tahsil-education
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد مهدی‌زاده، معاون آموزشی نهضت سوادآموزی ضمن بیان این خبر گفت: «استان سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد از این آمار ۶۷ هزار نفری را به خود اختصاص داده است که عمده‌ترین آن به علت کم‌سوادی و بی‌سوادی اولیاء دانش‌آموزان این منطقه است.»
به‌گفته مهدی‌زاده ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد در ایران وجود دارد که ۱۴۳ هزار نفر از آن‌ها کودکان بین ۶ تا ۱۸ سال هستند که در بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۹۴ در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نکرده‌اند.
ورود زودهنگام به بازار کار، عدم برخورداری از فضای کافی آموزشی برای تحصیل، قدیمی بودن مدارس، عدم وجود امکانات بهداشتی، عدم وجود مدارس کافی در محیط‌های روستایی و دوربودن مدارس از محل سکونت دانش‌آموزان، از جمله دلایل عدم تحصیل و یا ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران عنوان می‌شوند.
تیرماه سال گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که استان سیستان ‌و بلوچستان با ۲۸.۴۴ درصد، پایین‌ترین میانگین سطح سواد در استان‌های کشور را به خود اختصاص داده و استان کردستان با ۲۲.۳ درصد بی‌سوادی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین ۱۹.۵۶ درصد از جمعیت استان لرستان نیز فاقد سواد هستند و استان اردبیل با ۱۹.۲۳ درصد رتبه چهارم نرخ بی‌سوادی در ایران را دارد.
در دی‌ماه سال گذشته علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی ایران اعلام کرد که میزان بی‌سوادی در سیستان و بلوچستان ۲۲/۷ درصد است. او گفت پس از سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، کرمان و خراسان شمالی به ترتیب بالاترین درصد بی‌سوادی را دارند.
به‌گفته محمد مهدی‌زاده، معاون آموزشی نهضت سوادآموزی ۳.۵ میلیون بی‌سواد زیر ۵۰ سال در ایران وجود دارد.
پیش از این، رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی ایران گفته بود استان مازندران با ۷/ ۹۵ درصد باسوادی، بیشترین میزان باسوادی در کشور را دارد.