Sistan-Balouchestan-School-3
تقاطع: خبرگزاری “فارس” در گزارشی از کمبود فضاهای آموزشی و نبود مدارس مناسب در جنوب استان سیستان و بلوچستان، نوشته که در حال حاضر ۳۳۱ مدرسه‌ی این منطقه، فاقد برق، ۴۲۸ مدرسه، فاقد آب شرب، و ۹۷۸ مدرسه نیز فاقد دیوارکشی هستند. این گزارش، هم‌چنین به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از وجود ۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی، و ۴۷ مدرسه کپری در این استان خبر داده است.
“فارس” در گزارش خود با اشاره به بیشترین آمار بیسوادی کشور در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در جنوب این استان، خاطرنشان کرده که هفت شهرستان چابهار، راسک، سرباز، ایرانشهر، بزمان، بنت و فنوج، مجموعا کمبود ۵۰۰ مدرسه را احساس می‌کنند.
در این میان، احمدعلی موهبتی، فرماندار ویژه چابهار به این خبرگزاری گفته که این شهرستان «ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور را دارد» و با ۸۱ درصد کمبود مدرسه مواجه است.
مدیرکل آموزش و پروش سیستان و بلوچستان نیز نرخ باسوادی در جنوب این استان را ۶۰ درصد اعلام کرده می‌گوید ۴۰ درصد از جمعیت زیر ۵۰ سال این منطقه بی‌سواد هستند.
به گفته‌ی علی‌رضا نخعی، در سیستان و بلوچستان ۳۶ هزار و ۲۶۵ کودک بازمانده‌ی از تحصیل، شناسایی شده است که ۲۰ هزار و ۶۸۴ نفر از آن‌ها، ساکن جنوب این استان هستند.
او در عین حال وعده داده که با اجرای «پروژه عدالت آموزشی» در سیستان و بلوچستان، این کودکان در طی دو سال، سرِ کلاسِ درس خواهند رفت.
وی رقم مورد نیاز برای عملی شدن این وعده را بیش از ۱۱ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود که مسوولان برای تامین رقم، قولِ مساعد داده‌اند.
آقای نخعی شمار بازماندگان از تحصیل این استان در دو مقطع متوسطه‌ی اول و دوم را نیز به ترتیب ۲۲ هزار و ۲۶۶، و ۳۷ هزار و ۷۰۴ نفر اعلام کرد و گفت که مجموعا بیش از ۳۲ هزار نفرِ آن‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند.
گفتنی است پیش از این نیز در تیرماه امسال، نماینده‌ی شهرستان‌ خاش در مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفته بود «ماندگاری تحصیل در سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد است» و این استان «۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل دارد».
حمیدرضا پشنگ هم‌چنین با بیان این‌که متوسط فاصله مدارس روستایی سیستان و بلوچستان، ۳۰ کیلومتر است، اضافه کرده بود که «یک‌سوم از کلاس‌های درس این استان در فضاهای غیراستاندارد برگزار می‌شود».
Sistan-Balouchestan-School-2 Sistan-Balouchestan-School-1