نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ آبان ۶, شنبه

ارلمان کاتالونیا روز گذشته اعلام استقلال کرد و کمتر از یک ساعت بعد، مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا رای داد.

کاتالونیا چه اختیاراتی از دست داد؟

کاتالونیا
ارلمان کاتالونیا روز گذشته اعلام استقلال کرد و کمتر از یک ساعت بعد، مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا رای داد.
دولت مرکزی اسپانیا با لغو خودمختاری کاتالونیا، اداره دولت محلی کاتالونیا را به دست گرفته است.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، پارلمان کاتالونیا را منحل اعلام کرد

کاتالونیا چطور اداره می‌شود؟

اسپانیا دارای ۱۷ منطقه است که هر کدام از آنها با رهبران انتخابی اداره می‌شوند.
کاتالونیاحق نشر عکسAFP
کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا بیشترین میزان خودمختاری را در این کشور داشته است.
کاتالونیا دارای پارلمان، دولت و رئیس دولت، نیروی پلیس و رسانه رسمی است.
کاتالونیا دارای اختیاراتی در زمینه سیاستگذاری‌های فرهنگی، زیست‌محیطی، ارتباطاتی، حمل و نقل، بازرگانی و امنیتی است.
اما روابط خارجی، نیروهای مسلح و سیاست‌های مالی اموری هستند که به عهده دولت مرکزی است.
با لغو خودمختاری کاتالونیا، دولت اسپانیا اکنون اداره این منطقه را در دست گرفته است.
ثریا سانز دوسانتاماریا، معاون نخست وزیر اسپانیا، به طور رسمی مسئول اداره کاتالونیا اعلام شده است.
تقسیم قدرت میان دولت مرکزی و دولت‌های محلی در مناطق گوناگون اسپانیا مانند موارد مشابه در آلمان و بریتانیا آنقدر شفاف و روشن نیست.
مثلا در بریتانیا دولت این کشور نمی‌تواند درسیاستگذاری‌ مسایل آموزشی در اسکاتلند دخالت کند اما در اسپانیا در صورتی که مشکلی روی دهد، قانون اساسی اسپانیا ارجح است، چیزی که مورد پسند دولت کاتالونیا نبوده است.
در سال ۲۰۱۶ کارلس پوجدمون ریاست دولت کاتالونیا را به عهده گرفت. در این دولت دوازده وزیر در مورد مسایل آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و بهزیستی حضور دارند.
۲۸۶۷۷ نفر در استخدام دولت کاتالونیا هستند.
کاتالونیا پلیس مخصوص به خود را دارد و ۱۷ هزار نفر در استخدام این نیرو هستند.حق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionکاتالونیا پلیس مخصوص به خود را دارد و ۱۷ هزار نفر در استخدام این نیرو هستند

پلیس

کاتالونیا پلیس مخصوص به خود را دارد و ۱۷ هزار نفر در استخدام این نیرو هستند.
این نیرو مسئولیت تامین نظم و امنیت و تحقیقات جنایی را دارد.
مامورانپلیس اسپانیا همکه زیر نظر مستقیم وزارت کشور اسپانیا فعالیت می‌کنند، هموارهدر کاتالونیا مستقر هستند و در زمینه‌های ضد تروریستی، مهاجرت و سایر مسایل هستند.
به دنبال تنش‌های اخیر، دولت اسپانیا، رئیس پلیس این منطقه را از کار برکنار کرده است.

محمود دولت‌آبادی، نویسنده، در سرمقاله با عنوان «پایان یک زندگی غم‌انگیز» با اشاره به اینکه «علی‌اشرف درویشیان زندگی سختی را گذراند. يا زندان بود يا از معلمی اخراج شد و يا زير تهديد بود و بعد هم كه در کشاکش زمانه و دشواری‌های آن بیمار شد»

محمود دولت‌آبادی، نویسنده، در سرمقاله  با عنوان «پایان یک زندگی غم‌انگیز» با اشاره به اینکه «علی‌اشرف درویشیان زندگی سختی را گذراند. يا زندان بود يا از معلمی اخراج شد و يا زير تهديد بود و بعد هم كه در کشاکش زمانه و دشواری‌های آن بیمار شد»، نوشته است: «نمی‌خواهيم در سوگِ او روضه بخوانيم اما رفتاری كه با نويسندگان ايران شد، در هيچ دوره ديگری نظير نداشت! از اين‌رو با اينكه باور دارم آسوده شد، عميقا از مرگ او متأسفم».
دولت‌آبادی افزوده است: «علی‎ اشرف درويشيان ادامه صدودَه، بيست سال ادبيات اجتماعی ما بود كه گرايش تغيير داشت» و «تا زنده بود از كوششی كه به آن باور داشت دريغ نكرد».
 «مرگ داشی در پاییز»، از قول هوشنگ مرادی کرمانی نوشته است: «علی‌اشرف درويشيان سهم بسيار بسيار مهمی در ادبيات ما داشت. او نويسنده‌ای بود كه توانست محدوده قلم را گسترش دهد و در آثارش به جای پرداختن به كودكان اقشار مرفه جامعه، به اعماق جامعه و طبقات محروم و فرودست توجه داشت و به لايه‌هاي زيرين اجتماع نفوذ كرد».
هوشنگ مرادی کرمانی با تاکید براینکه علی اشرف درویشیان «گستره قلم را به كودكان طبقه فرودست جامعه برد و از تنهایی‌ها و رنج‌ها و آلام اين كودكان نوشت؛ كودكاني كه طبيعت و جامعه هر دو به آنها ظلم كرده بودند»، نوشته است: درویشیان «نويسنده‌ای است كه هرگز نمی‌توانيم او را از ادبيات واقع‌گرايانه كودكان و نوجوانان ايرانی حذف كنيم. او نيز به شيوه صمد بهرنگی، قلمش را به ميان كودكان فقير و فرودست برد و از تلخی‎ها و مرارت‌های زندگی اين كودكان سخن گفت و از اختلافات طبقاتی نوشت اما اين به معنای آن نيست كه دنباله‌رو صمد بهرنگی بود بلكه شيوه خاص خودش را داشت».
جمال میرصادقی هم طی یادداشتی با اشاره به اینکه «علی اشرف درويشيان نويسنده‌ای بود با فضيلت و شجاع كه بيشتر آثارش از ميان مردم برخاسته بود»، تاکید کرده که «او نمی‌نوشت تنها به اين دليل كه نوشته باشد و هرگز بيهوده قلم نمی‌زد. شجاع بود، چون از مردم می‌نوشت و از واقعيات روزگار و مسائل اجتماعی. و هزينه شجاعت و مردم‌گرایی‌اش را هم داد».
 «راویان فقر می‎میرند، اما فقر نمی‎میرد»: «درویشیان در آثارش پیام‌دار دردها و زخم‌ها، آرزوهای بر باد رفته، اندوه‌های چون کوه استوار، و همه دست‌نایافتنی‌های تاریخ معاصر ایران بود».
مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه، که قرار بود روز شنبه در دانشگاه علمی کاربردیِ فرهنگ و هنر کرمانشاه برگزار شود، لغو شد.
علت لغو این مراسم و نام نهادی که دستور چنین کاری را داده آشکار نشده است.
علی اشرف درویشیان روز پنجشنبه گذشته بر اثر بیماری در سن ۷۶ سالگی درگذشت. وی يکی از قديمی‌ترين اعضای کانون نويسندگان ايران بود.
این نویسنده ایرانی درسال ۲۰۰۶ جايزه «هلمن همت» سازمان ديده بان حقوق بشر را دریافت کرد. اين جايزه به نويسندگانی تعلق می گيرد که در رژيم‌های مختلف، آثارشان سانسور و خود مورد سرکوب واقع شده اند.

مرکز درمانی ایران - اوگاندا " با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور اوگاندا افتتاح شد.

مرکز درمانی ایران - اوگاندا " با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور اوگاندا افتتاح شد.
iranUgandaMS0.jpgiranUgandaMS1.jpgiranUgandaMS6.jpgiranUgandaMS7.jpgiranUgandaMS3.jpgiranUgandaMS4.jpgiranUgandaMS5.jpgiranUgandaMS2.jpg

دریافت اجازه ساخت‌وساز از طریق خرید امضای مهندسان متوفی

دریافت اجازه ساخت‌وساز از طریق خرید امضای مهندسان متوفی

بازار تخلف به‌ویژه خرید و فروش امضای مهندسان در امر ساخت‌وساز خانه و مسکن در ایران بسیار گرم و پررونق است. اکنون خبر رسیده که خرید و فروش امضای مهندسان متوفی هم به سیاهه این تخلفات افزوده شده است.
Bildergalerie Immobilienmarkt (IRNA)
خبر "فروش امضای مهندسان متوفی" را خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) منتشر کرد. خبری که به نقل از ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌‌سازان استان تهران بیان شده بود.
ایرج رهبر تخلف امضا فروشی در ساخت‌وساز را چالشی نامید که سال‌ها بر روی دوش مسئولان سنگینی می‌کند و اعتراف کرد که مسئولان در یافتن چاره‌ای کارساز برای مانع شدن از چنین تخلفاتی ناتوان بوده‌اند.
نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در توضیح پر رونق بودن بازار خرید و فروش امضا تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که «نباید فراموش کرد که این تخلفات صنفی صرفا مربوط به جامعه مهندسی نیست، بلکه در صنوف مختلف شاهد بروز چنین تخلفاتی هستیم.»
خرید و فروش امضای مهندسان
ایرج رهبر از فروش امضای مهندسان متوفی نیز سخن گفت. او مثالی زد که از نابسامانی‌های حاکم بر ساخت‌وساز مسکن در کشور پرده بر می‌گیرد. او می‌گوید: «از فردی شنیده‌ام که چندی پیش در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شاهد مشاجره لفظی تندی بین یک زن و مرد میانسال بوده، و بعد از بررسی‌ها مشخص شده که از قرار معلوم همسر یکی از مهندسان بعد از فوت او پروانه اشتغال او را در اختیار برادرش قرار داده است که به صورت مشارکتی از عایدی حاصل از فروش سهمیه پروانه اشتغال او کسب درآمد کنند.»
Bildergalerie Immobilienmarkt (ISNA)

ظاهرا اختلاف بر سر تقسیم عایدی حاصل از فروش سهمیه پروانه اشتغال این "مهندس متوفی" منجر به دعوا و مشاجره این دو شده است.
این موضوع که پروانه اشتغال چند مهندس پس از درگذشت آن‌ها از دسترس خارج نشده و هنوز برای ساخت و ساز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، پرسشی است که نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران پاسخی برای آن ندارد.
نابسامانی و دامنه تخلف اما بسی فراتر از پروانه "اشتغال مهندسان متوفی" می‌رود. ایرج رهبر اعتراف می‌کند که عده‌ای از افراد غیرمتخصص شرکت‌های حقوقی راه‌اندازی کرده و از ظرفیت پروانه اشتغال مهندسان برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند.
او به نقل از یکی از مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره بزهکاری یکی از کارمندان ساده آن سازمان می‌گوید: «یک کارمند ساده با راه‌اندازی ۱۶ شرکت حقوقی از سهمیه ده‌ها مهندس ساختمان استفاده کرده است.»
نکته جالب در این ماجرا این است که مهندسانی که از پروانه اشتغال‌شان برای ساخت‌وساز توسط این ۱۶ شرکت استفاده شده، از ماجرا بی اطلاع بوده‌اند.