نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

15مهر :با گذشت 6 روز از اجرای طرح فروش ذخاير ارزی حدود 10 ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده است

آفتاب : بحران ارزی اخير که از قطع همکاري‌ بانک‌های دوبی و عدم تحويل ارز به فعالان اقتصادی کشورمان آغاز شد افزايش بيش از 10 درصدی نرخ دلار، يورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر اين تحولات و افزايش نرخ ارزها؛ کمبود شديدی در بازار ايجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خريد ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نيازهای خود در آينده، تلاطم شديدی در بازار ايجاد کرد.
بانک مرکزی هم برای جلوگيری از افزايش بيش از حد نرخ ارزها و تامين نياز وارد کنندگان و متقاضيان ارز اقدام به فروش ذخاير ارزی و طلای خود نمود و در چند مرحله قيمت فروش را از 1095 تومان در هر دلار تا 1070 تومان کاهش داد اما نتيجه اين کار کاهش ذخاير ارزی کشور و بانک مرکزی بود که خطرات و اثرات سوئی در آينده نزديک خواهد داشت.

در کل کشور بيش از 500 صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی فعاليت مي‌کنند که با توجه به تحويل 300 هزارتا 20 ميليون دلار و يورو به اين صرافي‌ها؛ روزانه حداقل يک‌و نيم ميليارد دلار و يورو توسط بانک مرکزی از ذخاير ارزی کشور فروخته شده است و با گذشت 6 روز از اجرای اين طرح حدود 10 ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده که تا پايان بحران ارزی و رسيدن تا نرخ 1060 تومان حداقل 10 ميليارد دلار ديگر هم بايد فروخته شود.

با توجه به گذشت يک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزي، تاکنون حداقل 10 ميليارد دلار و يورو از ذخاير ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخاير ارزي، نقدينگی دريافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدينگی به بازار تزريق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت.

با کاهش ذخاير ارزی بانک مرکزی امکان ايفای نفش اين بانک در مبادلات جهاني، تاثيرگزاری بر واردات و صادرات کشور و تنظيم ارزش پول ملی کاهش خواهد يافت و توان امنيت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد.

از سوی ديگر با انتقال اين ارزها به مردم عادی امکان تاثيرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش يافته و هرکس هر زمانی دلش خواست مي‌تواند اقدام به افزايش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نمايد.

داف سفر پرهزینه قم: اعلام مرجعیت عام و جهش به مرتبه آیت الله العظمی امام خامنه ای


آقای خامنه ای در چهارمین سفرش به قم اهداف بلندپروازانه ای دنبال می کند. این سفر که حوالی میلاد امام رضا (ع - 27 (مهر - به مدت یک الی دو هفته قرار است انجام شود، سه هدف اصلی را دنبال می کند:

هدف اول

اعلام "مرجعیت عام" به نحوی که کلیه مراجع تحت ظل ایشان قرار بگیرند و ایشان همچون خورشید بدرخشند و نور دیگر کواکب به چشم نیاید. مرجعیت عام مورد نظر ایشان ، نه مرجعیت مرحوم آیت الله خمینی، بلکه آیت الله بروجردی است. تدارکات انجام شده در این زمینه فتوای یکی دو ماه قبل وی مبنی بر جامع الشرائط بودن خودش بود، مبلغان اوقاف نیز توماری پر کرده خواستار انتشار رساله عملیه ایشان شده اند. بلافاصله بعد از این سفر رساله عملیه منتشر خواهد شد


هدف دوم

که لازمه هدف اول است بیعت مراجع تقلید با وی است. بی اعتنائی مراجع قم خاطر مبارک را بشدت آزرده کرده است. هر چه ایشان خواص بی بصیرت را مذمت کرد، مراجع تقلید به وی وقعی نکردند. او در این سفر قرار است مانور قدرت بدهد و به دنیا نشان دهد که حوزه و روحانیت و مرجعیت پشت سر وی هستند و بطور کامل از سیاستهای او حمایت می کنند.

به این منظور از چند ماه قبل یک تیم زبده امنیتی در قم مستقر شده اند تا این سفر به گفته خودشان تاریخی را برنامه ریزی کنند. این تیم امنیتی فشار فراوانی را به مراجع تقلید وارد کرده و می کنند. طرحهای مرحله ای این تیم امنیتی تا کنون این بوده است:

یک. طرح استقبال باشکوه مراجع از رهبری در منظریه، مدخل ورودی قم. این طرح بطور کامل شکست خورده است. هیچیک از مراجع تقلید به این حرکت تن ندادند.

دو. طرح بیعت دسته جمعی مراجع با رهبری در مدرسه فیضیه قم. اکثر مراجع با این طرح قاطعانه مخالفت کرده اند. تنها یک نفر - آیت الله نوری همدانی موافقت کرده، آیت الله مکارم هم مبهم پاسخ داده، بقیه مراجع قاطعانه رد کرده اند.

سه. طرح بازدید مراجع از رهبری در جواب دید گذشته وی. این طرح از سوی برخی مراجع با فشار و تهدید فراوان پذیرفته شده است. تیم امنیتی مستقر در قم از طرق زیر مراجع را تحت فشار گذاشته اند: اول، فرزندان و دامادهای مراجع را احضار کرده بی پرده به آنها گفته اند اگر به رهبری روی خوش نشان ندهند، دور بساط مرجعیت را باید خط بکشند. دوم، تجاری که به هر یک از مراجع وجوهات شرعی می پردازند، تک تک احضار کرده و آنها را از حمایت مالی مراجع مستقل نهی کرده اند. سوم، مسئولان مالی دفاتر مراجع احضار شده و به آنها تفهیم شده در صورتی که مراجع در این شرائط بحرانی رهبری را تنها بگذارند حساب بانکیشان - مربوط به وجوهات شرعیه و شهریه طلاب - مسدود خواهد شد

شنیده های جرس در قم حاکی از آن است که حضرات آیات وحید خراسانی و شبیری زنجانی تا کنون بطور کامل دست رد بر سینه ماموران امنیتی زده اند. در مرحله بعدی حضرات آیات صافی و اردبیلی نیز با بسیاری از مطامع ماموران رهبری مخالفت کرده اند. حضرات آیات صانعی و بیات هم که حسابشان از بقیه جداست. شنیده ها در مورد آقایان مکارم، جوادی آملی و سبحانی چندان مثبت نیست. آقای نوری همدانی هم که موضعش مشخص است


هدف سوم

سومین هدف سفر اخذ اجازه اجتهاد سید مجتبی از مراجع بویژه حضرات آیات شبیری زنجانی و جوادی آملی است، به این بهانه که شما به سید حسن خمینی اجازه داده اید، مگر سید مجتبی چه از سید حسن کمتر دارد!؟ مراجع یادشده تا کنون دربرابر فشارهای دفتر رهبری جهت اخذ اجازه احتهاد مقاومت کرده اند.

به هر حال در منظریه جمعیت انبوهی تدارک دیده شده، اعم از روحانیون کلیه شهرستانها و هفت هزار مبلغ اوقاف که در مدخل شهر قم از آقای خامنه ای استقبال خواهند کرد. مراسم بیعت در مدرسه فیضیه هم برگزار خواهد شد. بعلاوه ملاقاتهای خصوصی متعددی تدارک دیده شده که روزها بطول خواهد انجامید.

این سفر طولانی ترین سفر تاریخ زمامداری آقای خامنه ای خواهد بود و بعد از آن صدا و سیما از وی با عنوان آیت الله العظمی خامنه ای یاد خواهند کرد. استعمال عنوان امام خامنه ای بسته به آماده بودن زمینه خواهد داشت

هزینه این سفر چند میلیارد تومان برآورد می شود. هزینه سفر سال 74 وی به قم 800 میلیون تومان بود

روغگویی دولت در باره عواقب حذف یارانه ها و تهدید مردم

روغگویی دولت در باره عواقب حذف یارانه ها و تهدید مردم

جعفر پویه

پیش لرزه های طرح هدفمند کردن یارانه ها چنان بنیان اقتصاد رژیم ولایت فقیه را به لرزه انداخته است که دست اندرکاران حکومتی هر طرف را که می گیرند، باز مشکل از طرف دیگر سرباز می کند.
طرح هدفمند کردن یارانه ها یا قطع سوبسید دولتی به بعضی از اقلام اصلی مصرف عمومی که بنا بود از اول مهر اجرایی شود، همچنان در پرده ای از ابهام باقی مانده است و مشخص نیست دولت از چه وقت تصمیم به اجرای آن دارد. اما این روزها قبضهای برق و آب و گاز با اعداد نجومی به در خانه های مردم فرستاده می شود، بلیط حمل و نقل عمومی، اتوبوس و قطار و هواپیما یکشبه 30 در صد گران می شود ولی دولت همچنان به پنهان کاری مشغول است.
دولت دروغگو و ریا کار حاضر نیست به مردم بگوید که در عمل طرح ضد ملی هدفمند کردن یارانه ها را اجرایی کرده و عواقب آنرا بپذیرد. بازار ارز کشور به ناگاه جهشی غیر قابل تصور را آغاز می کند. دولت که خود مقصر این وضعیت است بعد از چند روز با جار و جنجال وارد می شود و گناه آنرا به گردن دیگران می اندازد. تزریق دوباره ارز اما قیمت را به حالت اولیه هرگز برنخواهد گرداند زیرا باعث و بانی آن اتفاقی است که دولت از چشم مردم پنهان می کند. قیمت طلا و سکه رشدی باور نکردنی داشته و دولتی که خود را متولی همه اتفاقات می داند ناتوان از کنترل آن است.
به این مجموعه، اعتصاب بازار طلا و آهن و پارچه را در مخالفت با دولت اضافه کنید تا شرایط به غایت بد اقتصادی کشور را بیشتر متوجه شوید. احمدی نژاد، ریس جمهور برکشیده رهبر و ولی فقیه رژیم در این مورد می گوید: "
به مردم می‌گویم هوشیار باشید. هیچ شرایط غیرعادی در کشور ما نیست و اگر کسانی فکر می‌کنند با پنهان کردن اجناس می‌توانند در بازار خللی ایجاد کنند، بدانند که اشتباه می‌کنند و این کار به ضرر آنها خواهد بود."
اگر در کشور شرایط غیر عادی نیست پس چرا تلاطم در بازار ارز و طلا وجود دارد و اصناف بازار هم دست به اعتصاب زده اند؟ اگر این شرایط غیر عادی نیست پس چرا عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می گوید: "
اگر امروز کسی بخواهد با بی تفاوتی و تجاهل نسبت به مسائل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند، دستگاه قضایی و انتظامی با او برخورد خواهد کرد" و چرا اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، صرافیها را به "برخورد شدید و قانونی" تهدید می کند و به چه دلیل حسن رادمرد، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی خبر از آمادگی هشت هزار بازرس برای کنترل بازار می دهد؟
نا گفته پیداست که دولت در حال برنامه ریزی و اجرایی کردن طرح ضد ملی هدفمند کردن یارانه هاست. بنابراین با فرافکنی و نسبت دادن تلاطم بازار به دیگران سعی می کند تا مقصر وضعیت موجود را دیگران معرفی کند و خود را از پیامد آن برهاند. بیهوده نیست که احمدی نژاد میگوید: "
اگر امروز کسی بخواهد با بی‌تفاوتی و تجاهل نسبت به مسایل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند، طبیعی است که دستگاه قضایی با او برخورد کند. اگر کسی بخواهد علنی جرمی را مرتکب شود که نظم عمومی را برهم بزند، خیلی روشن است که دستگاه قضایی و انتظامی برخورد کنند."
این تهدید علنی و شاخ و شانه کشیدن برای مردمی که زیر بار تورم ناگهانی طرح هدفمند کردن یارانه ها کمر خم می کنند، چیزی نیست جز فرار به جلو دولت و رژیم ولایت فقیه از عاقبت طرحی ضد ملی.

تاثیر تحریمهای بین المللی بر این وضعیت را نیز نباید از نظر دور داشت.

SANANDAJ.GORANI sarizh.yadolah nasiri DILAN..SNA