نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ خرداد ۲۱, یکشنبه


5a52u83335_small.jpgرادیو فردا - شبکه اعماق، وابسته به گروه حکومت اسلامی، داعش، روز پنج‌شنبه ویدئویی را منتشر کرد که، به گفته این شبکه، مهاجمان به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی قبل از انجام عملیات خود ضبط کرده‌اند.
در این ویدئو سه فرد رو به دوربین و دو نفر دیگر پشت به دوربین نشسته و یکی از آنها به زبان کردی سخن می‌گوید.
روی دیوار محل ضبط ویدئو لوله گازی دیده می‌شود که به لوله‌کشی گاز در شهرهای ایران شباهت دارد.
این فرد ضمن اعلام عملیات «اولین گردان» گروه حکومت اسلامی در ایران و تهدید به انجام عملیات بعدی می‌گوید که بعد از ایران نوبت «آل سعود» (عربستان سعودی) است.
وی تاکید می کند که نیروهای گروه حکومت اسلامی «مزدور و نوکر هیچ کس نیستند و فقط برای خدا می‌جنگند، نه برای ایران و عربستان».
پیش از این نیز گروه حکومت اسلامی، حاکمان عربستان سعودی را «دشمن» توصيف کرده است.
با این حال پس از حملات روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد در تهران که ۱۷ کشته بر جای گذاشت، برخی از نمایندگان مجلس و رسانه های وابسته به اصولگرایان در ایران، عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حملات متهم کرده اند.
وزارت اطلاعات ایران نیز در بیانیه خود عبارت «تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری» را برای توصیف عاملان این حملات به کار برد.
عبارت «گروه‌های وهابی» را معمولا مقامات جمهوری اسلامی درباره گروه‌های سنی «وابسته» به عربستان سعودی به کار می برند.
در حالی که عربستان سعودی جزء ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی است، مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را مطرح می‌کنند که عربستان کنار آمریکا و کشورهای غربی از جمله معماران این گروه است.
در ویدئوی منسوب به عاملان حملات روز چهارشنبه تهران، همچنین از شیعیان ایران به عنوان «رافضیان» نام برده و این تهدید مطرح می‌شود که «گردن رافضیان ایران از شمشیرهای سربازان حکومت اسلامی دور نیست».
فردی که در این ویدئو سخن می گوید از همفکران خود دعوت می‌کند «شمعی که آنان روشن کرده‌اند را خاموش» نکنند و در «قتل رافضیان شک» نکنند.
گروه حکومت اسلامی، داعش، پیشتر در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌ که افراد این گروه مسئول حملات تهران بودند، تهدید کرده بود که حملات بیشتری علیه ایرانیان در راه است.
این عضو گروه حکومت اسلامی همچنین از همفکران خود می خواهد که «خون رافضیان» را بریزند، همان گونه که به گفته او «آنها خون مسلمانان را در همه کشورها می ریزند» و «همه جا» از جمله «موصل و سوریه و یمن و لیبی در برابر اهل اسلام ایستاده اند».
اشاره این فرد به عراق، سوریه، یمن و لیبی در حالی است که، بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ایرانی در عراق علیه گروه حکومت اسلامی و در سوریه علیه گروه های مخالف بشار اسد می جنگند، اما تاکنون گزارشی از حضور این نیروها در لیبی منتشر نشده است.
همچنین ایران در یمن از شیعیان حوثی حمایت می کند و عربستان سعودی علیه این نیروها در حال جنگ است.
در ویدئو، عضو گروه حکومت اسلامی همچنین «رافضیان» را به همکاری با «یهودیان در خاورمیانه» متهم می کند و می گوید که «خودشان هم دیگر دارند همین را اذعان می کنند».
«رافضی» اصطلاحی است که برخی از گروه های تندروی اهل تسنن به شيعيان می‌گويند و منظور از آن اطلاق شيعيان به عنوان گروهی است که از دين اسلام خارج شده‌اند.
وزارت اطلاعات روز پنج‌شنبه ضمن انتشار نام و تصویر اجساد مهاجمان کشته شده، بدون انتشار نام خانوادگی شان اعلام کرد که آنها در مرداد سال ۹۵۵ «تحت فرماندهی ابوعایشه، از فرماندهان رده بالای  داعش» وارد ایران شده و پس از کشته شدن او به خارج از کشور بازگشته‌اند.
این وزارتخانه نام مهاجمان کشته شده را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرد.
در همین حال برخی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری فارس اعلام کردند که فرد معرفی شده به نام سریاس در فیس‌بوک صفحه داشته و نام کامل او سریاس صادقی است.
وب‌سایت حزب «دموکرات کردستان» که خالد عزیزی دبیر کل آن است در سال ۹۳ از سریاس صادقی به عنوان فردی نام برده بود که در پاوه کردستان گروه حکومت اسلامی را تبلیغ می کرد.
پیشتر رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرده بود که عاملان حملات تهران «ایرانی» بودند.

 امروز در بازار تهران سکه طرح جدید با 2 هزار تومان افزایش یک میلیون و 200 هزار تومان و طرح قدیم بدون تغییر یک میلیون و 173 هزار تومان به فروش رسید.
نیم سکه هم همانند روز گذشته 636 هزار تومان، ربع سکه با 2 هزار تومان کاهش 346 هزار تومان، سکه گرمی با هزار تومان افت قیمت 244 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 58 تومان کاهش قیمت 114 هزار و 394 تومان فروخته شد.
بر اساس این گزارش در بازار ارز، دلار بدون تغییر 3735 تومان، یورو با یک تومان رشد 4248 تومان، پوند بدون تغییر 4848 تومان و درهم با افت 2 تومانی 1024 تومان داد و ستد شد.
طلا و ارزقیمتمیزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید1،200،000 تومان2000+ تومان
سکه طرح قدیم1،173،000 تومان0
نیم سکه363،000 تومان0
ربع سکه346،000 تومان2000- تومان
سکه گرمی244،000 تومان1000- تومان
هر گرم طلای 18 عیار114،394 تومان58- تومان
دلار3735 تومان0
یورو4248 تومان1+ تومان
پوند4848 تومان0
درهم1024 تومان2- تومان
ا

کشتار مردم محکوم است! کانون نویسندگان ایران



موج حمله‌های مسلحانه‌ی کور زندگی و جان مردم جهان را از شرق تا غرب آماج خود قرار داده است. هنوز خبر حمله‌ی مسلحانه به لندن تازه بود که حمله‌‌ای دیگر روز چهارشنبه، هفدهم خرداد ۱٣۹۶، در دو نقطه از تهران رخ داد. اقدامی که به کشته و زخمی شدن بیش از پنجاه تن انجامید. اگر چه "تروریسم" پدیده‌ی تازه ای نیست و پیشینه‌ای دراز دارد؛ اما نوترین شکل آن در قامت و نام "داعش" همه‌ی بی‌رحمی‌ها و قساوت‌ها و نیز غیرانسانی‌ترین شیوه‌های کشتار را یک‌جا به نمایش گذارده است. پدیده‌‌ای چنین شوم بدون ویرانه‌های وسیع سیاسی و اجتماعی، بدون حامیان قدرتمند نمی‌توانست پا بگیرد، بگسترد و به حیات ننگین خود ادامه دهد. پیداست که در اینجا و آنجای جهان دولت‌هایی بر اساس منافع خود گاه با آن می‌ستیزند و گاه، به وقت لزوم، با آن می آمیزند و تقویتش می‌کنند. طوری که "داعش" و دیگر گروه های تبهکارِ ظاهرالصلاح تر در کنار نقش اصلی خود، به اسم عام، به پرده‌ی استتارکننده ی جنایت‌ها و رذالت‌های تروریسم دولتی بدل شده اند. حمله های مسلحانه ی کور در همه‌ی شکل‌های خود نه تنها جان و سلامت انسان‌های بی گناه را می‌گیرد، نه تنها وحشت می‌پراکند بلکه به دولت‌ها بهانه می‌دهد تا آزادی‌های مردم، به ویژه آزادی های اجتماعی، سیاسی و مدنی و نیز آزادی بیان را هر چه بیشتر محدود کنند.
کانون نویسندگان ایران ضمن ابراز تاسف عمیق از کشته و زخمی شدن مردم بی گناهی که روز چهارشنبه در میان تهاجم آدم‌کشان تبهکار گیر افتادند، به خانواده‌های کشته‌گانِ این رخداد تلخ تسلیت می‌گوید و این حمله را محکوم می‌کند؛ اما هشدار می‌دهد که این یورش خونبار و هراس ناشی از آن، هرگز نباید دستاویز حاکمیت برای بسته‌تر کردن هرچه بیشتر فضای جامعه و هجوم بیشتر به منتقدان ، معترضان، آزادی‌خواهان وحق‌طلبان شود. پادزهر مقابله با افکار ضدّ انسانی و زهرآگین داعش وار، در هر شکل و قواره، فراهم آوردنِ بستری است که آزادی و آزادی بیان چون هوایی باشد که در آن دم می زنیم و پاسخِ حق طلبی، سرکوب و بگیر و ببند نباشد.

کانون نویسندگان ایران
۲۰ خرداد ۱٣۹۶

وزارت خارجه خودروهای لوکس قاچاق را خرید


لاکچری بنز پورشه مازراتی

ماجرای خودروهای لوکس قاچاق که در ماه‌های اخیر جنجال‌های بسیاری را ایجاد کرده بود، به پایان رسید و پرونده آنها با ورود وزارت امور خارجه به‌عنوان خریدار بسته شد.


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذشده این خودروها برای خروج از کشور به فروش می‌رسند و مشتری برای این خودروها پیدا شد.
وی ادامه داد: طبق توافقات انجام‌شده مقرر شد وزارت خارجه این خودروها را برای استفاده در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارج از کشور خریداری و به خارج از کشور منتقل کند.
خورشیدی با بیان اینکه اغلب خودروهای فروخته‌شده از نوع مرسدس بنز و خودروهای تشریفاتی هستند، گفت: در حال حاضر توافقات قیمت این خودروها بین سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی با وزارت امور خارجه و مراحل فروش این خودروها به اتمام رسیده و در مرحله انتقال این خودروها به خارج از کشور هستیم.
به‌گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خودروهای خریداری‌شده توسط وزارت امور خارجه جنبه کاری داشته و برای تشریفات این وزارتخانه خریداری شده‌اند و خودروهای فانتزی و سوپرلوکس جزو این خودروها نیست.

11 ژوئن سال 1963 «كوان دوكThich Quang Ducc» روحاني بودايي 66 ساله به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقليت كاتوليكهاي ويتنام جنوبي نسبت به اكثريت بودايي اين سرزمين و نيز به خاطر برقراري صلح، در چهارراه يك خيابان سايگون در ملاء عام خودسوزي كرد و جان داد.


خودسوزي روحاني بودايي در ملاء عام در سايگون و نتايج آن - برخي از تفسيرها در اين زمينه
«نگو دين ديمNgo Dinh Diem» رئيس وقت ويتنام جنوبي يك كاتوليك بود و دولت او با اكثريت بودايي قلمرو خود ميانه خوبي نداشت و اعتراض آنان را باخشونت پاسخ مي گفت و اين، در حالي بود كه درگيري دولت سايگون (ويتنام جنوبي) با ويت كنگ ادامه داشت. 11 ژوئن سال 1963 «كوان دوكThich Quang Ducc» روحاني بودايي 66 ساله به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقليت كاتوليكهاي ويتنام جنوبي نسبت به اكثريت بودايي اين سرزمين و نيز به خاطر برقراري صلح، در چهارراه يك خيابان سايگون در ملاء عام خودسوزي كرد و جان داد.
    وي (به همانگونه كه در دو عكس زير ديده مي شود) در برابر صف راهبانان بودايي بر سطح خيابان نشست، دعا خواند و يك راهب ظرف مواد سوختي را روي او خالي كرد و عمل خودسوزي بدون اين كه «تيچ كوان دوک» تكان بخورد انجام گرفت و عكس و خبر اين رويداد در صفحات اول روزنامه ها در سراسر جهان انتشار يافت و نظر جهانيان بيش از پيش به اوضاع ويتنام جنوبي جلب شد. اين عکس ها توسط Malcolm Browne گرفته شده و وي را برنده جايزه پوليتزر روزنامه نگاري کرده است.
    دولت آمريكا که هنوز به ميزان وسيع وارد جنگ ويتنام نشده بود برادر «ديم» را مسئول اعمال خشونت نسبت به بودائيان اعلام كرد و خواهان بركناري او شد. دولت آمريكا كه خشونت دولت «ديم» با بودائيان را يكي از دلايل عدم همراهي ساکنان ويتنام جنوبي با جنگ برضد ويت كنگ مي دانست، هنري كابوت لاج را به سمت سفير اين كشور در سايگون منصوب كرد، ولي وي نيز موفق نشد كه «ديم» را به بركناري برادرش وادار سازد. بعدا يك جوان بودايي به همان سبك «تيچ كوان» خودسوزي كرد و ... و بالاخره در نوامبر همان سال دولت «ديم» در يك كودتاي نظامي ساقط شد و ضمن اين کودتا هر دو برادر كشته شدند. طولي نكشيد كه دولت كودتا هم كه ظاهرا در نظر داشت با كمك فرانسه سياست بي طرفي در پيش گيرد با يك كودتاي ديگر سرنگون شد و مسئله پيچيده تر گرديد و ....
    ماحصل برخي از تفسيرها درباره خودسوزي راهب ويتنامي و نتايج آن از اين قرار است:
     دولت آمريكا كه در اجراي سياست ضد کمونيستي خود و پيشگيري از گسترش نفوذ مسکو و پکن در جنوب ويتنام (و كل شبه جزيره هندوچين) برنامه داشت، ولي هنوز عميقا وارد مسائل اين منطقه نشده بود، در صدد استفاده از تاثير انتشار عكس ها و خبرخودسوزي «تيچ كوان» در افكار عمومي جهانيان برآمده بود که بركنار شدن «نگو دين ديم» در يك كودتا و كشته شدن او، و نيز كودتاي دوم كه كودتاگران قبلي را بركنار كرد فرصت بيشتري برايش فراهم ساخت و به صورت تمام عيار وارد مسئله ويتنام شد، ولي ظاهرا به هدف نرسيد و در دهه بعد پس از تحمل 59 هزار كشته و زيان مالي سنگين منطقه را ترك كرد. تني چند از مفسران (بدون ارائه سند) دو كودتاي مذكور در ويتنام جنوبي را هم به حساب واشنگتن گذارده اند.
    
يك راهب بر بدن « كوان » مواد سوختي مي ريزد

    
كوان در ميان شعله هاي آتش همچنان استوار نشسته است

    
عکس رنگي بالاتر که بعدا انتشار يافته احتمالا رنگ آميزي دستي و يا ديجيتالي است ـ تصوير ترسيم شده «تيچ کوانگ» نيز به آن اضافه شده است
روزي كه شهر «تروا» به دست يونانيان ويران شد
تصويرErastosthenes
طبق برآورد «اراتوستنسErastosthenes» رياضيدان، جغرافيدان و فضاشناس يوناني تبار قرن سوم پيش از ميلاد و محاسبات تقويمي قرون معاصر، شهر «تروا» يازدهم ژوئن سال 1184پيش از ميلاد به دست يونانيان ويران شد. يونانيان اواخراپريل (48 روز پيش از تکميل ويراني) وارد اين شهر شده بودند. «هومرHomer = هومروس» شاعر نابيناي يونان باستان در «ايليادIliad» به توصيف جنگ افسانه مانند تروا (ربوده شدن هِلِن دختر اسپارتي به اين شهر، در اسارت «پاريس» تروايي قرار گرفتن او و ...) پرداخته است.
    
تصوير مجسمه Homer
شهري كه تخريب آن در اين روز تکميل شد هفمتين شهري بود كه هريك پس از ديگري در همان محل و بر روي ويرانه هاي يكديگر در شمال غربي آناتولي (تركيه آسيايي) ــ نه چندان دور از رود گرانيكوس (محل نخستين جنگ اسكندر با ايران) و تنگه داردانل ــ ساخته شده بودند كه اينك به «حصار ليك» معروفند.
    طبق مطلبي كه بر يك سنگ مرمر باقي مانده از آن زمان حك شده است، ويران شدن تروا در سال 1208 پيش از ميلاد و به روايت هرودوت 1250 سال پيش از ميلاد مسيح و با تاكتيك خاص و خدعه (داستان برجاي گذاردن اسب چوبي كه چند نظامي در شكم آن پنهان شده بودند و ...) اتفاق افتاده بود. با وجود اين، مورخان و باستانشناسان سال 1184 پيش از ميلاد را دقيق تر مي دانند. تروا از سال 547 پيش از ميلاد كه كوروش بزرگ بر دولت ليدي غلبه كرد در قلمرو ايران قرار گرفته بود و اين منطقه حدود دو قرن توسط يك ساتراپ (استاندار) ايراني اداره مي شد.
    در اكتشافات يك باستانشناس آلماني در سال 1870 ديوارهاي سنگي آخرين شهر تروا از زير خاك خارج شد (عكس پايين)
    
ديوارهاي سنگچين تروا

گفت Berlinguer «انريكو برلينگوئرEnrico Berlinguer» كه 12 سال بر حزب كمونيست ايتاليا رهبري كرد دراين روز (11 ژوئن) در سال 1984 و در 62 سالگي درگذشت

نگاهي کوتاه به انديشه هاي برلينگوئرBerlinguer، مردي كه به برژنف «نه» گفت
Berlinguer
«انريكو برلينگوئرEnrico Berlinguer» كه 12 سال بر حزب كمونيست ايتاليا رهبري كرد دراين روز (11 ژوئن) در سال 1984 و در 62 سالگي درگذشت . وي يك اشراف زاده بود كه از جواني ماركسيسم را راه نجات بشر تشخيص داده و به حزب كمونيست ايتاليا پيوسته بود. پدر بزرگ وي ناشر روزنامه و پدرش از آشنايان «پالميرو تولياتي» كمونيست برجسته ايتاليا بود و چون فرزندش را شيفته ماركسيسم يافت به جاي ايجاد سد در برابر او ، وي را نزد تولياتي برد و وبه او معرفي كرد. برلينگوئر براي مطالعه ماركسيسم و اطلاع از تجربه شوروي در اين زمينه به مسكو رفت و در بازگشت مسئول سازمان جوانان حزب كمونيست ايتاليا شد وي معتقد بود كه اگر اشتياق به يك ايدئولوژي از جواني در يك فرد تقويت نشود ، بعدا به سهولت مي توان راه او را تغيير داد.
    وي در كنگره هاي احزاب كمونيست هيچگاه تسليم نظر ديگران مبني بر رد سوسيال دمكراسي نشد و بر اين اعتقاد خود كه نمي توان فرهنگ ملي را نا ديده گرفت پاي فشرد . اوعقيده داشت كه بناي سوسياليسم در هر كشور متفاوت است و بستگي
    به فرهنگ ملي و شرايط زندگي دارد و نمي توان يك الگو را براي همه ملل بكار بُرد.
    برلينگوئر كه در سال 1972 دبير كل حزب كمونيست ايتاليا شده بود در كنگره احزاب كمونيست در مسكو كه باطنا براي تقبيح رژيم و روش هاي مائو تسه دونگ برگزار شده بود در برابر برژنف ايستاد و به او به وضوح «نه» گفت. برلينگوئر در همين اجلاس نظر تازه اي مطرح كرد و گفت:
    "تا زماني كه يك حزب ازحوزه سوسياليسم خارج نشود نمي توان آن را از اين جرگه خارج كرد. احزاب بايد استقلال فكر و عمل داشته باشند تا از انتقاد و شكست دور بمانند، جوامع در حال تکامل هستند و روانشناسي ملل از هم متفاوت است ـ روانشناسي افراد هر جامعه و شرايط و سطح زندگاني هر ملت حرف آخر را مي زند. نفوذ در تصميمگيري هاي احزاب باعث شكست آنها و در نتيجه شكست كمونيسم خواهد شد.".
    مفسران رسانه ها بلافاصله اين اظهارات برلينگوئر را پيدايش كمونيسم اروپايي عنوان دادند. برلينگوئر كه درستي افكار او اينك آشگار شده است از سركوب روشي كه حزب كمونيست چك اسلواكي به رهبري دوبچك در نيمه دهه 1970 در پيش گرفت انتقاد كرده و گفته بود كه اين عمل نقطه پايان بر «كمونيسم چك اسلواكي» است.
    وي كمونيست كردن افغانستان را هم عملي غير منطقي خوانده و گفته بود: افغانها آخرين ملتي در روي زمين خواهند بود كه ممكن است سوسياليسم را بپذيرند. يك كشور مي تواند دولت و يا رهبر كمونيست داشته باشد به اين شرط كه اين رهبر و دولت در صدد پياده كردن اجباري نظام كمونيستي برنيايند.
    برلينگوئر نوشته است كه ماجراي شيلي و بر اندازي «آلنده» بيش از هر رويداد ديگر اورا متاثر و با توجه به ادامه سياست ضد سوسياليستي دولت واشنگتن، نگران آينده چنين جنبش هايي ساخته است.

در قلمرو ادبيات
من يك نويسنده ام، نه سياستمدار، من هرچه را كه ببينم و احساس كنم مي نويسم و نه به خاطر پول و مقام
فوگارد
«آتول فوگارد Athol Fugard» نويسنده اي كه همه تلاش خود را در راه حذف هرگونه تبعيض از زندگي بشر بكار برده است 11 ژوئن سال 1932 در جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي به دنيا آمد. معروفترين كتاب او « گره خون » عنوان دارد كه شرح مظالم نظام اقليت سفيد پوست آفريقاي جنوبي نسبت به رنگين پوستان است.
    بيشتر كارهاي « فوگارد » نمايشنامه است . نوشته هاي او انعكاس واقعيات زندگاني روزمره است. هرزمان كه در مراسمي فوگارد را به عنوان نويسنده بزرگ معرفي كرده اند گفته است كه هيچ بزرگي در خود نمي بيند، جز اين كه مهارت او در توصيف حقايق از شماري ديگر از مردم عادي بيشتر است.
    فوگارد يك بار در برابر قاضي ژريم آرپاتيد در دفاع از خود گفته بود كه او يك نويسنده است ، نه يك سياستمدار كه براي نوشتن و گفتن هزار ملاحظه داشته باشد و مواظب مقام و پول خود باشد و اضافه كرده بود : من هرچه را كه ببينم و احساس كنم به رشته تحرير مي كشم ، نه به خاطر پول و مقام ومصلحت اين و آن ؛ تنها براي ارضاي خودم ، و بيان مشاهدات و انعكاس احساس و عواطف و اعلام فكر و نظر توطئه نيست و جرم نمي تواند باشد ، بنا براين من خلافي مرتكب نشده ام كه از خود دفاع كنم . من هرگز به قلم و حق خيانت نمي كنم ، پاي بر احساس خود نمي گذارم ، لب فرو نمي بندم و قلم بر زمين نمي گذارم.
جمعیت ایران در سال 1346 (1967 میلادی) و اقدامات دولت ـ روستانشین 2 برابر شهرنشین ـ نفت تریاکِ ایرانیان
بیستم خرداد 1346 (دهم ژوئن 1967) دولت آمار جمعیت ایران را که در آن ماه تهیه شده بود اعلام داشت.
     طبق این اعلامیه، جمعیت ایران 25 میلیون و 448 هزار تَن بود ـ 12 میلیون و 998 هزار مرد و 12 میلیون و 450 هزار زن. از این جمعیت؛ 9 میلیون و 840 هزار تَن شهرنشین و 15 میلیون و 208 هزار روستانشین بودند.
     در ایران وقت 67 هزار و 800 کلیمی (یهودی) و 156 هزار مسیحی زندگی می کردند. شمار کسانی که از صندوق دولت دریافتی داشتند 612 هزار تن گزارش شده بود.
     این آمار دستمایه تفسیرهای اصحاب نظر شده بود که گفته بودند دولت نباید کاری کند که مهاجرت از روستا به شهر تشویق شود، شهرها باید محدوده داشته باشند و همچنین نباید بر شمار دریافت کنندگان پول از صندوق دولت اضافه شود.
     دولت به این توصیه ها پاسخ مثبت داد و طولی نکشید که محدوده تهران اعلام و ساختن خانه و دادن تسهیلات (آب، برق، تلفن، مدرسه، درمانگاه و ...) در خارج از محدوده تا 25 سال ممنوع شد و سپس شهرهای بزرگ دیگر. همچنین استخدام دولتی محدود به کارشناس و جایگزینی برای بازنشستگان و آن هم از طریق درج آگهی در روزنامه ها، امتحان ورودی و انتخاب بهترین ها شد و دولت قول داد که سیاستی در پیش گیرد که نسبت جمعیت روستانشین به شهرنشین از 2 و 1 تغییر نکند.
     در تفسیرها، یک بار دیگر درآمد ارزیِ «نفت» برای ایران زیانبار و فسادآور قلمداد شده بود و در یک میز گرد رادیویی، نفت «تریاک» ایرانیان خوانده شده بود و گفته شده بود که نباید دولت و مردم به این «تریاک» معتاد شوند، باید با درآمد نفت [که زیاد هم نبود] طلا و کارخانه [وسایل و ابزار تولید]خریداری و وارد کشور شود و دولت هزینه های خودرا که باید منطقی و مطابق اصول باشد از راه مالیات، گمرک و درآمد تاسیسات دولتی سودآور (مخابرات، آب، برق، راه آهن، هواپیمایی، بانکداری، بیمه و ...) تأمین کند.

4 ماه پس از پيروزي انقلاب،صاحب يک مغازه آهن آلات فروشي «موسسه مطبوعاتي کيهان» را خريد و مدير روزنامه شد!
يك فروشنده آهن آلات به نام حسين مهديان كه سالها در همسايگي روزنامه اطلاعات ــ در خيابان خيام ــ مغازه داشت 21 خردادماه 1358 و چهار ماه پس ازپیروزی انقلاب اعلام كرد كه موسسه مطبوعاتي كيهان را خريداري كرده! و پرداخت بدهي هاي اين موسسه كه صاحب آن (دكتر مصطفی مصباح زاده) وطن را ترك گفته بابت بهاي آن برعهده گرفته و از اين پس مدير و ناشر كيهان است. «كيهان» چند ماه بعد مصادره شد و اینک وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی است. سردبیر وقت روزنامه اطلاعات که نگران دست انداختن بازاریان بر این موسسه مطبوعاتی بود روز بعد (22 خردادماه) خبر خرید موسسه کیهان توسط حاج حسین مهدیان را در صفحه اول اطلاعات چاپ کرد [کپی این صفحه در پایین آمده است].
    مغازه حاج حسین مهدیان زیر ساختمان موسسه اطلاعات و جنب فروشگاه تعاونی کارکنان این موسسه قرارداشت و او پیش از خرید کیهان، هرچند وقت یکبار به تحریریه این روزنامه سر می زد. خرسندی سردبیر روزنامه اطلاعات از خرید کیهان توسط مهدیان بیش از سه ماه طول نکشید که این موسسه هم به دست بنیاد مستضعفان افتاد که عملا توسط بازاریان اداره می شد و یک بازاری به نام حسین بنکدار مدیر موسسه اطلاعات شد و مدیریت او حدود شش ماه طول کشید. بزرگ کردن خبر خرید کیهان در خبرگزاری ها و رسانه های خارجی و اینکه بازاریان خواهان سهم خود از انقلاب ایران و مداخله در امور هستند احتمالا سبب شد که اندیشه مصادره موسسات مطبوعاتی بزرگ به میان آید و اجرا شود. گفته شده است؛ از دهه 1380 که اجاره کردن پروانه های روزنامه ها در ایران امری عادی شده است اداره این موسسات به سبک بازار و بازاری دارد رواج می یابد. در قانون مطبوعات مصوب سال 1364 هجری (زمان وزارت محمد خاتمی)، گرفتن پروانه انتشار روزنامه مشروط به حرفه ای بودن و داشتن تجربه و سرمایه نیست. در جمهوری اسلامی، هنوز نظام مطبوعاتی وجود ندارد که روزنامه و روزنامه نگار را تعریف کند و تفاوت مقاله نویس و روزنامه نگار حرفه ای را که باید پیشه ای دیگر نداشته و مراحل مشخص تحصیلات تخصصی و تجربه داشته باشد روشن سازد.
کپي صفحه اول روزنامه اطلاعات که خبر از فروش روزنامه کيهان به يک آهن فروش داده بود

نقد ادیان: دین اسلام(نظرکلی به هشت جنبه اسلام) بخش ششم، اخلاق: ارزشهای ن...