نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

حمص - مسائية حيي الإنشاءات و الحمرا في شارع الملعب 13-8-2011


حمص - مسائية حيي الإنشاءات و الحمرا في شارع الملعب 13-8-2011


Making Money Out of Market Crash


ما پادشاهي به نام كورش كبير و داريوش نداشتيم،روازاده


برده داریِ مدرن


نگارش: پوریا
چندین سال است در کردستان شرکت­های خدماتی تحت عنوان "تامین نیروی انسانی" شرکت­ها و کارخانجات شهرهای توسعه یافته و صنعتی مشغول به کار هستند. یکی از این شرکت­ها (شرکت عاشقان میلاد کردستان- تامین نیروی انسانی) است که هم اکنون بیش از پانصد نفر کارگر را در شهرهای کرمان، تهران دارد. از چند جهت پرداختن به این مطلب و نگاهی به وضعیت کارگران این شرکت لازم است.
در سر تا سر دنیا شرکت­ها ی زیادی به این مدل کار مشغولند. به این شیوه که کارگر جهت مشغول شدن به کاری به آنها مراجعه می­کند و آنها کار را به او معرفی نموده و مبلغی را از او به عنوان معرفی کار دریافت می­کنند یا اکثرا این مبلغ را نیز از کارگر نمی­گیرند، بلکه از شرکت، کارخانه یا کارگاهی که کارگر را برای کار در آن استخدام کرده اند دریافت می­کنند و بعد از آن رابطه کارگر با شرکت معرف قطع می­گردد  و طرف قرار داد کارگر محل کار یا کسی است که کارگر برای او کار می­کند.
اما شیوه کار شرکت عاشقان میلاد کردستان متفاوت است. به این صورت که بعد از معرفی حقوق ماهیانه کارگر توسط همین شرکت پرداخت می­گردد و از این رو  کارگر با دو کارفرما روبرو می­گردد: یکی معرف (شرکت میلاد) و دیگری محل کاری که در آن مشغول به کار می­شود.
کارگران مراجعه کننده به این شرکت اکثرا جوانانی هستند که یا نان آور خانواده اشان هستند یا برای در آوردن خرج تحصیل شان چند ماهی در سال را کار می­کنند و همین مدت کار کردن فصلی، آنها را با مشکلات فراوانی روبرو می­سازد.
در هنگام ثبت نام قرار دادی چند ماده ای با کارگر بسته می­شود که تمام موادش به نفع کارفرما و از حقوق و مزایای کارگر می­کاهد بعد از اتمام قرارداد شناسنامه یا کارت شناسایی شخص به عنوان ضمانت در شرکت نگه داشته می­شود. همچنین مبلغ اول روز کارکرد کارگر به عنوان حق قلم و کاغذ ثبت نام در یافت  می­گردد.
در اینجا نگاهی به چندین ماده از قرار داد به نظر من مهم و جالب توجه است:
1-  در محلی که شخص مشغول به کار می­گردد حق هیچ گونه اعتراض را ندارد در صورت به وجود آوردن دعوا و یا سرقت از محل کار کارگر اخراج و حقوق او پرداخت نخواهد گردید.
2- حقوق یک ماه شخص تا آخرین تصفیه حساب نزد شرکت می­باشد (یعنی بعد از گذشت دو ماه حقوق ماه اول داده می­شود و حقوق ماه دوم نزد شرکت می­ماند و ماههای دیگر نیز به این ترتیب)
3- در صورت بروز هر حادثه ای در حین کار شرکت میلاد عاشقان کردستان هیچ مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت.
اکثرا کارگران کم سن و سالی که برای ثبت نام مراجعه کرده اند به آنها گفته شده است که برای ثبت نام شما نیاز به یک برگه از"بسیج حفاظت اطلاعات" داریم و در هنگام مراجعه به بسیج با پیشنهاد همکاری با بسیج با این وعده که به شرکت میلاد عاشقان کردستان سفارش یک کار مناسب و پر درآمد را برای شما خواهیم داد مواجه شده اند که اکثرا با مخالفت کارگران جوان و اعتراض آنها به شرکت و کارفرمایش مواجه شده اند.
بعد از اتمام این مراحل کارگر با هزینه خود  به جایی که قرار است در آنجا مشغول به کار شود فرستاده می­شود یک نامه به  اوداده می­شود که هنگام ورود به محل کارش باید آن را به سرپرست آن کارگاه یا کارخانه تحویل دهد. بعد از ورود به محل کار، کارگر مراحل دیگری را باید طی کند مثلا امضا کردن برگه ای که کارگر را به وظایفی در قبال محل کارش و متعهد بودن به قوانین آنجا وا می­دارد.
کارگران در اتاق یا چادرهایی که این هم بستگی به محیط محل کار دارد به صورت  دسته های پنج الی ده نفر  اسکان داده می­شوند که از لحاظ ایمنی و بهداشتی صفر می­باشد. بعد از شروع کار، تازه کارگر وارد یک سر در گمی می­شود که غیر قابل تحمل است و تعهدات و قرار دادها با این شرکت­ها او را به سکوت وا می­دارد. مثلا اشخاصی که به طور مستقیم با آن کارگاه یا کارخانه کار می­کنند حقوقشان بیشتر و مزایایی چون بیمه و .. را نیز دارا هستند که کارگرانی که از طرف شرکت میلاد به آن کار مشغول شده اند آن مزایا را دارا نیستند و کارگران به خاطر قرار و مداری  که ما بین شرکت میلاد و کارگاهها بسته شده است نمی­توانند به طور مستقیم با آنها کار کنند و وجود شرکت میلاد نیز اینجا به نفع کارفرما است چون مسئولیت او را در قبال کارگر می­کاهد.
از تاسیس این شرکت تا کنون نزدیک به سه کارگر در حین کار جان خود را از دست داده اند و دهها کارگر نیز با اتفاقات جبران ناپذیری روبرو شده اند که شرکت میلاد عاشقان کردستان هیچ گونه کمکی به آنها یا خانواده اشان نکرده است و اگر کمکی هم شده است از طرف خود کارگران یا کارگاهی که در آن مشغول به کارند صورت گرفته است. مشکل عمده دیگری که کارگران با آن مواجهند، دریافت حقوق است که حقوقها دیر پرداخت می­شود و در صورت پرداخت  با دادن چک­های دراز مدت مربوط به بانک­های سنندج این کارگران سر دوانده می­شوند و یا به آنها وعده داده می­شود که در دفتر شرکت در سنندج حقوقتان را به کلی تصفیه خواهیم کرد به طوری که درب این شرکت در سنندج همیشه محل تجمع جمعی از این کارگران برای دریافت حقوقهای عقب مانده اشان می­باشد.
شرکت­هایی امثال عاشقان میلاد کردستان فقط در خدمت کارفرما می­باشند و استثمار کارگران را به شیوه مدرن تری  بنوعی "برده داری مدرن" انجام می­دهند. کارگران قبلا فقط بوسیله کارفرما و در محل کار استثمار می­گردیدند، ولی به لطف این شرکت­ها هم از طرف کارفرما و هم از طرف شرکت­های تامین نیروی انسانی استثمار می­شوند.
این یک سیاست بسیار بی شرمانه و در راستای یورش به معیشت کارگران می­باشد که برای جلوگیری از هر گونه اعتراضی از جانب کارگران تدوین گردیده است. در حالت کلی با حمایت قانون و دولت موج اخراج سازی و بیکاری شدیدی که دودش بیشتر در چشم کارگران و افراد بیکار می­رود، جوانان، کارگر بیکار و افراد فقیر را مجبور به مراجعه به امثال چنین شرکت­های می­کنند  و  با توجه به تورم و گرانی سر سام آورموجود در ایران اکثر کسانی که به این شرکت مراجعه می­نمایند افرادی می­باشند که از تامین حداقل خرج روزانه خودشان عاجز هستند و مجبور به تمکین در برابر قوانین من در آوردی این شرکت­ها و کارفرما های مربوطه می­باشند  و چون از طرف هیچ نهاد و سازمانی مورد حمایت قرار نمی­گیرند و در صورت هر گونه اعتراضی فوری اخراج می­شوند  و چون متاسفانه دارای تشکلی که آنها را حمایت کند نیستند، هر گونه ظلم و استثماری را مجبورند تحمل نمایند.
باید جلوی سیاست غیر انسانی این شرکت­ها و جمهوری اسلامی را گرفت و اجازه نداد این گونه به معیشت این کارگران تعرض شود. تنها راه برون رفت از این مخمصه و ناکام گذاشتان این توطئه های ضد انسانی ایجاد تشکل مستقل می­باشد.
منبع:
ببین چگونه شقایق های سُرخ پَرپَر میشوند
راستی چرا شقایق های سُرخ پَرپَرمیشوند؟
گزارش تصویری از کودکانِ کار
کودکانِ کار در کارگاه شیشه گری
کودکانِ کار در کارگاه کیف دوزی
کودکان کاردرکارگاه زنجیربافی
صاحب کارگاه - حاج آقا زنجیرهائی رو که سفارش داده بودید حاضرکردم
تشکر برادر،میگم مجتبی بیاد اونهارو ببره . من دیگه باید برم.باشه حاج آقا خیرپیش
مراسم زنجیرزنی در روزعاشورا 1388
641714 orig گزارش تصویری: کودکان کار(قسمت اول)
 
641713 orig گزارش تصویری: کودکان کار(قسمت اول)
کودک کار در کارگاه لباس دوزی                       
داد خواهیم این بیداد را
 
بیرون راندن بورژوازی ومُزدورانش ازصحنه روزگارونیزافشاء
نهادِ وابسته به آن" سندیکالیسم "ازجمله وظایفِ امروزِ ماست
فقط با تشکیلِ شوراهایِ سراسریِ ضدِسرمایه داریست؛
که می توان از پَرپَر شدن کارگران جلوگیری کرد
نابود باد نظام سرمایه داری
 زنده باد نظام سوسیالیستی