشته با پاسخ منفی مسئولین روبرو گشت.

14. بهمن 87: يكی از تانك‌های آب موجود در محوطه قبرستان که قبلا از محل نصب جدا‌شده و قدری هم آسیب دیده بود ربوده شد.

در تاریخ 26/11/87 حکم دادگاه تجدیدنظر مبنی بر برائت سه تن بازداشت‌شده ابلاغ گردید. همچنین در حکم ابلاغ‌شده به صحت ادعای سه متهم مبنی بر اینکه از سال 74 قبرستان مذکور جهت دفن اجساد به آنان واگذار گردیده و آنان هیچ‌گونه سوءنیتی نداشته‌اند اشاره شد. علی‌رغم ابلاغ این حکم همانطور که در ادامه مشاهده خواهید نمود تخریب قبرستان ادامه پیدا کرد. حکم دادگاه مربوطه را مشاهده می‌نمایید.

15. 25 اسفند 87: خاک‌بندی‌های انجام‌شده روی كليه قبور که به جهت شناسایی آنها انجام شده بود با ابزارهای دستی توسط افراد ناشناس صاف گردید.

16. 30 اردیبهشت 88: تابلوی بزرگی در محوطه قبرستان مبنی بر واگذارشدن زمين توسط منابع طبیعی به شهرداری و ممنوعيت دفن اموات در آن نصب شد. تصویر تابلو را ذیلا مشاهده می‌نمایید.

پس از مراجعه به معاونت شهرسازی، معاونت خدمات شهری و همچنین شهردار نجف‌آباد و اظهار بی‌اطلاعی مسئولین، تابلوی مذکور توسط افرادی ناشناس از محل نصب کنده شد.

17. مرداد 88: حجم زیادی خاک با کمپرسی روی تمامی سطح قطعه ی 1 و نیز ناحیه ای از قطعه ی 2 که شامل قبور جدید بود به ارتفاع نزدیک به یک متر ریخته شد.

پس از فوت یکی از بهاییان به به هنگام دفن وی و اجرای مراسم در اول مرداد 88، دو نفر ماموران حراست شهرداری نجف آباد با خودروي شهرداری در محل حاضر شدند و نسبت به دفن اجساد در محل اعتراض نمودند. سپس 3 نفر از ماموران پليس اطلاعات با ماشين شخصی در محل حضور یافتند که پس از مشاهده حکم دادگاه تجدیدنظر از موضوع اظهار بی‌اطلاعی نمودند. در همین حین، از اداره اطلاعات با منزل یکی از بهاییان تماس گرفته شد و مامور مذکور تهدید نمود در صورت دفن اجساد در قبرستان با شما شدیدا برخورد خواهد شد.

18. نیمه دوم شهریور 88: تمامی سطح قطعه‌ی اول و قسمتی از قطعه‌ی دوم خاکبرداری شده و به حفره‌های عمیق و تپه‌های دو سه متری خاک تبدیل شد. خاک بعضی قسمت‌ها تا عمق یک متر برداشته شده و علاوه بر آن از محلی دیگر خاک آورده و در محل انباشته‌ گشت تا جایی که در بعضی نقاط، ارتفاع تلهای طولانی خاک به سه متر می‌رسید. همچنین، منطقه‌ی توقف اتومبیل‌ها در ضلع شمالی قبرستان و نیز ضلع جنوبی تا فاصله‌ی ده‌ متر از محل قبور خاکبرداری شده و گودالها و تلهای خاک بزرگی به وجود آمد. لازم به ذکر است رد بلدوزر و ماشین‌های کمپرسی در سراسر منطقه‌ و اطراف آن قابل مشاهده بود. علاوه بر این، بقایای ساختمان تخریب شده‌ی دستشویی و تانک‌های آبی که در تعرض‌های قبلی آسیب دیده بودند از محل جمع‌آوری شد. تصاویر ذیل مربوط به این واقعه است.

پس از فوت عزیزالله صبحی در تاریخ 24 شهریورماه 88، از تحویل جنازه به بستگان ایشان ممانعت به عمل آمد. در تاریخ 29 شهریور 88 مامورین نیروی انتظامی در محل قبرستان حاضر شدند و از ورود بهاییان به قبرستان جلوگیری نمودند.

در تاریخ 5 مهرماه 88 جسد عزیزالله صبحی پس از 13 روز از فوت ایشان از بیمارستان منتظری نجف‌آباد توسط آمبولانس شهرداری و با حضور احتمالی مامورین اطلاعات به قبرستان بهاییان اصفهان واقع در سگزی منتقل شده و بدون تغسیل، تکفین و مراسم دینی بهاییان دفن گردید.

از آن تاریخ ماموران شهرداری در محل قبرستان به جهت جلوگیری از دفن اموات حضور یافتند.

در همین زمینه:

مردگانی که جایی برای آرمیدن ندارند/ حسام میثاقی

قبرستان بهاییان ویلاشهر و نجف‌آباد برای هیجدهمین بار تخریب شد

دستور دادستان کشور درباره قطع 14هزار اصله درخت در منطقه دنا


حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور از دادستان منطقه حفاظت شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد خواست موضوع قطع 14 هزار اصله درخت در این منطقه را پیگیری تا با متخلفان برخورد قضائی لازم اعمال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دادستان کل کشور در نامه ای به دادستان دنا به عنوان مدعی العموم خواستار بررسی موضوع قطع درختان در منطقه حفاظت شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد و برخورد با متخلفان شده است.

کارگران خط انتقال گاز از عسلویه به مناطق شمال و شمالغرب کشور در طول دو روز از چهارشنبه 7 مهرماه امسال تا پنجشنبه بالغ بر 14 هزار اصله درخت کهنسال بلوط را در حوزه " سینه نمک " در منطقه حفاظت شده دنا برای انتقال این خط لوله گاز قطع کردند.

پیش از این معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر خسارت قطع درختان در دنا را بیش از یک میلیارد تومان عنوان و تصریح کرده بود: اداره کل محیط زیست استان از بانیان این فاجعه زیست محیطی شکایت کرده و این شکایت تا زمان محکومیت قضایی پس گرفته نمی شود.

دکتر دلاور نجفی تعداد درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده دنا را بالغ بر 13 هزار و 500 اصله عنوان و اضافه کرد: رویه جدید سازمان محیط زیست تعامل حداکثری با بخش توسعه کشور است و این تعامل تا زمانی ادامه دارد که نسبت به اعتماد سازمان محیط زیست تخلفی صورت نگیرد. بعد از آن سازمان در هیچ موقعیتی کوتاه نمی آید و در همین حادثه قطع درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد تا آخرین مراحل از طریق دولت و قوه قضائیه مسئله را پیگیری می کنیم.

دادستانی کل کشور به لحاظ اهمیت موضوع مسائل زیست محیطی و در واکنش به اقدامات در جهت تخریب محیط زیست از مراجع ذیربط و مسئول خواسته موضوع را بررسی و گزارش لازم را به دادستانی کل کشور اعلام کنند.

3357 اصله درخت در منطقه دنا قطع شده است

موسوی در گفتگو با مهر:
3357 اصله درخت در منطقه دنا قطع شده است
دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه و بویراحمد در حالی از قطع 3 هزار و 357 اصله درخت در منطقه حفاظت شده دنا خبر می دهد که یک گروه ارزیابی محیط زیستی در دنا درختان قطع شده را بیش از 12 هزار اصله برآورد می کند.

حجت الاسلام سید محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اختلاف میان سازمان محیط زیست و منابع طبیعی استان گفت: با انتشار اخبار قطع درختان بلوط در منطقه "سینه نمک دنا" و بروز اختلافی میان سازمانهای متولی محیط زیست و منابع طبیعی و شرکت گاز، با هماهنگی دادگستری استان و حساسیت دادستان کل کشور موضوع در دستور کار ویژه قرار گرفت و در شمارش میدانی تنها 3 هزار و 357 اصله درخت قطع شده شمارش شد.

این در حالی است که بهمن ایزدی رئیس هیئت مدیره موسسه غیردولتی کانون سبز فارس که فعالیتهای زیست محیطی در منطقه دنا انجام می دهد به خبرنگار مهر گفت: از نزدیک تلفات درختان را مشاهده کرده ام و بالغ بر 12 هزار اصله درخت در منطقه حفاظت شده دنا به دستور منابع طبیعی و توسط شرکت گاز قطع شده است و مسئولان ظاهرا درختچه ها را جزو محاسبات خود نیاورده و تنها به شمارش درختان تنومند اکتفا کرده اند.

پیش از این نیز مدیرکل محیط زیست استان و معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور در تماسهای متوالی با خبرگزاری مهر تعداد درختان قطع شده را بین 10 تا 14 هزار اصله اعلام کردند و توجیه این شمارش را برآورد اختصاص فضای 5 متر مکعب برای هر درخت و سپس 5/9 متر مکعب برای هر اصله درخت عنوان کردند. از سوی دیگر دکتر دلاور نجفی در گفتگوی دیگری تعداد درختان قطع شده را 13 هزار و 500 اصله عنوان کرد.

با این حال دادستان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تصمیم بر این شد با بررسی دقیق اوضاع، بفهمیم چه تعداد درختان قطع شده و مشکلات بوجود آمده را چطور مطرح کنیم و با تشکیل جلسه ای در محل پروژه اختلاف بوجود آمده بر سر آمار را بررسی کردیم که به طور تخمینی 3 هزارو 500 اصله درخت برآورد شد که ظاهرا در شمارش اشتباه شده بود و به همین خاطر دادستانی تصمیم گرفت مستقیم بر شمارش تعداد درختان قطع شده نظارت کند که تک تک درختان شمارش شد و تعداد 3 هزار و 357 اصله اعلام شد.

این مقام قضایی استان با اشاره به چگونگی ارایه مجوز برای قطع درختان بلوط از سوی منابع طبیعی به شرکت ملی گاز گفت: سازمان منابع طبیعی به اعتبار این سند که حافظ جنگلها و مراتع کشور است و مالکیت مناطق را به نام آن سازمان دارد مجوز انتقال خط لوله گاز را به شرکت گاز داده است.

حجت الاسلام سید محمد موسوی تعداد درختانی که قرار بود در مسیر 19 الی 25 کیلومتری خط لوله انتقال گاز در استان قطع شوند را 6 هزار و 180 اصله دانست و تاکید کرد: از این تعداد 4 هزار و 820 اصله درخت کامل و هزار و 360 اصله درختچه بلوط بودند که تمامی درختان در طول مسیر توسط منابع طبیعی با رنگ قرمز علامتگذاری شده بودند.

قطع 3 هزار و 357 اصله درخت بلوط در حالی با مجوز سازمان منابع طبیعی صورت گرفته که منطقه "دنا" به استناد آمار و اطلاعات هیئت دولت منطقه ای حفاظت شده است و طبق قانون مسئولیت هر گونه دخل و تصرف در آن بر عهده سازمان محیط زیست است نه سازمالن منابع طبیعی. این در حالی است که دادستان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است: طبق ادعای سازمان محیط زیست ارایه مجوز برای گذر خط لوله گاز از منطقه حفاظت شده "دنا" باید بر عهده این سازمان باشد در حالی هیچ سندی به نام محیط زیست صادر نشده است.

این مقام مسئول در دادستانی استان اختلاف میان دو دستگاه درگیر را از مشکلات موجود در حل موضوع انتقال خط لوله گاز عسلویه به مناطق مرکزی و شمال و شمالغرب کشور دانست و گفت: مکاتباتی بین محیط زیست و شرکت گاز در حال انجام است و محیط زیست اصرار دارد این خط لوله از مسیری مشخص شده که تجربه انتقال 3 خط لوله دیگر را دارد عبور کند تا خسارت کمتری به منطقه وارد شود.

موسوی گفت: از سوی دیگر این ماجرا کارشناسان خط لوله گاز معتقدند امکان "رانش کوه" در مسیر تعین شده و "فرسودگی یکی از خطوط لوله " می تواند عوارض پیش بینی نشده ای به همراه آورد و فرسودگی خط انتقال گاز و نفت می تواند منجر به آتش سوزی و تخریب گسترده منطق شود. با این حال مشکلات دیگری مثل ایجاد مسائل امنیتی برای استان از دیگر ایرادهایی است که کارشناسان به مسیر تعین شده از سوی محیط زیست وارد می کنند.

دادستان کهگیلویه و بویراحمد همچنین به مهلت 10 روزه به طرفین اشاره و تاکید کرد: این مهلت برای رسیدن به توافقی است تا در صورت امکان خسارت کمتری به محیط زیست و منابع طبیعی وارد شود. با این حال این پروژه، پروژه ای ملی است و این لوله قرار است کمبود گاز استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، مرکزی و شهرهای شمال و شمالغرب کشور را جبران کند تا اتفاقات سالهای گذشته تکرار نشود و ضروری است که این خط لوله انتقال یابد.

این مقام مسئول در دادستانی استان همچنین گفت: این خط لوله گاز یک - سوم کمبود گاز کشور را تامین می کند و مسئله ای ملی است که می تواند از املاک و دارایی اشخاص و دولت عبور کند اما باید این پروژه با اقدامات قانونی طی شود.

این خط لوله گاز از سال 87 و بعد از قطع گاز شهرهای شمالی در زمستان دو سال پیش از عسلویه به مقصد شمال کشور آغاز به فعالیت کرده است. این خط لوله دهمین خط انتقال گاز از بوشهر به مناطق مرکزی و شمالی کشور است و هزاران کیلومتر طول مسیر دارد که از دل جنگلهای بلوط کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند.

شدت تخریب جنگلهای بلوط دنا به 25 هزار اصله درخت رسید


خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: گروه ارزیابی محیط زیست کانون سبز فارس با ارائه گزارشی تازه از میزان تخریب بلوط زار دنا اعلام کرد: میزان این تخریب با احتساب درختچه های از بین رفته به بیش از 25 هزار اصله می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان قضایی استان از شمارش تک تک درختان قطع شده در منطقه "سینه نمک" دنا خبر می دهند و تعداد درختان قطع شده را کمتر از 3 هزار و 500 اصله می دانند اما رئیس هیئت مدیره موسسه غیردولتی کانون سبز فارس با ارائه مستنداتی تعداد درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده دنا را بیش از 12 هزار اصله عنوان کرد.

در این باره بهمن ایزدی کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر میزان درختان قطع شده در منطقه سینه نمک را 25 هکتار عنوان کرد که در مسیری 7 کیلومتری قطع شده اند.



جاده سابق در گردنه های میمند که سه خط لوله گاز را از منطقه گذرانده است

بهمن ایزدی رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس که مسیر تخریب شده منطقه دنا در کهگیلویه و بویراحمد را از نزدیک بررسی کرده به خبرنگار مهر گفت: این مسیر از دره "تنگ رواق" شروع و در پر پشت ترین جنگلهای جنوب و جنوب غرب "میمند" به شمال روستای "بنستان" می رسد و سپس با رد شدن از دشت "تلخاب" به غربی ترین نقطه منطقه "سینه نمک" و در حاشیه رودخانه "خرسان" منطقه دنا می رسد.



تخریب گسترده درختان بلوط در منطقه حفاظت شده دنا

این کارشناس و فعال محیط زیست با تاکید بر قانون منابع طبیعی گفت: درختانی که از یک ریشه یا بیشتر قطع شده باشند و ارتفاع آنها از سینه انسان بلندتر باشد بر اساس قانون منابع طبیعی کشور درخت محسوب می شوند. با این حال درختانی که در دنا قطع شده اند چون از یک ریشه سه درخت روئیده تنها یک درخت محاسبه شده اند درحالی که ارتفاع آنها از سینه انسان بلندتر بوده است.

همچنین ایزدی مسیر مورد نظر را منطقه تحت نظارت سازمان محیط زیست دانست و گفت: با وجود آنکه متولی حفاظت از این منطقه سازمان محیط زیست است، قطع درختان منطقه بدون اجازه و در غیاب کارشناسان و ارزیابهای سازمان محیط زیست و با دستور دستگاهی دیگر انجام شده که مسئولان قضایی این مسئله را مورد توجه قرار داده اند.

به عقیده کارشناسان محیط زیست منطقه حفاظت شده دنا یکی از بکر‌ترین و دست نخورده ‌ترین مناطق تحت حفاظت مملکت است که با وسعت 93 هزار و 660 هکتار در استانهای کهکیلویه و بویر‌احمد و اصفهان واقع شده است. این منطقه اغلب کوهستانی با وجود یخچالهای دائمی و رودهای پرآب و خروشان است. در جمع 440 گونه گیاه در دنا شناسایی‌شده که گل سرسبد آنها بلوط ایرانی است یعنی همان درختانی که با اره‌های برقی مثل برگ خزان به زمین ریخته اند.

ایزدی که در محل قطع درختان حضور داشت ادامه داد: قطع این درختان در مسیر خط لوله گاز با مجوز منابع طبیعی و مصوبه کمیته فنی استان انجام شده است و وسعت تخریب درختان بلوط در حاشیه رودخانه "خرسان" در منطقه حفاظت شده دنا حدود 5/3 کیلومتر با عرض حداقل 30 متر و حداکثر 50 متر بوده است که با ممانعت محیط بانان اداره کل محیط زیست و حکم قضایی هم ‌اکنون از ادامه عملیات احداث این خط لوله جلوگیری شده است.

ایزدی با ابراز نگرانی درباره احتمال تداوم تخریب افزود: هم اکنون دیگر برای مسئله پیش آمده نمی توان کاری کرد اما ما نگران ادامه این روند از سوی پیمانکاران هستیم. این احتمال وجود دارد که هزاران درخت دیگر قربانی توسعه این خط لوله در مسیر غیر استاندارد مورد نظر شوند. چرا که مجوز عبور 18 کیلومتر جاده دیگر در دست پیمانکار است که باید راهی برای اجرا نشدنش پیدا کرد.

برخی درختان قطع شده در منطقه بیش از 500 سال قدمت داشته اند

این فعال و متخصص محیط زیست در منطقه دنا افزود: در دشت تلخاب درختانی با قدمت 500 ساله قطع شده که به خاطر خاک مناسب و غیر سنگلاخی و به خاطر نرمی جنس خاک درختان بلوط در مطلوب ترین حالت ممکن رشد کرده و تنومند شده بودند.

ایزدی گفت: بر اساس نقشه پیمانکار عرض تخریب باید از 21 تا 28 متر بیشتر تجاوز نکرده باشد در حالی که مشاهدات عینی تیم کارشناسی ما تجاوز از 30 تا 50 متر را نشان می دهد و در 7 کیلومتر مسیر 25 هکتار جنگل قطع شده است.

کانون غیر دولتی سبز فارس در منطقه دنا فعالیتهای زیست محیطی این منطقه را با آموزش افراد بومی و گروههای مرجع محلی با همکاری موسسات مربوط به سازمان ملل (jef) ساماندهی می کند.