نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

زندگی‌نامه دکتر علی گلزاده (غفوری)


احمد گلزاده


علی گل زاده غفوری در تاریخ 25 اردیبهشت 1302 هجری شمسی مطابق نهم شوال 1342 هجری قمری در شهر قزوین به دنیا آمد.

نام پدرش غلامعلی و نام مادرش زیور بود .

تحصیلات شش ساله ابتدایی را در دبستان ادب شهر قزوین که مدیریت آنرا پسر میرزا کوچک خان جنگلی بر عهده داشت گذراند و از همان ابتدا استعدادش را در فراگیری درس و علم نشان داد و در امتحانات نهایی شش ساله ابتدایی در شهر قزوین رتبه نخست را کسب کرد.

در 14 سالگی و زمانی که در نیمه دوره متوسطه بود پدر را از دست داد و برای تامین مخارج زندگی خانواده، به پیشنهاد مدیر مدرسه دیانت که در آن درس میخواند در یک کلاس پایین تر به تدریس ریاضی پرداخت و به این ترتیب شغل معلمی را برای خود انتخاب کرد.

او بعد ها در مدارس علوی و سایر موسسات فرهنگی به تدریس فقه و فلسفه و منطق و زبان عربی پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد که امروز آموخته های عمیق خود را از اصل اسلام مدیون آموزش ها و نکته سنجی های دقیق او می دانند .

تحصیلات علوم دینی و حوزوی:

اولین دروس قرآنی را نزد حاج میرزا ابوالحسن رفیعی حکمی که از قم به قزوین آمده بود خواند و دروس اولیه جامع المقدمات را نزد او و شاگردانش فرا گرفت.

شوق تحصیل و دسترسی به سرچشمه های ناب علوم دینی او را به حوزه علمیه قم کشاند و در محضر استادانی چون مرحوم حجت کوه کمره ای و مرحوم خوانساری و مرحوم بروجردی و علامه طباطبایی شرکت کرد و درسنین جوانی به درجه اجتهاد رسید.

همزمان با ترویج علوم دینی، به ادامه مطالعات در فقه و اصول و منطق و فلسفه و ادبیات عرب و علوم اجتماعی، در قـم و نجـف و تهــران ­پرداخت.

تحصیلات دانشگاهی:

از سال 1344 وارد دانشگاه تهران شد و دوره لیسانس و فوق لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی تا سال 1348 با موفقیت به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد تا مدرک دکترای تخصصی رادر سال 1351شمسی (1972 میلادی) در رشته حقوق اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کند.

مشاغل اجتماعی:

پس از بازگشت از فرانسه به دعوت دانشگاه تربیت معلم به تدریس در دانشسرای تربیت معلم پرداخت و همزمان برای آشنایی نسل جدید با اصول اسلامی، به همراه دکتر محمد جواد باهنر و مرحوم رضا برقعی به تهیه و تدوین کتاب های تعلیمات دینی برای آموزش و پرورش همت گماشت.

همزمان در تاسیس و راه اندازی مراکز علمی نظیر مدارس علوی و رفاه به منظور تربیت نسلی فرهیخته و آشنا به اصول و تعالیم اسلامی در همکاری با مرحوم علامه کرباسچیان و مرحوم روزبه تلاش شبانه روزی داشت .

در تاسیس موسسات فرهنگی و انتشاراتی نظیر دفتر نشر و فرهنگ اسلامی در مشارکت با مرحوم برقعی و دکتر باهنر و در شرکت سهامی انتشار در همکاری با مهندس بازرگان و سایر دوستان و با تالیف کتاب های زیادی در زمینه های مختلف که توسط این موسسات و سایر انتشارات چندین بار تجدید چاپ شدند در ارتقای فرهنگ عمومی از ابعاد گوناگون علمی و دینی و اجتماعی نقش موثری داشت.

سخنرانی های اجتماعی و اسلامی در حسینیه ارشاد و جلسات گفتار ماه که متن آنها بعدا بصورت کتاب منتشر شدند.

پیش قدم شدن در راه اندازی مراکز خدمات بهداشتی و عام المنفعه نظیر تاسیس بیمارستان سوم شعبان و ...

مشاغل سیاسی:

در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مرداد 1358 با بیش از یک میلیون و پانصد هزار رای از مجموع 5/2 میلیون رای به عنوان نماینده مجلس خبرگان از حوزه انتخابی تهران انتخاب شد و در تدوین نهایی قانون اساسی شرکت کرد .

او در تهیه اصل سوم قانون اساسی که وظایف حکومت را در قبال مردم مشخص می کند نقش موثری داشت و اندیشه های مترقی اش را در دفاع از این اصل این گونه بیان کردو گفت: بگذارید این اصل را مردم برای حکومت بنویسند تا تبعیت مردم از حکومت منوط به اجرای وظایف حکومت در قبال آنها باشد . مردم خدایی دارند و خدا می خواهد این مردم به حقوقشان برسند. این اتمام حجت است . میخواهید این اصل را بردارید و قرآن را به جای آن بگذارید.

در این اصل بر وظیفه حکومت جمهوری اسلامی در بکارگیری تمام توان خود برای ارتقای سطح آگاهی های عمومی ،پیشبرد آزادی های سیاسی و اجتماعی و تهیه امکانات رشد و تحصیل و پرورش استعدادهای انسانها تاکید شده است . همچنین محو هرگونه استبداد ، خودکامگی و انحصارطلبی و رفع تبعیض های ناروا و ایجاد امنیت قضایی عادلانه و تساوی عموم در برابر قانون از وظایف اصلی و اولیه حکومت شناخته شده است .

در انتخابات مجلس شورا در سال 1358 با بیش از یک میلیون و سیصد هزار رای از مجموع 1/2 میلیون رای به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد.

او در مجلس اول شورا به طرح سوالاتی پرداخت که بسیاری از آنها مسکوت گذاشته شد و در هیاهوی جنجال های سیاسی پاسخی دریافت نکرد مانند نحوه هزینه اموال و دارایی های اوقاف و ...

پس از یکسال ، در اثر جو بوجود آمده در مجلس و به دلیل اینکه فضا را برای ادای وظایف نمایندگی مساعد نمی دید از شرکت در مجلس امتناع کرد و در نامه ای 7 صفحه ای با ذکر دلایل خود ، عنوان کرد از آنجا که فضای مجلس با معیار های اسلامی و ایرانی و انسانی در تضاد است و امکان اظهار آزادانه نظرات از نمایندگان سلب شده است از حضور در مجلس خودداری می کند و خواستار قرائت آن نامه در صحن مجلس شد تا باعث آگاهی موکلان خود شود که این نامه هیچگاه در مجلس خوانده نشد و اجازه انتشار آن نیز داده نشد .

از آن پس محدودیت ها برای حضور در مجامع بیشتر شد و او در کنج خلوت خود به مطالعات و تحقیق و تالیف پرداخت تا در یافتن ریشه معضلات موجود در اجتماع راهی بگشاید . از جمله می توان به ضرورت بازنگری در فقاهت و اجتهاد و نیز مفهوم توحید و مصادیق شرک در جامعه امروز اشاره کرد .

گاه گداری نیز که فضای مطبوعاتی کشور کمی اجازه داد تا نظرات دیگر هم مطرح شود مصاحبه های از ایشان در روزنامه های هاجر و کتاب هفته چاپ شد و نقطه نظرات ایشان را در مورد فقاهت و اجتهاد و احکام دینی و قضایی در مورد ارتداد مطرح کرد که در نوع خود برای اهل نظر و تحقیق روشنگرانه و مفید بود.

دکتر علی گل زاده غفوری در ساعت 30/12 روز 11 دیماه 1388در بیمارستان آراد تهران در گذشت و بدن آن مرد بزرگ در بهشت زهرا آرام گرفت .

روحش شاد.

عنوان هایی از کتاب های دکتر گل زاده غفوری ( با نام ناشر)

1- با دستورات اسلام آشنا شویم(انتشار- فجر)

2- اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر(انتشار – فتح)

3- کنگره اسلامی حج(انتشار- دفتر نشر فرهنگ اسلامی – فرنو)

4- نقدی بر لایحه قصاص( چاپخش)

5- شناخت اسلام(با دکتر بهشتی و دکتر باهنر) (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

6- خداشناسی(با دکتر باهنر و مرحوم برقعی) (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

7- راه و رسم زندگی از نظر امام سجاد(دفتر نشر فرهنگ اسلامی- فراهانی)

8- نظامات اجتماعی اسلام( حسینیه ارشاد)

9- آگاهی در باره قانون اساسی( حقوق اساسی به زبان ساده)

10- انفال یا ثروت های عمومی(انتشار – گفتار ماه)

11- خطوط اصلی اقتصاد اسلامی (فجر)

12- برنامه ایمان آورده ها (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

13- روابط مالی و اقتصادی (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

14- اخلاق اجتماعی (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

15- زادنامه یا شکوفه حیات(تربیت فرزند) (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

16- برای شما فرزند ها و فرزند دار ها (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

17- حق فرزندان و شاگردان به اولیا و مربیان (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

18- بیایید اینگونه باشیم(انگلیسی، عربی ،فرانسه) (دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

19- زبان قرآن را یاد بگیریم( فراهانی)

20- روش تربیتی قرآن(انتشار)

21- به گفتار قرآن بیندیشیم (انتشار)

22- قرآن امانتی الهی(فجر)

23- انفاقات و صدقات در قرآن( فتح)

24- موقعیت زنان در قرآن(فتح)

25- نماز( انگلیسی – فارسی) (فجر)

26- امام حسین(ع) سرگذشت و شهادت (فجر)

27- امام رضا(ع) (دفتر نشر فرهنگ اسلامی- فرنو)

28- تحلیلی از اوضاع اجتماعی زمان حضرت موسی بن جعفر(ع) (فجر)

29- ده گفتار از امام حسین (ع) با ترجمه انگلیسی(فجر)

30- شیعه و نبوت(فجر)

31- نیهیلیسم، فلسفه پوچ گرایی(دفتر نشر فرهنگ اسلامی)

32- اسلام و نهضت اخیر ایران( مولف)

33- روحانیت و زندگی( نشر محمد)

34- کوششی در راه تبیین و تفکر درکلمات قصار قرآن (چاپخش)

35- کارنامه یکساله مجلس(چاپخش)

کتب آماده انتشار

1- کوششی در باره ضرورت بازنگری فقاهت و اجتهاد از صدر اسلام تا کنون

2-بخشی از آنچه در مجلس خبرگان قانون اساسی گذشت

3- نظام قضایی در فرهنگ بشری و آورده های اسلامی


منبع: پژواک ایران