نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ خرداد ۲۳, جمعه

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ خرداد، به نقل از نیروهای امنیتی عراق نوشت که شهرهای جلولا و السعدیه به علاوه چندین روستای اطراف کوهستان حمرین به دست اسلام‌گرایان افراطی داعش افتاده و نیروهای نظامی نیز پست‌های خود را رها کرده‌اند.


شبه‌نظامیان داعش در ادامه پیشروی‌های خود در عراق، دو شهر از استان دیاله، واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران را تصرف کردند.
 
به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ خرداد، به نقل از نیروهای امنیتی عراق نوشت که شهرهای جلولا و السعدیه به علاوه چندین روستای اطراف کوهستان حمرین به دست اسلام‌گرایان افراطی داعش افتاده و نیروهای نظامی نیز پست‌های خود را رها کرده‌اند.
 
شهر جلولا در مجاورت استان کرمانشاه ایران و در فاصله ۴۲ کیلومتری مرز خسروی قرار دارد و این در حالی‌ است که ایران گروه داعش را گروهی تکفیری و تروریستی می‌داند و هشدار داده که آماده مقابله با تهدیدات این گروه است.
 
نیروهای حکومت اسلامی عراق و شام، داعش، در روزهای اخیر توانسته‌اند شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، را تصرف کنند، امری که امکان پیشروی سریع آنها به سمت بغداد را فراهم آورده است.
 
در این حال دولت عراق اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از نفوذ داعش به بغداد «طرحی امنیتی» را به اجرا درآورده است.
 
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، سخنان سعد مهن، سخنگوی وزارت کشور عراق، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العراقیه را بازتاب داده است که اطمینان می‌دهد برای حفظ بغداد «حمایت لجستیکی و مهمات نظامی کافی» تدارک دیده شده است.
 
خبرگزاری فرانسه نیز گفت‌وگوی دیگری با این مقام دولت عراق انجام داده است که در آن اشاراتی به طرح امنیتی یادشده می‌شود.
 
ژنرال سعد مهن می‌گوید که این طرح شامل گسترش آرایش نیروها، افزایش اقدامات اطلاعاتی و به‌کارگیری ابزار تکنولوژیک نظیر بالون‌های جاسوسی و دوربین و دیگر تجهیزات است.
 
ژنرال مهن همچنین اعلام کرده که نیروهای امنیتی خود را برای انجام «عملیات نظامی بزرگ پاکسازی استان نینوا» از گروه داعش آماده می‌کنند.
 
پیش از این در خبرها آمده بود که دولت عراق از آمریکا برای مقابله با پیشروی‌های داعش کمک خواسته است، امری که احتمال مداخله نظامی ایالات متحده را شدت می‌بخشید.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه به داعش هشدار داد که واشینگتن برای کمک به رهبران عراق تمام گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی علیه داعش را در نظر دارد.

آقای اوباما گفته است: «گروه امنیت ملی ما همه گزینه‌ها را در نظر دارد... من هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیرم.»

بر اساس آخرین گزارش ها، شبه نظامیان داعش موفق شده اند، کنترل مناطقی در شمال غرب بغداد را در اختیار گیرند.

درگیری میان نیروهداعش در شمال غرب بغداد + فیلمای نظامی و شبه نظامیان

https://www.youtube.com/watch?v=WStA6RUbp0w




بر اساس آخرین گزارش ها، شبه نظامیان داعش موفق شده اند، کنترل مناطقی در شمال غرب بغداد را در اختیار گیرند.

به گزارش یورو نیوز، این گروه همچنین تهدید کرده اند که قصد حمله به بغداد، پایتخت عراق را دارند.

همزمان نیروهای دولتی این کشور از آغاز حملات هوایی علیه مواضع پیکار جویان دولت اسلامی عراق و شام، موسوم به داعش، خبر داده اند.

این گروه افراطی در حال حاضر شهرهای موصل و تکریت را نیز در محاصره خود دارند.

تصرف موصل مهمترین پیروزی پیکارجویان به شمار می رود. ساعاتی پس از تصرف این شهر پیکارجویان با استفاده از تجهیزات و خودروهای نظامی در سراسر این شهر به شادی پرداختند.

به گفته مقامات عراق، درپی سقوط موصل، تعدادی از فرماندهان ارتش نیز دستگیر شده اند.

در تکریت نیز علاوه بر تصرف شهر، صدها تن از نیروهای نظامی توسط پیکارجویان گروگان گرفته شده بودند که پس از ساعاتی آزاد شدند.

ویدئوهای منتشر شده از سوی شبه نظامیان نشان می دهد که شهر به شدت تخریب شده و تقریبا خالی از سکنه به نظر می رسد.

در همین حال پیش مرگ های کرد اعلام کرده اند که کنترل کامل کرکوک و مناطق جنوبی عراق را در اختیار دارند و هیچ نیروی نظامی عراق در این شهر حضور ندارد.


بازی نفس‌گیر و پرهیجان ایران و برزیل در سالن آزادی، در حالی در ست پنجم با برتری ایران پایان یافت که قهرمان نه دوره لیگ جهانی، ست‌های اول و سوم را از ایران برد. به این ترتیب تیم‌های ایران و برزیل پس از بازی امشب در امتیاز شش برابر شدند.

 بازی نفس‌گیر و پرهیجان ایران و برزیل در سالن آزادی، در حالی در ست پنجم با برتری ایران پایان یافت که قهرمان نه دوره لیگ جهانی، ست‌های اول و سوم را از ایران برد. به این ترتیب تیم‌های ایران و برزیل پس از بازی امشب در امتیاز شش برابر شدند.
پیش از این، تیم ایران که در دو بازی اول موفق نشده بود از میزبان خود ایتالیا امتیازی بگیرد، در دو مسابقه با برزیل در خاک این کشور روند رو به رشدی را طی کرد و پس از باخت در پنج ست در بازی اول، موفق شد در بازی دوم در سه ست پیاپی، قهرمان نه دور لیگ جهانی را شکست دهد.
 سامان فائزی بازیکن ایران در بازیهای قبل دچار شکستگی دست شده بود و در بازی امشب با عادل غلامی جایگزین شد. ظریف هم اگر چه تمرین با تیم ملی را شروع کرده ولی کتف او همچنان درد دارد و به بازی امشب نرسید.


هوشنگ سیحون: 'مرا با مشتی از خاک ایران به خاک بسپارید'

هوشنگ سیحون: 'مرا با مشتی از خاک ایران به خاک بسپارید'

پیکر هوشنگ سیحون، معمار و خالق یادمان‌های ماندگار تاریخی در ایران، در بعد از ظهر روز شنبه ۷ ژوئن، درتابوتی پوشیده در پرچم سه رنگ و شیر و خورشید ایران و درفش کاویانی، قدیمی ترین پرچم تاریخ، با مشتی از خاک ایران در مقبره موقتی در گورستان "فارست لاون" لس آنجلس به خاک سپرده شد.
مراسم بزرگداشت مهندس هوشنگ سیحون، همراه با پخش صدای آواز شهرام ناظری و همایون شجریان، با حضور فرزندان و نوه‌ها زنده یاد سیحون، خواهر و بستگان نزدیک او، شاگردان، دوستان و دوستداران این هنرمند وایرانیان علاقمندی که از اقصی نقاط جهان به لس آنجلس آمده بودند برگزارشد.

"در دوران بد تاریخ، همواره، این فرزانگان ایران اند که بار سنت‌ها، ارزش‌ها و عیارهای ملی ما را به دوش می‌گیرند و حتی دربدترین شرایط آن را به نسل‌های بعدی منتقل می کنند. خوشبختانه امروز کسانی هستند که راه او را از این پس ادامه بدهند."
اولین سخنران، علیرضا میبدی، شاعر و برنامه ساز و مجری رادیو و تلویزیون ساکن لس آنجلس به حاضران گفت: "این مراسم وداع با شخصیت برجسته‌ای است که امروز زنده‌تر از روزهایی است که زنده و با ما بود. خیلی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ ایران، همیشه معاصر و همیشه ماندگارند. بدون شک هوشنگ سیحون از فرزانگان صد سال اخیر و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های هزار سال اخیربوده است."
آقای میبدی سپس به حاضران گفت که سیاه قلم‌های سیحون برای نخستین بار میل به ایرانگردی را در او به وجود آورد: "تصویرهایی که تا آن زمان در ادبیات ایران درنوشته‌های صادق هدایت، صادق چوبک و بعدها غلامحسین ساعدی از دهات ایران به دست داده می‌شد، تصویری از نمادهای نکبت و نحوست بود. دهات جایی بود برای استثمار، برای نحسی، برای فقر و محرومیت. این مرد بزرگ شاید اولین کسی بود که زیبایی‌های ساده گوشه و کنار ایران را کشف کرد، نقاشی کرد و به ما یاد داد که فقط نگاه نکنید، تماشا کنید."
فخری خوروش، بازیگر ایرانی و از بستگان هوشنگ سیحون، از شرکت کنندگان در این مراسم بود
برنامه با نمایش فیلمی از گفتگوی تلویزیونی هوشنگ سیحون با پرویز کاردان در اوائل سال‌های تبعید و مهاجرت اجباری به کانادا و آمریکا و سخنان هما سرشار، روزنامه نگار، نویسنده و برنامه ساز رادیو و تلویزیون ساکن لس آنجلس ادامه پیدا کرد.
خانم سرشار گفت: "استاد هوشنگ سیحون یک شهروند جهانی بود. عاشق زندگی، عاشق مردم. عاشق خدمت و کمک به کشور و آماده برای آموزش دادن بدون این که درمقابل آن انتظار قدردانی داشته باشد. او دوست داشت در دو بعد زندگی، یعنی هنر و آموزش به موازات هم گام بردارد و از همه مهم‌تر مردی بدون تعصب و رک بود و مردم را از هر طایفه و قبیله‌ای همانقدر دوست داشت که خویشان و نزدیکانش را.
در بخش بعدی این مراسم پیامی ازسهراب پورناظری، آهنگساز و نوازنده ساکن ایران و از جوان‌ترین دوستان هوشنگ سیحون توسط مریم سیحون خوانده شد: "استاد هوشنگ سیحون را هرچه بیشتر شناختم افسوسم بیشتر شد که چرا چنین گنجینه‌ای، سال‌های گرانمایه تجربه خویش را باید در اسارت غربت سپری کند. افسوس که نما و بنای تمام خدماتش درپیشگاه مردم و مسئولان سال هاست جلوه می‌نماید اما نه خودش را شناختند و نه از توانش بهره جستند. باشد که مادر میهن چون او فرزندی بزاید. چرا که بزرگی هر سرزمینی به نام فرزندانش است."
سخنران بعدی حسین امانت، طراح میدان شهیاد (آزادی) و یکی از شاگردان سیحون به حاضران گفت: "صحبت راجع به مهندس (سیحون) فکر می کنم با این شعر که از فردوسی بزرگ دیدم باید شروع بشود که میگوید: "گرانمایه را نام هوشنگ بود | که گویی همه هوش و فرهنگ بود"." او سپس به شوخی گفت: "فکر می کنم که شاعر این شعر را برای ایشان سروده است."
آقای امانت از دوستی ۵۰ ساله‌اش با مهندس سیحون گفت و از اینکه در ۳۵ سال آخر زندگی استاد، درونکوور کانادا در مجاورت یکدیگر زندگی می‌کردند.
او ضمن تعریف چند خاطره از زنده یاد هوشنگ سیحون گفت اهمیت نقش دوست و استاد قدیمی‌اش در صحنه هنر معماری ایران توجه دادن معماران ایرانی به معماری غنی ایران بود: "در دوره‌ای که ما درس می‌خواندیم همه ایران تحت تسلط روح غربی بود. همه فکر می کردند همه چیز خوب فقط از این طرف است. مهندس سیحون باطرحی که در بنای یادبود بوعلی سینا پیاده کرد توضیح داد که چطور به زبان معماری امروز، با نهایت خلوص و با بتون لخت می‌شود بنایی ساخت که یادآور گنبد قابوس که یک بنای قدیمی است باشد. این مثل نوری است در تاریکی. دردنیای هنر، آن آدمی که این نور را برای اولین بارنشان می‌دهد و همه راه را از آنجا پیدا می کنند مهم است. ایشان این رل را داشتند."
در پایان سخنرانی‌ها، بنا بر وصیت و خواست سیحون، هشت تن از شاگردان او، از جمله حسین امانت، تابوت حامل پیکر این هنرمند را به سوی آرامگاه موقت او بر روی تپه های "فارست لاون" حمل کردند.
مریم سیحون در این مورد می گوید: "ما پیکر پدرم را در این مکان به امانت می‌گذاریم تا در شرایط مناسبی در آینده او را به خاک ایران بسپاریم."
در میان حاضران علاوه بر عده زیادی از هنرمندان ساکن لس آنجلس، هنرمند قدیمی تئاتر و سینمای ایران، فخری خوروش که از بستگان نزدیک سیحون به شمار می رود نیز حضور داشت. خانم خوروش، همسر شاپور شیبانی (برادر جمشید شیبانی) و پسرخاله هوشنگ سیحون می گوید: "خاطرات زیادی از آقای سیحون و زمانی که همگی ما جوان بودیم دارم. همه ایران از مهندس سیحون خاطره دارند. مملکت ما هنرمندی را از دست داده که محال است دیگر جانشینی داشته باشد. من در یکی از سفرهایم به ایران به مشهد و به تماشای مقبره نادرشاه رفتم. راهنمای گردشگری همه جزئیات بنا را توضیح می‌داد اما در آنجا هیچ عکسی یا اسمی از سیحون سازنده این بنای کم نظیر نبود. من از راهنما پرسیدم آخر این بنا را کی ساخته؟ شما که این همه از جزئیات این بنا صحبت می کنید. گفت: نمی‌دانم."
بر سر مزار، به خواست خانواده سیحون مراسم خاکسپاری در سکوت کامل برگزار شد. درهمان سکوت چه آن‌هایی که هوشنگ سیحون را از نزدیک می‌شناختند و چه کسانی که هرگز او را ندیده بودند با شاخه گل‌های سفید، مقبره او را گلباران کردند.
مراسم یادبود هوشنگ سیحون روز ۱۵ ژوئن همزمان با روز پدر در آمریکا، در تالار دانشگاه لس آنجلس برگزار می شود. آقای سیحون در وصیتنامه خویش خواسته است تا بنیادی به نام او توسط فرزندانش مریم و نادر سیحون برای نگهداری از کلیه آثار نقاشی و طراحی او تاسیس شود و درشرایط مناسب درنهایت همه این آثار به موزه ای درایران اهدا شود.
گوهر خیراندیش
خانواده سیحون