نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ مهر ۱۲, یکشنبه

به یاد عبدالرحیم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر‎

در سوگ عبدالرحیم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر
بعد از انقلاب انتشارات را به ناحق مصادره کردند. جعفری هرگز تسلیم نشد و سی سال تمام در دادگاه‌های ایران برای بازپس‌گیری آنچه مالکیت‌اش را داشت مبارزه کرد. می‌دانست شانسی ندارد اما یادمان داد که هرگز نباید از حق خود گذشت و عقب نشست.

یکشنبه 04 اکتبر 2015 مانا نیستانی

به یاد عبدالرحیم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر‎



باورهای اين رژيم و"بود"و"نمود"آن با واقعيات موجود درتضاد هست‎


بهرام رحمانی: تابوشکنی همسر هادی نوروزی در ورزشگاه آزادی تهران: دیدید بالاخره به ورزشگاه آزادی آمدم!


کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس، سحرگاه صبح پنج‌شنبه نهم مهر 1394 برابر با یکم اکتبر 2015، به دلیل ایست قلبی درگذشت.مراسم تشییع پیکر هادی نوروزی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس صبح جمعه دهم مهرماه 1294، با حضور گسترده هواداران تیم پرسپولیس، مسئولین در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی تهران برگزار شد. پیکر هادی نوروزی پس از تشییع در ورزشگاه آزادی، جهت خاک‌سپاری به شهرستان بابل زادگاه وی انتقال یافت. هادی متولد سال 1364 و شهر بابل بود و دو فرزند داشت.

مراسم خداحافظی با پیکر هادی نوروزی، کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس، با حضور بیش از ٢٠ هزار تن از هواداران و اهالی فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این مراسم بسیاری از چهره‌های سرشناس فوتبال ایران حضور داشتند. هواداران تیم پرسپولیس با شعارهای «خداحافظ کاپیتان محبوب ما»، با هادی نوروزی خداحافظی کردند. بر روی آفیش عکس‌های هادی نیز شعار «بدرود رفیق» نوشته شده است.

خبرگزاری مهر، در خبری فوری در باره این اتفاق تلخ خبر زیر را روی خروجی خود قرار داده است: «کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس که تنها 30 سال داشت بر اثر سکته قلبی درگذشت تا اتفاق تلخ دیگری برای فوتبال ایران رقم به‌خورد. وی یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان سرخپوشان در پانزدهمین دوره لیگ برتر بود.
میثم علی‌پور، پزشک تیم پرسپولیس، در مورد جزئیات درگذشت هادی نوروزی گفته است: ساعت حوالی 5 بود که همسر هادی با من تماس گرفت و گفت حال هادی خوب نیست، نمی‌تواند نفس بکشد... 
هادی نوروزی که سال‌هاست در تیم فوتبال پرسپولیس حضور داشت و کاپیتان این تیم نیز بود، بامداد امروز پنج‌شنبه بر اثر سکته قلبی درگذشت. بنا بر اعلام مسئولان باشگاه پرسپولیس وی ساعت 4 بامداد امروز در خواب دچار حمله قلبی شد و به بیمارستان منتقل شد اما تلاش پزشکان هم نتوانست مانع از مرگ این بازیکن جوان شود.
این بازیکن که متولد سال 1364 بود قبل از این که به تیم فوتبال پرسپولیس بپیوندد عضو تیم پرسپولیس قائمشهر بود و یک سال نیز در تیم فوتبال نفت تهران بازی کرد اما مجددا به پرسپولیس برگشت و بعد از محمد نوری بازوبند کاپیتانی سرخپوشان را بر بازو بست. وی چند بازی ملی نیز در کارنامه خود داشت.

اما در مراسم تشییع پیکر هادی، تابوشکنی مهمی صورت گرفت اولا زنان توانستند وارد این ورزشگاه صد هزار نفری شوند. زنان ایران حق ندارند وارد ورزشگاه‌ها شوند. به گزارش ایلنا، بانوان زیادی امروز فرصت یافتند در مراسم تشییع هادی نوروزی حضور پیدا کنند و در وداع با کاپیتان سرخ‌ها شرکت کنند.»

مهم‌تر از آن حضور همسر هادی در وسط ورزشگاه آزادی در مقابل بیش از بیست هزار نفر بود. وی بر خلاف شئونات اسلامی و قوانین حکومت اسلامی، با روسری قرمز و یا شال گردن ظاهر شد. سر دختر کوچکش هم روسری نیانداخته است. متاسفانه در مان انبوهی از خبر و گزارش نام این خانم را در هیچ رسانه‌ای پیدا نکردم.

زمانی که همسر هادی نوروزی به ورزشگاه آمد با فریادهایی خطاب به حضار می‌گفت دیدید بالاخره به ورزشگاه آزادی آمدم، اما ای کاش هیچ وقت نمی‌آمدم. «هادی من الان کجاست «بدون تو دیگر نمی‌خندم.» وی سپس به میان زمین چمن ورزشگاه آزادی رفت و با شیون و ضجه مدتی روی این چمن و در مقابل هزاران شرکت‌کننده قدم زد.

دو فرزند هادی نوروزی هم در ورزشگاه حضور دارند. همراهی ان‌ها با مادرشان، حاضران در ورزشگاه را تحت تاثیر قرار دادند. آن‌ها شاید هنوز رفتن پدرش را درک نکرده و باور ندارند مدام به دوستداران پدرشان خیره شده‌اند.

در حکومت اسلامی ایران، در طول دهه‌های گذشته، نیروهای مختلف سیاسی - امنیتی حکومت اسلامی، از جمله  تلاش‌های زیادی به خرج دادند تا بر فوتبال و دیگر ورزش های تسلط مطلق داشته باشند. این نیروها عبارتند از:
- دفتر و جناح رهبری؛ - ریاست جمهوری‌(سازمان ورزش و جوانان)؛ - سپاه پاسداران؛ - وزارت اطلاعات و امنیت؛ مجلس شورای اسلامی و...

در مقاله‌ای که در تاریخ سه‌شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۹۳ برابر با هفدهم مارس ۲۰۱۵، تحت عنوان -‌«فوتبال و سیاست» در حاشیه برخورد به مسابقه تیم فوتبال ایران و سوئد در استکهلم‌- نوشته بودم از جمله آمده است:
«آیا فوتبال ورزش اجتماعی و سرگرمی و تفریح سالم است یا سیاست و تجارت؟ بی‌تردید فوتبال ورزش است ولی فقط به ورزش محدود نیست. چرا که مدت‌هاست که مسابقات فوتبال، به یک تجارت بزرگ برای سرمایه‌داری و تبلیغات ناسیونالیستی و نژادپرستی تبدیل شده است...
در دهه هشتاد، سپاه پاسداران نه فقط دولت و کرسی‌های مجلس و مناقصه‌های نفتی و طرح‌های عظیم اقتصادی و مالکیت‌ واحدهای بزرگ صنعتی و تجاری و مافیای قاچاق مواد مخدر، کالا و… که ریاست و هدایت باشگاه‌های ورزشی، به ویژه فوتبال را نیز تصاحب کردند.
تقریبا همه باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی زیر نظر فرماندهان سپاه پاسدارن فعالیت دارند. ریاست این تیم‌ها، همواره به دست سرداران سپاه جا‌به‌جا می‌شوند.
سردارانی چون اکبر غمخوار، مصطفی آجورلو، کریم ملاحی، علی صلاحی، هاشم غیاثی راد، ناصر شفق، احمد رسولی‌نژاد، عزیز محمدی، محمد حسین جعفری، محمد رویانیان، امیدوار رضایی، مقداد نجف‌نژاد، محمد زارع، محمد یوسف شاکری، احمد شهریاری، مجتبی پیمبری، محمد آقامیر و ده‌ها سردار سپاه از جمله افرادی هستند که تاکنون پست مدیر عاملی در تیم‌های مختلف فوتبال را در سطح لیگ برتر داشته و یا در راس مدیریت فدراسیون فوتبال بوده‌اند.
چندی پیش سردار علی‌ اکبر پورجمشیدیان، فرمانده سپاه عاشورا به صراحت اعلام کرد که یکی از شاخه‌های فعالیت‌های سپاه پاسداران مسائل فرهنگی است و آن‌جا که احساس نیاز شود، سپاه وارد شده و تاثیرات مثبت خود را نمایانگر ساخته است که مصداق آن تیم تراکتورسازی تبریز بود. این فرمانده سپاه گفته بود: «تنها مجموعه‌ای که می‌توانست به این مسئله ورود پیدا کرده و مشکلات تیم را حل کند، سپاه بود.»
سیدمحمد حسین نعمتی، سرپرست کانون بسیج فوتبال تهران، در سخنانی از ایجاد پایگاه‌های بسیج در باشگاه‌های فوتبال خبر داد و آن را خواسته خود باشگاه‌ها دانسته بود.
حسین الله‌کرم، وابسته نظامی مشهور و از گردانندگان گروه‌های فشار و حزب‌اللهی نیز در اظهاراتی در این‌باره گفته بود که افراد ورزشی به تنهایی نمی‌توانند استراتژی سیاسی کشور را در ورزش پیاده کنند… ما در جهان کنونی برای دست یافتن به حقوق خودمان خصوصا حقوقی که امروز متصور می‌کنیم در تلاش هستیم با حضور سیاسیون در ورزش، از ظرفیت‌های ورزش کشور برای احیای این حقوق استفاده کنیم.
علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران از ورود این ارگان نظامی و امنیتی در عرصه‌های اقتصادی به عنوان جزیی از رسالت این نهاد خبر داد. اسماعیل کوثری، عضو ارشد سابق سپاه پاسداران و نماینده فعلی تهران در مجلس نیز سپاه را یک نیروی چند بعدی نظامی، اعتقادی و سیاسی معرفی کرده است.
نهایتا محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در مهر ماه گذشته با بیان این که «سپاه دیگر تنها بازوی مسلح و توانمند رهبری نبوده بلکه به عنوان بازوی غیر مسلح ایشان نیز محسوب می‌ شود»، گفته بود: «مقام معظم رهبری‌(مدظله العالی) هیچ‌‌گونه محدودیتی را برای سپاه در انجام ماموریت در ابعاد مختلف دفاع از انقلاب اسلامی قائل نشده‌‌اند.»
سیدعلی خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی، درباره نفوذ سپاه در همه امور کشور، تاکید کرده است: «سپاه پاسداران، یکی از مراکز صدور نیرو به همه جای کشور در طول این بیست و هفت هشت سال شده است.»
بدیت ترتیب، بسیاری از این افراد هیچ‌گونه سابقه‌ای در زمینه مدیریت ورزشی نداشتند و تنها عامل سوق دادن این سرداران به عرصه ورزش کنترل ورزش کشور، برای کنترل پلیسی و سوء‌‌‌‌استفاده‌های اقتصادی و سیاسی حکومت اسلامی و عوامل و ارگان‌های آن بوده است، ورزش را به کلی از مضمون و محتوای حرفه‌ای خودش خارج کرده و به یک ابزار سیاسی خود تبدیل کرده‌اند.
طبق تحلیل‌ها و گزارشات هر یک از تیم‌هاى فوتبال در لیگ برتر ایران، در دست فرماندهان سپاه و بسیج است و یکی از پایگاه‌های مهم اقتصادی و سیاسی و تبلیغی حکومت محسوب می‌شوند.
به این ترتیب، اگر نیم نگاهی به فوتبال ایران بیاندازیم به نام «سرداران سپاه پاسداران» برمی‌خوریم. سردارانى که یا مدیرعامل باشگاه‌ها هستند؛ یا ریاست هیئت‌هاى فوتبال استان‌ها را برعهده دارند؛ یا در حال خرید و فروش تیم‌ها هستند. صد البته که نظارت و کنترل مستقیم و غیرمستقیم مسایل امنیتی و پلیسی ورزشکاران و حتی تماشاگران بخشی از وظایف آن‌هاست.
در پایین به اسامی تنی چند از سرداران سپاه پاسداران حکومت اسلامی، که در راس تیم‌ها و باشگاه‌های فوتبال ایران قرار گرفته‌اند، اشاره می‌کنیم.
طبق گزارشات یکى از سردارانى که راه ورود سرداران دیگر به فوتبال ایران را باز کرد، «اکبر غمخوار» بود که در اوایل دهه 80 به مدیر عاملى پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران، یعنى پرسپولیس گمارده شد. او از بنیاد تعاون سپاه و بنیاد مستضعفان به عرصه فوتبال رسید و حالا رییس کانون‌هاى مسافرتى و جهانگردى ایران است.
سردار عزیز محمدى، فردى که هم‌اکنون رییس سازمان لیگ ایران است و مسابقات لیگ برتر ایران تحت نظر و مدیریت او برگزار مى‌شود. میلیاردها تومان درآمد فوتبال ایران از جمله تجارت پر سود پخش تلویزیونى مسابقات و آگهى‌هاى آن تحت نظر سردار عزیز محمدی مدیریت مى‌شود.
بسیج سازمانى تحت عنوان «سازمان بسیج کشور» دارد که ریاست آن را سردار محمد آقا میر برعهده دارد. سردار آقا میر پیش از این جانشین فرمانده بسیج تهران، پایتخت ایران، بوده است. او علاوه بر این که رییس سازمان بسیج ورزش است هم‌چنین رییس سازمان ورزش شهردارى تهران نیز به شمار مى‌رود.
سازمان بسیج مستضعفین که یک نیروى شبه‌نظامى است طى سال‌هاى گذشته با فرماندهى سرتیپ محمد رضا نقدى، تلاش کرده تا دامنه شعبات خود را در دانشگاه‌ها، مدارس، کارمندان، اقشار و اصناف مختلف توسعه و گسترش دهد و حالا به نظر مى‌رسد جایگاه این نیروی نظامی در ورزش ایران، به ویژه در فوتبال نیز در حال گسترش است.
در مشهد و استان خراسان رضوى، هر دو تیم معروف مشهدى، یعنى «ابومسلم» و «پیام مقاومت»، توسط سرداران سپاه اداره می‌شوند. سردار على صلاحى، استاندار کنونى خراسان از دیگر سرداران فوتبال خراسان و ایران است که مدتى مدیرعامل باشگاه پاس و سپس باشگاه پیام مشهد بوده است.
سردار هاشم غیاثى‌راد، جانشین کنونى فرمانده سپاه امام رضا استان خراسان نیز که پیش از این مدیرعامل باشگاه پاس تهران و ابومسلم مشهد بوده، هم‌اکنون از افراد پرنفوذ در میان مسئولان ورزشى مشهد است.
سردار شاکرى، نایب رییس هیات مدیره باشگاه پیام مشهد نیز از دیگر سرداران فوتبال خراسان است.
سردار «مصطفى آجورلو» که مدتى در باشگاه پاس بود و بعدها به سازمان ورزش شهردارى تهران و سپس باشگاه استیل آذین رفت و تا این که به دلیل اختلاف با حسین هدایتى مالک باشگاه بر سر على کریمی، فوتبالیست مشهور ایرانى از این باشگاه رفت. او هم‌چنان رییس اتحادیه فوتبال ایران است که تشکلى غیررسمى صاحبان باشگاه‌ها محسوب می‌شود.

سردار احمد شهریارى مدیر عاملى صباى قم، یکى دیگر از تیم‌هاى حاضر در لیگ ایران بر عهده دارد. تیم صبا، وابسته به صنایع باطرى‌سازى نیروهاى مسلح است و مدیرعامل آن از میان سرداران ارشد انتخاب مى‌شود.
در تبریز تا همین چند وقت قبل مدیریت پرطرفدارترین تیم این شهر، یعنى تراکتور سازى بر عهده سردار ناصر شفق بود. خرداد 1389 که سردار ناصر شفق از مدیریت تیم تراکتور سازى تبریز کنار گذاشته شد، از یکى دیگر از سرداران فوتبال تبریز، یعنى محمدحسین جعفرى به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه تراکتور سازى تبریز نام برده شد.
محمد‌(انوشیروان) رویانیان، فرمانده کمیته و فرمانده نیروی انتظامی نور و استان مازندران، فرمانده پلیس 110، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی، مدیرعامل کنونی باشگاه پرسپولیس است.
لطف‌الله فروزنده‌ دهکردی، معاونت نیروی انسانی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری، معاونت بسیج سپاه پاسداران استان، رییس ستاد تیپ قمربنی هاشمی استان و فرماندهی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری تا سال 1371 هم اکنون یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس تهران است.
کریم ملاحى؛ از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مدیر عامل پاس تهران، پاس همدان و ابومسلم مشهد و تراکتور سازی تبریز بود. او اخیرا حکم مشاورت مدیرعامل باشگاه استقلال را دریافت کرده است.
حسن تهرانی مقدم رئیس صنایع موشکی سپاه پاسداران که در انفجار ملارد کشته شد سال‌ها ریاست هیأت مدیره‌ی باشگاه صبا باطری، پیکان و ابومسلم مشهد را به عهده داشت.
ناصر شهسواری؛ مسئول پشتیبانی بخش موشکی سپاه پاسداران سال‌ها مدیرعامل باشگاه‌های ابومسلم مشهد و پیکان تهران و صبا باطری بود. او 5 سال عضو هیات رییسه فدراسیون کشتی بوده است.
مصطفی بنی‌اسد؛ نیز مدت‌ها رییس هیات مدیره سابق باشگاه ابومسلم مشهد بود. «ابومسلم» و «پیام مقاومت» دو تیم مشهدی فعال در لیگ برتر و دسته اول در سال هاى اخیر همواره توسط سرداران سپاه اداره شده‌اند. امتیاز ابومسلم در سال 1385 توسط نیروی انتظامی خریداری شد و سپس به ایران خودرو فروخته شد.
عزیز‌الله محمدى؛ 11 سال عضو هیئت رییسه سازمان لیگ برتر، عضو هیئت رییسه چهار ساله فدراسیون فوتبال، رییس سازمان لیگ ایران و مسئول کمیته تیم‌های ملی بود.
مهدی تاج؛ بازنشسته‌ سپاه پاسداران، نایب رییس فدراسیون فوتبال، رییس سازمان لیگ ایران، عضو هیئت ‌مدیره پرسپولیس و پیش از آن نماینده باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بود.
محمد آقا میر؛ رییس سازمان بسیج ورزش است که هم‌زمان ریاست سازمان ورزش شهردارى تهران را نیز به عهده دارد.
محمد درخشان؛ رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال ایران، سال‌ها ریاست فدراسیون جودو را به عهده داشت...»‌(*لینک این مطلب در زیر ضمیمه است)

نوروزی که تنها 30 سال داشت در خواب سکته کرده و انتقال او به بیمارستان هم نتیجه‌ای در پی نداشته است. اولین سئوال این است که چه اتفاقی در ایران افتاده که این چنین جوانا جامعه ما، در سنین پایین جوانی جان خود را از دست می دهند؟ حتا کسانی مانند هادی که امکان و توان مراجعه به پزشک و کنترل پزشکی دارد در حالی که بسیاری از جوانان بیکار و خانواده‌های فقیر، در حالی که بیماری سختی دارند اما توان مالی مراجعه به پزشک را ندارند. چرا که سیستم پزشکی ایران، مانند همه عرصه‌های دیگر تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، تنها به فکر پول و ثروت‌اندوزی هستند. به طوری که مسئولان ورزشگاه آزادی در مراسم تشییع جنازه هادی نیز از پول درآوردن و خصلیت بازاری غافل نبودند و به نوشته رسانه‌ها، از هر ماشین پنج هزار تومان برای پارک کردن در محوطه میدان آزادی اخذ می‌کردند.
به گزارش رسانه‌ها، افرادی مقابل پارکینگ‌های ورودی قرار داشتند که از هر ماشین برای ورود به پارکینگ پنج هزار تومان می‌گرفتند. خبرگزاری مهر در این زمینه نوشت: «مسئولان ورزشگاه آزادی در اقدامی عجیب برای حضور تماشاگران در مراسم تشییع پیکر کاپیتان پرسپولیس بلیت فروشی کردند!»

هر چند بسیاری از مردم، ورزش و مسابقات فوتبال را دوست دارند اما امروز خصلت ورزشی توسط مافیای ثروت و قدرت زدوده شده است. حتا ورزشکاران مانند کالا با قیمت گزافی خرید و فروش می‌شوند. به خصوص در ایران، کل باشگاه‌های ورزشی در دست سپاه پاسداران و نیروهای سرکوبگر بسیج و انتظامی و امنیتی، یعنی مافیای قدرت و ثروت، راسیسم و نژادپرستی است. به همین دلایل کم نیستند شهروندانی که فوتبال را دوست دارند اما به تماشای مسابقات فوتبال نمی‌روند. یا بسیاری دوست دارند در این مسابقات حضور پیدا کنند اما جیب‌شان خالی است و از عهده هزینه بلیط وردی نمی‌آیند.

یاد و خاطره این جوان ورزشکار، همیشه گرامی است و باید آرزو کرد که همسر و فرزندان و خانواده زنده یاد کاپیتان هادی، زندگی آرام و فارغ از هر مشکلی داشته باشند.
شنبه یازدهم مهر 1394 - سوم اکتبر 2015
* لینک: فوتبال و سیاست در حاشیه برخورد به مسابقه تیم فوتبال ایران و سوئد در استکهلم؛ بهرام رحمانی