نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۳۱, جمعه

دوست داشتنت را از سالی به سال دیگری

دوست داشتنت را
از سالی به سال دیگری
جابه‌جا می‌کنم
انگار دانش‌آموز مشق‌اش را
در دفتری تازه پاکنویس می‌کند
جابه‌جا می‌کنم صدای تو،
عطرتو
نامه‌های تو
و شماره‌ی تلفن تو
و صندوق پستی تو
می آویزمشان به کمد سال جدید
اقامت دائمی در قلبم
را به تو میدهم...

«نزار قبانی»

ديدار نسرين ستوده با زنداني بهائي ، فريبا كمال آبادي ، و تحسين استقامت او

نرگس محمدی بار دیگر به ده سال زندان محکوم شد

نرگس محمدی بار دیگر به ده سال زندان محکوم شد

mohammadi_narges201102
نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، بار دیگر به ده سال حبس محکوم شد.
جلسه رسیدگی به اتهام‌های نرگس محمدی صبح روز چهارشنبه، اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، به موجب رأی دادگاه، خانم محمدی به استناد مواد ۵۰۰، ۶۱۰، ۴۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، در مورد اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل پنج سال و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.
ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرم مقرر می‌دارد که هرگاه عناوین ارتکابی بیشتر از سه جرم نباشد، رعایت حداکثر مجازات تعیینی اعمال می‌شود. بنابراین با این تجمیع، خانم محمدی به ده سال حبس محکوم شده است.
تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در واکنش به صدور این حکم از سوی قاضی صلواتی گفت که گویی قاضی پرونده فقط به دنبال بهانه‌گیری لازم برای بالا بردن محکومیت وی بوده است در حالی‌که حتی آقای جواد لاریجانی و دیگر مقام‌های قضائی نیز از لزوم تغییر برخی احکام از جمله اعدام سخن گفته‌اند.
خانم محمدی از سال‌ها قبل در جهت اصلاح برخی قوانین از جمله مجازات اعدام و ضرورت جایگزینی برخی مجازات‌ها تلاش‌هایی کرده است.
آقای رحمانی با تکذیب این خبر که خانم محمدی به ۱۶ سال حبس محکوم شده است، مؤسس بودن او در گروه لگام را نیز رد کرده است.

The Long Shadow of the Iran-Iraq War ( Montazeri)

The Long Shadow of the Iran-Iraq War ( Montazeri)

mon

Hussein-Ali Montazeri was a prominent Iranian scholar, Islamic theologian, Shia Islamic democracy advocate, writer and human rights activist. He was one of the leaders of the Iranian Revolution in 1979.

Video Player
The Iran–Iraq War was an armed conflict between Iran and Iraq lasting from September 1980 to August 1988, making it the 20th century’s longest conventional war.monf
At the time of the conflict, the U.N. Security Council issued statements that “chemical weapons had been used in the war.” U.N. statements never clarified that only Iraq was using chemical weapons, and according to retrospective authors “the international community remained silent as Iraq used weapons of mass destruction against Iranian[s] as well as Iraqi Kurds.” The UN Security Council did not identify Iraq as the aggressor of the war until 11 December 1991, some 12 years after Iraq invaded Iran and 16 months following Iraq’s invasion of Kuwait.

نقش لات ها و مداحان در نامه سرگشاده سروش از نگاه ایرج مصداقی

قتی سلفیِ یک دختر مسلمان در بلژیک، خبرساز شد: او راست‌گرایان افراطی را به خنده واداشت و اعتراض جدی و بی‌روح آنان به سرعت به نمایشی از خنده‌ی عمومی تبدیل شد!

شهروندیار - وقتی سلفیِ یک دختر مسلمان در بلژیک، خبرساز شد: او راست‌گرایان افراطی را به خنده واداشت و اعتراض جدی و بی‌روح آنان به سرعت به نمایشی از خنده‌ی عمومی تبدیل شد!
selfieMuslmBelg1.JPG
با فراخوان یک راست‌گرای افراطی، 40 نفر ضد-مسلمان‌ در مقابل نمایشگاه سالانه‌ی "سبک‌زندگی" مسلمان‌ها در شهر آنتورپ بلژیک دست به تظاهرات زدند با این شعار که: «اسلام را متوقف سازید و مساجد را ببندید.» (این گروه با ضد-اسلامیست‌ها فرق دارد: ضد اسلامیست‌ها مخالف گروه‌های ستیزه‌جوی اسلامی و مسلمانان افراطی‌اند، در حالی که ضدمسلمان‌ها مخالف همه‌ی مسلمان‌ها هستند.)
زن 22 ساله‌ای به نام زکیه بالخیری که خنده زنان جلوی گروه افراطی‌ در مقابل دوربین ژست می‌گیرد، و از خود شکلک در می‌آورد، به سرعت در فضاهای مجازی بازنشر یافت و مورد توجه قرار گرفت: خبرنگار تاکید می‌کند که در حدود 40 نفر تظاهر کننده، تظاهرات بیروح و خسته کننده ای را برگزار می کردند که ناگهان با حضور زکیه و سلفی‌هایش، تجمع به سرعت به رویدادی هیجان‌انگیز و شاد و جالب توجه تبدیل شد و افراطی‌ها را به خنده واداشت!
او در گفتگو با خبرنگارها درباره‌ی انگیزه‌اش گفته‌است: می‌خواستم بگویم همه چیز می‌تواند به گونه‌ی دیگری باشد: ما باید «در کنار یکدیگر بایستیم نه در مقابل یکدیگر».
برخی از کاربران، اعلام کرده‌اند که وقتی یک زن، آزادی و اجازه‌ی ابتکارعمل و مدیریت بحران داشته باشد، دنیا به مکان بهتری برای زندگی خواهد بود!

selfieMuslmBelg2.JPG

متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است

– متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سوال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست و باید قانون را بازنگری کنیم.
این سخن از محمد‌جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت آن را بازتاب داده است. این صحبت‌ها بعدازظهر روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی مطرح شده‌اند.
edam_rezajozani20141226
کارتون از رضا جوزانی
لاریجانی گفته است: «ما باید در تدوین نسل سوم اسناد حقوق بشری سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی انجام دهیم. جهان‌شمولی اسناد سازمان ملل به این معنا نیست که مدل زندگی غربی بهترین مدل است. به عبارتی بزرگ‌ترین حق {قصاص} را از ما بگیرند و یک شکلات دسته‌دار به ما بدهند و بگویند با آن خوش باشید. این‌‌ همان نقطه‌ای است که ما باید قویا در آن بایستیم.»
او هفتم دی ماه سال گذشته هم گفته بود که جای بازنگری در اعدام‌ها وجود دارد.
ترکیب «حکم نورانی قصاص» اما مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است و اغلب واکنش‌هایی طنز‌آمیز به آن نشان داده‌اند.
کاربری به نام گاوروش در توئیتر نوشته است: «ایران تنها کشوریه که اخبارش رو می‌شه در قالب طنز هم ارائه داد: دستگیری مدل‌ها، محکومیت دیدار بهاییان، حکم نورانی قصاص، رد صلاحیت بعد انتخابات …»
کاربر دیگری به نام آق‌بهمن هم نوشته است: «جواد لاریجانى از طرفى قصاص رو “حکم نورانى” دونسته و از طرف دیگه گفته “اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد”؛ بالاخره قسم حضرت عباس یا دم خروس؟»
از سوی دیگر اما «حکم نورانی قصاص» مدت‌هاست ابرازی برای سوء استفاده و اعمال فشار بر خانواده قاتل شده است: خون‌بها، ابزار سوء‌استفاده
وجه دیگر این ماجرا و صحبت‌های محمد‌جواد لاریجانی که می‌تواند مورد توجه فعالان مدنی و حقوق بشری قرار بگیرد، این است که قوانین مربوط به اعدام به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر، ناکارآمدند و باید در آن‌ها بازنگری شود.
آن‌چه دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفته است نشان می‌دهد که گفتمان مبارزه با اعدام از سطح فعالان حقوق بشر به میان مقامات حکومتی رسیده است که یکی از علاقه‌مندی‌هایش در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷، برافراشتن دارها بوده است.
به اعتراف محمد‌جواد لاریجانی، ایران در حال حاضر «از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور جهان به شمار می‌رویم و همین مساله باعث شده که قصاص که یک حکم نورانی است زیر سوال برود.»

در همین زمینه: “چین، ایران، پاکستان و عربستان در صدر فهرست اعدام‌کنندگان”

نهادهای حقوق بشری با انتقاد از صدور احکام اعدام در ایران، ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.
ایران تا به‌حال هرگز این اتهام را نپذیرفته و منتقدان را به سیاسی‌کاری و پیروی از سیاست‌های ضد‌ایرانی غرب متهم کرده است. تاکید بر ضرورت اجرای حکم قصاص به عنوان یک حکم شرعی نیز دستاویز دیگری برای عدم ایجاد تغییر در قوانین است: رییس قوه قضاییه: اعدام برای قتل نداریم، بلکه این قصاص است.
همچنین با وجود ایجاد تغییرات جزیی در قانون مجازات اسلامی برای جلوگیری از اعدام افرادی که هنگام وقوع جرم (قتل) زیر ۱۸ سال دارند، این قوانین همچنان در اجرا با مشکل روبه‌رو می‌شوند: اعدام در ایران: اصلاح قانون، اصرار بر اجرا
حالا اما صحبت از این است که «در کشور ما به علت قانونی که مجازات اعدام را در سطح نسبتا زیادی درباره مواد مخدر تجویز می‌کند، وضعیت به گونه‌ای شده که از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور جهان به شمار می‌رویم.»
لاریجانی همچنین از اجباری شدن توقف اعدام در دنیا در سال ۲۰۱۹ خبر داده است که می‌تواند زمینه‌ای برای تغییر قوانین در ایران باشد.
۱۷ آذر سال ۹۴، میرهادی قره‌سید رومیانی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، به خبرگزاری خانه ملت از درخواست بیش از ۷۰ نماینده مجلس برای حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر خبر داد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه اما در واکنش به طرح این ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس گفت که به نظرش مبارزه با مواد مخدر نباید سست شود و نباید قاچاقچی مواد مخدر و خرده فروشان احساس امنیت کنند: وقتی کشوری از لغو مجازات اعدام ضرر می‌کند.
حالا اما دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته است که در رابطه با مسائل حقوق بشر، سه دوره در سطح جهان وجود دارد و نسل سوم، اسنادی است که به معنای جدید زندگی مفهوم می‌دهد و این‌جا همان‌جایی است که ما باید با تمام نیرو حضور داشته باشیم: «دوره اول که تحت عنوان نسل اول اسناد حقوق بشری یاد می‌شود، درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی است که متفکران لیبرال سکولار آن را تهیه کردند و دقیقا در زمانی بود که جهان اسلام و بسیاری از کشورهای دنیا خواب بودند. نسل دوم اسناد سازمان ملل در خصوص حقوق بشر مربوط به مکانیزم‌هایی مانند پیگیری و تنبیه است. مانند مکانیزم گزارشگری که به تدریج شکل گرفت یا مکانیزم یو پی آر که ایران در آن نقش داشت. ناگفته نماند مکانیزم یو پی آر یعنی این‌که همه کشور‌ها با یک سیستم بدون تبعیض در معرض ارزیابی حقوق بشری قرار بگیرند و نسل سوم اسنادی است که به معنای جدید زندگی مفهوم می‌دهد و این‌جا همان‌جایی است که ما باید با تمام نیرو حضور داشته باشیم.»

سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال

به گفته مدیر کل ثبت احوال کردستان، سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در این استان به ثبت رسیده است.
child marrige 10 min
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، محسن آقایی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه گفت که علاوه بر شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در سال گذشته، ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگ‌تر از خود نیز صورت گرفته است.
آقایی افزود: « همچنین دو هزار و ۹۹ فقره ازدواج زوجین همسن و ۶۲۱ فقره ازدواج مردان با زنان یک سال بزرگ‌تر از خود در استان به ثبت رسیده است».
به گفته او  بر اساس این آمار میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.
طبق این آمارها میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۳۳ و برای زنان ۲۳.۸۸ سال است.
ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در ایران کماکان رواج دارد. بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».
سال گذشته، شهیندخت مولاوردی از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود. او افزوده بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».
بر پایه آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه به ۷۰ هزار مرگ منجر می‌شود.
بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.
****************************************************************************************************یک فعال حقوق کودکان گفت شمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در ایران در سال ۱۳۸۹ نسیت به سه سال پیش از آن دو برابر افزایش داشته است.
فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان روز چهارشنبه اول شهریور ۱۳۹۱ به خبرگزاری مهر گفت ۷۱۶ مورد ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در سال ۱۳۸۹ در ایران ثبت شده است.
وی افزود: "براساس آمارهای سازمان ثبت احوال، طی چند سال اخیر آمار مربوط به ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال در کشور بیشتر شده است و به تبع آن طلاق و جدایی نیز در میان کودکان افزایش داشته است."
به گفته یزدانی از سال ۸۴ تا ۸۹ حدود ۴۵ درصد ازدواج و طلاق درمیان کودکان افزایش یافته است.
این فعال حقوق کودکان گفت: "آمار سال ۸۹ نشان می‌دهد که ۳۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ سال مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد."
آخرین سرشماری انجام شده در سال ۸۹، نشان می‌دهد که ۳۴۲ هزار کودک زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند
آخرین سرشماری انجام شده در سال ۸۹، نشان می‌دهد که ۳۴۲ هزار کودک زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.
فرشید یزدانی مهم‌ترین دلیل ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال را "فقر اقتصادی" اعلام کرد.
بر اساس قوانین ایران ثبت ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سالگی و پسران زیر سن ۱۵ سالگی ممنوع است اما اگر سرپرست دختر یا پسر و دادگاه اجازه دهند، دختران و پسران در سنین پایین می‌توانند ازدواج کنند.
شماری از مقامات ایران ازدواج زودهنگام دختران را راهی برای جلوگیری از "فساد" می‌دانند.
این در حالی است که بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.
بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.
*************************************************************************************************


آیا هاشمی رفسنجانی با انقلاب فرهنگی مخالف بود؟

آیا هاشمی رفسنجانی با انقلاب فرهنگی مخالف بود؟

رضا حقیقت نژاد
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز(پنج شنبه) گفته است انقلاب فرهنگی کاری «اشتباه» بود و افزوده است: «من با آن مخالف بودم.»
انقلاب فرهنگی یک پروژه دو ساله حکومتی بود که بهار سال ۵۹ با مصوبه «شورای انقلاب اسلامی» و تایید آیت الله خمینی، رهبر انقلاب ۵۷ آغاز و منجر به تعطیلی دو ساله دانشگاه ها شد. نقطه شروع این تصمیم، اوج گیری درگیرهای خشونت بار در دانشگاه ها و هدف مهم آن، پاک سازی دانشگاه ها از عناصر مخالف بود. رهبر وقت حکومت خواستار حذف اساتیدی شد که به تعبیر او، «در ارتباط با شرق و غرب» بودند و این هدف را ستادی تحت عنوان «ستاد انقلاب فرهنگی» پی گیری و تامین کرد که بعد به «شورای عالی انقلاب فرهنگی» تبدیل شد.
اما نقش هاشمی رفسنجانی در این ماجراها چه بود؟
یکی از تعیین کننده های تحولات در شتاب بخشیدن به ماجرای انقلاب فرهنگی، خشونت های رخ داده در سخنرانی ۲۶ فروردین ۱۳۵۹ اکبر هاشمی رفسنجانی در تبریز بود. سخنرانی هاشمی ناتمام ماند و درگیری شدیدی بین موافقان و مخالفان رخ داد. سه روز پس از این درگیری، اعضای شورای انقلاب اسلامی به دیدار آیت الله خمینی رفتند. خروجی این دیدار، صدور بیانیه ای بود که دانشگاه را «ستاد علمیات سیاسی تفرقه آور» توصیف و ۳۰ فروردین تا اول اردیبهشت را مهلت تعطیلی دفاتر گروه های سیاسی در دانشگاه اعلام کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی در آن زمان عضو شورای انقلاب اسلامی بود. این شورا از ۱۵ خرداد ۵۹ دانشگاه ها را تعطیل اعلام کرد.
پیش از صدور این بیانیه اما اتفاق دیگری رخ داده بود؛ دانشجویان انقلابی تحت عنوان «دانشجویان مسلمان»، دانشگاه تبریز را اشغال کرده و خواستار پاک سازی دانشگاه ها از عناصر غیرانقلابی بودند. بیانیه شورای انقلاب این روند را تایید کرد و منجر به اشغال بسیاری از دانشگاه ها توسط دانشجویان مسلمان شد.
این ایده یک حامی جدی داشت؛ بر اساس گزارش منتشرشده از جلسات شورای انقلاب، اکبر هاشمی در یکی از جلسه های این شورا گفته است: «جلوی شلوغی دانشگاه ها را می توان گرفت؛ فقط کافی است عده زیادی از بچه مسلمان ها تهران باشند، آن گاه از انقلاب دفاع خواهند کرد. بگذارید آن ها شلوغ کنند، آن وقت جلوی مردم آن ها را تخطئه خواهیم کرد. ما هم که از خشونت نمی ترسیم؛ امروز شروع شود بهتر از سه ماه دیگر است.»
تطبیق ایده هاشمی و آن چه در دانشگاه ها توسط دانشجویان مسلمان اتفاق می افتاد، نشان گر یک همگامی نسبی برای اجرای پروژه بود. هنگام تسخیر دانشگاه تبریز هم «محمدجواد باهنر»، عضو شورای انقلاب در دفاع از دانشجویان مسلمان گفت: «دانشجویان اسلامی در برابر رفتار ضد آزادی و ضد نظم که گروه های مخالف به وجود آورده اند، تظاهرات و اقدام به گرفتن دانشگاه ها کرده اند.»
دکتر «محمد ملکی»، نخستین رییس دانشگاه تهران عقیده دارد مقدمات این پروژه در جمهوری اسلامی فراهم شده بود و هاشمی رفسنجانی از اعضای اصلی این حزببود: «بعدها ما فهمیدیم که این ها [ماجرای به هم خوردن سخنرانی هاشمی در تبریز] برنامه بوده چون قبل از این جریان هم آقای "آیت"، دبیر سیاسی "حزب جمهوری اسلامی" یک نواری را پر کرده و گفته بود دانشگاه ها باید تعطیل شوند. از همان جا بحث بسته شدن دانشگاه ها جدی شد و به تهران و شورای انقلاب کشیده شد.»
حزب جمهوری اسلامی پس از انقلاب فرهنگی هم در بیانیه ای از آن حمایت کرد. اعضای مهم این حزب، از جمله هاشمی رفسنجانی، نیمی از اعضای شورای انقلاب را تشکیل می دادند. بنابراین، از نظر تشکیلاتی هم به نظر می رسد اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان تمام مسایل منتهی به انقلاب فرهنگی بوده و تاکنون اظهارنظری از وی مبنی بر مخالفت با تصمیم های تشکیلاتی در این خصوص منتشر نشده است.
از سوی دیگر، بر اساس گزارش صورتجلسات اولین دوره مجلس شورای اسلامی که اکبر هاشمی رفسنجانی رییس آن بود، مجلس در پاک سازی دانشگاه ها از افراد غیرانقلابی در کنار ستاد انقلاب فرهنگی همراهی لازم را کرده است.
اما نکات روشن تری هم برای درک موضع هاشمی رفسنجانی وجود دارد؛ او ۶ اردیبهشت سال ۵۹ در گفت و گو با روزنامه «جمهوری اسلامی» درباره دیدار چند عضو شورای انقلاب با آیت الله خمینی گفته است: «ما از خواست برحق سازمان و دانشجویان انجمن اسلامی پیشتیبانی می کنیم و معتقدیم که باید انقلاب فرهنگی صورت گیرد. تنها اختلاف جزیی ما با آن ها این بود که که صلاح می دانیم که پنج هفته این عمل به تاخیر بیفتد.»
بر اساس خاطره ای از روز ۲۳ خرداد سال ۵۹ هاشمی رفسنجانی که در کتابش با عنوان «کارنامه و خاطرات ۵۹؛ انقلاب در بحران» آمده است، او ترکیب ستاد انقلاب فرهنگی را مناسب دانسته و با چند توصیه به ستاد انقلاب فرهنگی، ضمن حمایت از اقدام خمینی برای تشکیل این ستاد، خواسته بود مساله ایجاد دانشگاه اسلامی با سرعت و جدیت بیش تری پی گیری شود.
در مجموع، اگر مبنای داوری، اسناد موجود و به ویژه خاطرات و مصاحبه های شخص هاشمی رفسنجانی در سال های گذشته باشد، می توان با صراحت گفت که او اکنون سخنان قبلی خودش را تکذیب کرده است. در واقع، اعلام اشتباه بودن انقلاب فرهنگی از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی از این زاویه، اعتراف به یک اشتباه است و ابراز ندامت. این گام مهمی است، هرچند مبهم، کج دار و مریز. 


منبع: ایران وایر

دزدهای رژيم"آخوندی"روی خاندان"پهلوی"را سفيد کردند