نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

کسادی کارناوال "سينه زنی"!پر کردن آن توريست


جلوگيری ازمراسم پانزدهمين سالگرد شهادت فروهرها !!

د از 15 سال صورت می گیرد

انتشار فیلم مراسم تشییع فروهر ها و خواندن نماز میت از سوی مرحوم دکتر یدالله سحابی

این فیلم اخیرا بعد از  ۱۵ سال در شبکه اجتماعی یوتوب منتشر شده است.
در این فیلم مرحوم دکتر یدالله سحابی بر سر جسد شهیدان داریوش و پروانه فروهر نماز می گذارد.
در این فیلم همچینن گوشه هایی از حضور مردم در مراسم تشییع نمایش داده شده است.
همچنین مهندس معین فر از فعالان دیرپای ملی- مذهبی و  وزیر دولت موقت بازرگان  نیز در ستایش از فروهر ها برای مردم سخنرانی می کند.

نگاهی به یک آسیب اجتماعی/ دخترکان معصوم در زیرزمین‌های مترو دخترانی که از جنوب شهر به بالای شهر می‌رسند، دختران غمگینی هستند که تلاش می‌کنند، ظاهرشان را شاد نگه دارند.آنها وقتی تصمیم می‌گیرند با مترو


مترو؛ وسیله معجزه‌آسای این روزهای شهرهای بزرگ بخصوص کلان‌شهری چون تهران.قطاری زیرزمینی که در زمانی کوتاه تو را از جنوب به شمال و از شرق به غرب این شهر بزرگ می‌رساند.حالا مترو سواری هم شده یکی از تفریحات مردمی که تفریح و سرگرمی خاصی ندارند.تفریح جوانانی که نمی‌دانند باید وقت‌شان را چگونه پرکنند و از آن لذت ببرند.

مترو شده شبیه یک معجزه برای دختر و پسرهای جوانی که در کوچه‌های تنگ و باریک جنوب شهر در خانه‌هایی کوچک و فندقی زندگی می‌کنند.خانه‌هایی که آنقدر کوچک‌اند که نفس آدم را می‌گیرند.خانه‌هایی که فقر در آنها چنان بال بال می‌زند که هر روز صاحب خانه را بر سر مستاجر هوار می‌کند که آهای این اجاره خانه چی شد؟ اگر این ماه اجاره را ندهید اسباب و اثاثیه‌اتان را می‌ریزم توی کوچه!

خلق آدم تنگ می‌شود از این‌همه کوچکی از این همه کم‌جایی از این همه نبود امنیت.خلق جوان امروزی تنگ می‌شود از این همه نبود امکانات از این همه تهدید.پس فرار می‌کند اگر شده برای ساعاتی برای دقایقی.حالا مترو راه این فرار را راحت‌تر می‌کند.

به زیرزمین می‌روی فوق‌اش 500 تومان می دهی و بلیط دو سره رفت و برگشت می‌گیری و 45 دقیقه بعد می‌رسی مثلا به میرداماد یا تجریش...جا‌هایی که انگار هوای بیشتری برای نس کشیدن هست.کوچه‌ها بازترند و خانه‌ها بزرگتر.ماشین‌ها هم که نگو.مدل بالا.مثل آنهایی که در فیلم‌ها می‌بینی.بالا شهر انگار رویایی است برای زندگی .رویاهایی که در خواب می‌بینی.

پسرهای جوان که تازه پشت لب‌اشان سبز شده اما از این‌همه رویا وحشت می‌کنند از آن بیزار می‌شوند، چرا باید این‌همه فرق باشد بین جنوب شهر و بالای شهر؟ بیزاری جوانها از این همه خوشبختی آنها را زود وادار به واکنش می‌کند؛ خط انداختن روی ماشین‌های مدل بالا، شکستن آینه بغل و ... متلک گفتن به دخترهای بالا شهر.متلک‌هایی که گاهی آنقدر زشت هستند که دختران را رنگ به رنگ می‌کنند و باعث می‌شوند، دختران خوش لباس و خوش عطر از این پسرها فرار کنند و آنها را به چشم جانی ببینند.

اما دخترانی که از جنوب شهر به بالای شهر می‌رسند، دختران غمگینی هستند که تلاش می‌کنند، ظاهرشان را شاد نگه دارند.آنها وقتی تصمیم می‌گیرند با مترو و از طریق زیرزمین به بالای شهر برسند، بهترین لباس‌هایشان را می‌پوشند، آرایش هم می‌کنند؛ به سبک زنان و دختران بالا شهر.اما کیست که با اولین نگاه متوجه نشود که آنها همین حالا از مترو پیدا شده‌‌اند،‌نفس زنان از پله‌های مترو بالا نیامده‌اند.می‌توان با یک نگاه فهمید این دخترکان همه آرزویشان این است که خانه‌نشین یکی از خانه‌های شیک بالا شهر شوند.

دخترکانی که کفش‌، کیف، مانتو و... آنها نشان می‌دهد که از پایین شهر آمده‌اند.هیچکدام از پوشش آنها مارک‌دار نیست.معلوم است از عمده فروشی‌ها خریداری شده‌اند و یا از فروشگاه‌های تاناکورا.این دخترکان با آرایش‌هایی که اصلا زیبایشان نمی‌کند در پیاده‌روهای بالا شهر راه می‌روند، با اشتیاق به ویترین مغازه‌های رنگارنگ خیره می‌شوند.

حسرت در چشم آنها لانه می‌کند و مصیبت از زمانی آغاز می‌شود که آن کسی که در کمین نشسته این حسرت را ببیند و جنس آن را بشناسد.یک لباس، یک جفت کفش، یک پیتزا و... می‌تواند پنجره‌‌ای باز کند به دنیای رویاهای این دخترکان.اما کیست که نداند، بسیاری از این رویاها به کابوسی تلخ تبدیل می‌شوند.

به گزارش پارسینه، جوانی است و هزار آرزو؛ آرزو هم بر جوانان عیب نیست.مترو فاصله رویا تا واقعیت را کوتاه کرده است.رویاهایی که چند روزی دوام می‌آورند و بعد به کابوسی درد آور تبدیل می‌شوند.روزی که این رویا‌ها به کابوس تبدیل می‌شود،‌دخترکان و پسرهای جوان به زیرزمین مترو می‌روند،سوار مترو می‌شوند، چشمانشان دیگر نمی‌خندد.دلشان دیگر گرم نیست.آنها به خانه‌های کوچک و فقیر می‌روند و قلب‌شان پر است از نفرت.نفرتی که خلاقیت و کار را از آنها می‌گیرد.

صاحب ماشینی که پسر جوان آن را خط‌انداخته او را سر به زنگاه گرفته و تحویل پلیس داده و یا کتک مفصلی او را زده است.دختر جوان هم حالا رویش ‌نمی ‌وشد دیگر به چشمان پدر و مادرش نگاه کند.او مخفیانه به خانه محقر‌شان می‌رود، آرایش بهم ریخته خود را دم در خانه پاک می‌کند.لباسی که روزی حسرت پوشیدن آن را داشت در جایی مخفی می‌کند و شب تا صبح مخفیانه اشک می‌ریزد و نقشه می‌کشد چگونه انتقام حیثیت از دست رفته خود را بگیرد.او صبح دوباره به زیرزمین مترو می‌رود اما این بار اگر او را ببینی دیگر چشمانش معصوم نیست.انگار گرگی در آن به کمین نشسته تا بدارند و انتقام بگیرد.

این دور باطل سال‌هاست می‌چرخد  و قربانی می‌گیرد.اگر تا چند سال پیش برای رفتن از جنوب شهر به شمال شهر باید زمان زیادی صرف می‌کردی، حالا این زمان اندک شده است.آدم‌ها در دسترس‌تر شده‌اند.آسیب‌ها هم شکل تازه‌تری به خود گرفته‌اند.مترو و زمان کم جنوب به شمال شهر بدجوری فاصله طبقاتی را به رخ می‌کشد.فاصله‌ای که روز به روز بیشتر می‌شود.

a شبکه بزرگ شرارت در تهران/ از آزار دختران تا کلکسیون زورگیری


با دستگیری دو نفر از سرنشینان خودرو پراید که خود را به نام های "سمیه" و "حسین" معرفی کرده بودند ، آنها در اظهارات اولیه مدعی شدند که خودرو متعلق به فرد دیگری به نام حمید بوده و آنها هیچ نقشی در سرقت خودرو ندارند.

سمیه در اظهارات خود بیان داشت: بواسطه مصرف موادمخدر با جوانی به نام حمید آشنا شدم تا اینکه 11 مهر حمید با من تماس گرفت و بیان داشت که از سوی مأمورن تیر خورده و به این بهانه از من درخواست کمک کرد که از سوی مأموران دستگیر شدم".

حسین نیز در اظهاراتش عنوان کرد که خودرو از سوی حمید مورد زورگیری قرار گرفته و او هیچگونه نقش و یا اطلاعی از مسروقه بودن خودرو ندارد.


با آغاز بررسی های اولیه در کلانتری 152، مأموران با شناسایی مالک خودرو، وی را برای انجام تحقیقات و مواجهه حضوری با سمیه و حسین، به کلانتری دعوت کرند. صاحب پراید پس از حضور در کلانتری، بلافاصله حسین و سمیه را به عنوان دو نفر از سارقان زورگیر مورد شناسایی قرار داد و در اظهاراتش به مأموران گفت: ساعت 23 و 40 دقیقه 10 مهر سه نفر مسافر که دو نفر آنها مرد و یک نفرشان زن بود را از شهرک شریعتی واقع در خیابان ماهان به مقصد صالح آباد سوار کردم که پس از رسیدن به صالح آباد، ناگهان یکی از مسافران آقا با گذاشتن قمه زیر گلویم و حتی مجروح کردن دست راستم مجبورم کرد تا از ماشین پیاده شوم و پس از سرقت ماشین، به سرعت از محل متواری شدند.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "زورگیری" و به دستور شعبه یازدهم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، پرونده برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.   

آغاز تحقیقات
با انتقال متهمان به پایگاه پنجم پلیس آگاهی، بلافاصله هر دو متهم به عنوان مجرمان سابقه دار شناسایی و مشخص شد که هر دو نفر آنها بواسطه سوابق گذشته، خود را با هویت جعلی به مأموران معرفی کرده اند. در بررسی سوابق هر دو متهم مشخص شد "مهدی . ب"  30 ساله که خود را با نام حسین معرفی کرده، دارای 6 سابقه دستگیری به اتهام جرایم سرقت و موادمخدر و "سحر . و"  24 ساله که خود را به نام سمیه معرفی بود نیز دارای سوابق دستگیری به اتهام نگهداری و مصرف موادمخدر و دایر کردن مرکز استعمال موادمخدر است.

"مهدی . ب"پس از شناسایی دقیق از سوی کارآگاهان، در اعترافات اولیه به زورگیری خودرو پراید اعتراف و اظهارات داشت : من به همراه "سحر " و "حمید" اقدام به زورگیری و سرقت خورد پراید کردیم".

مهدی در خصوص انگیزه خود برای سرقت خودرو نیز به کارآگاهان گفت: حمید گلوله خورده و نیاز به ماشین داشت تا خودش را به دکتر برساند تا بتواند گلوله را از دستش خارج کند.

با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در اولین مرحله اقدام به شناسایی "حمید . م" به عنوان یکی از مجرمین سابقه دار منطقه خانی آباد کردند که پیش از این بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت، موادمخدر و ضرب و جرح دستگیر و روانه زندان شده است.


همزمان با آغاز اقدامات پلیسی برای دستگیری حمید، کارآگاهان با توجه به احتمال ارتکاب سایر جرایم مشابه به بررسی پرونده های زورگیری پرداخته و در همان مراحل اولیه موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگان شدند که از سوی متهمان مورد تهدید، ضرب جرح و زورگیری قرار گرفته بودند. یکی از مالباختگان پس از حضور در پایگاه پنجم و شناسایی متهمان، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: 13 آذر سال گذشته در منطقه سه راه آذری منتظر ماشین به سمت خیابان شمشیری بودم که یک پراید سفیدرنگ با سه سرنشین - دو مرد و یک زن - توقف کرد و من سوار شدم اما وقتی از چراغ قرمز سه راه بوتان عبور کردیم هر چهار در ماشین قفل شد و مردی که عقب نشسته بود، با تهدید قمه و شوکر، تمامی اموال همراهم شامل گوشی تلفن همراه، وجه نقد و یک عدد عابربانک همراهم را گرفت و مجبورم کرد تا رمز عابربانک خود را نیز به آنها بدهم اما با وجود سرقت تمامی اموالم، این شخص ضربه ای به صورتم زد و پس از زدن شوکر مرا در خیابان شمشیری پیاده و از محل متواری شدند که در زمان دور زدن ماشین توانستم پلاک خودرو را بردارم. با حضور پلیس در محل و بررسی شماره پلاک مشخص شد که خودرو دارای سابقه سرقت است.

صاحب خودرو پراید سرقتی که سارقان بوسیله آن اقدام به زورگیری از این مالباخته کرده بودند نیز پس از حضور در پایگاه پنجم آگاهی و شناسایی کامل سحر به کارآگاهان گفت: ساعت 22 و 30 دقیقه از میدان آزادی به سمت کرج در حال حرکت بودم که دو نفر آقا و زن جوانی تقاضای دربست به مقصد وردآورد کردند. زن جوان در صندلی عقب و مرد جوان نیز در صندلی جلو نشست که ناگهان زن جوان یک چاقو به پهلویم گذاشت و مرد جوان نیز پیراهنم را گرفت و او نیز یک چاقو زیر گلویم گذاشت و پس از گرفتن پول و حلقه ازدواجم مرا از ماشین بیرون انداختند و اقدام به فرار کردند.


ساعت هفت بعدازظهر 23 مهر امسال مأموران کلانتری 152 هنگام گشت زنی در محدوده بوستان بهار، موفق به شناسایی حمید به عنوان متهم تحت تعقیب پلیس شدند. حمید با مشاهده مأموران قصد متواری شدن را داشت که طی یک تعقیب و گریز، از سوی مأموران دستگیر و به کلانتری منتقل شد.

با توجه به سوابق متعدد "حمید" در کلانتری، وی در همان اعترافات اولیه به زورگیری دو دستگاه پراید به همراه سه نفر از دوستان و همدستانش به نام های "مجتبی" و "شاهین" و "سعید" اعتراف و بیان داشت که تمامی این اقدامات به سرکردگی "سعید.خ" انجام شده است.


ساعت هفت صبح 27 مهر از طریق مرکز فوریت های پلیسی وقوع یک فقره درگیری در خیابان خانی آباد به کلانتری 152 اعلام و با حضور مأموران، فردی به عنوان شاکی به آنها اعلام کرد: یک هفته قبل از سوی چند نفر مورد زورگیری قرار گرفتم که هم اکنون یکی از سارقان را در خیابان شناسایی کردم.

با دستگیری و انتقال  "محمدرضا.ب" به کلانتری و شناسایی به عنوان یکی از مجرمین سابقه دار منطقه خانی آباد، وی به زورگیری اعتراف و همدستان خود به نام های "سعید" و "حمید" را معرفی کرد.

همزمان با دستگیری و انتقال "محمدرضا" به کلانتری ، یکی دیگر از شکات با اطلاع از دستگیری متهم به کلانتری مراجعه و اظهار داشت: 17 اردیبهشت امسال در حال گذر از کوچه ایثار واقع در منطقه عبدل آباد بودم که دو نفر موتورسوار به من حمله ور شده و کیف حاوی وجه نقد و عابربانک را به سرقت بردند. شدت ضربه وارد شده به من به حدی بود که با صورت به زمین خورده و دندان هایم شکست.

قهوه خانه، محل تردد اعضای گروه سارقان زورگیر
با شناسایی "سعید . خ" به عنوان سرکرده گروه سارقان زورگیر، کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی تعداد دیگری از اعضای گروه سارقان و همچنین محل تردد آنها در قهوه خانه ای واقع در منطقه خانی آباد شدند که با انجام هماهنگی های لازم با کلانتری 152، این محل تحت مراقبت های پلیسی قرار گرفت. سرانجام ساعت 23 و 50 دقیقه چهارم آبان تیم تجسس ویژه کلانتری موفق به دستگیری دو نفر دیگر از اعضای گروه سارقان زورگیر به نام های "حامد.ن" و "مصطفی.ح" در قهوه خانه محل تردد اعضای گروه شد.

با انتقال حامد و مصطفی به پایگاه پنجم آگاهی و آغاز تحقیقات، آنها نیز "سعید.خ" را به عنوان سرکرده گروه معرفی و چند نفر دیگر از اعضای گروه به نام های "مجتبی"، "قاسم"،  "وحید" ، "حمید" و "فرشاد" را نیز معرفی کردند.


زمین گیر شدن 5 عضو دیگر گروه
ساعت چهار صبح ششم آبان مأموران کلانتری 152 هنگام گشت زنی به سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک شدند. در بررسی ارکان هویتی موتورسیکلت مشخص شد که موتورسیکلت دارای سابقه سرقت به شیوه زورگیری است. با انتقال سرنشین موتورسیکلت به کلانتری، "فرشاد.ع" به عنوان متهم تحت تعقیب پایگاه پنجم پلیس آگاهی مورد شناسایی قرار گرفت.

فرشاد که پس از شناسایی چاره ای جز اعتراف نداشت، به مأموران اعلام کرد که چند تن از اعضای گروه قصد دارند تا با یک دستگاه خودرو پراید سرقتی اقدام به زورگیری از مسافران کنند. با توجه به اعترافات فرشاد و شناسایی دقیق خودرو و تعداد سرنشینان آن - سه مرد و یک زن -  مأموران اقدام به اجرای طرح مهار در محدوده خانی آباد کرده و سرانجام ساعت شش صبح موفق به شناسایی خودرو پراید شدند.


با شناسایی خودرو از سوی مأموران، سرنشینان پراید تصمیم به فرار گرفته و مأموران نیز در یک تعقیب و گریز و با رعایت قانون بکارگیری سلاح اقدام به متوقف کردن خودرو کرده اما متهمان همچنان قصد فرار داشتند که در همان لحظه توقف خودرو، سه نفر از متهمان - دو متهم مرد و یک متهم زن- دستگیر اما متهم چهارم به نام قاسم تلاش زیادی می کرد تا به هرشکل ممکن از محل متواری شود که او نیز پس از بی توجهی به دستور ایست و شلیک چند تیرهوایی، از ناحیه پا مورد هدف گلوله مأموران قرار گرفت و دستگیر شد.

دقایقی از دستگیری و انتقال متهمان به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ نگذشته بود که فردی با مراجعه به کلانتری 152 و شناسایی متهمان به مأموران گفت: این افراد تحت عنوان مسافر مرا سوار ماشین کرده و با ضرب و جرح با چاقو، اقدام به سرقت وجوه نقد و گوشی تلفن همراهم کردند.


دستگیری سرکرده گروه
در شرایطی که اعضای این گروه از سارقان زورگیر در عملیات های مختلف دستگیر و در اختیار پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار می گرفتند، شناسایی و دستگیری سرکرده گروه در دستور کار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. بر اساس اطلاعات به دست آمده، سرکرده گروه پس از اطلاع از دستگیری همدستان خود، زندگی مخفیانه ای را برای خود انتخاب و طی این مدت نیز یک قبضه اسلحه کمری تهیه کرده بود.

سرانجام با انجام اقدامات گسترده پلیسی، سرکرده گروه نیز 26 آبان و طی یک تعقیب و گریز و شلیک چندین تیرهوایی دستگیر و در همان بازرسی اولیه، یک قبضه اسلحه کمری آماده شلیک از متهم کشف شد.


سعید که اعضای گروه ترس و وحشت زیادی از وی داشتند، پس از دستگیری و انتقال به پایگاه پنجم آگاهی در مقابل همدستانش به دهها فقره زورگیری اعتراف و به کارآگاهان گفت: " ... هرجا که می شد اقدام به زورگیری می کردیم؛ با خودروهای سرقتی و یا با موتورسیکلت و بعضی اوقات به صورت پیاده اقدام به سرقت و زورگیری می کردیم. بعضی اوقات به عنوان مسافر سوار خودرو می شدیم و بعضی وقت ها هم مسافر سوار می کردیم و از مسافران زورگیری می کردیم. ... در اکثر مناطق تهران و شهرهای حاشیه تهران اقدام به زورگیری می کردیم ..... مدت هاست که به مصرف شیشه و الکل اعتیاد دارم ... بعضی شب ها بیرون از شهر و در داخل خودروهای سرقتی می خوابیدم و بعضی شب ها نیز در داخل فضاهای سبز شهر تهران و حاشیه شهر استراحت می کردم.


شناسایی متهمان از سوی دهها مالباخته
با دستگیری تعداد دیگری از اعضای این گروه سارقان زورگیر و با توجه به اعترافات سرکرده و دیگر اعضای گروه، دهها مالباخته برای شناسایی متهمان به پایگاه پنجم پلیس آگاهی دعوت و متهمان از سوی تعداد زیادی از آنها مورد شناسایی قرار گرفتند.

یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کاراگاهان گفت: پس از وصول چک بانکی به مبلغ 6 میلیون و 200 هزار تومان، چهار نفر با دو دستگاه موتورسیکلت به سمت من حمله ور شده و با تهدید چاقو در حالیکه صورتم را با ضربه چاقو از ناحیه بالای ابرو پاره کرده و خونریزی شدیدی داشتم اقدام به سرقت وجوه نقد همراهم کردند.


مالباخته دیگر نیز که به شیوه زورگیری مورد سرقت گردنبند قرار گرفته بود، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: در خیابان ایثارگران شمالی از خودرو پیاده شده بودم که ناگهان دو موتورسوار مرا به زمین انداخته و اقدام به سرقت گردنبند و گوشی تلفن همراهم کردند.

مالباخته دیگر که خودرو شخصی اش از سوی متهمان زورگیری شده بود، پس از شناسایی متهمان به کارآگاهان گفت: از محل کار خود به سمت منزل در حرکت بودم که یک موتورسیکلت با سه سرنشین جلوی ماشین مرا گرفت و دو ترک نشین آن به سمت ماشین آمده و یکی از آنها از طرف شاگرد سوار ماشین شد و چاقویی را به پهلوی من فشار داد و دیگری نیز از طرف پنجره سمت راننده چاقویی را زیر گلویم قرار داد و مرا به زور بیرون انداخت. هر دو سارق را می شناختم؛ یکی از آنها "مهدی.ب" و دیگری "شاهین.ن" بود که هر دو نفر از خلافکاران منطقه خانی آباد و عبدل آباد هستند.


طرح شکایت آزار و اذیت
در حالیکه تعداد زیادی از مالباختگان با مراجعه به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ اقدام به شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنها کرده بودند، دختر 16 ساله ای با مراجعه به پایگاه پنجم و با شناسایی سرکرده گروه به کارآگاهان اعلام کرد که از سوی "سعید.خ" مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. دختر نوجوان در اظهارات خود عنوان داشت 27 مهر سعید به همراه تعدادی از دوستانش وی را با تهدید چاقو ربوده و مورد آزار و اذیت قرار داده است که با توجه به حساسیت موضوع، پرونده جداگانه ای با موضوع "آزار و اذیت" تشکیل و برای انجام تحقیقات در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.


زورگیری از اماکن تجاری
همزمان با مراجعه تعدادی از مالباختگان به پایگاه پنجم پلیس آگاهی، تعدادی از کسبه منطقه نازی آباد با مراجعه به پایگاه پنجم اظهار داشتند که متهمان اقدام به زورگیری و سرقت از محل کار آنها کرده اند.

یکی از کسبه منطقه نازی آباد پس از حضور در پایگاه پنجم آگاهی در شکایت خود، به کاراگاهان گفت: دو نفر آقا به بهانه خرید لباس به مغازه من آمدند. یکی از آنها  پس از امتحان کردن لباس، برای نشان دادن لباس ها به زنی که در داخل ماشین پراید نقره ای نشسته و او را همسرش معرفی کرده بود  لحظه ای از مغازه خارج و پس از مدت کوتاهی دوباره به داخل مغازه بازگشت که ناگهان قمه بزرگی را از زیر لباس خارج و روی صورت من کشید. آنها پس از سرقت وجوه نقد داخل مغازه به سرعت از مغازه خارج و با پراید پارک شده در مقابل مغازه از محل فرار کردند.


سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: از زمان دستگیری اعضای این گروه از سارقان زورگیر شاهد کاهش چشمگیری در وقوع سرقت های خشن در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه در مناطق خانی آباد، نازی آباد ، شهرک ولی عصر، محدوده میدان میوه و تره بار مرکزی تهران, مهرآباد جنوبی و ... بوده ایم که بر اساس اعترافات متهمان، اعضای این گروه از سارقان زورگیر علاوه بر این مناطق در دیگر مناطق مختلف شهر تهران از جمله آزادی، میدان کتاب، خیابان شریعتی، خیابان بهار جنوبی، خیابان انقلاب، آریاشهر، بهارستان و ... نیز ارتکاب جرایم مشابه داشته اند . 


رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر گفت:  با توجه به سوابق متعدد متهمان پرونده در ارتکاب جرایم مختلف، اعترافات صریح متهمان به ویژه سرکرده گروه به دهها فقره زورگیری در سطح شهر تهران، شناسایی دهها مالباخته و احتمال افزایش دیگر جرایم ارتکابی از سوی متهمان، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان از سوی مقام قضایی صادر شده است. به همین خاطر از تمام شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می شود تا برای پیگیری شکایات خود به پايگاه پنجم پليس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

اینده مجلس: اختلاف تراز مالی 150 میلیارد دلاری در دولت‌ احمدی‌نژاد عوض حیدرپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره فعالیت‌ اقتصادی دولت‌های نهم و دهم گفت: تراز مالی درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته نشان می‌دهد رقمی حدود 100 الی 150 میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.

نماینده مجلس: اختلاف تراز مالی 150 میلیارد دلاری در دولت‌ احمدی‌نژاد
عوض حیدرپور در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران  درباره فعالیت‌ اقتصادی دولت‌های نهم و دهم گفت: تراز مالی درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته نشان می‌دهد رقمی حدود 100 الی 150 میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.
وی افزود: وزیر اقتصاد قبلی می‌گفت 50 میلیارد دلار ما در صندوق توسعه ملی سپرده‌ایم، 50 میلیارد دلار هم در بانک‌هایی مثل بانک چین و... داریم ولی پولی که در جمهوری اسلامی به دست آمده است با پولی که هزینه شده اختلاف آن 150 میلیارد دلار (معادل 450 هزار میلیارد تومان با دلار 3 هزار تومانی) است.
حیدرپور تصریح کرد: اگر ماهی 2 رقم 50 میلیارد دلار هم حساب کنیم، باز هم 50 میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ظاهرا می‌گویند بخش از پول‌ها دست امثال بابک زنجانی و یا اشخاص حقیقی دیگری  است که وارد بازار نفت و  بازار معاملات پولی شده‌اند و ما واقعا از آن‌ها خبر نداریم.
وی تاکید کرد: باید آقای دکتر روحانی و وزیر اقتصاد به‌صورت شفاف این مسئله را روشن کنند که یک تراز مالی دقیق از درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت نهم و دهم به دست آمده و هزینه‌هایی که صورت گرفته تهیه و به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شود.
نماینده شهرضا اظهار داشت: من به عنوان نماینده مردم اطلاع ندارم این تراز مالی به چه صورتی است و آیا چیزی از پول‌های ملت وجود دارد که بلامحل در یک جایی وجود داشته است، این نکته مهمی است و باید پیگیری شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اطلاعات مستند است؟ گفت: صرفا اطلاع مختصری بر اساس آمار متفرقه‌ای که وجود دارد، در دست داریم ولی آمار مستند را نمی‌دانیم؛ بعضی اوقات می‌بینم که رئیس‌جمهور یا مسئولان اقتصادی مصاحبه‌هایی می‌کنند، برداشت و استنباط ما این است که باید تراز مالی دقیق از درآمد و هزینه دولت‌های نهم و دهم ارائه شود تا بتوانیم مطمئن شویم تا در این میان پولی جابه جا نشده است.
وی در تشریح اختلاف مالی 100 تا 150 میلیارد دلاری دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد گفت: ما در دولت‌های نهم و دهم مقداری نفت فروختیم، مقدار زیادی هم محصولات پتروشیمی فروختیم یعنی منهای نفت خام که فروختیم محصولات پتروشیمی و میعانات گازی هم فروختیم،  میعانات و نفت خامی که فروختیم حدود 850 تا 900 میلیارد دلار است و مقدار زیادی هم اموال و سرمایه‌های دولت را در خصوصی‌سازی واگذار کردیم که اگر این‌ها را جمع بزنیم، عدد آن به صورت کلی بالای 1000 میلیارد دلار است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: هزینه‌هایی که رسما در جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است 850 میلیارد دلار است، 150 میلیارد دلار درآمد در کشور صرف شده که ما نمی‌دانیم کجاست.
وی افزود: آقایانی که گزارش داده‌اند یعنی مسئولان اقتصادی دولت‌های قبلی و وزیر اقتصاد دولت گذشته این‌گونه آمار داده‌اند که 50 میلیارد دلار از این مابه‌التفاوت که جایی نیست، در صندوق توسعه ملی است ولی ما فکر می‌کنیم 50 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی پول وجود ندارد.
حیدرپور اظهار داشت: همچنین می‌گویند 50 میلیارد دلار هم در بانک‌های کشور چین وجود دارد که این هم معتقدیم وجود ندارد.
نماینده شهرضا تاکید کرد: حقیقتا به عنوان نمایندگان مردم نیازمند این هستیم که یک تراز مالی دقیقی از درآمدها و از هزینه‌ها و از آن چیزی که ما غیر از خزانه داریم، ارائه شود تا ما بدانیم که آیا پولی از مردم دست اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود دارد یا خیر.
وی درباره ضرورت پیگیری پرونده بابک زنجانی گفت: من این شخص را  مثال زدم، گفتم ممکن است افراد دیگری هم باشند، زمانی که قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم، افرادی بودند که گفتند ما تحریم‌ها را برای شما دور می‌زنیم.

سند منتشرنشده: نامه حزب توده ايران به آيت‌الله خمينی


مجله "انديشه پويا" در آخرين شماره خود پرونده مفصلی در خصوص حزب توده ايران منتشر کرده است. در اين پرونده متن نامه کميته مرکزی حزب توده ايران خطاب به آيت‌الله خمينی که در ژانويه ۱۹۷۹ يک ماه قبل از پيروزی انقلاب اسلامی ارسال شده، برای اولين بار منتشر شده است. بابک اميرخسروی، عضو سابق کميته مرکزی حزب توده ايران اين نامه را در اختيار مجله "انديشه پويا" گذاشته است مجله انديشه پويا در آخرين شماره خود پرونده مفصلی در خصوص حزب توده ايران منتشر کرده است. در اين پرونده متن نامه کميته مرکزی حزب توده ايران خطاب به آيت الله خمينی که در ژانويه ۱۹۷۹ يک ماه قبل از پيروزی انقلاب اسلامی ارسال شده، برای اولين بار منتشر شده است. بابک اميرخسروی عضو سابق کميته مرکزی حزب توده ايران که اين نامه را در اختيار مجله انديشه پويا گذاشته در خصوص روند تهيه و ارسال اين نامه گفته است:« اولين اقدام در راستای تلاش‌های رهبری حزب برای برقراری رابطه با آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی، نامۀ مورخ آبان‌ماه ‏‏۱۳۵۷ به امضای ايرج اسکندری دبيراول کميتۀ مرکزی است.-متن اين نامه ارسال نشده نيز در مجله انديشه پويا منتشر شده است- در آن نامه تقاضای ملاقات با آيت‌اﻟﻠﻪ ‏خمينی را مطرح ساخته بودند. اين نامه ‏ قرار بود توسط من که آن زمان مقيم پاريس بودم، به ايشان ‏رسانده شود. اطمينان داشتم امکان چنين ملاقاتی با ايشان فراهم نيست. زيرا صرف‌نظر از آن‌که محيط ‏زندگی آيت‌اﻟﻠﻪ طوری نيست که بشود او را به تنهايی ملاقات کرد و هميشه عدۀ زيادی دور او هستند و ‏به‌خصوص که در ميان اطرافيان، افراد غيرقابل اعتمادی نيز وجود دارند، به‌خصوص در شرايطی که خود ‏ايشان اعلاميه عليه حزب داده و از مسلمانان خواسته بود که از ما دوری بکنند، چگونه ممکن بود که ‏ايشان با ما خلوت بکند! اطلاع از چنين ملاقاتی مسلماً وسيلۀ تبليغات وسيع رژيم عليه جنبش می‌شد که ‏مسلمانان و کمونيست‌ها با هم ساخته‌اند و غيره. لذا من از ردکردن نامه خودداری کردم و از طريق ‏کيانوری اطلاع دادم و خواستم اگر رفقا مخالف هستند، تا يک هفته دست نگهدارند تا من حضوراً توضيح ‏بدهم. همين‌طور هم شد و در اوايل دسامبر (۱۹۷۸)، در جلسۀ هيئت اجراييه شرکت کردم و توضيحات ‏لازم را دادم و آن‌ها نيز قانع شدند. » اميرخسروی در بخش ديگری از توضيحاتش به جمع بندی نهايی حزب توده برای ارسال نامه ۹صفحه ای به ايت الله خمينی می پردازد و ماجرا را اينگونه توضيح می دهد:« اين نامه در نه صفحۀ تايپی با امضای کميتۀ مرکزی حزب تودۀ ايران خطاب به «آيت‌اﻟﻠﻪ‌العظمی خمينی» ‏نوشته شد. مضمون نامه در دو کلمه گزارش تمجيدآميز از فعاليت‌های گذشتۀ حزب عليه رژيم شاه و ‏حمايت از فعاليت‌های آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی و طرح پيشنهاد تشکيل يک «جبهۀ متحد آزادی ملی ايران»، با ‏شرکت همۀ نيروهای سياسیِ ضدرژيم، به‌رهبری آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی بود. ‏من يک هفته پس از دريافت اين نامه، در تاريخ نهم ژانویۀ ۱۹۷۹، به محل اقامت آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی رفتم و ‏توسط نوۀ دختری ايشان نامه را به آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی رساندم. به اين ترتيب که در اتاقی که جدا از محل ‏اقامت آيت‌اﻟﻠﻪ بود، نوۀ ايشان را ديدم و نامه را دادم. نوۀ آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی مدتی بعد بازگشت و گفت نامه را ‏به خود آيت‌اﻟﻠﻪ داده است. آدرس و مشخصات خود را همراه با کارت ويزيت، دادم و بعداً نيز موضوع را از ‏طريق صادق قطب‌زاده پيگيری کردم. ولی آيت‌اﻟﻠﻪ خمينی هرگز تمايلی از خود برای ديدار و يا صحبت ‏دربارۀ پيشنهادهای رهبری حزب تودۀ ايران نشان ندادند.‏»
متن نامه حزب توده ايران خطاب به آيت الله خمينی که در آخرين شماره مجله انديشه پويا منتشر شده در پی می آيد:
به حضور حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ‌العظمی خمينی! ‏
با ارسال اين نامه، کميتۀ مرکزی حزب تودۀ ايران پيش از هر چيز احترام عميق خود را به حضور حضرت ‏آيت‌اﻟﻠﻪ و به مبارزۀ آشتی‌ناپذيری که از ديرزمان عليه استبداد و استعمار آغاز و پيگيرانه دنبال کرده و ‏می‌کند، ابراز می‌دارد و پشتيبانی خود را از اين مبارزه، که در عمده‌ترين هدف‌هايش منطبق با ‏خواست‌های مبرم حزب ماست با صراحت تمام بيان می‌کند. ‏
احساس عميق‌ترين مسئوليت در برابر منافع حياتی مردم قهرمان ايران و خون‌های ريخته‌شدۀ هزاران و ‏هزاران مبارز قهرمان، در نبرد حياتی کنونی برای سرنگونی رژيم سياه سلطنتی پهلوی و در راه استقلال و ‏آزادی ايران، به گردن هر شخصيت ملی، هر سازمان سياسی ملی و آزادی‌خواه و هر ايرانی ميهن‌پرست ‏تعهدات سنگينی می‌گذارد. همين احساس مسئوليت کميتۀ مرکزی حزب تودۀ ايران را بر آن داشته ‏است که در اين حساس‌ترين لحظات تاريخ کشورمان، به‌وسيلۀ اين نامه به شما که بدون ترديد نقش بسيار ‏بااهميتی را در گسترش جنبش کنونی مردم ايران و دادن سمت‌گيری درست، پيگير و آشتی‌ناپذير به آن ‏در مرحلۀ کنونی ايفا کرده‌ايد، مراجعه نمايد و نظر خود را دربارۀ آنچه که برای سرنوشت آتی نبرد مردم ‏ايران اهميت حياتی دارد، با شما در ميان گذارد و کمک شما را برای پيداکردن راه اتحاد همۀ نيروهای ‏ملی يعنی عمده‌ترين مسئلۀ جنبش در لحظۀ کنونی و آينده، خواستار شود: ‏
‏۱. به‌نظر ما جنبش نيرومند و همگانی کنونی در ميهن ما در سراسر تاريخ مبارزات خلق‌های جهان برای ‏استقلال و آزادی کم‌نظير است و هم‌اکنون به‌حق تحسين شورانگيز همۀ هواداران راستين آزادی را در ‏سراسر جهان برانگيخته است. اين جنبش توانسته است ضربات سختی بر يکی از سياه‌ترين رژيم‌های ‏فاسد، غارتگر، ضدانسانی و آزاديکُش در جهان و به يکی از عمده‌ترين پايگاه‌های تسلط جبهۀ متحد ‏امپرياليسم جهانی، به سرکردگی متجاوز چپاولگر و خون‌خوار امريکا، وارد کند و پايه‌های اين کاخ ستم را، ‏که برپاکنندگانش آن را يکی از «پرثبات‌ترين سنگرها»ی تسلط جهنمی خود بر خلق‌های محروم جهان ‏می‌دانستند، به‌شدت متزلزل سازد. ‏
‏۲. به‌نظر ما، با وجود اين پيروزی چشمگير، هنوز مردم ايران برای رسيدن به هدف اساسی خود در مرحلۀ ‏کنونی، راهی بسيار دشوار و پردرد در پيش دارند. رويدادهای ايران بدون ابهام بيانگر اين واقعيت است که ‏صرف‌نظر از برخی موضع‌گيری‌های ويژۀ اين يا آن بخش از جبهۀ عظيم مبارزان ضدرژيم شاه و ‏ضداستعمار، اکثريت مطلق مردم ايران خواستار آنند که رژيم استبدادی شاه منفور و خائن سرنگون گردد، ‏بساط سلطنت بدون بازگشت برچيده شود، تسلط نظامی، سياسی، اقتصادی، فرهنگی امپرياليست‌ها بر ‏ميهن عزيزمان ريشه‌کن گردد، پرچم جمهوری متکی به ارادۀ خلق در ميهن ما به اهتزار درآيد و يک ‏حکومت ملی و آزادی‌خواه زمام امور کشور را در دست گيرد، حکومتی که در راه تأمين کامل استقلال ‏ملی و آزادی‌های کامل دموکراتيک برای همۀ مردم، در راه سالم‌سازی اقتصاد ملی و بيرون کشيدن منابع ‏عظيم ثروت‌های ملی از چنگال خون‌آلود غارتگران داخلی و امپرياليست‌های خارجی و بهبود زندگی ‏قشرهای وسيع ده‌ها ميليونی مردم زحمت‌کش شهر و روستا گام بردارد، حکومتی که از حمايت همۀ ‏نيرو‌های ملی و آزادی‌خواه ميهن ما برخوردار باشد و با تکيه به آرای عمومی مردم، قانون اساسی جديدی ‏را برای نظام ملی و دموکراتيک آيندۀ ميهن ما تدارک ببيند. ‏
به‌نظر حزب ما هنوز در برابر مبارزان ميهن ما برای رسيدن به اين هدف‌ها، دشواری‌های بسيار بزرگ و ‏موانع بسيار سخت وجود دارد. برپاکنندگان اين موانع و دشواری‌ها، هم در جامعۀ ايران و هم به‌ويژه در ‏صحنۀ جهانی، هنوز دارای پايگاه‌های قابل توجيهی هستند. در درون جامعۀ ايران، هواداران رژيم سياه شاه ‏و کارگزاران امپرياليسم، هنوز از امکانت قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و می‌توانند نه‌تنها امروز، بلکه در ‏مراحل آتی گسترش جنبش، حتی پس از سرنگون‌شدن رژيم استبدادی شاه، ضربات دردناک و حتی ‏جبران‌ناپذيری به جنبش ملی و دموکراتيک ما وارد سازند. در صحنۀ جهانی، همۀ امپرياليست‌ها، به ‏سرکردگی امپرياليست‌های امريکايی و انگليسی، و به‌ويژه امريکايی، که نقش ژاندارم خون‌آشام را در ‏سراسر جهان به عهده گرفته است جبهۀ متحدی عليه جنبش ملی و دموکراتيک ميهن ما به وجود ‏آورده‌اند و با تمام نيروی خود می‌کوشند پيروزی قطعی اين جنبش را غيرممکن سازند. ‏
درست است که در جهان کنونی به‌علت وجود جبهۀ نيرومند نيروهای ضدامپرياليستی، که کشورهای ‏سوسياليستی، جنبش‌های رهايی‌بخش ملی، کشورهای مترقی و ضدامپرياليست «جهان سوم» و جنبش ‏عظيم زحمت‌کشان و آزادی‌خواهان را دربرمی‌گيرد، به‌دليل نيرومندی روزافزون و پيروزی‌های تازه‌به‌تازه‌ای ‏که اين جبهه به دست می‌آورد و پيروزی‌های خلق ما تاکنون يکی از نمونه‌های برجستۀ آن است، ‏امپرياليست‌ها ديگر مانند گذشته برای مداخلۀ علنی و مستقيم در امور کشورهای ديگر، به‌ويژه در کشوری ‏با اهميت سوق‌الجيشی کم‌نظيری مانند ايران، دست‌شان باز نيست و همان‌طور که آيت‌اﻟﻠﻪ در مصاحبۀ ‏خود با روزنامۀ الوطن چاپ کويت اظهار داشته‌ايد، امپرياليست‌ها از مداخلۀ مستقيم در کشورهای ديگر ‏تجربيات تلخ و دردناکی دارند و می‌دانند که چنين مداخله‌ای برای آنان گران تمام خواهد شد، بااين‌همه ‏هنوز امپرياليست‌ها امکانات بسياری در اختيار دارند. آن‌ها به نيروهای سياه رنگارنگ ارتجاعی در درون ‏کشور و نيروهای سازش‌کار در درون جنبش تکيه دارند و می‌توانند از وسايل و شيوه‌های گوناگون ‏مردم‌فريبانه و رياکارانه، غدارانه و جنايت‌بار برای سرکوب جنبش استفاده کنند. ‏
‏۳. شيوه‌های رايج مقابلۀ رژيم کنونی ايران با جنبش انقلابی مردم، مانند هميشه، توسل به زور و سرکوب ‏خونين و تشبث به تزوير و دروغ برای گمراه‌کردن و بالأخره نفاق‌افکنی و ايجاد شکاف و تصادم در ميان ‏نيروهای مخالف خويش است. در زمينۀ توسل به زور، يعنی به‌کارانداختن نيروهای مسلح برای کشتار ‏مردم و سرکوب جنبش، امکانات رژيم هر روز محدودتر می‌شود و شعله‌های فروزان آتش ميهن‌پرستی و ‏آزادی‌خواهی از ديوارهای سربازخانه‌ها عبور کرده مهم‌ترين پايگاه رژيم را به خطر می‌اندازد.

رويدادهای روزهای اخير بار ديگر نشان داد که از اين پس تکيه‌گاه رژيم سياه شاه و امپرياليسم تنها ‏فرماندهان خودفروختۀ ارتش، آدمکشان حرفه‌ای ساواک و پليس، اراذل، اوباش و چاقوکشان و بخش ‏کوچکی از افسران و درجه‌داران و سربازانی است که با دقت دست‌چين شده و برای آدمکشی از طرف ‏مربيان امريکايی و اسرائيلی آموزش يافته‌اند. ضربۀ مردم‌فريبی و رياکاری رژيم هم مدت‌هاست که اثر خود ‏را از دست داده است. ولی تنها ضربه‌ای که هنوز امپرياليست‌ها و دست‌نشاندگان به وسيع‌ترين شکل مورد ‏استفاده قرار می‌دهند و هر روز بيش‌تر به عمده‌ترين سلاح اميدبخش آن‌ها مبدل می‌شود، حربۀ ‏نفاق‌افکنی و شکاف‌اندازی در ميان گردان‌های مبارز نيروهای ميهن‌پرست است، هم در ميدان نبرد درون ‏ايران و هم در ميدان بزرگ نبرد جهانی. ‏


در صحنۀ مبارزات درون کشور، سمت‌گيری اساسی رژيم شاه و کارشناسان امريکايی و اسرائيلی‌اش به‌ويژه ‏در جهت جداکردن نيروهای مبارز جنبش توده‌ای و کارگری ايران از ساير نيروهای ملی و به‌ويژه از آن ‏بخشی از مبارزان است که زير پرچم مذهب در اين نبرد عظيم ملی شرکت دارند. در صحنۀ مبارزات ‏جهانی، سمت‌گيری اساسی رژيم شاه و امپرياليست‌های حامی آن به‌ويژه در جهت جداساختن اين بخش ‏جنبش از پشتيبانان راستين جنبش‌های رهايی‌بخش ملی، يعنی از کشورهای سوسياليستی و احزاب ‏کارگری جهان است. تمام تبليغات مشمئزکنندۀ رژيم شاه و همۀ مفسرين سياسی اردوگاه امپرياليستی ‏درست همين سمت‌گيری را دارند. ‏
در اجرای اين سياست نفاق‌افکنانه، رژيم از هر وسيله‌ای بهره‌برداری می‌کند: عوامل خود را به درون ‏سازمان‌های مبارزان می‌فرستد و به‌وسيلۀ آن‌ها تخم نفاق و دشمنی را می‌افشاند. از خامی تازه‌واردان در ‏مبارزۀ سياسی، که هنوز به‌دنبال يک «موضع‌گيری» سياسی می‌دوند، بهره‌برداری می‌کند و به‌وسيلۀ آن‌ها ‏از درون جنبش به پشت مبارزان خنجر می‌زند. به‌دست عناصر خود سازمان‌ها و گروه‌های تفرقه‌اندازی با ‏نام سازمان‌های پيگير و مبارز ضدامپرياليست به وجود می‌آورد و از آن‌ها برای بدنام‌کردن و تفرقه‌انداختن ‏ميان نيروهای اصيل ملی بهره‌برداری می‌کند. وازدگان و منحرفين جنبش بين‌المللی کارگری و حتی ‏خائنين و خودفروختگان سازمان‌های سياسی ملی را به کار می‌کشد و با دست آن‌ها بذر خصومت ‏می‌افشاند و از وجود نکبت‌بار آن‌ها برای بدنام‌کردن سازمان‌های سياسی ملی استفاده می‌کند. در اين ‏زمينه به‌ويژه مائوئيست‌ها نقش نفرت‌انگيزی را ايفا می‌کنند، چه آن‌ها که کورکورانه به‌دنبال رهبران ‏کنونی چين می‌دوند که با سياه‌ترين نيروهای ارتجاعی جهان، و ازآن‌جمله با رژيم شاه ايران، برای سرکوب ‏همۀ جنبش‌های اصيل آزادی‌بخش ملی سازش ننگينی کرده‌اند و چه آن‌ها که آگاهانه و به‌دستور ‏سازمان‌های جاسوسی امپرياليستی نقاب‌های رنگارنگ هواداری از سوسياليسم علمی به صورت زده‌اند، ولی ‏در عمل تنها برای نفاق‌افکنی ميان نيروهای اصيل جنبش رهايی‌بخش ملی فعاليت می‌کنند. نمونۀ عمل ‏نفرت‌انگيز يکی از اين گروه‌ها را در «سازمان مجاهدين خلق» ديده‌ايم که چگونه با نقاب ريا و تزوير در ‏اين سازمان راه يافتند و با توسل به همۀ وسيله‌ها، حتی تا کشتن افراد مبارز، سرانجام اين سازمان را ‏به‌سوی تفرقه و تلاشی سوق دادند. ‏
به‌نظر ما وظيفۀ ميهنی و تاريخی همۀ افراد و سازمان‌های ملی و آزادی‌خواه ايران است که صرف‌نظر از ‏همۀ اختلافات مسلکی و اعتقادات فلسفی و سياسی در اين دام‌های دشمنان خلق نيفتند و تمام نيروی ‏خود را برای بی‌اثر ساختن اين سياست مزورانه و خطرناک به کار اندازند. ‏
آنچه امروز برای گسترش باز هم بيش‌تر جنبش، برای درهم‌شکستن همۀ دسايس دشمنان مردم ما ‏ضرورت درجۀ اول دارد، همان وحدت عمل همۀ اين نيروها در جبهۀ متحدی است که بتواند با استفاده از ‏همۀ امکانات مساعد درون جامعۀ ايران و همۀ عوامل مساعد بين‌المللی، مقاومت رژيم شاه و امپرياليست‌ها ‏را درهم‌شکند و اين نبرد تاريخی پرافتخار را به پيروزی قطعی و نهايی برساند. ‏
‏۴. در آنچه که مربوط به حزب تودۀ ايران است، ما توجه ويژۀ حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ را به اين واقعيت جلب ‏می‌کنيم که حزب ما از همان آغاز فعاليت و در سراسر تاريخ پررنج و خون‌آلود موجوديت‌اش، با پيگيری و ‏قاطعيت در راه تحقق شعارهايی که امروز به شعارهای عموم مردم مبدل شده‌اند، مبارزه کرده است. آنچه ‏تعيين‌کننده و شاخص تاريخ مبارزات حزب ماست، همانا صداقت و پيگيری و آشتی‌ناپذيری‌اش در نبرد ‏برای دفاع از مردم زحمت‌کش، نبرد برای استقلال و آزادی، نبرد عليه غارتگران خودی و چپاولگران ‏امپرياليستی، نبرد برای سربلندی ميهن عزيزمان ايران است. به‌علاوه حزب ما، در طول تمام تاريخش، ‏همواره در جهت اتحاد همۀ نيروهای ملی و دموکراتيک و ضدامپرياليستی و ضدارتجاعی گام برداشته و ‏تشکيل جبهۀ متحدی از اين نيروها را شرط ضروری برای پيروزی جنبش رهايی‌بخش ملی ايران دانسته ‏است. به همين علت هم هست که امپرياليسم و رژيم شاه، حزب تودۀ ايران را در صف بزرگ‌ترين دشمن ‏خود قرار می‌دهند؛ به همين جهت است که از همان اولين روز پيدايش تاکنون، حزب ما مورد ‏نفرت‌انگيزترين سفسطه‌ها و اتهامات و کين‌توزترين حملات از طرف نيروهای سياه ارتجاع و امپرياليسم ‏قرار گرفته است. ‏
در دوره‌هايی از تاريخ معاصر که حزب ما تنها و يا تقريباً تنها در ميدان نبرد عليه رژيم سياه شاه و ‏امپرياليسم قرار داشت، اين اتهامات و حملات تنها متوجه حزب ما بود، ولی اکنون که رژيم از طرف طيف ‏پهناوری از نيروهای اجتماعی با عقايد و افکار سياسی و فلسفی گوناگون مورد حمله قرار گرفته، سيل اين ‏اتهامات و ناسزاها و حملات به‌سوی همۀ جنبش و حتی به‌سوی شخص آيت‌اﻟﻠﻪ نيز سرازير شده است.

برای حزب تودۀ ايران همکاری با نيروهای ملی و آزادی‌خواه، و به‌ويژه نيروی عظيم مبارزانی که زير پرچم ‏انديشه‌های اسلامی در راه استقلال و آزادی ايران نبرد می‌کنند، يک مسئلۀ گذرای سياسی نيست. برای ‏حزب ما اين همکاری دارای اهميت اساسی و تعيين‌کننده بوده و يکی از عمده‌ترين پايه‌های سياست ‏طويل‌المدت ما بر روی آن استوار است. ما با احساس عميق‌ترين مسئوليت، به ضرورت تاريخی اين ‏همکاری عقيده داريم و با صداقت کامل، علی‌رغم برخوردهای ناروا و دردآوری که بارها و بارها از طرف ‏بخش‌های گوناگون جنبش ضدامپرياليستی و آزادی‌خواهانۀ ميهن ما ــ و با کمال تأسف حتی از طرف ‏شخص آيت‌اﻟﻠﻪ ــ به حزب ما شده است، اين دست همکاری را هميشه آماده نگاه می‌داريم. ‏

تجربيات ديگر جنبش‌های رهايی‌بخش ملی در سراسر جهان، چه در دوران مبارزه برای رسيدن به ‏هدف‌های مبرم و چه پس از رسيدن به قدرت دولتی، همه مؤيد اين واقعيت است که هر جا اين اتحاد ‏عمل به وجود آيد، پيروزی آسان‌تر و امکان نگهداری پيروزی‌های به‌دست‌آمده اطمينان‌بخش‌تر است. امروز ‏هيچ‌کس نمی‌تواند اين حقيقت را انکار کند که اتحاد عمل همۀ نيروهای تشکيل‌دهندۀ سازمان ‏آزادی‌بخش فلسطين، که هم نيروهايی را که زير پرچم اسلام در مبارزه شرکت می‌کنند و هم هواداران ‏سوسياليسم علمی را دربرمی‌گيرد، مهم‌ترين ضامن مقاومت درخشان خلق فلسطين و محکم‌ترين وثيقۀ ‏پيروزی نهايی آن است. اين حقيقت نيز کاملاً روشن است که تفرقه و نفاق و چنددستگی ميان کشورهای ‏عربی که محصول خيانت سادات‌های مسلمان‌نما و نظاير اوست، تا چه حد پايه‌های تسلط خون‌بار ‏امپرياليسم و صهيونيسم را بر خلق‌های عرب منطقه تحکيم نموده است. ‏
‏۵. يکی از فجيع‌ترين اتهاماتی که از روز پيدايش جنبش توده‌ای، به حزب ما وارد شده و تاکنون نيز ادامه ‏دارد، اين است که گويا اين واقعيت که حزب ما هوادار بی‌چون‌وچرای دوستی مردم ايران با کشورهای ‏سوسياليستی و به‌ويژه همسایۀ بزرگ و نيرومند ما اتحاد شوروی است، نشانۀ آن است که ما منافع مردم ‏ايران را محترم نمی‌شماريم. اين بزرگ‌ترين دروغی است که ارتجاع در سراسر تاريخ جهان، همواره به ‏نيروهای مترقی جامعۀ خود وارد کرده و در هر دوره رنگ و لباس تازه‌ای بدان داده است. ولی حقيقت اين ‏است که تنها وفاداری عميق به منافع ملی ميهن عزيرمان، همراه با تحليل علمی دربارۀ جريانات سياسی ‏سراسر جهان و ماهيت نظام‌های قتصادی‌ـ‌اجتماعی‌ـ‌سياسی کشورهای دنيا و شناخت درست ماهيت ‏امپرياليسم و سوسياليسم ما را به آنجا رسانده است که مانند حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ امپرياليسم و به‌ويژه ‏امپرياليسم امريکا را دشمن خلق خود و همۀ بشريت بدانيم و خلق‌های سراسر جهان و دولت‌هايی را که ‏دارای ماهيت خلقی هستند و بر پایۀ همين ماهيت در اردوی ضدامپرياليستی قرار دارند، دوست مردم ‏ميهن خود بشناسيم. دوستی ما با اتحاد شوروی بر واقعيت غيرقابل انکار تاريخ ۶۲ سالۀ اين دولت و نقشی ‏که در اين دوران در تمام حوادث جهانی ايفا کرده، استوار است. در عرض تمام اين دوران بيش از شصت ‏سال، حتی يک جنبش نجات‌بخش ملی در سراسر جهان نمی‌توان يافت که يا از همان آغاز مبارزه و يا از ‏همان مراحل اولیۀ تکاملش مورد پشتيبانی معنوی و مادی اتحاد شوروی قرار نگرفته باشد؛ جنبشی را ‏نمی‌توان يافت که توانسته باشد بدون استفاده از اين کمک‌های بی‌دريغ، در مبارزۀ خود عليه ‏امپرياليست‌های خون‌خوار به‌طور قطعی و نهايی پيروز گردد. جهان کنونی هم شاهد گويای اين واقعيت ‏است که خلق‌های زير ستم تنها و تنها در سایۀ حمايت بی‌دريغ کشورهای سوسياليستی و پشتيبانی ‏جنبش عظيم کارگری جهان و همبستگی بين خود می‌توانند از آزادی و استقلال ملی خود در برابر هجوم ‏امپرياليسم متجاوز و خون‌خوار دفاع کنند. در دنيای اسلام کيست که بتواند انکار کند که ايستادگی ‏کشورهای کوچکی مانند ليبی، يمن جنوبی و سوريه در برابر دسايس روزافزون جبهۀ مشترک امپرياليست ‏و صهيونيست‌ها، تنها به اتکای وحدت درونی ملی خويش و پشتيبانی بی‌دريغ و معنوی و مادی کشورهای ‏سوسياليستی و ساير نيروهای مترقی جهان، ميسر است. ‏
اين‌هاست دلايلی که به‌نظر ما، هر ايرانی ميهن‌پرست را به تحکيم دوستی با کشورهای سوسياليستی، ‏به‌ويژه با اتحاد شوروی، بزرگ‌ترين سنگر جبهۀ عظيم جهانی ضدامپرياليسم، موظف و متعهد می‌سازد. اين ‏است يگانه انگيزۀ ما در اتخاذ سياست دوستی با اتحاد شوروی و ساير کشورهای سوسياليستی و لاغير. ‏
‏۶. پس از راهپيمايی تاريخی عيد فطر، که رفراندوم گويايی در جهت تأييد هدف‌های اساسی جنبش ملی ‏ميهن ما بود، حزب تودۀ ايران در اعلامیۀ ۱۳ شهريور ۱۳۵۷ خود، پيشنهاد روشنی دربارۀ نکاتی که ‏می‌تواند به‌عنوان برنامۀ مبرم مورد پذيرش همۀ نيروهای اصيل مبارز ملی قرار گيرد و خط فاصل بارزی ‏ميان مبارزان و سازش‌کاران با رژيم شاه و امپرياليسم بکشد، تدوين و مطرح کرد. از اين پيشنهاد، که ‏به‌ضميمۀ اين نامه به‌نظر آيت‌اﻟﻠﻪ می‌رسد، ديده می‌شود که بين آنچه که حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ تاکنون بيان ‏داشته‌ايد و آنچه که حزب ما خواستار است، در مهم‌ترين و عمده‌ترين جهاتش، انطباق و يا لااقل نزديکی ‏بسيار زياد موجود است. واقعيت مبارزات روز در ميدان‌های نبرد ايران و قطع‌نامه‌های راهپيمايی‌های ‏عظيم و بی‌نظير روزهای تاسوعا و عاشورا هم مؤيد کامل اين واقعيت است. با تکيه به همين واقعيات ‏است که حزب تودۀ ايران همواره اميدوار است که بالأخره تجربيات زندگی، شرايط عينی و ذهنی لازم را ‏برای نزديکی و همکاری همۀ نيروهای ملی و آزادی‌دوست آماده خواهند کرد. با تکيه به همين واقعيات ‏است که حزب تودۀ ايران از حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ به‌عنوان برجسته‌ترين شخصيت ملی جنبش کنونی ايران ‏انتظار دارد که نفوذ و اعتبار بزرگی را که در ميان مبارزان راه استقلال و آزادی داريد، در راه تحکيم ‏بيش‌تر امر اتحاد همۀ نيروهای ملی و آزادی‌دوست به کار اندازيد و به نيروهايی که به سخنان آيت‌اﻟﻠﻪ ارج ‏فراوان می‌گذارند، توصيه فرماييد که از گرفتن مواضع دشمنانه نسبت به حزب ما که با تمام نيروی خود ‏در راه استقلال ملی و آزادی و پيشرفت همه‌جانبۀ اجتماعی ميهن عزيزمان مبارزه می‌کند و افراد و ‏هوادارانش چه در زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها و چه در ميدان‌های نبرد دوش‌به‌دوش ساير مبارزان راه مردم ‏پيگيرانه به مبارزه ادامه می‌دهند، احتراز نمايند. ‏
‏۷. اکنون جنبش انقلابی مردم ايران به حساس‌ترين مرحلۀ خود رسيده و دوران نبرد نهايی، نبردی که ‏می‌تواند سرنوشت ميهن ما را برای يک دورۀ تاريخی معين سازد، فرا رسيده است. امپرياليسم از راه مقابلۀ ‏مسلح با تظاهرات مردم و از راه تلاش برای ايجاد شکاف و نفاق در جبهۀ مخالفين خود می‌کوشد راه‌حل ‏سازش‌کارانۀ خويش را به مردم ما تحميل کند. رژيم و امپرياليسم نشان داده‌اند که تا آن لحظه که بتوانند ‏ايستادگی کنند، حاضر نيستند از مواضع اصلی غارتگرانۀ خويش عقب‌نشينی نمايند. از سوی ديگر مردم ‏مبارز هر روز بيش‌تر به اين حقيقت پی می‌برند که در مقابل دسايس امپرياليسم و ارتجاع تنها از راه ‏تظاهرات و اعتصابات نمی‌توان مقاومت رژيم و امپرياليسم را در هم شکست. به‌نظر ما مردم را بايد برای ‏اشکال قاطع‌تر مبارزه آماده ساخت. حزب تودۀ ايران اعتقاد دارد که هنگام آن رسيده است که امر اتحاد ‏همۀ نيروهای ملی و آزادی‌دوست وارد مرحلۀ جدی‌تر و عالی‌تری گردد و کوشش‌های عملی فوری برای ‏تشکيل «جبهۀ متحد آزادی ملی ايران» به عمل آيد. ‏
به‌نظر حزب تودۀ ايران، وظيفۀ اين جبهه بايد اين باشد که با همکاری همۀ نيروها، شخصيت‌ها، ‏سازمان‌های سياسی و اجتماعی اصيل ضدرژيم با توجه عميق به بيانات حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ در مصاحبه با ‏مخبر روزنامۀ الوطن چاپ بيروت دربارۀ اين‌که جبهۀ مخالفان ضدرژيم هنوز متشکل نيست، مرکز متحد ‏رهبری به وجود آورد، امر رهبری عملی مبارزات عموم مردم را عليه رژيم شاه و امپرياليسم در دست ‏گيرد و ضمن استفاده از همۀ شيوه‌های عادی مبارزۀ سياسی، امر تدارک مبارزۀ مسلحانۀ خلق را عليه ‏نيروهای مسلح رژيم شاه و در درجۀ اول درهم‌کوبيدن مراکز ساواک و پليس و از پا درآوردن گاردهای ‏آدمکش پليس را مطالعه کند و سازمان دهد. ‏
با توجه به مقام شامخ حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ در جنبش ملی ميهن ما، حزب تودۀ ايران درست و بجا می‌داند که ‏شما ابتکار تشکيل چنين جبهه‌ای را به نام «جبهۀ متحد آزادی ملی ايران» و يا هر نام ديگری که شما ‏بهتر بدانيد، در دست گيريد و از همۀ سازمان‌ها و گروه‌ها و نيروهای اصيل ضدرژيم دعوت فرماييد که در ‏اين جبهه شرکت نمايند. حزب تودۀ ايران آماده است که تمام نيروی خود را برای شرکت در چنين جبهه ‏و پشتيبانی فعال از آن به کار اندازد. ‏
ما با اميد زياد اين نامه را به حضور حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ می‌فرستيم و آماده هستيم که هر طور صلاح بدانيد، ‏به‌طور مستقيم و يا با واسطۀ هرکس که تعيين بفرماييد، نظريات و پيشنهادهای‌مان را مشروح‌تر در ‏اختيارتان بگذاريم و از نظريات حضرت آيت‌اﻟﻠﻪ نيز به‌طور دقيق‌تر آگاه شويم. ‏
با احترام ‏ کميتۀ مرکزی حزب تودۀ ايران ‏
‏۱۲ دی‌ماه ۱۳۵۷ ‏

٣٠٠ هزار‌ میلیارد تومان پروژه نیمه‌ تمام روی دست حکومت/ پروژه‌های عمرانی که فقط کلنگ خورد اما پول اجرای آن صرف هزینه‌ های جاری و پرداخت یارانهٔ نقدی شد

٣٠٠ هزار‌ میلیارد تومان پروژه نیمه‌ تمام روی دست حکومت/ پروژه‌های عمرانی که فقط کلنگ خورد اما پول اجرای آن صرف هزینه‌ های جاری و پرداخت یارانهٔ نقدی شد


Projet Omrani-1 ١٣٩٢/٠٩/٠٢- شرق: پروژه‌های عمرانی که در دولت دهم فقط کلنگ خورد اما پول اجرای آن صرف هزینه‌های جاری دولت و پرداخت یارانه نقدی شده است، اکنون به 300‌ هزار‌ میلیارد تومان بالغ شده و روی دست دولت یازدهمی که با کسری بودجه مواجه است مانده.  صادقی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته از آماری پرده برداشت که دلایل شکل‌گیری رکود را آشکارتر می‌کند. او آخرین بودجه عمرانی تخصیص‌یافته در دولت دهم را 39‌ هزار و 800‌ میلیارد تومان اعلام کرد در حالی‌که این رقم بسیار کمتر از اعداد پیش‌بینی‌شده بوده است.  از آنجا که هزینه‌های جاری دولت چندان قابل دستکاری نیست و دولت مجبور است حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های جاری را پرداخت کند، در سال‌های گذشته مسوولان چاره را در آن دیده‌اند که از هزینه‌های عمرانی کم کرده و مخارج خود را تامین کنند.  عدم تزریق بودجه به پروژه‌ها و تعویق آن آثاری رکودی به‌همراه تورم به بار آورده که اکنون شاخص‌های اقتصاد کشور را منفی کرده است.  در سال‌های گذشته در شرایطی که 300‌هزار‌میلیاردتومان بودجه پروژه‌های عمرانی پرداخت نشده است، در مقابل 53‌هزار‌میلیاردتومان از درآمدهای کشور، صرف ساخت مسکن مهر شده است و طبق پیش‌بینی عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد صدهزار‌میلیاردتومان دیگر برای اتمام مسکن مهر همچنان نیاز است.
 
پروژه‌های کلنگ‌ خورده در زمان احمدی‌نژاد 20 سال دیگر بهره‌ برداری می‌شود:
 
صادقی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 300‌هزار‌میلیاردتومان پروژه نا‌تمام پیش‌روی دولت یازدهم قرار دارد و با بودجه‌های موجود برای اتمام پروژه‌های با بیش از 40‌درصد پیشرفت فیزیکی 20سال زمان نیاز است.
 
وی بیان داشت: پولی که باید از محل درآمد هدفمندی خرج تولید می‌شد، 42‌هزار‌میلیاردتومان بود در حالی‌که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی 28‌هزار‌میلیاردتومان محقق می‌شود و 14‌هزار‌میلیاردتومان کسری دارد.
 
مالیات‌ها افزایش یابد:
 
دولت یازدهم با میراثی مواجه است که چاره‌ای جز افزایش مالیات برای حل معضل آن ندارد. این اعتقاد پویا جبل‌عاملی، کارشناس اقتصادی برای سرعت‌بخشیدن به اجرای پروژه‌های افتتاح‌شده است.
 
او در گفت‌وگو با «شرق» گفت: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مستغلات، مالیات بر زمین و مالیات بر سرمایه در تمام کشورها، رقم‌های قابل‌توجهی است که بخشی از بودجه مورد نیاز دولت را تامین می‌کند اما این مالیات‌ها در کشور ما اعداد بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهد. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت برابر با سه تا چهار‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، کسری بودجه دارد بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بودجه عمرانی را افزایش دهد. از این‌رو باید با افزایش مالیات هزینه پروژه‌ها را تامین کند. این کارشناس افزود: در حالت معمول که اعتبارات لازم به پروژه‌ها تخصیص می‌یافت اجرای این طرح‌ها هشت تا 9 سال به طول می‌انجامید حال با این نحوه اعتباردهی این روند طولانی‌تر می‌شود.
 
طرح‌ های عمرانی موجود 20 سال زمان نیاز دارد:
 
غلامرضا اسداللهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص به فارس گفت: در حال حاضر با بودجه عمرانی موجود و طرح‌های باقیمانده 20سال زمان نیاز به اتمام آنها دارد، با وجود اینکه گذشت زمان نیز هزینه به دولت تحمیل می‌کند. او تصریح کرد: بودجه عمرانی سال‌جاری نزدیک 70‌هزار‌میلیاردتومان بوده که نزدیک به 18‌درصد آن در طول سال تخصیص یافته است.
 
20‌ میلیارد دلار ذخیره در خانه‌ها:
 
وی تاکید کرد: حدود 20‌ میلیارد دلار ذخیره ارز دست مردم است که تا زمانی که وارد سیستم و چرخه طرح‌ها نشود، نمی‌توان رونق را بهبود داد. به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اکنون 500‌ میلیارد تومان نقدینگی دست مردم وجود دارد و در صورتی‌که ساماندهی و به سمت تولید هدایت شود می‌توان ظرفیت‌های بالقوه را اجرایی کرد.

مهمترین مراحل زندگانی رضا شاه به قلم سعید نفیسی


جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش.

مهمترین مراحل زندگانی رضا شاه به قلم سعید نفیسی




برگرفته از کتاب تاریخ شهریاری استاد سعید نفیسی منتشر شده در سال ۱۳۴۵




از تشریح پرونده زمین‌خواری تا گزارش آلودگی هوا در گفت‌وگو با مشاور رییس‌کل دیوان محاسبات


مشاور رییس‌کل دیوان محاسبات پرونده‌های متعدد زمین‌خواری در دیوان محاسبات کشور، شیوه‌های زمین‌خواری، تشکیل کمیته زمین‌خواری در دیوان، افراد حقیقی و حقوقی غیردولتی متهمان اصلی زمین‌خواری، را تشریح کرد.

هم‌چنین تهیه گزارش آلودگی هوای تهران، اعتراض دیوان محاسبات به شرکت ملی گاز، پرداخت نشدن مالیات توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و اسرار دیوان محاسبات بر بازپرداخت بدهی مشترکان تلفن ثابت و همراه نیز از مواردی بود که در این گفت‌وگو به آن‌ها پرداخته شد.

خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گفت‌وگویی تفصیلی با رحمت‌الله شریفی‌ نیارق، مشاور رئیس کل و مدیرکل امور بین الملل دیوان محاسبات کشور به بررسی ابعاد مختلف وظایف دیوان محاسبات پرداخت.

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات در این گفت‌وگو به تشریح پرونده‌های تخلفاتی شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، زمین‌خواری، تخلف سازمان مقررات رادیویی، تخلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف طرح شبنم و ایران‌کد، تهیه گزارش آلودگی هوای تهران، اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور، ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1391، نقش دیوان محاسبات در پایه‌ریزی بودجه عملیاتی و دستاوردهای دیوان محاسبات کشور در بیست و یکمین اجلاس سازمان اینتوسای و نشست‌های حاشیه اجلاس پرداخت.
شرکت دیوان محاسبات کشور در بیست و یکمین اجلاس سازمان اینتوسای
وی با اشاره به سفر اخیر هیات هیأت عالی‌رتبه دیوان محاسبات کشور به اجلاس سازمان بین‌المللی موسسات عالی حسابرسی کشورهای جهان (اینتوسای)، گفت: این سازمان بزرگ بین‌المللی 60 سال قبل تاسیس شد و اکنون 192 کشور جهان در آن عضویت داشته و دومین سازمان بزرگ بین‌المللی فعال پس از سازمان ملل است.

مشاور رییس کل دیوان محاسبات کشور افزود: کنگره این سازمان هر سه سال یک بار با شرکت روسای دیوان محاسبات کشورهای عضو تشکیل می‌شود. کارگروه‌های تخصصی آن هم در طول سال با شرکت متخصصان کشورهای عضو در کشورهای مختلف مباحث تخصصی را پیگیری می کنند. در کنگره اینتوسای ماحصل بررسی‌های تخصصی و نتایج کارگروه‌ها به تصویب اعضا می‌رسد، امسال نیز کنگره این سازمان در شهر پکن تشکیل و منشور آن به تصویب اعضا رسید. روسای 192 کشور جهان پس از هفت روز بحث و بررسی فشرده بندهای بیانیه اینتوسای را بررسی و در قالب منشوری به تصویب رساندند.
اینتوسای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها را بدون «ثبات مالی» ناممکن می‌داند
شریفی با اشاره به مباحث مطرح شده در کنگره اینتوسای گفت: دو موضوع حسابرسی و حاکمیت ملی و نقش موسسات عالی حسابرسی در حفظ و پایداری سیاست‌های مالی در دستور کار کنگره پکن قرار گرفت. بحران اقتصادی جهان موجب در دستور قرار گرفتن این دو موضوع شد. اجلاس اینتوسای به این نتیجه رسید که حسابرسی ملی و حاکمیت ملی مکمل یکدیگرند به بیان دیگر بدون یکی انجام دیگری میسر نیست. در موضوع دوم نیز تاکید شد، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بدون وجود سیاست «ثبات مالی» ممکن نیست به بیان دیگر تحقق اهداف و سیاست‌های کلان کشورها بدون ثبات سیاست‌های مالی امکان‌پذیر نیست.
اینتوسای معتقد است نابسامانی اقتصادی جهان ناشی از بی‌ثباتی مالی کشورهای جهان است
مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات افزود: نخست‌وزیر چین به عنوان رییس اینتوسای و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل تاکید داشتند نابسامانی اقتصادی جهان ناشی از بی‌ثباتی مالی کشورهای جهان است به بیان دیگر بدون ثبات مالی نمی‌توان توسعه کشور‌ها را تضمین کرد. نخست‌وزیر چین همچنین تاکید کرد رشد اقتصادی 7.8 درصدی کشورش در سایه ثبات سیاست‌های مالی و ناظر است.
جهان گران اداره می‌شود
شریفی با اشاره به سایر مباحث مطرح شده در کنگره اینتوسای گفت: بحث بسیار مهم دیگری که در اجلاس پکن مطرح شد، اداره گران کشورها توسط دولت‌ها بود. رییس اینتوسای اذعان کرد «هزینه اداره کشورها به هیچ وجه متناسب با منابع آنها نیست» و چنین نتیجه‌گیری کرد که «این موضوع موجب بی‌ثباتی مالی کشورهای جهان و تداوم بحران اقتصادی جهان شده است.»

ثبات مالی کشورها در گرو تبادل تجربیات و استاندارسازی شیوه‌های حسابرسی است

وی با اشاره به شیوه‌های اینتوسای برای تثبیت مالی کشورها گفت: برای جلوگیری از بی‌ثباتی مالی کشورها باید نظارت قوی مالی انجام شود، برای انجام این کار موسسات حسابرسی کشورها باید هم ماهر و هم تقویت شوند. برای ماهر شدن موسسات حسابرسی کشورها باید بین کشورها تبادل تجربیات شده و شیوه‌های حسابرسی، استاندارد شود.

گزارشات حسابرسی دیوان محاسبات کشورها باید به اطلاع افکار عمومی برسد

مشاور رییس کل دیوان محاسبات کشور افزود: تلاش کنگره اینتوسای این بود که برای تثبیت تاثیرات موسسات حسابرسی دولتی کشورها باید اهمیت دیوان محاسبات کشورها برای افکار عمومی روشن شود، به بیان روشن‌تر اگرچه در بسیاری از کشورها، گزارشات حسابرسی در اختیار دستگاه‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی قرار می‌گیرد ولی این کار کفایت نمی‌کند و گزارشات حسابرسی دیوان محاسبات کشورها باید به افکار عمومی اطلاع داده شود.

وی ظرفیت‌سازی دیوان محاسبات کشورها را از دیگر مصوبات کنگره اینتوسای دانست و افزود: دیوان محاسبات کشورها باید از نظر عِده و عُده ظرفیت و مهارت خود را افزایش داده و به حوزه‌های جدید حسابرسی از جمله حسابرسی محیط زیست، حسابرسی عملکرد و حسابرسی آی‌تی وارد شوند به بیان دیگر اگرچه ممکن است مجری و مقنن انجام وظیفه کنند ولی اهداف مورد نظر تحقق ‌نیابد بنابراین باید مرجعی به موضوع رسیدگی کند و این مرجع کسی نیست جز دیوان محاسبات کشورها.

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور با اشاره به توصیه‌های اینتوسای گفت: شفافیت و پاسخگو کردن دولت‌ها، استفاده مناسب از منابع مالی و حفاظت از دارایی‌ها و اموال عمومی از اساسی‌ترین توصیه‌های اینتوسای است.

شریفی از عضویت دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران در پنج کارگروه اینتوسای سخن گفت و افزود: دیوان محاسبات کشور عضو کارگروه‌های حسابرسی عملکرد، حسابرسی محیط زیست، حسابرسی آی‌تی، حسابرسی پول‌شویی و مبارزه با مفاسد مالی و اخیرا نیز حسابرسی ظرفیت‌سازی است. رییس کل دیوان محاسبات به همراه معاون فنی در حوزه اقتصادی و زیربنایی، معاون فنی در حوزه حسابرسی عمومی و اجتماعی، رییس اداره بین‌المللی و مدیرکل امور بین‌الملل در کنگره بیست و یکم اینتوسای حضور یافتند.

دیدار رییس اکوسای با اعضا در حاشیه کنگره اینتوسای

مشاور مدیرکل دیوان محاسبات با اشاره به دیدار رییس کل دیوان محاسبات کشورمان با اعضای اکوسای، گفت: در حاشیه کنگره اینتوسای، رییس کل دیوان محاسبات کشورمان با اعضای اکوسای نشست کاری مشترک داشت. در این نشست، اعضای اکوسای بر اهتمام جدی‌تر کشورها برای همکاری مشترک تاکید داشتند، مبنای این تاکید نیز اصرار اینتوسای بر فعال شدن موسسات عالی حسابرسی در قالب فعالیت‌های منطقه‌ای بود.

وی افزود: سلامت مالی دولتی موضوعی نیست که کشورها بتوانند به تنهایی انجام دهند یا بی‌تاثیر از رفتار دولت‌های دیگر دنبال کنند بنابراین لزوم هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه برای کمک به اصلاح قوانین، رفع موانع همکاری‌های اقتصادی، توسعه مناسبات دو یا چندجانبه و استفاده از مزیت‌های کشورهای همسایه مورد تاکید هر دو سازمان اینتوسای و اکوسای قرار گرفت.

تاکید بر همکاری دوجانبه اکوسای، عرب‌سای و یوروسای

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور افزود: از این رو مقرر شد سازمان‌های منطقه‌ای حسابرسی مثل اکوسای، عرب‌سای و یوروسای ضمن تشدید فعالیت‌هایشان، همکاری‌های دو جانبه را افزایش دهند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین

وی از امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری‌ بین جمهوری اسلامی ایران و چین خبر داد و افزود: روسای دو سازمان اینتوسای و اکوسای یعنی چین و ایران در حوزه آموزش تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و بر عملیاتی شدن آن تاکید کردند. در این نشست مشترک که در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار شد، مسائل جاری، موضوع همکاری‌ها‌ و تبادل هیات‌های کارشناسی جهت استفاده از تجربیات و مزیت نسبی طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دیوان محاسبات کشور در حوزه حسابرسی نفت و گاز، حسابرسی بیمه، حسابرسی بانک و حسابرسی عملکرد، مهارت و تجربیات اجرایی خوبی دارد و دیوان محاسبات چین نیز مهارت‌های خوبی به ویژه در حوزه حسابرسی آی‌تی در اختیار دارد.

تاکید بر اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و مالزی
رحمت‌الله شریفی‌ نیارق، مشاور رئیس کل و مدیرکل امور بین الملل دیوان محاسبات
شریفی با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری ایران و مالزی، گفت: در دیدار دوجانبه روسای دیوان محاسبات ایران و مالزی که در حاشیه کنگره اینتوسای در چین برگزار شد، چگونگی اجرای مفاد تفاهم‌نامه همکاری ایران و مالزی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. طرف مالزیایی تمایل به استفاده از توان حسابرسی ایران در حوزه نفت و گاز و متقابلا جمهوری اسلامی ایران نیز علاقمندی خود را بر استفاده از تجربیات این کشور در حوزه آی‌تی اعلام کردند. مالزی علاوه بر آنکه رییس کارگروه حسابرسی آی‌تی اینتوسای است از تجربیات اجرایی خوبی در این حوزه بهره می‌برد.

دیدار رییس‌کل دیوان محاسبات با رییسان کل دیوان محاسبات ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و پرتغال

وی از دیدارهای رحیمی با روسای دیوان محاسبات چهار کشور اروپایی سخن گفت و افزود: ییس کل دیوان محاسبات کشور در حاشیه کنگره اینتوسای با رییسان کل دیوان محاسبات ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و پرتغال نشست دوجانبه برگزار کرد. این نشست‌ها در جهت تبادل تجربیات، استفاده از متدهای جدید حسابرسی، مبادله کارشناس و بهره‌برداری آموزشی از مزیت‌های نسبی این کشورها برگزار شد.

مشاور مدیرکل دیوان محاسبات افزود: رحیمی در دیدارهای جداگانه با روسای دیوان محاسبات اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و پرتغال به صلاحیت قضایی دیوان محاسبات این کشورها اشاره و بر تبادل تجربیات در حوزه‌های رسیدگی قضایی، رویه دادرسی و نحوه رسیدگی‌ها تاکید کرد. این کشورها رویه دادرسی ویژه‌ای دارند که قابل تبادل است، همین زمینه مشترک موجب تبادل اطلاعات و تجربیات اولیه‌ای در حوزه حسابرسی و رسیدگی قضایی با این کشورها شد.

شریفی افزود: در این چهار کشور اروپایی دو وجه حسابرسی و رسیدگی قضایی همچون ایران در ساختار دیوان محاسبات‌شان وجود دارد. رییس کل دیوان محاسبات بلژیک، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز با استقبال از این پیشنهاد بر تداوم تبادل اطلاعات با ایران تاکید و در عین حال خواستار تبادل هیات‌های کارشناسی در حوزه‌های دادسرای دیوان شدند.

آغاز همکاری‌های ایران،‌ ایتالیا، بلژیک، اسپانیا و پرتغال

مدیرکل امور بین‌المللی دیوان محاسبات کشور از ورود دیوان محاسبات کشور به فاز عملیاتی برای برقراری تماس با دیوان محاسبات بلژیک، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا سخن گفت و افزود: مکاتبات و تماس‌های دیوان محاسبات ایران با این چهار کشور اروپایی برقرار شد. کشور ایتالیا سال‌ها با فساد مالی گسترده دست و پنجه نرم کرده است بنابراین دیوان محاسبات این کشور تجربیات بسیار خوبی برای تبادل با جمهوری اسلامی ایران دارد. ایتالیا قطعا شیوه‌های قاطعی برای برخورد با سوءاستفاده‌گران در بخش دولتی دارد البته دیوان محاسبات پرتغال، بلژیک و اسپانیا نیز از ظرفیت مشابهی برای تبادل اطلاعات تجربیات، برخوردار است.


دیوان محاسبات ایران بر بسیاری از کشورهای جهان مزیت دارد

وی افزود: روسای دیوان محاسبات کشورهای بلژیک، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا دیوان محاسبات ایران را پیشرفته و قابل اعتماد توصیف کردند. دیوان محاسبات ایران در دو حوزه حسابرسی و رسیدگی قضایی بر بسیاری از کشورهای جهان مزیت دارد بنابراین تبادل تجربیات در این حوزها به اصلاح رویه دادرسی در دیوان محاسبات کشورها کمک می‌کند.

آغاز بررسی اصلاح قانون دیوان محاسبات

مشاور رییس‌کل دیوان محاسبات کشور از آغاز بررسی اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور خبر داد و افزود: بیش از 30 سال از تاریخ تدوین قانون دیوان محاسبات کشور گذشته است از این رو لزوم اصلاح این قانون کاملا قابل درک است. آسیب‌شناسی قوانین یا توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود یا توسط دستگاه‌های مقنن و ناظر. دیوان محاسبات از جمله دستگاه‌های ناظری است که خود متقاضی اصلاح قوانین کشور است. رییس کل دیوان محاسبات تاکید دارد برخی قوانین کشور، ظرفیت اجرایی ندارند چرا که یا برای اقتضای یک دوره مشخص زمانی نوشته شده‌اند یا شرایط، تفاسیر و ماهیت وظایف دستگاه‌ها دستخوش تغییر شده و قوانین موجود دیگر جوابگوی این تغییرات نیست.

اصرار دیوان محاسبات بر اصلاح قوانین ناکارآمد

شریفی از تلاش جدی رییس کل دیوان محاسبات کشور برای اصلاح قوانین غیر کارآمد سخن گفت و افزود: نظر آقای رحیمی این است که یکی از کمک‌های موثر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌های اجرایی کشور، کمک به فرآیند اصلاح قوانین ناکارآمد کشور است. بر این اساس دیوان محاسبات در هر جا از منسوخ شدن ظرفیت اجرایی یک قانون اطمینان پیدا کرد یا قوانینی را با سایر قوانین کشور مغایر دانست، موضوع را با نمایندگان مجلس یا دولت‌مردان در میان می‌گذارد.

وی متذکر شد: سلب قابلیت اجرایی برخی قوانین کشور مانع از بازخواست مدیران اجرایی است پس دیوان محاسبات کشور به ویژه در حوزه محاسبات مالی به شدت خواهان اصلاح این نوع قوانین است.

مدیرکل امور بین‌المللی دیوان محاسبات کشور از تشکیل کمیته‌ای در دیوان محاسبات کشور برای بررسی چالش‌ها، مشکلات و خلاءهای قانونی در دیوان محاسبات خبر داد و افزود: کمیته‌ای در دیوان مشغول بررسی چالش‌ها، مشکلات و خلاءهای قانونی است. این کار یک فرآیند است که در خلال آن مجموعه‌ای از نیازها و تفاسیر مغایر با قوانین موضوعه، مورد واکاوی قرار می‌گیرد البته برای تقویت کارآیی دیوان محاسبات از تجریبات سایر کشورهای جهان نیز در اصلاح قانون دیوان محاسبات استفاده خواهد شد. ‌مقایسه شیوه‌های حسابرسی و رسیدگی قضایی دیوان محاسبات کشورهای بلژیک، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا با قانون دیوان محاسبات کشور یقینا در اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور مدنظر خواهد بود.

کمیسیون برنامه و بودجه به تهیه پیش‌نویس اصلاحیه کمک کنند

وی اصلاح قانون دیوان محاسبات را در قالب طرح و لایحه امکان‌پذیر دانست و افزود: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کمیسیون اصلی دیوان محاسبات کشور است بنابراین بهترین وجه اصلاح قانون دیوان محاسبات، اقدام کمیسیون برنامه و بودجه است. اعضای کمیسیون افزون بر اظهار نظر از منظر نمایندگی مجلس از جنبه یک کارشناس حقوقی نیز امکان کمک به تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور را دارند.

وی با رد تعیین سقف زمانی مشخص برای اصلاح قانون دیوان محاسبات، گفت: اصلاح این قانون اقدامی فوری و فوتی نیست. فرآیند کار باید مبتنی بر مراحل سنجش، بررسی و مشورت انجام شود بنابراین نمی‌توان سقف زمانی مشخصی برای اصلاح قانون دیوان محاسبات تعیین کرد.

تفریغ بودجه 1391 اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه در مجلس
رحمت‌الله شریفی‌ نیارق، مشاور رئیس کل و مدیرکل امور بین الملل دیوان محاسبات
مشاور رییس‌کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه 1391 توسط دیوان محاسبات کشور، گفت: دیوان محاسبات معمولا تا قبل از ارسال لوایح بودجه سالانه از سوی دولت گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارسال می‌کند تا نمایندگان مجلس پس از ملاحظه گزارش و اطلاع از عملکرد دستگاه‌های اجرایی، لایحه جدید بودجه را بررسی و تصویب کند.

وی پایان آذرماه را زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1391 اعلام کرد و افزود: از آنجا که دولت قبل معمولا لایحه بودجه سالانه را با تاخیر طولانی به مجلس ارسال می‌کرد، ولی گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات همواره تا قبل از لایحه بودجه و به موقع به مجلس ارسال می‌شد ولی در دولت یازدهم که قول ارسال به موقع لایحه بودجه 1393 را داده است، باز هم گزارش تفریغ بودجه به موقع یعنی اواخر آذر آماده یا اوایل دی ماه تقدیم مجلس می‌شود.

استقبال دیوان محاسبات از حرکت به سمت بودجه عملیاتی

مدیرکل امور بین‌المللی دیوان محاسبات در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، از استقبال دیوان محاسبات کشور برای عملیاتی شدن بودجه سال 1393 سخن گفت و افزود: دیوان محاسبات کشور از عملیاتی شدن بودجه سالیانه استقبال می‌کند. رییس کل دیوان محاسبات طی چند هفته گذشته دو بار بر این موضوع تاکید داشته است. دیوان محاسبات کشور بودجه متکی بر چانه‌زنی را به صلاح کشور نمی‌داند و اصلا یکی از مهمترین دلایل بالا بودن تخلفات مدیران اجرایی را غیرعملیاتی بودن بودجه دستگاه‌ها می‌داند.


وی افزود: رییس دیوان محاسبات معتقد است حتی اگر بودجه عملیاتی برای همه دستگاه‌ها به اجرا در نیاید لااقل بودجه دستگاه‌های تاثیرگذار دولتی واقعی و عملیاتی شود. عملیاتی کردن بودجه سالیانه تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه است که دولت قبل به آن توجه نکرد، امیدوارم این اقدام توسط دولت یازدهم انجام شود.

مشاور مدیرکل دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این پرسش که با عملیاتی شدن بودجه چه تغییرات احتمالی در نظارت دیوان محاسبات کشور ایجاد خواهد شد، پاسخ داد: وقتی برنامه یا قانونی واقع‌بینانه نباشد قطعا میزان انحراف مدیران بیشتر می‌شود با این رویکرد عملیاتی شدن بودجه دستگاه‌ها موجب افزایش انطباق عملکرد مدیران با قانون می‌شود.
گزارشات دیوان محاسبات، هشدارهایی واقعی از انعکاس فصلی عملکرد‌هاست

شریفی متذکر شد: گزارشات دیوان محاسبات، هشدارهایی واقعی از انعکاس فصلی عملکرد‌هاست. دیوان محاسبات بدون دخالت در امور اجرایی، انحراف‌ها را به دستگاه‌ها گزارش می‌کند. دیوان محاسبات همواره در تلاش است قوانین کشور اجرا شود و دستگاه‌ها در چارچوب قوانین حرکت کنند به بیان دیگر دیوان محاسبات همواره خواهان پیشگیری از بروز تخلف و انحراف از قوانین است.

وی متذکر شد: دیوان محاسبات پیچ‌ها و روزنه‌های قانونی تخلف مدیران را به درستی شناسایی کرده و در قالب کتابچه‌های آموزشی به دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌کند به بیان دیگر تمام تلاش دیوان محاسبات این است تا گردش مالی دستگاه‌ها در چارچوب قانون انجام شود و عملیاتی شدن بودجه موجب قانون‌مدارتر شدن دستگاه‌ها می‌شود.

گزارشات دیوان محاسبات به مقامات ارشد نظام

مشاور مدیرکل دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا، با تبیین روند رسیدگی دیوان محاسبات کشور به تخلفات مدیران اجرایی، گفت: دیوان محاسبات کشور در روند اقدامات نظارتی خود تخلفات مدیران را به دادسرای دیوان، مجلس شورای اسلامی و مقامات ارشد نظام گزارش می‌دهد. پس از احراز تخلف در یک دستگاه توسط حوزه حسابرسی و ارجاع آن به دادسرا، دادستان دیوان موضوع را به یکی از شعب دادیاری ارجاع می‌دهد. دادیار با دعوت از مدیران مالی دستگاه‌ها از آنان توضیح خواسته و پس از استعلامات متعدد در نهایت گزارش‌ خود را به اطلاع دادستان می‌رساند، دادستان اگر تشخیص داد توضیحات و دفاعیات، قانع‌کننده و رافع ابهامات و سوالات است، پرونده را مختومه می‌کند ولی اگر تخلف محرز شد، دادخواست تنظیم به رییس کل دیوان محاسبات، ارسال و رییس نیز پرونده را به یکی از هیات‌های مستشاری ارجاع می‌دهد. در این مرحله، پرونده‌ها مجددا مورد بازنگری دقیق قرار گرفته، افراد احضار و استعلامات مدنظر انجام می‌شود و در نهایت در صورت قطعیت تخلف، حکم صادر می‌شود.


وی افزود: البته هم متهمان و هم دادستان دیوان محاسبات قانونا اجازه اعتراض به حکم صادره را دارند در این صورت پرونده مجددا مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد. اگر در دادگاه تجدیدنظر، تخلف بار دیگر اثبات شد، حکم نهایی صادر می‌شود.


مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور در عین حال متذکر شد: در فرآیند رسیدگی دیوان محاسبات به تخلفات مدیران بسیاری از پرونده‌ها در مراحل مختلف رسیدگی یا رفع ابهام شده یا با صدور تذکرات شفاهی، کتبی و توبیخ، مختومه می‌شود.


وی از یک استثناء در فرآیند رسیدگی قضایی به پرونده تخلفات مدیریتی دستگاه‌ها سخن گفت و افزود: در پاره‌ای موارد دیوان محاسبات قبل از ارجاع پرونده‌ها به دادسرا، ابهامات به وجود آمده را با توضیح خواستن از مدیران رفع می‌کند.

اعتراض دیوان محاسبات به شرکت ملی گاز

شریفی با تشریح دیدگاه‌های دیوان محاسبات در خصوص تخلفات برخی دستگاه‌ها، گفت: دیوان محاسبات به شرکت ملی گاز اعتراض کرده است. این شرکت محصولات خود را به شرکت‌های پتروشیمی داخلی و خارجی می‌فروشد. شرکت‌های پتروشیمی داخلی که عمدتا خصوصی هستند، ‌خوراک را از شرکت ملی گاز خریداری، به محصول نهایی تبدیل و به قیمت روز می‌فروشند.

وی افزود: تا نیمه اول سال 1391 قیمت خوراک فروخته شده به شرکت‌های پتروشیمی داخلی براساس ارز 1226 تومان محاسبه و دریافت می‌شد اما پس از حذف ارز مرجع در نیمه دوم سال، ارز مبادلاتی جایگزین شد. شرکت‌های پتروشیمی ارز ناشی از فروش محصولات پتروشیمی را به نرخ آزاد در بازار آزاد فروختند ولی بدهی خود به شرکت ملی گاز را براساس نرخ ارز 1226 تومان پرداخت کردند.

مشاور مدیرکل دیوان محاسبات کشور افزود: دیوان محاسبات کشور با اطلاع از این تخلف موضوع را به مدیران شرکت ملی گاز گوشزد کرد و خواستار دریافت مابه تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای از شرکت‌های پتروشیمی شد و مدیران این شرکت نیز پیگیر موضوع هستند. اگر به هر دلیل این مابه تفاوت به حساب شرکت ملی گاز برنگردد، دیوان محاسبات پرونده را به جریان می‌اندازد.

پرداخت نشدن مالیات توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
وی با تشریح پرونده تخلف شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ناحیه فروش محصولات تولیدی باید مالیات دولت را پرداخت کنند که این کار را انجام نداده است. میزان مالیات بنزین، نفت گاز، نفت سفید و سایر محصولات نفتی در مواد 16 و 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.

پرونده‌های متعدد زمین‌خواری در دیوان محاسبات کشور

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور سومین پرونده در دست بررسی دیوان محاسبات کشور را پرونده زمین‌خواری عنوان کرد و افزود: دیوان محاسبات کشور در گذشته در حوزه زمین‌خواری گزارشات متعددی را تقدیم دفتر مقام معظم رهبری و روسای سه قوه و مقامات ارشد کشور کرده است. بخشی از پرونده‌های زمین‌خواری نیز دادرسی شده و در حوزه مستشاری منجر به صدور حکم شده است.

تشکیل کمیته زمین‌خواری در دیوان

شریفی با اشاره به حساسیت دیوان به موضوع زمین‌خواری در چارچوب صیانت از بیت‌المال گفت: رییس کل دیوان محاسبات کشور دستور تشکیل کمیته زمین‌خواری را در دیوان محاسبات صادر کرده است. دیوان محاسبات کشور تاکید دارد امکانات و اعتبارات کافی باید در اختیار دستگاه‌های مسوول به ویژه سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گیرد تا متولیان بتوانند مقتدرانه جلوی تعرض به اراضی عمومی را بگیرند.

وی افزود: قطعا با افزایش دفعات بازرسی‌ها و بازدیدها توسط دستگاه‌های مسوول از حجم زمین‌خواری‌ها کاسته می‌شود. معترضان به اراضی عمومی از غفلت‌ها، نارسایی‌ها، فرصت‌ها و بی‌توجهی‌های متولیان نهایت بهره را می‌برند. دستگاه‌های مسوول باید ساز و کار مهار متعرضان به اراضی عمومی را فراهم کنند.

رحمت‌الله شریفی‌ نیارق، مشاور رئیس کل و مدیرکل امور بین الملل دیوان محاسبات
افراد حقیقی و حقوقی غیردولتی، متهمان اصلی زمین‌خواری

مشاور رییس کل دیوان محاسبات کشور افراد حقیقی و حقوقی غیردولتی را متعرض به اراضی عمومی دانست و افزود: نقش مدیران اجرایی در زمین‌خواری‌ها معطوف به اهمال‌کاری در انجام مسوولیت‌های سازمانی است، نه تملک اراضی عمومی. سازمان‌های دولتی برای در اختیار گرفتن زمین، ساز و کار قانونی دارند و اصلا احتیاجی به اتخاذ شیوه‌های غیرقانونی ندارند بنابراین مجرمان اصلی زمین‌خواری، نباید افراد حقوقی دولتی باشد.

تشریح شیوه‌های زمین‌خواری

وی با تشریح شیوه‌های زمین‌خواری گفت: زمین‌خواری‌ها یا در قالب تعرض به زمین‌های عمومی انجام می‌شود یا در قالب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع و تبدیل آنها به کالای تجاری انجام می‌شود. در صورت تجهیز و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع، حجم زمین‌خواری‌ها کاهش قابل ملاحظه پیدا می‌کند.

اسرار دیوان محاسبات بر بازپرداخت بدهی مشترکان تلفن ثابت و همراه

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور افزایش نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه توسط سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی را دیگر پرونده مفتوح در دیوان محاسبات دانست و افزود: با خصوصی شدن شرکت مخابرات، حسب قانون باز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسئوولیت تعیین نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه را برعهده دارد. ولی شرکت مخابرات برخلاف صراحت قانونی اخیرا ‌نظر شورای رقابت را ملاک افزایش تعرفه تلفن قرار داده است و براساس آن میلیاردها تومان از مشترکان دریافت کرده است.

شورای رقابت صلاحیت ورود به مسائل مخابراتی را ندارد

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور، شورای رقابت را فاقد صلاحیت لازم برای ورود به این موضوع می‌داند، گفت: از نظر دیوان محاسبات کشور مبالغ دریافتی غیرقانونی است و باید هر چه سریعتر به حساب مشترکان بازگردانده شود.

حذف طرح شبنم و ایران‌کد با رای هیات وزیران قانونی است

مشاور رییس‌کل دیوان محاسبات اقدام یکسویه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف طرح شبنم و ایران‌کد از نظام اقتصادی کشور را غیرقانونی دانست و افزود: از آنجا که طرح شبنم و ایران‌کد توسط هیات وزیران به تصویب رسیده است بنابراین حذف آنها نیز باید در هیات وزیران به تصویب برسد. با این توضیح دیوان محاسبات حذف طرح شبنم و ایران‌کد از نظام اقتصادی کشور را مغایر قانون می‌داند.

ارائه گزارش دیوان محاسبات در خصوص آلودگی هوای تهران به مجلس

شریفی از تهیه گزارشی از سوی دیوان محاسبات کشور خبر داد و افزود: با تشدید آلودگی هوای تهران، دیوان محاسبات کشور اقدام به تهیه گزارشی از آلودگی هوای تهران و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی کرد.

وی ریزگردها را یکی از محورهای کاری دیوان محاسبات در حوزه محیط زیست عنوان کرد و افزود: دیوان محاسبات کشور طرحی را به سازمان اینتوسای پیشنهاد داده است که براساس آن حسابرسی مشترک توسط کشورهای مبدا و هدف ریزگردها انجام می‌شود. دیوان محاسبات خواستار برآورد خسارت‌های ناشی از ریزگردها توسط کشورهای خاورمیانه و جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد، به صورت دقیق هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی متاثر از ریزگردها در ایران و کشورهای عربی مشخص می‌شود.

وی همچنین از پیشنهاد انجام پروژه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خزر خبر داد و افزود: دیوان محاسبات کشور به کشورهای حاشیه خزر طرحی برای حسابرسی مشترک در این حوزه مهم آبی ارائه داده است که اجرای آن بسیار مهم و پر نتیجه است.

شریفی متذکر شد: البته آلودگی‌های زیست محیطی کشور ناشی از ریزگردهای بیابان‌های کشورهای حوزه آسیای مرکزی خزر و کشورهای عربی و چین است بنابراین کشورهای عربی نیز می‌تواند موضوع حسابرسی مشترک، قرار بگیرند.