نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ دی ۱۳, یکشنبه

مرابگو!
من این سوی جهان
آروزمندِ آن باشم که بخواهم
برای کودکان ِ عریان و گرسنه سومالی
استکانی شیر شوم و ... بنوشَدم
تکه ای نان شوم و قورتم دهد
پیراهنی شوم و بپوشَدم
... مرا بگو ... باید برای کودکان بینوای و بی کس ِ سرزمین ام
_ از " کرکوک " تا " وان " _
چه شوم
مرا بگو
مرا بگو !؟
«شیرکو بیکس»
عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ۱۵۷ را اعدام کرد که به‌طور عمده روش اعدام آن‌ها گردن زدن بود. تعداد اعدام‌شدگان در عربستان در سال ۲۰۱۴، ۹۰ نفر بود.
Oil and Blood - Copy


"The fact that something is legal doesn’t make it justified; sometimes, the fact that something is legal serves only to illustrate the bankruptcy of the legislative mechanisms in a place where criminal acts have become lawful."
Read this op-ed by Adv. Yael Stein, director of B'Tselem’s Research Department.
" این واقعیت که چیزی مجاز است به اين معني نيست که آن را توجیه ؛ بعضی اوقات ، اين حقيقت كه چيزي مجاز است فقط خدمت به نشاندادن را از ورشکستگی دفاعی مجلس شوراي ملي را در يک جايي اعمال مجرمانه اي دارم رسيدنه بشم."
خواندن این توقف-اد توسط adv. یاعیل اشتاین ، کارگردان از بی " tselem اداره تحقیقات است.

Opinion: Op-ed: The fact that something is legal doesn’t make it justified; sometimes, the fact that something is legal serves only to illustrate the bankruptcy of the legislative mechanisms in a place where criminal acts…
YNETNEWS.COM

احمد رناسی- به یاد هما ناطق
NateghHoma۱۳۹۴/۱۰/۱۳ - هما روانش را،با «منش نیک»، به فراترین سرای بُرد؛

چه پاداشی پسندیده تر که «اهورا مزدا» برای؛

اندیشه و گفتار و کِردارِنیکش، به او دِهش خواهد داد!

هما ناطق، دانشمندِ تاریخ نگار نامدار، اول ژانویه 2016 برابر با سوم دیماه 1394 در فرانسه درگذشت، و بسیارانی را دراندوه و غم فروبُرد! در رسای پُرآوازه گرِاین تاریخنگار میهن دوست، و سراپا راست کردارِ اندیشمند، میتوان نوشت، و در رٍثای از دست دهی او، گریست و اندوه گزار بود و ارزشهای «ملی مردمی» و منشهای نیکِ او و... نوشت!

اما بهتر آن بُود که هر چند فشرده به زندگی نامه درخشان او روی آورده شود که در 1313 در «ارومیه» در خانواده ای پرهیخته، پدری چون «ناصح ناطق» پای در پهنه ی زندگی نهاد و سپس با دریافت «بورسیه» ای، در رشته ادبیات فرانسه، دانشگاه سوربن پاریس روی می آورد و سپس تغییر رشته، و به دانش تاریخ روی می آورد، و تِز دکترای خود را در مورد «زندگی سیاسی سید جمال الدین اسد آبادی» نوشتن،که گویی اولین اثر تاریخی او میتوان بشمار آورد و «ماکسیم رودنسون» براین اثر، نوشته ای دارد و آنرا به همگان شناساندن!

زنده یاد و نام هما، در سال1347 به ایران برمیگردد و «حسین نصر» او را در دانشگاه استخدام، و او از این سال تا 1359در رشته تاریخ دانشگاه تهران تدریس دارد در رشته هایی چون «جنگهای ایران و روس – دوران قاجار – روشنفکرانِ عصر مشروطه – مشروطیت و قانون اساسی در ایران و عثمانی و...» نیز در اینگونه زمینه ها، همکاری با «فریدون آدمیت» و ثمره همکاری این دو «افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در آثارِ و منتشر نشده دوران قاجار» را بایست نام بُرد و نیز اینکه «ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران» که یکی ازکارهای درخشانِ فریدون آدمیت است، «به دوست و همکارم هما ناطق»، پیشکش نموده است!

زنده یاد و نام هما دیگر نوشته هایی دارد از جمله «آئین باب، روشنفکران ایرانی در استانبول، وصیت نامه عباس میرزا، روزنامه قانون، بازرگانان در داد و ستد با بانگ شاهی، کارنامه میرزا رضا کرمانی، کارنامه فرهنگی فرنگی در ایران، ایران در راه یابی فرهنگی1834 – 1848» و نیز بر گرداندن نوشته هایی به فارسی چون «چهره استعمارزده از آلبر ممی فرانسوی، آخرین روزهای لطفعلی خان زند از هارفورد جونز، مرده ها از جلیل محمد قلی زاده و دیگر کارها و نوشته های فرهنگی تاریخی در پهنه های گوناگون که از او بجای مانده و با امید که در آینده در دسترس همگان قرار گیرد، تا دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران زمین، بیشتر و بیشتر، با این زن شجاعِ با دانشِ نیک منش، آشنایی پیدا کنند!؟

این چنین باد!؟

هما از زمره ورجاوندان، دانایان و آموزگارانِ نیک سِرشت بود 

احمد رناسی- یک شنبه سیزدهم دیماه 1394
مادر بهکیش، مادری از تبار مادران خاوران از ميان مان رفت

مادر بهکیش، مادری از تبار مادران خاوران از ميان مان رفت. یادش گرامی و مقاومت اش به یاد ماندنی خواهد بود
منصوره بهکیش: مادر مهربان و عاشقم امروز صبح در خانه خودش از میان ما رفت. من و خواهرم بالای سر او بودیم و پروانه وار دورش می گشتیم و هر چه تلاش کردیم که نفس کم نیاورد ولی نشد.
مامان جان را با اورژانس برای احیا به بیمارستان بردیم. ولی متاسفانه بازنگشت و ما را تنها گذاشت.
مادر عزیزم را فردا صیح دوشنبه ١۴ دی در بهشت زهرا به خاک می سپاریم.
یادش زنده و گرامی باد.
 
 

ماموران شهرداري در خيابان جمهوري لبوفروشي را كتك زدند و بساطش را بهم ريختند

روزنامه «بهار» به دلیل انتشار مقاله «واهمه زوال قدرت» توقیف

روزنامه «بهار» به دلیل انتشار مقاله «واهمه زوال قدرت» توقیف شد + مقاله


نفوذ به خودی خود انجام نمی گیرد مقدماتی می خواهد و زمینه هایی طلب می کند.
اول) ایجاد اطمینان در طرف مقابل
دوم) امید واهی دادن به زندگی بهتر و خلاصی از تنگناها
سوم) بالا بردن توقعات و ایجاد امید کاذب
چهارم) حریص کردن جامعه
پنجم) غلبه بر فضای سیاسی کشور
ششم) غبار آلود کردن جو اجتماعی و اخلاقی و سیاسی
هفتم) سیطره بر اندیشه حاکمیت
هشتم) سرمایه گذاری بر روی متعصبین و ایجاد بحثهای کلامی
ادب و تهی از سابقه روشن و غارتگران بیت المال انجام دادند.
 “

فيلم و تصاوير تخریب خانه های مردم روستای دانش پایه زاهدان توسط نیروی سرک...

Israeli soldiers throw stones at Palestinian youths

هما ناطق، تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه، درگذشت





رادیو زمانه: هما ناطق، نویسنده، پژوهشگر، استاد دانشگاه سوربن و تاریخ‌نگار دوران قاجار و مشروطه، روز اول ژانویه ۲۰۱۶ در پاریس درگذشت.

هما ناطق در ۱۳۱۳ در ارومیه ‌زاده شد. او در ۱۹۵۶ با بورس دولت فرانسه برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات فرانسه راهی این کشور شد. علاقه او به به رشته تاریخ موجب شد ادبیات را رها کند و به دانشکده تاریخ بپیوندد. ناطق فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

پژوهش‌های دوره دکتری او بر زندگی سیاسی سید جمال‌الدین افغانی (اسدآبادی) بود. در سال ۱۹۶۹، رساله دکتری ناطق با همکاری «مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (C. N. R. S) با عنوان «اسلام مدرن و سید جمال‌الدین اسدآبادی» به‌صورت کتاب منتشر شد. این اولین اثر تاریخ‌نگاری پژوهشی هما ناطق بود و در زمان انتشار ماکسیم رودنسون، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس و شرق‌شناس مارکسیست فرانسوی بر کتاب ناطق مقدمه نوشت.

ناطق در ۱۳۴۷ به تهران بازگشت. رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، حسین نصر، اولین کتاب ناطق را خوانده بود و پیشنهاد کرد تا ناطق را در دانشگاه استخدام کنند. ناطق از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۹ به تدریس در دانشکده تاریخ دانشگاه تهران مشغول بود. در این سال‌ها او به تدریس این دروس پرداخت: «جنگ‌های ایران و روسیه در سده نوزده»، «تاریخ اجتماعی دوران قاجار»، «روشنفکران عصر مشروطه»، «تاریخچه مشروطیت و قانون اساسی در ایران و عثمانی». پژوهش‌های ناطق در این مدت هم در نشریاتی تاریخی و هم در کتاب‌ها در همین حوزه‌ها منتشر می‌شد. همچنین در این دوره هما ناطق با فریدون آدمیت چندین پژوهش مشترک انجام دادند که نتیجه آن در کتاب «افکار سیاسی اجتماعی و اقتصادی در آثار منتشر نشده در دوره قاجار» به انتشار رسید.


هما ناطق و فریدون آدمیت در پاریس

با توجه به اینکه ناطق پیش از اینکه به دانشکده تاریخ سوربون بپیوندد سال‌ها ادبیات فرانسه خوانده بود، در دانشکده تربیت معلم تهران نیز استاد ادبیات سده نوزده فرانسه شد. در سال ۱۳۵۲، برای یک سال فرصت مطالعاتی ایران را ترک کرد و به دعوت دانشکده تحقیقات خاورمیانه دانشگاه پرینستون در حوزه «تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در سده نوزده» پژوهش کرد و به مدت یک سال در همان دانشگاه درس داد.

دو سال پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، به دنبال انقلاب فرهنگی، هما ناطق به فرانسه بازگشت. مدتی با عنوان پژوهشگر مستقل کار می‌کرد. او که خود یک منبع تاریخی است با پروژه تاریخ شفاهی هاروراد همکاری کرد و در گفت‌وگو با ضیاء صدقی خاطرات خود را در این آرشیو تاریخی ضبط کرد.

ناطق در سال ۱۳۶۳ به عنوان استاد تمام‌وقت در آموزشکده مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه سوربن نوین مشغول به کار شد.

کتاب‌ها و مقالات بسیاری به زبان‌های فارسی و فرانسه از هما ناطق منتشر شده است، که از آن جمله می‌توان به «زندگی سید جمال الدین اسد آبادی در رابطه با فرانسه»، «آیین بابی»، «روشنفکران ایرانی در استانبول»، «وصیت‌نامه عباس میرزا»، «روزنامه قانون»، «زنان در مشروطیت»، «انجمن‌های شورایی در مشروطیت»، «رساله مشروطیت»، «بازرگانان در دادو ستد با بانک شاهی و رژی» و «کارنامه و زمانه میرزا رضا کرمانی» و «کارنامه فرهنگی فرنگی در ایران» اشاره کرد.

هما ناطق همچنین مترجم بود؛ او چند اثر مهم تاریخی مانند «چهره استعمارزده» اثر جامعه‌شناس فرانسوی آلبر- ممی و «آخرین روزهای لطفعلی‌خان زند» اثر هارفورد جونز را به فارسی ترجمه کرده است.

از هما ناطق به عنوان یکی از چند زن متخصص دوران تاریخی سده ۱۹ و اوایل ۲۰ در ایران که به تاریخ از دریچه مسئله مدرنیته و همچنین رابطه ایران و غرب نگاه می‌کرد، یاد خواهد شد.