نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

از سفر روحانی تا وضعیت داخلی در پرسش هائی از دکتر منصور فرهنگ

مجازات خیانتکاران در جنگ جهانی دوم - Collaborating with the Enemy

مجازات خیانتکاران در جنگ جهانی دوم - Collaborating with the Enemy


بلژیکی ها زنانی را که با سربازان آلمانی در جنگ جهانی دوم همکاری و به ملت خود خیانت کردند  موی سرهایشان را تراشیده و لخت و عور در خیابانها مجبورشان کردند که سلام هیتلری بدهند . 
Belgian women who had collaborated with the Germans are shaved, tarred and feathered and forced to give a Nazi salute.


تراشیدن موهای سر، مجازات زنان فرانسوی که با آلمانی ها همکاری می کردند 

صلیب شکسته روی پیشانی یک خیانتکار در فرانسه
A French collaborator

دستگیری جاسوسها و کسانی که به سربازان دشمن همکاری کردند
دستگیری زنان در جنگ جهانی دوم
بعد از آزادی هلند در آمستردام
برخورد با یک همکار نازی
World War II. Collaboration. Shaving and tarring [pitch] of ['Kraut whores'] after the liberation of Holland. Amsterdam, The Netherlands, May, 1945. The notable thing about many of these pictures is how female onlookers look almost ecstatic.


اعدام یک زن 23 ساله به علت خیانت در سال 1946 در چکسلواکی 
Herta Kašparová, hanged at the age of 23 in Czechoslovakia in 1946 for collaborating with the Nazis

فرانسه 
آخر و عاقبت یک فرانسوی متهم به همکاری با آلمانی ها
اعدام انقلابی
A young Frenchman found guilty by the French Military of collaborating with the Germans is executed by the French Forces in Grenoble.

.






زن جوان فرانسوی اینگونه یک آلمانی  را بدرقه می کند





دانمارک 

تراشیدن سر زنی که با آلمانی ها همکاری کرده بود
A woman with a shaven head, accused of collaborating with the Germans during the German occupation of France, is marched away by a member of the French Resistance in a street at Chartres after the city's liberation. August 1944

فرانسه


This photo is taken by Robert Capa. It shows a Frenchwoman collaborator and her baby followed by a throng of taunting townspeople in August 1944. She is also passing some women who suffered a similar fate.

متهم به خوابیدن با سربازان آلمانی
A French woman accused of sleeping with Germans has her head shaved by neighbors in a village near Marseilles. Note the large crowd of partisans.

پارتیزان های فرانسوی در حال دستگیری خیانتکاران

نیروهای روسی در حال دستگیری زنی که با نیروهای آلمانی همکاری می کرد

دو پارتیزان در حال تراشیدن زنی که با آلمانی ها همکاری کرده بود
1944. | Location: Liesville, Normandy, France.


دستگیری  زنی که با آلمانی ها همکاری کرده بود 

ﻧﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﺎﻝ، ﮐﻪ ﺭﻭﯾﺎﺭﻭﯼ ﻣﯽﺑﯿﻨﻢ
ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﯽ ﺑﺎﺭﺁﻭﺭ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ .
ﺧﺎﻃﺮﻩﺍﻡ ﮐﻪ ﺁﺑﺴﺘﻦِ ﻋﺸﻘﯽ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺳﺖ
ﮐﯿﻒِ ﻣﺎﺩﺭ ﺷﺪﻥ ﺭﺍ
ﺩﺭ ﺧﻤﯿﺎﺯﻩﻫﺎﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ
ﻣﮑﺮﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
ﺧﺎﻧﻪﯾﯽ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ
ﺍﺷﺘﯿﺎﻕِ ﭘُﺮﺻﺪﺍﻗﺖِ ﺗﻮ
ﺗﺎ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩﯼ ﻫﺮ ﺳﺮﻭﺩِ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺎﺷﯽ
ﭼﻨﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﭘﺪﺭﯼ ﮐﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺭﺍﻩِ ﻣﯿﻼﺩِ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪِ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ؛
ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺗﺮﺍﻧﻪ
ﻓﺮﺯﻧﺪﯼﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺯﺵِ ﺩﺳﺖﻫﺎﯼ ﮔﺮﻡِ ﺗﻮ
ﻧﻄﻔﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ…
ﻣﯿﺰﯼ ﻭ ﭼﺮﺍﻏﯽ،
ﮐﺎﻏﺬﻫﺎﯼ ﺳﭙﯿﺪ ﻭ ﻣﺪﺍﺩﻫﺎﯼ ﺗﺮﺍﺷﯿﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺁﻣﺎﺩﻩ،
ﻭ ﺑﻮﺳﻪﯾﯽ
ﺻﻠﻪﯼ ﻫﺮ ﺳﺮﻭﺩﻩﯼ ﻧﻮ .
ﻭ ﺗﻮ ﺍﯼ ﺟﺎﺫﺑﻪﯼ ﻟﻄﯿﻒِ ﻋﻄﺶ ﮐﻪ ﺩﺷﺖِ ﺧﺸﮏ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎ ﻣﯽﮐﻨﯽ،
ﺣﻘﯿﻘﺘﯽ ﻓﺮﯾﺒﻨﺪﻩﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ،
ﺑﺎ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺍﺕ ــ ﺑﺎﮐﺮﻩﺗﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﯾﺐ ــ ﮐﻪ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪﯼ ﻣﺮﺍ
ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽِ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶﻫﺎ ﺑﺎﺭﻭﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ !
ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭِ ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ
ﻣﻦ
ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻪﯼ ﻧﻮﺩﻭﺯِ ﻧﻮﺭﻭﺯﯼِ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﻢ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻟﯿﺎﻥِ ﮔﻢ، ﮐﻪ ﺯﺷﺖﺍﻧﺪ
ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺧﻄﻮﻁِ ﺍﻧﺪﺍﻡِ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ!
ﺧﺎﻧﻪﯾﯽ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ
ﺍﻧﺘﻈﺎﺭِ ﭘُﺮﺍﺷﺘﯿﺎﻕِ ﺗﻮ ﺗﺎ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩﯼ ﻫﺮ ﺳﺮﻭﺩِ ﻧﻮ ﺑﺎﺷﯽ.
ﺧﺎﻧﻪﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﺳﻌﺎﺩﺕ
ﭘﺎﺩﺍﺵِ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﭼﺸﻤﻪﻫﺎ ﻭ ﻧﺴﯿﻢ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﯽﺭﻭﯾﻨﺪ .
ﺑﺎﻣﺶ ﺑﻮﺳﻪ ﻭ ﺳﺎﯾﻪ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﭘﻨﺠﺮﻩﺍﺵ ﺑﻪ ﮐﻮﭼﻪ ﻧﻤﯽﮔﺸﺎﯾﺪ
ﻭ ﻋﯿﻨﮏﻫﺎ ﻭ ﭘﺴﺘﯽﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﯿﺴﺖ .
ﺑﮕﺬﺍﺭ ﺍﺯ ﻣﺎ
ﻧﺸﺎﻧﻪﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ
ﻫﻢ ﺯﺑﺎﻟﻪﯾﯽ ﺑﺎﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻮﭼﻪ ﻣﯽﺍﻓﮑﻨﯿﻢ
ﺗﺎ ﺍﺯ ﮔﺰﻧﺪِ ﺍﻫﺮﻣﻨﺎﻥِ ﮐﺘﺎﺏﺧﻮﺍﺭ
ــ ﮐﻪ ﻣﺎﺩﺭﺑﺰﺭﮔﺎﻥِ ﻧﺮﯾﻨﻪﻧﻤﺎﯼ ﺧﻮﯾﺶﺍﻧﺪ ــ ﺍﻣﺎﻧِﻤﺎﻥ ﺑﺎﺩ.
ﺗﻮ ﺭﺍ ﻭ ﻣﺮﺍ
ﺑﯽﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ
ﺑﻦﺑﺴﺖِ ﺧﻠﻮﺗﯽ ﺑﺲ !
ﮐﻪ ﺣﮑﺎﯾﺖِ ﻣﻦ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﻤﻨﺎﻣﻪﯼ ﺩﺭﺩﯼ ﻣﮑﺮﺭ ﺍﺳﺖ :
ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﻥِ ﺧﻮﯾﺶ ﭘﺮﻭﺭﺩﻣِﺸﺎﻥ
ﺑﺎﺭﯼ ﭼﻪ ﮐﻨﻨﺪ
ﮔﺮ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥِ ﺧﻮﻥِ ﻣﻨِﺸﺎﻥ
ﮔﺰﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ؟

ﺗﻮ ﻭ ﺍﺷﺘﯿﺎﻕِ ﭘُﺮﺻﺪﺍﻗﺖِ ﺗﻮ
ﻣﻦ ﻭ ﺧﺎﻧﻪﻣﺎﻥ
ﻣﯿﺰﯼ ﻭ ﭼﺮﺍﻏﯽ …
ﺁﺭﯼ
ﺩﺭ ﻣﺮﮒﺁﻭﺭﺗﺮﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺅﯾﺎﻫﺎﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽﮔﯿﺮﻡ.
ﺩﺭ ﺭﺅﯾﺎﻫﺎ ﻭ
ﺩﺭ ﺍﻣﯿﺪﻫﺎﯾﻢ !
_ﺳﺮﻭﺩِ ﺁﻥ ﮐﺲ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﻮﭼﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎﺯ
ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.
«شاملو»

روستای زیارت در قسمت جنوبی شهر گرگان به حد فاصل 15 کیلومتری با مرکز شهر واقع شده است. ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای زیارت در چند بخش حریم رودخانه، منابع طبیعی، اراضی فاقد کاربری کشاورزی و برخی نیز در زمان اجرای قانون کاربری انجام شده است.

ساخت و ساز غیر مجاز در روستای زیارت گرگان




روستای زیارت در قسمت جنوبی شهر گرگان به حد فاصل 15 کیلومتری با مرکز شهر واقع شده است. ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای زیارت در چند بخش حریم رودخانه، منابع طبیعی، اراضی فاقد کاربری کشاورزی و برخی نیز در زمان اجرای قانون کاربری انجام شده است. 





























-

ملات مرگبار پاریسفرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، این حملات را "اعلان جنگ" داعش علیه کشورش خوانده است.

 موسوم به دولت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت حملات مرگبار پاریس را بر عهده گرفته است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، این حملات را "اعلان جنگ" داعش علیه کشورش خوانده است.
آژیر خطر سونامی ناگهانی بیکاری 


چهره فشار رکوداقتصادی در نیمه اول سال حالا در بازار کار نمایان شده و دو بخش از سه موتور محرک اشتغال‌زایی را ناکار کرده است. در این مدت، اشتغال‌زایی در بخش صنعت متوقف شده و در خدمات به حداقل رسیده است.
مهر: کارشناسان می گویند موتورهای محرک اشتغال‌زایی در هر اقتصادی رشد صنعت، خدمات و کشاورزی است. اگر این سه بخش خوب فعالیت کنند، نتیجه آن در بازار کار نمایان می شود و اگر در فعالیت این بخش‌ها به هر دلیلی اختلال ایجاد شود، باز هم باید رد و نتیجه منفی و زیان‌بار آن را در بازار کار دید و دنبال کرد.
نمی توان گفت اقتصاد در حال فعالیت است و چرخ‌های آن می چرخد ولی اثری از آن را در بازار کار نیست، یعنی اگر اقتصاد با ظرفیت خوبی در حال کار است، محصول آن باید اشتغال برای جوانان باشد. می گویند بازار کار هر کشوری ملاک مناسبی است که در آن اثر فعالیت‌های اقتصادی را دید، یعنی اگر اقتصادی درست بچرخد حتما بازار کار پُررونقی خواهد داشت و اگر لنگ بزند نیز دچار افت امنیت شغلی نیروی کار، افزایش آمار بیکاران و کاهش چشمگیر فعالیت بنگاه های اقتصادی می شود.
اقتصادی که هنوز لنگ می‌زند
خارج از عملکرد بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی نمی توان فعالیت‌های اقتصادی را دنبال کرد. در حال حاضر، کل فعالیت‌های صورت گرفته در اقتصاد ایران مربوط به این سه بخش می شود. با این وجود، سهم هر یک از بخش‌ها از تامین نیازهای شغلی جوانان متفاوت است و به عقیده کارشناسان از قاعده درستی پیروی نمی کند.
در حال حاضر بیشترین تعداد اشتغال کشور در بستر فعالیت‌های خدماتی شکل گرفته و رشد اشتغال زایی خدمات به نحوی است که در برخی مناطق مانند کلانشهر تهران، سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی تقریبا صفر و سهم خدمات در بالاترین سطح قرار دارد. این مسئله در مورد بسیاری دیگر از مناطق کشور هم مشاهده می شود.
کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که اشتغال واقعی باید در بستر صنعت در کشور شکل بگیرد و نباید فعالیت‌های خدماتی از رشد بالاتری از صنعت و حتی کشاورزی برخوردار باشد. با این وجود، صنعت امروز ایجاد کننده ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل است و خدمات ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شاغل کرده است که حدود ۵۰ درصد کل شاغلان کشور را شامل می شود.
آسیبی که بر افزایش مشاغل خدماتی در برابر اشتغال‌زایی صنعتی و کشاورزی مطرح می شود، این است که گرایش به اشتغال در بخش خدمات در پی تمایل و گرایش شدید جامعه به پشت میزنشینی شکل می گیرد و علاوه بر آن، اشتغال خدماتی از پایداری کافی هم برخوردار نیست و احتمال ریزش نیروی کار و یا نابودی مشاغل در این بخش بالا است.
سهم ۳ بخش اقتصادی از اشتغال‌زایی
متاسفانه با وجود سرزمین‌های پهناور و قابل کشاورزی در کل کشور، سهم کشاورزی از اشتغال زایی تنها به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن هم در دو فصل اول سال که فعالیت‌های کشاورزی بیشتری انجام می‌شود، است. تحصیلات دانشگاهی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی در بسیاری از شهرها، سیاست‌های غلط دولت‌ها در عدم توجه مناسب به بخش کشاورزی، واردات بی رویه محوصلات تولید خارج و همچنین زندگی شهرنشینی در کنار بی میلی جوانان به انجام مشاغل فیزیکی، باعث افت سهم بخش کشاورزی از اشتغال‌زایی شده است.
گزارش رسمی دولت از عملکرد نیم سال اول بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی این است که کشاورزی ۵.۷ درصد رشد داشته، صنعت ۱.۱ درصد منفی شده و خدمات هم نهایتا ۰.۹ درصد رشد کرده است. به بیان دیگر، صنعت در نیمه اول امسال در جا زده و منفی شده؛ بنابراین سهمی در اشتغال‌زایی کشور نداشته و احتمالا از اشتغال موجود آن هم کاسته شده است.
در عین حال، خدمات هم نتوانسته آنچنان که لازم است، رشد کند و بستر مناسبی برای ایجاد مشاغل خدماتی در نبود اشتغال‌زایی صنعتی فراهم نبوده است. همانگونه که عنوان شد، سهم بخش صنعت نسبت به کشاورزی از اشتغال زایی بالاتر است، بنابراین در صورت منفی شدن رشد در این بخش، تاثیر منفی آن هم بر بازار کار کشور بیشتر می شود.
منفی شدن رشد صنعت در نیمه اول امسال یعنی احتمال افزایش ریزش نیروی کار، خطر نابودی مشاغل موجود، افت امنیت شغلی نیروی کار موجود، کوتاه تر شدن دوره قراردادها و تحریک دامنه امضای قراردادهای سفید، کاهش حقوق و دستمزد بخشی از نیروی کار، تعویق پرداخت دستمزدها در واحدهای دچار بحران و نهایتا بدهکارتر شدن کارفرمایانی که می‌خواهند به هر نحوی که شده، بنگاه را حفظ کنند و از نابودی آن جلوگیری شود.
بحران ریزش نیروی کار در صنعت
همچنین وقتی بخش خدمات در نیمه اول امسال حتی به اندازه یک درصد رشد مثبت اقتصادی را هم تجربه نکرده معنایش این است که در این بخش حتی ۱۰۰ هزار شغل جدید هم در ۶ ماه ایجاد نشده است اما به همین مقدار و یا بیشتر ممکن است مشاغلی نابود و یا در خطر نابودی قرار گرفته باشد.
رشد کمتر از یک درصدی خدمات در اقتصاد آن هم در ۶ ماه نشان می‌دهد که حتی امیدواری چندانی به حفظ مشاغل موجود در این بخش هم نیست و با وجود اینکه در حوزه خدمات صدها هزار شغل کوتاه مدت، موقت و پیمانکاری وجود دارد، باید انتظار داشت با اندک تکانه ای و نوسان در این بخش، اشتغال هزاران نفر در خطر نابودی قرار گیرد و کابوس بیکاری بسیاری در حوزه خدمات به واقعیت بپیوندد.
به هر حال، تاثیر منفی رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور، افت شدید درآمدهای نفتی و ناتوانی دولت در تامین بودجه های مورد نیاز بخش‌های مختلف در کنار برخی مسایل دیگر، باعث شده است تا دستکم در نیمه اول امسال بازار کار کشور در حالتی سکون و توقف به سر ببرد.

از مصطفی دیوونه تا ممد پادگان!

از مصطفی دیوونه تا ممد پادگان!
پیام یونسی‌پور


منبع: ایران وایر

LUMUMBA پاتريس لومومبا و الماس

مرا ببوس! مرا ببوس!

Supercars of Iran . Mercedes SL350

Supercars of Iran

. Mercedes SL350Supercars of Iran

لبخند فرح پهلوی

لبخند فرح پهلوی 


رئیس جمهور فرانسه حملات پاریس را 'اعلان جنگ' داعش خواند

رئیس جمهور فرانسه حملات پاریس را 'اعلان جنگ' داعش خواند


Image copyrightAFP
Image captionتدابیر امینتی در نقاط مختلف پاریس تشدید شده است
یک روز بعد از حملات مرگبار پاریس که دست که دست کم ۱۲۷ کشته به جا گذاشت، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.
این گروه در بیانیه‌اش گفته تا زمانی که فرانسه به سیاست‌هایش ادامه دهد، همچنان یکی از اهداف اصلی داعش خواهد بود.
______________________
بیانیه داعش
هواداران گروه موسوم به 'دولت اسلامی' (داعش) در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن این گروه مسئولیت حملات پاریس را به عهده گرفته است.
در این بیانیه، که به زبان فرانسه و عربی نوشته شده، آمده است که "هشت نفر از برادران" با استفاده از کمربندهای انفجاری و تفنگ مناطقی در پاریس را که از پیش در نظر گرفته شده بودند هدف گرفتند.
داعش برای حمله به استادیومی که بازی فوتبال فرانسه و آلمان در آن در جریان بوده به حضور فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در ورزشگاه اشاره کرده و آقای اولاند را "نادان" خوانده است. در بیانیه همچنین آمده که در کنسرت باتاکلان "صدها مشرک در بزم منحرفانه" حضور داشتند.
در بیانیه داعش آمده است که "جسارت توهین به پیامبر" و حملات هوایی فرانسه به قلمرو این گروه در سوریه دلیل حملات پاریس بوده است.
این گروه تهدید کرده است که در آینده حملات مشابهی انجام خواهد شد.
______________________
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، حملات هم‌زمان جمعه شب را "اعلان جنگ" داعش علیه کشورش خوانده است.
آقای اولاند گفت این حملات که هشت مهاجم مسلح و بمب‌گذار انتحاری در آن شرکت داشتند، "در خارج (از فرانسه) سازماندهی و برنامه‌ریزی شده است".
در حملات جمعه شب (۱۳ نوامبر) چند رستوران و بار شلوغ، یک سالن کنسرت و محوطه اطراف ورزشگاهی که رئیس جمهور به عنوان تماشاچی در آن حضور داشت هدف قرار گرفتند. دست کم ۱۸۰ نفر در حملات دیشب زخمی شدند که حال حدود ۸۰ نفر از آنها وخیم اعلام شده است.
Image copyrightEPA
Image captionرئیس جمهور فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام کرد
در پی این حملات مرگبار رئیس جمهور فرانسه سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.
او سطح امنیتی را به بالاترین درجه ممکن ارتقا داده و حالت فوق‌العاده ملی در فرانسه اعلام کرده است.
علاوه بر مقررات منع رفت و آمد، تدابیر امنیتی در مرزهای فرانسه هم تشدید شده است.
مرگبارترین حمله جمعه شب (۱۳ نوامبر) با هشتاد کشته در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد که در آن مهاجمان حاضران را گروگان گرفته بودند و ماموران امنیتی برای آزادکردن آنها به داخل سالن یورش بردند.
در پنج نقطه دیگر پاریس هم مردم در رستوران‌ها و بارها هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفتند.
Image copyrightGetty
Image captionهزار و پانصد نیروهای ارتش در پاریس مستقر شده‌اند
حملات پاریس مرگبارترین حملات در اروپا از زمان بمب‌گذاری‌های مادرید در سال ۲۰۰۴ است.
فرانسوا اولاند جمعه شب بلافاصله بعد از حملات متعهد شد که فرانسه "بی‌رحمانه" علیه تروریسم بجنگد.
اوایل زمستان گذشته هم در سه روز پیاپی پاریس شاهد حملاتی بود که در آن اسلامگرایان مسلح ۱۸ نفر را در حمله به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو، یک فروشگاه یهودی و یک پلیس زن در حال گشت‌زنی کشتند.
حمله به سالن ۱۵۰۰ نفری باتاکلان مرگبارترین حمله جمعه شب بود. در این حادثه مردان مسلح به سوی تماشاچیانی که برای دیدن اجرای یک گروه موزیک آمریکایی سالن را پر کرده بودند، آتش گشودند.
پیه‌یر یانازک، یک مجری رادیویی که در سالن حاضر بوده، به خبرگزاری فرانسه گفت "اول فکر کردیم این بخشی از اجرا است اما خیلی زود فهمیدیم که ماجرا از چه قرار است".
او گفت: "آنها تیراندازی را متوقف نمی‌کردند. همه جا خون و جسد بود. همه جیغ می‌کشیدند و فریاد می‌زدند. همه می‌خواستند فرار کنند."
Image copyrightGetty
آقای یانازک گفت او شنیده یکی از مردان مسلحی که ۲۰ نفر را گروگان گرفته بودند، گفته است: "تقصیر اولاند است، رئیس جمهورتان. او نباید در سوریه دخالت می‌کرد".
دولت فرانسه از اواخر سپتامبر (حدود یک ماه و نیم پیش) حملات هوایی خود به مواضع داعش در خاک سوریه را آغاز کرده است.
حدود یک ساعت بعد از آغاز گروگان‌گیری، ماموران به داخل سالن باتاکلان یورش بردند. چهار مهاجم داخل سالن کشته شدند. سه نفر از آنها کمربند انتحاری خود را منفجر کردند و نفر چهارم به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

حملات کجا رخ داد؟

رستوران بل اکیپ، منطقه ۱۱ - دست کم ۱۹ کشته در تیراندازی مهاجمان
بار لو کاریون و رستوران کامبوج کوچک، منطقه ۱۰ - دست کم ۵ کشته در تیراندازی مهاجمان
رستواران کازا نوسترا، منطقه ۱۱ - ۵ کشته در تیراندازی مهاجمان
استادیوم ملی فرانسه، سن دنی، شمال پاریس - انفجار در خارج از ورزشگاه، سه مهاجم کشته شدند
سالن کنسرت باتاکلان، منطقه ۱۱ - دست کم ۸۰ کشته در حمله چند مهاجم
سه رستوران و بار شلوغ هم در میدان‌های رپوبلیک و باستیل هدف حمله مهاجمان مسلح به کلاشنیکف قرار گرفتند.
بنا بر گزارش‌ها در این حملات، مهاجمان حدود چهل نفر از مشتریان را انتخاب کرده و کشته‌اند.
پیه‌یر مونفور، یکی از ساکنان نزدیک به رستوران کامبوج کوچک گفت: "ما صدای رگبار گلوله را شنیدیم، ۳۰ ثانیه طول کشید. تمام نمی‌شد. فکر کردیم ترقه‌بازی است".
هدف دیگر مهاجمان، استادیوم ملی فرانسه در شمال پاریس بود که در آن فرانسوا اولاند، رئیس جمهور در میان ۸۰ هزار تماشاچی بازی دوستانه آلمان و فرانسه حضور داشت.
بعد از اولین انفجار از دو انفجار خارج از ورزشگاه، نیروهای امنیتی رئیس جمهور را از محل خارج کردند. سه مهاجم این حادثه کشته شدند.
Image copyrightReuters
Image captionاطراف میدان رپوبلیک
بعد از روشن شدن ابعاد حملات، آقای اولاند برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ در فرانسه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. اعلام این حالت این اختیار را به مقام‌ها می‌دهد که مکان‌های عمومی را تعطیل و مقررات منع رفت و آمد اعلام کنند.
بعد از حملات جمعه شب حدود ۱۵۰۰ نیروی ارتش در پاریس مستقر شدند و از ساکنان این شهر خواسته شد که خانه‌هایشان را ترک نکنند.
تمام مدارس، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مکان‌های ورزشی و بازارهای شهر امروز شنبه ۱۴ نوامبر تعطیل است و تمام مسابقات ورزشی آخر هفته لغو شده است.
پلیس می‌گوید تمام مردان مسلحی که در حملات شرکت داشتند کشته شدند: هفت نفر با منفجر کردن کمربند انتحاری خود و یک نفر در تیراندازی نیروهای پلیس. با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا مهاجمان هم‌دستان دیگری هم در پاریس داشته‌اند یا نه.