نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

در گذشت احمد بن بلا ، نخستین رئیس‌جمهور الجزایر نوین یکی از دوستداران بزرگ دکتر محمد مصدق


جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳ آپريل ۲۰۱۲

احمد بن بلا در شامگاه چهارشنبه (۱۱ آوریل/۲۳ فروردین) در خانه‌ی خود در الجزیره درگذشت.
در سال ۱۹۶۴ کنگرهً تاریخی جبهه آزادیبخش ملی الجزایرکه یک هزار و هشتصد تن نماینده ی جبهه ی آزادیبخش الجزایر در آن شرکت داشتند، در بارهً آزادی دکتر محمد مصدق قطعنامه زیر را تصویب کرد.
«کنگره جبهه آزادیبخش ملی الجزایر آزادی فوری آقای دکتر محمد مصدق رئیس دولت ایران را که پس از کودتای امپریالیستی ۱۹۵۳ زندانی شده اند خواستار است.»
بن بلا که شخصیتی محبوب و مورد احترام مردم کشورخود و بسیاری از مردم جهان بود در سال ۱۹۱۶ در مارنیا، در نزدیکی شهر اوران به ‌دنیا آمد. او که از آغاز جوانی در سازمان های استقلال طلب سرزمینش مبارزه کرده بود از بنیان‌گذاران "جبهه آزادیبخش ملی" الجزایر و از کسانی بود که قیام ۱۹۵۴ برای کسب استقلال الجزایر علیه استعمارگران فرانسوی را سازمان دادند. وی پس از استقلال الجزایر، سمت ریاست جمهوری و رهبری حزب حاکم را برعهده گرفت.
بن بلا در برخی از اظهارات خود گفته بود که مصدق یکی از شخصیت های الهام بخش مبارزات استقلال طلبانه الجزایر بوده است.
در آغاز کنگرهً تاریخی جبهه آزادیبخش ملی الجزایر در سال ۱۹۶۴ که یک هزار و هشتصد تن نماینده ی جبهه آزادیبخش ملی الجزایر در آن شرکت داشتند، پیام شادباش هیاًت اجرائیه سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا خطاب به کنگره جبهه آزادیبخش ملی الجزایر خوانده شد. سپس این کنگره در بارهً آزادی دکتر محمد مصدق قطعنامه زیر را در میان شور و هیجان شدید نمایندگان و حاضران صادر کرد.
«کنگره جبهه آزادیبخش ملی الجزایر آزادی فوری آقای دکتر محمد مصدق رئیس دولت ایران را که پس از کودتای امپریالیستی ۱۹۵۳ زندانی شده اند خواستار است.»
روزنامه "الشعب" ارگان کمیته مرکزی جبهه آزادیبخش ملی الجزایر در این باره نوشت:
"همینکه نام مصدق برده شد، نمایندگان کنگره از جای برخاستند و با کف زدنهای ممتد این قطعنامه را تصویب کردند."
در همین کنگره، بن بلا یک قطعه عکس خود را نیز به نشریه "ایران آزاد، ارگان سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا" اهدا کرده و در زیر آن به خط خویش نوشته است: "به ایران آزاد، با بهترین آرزوها، الجزیره، ۲۳ ژوپن ۶۴، بن بلا "
بن بلا از جمله ٩ تن از رهبران جنبش استقلال الجزایر بود که از آنان با عنوان "٩ رهبر تاریخی" یاد می شود.
احمد بن بلا مسئول روابط خارجی "جبهۀ آزادیبخش ملی الجزایر" (FLN) بود که در سال ١٩٥٤ تأسیس شد و پس از استقلال این کشور در سال ١٩٦٢، تا سال ١٩٨٩ قدرت را به مدت ٢٧ سال به گونه ای بلامنازع و بی رقیب در دست داشت.
از این تاریخ به بعد الجزایر دارای نظام چند حزبی شد.
احمد بن بلا، از پیشگامان جنگ مردم الجزایر علیه استعمار فرانسه، ٢٤ سال از عمر خود را در زندان گذراند.
از این ٢٤ سال در حدود ١٠ سال آن در زندان فرانسویان سپری شد و قهرمان استقلال الجزایر پس از سرنگون شدن از قدرت در سال ١٩٦٣ با کودتای سرهنگ بومدّین، تا سال ١٩٧٨ زندانی انقلابی شد که خود از رهبران طراز اول آن بود.
احمد بن بلا که پس از آزادی از زندان در پی مرگ بومدین، مدتی در منزلش تحت نظر بود سرانجام در مقام منتقد رژیم راه تبعید را در پیش گرفت و ابتدا در فرانسه و سپس در سوییس اقامت گزید.
در سال ١٩٨٢ در سوییس، "جنبش برای دموکراسی در الجزایر" را تأسیس کرد.
در پی باز شدن نسبی فضای سیاسی در سال های دهۀ ٨٠ سدۀ بیستم، احمد بن بلا به کشورش بازگشت.
در سال ١٩٩٠ جنبش تشکیل شده توسط او و در حدود سی حزب و تشکل سیاسی دیگر اجازۀ فعالیت گرفتند.
مراسم تشییع جنازۀ احمد بن بلا امروز (جمعه) برگذار گردید و پیکر او در قطعۀ شهدا در گورستان بزرگ العالیه در پایتخت الجزایر طی مراسمی رسمی به خاک سپرده شد.
دولت الجزایر به مناسبت درگذشت این رهبر تاریخی هشت روز عزای ملی اعلام کرده است.

احترام آزادی
۲۵ فروردين ۱٣۹۱ - ۱٣ آوريل ۲۰۱۲
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیانیه سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا