نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آذر ۲۶, یکشنبه

تشکیل کویر نمکی در آذربایجان
 رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه کشاورزی رو به نابودی می‌رود و کویر نمکی به وسعت 4 هزار و 400 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود.

به گزارش فارس، مسعود محمدیان ظهر امروز اظهار کرد: با توسعه کشت محصولاتی که دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به شوری در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی دارند، در الگوی کشت ارائه شده برای دشت تبریز، جایگزین کشت محصولاتی مانند پیاز و یونجه می‌شود.

وی افزود: از این طریق، بیش از 17.167 درصد در آب مصرفی سالانه این دشت در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده که معادل 18 میلیون و 901 هزار و 893 متر معکب خواهد بود.

محمدیان با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک ثروت طبیعی بسیار بزرگ است، افزود: اگر این دریاچه خشک شود کشاورزی رو به نابودی می‌رود، زیرا یک کویر نمکی به وسعت بیش از 4 هزار و 400 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و ابعاد این کویرنمک باعث می‌شود که آب و هوای منطقه تغییر کرده و نمک به سمت مزارع حرکت کند.

وی اضافه کرد: در کنار توسعه آموزش های همگانی برای استفاده بهینه از امکانات موجود با درک کامل از شرایط حاضر، فرهنگ مصرف درست آب بین مردم و بهره‌برداران باید نهادینه شود تا راندمان آبیاری در مزارع بهبود یابد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری باعث افزایش بیابان‌ها در این حوزه را می‌تواند تشدید کند، افزود: این امر علاوه بر تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را نیز در پی خواهد داشت.

محمدیان با اشاره به لزوم تجدید نظرکلی در شیوه کشت اراضی حاشیه این دریاچه گفت: تغییر روش کاشت محصولات کشاورزی خصوصاً گسترش کشت محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت با توسعه سطوح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه با توجه به تحمل بالای این محصول به کم آبی با هدف جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه در راستای حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی، از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان در اراضی حاشیه‌ای دریاچه، با جدیت دنبال و در حال حاضر بیش از 85 درصد از محصول پسته تولیدی استان از این اراضی حاصل می‌آید.

دل نوشته ای برای مادری دیگر


پاراگراف زیر برگرفته ازدل نوشته مادرمصطفی کریم بیگی است: 
دیروز پنج شنبه بود . . .  مثل همه ی پنج شنبه ها . . .  اما من بی قرارتر از همیشه به دیدن پسری رفتم که صدای مادرش آشفته ام کرده بود . . . بی قرارم کرده بود . . . مادر   ستار عزیزم با غمت آب شدم،  در دلم عاشورا بود، وقتی سر مزار ستار در حالی که عکس پسرهایمان روی مزار بی سنگ ستار بود یکدیگر را درآغوش کشیدیم. تازه فهمیدم  که بی قرار این آغوش بودم . . . بی قرار، اشک هایی به شانه های هم بدهکار بودیم . . . عجب سبک شدیم در آغوش هم 
دل نوشته ی کوتاه ولی بنیان کن درد دل مادرانه یک دیدار، در دلم غوغا به پا کرد و با قلمی ناتوان نوشتم، از زنی که دیروز ایران و جهان را لرزاند
شیرزنی که دیروزحتی اجازه ی عزاداری به او ندادند، گیسوانش را پریشان کردند و پاهایش را مجروح 
شمع را بگویید که خاموش شود که مادران وطنم نورافشانی می کنند
پروانه را بگویید بال نسوزاند که مادرانم دل سوخته اند
به ابر بگویید نبارد که مادران اشکبارانند
چشمه را بگویید نجوشد که مادران از این رنج درجوش و خروشند
... بازهم پنج شنبه بود نه مانند پنج شنبه های دیگر 
  روز ستار بود و مادرش، مادر شجاعی که غم از دست دادن فرزند، او را چون شیری غران به صحنه آورد. در یک طرف  مادری که سلاحش فقط عکس فرزندی بود که با شهامتش،  دژخیمان را به زانو در آورده بود و در طرف دیگر صف شکست خوردگان در برابر شهامت ستار، که در پشت سلاحهای مدرنشان،  برای مردم بی دفاع دندان تیز کرده بودند و در سکوت به او و مردمی که برای همدردی آمده بودند، هشدار می دادند.
او تهمینه ای بود که رستم وار در جلوی صف آرایی دژخیمان ایستاده بود، ولی او سهرابش را نکشته، سهرابش بدست کسانی کشته شد که تاب حقیقت را ندارند
می خروشید، چون ماده شیری از برای پسرش. ستار فرزند خلف وطن که میخواست رنج مردم وطنش راعریان کند رخ در نقاب خاک کشید. ولی با مرگ خود صدای درد و رنج مردم را رساتر به گوش همه ی جهانیان رساند و خود جاودانه شد
دیگرجامه ازبرای سیاوش کشون ندرید که ستارها کشته شدند
وسیمین ها نیستند که از رنج ستار کشون ها  قصه ها بنویسند
جمعه 24/9/91