نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

امام جمعه مشهد، بدحجابی را بدتر از اختلاس دانسته 

  صفحه اینستاگرام احمد علم الهدی با ارائه توضیحی، پوستری که روز پیش درباره مقایسه حجاب و اختلاس منتشر کرده بود، حذف کرد.

 امام جمعه مشهد، بدحجابی را بدتر از اختلاس دانسته بود


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 اعضای محترم انجمن حجتیه مهدویه، خدمتگزاران آستان مقدس حضرت بقیة‌‌الله اعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفدا

با ابلاغ سلام و تقدیم مراتب مودت به اطلاع می‌رساند:

روز سه شنبه ۲۱ تیرماه جاری (عید سعید فطر) رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، حضرت نایب الامام آیت الله العظمی امام خمینی مد ظله العالی در بخشی از بیانات مبسوطه خویش فرمودند:"یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید. حضرت صاحب مگر برای چی می‌آید؟ حضرت صاحب می‌آید که معصیت را بردارد.ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید،این دسته بندی‌ها را بردارید. در این موجی که الان این ملت را به پیش می‌برد، در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست!"

در پی این فرمایش، شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک این انجمن است. اگر چه به هیچ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمی‌یابیم و در ایام گذشته، به خصوص از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام علیه‌السلام، این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صلاحدید معظم‌له به تعطیل انجمن نماید، در دست نبود. مع‌ذلک در مقام استسفار برآمدیم؛ البته تماس مستقیم میسر نگشت لکن با تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیت‌های محترمه موثقه و بنا به قرائن کافیه، محرز شد که مخاطب امر معظم‌له، این انجمن می‌باشد، لذا موضوع به عرض موسس معظم و استاد مکرم حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین آْقای [محمود]حلبی دامت برکاته رسید. فرمودند: «در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه فعالیت نیست.

کلیه جلسه‌ها و برنامه‌ها باید تعطیل شود» علی‌هذا همان گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم، بر اساس عقیده دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء‌استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه خدمت و فعالیت مقدم دانسته، اعلام می‌داریم که از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچ‌کس، مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچک‌ترین فعالیتی کند و اظهار نظر یا عملی مغایر تعطیل، نماید که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان سلام‌الله علیه مسئول خواهد بود.

با این امید که تلاشها و کوششهای صادقانه انجمن در سی ساله اخیر، مقبول ساحت قدس الهی و مرضی خاطر مقدس حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنافداه قرار گرفته باشد. از خدای متعال عزت و سربلندی مسلمانان به ویژه شیعیان اثنی‌عشری و ذلت و سرافکندگی کافران و منافقان و طول عمر امام امت و پیروزی رزمندگان اسلام را خواستاریم.

 انجمن خیریه حجتیه مهدویه

دوازدهم شوال ۱۴۰۳، یکم مرداد ماه ۱۳۶۲

حصار کرج !!


محله‌ای که نه شهر است و نه روستا! نه قوانین شهرنشینی بر آن حاکم است و نه روستا ! د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اینجا می‌توان با چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پاره آجر و بلوک سیمانی چارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یواری ای با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یوارهای وصله پینه‌ای به‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور از چشم ماموران شهرداری ساخت.



























موسی صدر.صادق طباطبایی.صادق قطب زاده.فاطمه صدرعاملی و غزاله طباطبایی



موسی صدر.صادق طباطبایی.صادق قطب زادهفاطمه صدرعاملی و غزاله طباطبایی

موسی صدر.صادق طباطبایی.صادق قطب زاده.فاطمه صدرعاملی و غزاله طباطبایی


حالا پول‌دارهای ایرانی یک گام دیگر به شبیه‌ترشدن به پول‌دارهای دیگر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای غرب نزدیک‌تر شده‌اند. چگونه؟ «اولین ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی با جت‌های شخصی» در ایران، دو سال است کارش را شروع کرده و شما اگر به اندازه کافی پول‌دار هستید، می‌تواند با جت‌های اختصاصی کوچک به مقاصدتان پرواز کنید و برگردید.

جت‌های اختصاصی‌ثروتمندان در مهرآباد +عکس

با این حساب، می‌توانید خود و چهار نفر از همکاران، دوستان یا اعضای خانواده‌تان با جت اختصاصی کوچک پنج‌نفره از فرودگاه مهرآباد راهی هر نقطه‌ای در داخل کشور یا حتی خارج از کشور شوید. تنها نکته‌اش این است که برای هر ساعت پرواز باید دست‌کم سه‌هزارو ٢٠٠ دلار، به‌علاوه مقداری هزینه‌های جانبی شامل هزینه فرودگاهی و... را کنار بگذارید. مسئولان این شرکت می‌گویند: «مخارج هر پرواز از حاصل ضرب نرخ ساعت پرواز در تعداد ساعات پرواز انجام‌شده، با تقریب صدم ساعت، به‌علاوه هزینه‌های خدمات فرودگاهی، مشخص می‌شود».

سه هزارو ٢٠٠ دلار براساس نرخ روز چیزی در حدود ١١‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان است. به این هزینه‌ها باید این مبالغ را هم اضافه کرد: اگر هواپیما برای شما تا لحظه برگشتتان در فرودگاه منتظر بماند به ازای هر ساعت باید ٢٠٠ دلار و به ازای هر روز هزارو ٥٠٠ دلار هزینه بپردازید. اگر هم قرار باشد هواپیما بدون شما و خالی به مبدأ بازگردد باید نصف هزینه هر ساعت پرواز را برای زمان برگشت به شرکت بدهید. با احتساب همین هزینه؛ برای مثال یک پرواز این مدلی با مبدأ تهران و مقصد کیش برای رفت‌وبرگشت، با احتساب یک‌ونیم ساعت پرواز رفت و یک‌ونیم‌ساعت برگشت، درصورتی‌که دو روز نیز هواپیما در فرودگاه کیش برای برگرداندن مسافرانش منتظر بماند در حدود ٤٥ تا ٥٠‌میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

یکی از مسئولان این شرکت می‌گوید: «برخی مقامات دولتی، تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مدیران شرکت‌های بزرگ، ازجمله مشتریان ما هستند که به مقاصد داخلی مثل اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و... و همچنین مقاصد خارجی، مثل مسکو در روسیه، اربیل در کردستان عراق، ترکیه، دوبی و اروپا پرواز می‌کنند و برمی‌گردند».

برای پیگیری شرایط قانونی کار این مدل شرکت‌ها با رضا جعفرزاده، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشور گفت‌وگو کردم، او دراین‌باره این‌گونه توضیح داد: «همه تلاش سازمان هواپیمایی کشوری بنابر سیاست‌های تعیین‌شده برای بخش حمل‌ونقل کشور، افزایش ناوگان و اقتصادی‌کردن این بخش بوده است. با این هدف که زمینه‌های جذب سرمایه در این عرصه را فراهم کند و فعالیت‌ها در بخش هوانوردی کشور اقتصادی و سودآور باشد. برهمین‌اساس، هم‌اکنون شرکت‌هایی داریم که در این زمینه در حال فعالیت هستند و اگر کسی توانایی داشته باشد در این بخش سرمایه‌گذاری کند، در صورت داشتن شرایط تعیین‌شده ازسوی سازمان هواپیمایی می‌تواند درخواست مجوز داده و کار خود را آغاز کند».

وی همچنین درباره جزئیات این شرایط این‌گونه توضیح داد: «کفایت سرمایه یکی از شروط اصلی در این زمینه است، همچنین داشتن پنج فروند هواپیما که حداقل دو یا سه فروند از آنها متعلق به خود شرکت باشد و اجاره‌ای نباشد. بقیه شرایط نیز شامل نیروی انسانی، منابع مالی و... است».

مزایای این مدل پروازها که طبق اعلام، ‌حداکثر ظرفیت آنها برای پنج نفر همراه، دوستان یا بستگان است نیز در وب‌سایت این شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی با جت‌های شخصی این‌گونه ذکر شده است: پرواز از سالن تشریفات فرودگاه مهرآباد (CIP) که یک ورودی اختصاصی و جداگانه صرفا برای مشتریان همین شرکت است. انتقال از محل اقامت به فرودگاه و بالعکس با اتومبیل تشریفات که یک خودرو بنز اس٥٠٠ است، ورود به سالن تشریفات (CIP) در مقصد.

انتخاب و تعیین ساعت پرواز به وسیله مسافر، حضور در فرودگاه فقط ١٥ دقیقه قبل از پرواز، خروج از فرودگاه فقط ١٥ دقیقه بعد از فرود، امکان استفاده از این پروازها در داخل ایران، پرواز و فرود در فرودگاه‌های کوچک، عدم پرواز در صورت تأخیر مسافران، پذیرایی با غذای مورد علاقه شما برای پرواز، امکان مشاهده پرواز در جایگاه کمک‌خلبان، تلفن و اینترنت رایگان حین پرواز با بالاترین سرعت جهان، امکان تغییر برنامه و مسیر پرواز در آسمان و امکان انتظار جِت شخصی شما در مقصد. اما پرواز با جت شخصی و با این خدمات و مزایای رؤیایی، هزینه‌های خاص خود را دارد، هزینه‌هایی که طبق اعلام مسئولان این شرکت همه به دلار محاسبه می‌شود.

محاسبه‌ای به این شرح: هزینه هر ساعت پرواز بدون کارت عضویت در باشگاه مشتریان این شرکت، سه هزارو ٢٠٠ دلار برای هر ساعت است، اما هستند مشتریانی که قرار است بیشتر از یک‌بار با این جت‌های اختصاصی و گران‌قیمت پرواز کنند، شما می‌توانید جزء باشگاه مشتریان آنها شوید و با خرید کارت پروازی و پرداخت هزینه این عضویت، نرخ کمتری به ازای هر ساعت پرواز بپردازید.

ماجرا در این صورت برای شما چنین خرج‌هایی در پی خواهد داشت: با پرداخت ١٠٠‌هزار دلار حق عضویت، نرخ هر ساعت پرواز برای شما به‌جای سه هزارو ٢٠٠ دلار دوهزارو ٢٠٠ دلار محاسبه می‌شود و با حق عضویت ٧٥‌هزار دلاری، دوهزارو ٤٠٠ دلار برای هر ساعت‌ پرواز خواهید پرداخت و... .

جت‌های استفاده‌شده برای این پروازها مشخصاتی به این شرح دارند: دوهزارو ١٨٢ کیلومتر بُرد با چهار سرنشین، ٧٢٢ کیلومتر در ساعت نهایت سرعت پروازی، ٩٥٣ متر نهایت مسافت بلندشدن (حداکثر وزن بلندشدن)، ٨٣٠ متر نهایت مسافت نشستن (حداکثر وزن نشستن)، ٦٠٥ کیلوگرم حداکثر وزن بارگیری و ١٢هزارو ٤٩٧ متر حداکثر ارتفاع که از میزان ارتفاع هواپیماهای بزرگ بیشتر است و به همین دلیل در چاله‌های هوایی قرار نمی‌گیرد.

این ‌جت‌های خصوصی ساخت کارخانه

EMBRAER کشور برزیل بنام Phenom هستند که این شرکت ادعا می‌کند برای اولین‌بار به خاورمیانه آورده شده‌اند. این جت‌ها می‌توانند مسافتی برابر با دوهزارو ٢٠٠ کیلومتر را معادل سه ساعت پرواز بدون توقف بپیمایند و در باند پروازی به کوتاهی ٩٥٠ متر پرواز کنند یا فرود بیایند. گفته شده کابین این جت‌ها به وسیله شرکت خودروسازی مشهور BMW آلمان طراحی شده است و همچنین بزرگ‌ترین جای بار در این رده از جت‌ها را با ظرفیت ٦٠٠ کیلوگرم دارند.

آن‌گونه که در سامانه اینترنتی و برگه‌های تبلیغاتی این شرکت آمده است، شما البته نه‌تنها می‌توانید با این توصیفات با این جت‌های اختصاصی به این سو و آن سوی ایران و جهان پرواز کنید، بلکه حتی می‌توانید با پرداخت پنج ‌میلیون دلار یکی از آنها را برای خودتان داشته باشید.

این بخشی از اطلاعات در این رابطه است که با عنوان «پکیج خرید هواپیما به منظور سرمایه‌گذاری و درآمدزایی» ارائه شده است، به این شرح: «قیمت فروش یک فروند هواپیمای جت Phenom ١٠٠ مدل ٢٠١٥ ساخت کارخانه EMBRAER واقع در کشور برزیل، پنج ‌میلیون دلار است؛ به‌طوری‌که سند مالکیت هواپیما به ‌عنوان ضمانت به نام خریدار تنظیم خواهد شد و ضمن پرداخت سالانه ٨٠٠هزار دلار بابت اجاره‌بهای هواپیما، سالانه ٤٠٠هزار دلار اعتبار نیز برای استفاده از ١٢٠ ساعت پرواز رایگان به خریدار تخصیص داده می‌شود، همچنین خریدار می‌تواند درخواست این ساعات پروازی را ٢٤ ساعت قبل اطلاع داده و بدون هیچ‌گونه محدودیتی از آن استفاده کند. نرخ اعمال‌شده برای این ساعات پروازی پایین‌ترین نرخ محاسباتی سیستم پروازی و برابر با دوهزارو ٢٠٠ دلار در هر ساعت است که این نرخ تنها ویژه خریداران جت‌ها و اعضای ویژه این شرکت است».

در مدتی که مشغول تهیه جزئیات لازم برای نوشتن این گزارش بودم، خیلی‌ها از شنیدن شروع فعالیت یک شرکت ارائه‌دهنده پرواز با جت اختصاصی در ایران تعجب می‌کردند. بسیاری جت‌های اختصاصی با اندازه‌های کوچک - مشابه همین جت‌ها که حالا به ایران هم آمده‌اند - را پیش از این بیشتر در فیلم‌های هالیوودی یا اخبار چهره‌های مشهور و پول‌دار جهان دیده‌اند.

اردیبهشت سال گذشته هم‌زمان با انتشار اخبار و گزارش‌ها از مسابقه معروف مشت‌زنی میان «فلوید می‌ودر» و «مانی پاکیائو» در لاس‌وگاس آمریکا که به «مبارزه قرن» مشهور شده بود و با پیروزی مشت‌زن آمریکایی و کسب جایزه ۱۸۰‌میلیون دلاری به پایان رسید. تصویری از فرودگاه «McCarren» شهر لاس‌وگاس یک شب قبل از برگزاری این مسابقه منتشر شد که درباره آن نوشته بودند ورود هواپیماهای خصوصی ‌میلیاردرهای جهان باعث شد گنجایش فرودگاه این شهر برای پذیرش تکمیل شود. اما آیا واقعا وجودزمینه‌های لازم فعالیت این‌گونه شرکت‌ها و انجام پرواز با جت اختصاصی یا داشتن جت اختصاصی در ایران عجیب است؟ به نظر می‌رسد باید به این سؤال پاسخ نه داد.

حدود دو سال پیش رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفته بود: «ایران ۷۵‌میلیونی،‌میلیاردرهای زیادی دارد که نام اکثر آنها را حتی کسی تاکنون نشنیده است». حتی اگر این آمار و ارقام را هم نداشته باشیم، با استناد به گزارش خبرگزاری‌ها و آمارهای رسمی می‌توان فهمید ایران یکی از کشورهای پرجاذبه برای برخی تولیدکنندگان کالاهای بسیار لوکس و گران‌قیمت است.

این بخشی از گزارش خبرآنلاین درباره واردات خودروهای گران‌قیمت پورشه و مازراتی به ایران است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین فروش پورشه در سال ٢٠١١ مربوط به ایران بود و در سال‌های اوج تحریم، درحالی‌که ورود پول حاصل از فروش نفت به ایران ممکن نبود، پورشه و سایر خودروهای لوکس بازاری داغ در ایران داشتند.

در سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ در مجموع ٩٥‌هزارو ٦٧٣ دستگاه خودروی لوکس وارد ایران شد. در این دوره زمانی تعداد پورشه‌های وارداتی هزارو ٧٦٢ دستگاه بود. یک روزنامه اسپانیایی پیش از این ایران را بزرگ‌ترین وارد‌کننده پورشه در سال‌های گذشته، در خاورمیانه معرفی کرده بود».حالا چندان عجیب هم نیست اگر امثال همین پورشه‌سواران پرتعداد که جاده‌ها و خیابان‌های زمینی را با این خودروهای‌میلیاردی طی می‌کنند، برای مسیرهای هوایی‌شان هم با جت‌های اختصاصی چند‌میلیون‌دلاری این طرف و آن طرف بروند.

*فساد اخلاقی در حکومت محمدرضا شاه

اسدالله علم، دوست دوران کودکی، نخست‌وزیر دربار پهلوی و از مشاوران مورد اعتماد شاه بود. وی نه تنها چند سالی به عنوان وزیر دربار به طور مستقیم در جریان بسیاری از حوادث سیاسی قرار داشت، بلکه بر بسیاری از جزئیات زندگی خصوصی شاه و دربار نیز واقف بود. او ساعت‌ها به گفت‌و‌گو  با شاه می‌نشست و درباره بسیاری از مسائل به تفصیل سخن می‌گفت.

حاصل این گفت‌و‌گوها چندین جلد کتاب است که در آن به بسیاری از خاطرات و حوادث زندگی پهلوی دوم اشاره گردیده است. از جمله این موارد که از چشم نویسنده نیز به دور نمانده فسادهای اخلاقی شاه می‌باشد که عیاشی‌های شخصی و انحرافات جنسی بارزترین نمود آن است. البته خود عَلَم نیز در برخی از این فسادها شریک و به نوعی مشوق شاه بوده است. چنانچه خود او موسس چندین کازینو بوده و در اشاره به برخی از عیاشی‌های خود نوشته است: 

«وقتی شاهنشاه حرکت فرمودند؛ به دختر خانم ایرانی که دوستش دارم تلفن کردم پیش من بیاید و دو ساعتی با فراغت کامل با او بودم».1

عَلَم فهرست بلندپایه‌ای از این فسادها را که عمدتاً توسط خود و یا شاه صورت گرفته، برشمرده است که بسیاری از آنها متوجه انحرافات اخلاقی شاه می‌باشد که در قسمتهای مختلف کتب به آن اشاره شده است. البته علم بسیاری از عیاشی‌ها را لازمه سیاستمداران و از جمله شخص شاه دانسته و طوری از آنها سخن به میان آورده که گویی امری عادی و برحق است. با این حال آنچه که در این رابطه مهم است این است که شاه به گونه‌ای افراطی بخش مهمی از وقت خود را صرف این قبیل سرگرمی‌ها می‌نمود. در باب این که این انحرافات تحت تأثیر چه عواملی بوده، نظرات متفاوتی عنوان شده است. 

برخی، اطرافیان شاه را عامل اصلی این بی‌بندوباری‌ها می‌دانند، اما واقعیت آن است گرچه برخی از اطرافیان شاه نیز دچار این انحرافات بوده و در نوعی مشکل اخلاقی به سر می‌بردند اما عامل اصلی این انحرافات، شخصیت خود شاه بود.2 وی تحت تأثیر جایگاه خود، بیشتر وقتش را با میگساری و در کنار معشوقه‌ها و یا دختران ایرانی و اروپایی می‌گذراند و از هر دختری که خوشش می‌آمد، برایش حاضر می‌کردند. علم در نمونه‌ای از هزاران مورد مرتبط در این باره می‌گوید: 

«از بعضی از رقاصه‌های امشب هم خوششان آمده بود. فرمودند درباره آنها تحقیقاتی بکنم.»3 
قصه گیلدا، دختر دبیرستانی که در نهایت بعد از سوءاستفاده شاه، به طرزی مشکوک کشته می‌شود نیز داستانی آشنا در این رابطه می‌باشد. در واقع شاه نه‌ تنها‌ بی‌محابا و بی‌اعتنا به‌ ارزشهای جامعه ایرانی دست‌ به‌ فساد می‌زد، بلکه‌ بدون توجه به‌ شأن‌ پادشاهی خود‌ در خارج‌ از کشور نیز از تعاملات مفسدانه کوتاهی‌ نمی‌کرد و در مواردی عیاشی با دختران اروپایی را بر بسیاری از امور مهم مملکتی ترجیح می‌داد. «شاه هم از دختران اروپایی‌ها، بیشتر راضی بود:‌ شاهنشاه از هدیه‌ای که من از فرانسه با خود آورده بودم و دیشب در حضورشان بود، تعریف فرمودند».4
 

ماجرای سواستفاده جنسی شاه از یک دختر دبیرستانی//آماده انتشار

این روابط بر رابطه شاه و شهبانو نیز تأثیر گذاشته و یکی از عوامل اختلاف شاه و همسرش بود. به گونه‌ای که این موضوع باعث نفرت فرح از علم نیز گشته بود؛ زیرا علم نه تنها مسئول تهیه شرایط فسادهای شاه بود بلکه خود نیز زندگی مفسدانه‌ای داشت. علم خود به خوبی به این موضوع اعتراف کرده و می‌گوید:

«هر چند (ملکه فرح) از من خوشش نمی‌آید ولی نمی‌شود از این بابت او را سرزنش کرد. شهبانو معتقد است که من و شوهرش با هم به الواطی می‌رویم؛ و در این مورد از واقعیت چندان دور نیست».5


علم در باب رواج و اشاعه بیش از حد فسادهای شاه و دربار توضیح می‌دهد که بسیاری از آن افراد «در مواقعی برای انجام خدمات غیراخلاقیشان با هم رقابت می‌کنند که امتیاز بیشتری بگیرند.»6 در واقع این نوع فساد به حدی گسترده و عادی شده بود که اشاره به تمامی آنها حکایتی تکراری بوده و خارج از سطور این نوشته کوتاه است.

البته انحرافات اخلاقی محمدرضا پهلوی صرفاً به روابط و انحرافات جنسی او محدود نمی‌شد، بلکه متوجه فسادهای مالی و پول پرستی وی نیز می‌گردید. چنانچه خود شاه نیز به این مسئله واقف و در این رابطه گفته بود: «من به یک طبقه‌ی حاکمه‌ی فاسد و پول پرست تعلق دارم و ایران تحت سلطه‌ این گروه، شانس ناچیزی برای نجات خود دارد».7

این در حالی بود که منبع بخش عظیمی از این ولخرجیها که بیشتر آن خرج خوشگذرانی‌های شاه و اطرافیانش می‌گشت، هزینه سرسام آوری را شامل می‌شد. در یک نمونه کاملاً آشکار به نقل از علم آمده است: «تولد شهبانو را جشن گرفتیم... برای این دو روز جشن و سرور مبلغی در حدود 000 / 40 دلار خرج کردم».8

ماجرای سواستفاده جنسی شاه از یک دختر دبیرستانی//آماده انتشار

علم منبع این ولخرجی‌ها را بیت المال و بودجه کشور می‌دانست که شاه و اطرافیانش بی‌محابا آن را حق شخصی و خانوادگی خود کرده و به هر نحوی که تمایل داشتند از آن استفاده می‌کردند. چنانچه در جایی با تعجب این گونه ابراز می‌کند که در شرایطی که اوضاع مملکت از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیست، «برای من باورکردنی نیست که وزارت خارجه ایران 900 عدد ساعت واشرون به منظور هدیه دادن خریده است».9

فساد مالی شاه گذشته از ولخرجی، شامل رشوه دادن نیز می‌شد. همانطور که علم نیز در کتاب خود اشاره می‌کند شاه حاضر بود حتی بعضی از امور داخلی و خارجی مملکتی را با رشوه دادن فیصله دهد. چنانچه در قضیه موافقتنامه جدید ایران با افغانستان درباره رودخانه‌ هیرمند، شاه  به سفیر خود دستور می‌دهد اگر لازم است رشوه‌های لازم را بدهد.10

علم خوشگذرانی‌های افراطی شاه را یکی از علل و عوامل فراموشی و بی‌اطلاعی او از اوضاع مملکت می‌دانست. وی در قسمتی از کتاب خود اشاره می‌کند که یک بار در ویلای سن موریتس به شاه عرض کردم که بعد از دوره طولانی مدت بهتر است به کشور بازگردیم... وی ادامه می‌دهد که واکنش شاه در برابر صحبتهای او بسیار تند و سخت بود. این واکنش در حالی صورت می‌گرفت که شاه حدود 45 روز به دور از مملکت در پی خوشگذرانی به سر می‌برد.



اما پیامد و آثار سوء و زیانبار این انحرافات زمانی مشخص می‌گردد که بدانیم انحرافات و فسادهای پادشاهان نه تنها به خود او یا دربار بلکه به فرهنگ آن جامعه نیز آسیب می‌رساند زیرا افکار و اقدامات یک پادشاه یا رئیس حکومت می‌تواند در بطن ساختارهای اجتماعی کشور نیز رسوخ کند. از این رو حاصل افکار و اقدامات سوءاخلاقی محمدرضا شاه نیز در رواج فسادهای اخلاقی در سطح جامعه و از بین رفتن قبح بسیاری از رفتارهای متناقض با فرهنگ اسلامی جامعه بی‌تأثیر نبود. چنانچه فردوست نیز به این موضوع و اقداماتی چون رشوه دادن اشاره کرده و معتقد بود این اقدامات الگویی برای تقلید دیگران می‌شد و به صورت منبعی درآمده بود که جامعه را در هر سطحی به آلودگی می‌‌کشاند.11 در نهایت این عامل در کنار بسیاری از مشکلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نتیجه نهایی خود را که همان جنبش اعتراضی مردم بود در شکل انقلاب اسلامی با رکن اساسی مذهب نشان داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. امیراسدالله علم؛ یادداشتهای علم، جلد ششم، تهران، کتاب سرا، 1388، ص 156.
2. حسین فردوست،ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، تهران، اطلاعات،1370، ص: 194.
3. امیراسدالله علم ، گفت‌و‌گوهای من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم، تهران، طرح نو، 1371 ج2، ص ۱۸۷.
4. امیراسدالله علم، یادداشتهای علم، ص ۱۷۳.
5. امیراسدالله علم، گفت‌و‌گوهای من با شاه، جلد اول، ص 291.
6. همان، جلد اول ، ص 333.
7. همان. جلد اول، ص 121.
8. همان. جلد اول، صص 269 و 270.
9. همان، جلد اول، ص 259.
10. امیراسدالله علم، گفت‌و‌گوهای من با شاه، صص 390 و 391.
11. حسین فردوست، همان. ص 226.