نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ دی ۲۸, شنبه

خبر کوتاه بود .کوتاه ، مثل آه


پدری از تبارِ پیکارگران پاک ، چون شاخه ای تابناک ، بر خاک فرو افتاد.
اما در پس ِ پشت ِاین خبر کوتاه ، اندوهی بلند وُ سیاه، خانه کرده است.
اندوهی که با تاریخ ِ خونسرشته ی سالهای سیاه ِ سرزمین ِ ما پیوندی
دیرینه دارد وجان ِ آزادی خواهان را پیوسته می آزارد.

فرخان پرناک پدر عزیز ارجمند ما "فریدون پرناک" است که در اردیبهشت
سال 61 توسط آخوند علی موحدی به اعدام محکوم شد ودر شامگاه سه
شنبه 5مرداد ماه 61 به جوخه ی اعدام سپرده می شود.

در این سالهای سیاه ِ حکومت جانیان ِ اسلامی ایران ، مادران وپدران بیشماری ، پس از به خاک وُ خون غلتیدن ِعزیزانشان، به دست جنایتکاران، هیچگاه زیستنی به سامان را تجربه نکرده اند وداغ فرزندانشان، سینه ی سوزانشان را چونان آتشفشانی از درد ، همواره شعله بار نگاهداشته است.
کدام کلام ِ تابنا کی می تواند اندوه ِ طاقت سوز ِ فرخان پرناک را در پیش چشمان ِ غمناک ما به تماشا بگذارد وراز ِ خاکستر شدن این جان ِ سوزان را با ما در میان نهد؟
بی گمان آنکه گفت:" آنجا که تاریخ، از سخن گفتن باز می مانَد ، موسیقی آغاز می شود" راست گفته است. چرا که پاره ای از دردها در کلام ، خانه نمی کند. در سوز ِ سازی سوگوار ، معنا می یابد.

اندوهِ هستی سوز ِ فرخان پرناک ها را تنها در سوز ِسازی سوگوار باید شنید ویاد ِ ارجمندشان را بر سینه ی روزگار باید نوشت، تا آیندگان بدانند بر ما چه رفته است.
جمعی از هواداران سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر ،دوستان و دوستدارانش

به عباس ميلانی!فرح پهلوی! و فرزند دلاورشان!


دردسرهای احمدی‌نژادی شدن حسن روحانی

کارتن خوابی که به زبان انگلیسی مسلط است

27 دی 1392
شاید روز اولی که دست در جیب و سردرگریبان با سرعت از کنار کریم گذشتم و از او پرسیدم که “سردت نیست؟” هرگز فکر نمیکردم که او فردی خاص و ویژه باشد تا روزی که جواب سلامم من را به بهترین نحو ممکن پاسخ گفت.
سلام به روی ماهت… این جمله ای بود که مرا درفکر فرو برد که چطور یک کارتن خواب میتواند تا این اندازه با فرهنگ باشد.
پیش رفتم و ازگذشته اش پرسیدم . متولد ۱۳۳۵ و عاشق پیاده روی است. سوال ساده رهگذری را به ساده ترین و بهترین شکل ممکن جواب داد.لاهیجان بهتر است یا آمریکا؟اینجا جای خواب دارم ولی آنجا نه.
تعجبم وقتی بیشتر شد که از همان رهگذر شنیدم مسلط به زبان انگلیسی است.کریم بزرگترین خلافش را سیگار میداند و غذایش را لطفی از جانب مردم این شهر و راضی از محل خوابی که در این گوشه سرد و تاریک دارد.
کریم به ساعت خواب خود حساس بوده و ساعت ۹ به راحتی در شلوغی خیابان و رفت آمد خودروها به خواب میرود.
در اکثر کشورهای دنیا مکان هایی برای کمک به کارتن خواب ها زیر نظر مراکز دینی فعالیت می کنند و خدماتی از قبیل یک وعده غذای گرم و یا معاینات پزشکی به این افراد ارائه می شود.
 حال شهردار لاهیجان و شورای شهر محترم با استفاده از تجربه شهرداری و شورای شهر تهران و بدون فرافکنی و پاک کردن صورت مساله، با کمک دیگر نهادها حل این معضل را چه به صورت اولیه و ریشه ای و چه به صورت ثانویه و موقتی به عهده گرفته و در بعد ثانویه ی آن با راه اندازی و ایجاد محل هایی به نام گرمخانه، افراد نیازمند بی خانمان و خیابان خواب را جمع آوری و در این مکان ها اسکان می دهند.
بسیار زیباست که اعضاء محترم شورای شهر لاهیجان نیز به عنوان متولی عام امور شهری از منظر و دیدگاه اجتماعی و جامعه شناختی و تاثیرگذاری بر دستگاه های مسئول شهرستانی و استانی، از نفس انتشار این خبر استقبال نمایند و در مسیر رفع این معضل ، با اتخاذ برنامه ی هدفمند و هماهنگ بین سازمانی کوشا و ساعی باشند و به جای نگرانی از انتشار این اخبار و مسایل شهری از باب تاثیرگذاری یا تاثیرپذیری چند رای بیشتر یا کمتر، به نگرانی به حق شهروندان عنایت و اهتمام جدی تری به خرج دهند.
در پایان این را از مسئولین ذیربط درخواست میکنیم که  این شهروند فراموش شده مغموم و حرمان زده را قبل از آنکه در این شب های دوزخ زمهریر از شدت سرما، تنش از گرما تهی شود دریابند و چاره ای نیکو برایش اندیشیده شود.
باشد تا این عمل انسان دوستانه که مورد سفارش مکرر و موکد پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز بوده است، بر کارنامه ی پربار دوستان شورای شهر افزوده شود.
همین امروز اقدام کنید که هوا بس ناجوانمردانه سرد است… 

جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا از صدها میلیون پیامک در سراسر دنیا


snowden edward 02012014 ادوارد اسنودن  کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا( The Central Intelligence Agency یا CIA) و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی امریکا( National Security Agency)، همچنان ابعاد تازه ای از جاسوسی مؤسسات دولتی امریکا را افشا می کند: 
 اسنادی که اسنودن افشا کرده نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی روزانه صدها میلیون پیامک در سراسر دنیا را رصد می‌کند.
، شبکه خبری راشا تودی [ Russia Today] در خبری فوری اعلام کرد که جدیدترین اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا روزانه صدها میلیون پیامک در سر تا سر دنیا را ذخیره می کند.
این خبر در حالی منتشر شده که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر درباره تغییراتی در ساختار برنامه‌های آژانس امنیت ملی صحبت کند که افشای جاسوسی‌های آن به جنجال‌های گسترده‌ای انجامید.
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز گذشته گزارش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا نرم‌افزاری را در صد هزار رایانه در سراسر جهان، غیر از آمریکا نصب کرده که به واشنگتن اجازه می‌دهد عملیات نظارتی بر این رایانه‌ها را انجام دهد.
این روزنامه با نقل اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا، کارشناسان رایانه و مقامات آمریکایی در گزارش خود درباره استفاده از فناوری مخفیانه‌ای نوشت که از امواج رادیویی برای دسترسی به رایانه‌هایی استفاده می‌کند که سایر کشورها می‌کوشند آنها را از جاسوسی و حملات سایبری مصون نگه دارند. این شبکه نرم‌افزاری می‌تواند مسیری دیجیتال برای انجام عملیات سایبری نیز ایجاد کند.
همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌هاست از این فناوری استفاده می‌کند. این فناوری متکی به امواج رادیویی است که از بُردهای کوچک و کارت‌های یو‌اس‌بی نصب شده در این رایانه‌ها منتقل می‌شود. البته آژانس امنیت ملی آمریکا این اقدام را «دفاع فعال» نامیده است و از این فناوری برای نظارت بر یگان‌های ارتش چین، ارتش روسیه، کارتل‌های مواد مخدر و نهادهای تجاری در اتحادیه اروپا و شرکای آمریکا نظیر عربستان، هند و پاکستان در مبارزه با تروریسم استفاده می‌کند.
حتی اگر این رایانه‌ها به اینترنت متصل نباشند این نرم‌افزار می‌تواند وارد رایانه‌ شود و اطلاعات را تغییر دهد. همچنین اطلاعات به ایستگاه تقویت امواج ارسال می‌شود که آژانس‌های جاسوسی می‌توانند چندین مایل دورتر از مورد هدف بر پا کنند. در بیشتر این موارد، سخت‌افزار رادیویی باید توسط یک جاسوس، سازنده یا کاربر بی‌اطلاع در رایانه نصب شود.

سوءقصد به یک دیپلمات ایرانی در صنعا


4-1802.jpgسخنگوی وزارت امور خارجه با تایید مجروحیت شدید یک دیپلمات ایرانی در صنعا این واقعه را به شدت محکوم کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمله مسلحانه به یک دیپلمات کشورمان در صنعا اظهار کرد: این دیپلمات ایرانی در پی این حمله مسلحانه به شدت مجروح شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به شدت محکوم می‌کند و ابعاد موضوع را با مسوولین یمن با جدیت دنبال خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار موجود در خصوص وضعیت دیپلمات ایرانی که در صنعا موردحمله تروریستی قرار گرفته است، اظهار کرد: ظهر امروز افراد یک گروه تروریستی در یکی از خیابان‌های شهر صنعا پایتخت یمن به یک دیپلمات سفارت کشورمان حمله‌ور شده و قصد ربودن وی را داشتند که در پی مقاومت دیپلمات کشورمان، تروریست‌ها مبادرت به تیراندازی نموده و متاسفانه در پی این اقدام دیپلمات ایرانی شدیدا مجروح شده و در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌های صنعا تحت مداوا قرار دارد.
افخم با محکومیت شدید این اقدام علیه دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن اعلام کرد: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی به طور جدی با مقامات ذیربط دولت یمن در دست پیگیری است و اطلاعات تکمیلی در خصوص وضعیت دیپلمات مجروح کشورمان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
به گزارش ایسنا ساعتی قبل رسانه‌های داخلی و خارجی خبر دادند که افراد مسلح ناشناس با حمله به یک دیپلمات ایرانی کشورمان در یمن وی را به ضرب گلوله مجروح کردند.
خبرگزاری الجزیره از کشته شدن این دیپلمات خبر داد و نیز با اعلام این مطلب گفت که این اتفاق در جنوب صنعا رخ داده است.
سایت خبری المحیط نیز خیراز این دیپلمات ایرانی به عنوان مسوول مالی سفارت ایران در صنعا نام برده و خبر داده است که سوءقصد به جان وی در منطقه شمیله در مرکز صنعا رخ داده است.
روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات نیز زخمی شدن دیپلمات ایرانی در حین تلاش شش فرد مسلح در یمن برای ربودن وی را تایید و نام وی را علی اصغر اسدی عنوان کرده که مسوول مالی و کنسولی سفارت ایران در یمن است.
این روزنامه احتمال داده است که این سوءقصد از جانب القاعده اتفاق افتاده باشد.
الحیات نوشته است که دیپلمات ایرانی به سرعت به بیمارستان یمنی ایرانی نزدیک سفارت منتقل شده است..
هم‌چنین در حالی‌که المیادین از مجروح شدن این دیپلمات خبر می‌دهد، یک مقام وزارت کشور یمن نیز روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا تایید کرده است که افراد مسلح یک دیپلمات ایرانی را در صنعا به ضرب گلوله کشتند.

گفتـگو با يك تولیـد و توزیع کننـده "شیـشه" از پشت این "شیشه" نور جنون و مرگ می تاب


دنبال کردن او، شبیه چشم بسته دویدن در راه پله‌ای پیچ در پیچ به سمت دخمه ای تاریک در اعماق زمین بود. نخستین پله ها رسید به معتادی خمار و سرگردان در پارک هروی دروازه غار که هذیان می گفت و ساقی اش دیر کرده بود؛ پله های بعدی رسید به ساقی که با موتور آمد و جنس را کوبید کف دست مردی ژولیده و شماره اش را به هوای این که مشتری ام گرفتم؛ مقصد پله های دیگر، خرده فروشی بود بزرگتر از قبلی و بعد خرده فروشی قوی تر و .... پله ها سرانجام رسید به فروشنده مواد مخدری که خرده پا نبود و وصل می‌شد به یکی از تولید کنندگان معروف شیشه در تهران.
او شماره تلفنم را گرفت تا آن را به تولید کننده ای که الف. صدایش می کردند، بدهد و گفت اگر تولید کننده اصلی مایل باشد، خودش با من تماس می گیرد
الف. مدت نسبتا طولانی بعد تماس گرفت. گفت خودش، دلش خواسته پیدایش کنم. گفت گاهی دلش می خواهد از معتادها عذرخواهی کند. گفت می خواهد تجارت شیشه را بگذارد کنار و به کشوری دیگر برود اما این ها همه حرف هایش نیست او در این تماس تلفنی که در چند قسمت و از باجه تلفن های مختلف انجام شد، برای ما درباره بازار پیچیده تولید و توزیع شیشه و آخرین روش های قاچاق آن در داخل و خارج از کشور حرف زد و بعد به میل خودش تلفن را قطع کرد و از آن لحظه مثل سایه ای شد که با پیوستن به تاریکی، ناپدید می شود.

برگردان برخی اسناد تاریخی روابط ایران و امریکا

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸ ژانويه ۲۰۱۴

احد قربانی

ahad-ghorbani.jpg
روابط ایران و امریکا همواره پیچیده و همراه با حرکات جهت‌دار از دو سو بوده است. این پیچدگی در روابط امریکا با نظام پهلوی نیز مشهود است. به نظر می رسد که امریکا باید با شاه و نظام پهلوی که صادقانه به امریکا وفادار است، رفتاری به از این داشته باشد. ولی فقط آنگلا مرکل (Angela Merkel) و دیلما روسف (Dilma Rousseff) و دفترهای اتحادیه اروپا از شنود و نظارت نظام‌مند و بدگمانانه امریکا در امان نیستند، بلکه یاران وفاداری چون شاه نیز نامحرم بود و در معرض بدگمانی.
اخیرن امریکا بخشی از اسناد محرمانه مربوط به رابطه امریکا با شاه، ارتش و سران ارتش ایران را از محرمانه خارج و منتشر کرد. بسیار خواندنی است و اطلاعات ارزشمند در آن مطرح می‌شود. بخشی از این اسناد را ترجمه بدون تفسیر منتشر می‌کنم.


متن پ. د. اف (PDF )


۱۷ آبان ۱۳۹۲ (۸ نوامبر ۲۰۱۳)
احد قربانی دهناری
گوتنبرگ، سوئد
ahad.ghorbani@gmail.com
http://ahad-ghorbani.com/
http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

پ.ن. اگر به اصل این اسناد و بخشی‌هائی که من ترجمه نکردم را نیاز دارید، من می‌توانم برایتان با پست الکترونیکی بفرستم.


۱
محرمانه

خلاصه
ایران: (۱ - ۳ جولای)
(C) اعلیحضرت شاهنشاه ایران با ژنرال فیش (LGT Fish) و ارتشبد حسن طوفانیان، معاون وزیر جنگ (VMOW)، در تاریخ ۳ جولای، ملاقات کردند. این دیدار در پی ملاقات‌های قبلی با معاون وزیر جنگ و فرمانده ستاد نیروهای مسلح ایران است. یادادشتی برای ثبت مخاطبان پیوست سربرگ C است. این جلسات، یک فرصت ارزشمند برای بررسی امکانات نیروی هوایی ایران در پایگاه هوائی خاتمی (F-14)، مرکز آموزش حمل و نقل هوایی ارتش ایران و کارخانه مهمات‌سازی سازمان صنایع نظامی (MIO) است و به ژنرال فیش امکان ارزیابی ظرفیت طرف ایرانی برای دریافت (1) سیستم‌های سلاح‌های مدرن را می دهد.

(C) معاون وزیر جنگ، نگرانی شاه را درباره ارائه پیشنهاد صندوق سپرده کوتاه‌مدت از سوی ایالات متحده مطرح کردند. تاخیر روزانه‌ای مشاهده شد که دسترسی به کمک‌های مالی برای برنامه های جدید و جاری امنیتی را کاهش می‌دهد. در نهایت، پروژه ساخت و ساز در بالاترین سطوح مورد توجه است. در آینده تاکید بر ساخت‌و‌ساز نظامی می شود، در صورت لزوم با کاهش آهنگ در بخش مدنی و عمرانی. افزایش تعداد F-16 و جایگزینی هواپیماهای F-4 ، مورد توجه جدی نیروی هوایی ایران قرار گرفت. دولت ایران (GOI) به وضوح خواستار آغاز تهیه ۱۴۰ فروند F-16 است. سیاست شاه جایگزین کردن هواپیماهای F-5 با F-16 است. یک نوع هواپیماهای دو‌موتوره، برگزیدۀ شاه، برای جایگزینی هواپیماهای F-4 انتخاب خواهد شد. نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران (IIAF) تمایل ویژه‌ای برای بررسی دوباره F-15 دارد. ژنرال فیش تاکید کرد که لازم نیست در حال حاضر تصمیم گرفته شود و دولت ایران (GOI) باید این موضوع را به طور کامل بررسی کند. ایرانی‌ها اصراری بر روی مدل یا کارخانه سازنده جایگزین F-4 ندارند.

(C) ظرفیت دریافت ایران یکی از نگرانی‌های کاخ سفید (Executive Branch) بوده است. پیشرفتی که دو سال گذشته‌، ایران در این زمینه نشان داده است، باید از شدت این نگرانی بکاهد. کارخانه مهمات‌سازی سازمان صنایع نظامی، ازیک ساختمانی خالی به خط تولید همه نوع مهمات لازم برای نیروی زمینی تکامل یافت. امکانات پایگاه هوائی خاتمى برای F-14 با سیستم‌های مشابه در ایالات متحده، رقابت می کند. در کلاس‌های مرکز آموزش نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران (IIAA)، مدرسان ایرانی به زبان انگلیسی تدریس می کنند. پرسنل‌های ارتش ایالات متحده در صحنه، گواه کیفیت عالی این آموزش هستند. توانایی بسیاری از مربیان ایرانی، از آنچه که توسط هلیکوپتر بین‌المللی بل (Bell Helicopter International) ارائه می‌شود، برتر است. تعداد پرسنل‌های پیمانکاری در ایران برای سیستم‌های سلاح‌های خاص، در حال کاهش است. به عنوان مثال، پرسنل‌های پیمانکار در ارتباط با F-14 که در قرارداد حاضر به اوج خود رسید، در حال کاهش است. به دلیل تجربه به دست آمده از F-14، پرسنل پیمانکاری برای آموزش F-16، به مراتب کمتر مورد نیاز خواهد بود. در بعضی عرصه‌ها، مانند آی-هاوک (I-HAWK)، به پرسنل‌های پیمانکاری اضافی نیاز است.

مهر: غیر محرمانه

مهر: غیر محرمانه شده
ناخوانا
تاریخ ۳۱ مه ۲۰۰۲
ناخوانا
محرمانه
بارکد

EV14719

(1). In original it is " absorbtive" that I think it should be "absorptive". (Persian translator)
۲
محرمانه

(C) مشکل تدارکات و تراکم در بنادر و گردش تدارکات داخل کشور، از طریق استفاده موثرتر از امکانات بندری، کسب و مدیریت بهتر کامیون‌ها و انبارها و معرفی تسریع مراحل ترخیص، بهبود یافته است. جای زیادی برای بهبود در این زمینه وجود دارد، به ویژه از لحاظ هماهنگی بین خدمات.

(C) بهبود در کیفیت آموزش کارکنان ایرانی در کشور، قبل از فرستادن آن‌ها به ایالات متحده، مشکلات دریافت را کاهش می‌دهد. استفاده بیشتر از آموزش زبان انگلیسی (ELT) در داخل کشور و آموزش های نظامی بنیادی (در سطح مدرسه) امکان انتخاب افرادی که به ایالات متحده فرستاده می شوند را فراهم می کند و میزان شهریه‌ی (1) دانشجویان ایرانی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این امر به ویژه، در برنامه‌های نیروی دریایی صادق است.

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد

EV14720

(1). In original it is "attrition" that I think it should be "tuition"

محرمانه
مدیر، سازمان کمک امنیت دفاعی (DSAA)
سفر خاور میانه - ۲۳ ژوئن تا ۳ جولای سال ۱۹۷۷
الزامات اقدامات پیگیری

موارد اقدامات ایران
۱. (U) صندوق سپرده. برای تسریع در جریان قرار گرفتن کارکنان صندوق سپرده ایران، همه تلاش‌ها صورت گیرد. مطمئن شوید که وزارت خزانه داری، اهمیت این عمل را به طور کامل درک می‌کند.
DSAA
۲. (C) ساخت و ساز پروژه. پیشرفت نصب و راه اندازی همه تجهیزات ساخت و ساز همه امکانات، دقیق و مدام کنترل و بازرسی شود. مطمئن شوید که پیشرفت ساخت و ساز در خدمت پشتیبانی،عرضه و تحویل محصول نهائی است. تشویق و ترغیب تصمیم گیرندگان ایرانی جهت عملی‌کردن تعهدات دولت ایران (GOI) در رابطه با برنامه ‌های سازمان تسهیل فروش خارجی تجهیزات نظامی وزرات دفاع امریکا (FMS)، از جمله مسکن و امکانات دیگر برای پیمانکاران.
خدماتDSAA/
۳. (C) نگهداری و پشتیبانی F-14. همه تلاش‌ها شود تا از طریق تدارک تعاونی (COOP LOG) و تسریع روش مستقیم درخواست و تقاضا بر مشکلات عرضه آماده نبودن عملیاتی (NORS) غلبه شود. میزان موجودی داخلی و تدارکات تعاونی را بررسی و اطلاعات مصرف واقعی و تاخیر پیش بینی نشده در خط لوله را منعکس کنید. گزینه شرکت هوا و فضای گرومن (GAC) را بررسی کنید. (1)
DSAA/USN

= USN نیروی دریایی ایالات متحده
۴. (C) نقل و انتقالات کشور سوم. هشدار به وزارت امور خارجه راجع به درخواست احتمالی برای یادداشت تفاهم در مورد تعمیرات بنیادی TOW و هلیکوپتر و آموزش های خلبان و فنی در کشور سوم.
ISA/DSAA
۵. (C) جنگ الکترونیکی/جنگ شیمیایی. تحقیق در مورد امکانات دسترسی به تجهیزات و مشاوران جنگ الکترونیکی (EW). امکان برآوردن نیازهای دولت ایران (GOI)از طریق استفاده از الزامات ویژه طراحی شده و طرح های تجهیزات، زمانی که تجهیزات و تکنیک های ایالات متحده قابل دسترس نیست.
ISA/DSAA/JCS

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه


بارکد
EV14721


(1). I have no abbreviation list, but I guess "COOP LOG" as "Cooperative Logistics" and "NORS" as "not operationally ready, supply". (Persian Translator)

محرمانه
ایران

موارد اقدامات
۶. (C) زوبین محصور. قابلیت اطمینان بودن زوبین محصور بررسی مجدد شود. زیردریایی کلاس تنگ کنونی، برنامه ریزی تعمیرات اساسی، اقدام و تصمیم گیری به موقع را مقرر می کند.
ISA/DSAA/JCS
۷. (C) ورودی آموزش CG-993. نیروی دریایی ایران، با توجه به کاهش میزان کارآموزان CONUS، خواستار کاهش تعداد ورودی‌های آموزشی از ۱۰ نفر به ۷ نفر در ماه است (ورودی اولیه ۲۰/ماه بود.). وظیفه نیروی دریایی است تا عملی‌بودن و تاثیر موافقت با این درخواست را مطالعه کند.
DSAA/USN
۸. (U) دعوت از RADM Boyd (OP-63). بحث با نیروی دریایی آمریکا درباره درخواست نیروی دریایی ایران راجع به دیدار یک یا دو بار در سال متصدی OP-63از ایران.
DSAA/ISA

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد
EV14722


محرمانه
مدیریت، سازمان کمک امنیت دفاعی (DSAA)
بازدید ایران - ۱تا ۳ جولای سال ۱۹۷۷

ژنرال فیش (LGT Fish)، بلافاصله پس از ورود به تهران، همراۀ رئیس هیات مستشاران نظامی ایالات متحده آمریکا در ایران (ARMISH MAAG) با ارتشبد حسن طوفانیان، معاون وزیر جنگ، در ویلایش در بندر پهلوی، در ساحل دریای خزر، دیدار کردند. این یک فرصت عالی برای مرور سفر اخیر معاون وزیر جنگ به ایالات متحده و بحث مختصر در مورد برنامه دیدار از ایران، مهیا کرد.

در تاریخ ۲ ژوئیه، ژنرال فیش (LTG Fish) و سرلشکر ک. پ. مایلز (MGEN K. P. Miles)، و نمایندگان وزارت دفاع امریکا (DOD) به طور رسمی با طوفانیان در دفتر مرکزی سازمان‌های صنعت نظامی آمریکا دیدار کردند. موضوعات زیر مورد بحث قرار گرفت:

درخواست صندوق سپرده: طرف ایرانی بر تمایل خود در ارائه طرح یک صندوق سپرده، در اسرع وقت تاکید کرد. شاه شخصا به این موضوع علاقه‌مند است، و هر روز تاخیر در این امر از سوی دولت ایران (GOI) "ضایعی محسوب می شود". طرف ایالات متحده، توافق کرد، در اولین فرصتی که کارکنان دو کشور تکمیل شود، پیشنهاد را ارائه کند. گفته شد هرچند این پیشنهاد، پیش از این پذیرفته و تفهیم شد، ولی لازم است دوباره موضوع را برای افراد جدید در وزارت دارایی توضیح داد.

ساخت و ساز پروژه: طرف ایرانی اعلام کرد که شاه در جریان تمام پیشرفت‌های خدمات ایران در اجرای برنامه مشاورت‌های امنیتی قرار گرفت. با این وجود، امکانات ساخت و نصب و راه اندازی تجهیزات با مشکلات روبروست. در نتیجه، شاه به همه مدیران پروژه‌ها و برنامه‌ها فرمان تسریع در کار و تمرکز منابع در ساخت پروژه‌های مربوط به مشاوره امنیتی و برنامه های کلیدی داد. در ایران، تاکید بر روی ساخت و ساز نظامی خواهد بود، در صورت لزوم با کندتر کردن آهنگ رشد بخش عمرانی و مدنی. طرف ایالات متحده تصدیق کرد که این عمل مشکلات قبلی مربوط به عرضۀ سیستم‌های جدید قبل از تکمیل تاسیسات را کاهش خواهد داد.

لوازم یدکی و پشتیبانی تدارکاتی F-14: طرف ایالات متحده، نگرانی صریح شاه مبنی بر عدم وجود دسترسی ایران به قطعات یدکی F-14 را ملاحظه کرد. طرف ایرانی تاکید کرد که عدم دسترسی به قطعات یدکی موتور، مشکل خاصی بوجود آورد. طرف ایالات متحده در مورد سطح قطعات یدکی ارائه شده در ابتدا پرسش کردند. طرف ایرانی اعلام کرد که نیاز به افزایش لوازم یدکی بیش از میزان پیش بینی شده در زمان تأمین اولیه به دلیل میزان استفاده بیشتر و مشکلات پیش بینی نشده در خط تولید است.

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد
EV14723


مهر: غیرمحرمانه شده
تاریخ ۳۱ مه ۲۰۰۲

محرمانه
۲
طرف ایالات متحده خاطرنشان کرد که یک راه حل احتمالی، امکان بستن قرارداد مستقیم بین دولت ایران (GOI) با شرکت هوافضایی گرومن (GAC) (1) برای استفاده انبوه، و یا قطعات یدکی با مصرف درازمدت می باشد. طرف ایرانی اظهار کرد که این کار را مجاز نمی داند. طرف ایرانی اعلام کرد که برای کاهش مشکل قطعات یدکی، باید بر اتمام فعالیت تعمیر و نگهداری میان‌مدت (IMA) پافشاری کرد. اتمام این ساختار، تعمیر برخی از قطعات در ایران و کاهش زمان تولید قطعات یدکی را، امکان‌پذیر می کند. طرف ایالات متحده این ابتکار را تشویق کرد.

طرف ایرانی خواستار افزایش توجه مدیریت در عرصه پشتیبانی تدارکات F-14 شد. طرف ایالات متحده موافقت کرد که مساعدت کند.

هواپیماهای F-16 بیشتر: طرف ایرانی خواستار اصلاحیه‌ای الحاقی فوری به پیشنهاد قرارداد کنونی F-16 شد، تا تعداد کل هواپیماها را به ۳۰۰ فروند برساند. طرف ایالات متحده خاطرنشان کرد که درخواست برای هواپیماهای اضافی در شعبه اجرایی کاخ سفید (Executive Branch) تحت بررسی است. طرف ایرانی تمایل خود را برای دریافت پیشنهاد قرارداد برای قطعات یدکی F-16 اضافی و دو دستگاه پایگاه تجهیزات هوافضایی (AGE) در کمتر از دوازده ماه را اعلام کرد. طرف ایرانی بیشتر توضیح داد که این سیاست شاه برای جایگزینی F-5 با F-16 در نیروی هوائی ایران (IIAF) است. (افزون بر ۳۰۰ فروند F-16 که برای ساختار نیروی در نظر گرفته شده است.)

هواپیماهای جایگزین F-4: طرف ایرانی اعلام کرد در نظر دارد هواپیماهای F-4 را با F-18 جایگزین کند. هر چند، در پرتو سیاست‌های دولت آمریکا (USG) در حال حاضر، دولت ایران (GOI) نمی تواند برای یک نوع خاص (به عنوان مثال، F-18L) و یا یک تولید کننده خاص (به عنوان مثال، نورث روپ) پافشاری کند. طرف ایرانی اعلام کرد که دولت ایران (GOI) هواپیمای دوموتوره می خواهد، و در نظر دارد هواپیمای F-15 را مورد مطالعه مجدد قرار دهد. طرف ایالات متحده اشاره کرد که نیازی نیست که ایران شتابزده تصمیم‌گیری کند، چرا که هواپیماهای F-4 نیروی هوائی ایران تا چندین سال‌ دیگر از دور خارج نمی شود. طرف ایرانی نشان داد که نیاز به مطالعه دقیق برای جایگزین F-4 دارد. طرف ایرانی برای درخواست اطلاعات برای برنامه‌ریزی، از طریق سفارت آمریکا در تهران موافقت کرد، نه فقط تصمیم دولت آمریکا برای فروختن یا نفروختن F-18A و F-15. پس از اینکه موضوع به دقت مورد مطالعه قرار گرفت، طرف ایرانی گفت که توصیه خود را به شاه برای تصمیم ارائه می کند. در آن زمان جویای تصمیم ایالات متحده خواهد شد.

سیستم کنترل و هشدار هوابرد (آواکس): طرف ایرانی پرسید که پیشنهاد قرارداد آواکس (AWACS) چه‌زمانی آماده خواهد شد و آیا این هواپیما عرضه شده همان تنظیمات و پیکربندی (configuration) مدل ایالات متحده را دارد یا نه. طرف ایالات متحده پاسخ داد که اولین فرصتی که پیشنهاد قرارداد می تواند برای امضاء در دسترس باشد، سی روز پس از تصویب کنگره آمریکاست.

(1) "Gumman" in the original is erroneous. It should be "Grumman" (Persian Translator)


مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد
EV14724


محرمانه
۳

(۷جولای + ۳۰( طرف ایالات متحده به طرف ایرانی اطمینان داد که در حالی که "جنگ سختی" در کنگره پیش بینی می‌شود، دولت پاسخ خوبی آماده کرده و انتظار می رود موفق شود. سپس، طرف ایالات متحده به طور خلاصه تفاوت پیکربندی بین آواکس ایران و مدل ایالات متحده را توضیح داد.

قابلیت جذب ایران: طرف ایرانی اعلام کرد که هدف از ترتیب دادن بازدید کارخانه‌های سازمان صنایع نظامی (MIO) و تاسیسات اصفهان، نمایش توانایی تولید و مدیریت منابع ایران بود. در حال حاضر، سازمان صنایع نظامی خطوط تولید فعال RPG-7 و موشک کاتیوشا روسی دارد. فتیله مواد منفجره کاتیوشا در ایران ساخته می‌شود. سازمان صنایع نظامی هواپیمای بی موتور آلومینیومی را طراحی و ساخته است و توانایی تولید رادار F-16 را دارد.

سازمان صنایع نظامی، در دو سال گذشته، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در عرصه تولید مهمات داشته است. در حال حاضر، سازمان صنایع نظامی مهمات از ۲۰ میلی‌متر تا میلی‌متر ۱۷۵، نارنجک، مین و مهمات خمپاره را تولید می کند. علاوه بر این، صنایع الکترونیک ایران (IEI، عمدتا، واقع در شیراز) یک واحد کوچک پژوهش و توسعه (R&D) در سازمان صنایع نظامی تهران دارد (مقایسه شود با خلاصه محتویات).

انتقال به کشور سوم: در رابطه با انتقال دانش و مهارت به کشور ثالث، دولت آمریکا بر ضرورت اخذ موافقت از پیش ایالات متحده تاکید کرد، و خاطر نشان کرد که سفارت ایالات متحده در ایران، کانال مناسبی برای درخواست این موافقت است. طرف ایرانی گفتند که از سوی پاکستان و اردن درخواست آموزش هلیکوپتر و موشک ضد تانک تاو (TOW) دریافت کردند. از سوی یک کشور سوم درخواست تعمیرات اساسی و پیاده‌سازی تاو (TOW) در ایران نیز وجود دارد. شاه به ویژه از طرف ایرانی خواست تا با شرایط دولت آمریکا (USG) برای خلبان و آموزش‌های فنی هماهنگی ایجاد کند. طرف ایرانی اعلام نمود که یک موافقتنانه دارای آزادی عمل (open-end) برای آموزش کشور ثالث را ترجیح می دهد. طرف ایالات متحده خاطرنشان کرد که یک یادداشت تفاهم با هشدارهای مناسب در صورت تغییر شرایط سیاسی، یکی از راه‌حل‌های ممکن است. دوباره از طرف ایالات متحده، بر ضرورت کار را از طریق سفارت ایالات متحده در امور مربوط به انتقال دانش و مهارت به هر شکلی به یک کشور سوم تاکید شد. طرف ایرانی درخواست پیشین کشور مصر برای آموزش C-130، F-5 و F-4 توسط ایران، که وزارت امور خارجه امریکا، آن‌را رد کرده بود را خاطر نشان کرد.
در اینجا جلسه رسمی با ارتشبد طوفانیان پایان یافت. جلسه سراسر دوستانه بود، روز گذشته ادامه بحث‌های ساحل دریای خزر برگزار شد و موفقیت سفر اخیر واشنگتن ارتشبد طوفانیان را منعکس کرده بود. بعد از این دیدار، ژنرال فیش و همراهان با ارتشبد اویسی، فرمانده، نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ایران دیدار کردند.

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد
EV14725


محرمانه
۴

نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ایران (IIGF): جلسه با ارتشبد اویسی، عمدتا به یک جلسه حسن‌نیت تبدیل شد. به نظر می رسد که صمیمیت رابطه بین نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی (IIGF) و مشاور نظامی (MAAG CARMISH) از صمیمیت بین مشاور نظامی (MAAG) و نیروی دریایی (IIN) و IIAF نیروی هوائی (IIAF) کمتر است.

ارتشبد اویسی گفت که اگر آمریکا در آینده در یک مناقشه درگیر شود، سرگرم دغدغه‌های خویش خواهد بود و در یک موقعیتی نیست که بتواند از دوستانش پشتیبانی کامل کند. بنابراین، او نتیجه گرفت، هدف نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی (IIGF) نیل به خودکفایی است. بر اساس این اعتقادات، ایالات متحده ملزم به ارائه تکنیک‌ها وتجهیزات به نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ایران (IIGF) می باشد.

با این اظهارات، ارتشبد اویسی درخواست برای حمایت بیشتر ایالات متحده در عرصه جنگ الکترونیک و جنگ شیمیائی (EW/CW) را مطرح کرد. در سپتامبر سال ۱۹۷۶ دولت ایران (GOI) طرحی در رابطه با جنگ الکترونیک به امور امنیت بین‌المللی معاون وزیر دفاع آمریکا (ASD/ISA) ارائه کرد (آماده آگوست 1977)، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. ژنرال فیش گفت که موضوع مشاورت باید مورد بررسی قرار گیرد. در رابطه با درخواست تجهیزات مدرن جنگ الکترونیکی (EW)، ژنرال فیش در مورد امکان تجهیزات طراحی شده برای جوابگوئی الزامات ایران، در صورتی که، تجهیزات ایالات متحده قابل ترخیص یا توزیع نباشد، بحث کرد.

مانند جنگ الکترونیکی (EW)، نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی IIGF خواستار کمک‌های جنگ شیمیایی "برای پیشگیری" شد. تهدید عراق به ویژه نامبرده شده بود. ژنرال فیش توضیح داد که توانایی آمریکا در زمینه کمک جنگ شیمیائی (CW)، به دلیل یک تصمیم سیاست ملی، بسیار محدود است. تاکید شد که نیازهای واقعی نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی (IIGF) در این زمینه به واحدهای آلودگی‌زدایی مواد رادیواکتیو، ماسک محافظ، مولدهای دود، و غیره مربوط می شود.

نیروی دریائی شاهنشاهی ایران (IIN): پس از ملاقات با ارتشبد اویسی، ژنرال فیش و همراهانش با فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی ایران، دریاسالار (ADM) حبیب اللهی دیدار کردند. فرمانده نیروی دریایی (CDR IIN) به سرعت اشاره کرد که نیروی دریایی "هنوز شناور است و همه چیز رضایت‌بخش است." با این وجود، او از میزان مشارکت و تلاش نیروی دریایی ایالات متحده در پروژه‌های نیروی دریایی ایران، ابراز نگرانی کرد. در این ابراز نگرانی، به مشارکت فعال نیروی دریائی آمریکا در عربستان سعودی اشاره کرد و اینکه نیروی دریایی ایالات متحده از برنامه‌های کمک‌های امنیتی در ایران پشتیبانی کامل نمی کند.

بحث‌ها با فرمانده نیروی دریایی (CDR IIN) این واقعیت را آشکار کرد که ساخت تاسیسات دریایی، همچنان یک موضوع درازمدت در ایران است. اما، شواهد به روشنی نشان می دهند که هرچند دولت ایران (GOI) با مشکلات دست به گریبان است ولی اوضاع به صورت فزاینده‌‍ای رو به ‌بهبود است. برنامه‌ریزی برای پایگاه نیروی دریایی در چاه‌بهار ادامه دارد، براون و روت (Brown and Root) شرکت پیمانکار اصلی است.

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد
EV14726


محرمانه
۵
در عرصه آموزشی، نیروی دریایی هنوز برخی مشکلات در آموزش زبان انگلیسی (ELT) دارد. با این حال، ترک تحصیل در دوره های آموزش فنی نیروی دریایی ایالات متحده (USN) که دو سال قبل بسیار بالا بود، اکنون به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. در حال حاضر، در بسیاری از عرصه‌ها کمتر از ۵٪ است. دریاسالار حبیب‌اللهی سه عامل را موثر می داند: ۱) فارغ التحصیلان ممتازمدرسه مرکز آموزش جدید نیروی دریایی در بندر پهلوی؛ ٢) آموزش بهتر زبان انگلیسی (ELT) در ایران -- ؛ دانش آموختگان در بندر پهلوی به ۳۵ امتیاز در تهران به ۷۰ امتیاز سطح درک انگلیسی (ECL) دست یافتند؛ و ۳) امکان انتخاب دانشجویان برای آموزش در ایالات متحده از میان نامزدان، بر اساس عملکرد آن‌ها در آموزشگاه‌های بندر پهلوی و آموزش زبان انگلیسی (ELT). نیروی دریایی ایران، در حال حاضر، خواستار کاهش تعداد دانشجویان برنامهCG-993 (SPRUANCE) از ۱۰ نفر به ۷ نفر در هر ماه است. ژنرال فیش با بررسی امکان تحقق این کار، بدون تأثیر بر موفقیت برنامه موافقت کرد.

نیروی دریایی ایران به پیشرفت آموزشی خود مفتخرند و از کمک خود به برنامه آموزش زیر دریایی در ایالات متحده داده یاد کردند. فقط ملوانان با تجربه ناوگان برای این برنامه انتخاب شده اند. در حالی که این‌کار تاثیراتی منفی بر در دسترس بودن خدمه شایسته برای کشتی‌های فعال ایران داشت، نیروی دریایی به حمایت کامل خود را برای برنامه زیردریایی ادامه داد.

فرمانده نیروی دریایی به ویژه از آمریکا درخواست کرد تا فروش موشک ضدکشتی به ایران را تصویب کند. ژنرال فیش توافق کردند موضوع در واشنگتن مطرح کند. دریاسالار حبیب اللهی افزود لازم است در آینده نزدیک تصمیم‌گیری شود، زیرا اولین زیردریایی ایران اکنون در حال تعمیرات اساسی است. اگر عرضه سیستم تایید شود، و سپس باید به زودی در تعمیرات اساسی نصب و بسته آموزشی آن تهیه شود. ژنرال فیش نگرانی‌های ایران را به تاکید کرد، و به فرمانده نیروی دریایی اطمینان داد که این موضوع را در واشنگتن باز و مطرح کند.

جلسه با نیروی دریایی ایران کوتاه، اما پرمحتوا بود. فرمانده، با همتای خود در بخش نیروی دریایی مشاوره نظامی امریکا (CARMIAH MAAG)، رابطه خوبی دارد. فرمانده نیروی دریایی ایران از فرماندهی هر دو نیروی دریایی و هوایی امریکا برای پشتیبانی در عمل و توجه به برنامه های نیروی دریایی ایران، قدردانی کرد. دریاسالار حبیب اللهی درخواست ملاقات با رئیس بخش همکاری امنیتی (Security Assistance Division) سال یک یا دو بار کرد. ژنرال فیش موافقت کردند که در حمایت به نیروی دریایی ایالات متحده گزارش کند.

مهر: غیرمحرمانه
محرمانه

بارکد

EV14727

Kaveh Parestoo

واژه فتنه از شیخ فضل‌الله نوری تا سیدعلی خامنه‌ای ریشه جدال بین مشروطه و مشروعه

واژه فتنه از شیخ فضل‌الله نوری تا سیدعلی خامنه‌ای

ریشه جدال بین مشروطه و مشروعه

علی‌اصغر حاج سیدجوادی


iran-emrooz.net | Sat, 18.01.2014, 9:39


آنچه را که آقای خاتمی قبل از نامزدی برای ریاست جمهوری باید از نقش رئیس جمهوری در نظام ولایت مطلقه فقیه درک کند، سرانجام در پایان دوران هشت سالهٔ ریاست جمهوری خود فهمید که: رئیس جمهوری به قول خود او در ولایت مطلقه فقیه که اساس نظام سیاسی ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ است، یک وسیله یا تدارکاتچی بیش نیست. خاتمی و قبل از او مهندس مهدی بازرگان اولین رئیس حکومت موقت بعد از انقلاب، نمی‌دانستند که خمینی با هوش غریزی خود نظیر ماکیاولی سیاست را از اخلاق جدا کرد. مهندس بازرگان و با فاصله خاتمی اصلاح‌طلبان مسلمان بودند. اما خمینی اصلاحات را فرع بر وجود بلامنازع ولایت و حکومت مطلقه فقیه می‌دانست؛ تا آنجا که به فتوای او برای حفظ حکومت اسلامی، پشت پا زدن به احکام اولیّه نیز مجاز است.
مهندس بازرگان و خاتمی به حقوق شهروندی و آزادی مردم و قانونمندی حکومت معتقد بودند. اما خمینی در تقریرات مبحث ولایت می‌گوید: «مردم ناقصند و نا‌کاملند و نیازمند کمال‌اند؛ پس به حاکمی که قیّم امین صالح باشد محتاجند» و در توجیه ولایت فقیه می‌گوید: «ولایت فقیه واقعیّتی جز قرار دادن و تعیین قیم برای صغار ندارد...»
بنابراین در نظریه واقع‌گرایانه سیاسی- مذهبی خمینی، هدف، استقرار حکومت و حاکمیّت اسلامی است که در نقش قیّم قرار دارد؛ و نهادهای پیرامون این هدف وسایل و ابزار اجرای نظریات و خواست‌هائی هستند که قیّم یا رهبر فقیه برای خروج مردم از ناکاملی به کمال، مورد نظر دارد. و در این راه یعنی در راه حفظ و تحکیم هدف همانگونه که از حکومت و حاکمیّت ولایت مطلقه فقیه در سی و پنج سال گذشته بر مردم ایران گذشته است، استفاده از هر وسیله موجّه است. به این ترتیب مقام ریاست جمهوری یا نهاد ریاست جمهوری نظیر نهاد قوه مقننه و قوه قضائیّه و کلیّه نهادهای کوچک و بزرگ پیرامون این سه قوه حاکم کشور، وسیله و ابزار خدمت به هدف یعنی ولایت مطلقه هستند؛ نه تعبیر دیگر.
در ۱۷۷ اصل از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظام سیاسی ایران با عنوان جعلی جمهوری اسلامی متشکل از یک سلسله نهادهای پیوستهٔ قانونی و خود ساخته‌ای است که در اصل ۵۷ از قانون اساسی، هویّت بارز خود را بر اساس نظریه سیاسی- مذهبی خمینی به وراثت از نظریّهٔ ناکام سیاسی- مذهبی شیخ فضل‌الله نوری آشکار می‌کند. نخست به اصل ۵۷ از قانون اساسی جمهوری اسلامی توجه کنیم. اصل ۵۷:
    «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقنّنه، قوه مجریّه و قوه قضائیّه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت برطبق اصول آیندهٔ این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند»
با تأمل در این اصل به وضوح تمشیّت قانونی نظریّه سیاسی- مذهبی خمینی را می‌بینیم که چگونه ولایت مطلقه امر و امامت فقیه را بر تارک سه نهاد حاکم کشور و مردم آن می‌نشاند که هر سه قوه طبق اصل۵۷ قانون اساسی «قوای حاکم در جمهوری اسلامی» هستند. در صورتی که طبق اصل ششم همین قانون: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه انتخابات؛ انتخاب رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و نظایر این‌ها...»
بنابراین با توجه به مفاهیم متضاد مدوّن در اصل ۶ و اصل ۵۷، می‌بینیم که اصالت مفهوم مندرج در اصل ششم قانون اساسی یعنی اصل اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی از راه انتخابات، چگونه در اصل ۵۷ با ادغام سه قوه حاکم بر کشور که محصول رأی و انتخاب مردم هستند، در نظارت و رهبری ولایت مطلقه امر امامت امت باطل می‌شود؛ و مردم ایران با شرکت در همه پرسی با تأیید قانون اساسی، هم بر صغارت خود و قبول قیّم بر سرنوشت خود و کشور طبق نظر خمینی مهر تأیید می‌زنند؛ و هم به قانونی بودن نظام استبداد مطلقه سیاسی گردن می‌نهند. به عبارت دیگر ملت ایران به جای جمهوری تنها و بدون پسوند و پیشوند متکی به ضرورت زمانه خود، به اراده خمینی به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش تسلیم شد. و این گونه تسلیم‌طلبی و زورپذیری آن هم در تشریف قانون اساسی بازنگری شده در سال ۱۳۶۸، در قیاس با قانون اساسی مشروطیّت در سال ۱۲۸۵ خورشیدی، ملت ایران را به پهنای ۸۳ سال عقب‌نشینی و واپسگرائی از دستاورد پیشگامان مشروطیّت می‌رساند.
البته واپسگرائی به ولایت مطلقه فقیه، استبداد دوران ۵۳ ساله سلطنت پهلوی را توجیه نمی‌کند.
بنا بر این قاعده، نه فقط در اصل ۵۷ از قانون اساسی بلکه در اصل ۱۱۰ مربوط به اختیارات رهبر و اصل ۱۱۳ مربوط به مقام ریاست جمهوری هم، رئیس جمهوری یا رئیس قوه اجرائیّه وسیله‌ای بیش در خدمت هدف یا ولایت مطلقه ولی امر مسلمین نیست. از آغاز تأسیس نظام ولایت مطلقه فقیه به وسیله خمینی، جریان حذف خودی از ناخودی به افراد یا گروه‌هائی از درون و بیرون از قدرت مربوط می‌شد که به ادعای رقبای خود می‌خواستند پا را از حد خود – که وسیله در خدمت هدف بود – برای تصاحب هدف که قدرت مطلقه است، فرا‌تر گذارند.
تا قبل از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ ریاست جمهوری، در فرهنگ بی‌در و پیکر تهمت و ناسزا و تخطئهٔ مخالفان بیرونی و درونی نظام از سوی مطبوعات و منبرهای نماز جمعه و سخنرانی‌های وابسته به بیت رهبری و سپاه و اطلاعات و امنیّت، از همه رقم صفات منفیِ تخریب و تهدید، تا زندان و شکنجه و اعتراف استفاده می‌شد. اما ظهور واژه «فتنه» و ارتقای مقام این واژه به زبان خامنه‌ای و انتساب مستقیم آن به رأی مردم به موسوی – که طرفدار اصلاحات بود – در انتخابات ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در برابر احمدی‌نژاد (اصولگرای ضد اصلاحات) مورد حمایت خامنه‌ای خود به سابقهٔ تاریخی استعمال این واژه از زبان و کلام شیخ فضل‌الله نوری فقیه و مرجع جامع‌الشرایط ضد مشروطیّت و طرفدار استبداد محمدعلی شاه قاجار باز می‌گردد که بهتر آن است در اینجا به قول و نوشته خود او مراجعه کنیم. او می‌گوید:
    «در دوران غیبت سه شیوه حکومتی متصور است. مناسب‌ترین شکل، حکومت ولایت فقیه است – که آن را دست نیافتنی می‌دانست».
از میان دو شکل دیگر یعنی حکومت استبدادی و حکومت مشروطه، شیخ فضل‌الله نوری ضرر دولت استبدادی را برای شریعت اسلامی کمتر از حکومت مشروطه می‌دانست. به همین جهت او استبداد محمدعلی شاهی را به مراتب برحکومت مشروطه ترجیح می‌داد. و به همین علت شیخ نوری به عنوان مرجع و فقیه صاحب فتوا، در توصیه به آخوندهای ولایات در جهت تأیید نظر خود می‌نوشت:
    «پادشاه را از عاقبت این فتنه (یعنی حکومت مشروطه) تخدیر نفرمائید؛ بلکه خاطر خطیر همایون را تکدیر بفرمائید»
شیخ نوری از آخوندهای ولایات می‌خواهد در عریضه خود به شاه مستبد او را تنها از مشروطه آزرده و مکدر کنند.
صد سال پس از انقلاب مشروطه سرانجام آنچه را که هنوز برای شیخ نوری دست نیافتنی بود، یعنی ولایت مطلقه فقیه و حکومت مشروطه، با انقلاب سال ۱۳۵۷ به دست خمینی به تحقق پیوست. حال آنکه انقلاب مشروطیّت و حکومت مشروطه با کودتای ۱۲۹۹ و با ۵۳ سال سلطنت رضا شاه و پسرش، هرگز به تحقق نرسید. می‌توان به یقین قبول کرد که اصطلاح «فتنه» برای اصولگرایان دینی، بعد از شیخ فضل‌الله نوری همچنان دارای‌‌ همان مفهومی است که شیخ نوری را بر سر دار برده است. یعنی دشمنی با آزادی و حکومت قانونی.
خمینی وارث بلافصل شیخ نوری در رساله «کشف الاسرار» خود در سال ۱۳۲۳خورشیدی، دین و تعصب دینی را پادشاه مملکت می‌داند و مخالفان تعصب و استبداد دینی را خار و خسک می‌خواند. یعنی‌‌ همان صفتی که احمدی‌نژاد سلفی مسلک با تاریک‌اندیشی مطلق خود میلیون‌ها مردم معترض به تقلب‌های انتخاباتی خرداد ۱۳۸۸ را متصف می‌کند.
بنابراین وقتی میلیون‌ها رأی دهنده یا میلیون‌ها ایرانی مخالف استبداد حکومت دینی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به نفع موسوی اعتدال‌گرا و علیه احمدی‌نژاد اصولگرای افراطی رأی می‌دهند؛ وقتی تقلب‌های رسوا و فاحش در رأیگیری به نفع احمدی‌نژاد و میلیون‌ها رأی دهنده را با شعار «رأی من کو» به عرصه اعتراض همراه با خشم و خروش غیر منتظره مردم می‌کشاند؛ وقتی همه حتا محافل مطبوعاتی و سیاسی غرب منتظر داوری و نظر خامنه‌ای رهبر مطلق العنان ولایت فقیه در نماز جمعه بعد از خاتمه انتخابات هستند؛ وقتی خامنه‌ای با حیرت و بهت عمومی با صراحت نظریات احمدی‌نژاد را بر نظریات رفسنجانی ترجیح می‌دهد که در نامه سرگشاده خود نسبت به وضع بحرانی ناشی از دوره چهار ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هشدار داده بود، آخرین پردهٔ توهم مردم نسبت به امکان زندگی در همزیستی مسالمت آمیز با نظام ولایت مطلقه فقیه فرو می‌ریزد و شعار قبل از نماز جمعه مردم که «رأی من کو» بود، با دیدن چهره واقعی خامنه‌ای در نماز جمعه، در تأیید انتخاب احمدی‌نژاد و پشت پا زدن صریح به رأی اکثریّت، به شعار «مرگ بر دیکتاتور» تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، مردم با تجاوزی چنان بی‌پرده و آشکار به رأی خود، به این نتیجه رسیدند که با وجود مقام بی‌مسئولیّت قانونی رهبر و ولی فقیه مطلقه، در اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مقام ریاست جمهوری به قول خاتمی در حد‌‌ همان یک تدارکاتچی یا وسیله‌ای از وسایل قانونی و ساختگی در خدمت منافع خصوصی نظام استبدادی است.
در تحلیل دوره‌های ریاست جمهوری، دوره هشت ساله خاتمی را دوره اصلاحات می‌گویند (دوره هفتم ۱۳۷۶و دوره هشتم ۱۳۸۰) اگر در نیّت و هدف خاتمی در سیاست داخلی و خارجی کشور، انجام اصلاحات در چهارچوب نظام محلی داشت و گامهای محتاطانه به سوی اصلاحات برداشته می‌شد، اما همچنان که خود او اعتراف می‌کند اندیشه اصلاحات به خاطر مخالفت خامنه‌ای و رفسنجانی از نظر حسادت و رقابت با شخص خاتمی و از نظر تضاد ماهوی بین استبداد نظام و اصلاحات واقعی، هرگز جامهٔ عمل نپوشید. ولی دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با حمایت همه جانبهٔ خامنه‌ای و شرکاء واقعیّت گفته ناپلئون را که شاعر ما به خوبی در شعر خود منعکس کرده است به خامنه‌ای آشکار کرد که: «تکیه بر سرنیزه توان کرد بر سر سرنیزه نباید نشست»
محمدرضا شاه از تکیه بر سرنیزه قدرت خود کامه به امید ادامه پشتیبانی آمریکا اکتفا نکرد و با نشستن بر نوک سرنیزهٔ خودکامگی قدرت، حتّی از پناهندگی در کشور حامی خود امریکا نیز محروم شد.
اینک نظام ولایت مطلقه فقیه در واپسین سالهای عمر سراپا سیاه خود نظیر واپسین سالهای سراسر فساد و استبداد پهلوی به نقطه‌ای پس و پیش بسته، راهی جز تسلیم در سیاست خارجی و استیصال در سیاست داخلی ندارد. زیرا در نگاه به کارنامهٔ سراپا شکست و رسوائی نظام ولایت مطلقه از خمینی تا خامنه‌ای از هر نقطه که حرکت کنی به اصل ۵۷ از قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌رسی. یعنی از جائی که سرنوشت قوای قانونی حاکم برکشور و مسیر کیفی و کمی اجرای وظائف و اختیارات آن‌ها در اداره امور اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن به ولایت و حکومت مطلقه ولی امر و امامت امت سپرده می‌شود. یعنی سقوط انسان ایرانی از شهروند بی‌اختیار شاهنشاه، به فردی از گله امت اسلامی ولایت مطلقه فقیه. در این نقطه است که در معمای حبس خانگی موسوی و کروبی، راه شیخ فضل‌الله نوری از طریق خمینی به خامنه‌ای می‌رسد.
مسئله در نجات خامنه‌ای است از معرکهٔ جست‌و‌جوی عامل اصلی پیروزی احمدی‌نژاد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸. در این نقطه است که خش و خروش صد‌ها هزار رأی دهنده به رسوائیِ علنی تقلبهای آشکار به دست مزدوران خامنه‌ای و احمدی‌نژاد در انتخابات را به فتنه علیه نظام ولایت از سوی موسوی و کروبی و نفوذ ایادی بیگانه تبدیل می‌کنند. به عبارت دیگر، رأی مردم را در امید به گرایش اعتدال‌گرائی و اصلاح‌طلبی موسوی در مقام ریاست جمهوری، فتنه می‌نامند و موسوی و کروبی را سران فتنه خطاب می‌کنند. به خیال خود با این جعل سراپا مضحک و رسوائی، دشمنی علنی خود را همپای شیخ فضل‌الله نوری و خمینی و آخوندهای ریز و درشت ولایت و سوداگران پول و خون ملک و ملت با اصلاحات و دگرگونی‌های واقعی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ابراز می‌کنند. اما وقاحت و آبروباختگی خامنه‌ای و رفسنجانی و دشمنان آزادی مردم تا حدی است که از سوی موسوی و کروبی و در نتیجه از بالای سر آن‌ها خواهان عذرخواهی مردم از این فتنه‌انگیزی یا در حقیقت معذرت از طرح «رأی من کو» هستند تا هرگز خواهان شناسائی دزد اصلی رأی و حق آن‌ها یعنی خامنه‌ای نه فقط در رأی خود بلکه در حق زندگی در آزادی و امنیّت قانونی نباشند. اگرچه کروبی و موسوی نیز به نوبه خود و در زمان خود از دشمنان دور و نزدیک همین فتنه بودند. اما حق تحول و تغییر از حقوق ذاتی انسان است.
اکنون به این توقع وقیحانه و گستاخانه یعنی نجات خامنه‌ای از سرنوشت شیخ فضل‌الله نوری به موشی که گردش روزگار آن را به تله انداخته است، چه باید گفت جز اینکه: «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت»
این موش نه فقط خامنه‌ای بلکه‌‌ همان جانوری است که از صد‌ها سال پیش جان و جوهر جسم و اندیشه انسان ایرانی را در لباس دین می‌جود. آیا موقع آن نرسیده است که دست و پای آن نه فقط از دامن نظام سیاسی ایران، بلکه از حوزه اندیشه و عوالم قلبی و عاطفی مردم ایران نیز برای همیشه قطع شود؛ و دین و ایمان از حریم عمومی و صحنه روزانه زندگی و روابط سیاسی، به حریم خصوصی و نیاز درونی انسان‌ها بازگردد؟
حافظ نامدار‌ترین روشنفکر ایرانی قرن هشتم هجری شمسی (قرن پانزدهم میلادی) در تخطئهٔ واعظ شحنه‌شناس یا آخوندی که در تحمیق مردم دست در دست شحنه و حاکم قلدر داشت و در بی‌نیازی خود از او می‌گوید:
«واعظ شحنه‌شناس! این عظمت گو مفروش / زانکه منزلگه سلطان، دل مسکین من است»
شگفتا که هفتصد سال پس از حافظ، چرخش روزگار در تاریخ واپسگرای ما، واعظ شحنه‌شناس را به مسند شحنه نشاند؛ با دستی کتاب مقدس شریعت و در دست دیگر تیغ جان‌ستیز جلاد. و سرانجام طلب تاریخی دین، استبداد قشری را از دولت استبدادی سفاک وصول کرد.
با انقلاب بهمن ۱۳۵۷ جبر سرنوشت، سلطنت موروثی را مضمحل کرد و در صحنهٔ خالی از خرد جمعی و مغروق در نفاق و توهمات آرمانگرایانه، ارث پاسدار و همزاد خود به قول «ابن مسکویه رازی» یعنی دولت استبدادی مضمحل را به وارث تاریخی خود یعنی دین‌پرستان قشری بخشید.
اکنون در این منجلاب سرشار از فساد و خشونت ولایت فقیه که تاریخ مصرفش از پایه سپری شده است، جای واعظ شحنه‌شناس ما، آقای حسن روحانی و منشور حقوق شهروندی او در کجاست؟ جای جانوری ذوحیاتین که هم در خاک نظام جمهوری (بدون جمهور) می‌خزد که حقوقدانم؛ و هم در مرداب اسلام ولایت فقیه شنا می‌کند که شحنه‌ام، در کجا است؟
این پرسشی است که پاسخ آن برعهده همت والای انسانهائی است که از صمیم قلب به اصالت و اولویّت حقوق مشترک انسان برای آزادی، برفراز همهٔ تفاوت‌های مذهبی و جنسی و نژادی و قومی و ملی ایمان دارند؛ و مصالح خصوصی و فردی خود را در گرو احترام به مصالح عمومی و جمعی می‌دانند.
علی‌اصغر حاج سید جوادی
پاریس ژانویه ۲۰۱۴


*برگردان برخی اسناد تاریخی روابط ایران و امریکا احد قربانی