زنجیره انسانی فعالان محیط زیست در جنگل‌های مازندران و در «روز جنگل»
زنجیره انسانی فعالان محیط زیست در جنگل‌های مازندران و در «روز جنگل»
فعالان محیط زیست که اعضای ۴۳ سازمان مردم‌نهاد بودند در این زنجیره انسانی خواهان توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها شدند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای درست قوانین دولتی برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی شدند تا دخل و تصرف به عرصه‌های جنگلی کاهش یابد.
فعالان محیط زیست استان مازندران در زنجیره انسانی خود همچنین از تخلیه زباله و بهره‌برداری غیر اصولی از جنگل و تخریب و تغییرکاربری عرصه‌های ملی انتقاد کردند.
جنگل‌های هیرکانی حدود ۱.۹میلیون هکتار وسعت دارد و ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و ۵۵۸ گونه علفی در آن موجود است. این جنگل‌ها از آستارا در شمال استان گیلان تا گلیداغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.
جنگل‌های ایران به عنوان یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی و حیاتی با سرعتی بیشتر از بسیاری از کشورهای جهان در حال نابودی است. آتش‌سوزی‌های گسترده، آفت و بیماری‌های مختلف، برداشت بیش از اندازه، تغییر کاربری جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی و فشار بیش از حد انسان به این مناطق عامل اصلی نابودی آن‌هاست.
در سال ۱۳۹۲، یگان حفاظت از منابع طبیعی در استان مازندران اعلام کرد قطع غیرقانونی درختان و درختچه‌ها در این استان ۹۴ درصد افزایش یافته است.
فعالان محیط زیست مازندران تشکیل زنجیره انسانی را هشداری دانسته‌اند تا زمینه دخالت در عرصه‌های ملی گرفته شود.
طرح «تنفس جنگل‌ها» که در راستای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از جنگل‌ها در سال ۹۲ در دولت تصویب شد و در آن هرگونه قطع و بهره‌برداری از درختان جز درختان آسیب‌دیده ممنوع اعلام شده مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.
روز پنج‌شنبه همچنین تشکل‌های زیست‌محیطی با حضور ۱۰۰ تن از هنرمندان در کیاسر مازندران نشستی برگزار خواهند کرد.

 «روز جنگل، رمز حیات» از تخریب سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران خبر داد.
بیشتر بخوانید: