نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه


آخرین نفس های دریاچه ارومیه
دولت روحانی ادامه دهنده بی عملی احمدی نژاد در نجات دریاچه ارومیه



برنامه محیط زیست سازمان ملل که پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ نسبت به نابودی دریاچه هامون و هورالعظیم (یکی در جنوب شرق و دیگری در جنوب غرب ایران) هشدار داده بود، این بار نسبت به پیامدهای نابودی دریاچه ارومیه برای ساکنان منطقه هشدار داد.

به گزارش «تابناک»، گزارش «یونپ» که به عنوان گزارش ماه فوریه با تیتر «خشک شدن دریاچه ارومیه در ایران و پیامدهای زیست محیطی آن» منتشر شده، به خوبی روند خشک شدن دریاچه ارومیه را در پانزده سال گذشته به تصویر کشیده و برای این منظور به بررسی حوضه آبریز ارومیه در یکصد سال گذشته پرداخته است.
بنا بر گزارش سازمان ملل، سطح آب دریاچه در پانزده سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است، به گونه‌ای که غلظت نمک در این دریاچه به بیش از ۳۰۰ گرم در لیتر (هشت برابر شوری آب دریا‌ها) رسیده است.
البته میزان غلظت نمک در دریاچه ارومیه بر اساس اعلام مسئولان ایرانی، بسیار بیشتر از مقدار اعلام شده در این گزارش است، به گونه‌ای که به گفته عباس‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، غلظت نمک در این دریاچه هم اکنون به ۴۰۰ گرم در لیتر یا حالت فوق اشباع رسیده، آنقدر که همه سطح دریاچه را لایه‌ای قطور از نمک پوشانده است.

دکتر مسعود پزشکیان، رئیس فراکسیون حمایت از دریاچه‌ گفت: ارومیه در زمان دولت احمدی‌نژاد فقط در حد یک اسم ‌ماند و ما هیچ امیدی به دولت نداشتیم و عملا نه کاری انجام می‌شد و نه مسأله‌ای به صورت رسمی پیگیری می‌شد؛ اما با روی کار آمدن دکتر روحانی و خانم ابتکار و سفری هم که وی به منطقه داشت، باعث شد تا بیشتر به این موضوع رسیگی شود.

در حال حاضر با همکاری دکتر چیتچیان، وزیر نیرو و خانم ابتکار تیمی در حال شکل گیری است تا با برنامه‌‌ریزی دقیق‌تری راهکاری برای احیای این دریاچه انجام داد.

رئیس فراکسیون حمایت از دریاچه ارومیه گفت: ولی اینکه این تیم‌ها چه اندازه توانایی دارند و آیا می‌توانند کاری انجام دهند یا نه، موضوعی است که آینده مشخص خواهد کرد.

این نماینده گفت: ما از طریق مجلس همواره از این تیم‌ها حمایت می‌کنیم و در حال حاضر از لحاظ قانونی مشکلی در سر راه افرادی که روی این پروژه کار می‌کنند وجود ندارد، اما اگر در جایی لازم باشد که از آن‌ها حمایت شود، مجلس شورای اسلامی این توانایی را دارد که از لحاظ قانونی و با تصویب لوایح و طرح‌های گوناگون دولت را در این کار کمک کند.

این نماینده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون وضعیت دریاچه ارومیه بسیار وخیم است و دریاچه نفس‌های آخر خود را می‌کشد، باید هر چه سریع‌تر کاری انجام داد. در غیر این صورت خسارات آن ‌جبران ناشدنی خواهد بود و شاید کل منطقه را به بحران بی‌سابقه‌ای دچار کند.
در بیش از 3 ماهی که حسن روحانی زمام امور دولت را به دست گرفته است هیچ اقدام عملی برای نجات دریاچه ارومیه انچام نداده و همانند دولت احمدی نژاد فقط گزارشگر وضغیت وخیم دریاچه بوده است و بس. ظاهرا کل حکومت اسلامی ایران میخواهد شاهد مرگ زچر آور دریاچه ارومیه باشد و قدمی برای نجات آن بر ندارد.

قائم‌مقام میراث فرهنگی ایران: در کاخ-موزه‌ها جگر و مرغ می‌فروشند


مهدی حجت از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی بوده است
مهدی حجت، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفته است که در سه ماهی که این مسئولیت را پذیرفته است "در حال لایروبی این سازمان" بوده و گزارش‌هایی که تا کنون در این زمینه به او رسیده‌اند، "اصلا راضی‌کننده" نیستند.
آقای حجت در مراسم معارفه‌ مدیرکل جدید اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در انتقاد از شیوه مدیریت این سازمان در دولت قبلی گفت: "موزه‌ دوران اسلامی از چند سال پیش تعطیل شده، طبقه‌ دوم موزه‌ ایران باستان هم تعطیل و زیرزمین آن بدون استفاده است. کاخ - موزه‌ها نیز دست یک مشت آدم افتاده که در آنجا، جگر و مرغ می‌فروشند. صنایع دستی نیز حیثیت گذشته‌ خود را ندارد، حوزه‌ای که قبلا در آن، مقام اول و دوم را در دنیا داشتیم، اما اکنون این احساس را درباره‌ جایگاه‌مان نداریم."
آقای حجت با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از سوی محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان قائم مقام برگزیده شد. او از بنیانگذاران و روسای نخستین این سازمان بوده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا او گفت: "من حق پدری بر گردن این سازمان دارم و از این‌که این سازمان به راه بدی بیفتد، به آن صدمه وارد شود یا آن را در ذلت ببینم، ناراحت و نگرانم."
آقای حجت گفت: "اگر کسی نمی‌تواند این وزن را تحمل کند، نباید مسوولیت قبول کند و در این سازمان بماند. اگر قرار است امروز در هر حوزه‌ فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افرادی بیایند و مدتی را به تفریح بگذرانند و بروند، باید اعلام کنم که این سازمان‌، سازمان فراهم کردن عشرت‌های کوتاه‌مدت نیست."
فعالیت ها و مدیریت سازمان میراث فرهنگی که از زیر مجموعه های ریاست جمهوری است در سال های گذشته از سوی هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا مورد انتقاد بوده است.
از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ برخی از نزدیکان او از جمله اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و روح الله احمدزاده کرمانی به ریاست این سازمان گمارده شدند که از سوی اصولگرایان منتقد دولت آقای احمدی نژاد، "جریان انحرافی" نام گرفتند.

آيا رژيم دست آوردی برای ملت ايران داشته است!؟

تاب «یادها» اثر ویدا حاجبی تبریزی

تاب «یادها» اثر ویدا حاجبی تبریزی
16 مهر 1391

مدرسه فمینیستی: کتاب «یادها»، اثر ویدا حاجبی تبریزی است که در سال 1389 توسط چاپخانه مرتضوی در کلن منتشر و انتشارات فروغ در آلمان پخش آن را بر عهده داشته است.
فایل پی. دی. اف. متن کامل کتاب «یادها» با ویرایش جدید را نویسنده محترم آن خانم ویدا حاجبی تبریزی سخاوتمندانه در اختیار مدرسه فمینیستی قرار داده است تا آن را با مخاطبان مدرسه سهیم شویم. با تشکر فراوان از ایشان، فایل پی دی اف کتاب را در زیر منتشر می کنیم:
PDF - 1.5 Mb
کتاب «یادها»، اثر ویدا حاجبی تبریزی
فایل پی دی اف متن کامل کتاب «یادها»، اثر ویدا حاجبی تبریزی

* انتقال فرهنگ پورمنصوری به انفرادی پس از ضرب و شتم

 ١٣٩٢/٠٩/٠٢- خبرگزاری هرانا
* انتقال فرهنگ پورمنصوری به انفرادی پس از ضرب و شتم
      فرهنگ پورمنصور بعد از ۴ روز اعتصاب غذا توام با گچ گرفتن سر توسط چند تن از مسئولین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به سلول انفرادی منتقل شد.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرام پورمنصوری زندانی امنیتی بند ۴ زندان رجایی شهر کرج از روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد و برای رسیدگی به خواسته‌هایش سر خود را گچ گرفت.
 
یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج به گزارشگر هرانا گفت: "فرهنگ پورمنصوری از چهار روز پیش در اعتراض به برخی مسائل صنفی خود و اینکه مدت نزدیک به ۱۴ سال از مرخصی محروم بوده است دست به اعتصاب غذا زد و کله خود را گچ گرفت. صبح امروز (شنبه) ریاست زندان مردانی به همراه چند تن از مدیرات بنامهای آقایی، بای و امیریان فرهنگ پورمنصوری را به همراه برادرش شهرام به انفرادی‌های اندرزگاه ۵ منتقل می‌کنند. در اندرزگاه ۵ فرهنگ پورمنصوری را رئیس اندرزگاه (حسن آخریان) برهنه کرده، دست‌بند و پابند می‌کنند و مورد ضرب و شتم قرار داده و گچ سر وی را نیز می‌شکنند. شهرام بعد از ساعتی به داخل سالن ۱۲ بازمیگردد و فرهنگ هم اکنون بصورت برهنه و با دست‌بند و پابند در سلول انفرادی نگهداری می‌شود."
 
فرهنگ پورمنصوری که بیش از ۱۳ سال است در زندان بسر می‌برد، متهم به هواپیماربایی در مسیر اهواز به بندرعباس است.
 
این هواپیماربایی که بعد‌ها به موضوع فیلم مشهوری از کارگردان صاحب نام ایرانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تبدیل شد؛ بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بود.
 
دادگاه، فرهنگ پورمنصوری برادر وی شهرام پورمنصوری را به همراه داماد خانواده خالد حردانی به اعدام محکوم کرد که این حکم با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.
 
رسول حردانی، برادر خالد حردانی و دیگر متهم پرونده در‌‌‌‌ همان دادگاه به حبس ابد محکوم شد.
 
گفتنی است، شهرام پورمنصوری، فرهنگ پورمنصوری و رسول حردانی هر سه هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند.
 
* بیستمین روز اعتصاب غذای زندانیان عقیدتی قزل‌حصار
     عتصاب غذای شش تن از زندانیان عقیدتی اعتصاب کننده در زندان قزل حصار وخیم گزارش شده است. یکی از زندانیان عادی بدلیل ارتباط با ایشان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام که از سلول انفرادی به بند خدمات منتقل شده اند از سوی مسئولین تحت فشار قرار دارند و سایر زندانیان از ارتباط با ایشان منع شده اند.
 
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی که در اعتراض به حکم اعدامشان و مسائل صنفی خود دست به اعتصاب زده اند دو روز پیش توسط پزشک زندان مورد ویزیت قرار گرفته و پزشک برایشان سرم غذایی تجویز کرد. اما ایشان از دریافت سرم غذایی امتناع کرده و خواهان ادامه اعتصاب غذای خود شده اند. هم اکنون وضعیت جسمی جمشید دهقانی و حامد احمدی بسیار وخیم است."
 
وی در خصوص وضعیت سیدهادی حسینی که از سایر زندانیان جدا شده بود گفت: "سیدهادی حسینی دیگر زندانی عقیدتی اهل سنت نیز به بند خدمات منتقل شده و شب گذشته دچار تشنج شده بود. وی هم همچنان در اعتصاب غذا بسر میبرد."
 
این منبع در پایان خاطرنشان کرد: "مسئولین ارتباط زندانیان عادی را با زندانیان عقیدتی منع کرده اند و دو روز پیش که وضع جسمی زندانیان بد شده بود و یکی از ایشان از حال رفت، یک زندانی عادی بنام (کورش زردویی) قصد کمک به ایشان را داشت و به همین علت توسط زندان‌بانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت."
 
* انتقال شاهین دادخواه به سلول انفرادی بند سپاه
     شاهین دادخواه دیپلمات پیشین و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ از چهار روز پیش به سلول‌های بند ۲- الف سپاه در اوین منتقل شده است.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شاهین دادخواه روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری از بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی در بند ۲- الف سپاه منتقل و تا این لحظه از سرنوشت وی هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.
 
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "این زندانی سیاسی را پس از نگارش نامه‌ای در خصوص مذاکرات هسته‌ای به سلول انفرادی بند سپاه منتقل شده است."
 
گفتنی است دکتر شاهین دادخواه متولد ۱۳۵۰ کار‌شناس سیاسی امنیتی کشورهای خاورمیانه است که لیسانس خود را از دانشگاه ناپل ایتالیا، فوق لیسانس از داشگاه بیکنت ترکیه آنکارا و نهایتا دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه مادرید اسپانیا دریافت کرده است.
 
وی که در سمت مشاور در شورای عالی امنیت ملی و جزو اعضا مذاکره کننده هسته‌ای تیم حسن روحانی مشغول به کار بوده است، سابقه شرکت در مذاکرات ایران امریکا در افغانستان، شرکت در مذاکرات سه جانبه ایران عراق امریکا در سال ۸۸ به سرپرستی کاظم قمی سفیر ایران در عراق و همکاری با مرکز مطالعات استراتژیک را در کارنامه دارد.
 
*  یکی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زد
     محمد حسن یوسف ‌پورسیفی زندانی سیاسی بند ٣۵٠ به نشانه اعتراض به عدم پیگیری وضعیت درمانی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یوسف پورسیفی فعال حقوق بشر و کودکان کار و مسئول سابق واحد جذب و معرفی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز جمعه اول آذر ماه اعتصاب غذای خود را اعلام کرده است.
 
این زندانی سیاسی دچار عارضه جدی اختلال در شبکه هر دو چشم است و پزشکان متخصص حدت بینایی وی را چهار دهم اعلام کرده‌اند.
 
از آن‌رو که بیماری وی بدلیل اهمال در درمان در زندان اوین دیگر قابل درمان نیست، یکی از مسئولین اجرای احکام زندان اوین به این زندانی اعلام کرده است که در صورت شکایت از زندان احتمال پرداخت دیه ٩٠ میلیون تومانی از سوی زندان وجود دارد.
 
این ادعا در حالی مطرح شده است که اکنون چندین ماه است بهداری اوین به دلیل نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی، بخش آزمایش خود را به حال تعلیق در آورده است و علت آنرا نداشتن بودجه مالی اعلام کرده است.
 
یوسف پورسیفی که دچار مشکل دیسک کمر و فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب است، یکبار بطور اورژانسی به بیمارستان مدرس منتقل شده است.
 
به رغم اینکه پزشکان دستور بستری شدن وی را صادر کرده بودند، نبود مجوز بستری از سوی دادستانی موجب بازگراداندن وی به زندان شد و مسئولین زندان از اعزام مجدد او خودداری کردند.
 
از سوی پزشکان عمومی بند ٣۵٠ توصیه شده است تا این زندانی سیاسی از سوی پزشک مغز و اعصاب ویزیت شود که پزشک مذکور نیز الان حدود ٧ ماه است بدلیل اختلافات مالی به زندان نیامده است.
 
در هفته پیش مسئولان زندان اوین به این زندانی قول مساعد داده بودند که به وضعیت وی رسیدگی کنند که تعلل در ایفای عهد موجب شد تا محمد حسین یوسفی ‌پورسیفی دست به اعتصاب غذا زند.
 
این زندانی در سال ٩٠ توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده و از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به تحمل ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است
 
* حکم اعدام شش نفر از متهمان به قاچاق مواد مخدر اجرا شد
    سپیده دم روز پنج شنبه ۳۰ آبان ماه۱۳۹۲ حکم اعدام ۶ نفر از متهمان به قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی یزد اجرا گردید.
 
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان یزد محکوم علیه "عبدالعزیز- ع" به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری مقدار ۱۸ کیلو تریاک و حمل و نگهداری ده کیلو کراک و اعتیاد به تریاک به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب اسلامی ابرکوه به اعدام محکوم گردیده بود.
 
همچنین محکوم علیه "سعید- ب" به اتهام حمل و نگهداری ۵۲ کیلوگرم مواد مخدر حاوی ترکیبات مرفین به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم شده بود.
 
محکوم علیه دیگری به نام "سیروس- س" نیز به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۳۰۶ کیلوگرم هروئین فشرده و استعمال تریاک به موجب دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم گردیده بود.
 
همچنین محکوم علیه "ابوالفضل – الف" به اتهام نگهداری یک کیلوگرم هروئین دستگیر و به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم گردیده بود.
 
خانم‌ها "الف- الف" و "ر- ع" نیز به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۳۱ کیلوگرم هروئین فشرده دستگیر و به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب اسلامی یزد به اعدام محکوم و حکم آن‌ها اجرا گردید.
 
لازم به ذکر است که درخواست عفو آن‌ها از سوی کمیسیون عفو قوه قضائیه رد و حکم صادره علیه آن‌ها نیز از سوی دادستانی کل کشور تأیید و تنفیذ گردیده بود که با رعایت کلیه تشریفات قانونی و شرعی اجرا گردید.
 
* توقیف یک نشریه ی دانشجویی؛ احضار ۱۹ نفر از دانشجویان به کمیته ی انضباطی
     گزارش‌های دانشجویی از دانشگاه علم و صنعت تهران از "توقیف یک نشریهٔ دانشجویی؛ احضار ۱۹ تن از دانشجویان به کمیتهٔ انضباطی و احضار ۵ دانشجوی دختر به ادارهٔ امور خوابگاه‌ها جهت اخذ تعهد" حکایت می‌کنند.
 
به گزارش دانشجو نیوز، نشریه دانشجویی "رمنه" دانشگاه علم و صنعت در هفتهٔ گذشته به دلیل چاپ شعری از رضا براهنی به نام "از هوش می‌…" و با صدور حکم "دو ماه تعلیق از فعالیت‌های فرهنگی-هنری" برای مدیر مسئول این نشریه، توقیف شده است.
 
این در حالی است که این شعر برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ در مجموعهٔ "خطاب به پروانه‌ها" منتشر شده و بعد از آن ۴ بار نیز به تجدید چاپ رسیده است که آخرین آن‌ها در سال ۱۳۹۱ می‌باشد.
 
به نظر می‌رسد با توجه به مشی انتقادی این نشریه، استناد به چاپ یک شعر بیشتر جنبهٔ نمایشی داشته و این حکم در راستای مخالفت مدیران دانشگاه با محتوای صنفی این نشریه صورت گرفته است.
 
همچنین در چند هفتهٔ گذشته حدود ۱۹ نفر از دانشجویان، که تعداد زیادی از آنان را دانشجویان پسر خوابگاهی تشکیل می‌دهند، به دلایل واهی همچون نواختن گیتار، بازی ورق، کشیدن سیگار در خوابگاه و… به کمیتهٔ انضباطی این دانشگاه احضار شده‌اند.
 
گفتنی است برخی از این احضار‌ها حتی در موارد غیرقانونی بالا نیز نمی‌گنجد تا آنجایی که به گفتهٔ منابع خبری، یکی از دانشجویان احضار شده در ترم جاری در خوابگاه ساکن نبوده است.
 
و سرانجام اینکه در ادامهٔ سیاست‌های خفقانی دکتر جبل عاملی در دانشگاه علم و صنعت تعدادی از دانشجویان دختر به دلیل آنچه «ایجاد سر و صدا» در محوطهٔ خوابگاه اعلام شده است؛ به ادارهٔ امور خوابگاه‌ها فراخوانده شده و پس از تهدید به اخراج از خوابگاه مجبور به امضای تهعدنامه شده‌اند.
 
یک فعال دانشجویی در این باره به دانشجونیوز می‌گوید: «مبنای احضارهایی از این دست به کمیتهٔ انضباطی چیزی جز ایجاد فضای ترس و اختناق در سطح دانشگاه و خوابگاه‌ها نیست.
 
مدیران دانشگاه با این احضار‌ها به طور غیرمستقیم به فعالین دانشجویی اعلام می‌کنند که برای هر کسی که اراده کنند می‌توانند مشکل ایجاد کنند. قبلا هم شاهد چنین احضارهای بدون پایه‌ای با توجیه‌هایی مثل «منشور اخلاقی» و … به کمیته و یا حراست دانشگاه بوده‌ایم. امیدواریم وزیر علوم به این روندهای غیر قانونی در دانشگاه علم و صنعت پایان دهد.
 
یکی دیگر از فعالین این دانشگاه اما نظر دیگری دارد: "به نظر من این اقدامات در راستای پایین آوردن سطح مطالبات دانشجویان به موارد منشور اخلاقی است. مدیران دانشگاه با اتخاذ سیاست فرار رو به جلو می‌خواهند از اینکه مطالبات دانشجویان به سمت برکناری ریاست دانشگاه برود جلوگیری کنند و این آخرین تیر ترکش افراطی‌های باقی مانده از دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت است."
 
گفتنی است دکتر جبل عاملی، ریاست دانشگاه علم و صنعت در مدت ریاست خود همواره در سرکوب نشریات مستقل و فعالین دانشجویی نقش پررنگی داشته و بار‌ها از تبدیل دانشگاه علم و صنعت به فیضیهٔ دانشگاه‌ها یاد کرده است.
 
* مادر سعید زینالی: مسئولان قول داده‌اند پس از ۱۴ سال سرنوشت پسرم را به من بگویند
     اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، می‌گوید مسئولان قوه قضاییه پس از ۱۴ سال به او قول مساعد داده‌اند که با پیگیری سرنوشت سعید زینالی، مادرش را از وضعیت او مطلع کنند.
 
اکرم نقابی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت در دیداری که اخیرا با علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران داشته است از او قول مساعد گرفته است که از سرنوشت پسرش اطلاع یابد.
 
خانم نقابی می‌گوید آقای آوایی به شدت از شنیدن ماجرای سعید زینالی متاثر شده است. او می‌گوید: «بعد از ۱۴ سال امیدوار شدم که یکی صدای مرا می‌شنود.»
 
به گفته خانم نقابی به رغم اینکه پسرش چند ماه پس از بازداشت با او تماس تلفنی گرفته مقام‌های قوه قضائیه تا مدتی این را که او بازداشت شده بوده نمی‌پذیرفته‌اند، اما پس از پیگیری‌های سرانجام گفته‌اند که او بازداشت بوده است.
 
به خانم نقابی گفته شده که فرزندش دست کم تا سال ۸۱ در زندان اوین بوده است.
 
در ۱۸ تیر ۷۸ پلیس و راست‌های تندرو، معروف به لباس شخصی، به کوی دانشگاه تهران و دانشجویانی که به تعطیلی روزنامه سلام معترض بودند حمله کردند.
 
قتل عزت ابراهیم‌نژاد تنها موردی بود که رسما پذیرفته شد، هرچند عامل آن شناسایی نشد. به جز آن گزارش‌هایی تاییدنشده از مواردی دیگر در تهران و تبریز هم منتشر شده بود.
 
خانم نقابی می‌گوید به غیر از او چندین خانواده دیگر نیز پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که در ناآرامی‌های ۱۸ تیر ۷۸ مفقود شده بودند. او می‌گوید دست کم ۵ خانواده دیگر تا چند سال پیش پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند که به دلایل نامعلومی دیگر این کار را‌‌ رها کرده‌اند.
 
* اعتراض۷۰۰ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان: همکارانمان را آزاد کنید
     ۰ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان صبح امروز در ادامه دور دوم اعتراضات صنفی خود بار دیگر در محوطه کارخانه اجتماع کردند.
 
به گزارش ایلنا، یکی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان گفت: کارگران پلی‌اکریل امروز هنگام جابجایی شیف‌های کاری در محوطه کارخانه اجتماع کردند.
 
وی در خصوص اجتماع صنفی امروز کارگران کارخانه پلی اکریل، گفت: در اجتماع امروز که از ساعت هفت تا ساعت هفت و چهل و پنج دقیقه طول کشید، ۷۰۰ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان علاوه بر طرح خواسته‌های صنفی خود، خواستار آزادی همکاران دستگیر شده خود نیز شدند.
 
وی افزود: پس از این اجتماع ۴۵ دقیقه‌ای که با رعایت کامل نظم و انظباط برگزار شد، کارگران شیفت شب سوار بر سرویس‌های کارخانه عازم منازل خود شدند و در مقابل کارگران شیفت صبح در خطوط تولید کارخانه حاضر شدند.
 
گفتنی است، آقایان «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان هستند که از بامداد روز پنجشنبه تا کنون توسط ماموران نهادهای نظارتی در بازداشت به سر می‌برند.
 
استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های دهگانه کارگران معترض قرار دارد.
 
تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.
 
کارگران پلی‌اکریل در آخرین روز از اعتراضات، صبح چهارشنبه (۲۹ آبان ماه) از ساعت ۷ تا ۱۱ در محوطه کارخانه تجمع کردند و با شروع بارندگی به مسجد کارخانه رفتند تا درباره آینده اعتراضات صنفیشان تصمیم بگیرند.
 
یکی از پیشنهادات مورد توافق در جلسه روز چهارشنبه این بود که اعتراضات کارگران «روزانه» ادامه داشته باشد به گونه‌ای که صبح‌ها پیش از شروع کار از ساعت ۷ تا ۸ و عصر‌ها در خاتمه کار از ساعت ۳ تا ۴ در محوطه کارخانه تجمع کنند.
 
* یک متهم به قتل در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد
     سپیده دم روز جاری یک متهم به قتل در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شد.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این متهم که حاج رشید ریگی نام داشت حدود ۱۱ سال پیش بازداشت و از سوی دادگه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.
 
حکم اعدام وی سحرگاه روز جاری در محوطه زندان مرکزی زاهدان با حضور مسئولین قضایی از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.
 
* ممانعت از حضور شهروندان در مراسم یادبود فروهر‌ها
     مامورین امنیتی از شرکت شهروندان در مراسم یادبود پانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در منزل شخصی ایشان ممانعت کردند.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مراسم یادبود پروانه و داریوش فروهر که قرار بود صبح روز جمعه یکم آذر ماه در منزل ایشان برگزار شود.
 
یکی از کسانی که قصد شرکت در این مراسم را داشت به گزارشگر هرانا گفت: "مامورین ابتدا به داخل منزل فروهر‌ها رفته و سپس سر کوچه جمع شدند و اجازه ندادند کسی به سمت منزل فروهر‌ها حرکت کند. مامورین امنیتی به جمعیت حاضر در محل که بالغ بر ۱۰۰ نفر می‌شدند ابتدا اعلام کرد که فقط اعضای فامیل و بستگان فروهر‌ها می‌توانند وارد شوند اما حدود ساعت ۳ و بیست دقیقه ماموران نیروی انتظامی و لباس شخصی به محل آمدند و سعی کردند مردم تجمع کننده را متفرق کنند. مردم تا ساعت ۴ و نیم در مقابل نیروی انتظامی مقاومت کرده و سپس با خواندن سرود‌ای ایران اقدام به ترک محل نمودند."
 
وی هم‌چنین بیان داشت: "افراد سر‌شناسی همچون دکتر محمد ملکی، بسته نگار، شریعتی‌ها، فیروزه صابر و خیلی‌های دیگر در بین جمعیت حضور داشتند."
 
قرار بود طبق فراخوانی که خانواده فروهر اعلام کرده بود طی روز جاری از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۵ مراسمی در منزل ایشان برگزار شود.
 
* انتقال ایرج محمدی به بیمارستان در پی وخامت وضع جسمی
     ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان در پی وخامت وضع جسمی بصورت اورژانس به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان روز گذشته پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه بصورت اورژانس به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل گردید.
 
یکی از همبندیان وی به گزارشگر هرانا گفت: "ایرج محمدی در پی مسمومیت غذایی به بیمارستان منتقل شده است."
 
ایرج محمدی از سوی دادگاه نظامی به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است و تا کنون ۵ سال از حبس خود را سپری کرده است.
 
* مشکلات زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر همچنان بدون پاسخ
     زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از مشکل سردی آب حمام، کمبود لوازم بهداشتی، نبود تلفن رنج می‌برند و مسئولین کماکان نسبت به رفع مشکلات ایشان بی‌توجهی می‌کنند.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی دو ماه گذشته شورای زندانیان سیاسی سالن ۱۲ با مدیریت زندان و رئیس بند در مورد مسائل صنفی وارد مذاکره شدند و مسئولین قول برطرف کردن مشکلات را به زندانیان سیاسی داده‌اند.
 
یکی از زندانیان این بند به گزارشگر هرانا گفت: "مهم‌ترین خواسته ما طی این مذاکرات مسئله آب گرم بوده است. در بند ما آب گرم در سرویس‌های حمام اکثر مواقع وجود ندارد و با توجه به سردی هوا و هم‌چنین میانگین سنی بالای زندانیان این سالن، این امر مشکلات عدیده‌ای را پدید آورده است. زندانیان مسن باید برای حفظ سلامت خود همیشه ورزش کنند و نیاز به حمام دارند و از سویی آب سرد حمام بسیار برای سلامت ایشان مضّر است."
 
وی در ادامه گفت: "موضوع دیگری که ما مطرح کرده‌ایم مسئله تلفن برای زندانیان بود. اکنون زندانیانی که خانواده‌هایشان در شهرستان اقامت دارند هر ماه یکبار برای حدود ۴ یا ۵ دقیقه می‌توانند با بستگان خود صحبت کنند که این بسیار کم است."
 
این منبع در ادامه بیان داشت: "کیفیت نازل جیره غذایی زندان موضوع دیگری بود که ما درباره آن با مسئولین صحبت کردیم. اکنون هیچ نوع گوشتی در جیره زندان وجود ندارد و در اکثر غذا‌ها سویایی غیر خوراکی برای انسان استفاده می‌شود. رابط بند ما در این مورد تحقیق کرد و متوجه شد نوع سویایی که در آشپزخانه زندان برای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد سویای دام و طیور است. این سویا در بازار به نام سویای (حیوانی) به فروش می‌رسد. متاسفانه این مورد نیز تا کنون رسیدگی نشده و همچنان کیفیت غذا‌ها به‌‌ همان منوال است."
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: "کمبود مواد شوینده و ضد عفونی کننده از دیگر مشکلات تمام زندانیان در رجایی شهر کرج است. موادی همچون پودر رختشویی، مایع ظرفشویی، مایع سفید کننده و... بسیار کم در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد و مسئولین این کمبود را به گردن سازمان زندان‌ها می‌اندازند و می‌گویند سازمان زندان‌ها با کمبود بودجه شدید مواجه است."
 
گفتنی است، هم اکنون ۶۳ زندانی سیاسی و ۱۷ زندانی امنیتی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند.
 
* یک محکوم به اعدام در زندان زاهدان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد
     دست کم یک متهم به قتل در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حاج رشید ریگی که به اتهام قتل عمد ۱۱ سال پیش بازداشت و از سوی دادگاه به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود ظهر روز جاری جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
 
یکی از زندانیان زندان مرکزی زاهداان به گزارشگر هرانا گفت: "حاج رشید ریگی ۵۳ ساله از بند ۳ زندان مرکزی زاهدان به سلول انفرادی منتقل شد تا حکم وی سحرگاه روز آینده ساعت ۵ و نیم به اجرا در آید."
 
این منبع احتمال داد زندانیان محکوم به اعدام دیگری نیز از بندهای دیگر این زندان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده باشند.
 
* ماجرای کشته شدن دختر ۱۸ ساله بانه‌ای به مجلس کشیده شد
     با آغاز بررسی پرونده کشته شدن دختر ۱۸ ساله‌ای در بانه از سوی ماموران نیروی انتظامی در دادسرای نظامی سقز، نماینده این شهرستان نیز در مجلس در خصوص این حادثه به وزیر کشور تذکر داد.
 
به گزارش کلمه، محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه خطاب به وزیر کشور با اعلام اینکه در دو ماه گذشته چندین شهروند کرد به خاطر بی‌احتیاطی نیروهای نظامی کشته شده‌اند، از وی در خصوص پرونده مورد هدف قرار گرفتن «آوین عثمانی» از سوی ماموران نیروی انتظامی خواستار توضیح شد.
 
این نماینده مجلس در این رابطه گفت: "به دلیل تبعیض‌ها و محرومیت‌ها، مردم سقز و بانه از ناچاری به پدیده شوم قاچاق روی می‌آورند و متاسفانه در دو ماه گذشته نیروی انتظامی و هنگ مرزی با تیراندازی شش نفر از هموطنان بانه‌ای کشور را کشته است و جالب این است که اکثر این‌ها همراه خانواده‌شان بوده‌اند و مقابل چشمان نزدیکانشان کشته شده‌اند. جالب‌تر اینکه در هیچ کدام یک از این ماشین‌ها یک گرم بار قاچاق وجود نداشته است. از وزیر کشور به واسطه این موضوعات سوال دارم و آن را در مجلس پیگیری می‌کنم."
 
هوشنگ عثمانی برادر دختر ۱۸ ساله‌ای که در روز ۲۳ آبان ماه مورد هدف گلوله ماموران نیروی انتظامی قرار گرفت در این رابطه به دویچه وله می‌گوید: "در آن روز من، آوین و نامزدش که قرار بود هفته دیگر مراسم عروسیشان را جشن بگیرند در ماشین نشسته بودیم که ناگهان یک ماشین شخصی جلوی ما توقف کرد و هر چهار نفر به سمت ما آمدند. ما نمی‌دانستیم که این چهار نفر از ماموران نیروی انتظامی هستند. ماشین هم متعلق به نیروی انتظامی نبود. شک کرده بودند که ما بار قاچاق داریم در صورتی که ما هیچ کاری نکرده بودیم. ما هم ترسیدیم و شروع به حرکت کردیم اما سه نفر از آن‌ها بدون هیچ اخطاری شروع به تیراندازی کردند."
 
برادر «آوین عثمانی» با انتقاد از اینکه حتی طبق اصولی که ماموران نیروی انتظامی موظف به رعایت آن هستند و باید در ابتدا تیر هوایی شلیک کنند، ادامه می‌دهد: "ماموران نه تنها این کار را نکردند بلکه به گفته کار‌شناسان، فاصله تیراندازی کمتر از پنج متر بوده و به همین خاطر است که گلوله توانسته از بدنه ماشین عبور کرده و وارد بدن آوین شود."
 
هوشنگ عثمانی در ادامه با بیان بی‌اطلاعی از درخواست مجازات برای مته‌مان از سوی والدینش می‌گوید: "اگر هم ماموری که در ‌‌نهایت به آوین شلیک کرده باشد را قصاص هم کنند، از ما دردی دوا نمی‌شود. من خواهرم را بدون دلیل و تنها به خاطر اشتباه ماموران نیروی انتظامی از دست دادم اما در حال حاضر خانواه من فقط می‌خواهد که درد و دلش شنیده شود تا شاید دیگر از این اتفاقات رخ ندهد."
 
در حال حاضر پرونده با دارا بودن دو وکیل در تهران و بانه در دست بررسی است. یکی از این وکلا در این رابطه می‌گوید‏: ‏ "از این رو که در بانه دادسرای نظامی وجود ندارد، پرونده با بازداشت سه متهم در داسرای نظامی سقز در حال پیگیری است".
 
سه روز پس این حادثه محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس به وزیر کشور در خصوص تیراندازی نیروی انتظامی بانه به مردم عادی و به خصوص کشته شدن این دختر ۱۸ ساله در حالی تذکر داد که خبر مربوط به این اظهارات تنها ساعتی پس از انتشار در وبسایت «خانه ملت» متعلق به مجلس شورای اسلامی ایران حذف شد.
 
در عین حال اعتراض نمانیده بانه و سقز در شرایطی در مجلس اعلام شده است که پیش از این نیز نعمت‌الله منوچهری دیگر نماینده‌ کرد در مجلس ایران نیز نسبت به تیراندازی به شهروندان این منطقه هشدار داده بود.
 
نعمت‌الله منوچهری هفدهم آبان‌ماه سال جاری در مجلس در مورد پرونده قتل جوان ۲۲ ساله‌ای به نام «احسان پیام» که او نیز از سوی ماموران انتظامی به اشتباه به قتل رسیده بود، اظهاراتی مطرح کرده بود.
 
* چهار کارگر معترض پلی اکریل اصفهان بازداشت شدند
     چهار کارگر پلی اکریل اصفهان حوالی ساعت چهار بامداد روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان ماه) توسط نهادهای نظارتی بازداشت و به شهر "دستگرد" در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده‌اند.
 
به گزارش ایلنا، "جواد لطفی"، "عباس حقیقی"، "کیومرث رحیمی" و "احمد صابری" چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل بازداشت شده‌اند. هنوز از دلایل بازداشت این کارگران اطلاعی در دست نیست.
 
بر اساس این گزارش، آقای صابری در جلسهٔ نمایندگان کارگران پلی اکریل با فرماندار شهرستان مبارکه که صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه برگزار شده بود به عنوان یکی از نمایندگان کارگری حضور داشته است.
 
هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.
 
"مهدی سلیمانی" فرماندار مبارکه درباره دلایل کناره‌گیری ۸ نماینده طرف مذاکره با فرمانداری از جمع کارگران معترض، گفته بود: نمایندگان کارگران صبح روز دوشنبه با من دیدار کردند و پس از این دیدار، خبری از آن‌ها ندارم.
 
این مقام دولتی در پاسخ به این سئوال که "آیا توصیه خاصی به نمایندگان کارگران در جلسه مذکور شده است؟"، گفته بود: من در تمام جلساتی که با کارگران داشته‌ام آن‌ها را به پایان تجمع توصیه می‌کنم ولی تهدیدی صورت نگرفته است.
 
فرماندار مبارکه در پاسخ به این سئوال که "آیا «توصیه» شما با تذکر عواقب احتمالی همراه بوده است؟"، عنوان کرده بود: چنین چیزی را به خاطر ندارم. در فضای غیرصنفی ممکن است عده‌ای بخواهند اخلال ایجاد کنند و فضای کارخانه را به هم بریزند اما قطعا کسی تهدید نشده است.
 
با وجود اظهارات این مقام دولتی اما نمایندگان دو تشکل عالی "شورای اسلامی کار" و "انجمن‌های صنفی کارگری" در اصفهان صبح امروز (جمعه) در گفتگو با ایلنا از بازداشت کارگران "اظهار اطلاع" کرده‌اند اما جزئیاتی از دلایل دستگیری این کارگران اعلام نکرده‌اند.
 
هرچند تلاش‌های خبرنگاران ما برای تماس با فرمانداری مبارکه تا لحظه تنظیم این خبر بی‌نتیجه بوده است اما سایر مقامات انتظامی و دولتی مبارکه از جمله «اسلامی» رئیس اداره کار مبارکه و «وحدتی» مسئول امور سیاسی انتظامی فرمانداری مبارکه حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره بازداشت کارگران نشده‌اند.
 
با این وجود روز گذشته (پنجشنبه) جمعی از کارگران پلی‌اکریل طی دیداری با «ایران‌پور» نماینده شهرستان مبارکه در مجلس او را در جریان بازداشت همکارانشان قرار داده‌اند.
 
* انتقال شش زندانی عقیدتی محکوم به اعدام به بند ۳۵۰ اوین
     شش زندانی عقیدتی محکوم به اعدام که در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ اوین نگهداری می‌شدند به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شدند.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کاوه ویسی، مختار رحیمی، کاوه شریفی، بهروز شاه‌نظری، طالب ملکی و شهرام احمدی زندانیان عقیدتی اهل سنت که به اعدام محکوم شده‌اند بعد از بیش از ۱۵ روز اعتصاب غذا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شدند.
 
ماموستا کاوه ویسی و مختار رحیمی روز یک‌شنبه ۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ اوین منتقل شده بودند.
 
کاوه شریفی، بهروز شاه‌نظری، طالب ملکی و شهرام احمدی نیز در تاریخ چهارشنبه ۱۷ مهر ماه از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند.
 
این زندانیان همگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای به اتهام "هواداری از گروههای سلفی" به اعدام محکوم شده‌اند.
 
ایشان بار‌ها اتهام وارده را تکذیب کرده و علت بازداشت و محکومیت خود را دلایل مذهبی عنوان می‌کنند.
 
* ضرب و شتم زندانبان بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل حمایت از زندانیان
     روز گذشته در بهداری زندان اوین، یکی از زندانبانان بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل حمایت از زندانیان مورد ضرب و شتم فرمانده یگاندحفاظت زندان قرار گرفت.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ماه گذشته به دستور مسولین زندان جهت انتقال بیماران به بهداری زندان اوین از سرباز وظیفه استفاده می‌شود.
 
یک مبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "روز گذشته چهارشنبه ۲۹ آبان ماه رفتار توهین آمیز سربازی که زندانیان سیاسی- عقیدتی بند ۳۵۰ را به بهداری منتقل کرده بود باعث ناراحتی و شکایت زندانیان شده بود که پس از حضور زندانبان بند ۳۵۰ در بهداری زندان اوین، وی در جهت حمایت از زندانیان با سرباز خاطی برخورد می‌کند."
 
وی در ادامه گفت: "این امر موجب گشت تا «فرمانی» رییس یگان حفاظت زندان اوین در بهداری زندان حضور یابد و ابتدا زندانبان را مورد ضرب و شتم قرار دهد و سپس وی را تهدید و به وی توهین کند. این درگیری با حضور نیروهای حفاظت زندان اوین خاتمه یافت و تعدادی از زندانیان حاضر در بهداری جهت ادای شهادت به ساختمان حفاظت زندان اوین فرا خوانده شدند."
 
* بازداشت شهروندان بهایی در سمنان جهت انجام خدمت وظیفه
     ماموران اداره اطلاعات سمنان اقدام به بازداشت و تفتیش منزل شهروندان بهایی به بهانه مشمولیت خدمت سربازی کردند.
 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران اداره اطلاعات شهر سمنان با در دست داشتن نامه‌ای به امضای فردی به نام "زمانی" که مسئولیت معاون دادستان در دادگاه انقلاب را بر عهده دارد، به منازل تعدادی از شهروندان بهایی سمنان که فرزندان مشمول خدمت وظیفه دارند مراجعه کرده و پس از تفتیش کامل و بهم ریختن منزل و ضبط کتب مذهبی، لب تاب، کامپیو‌تر و وسایل شخصی، جوان بهایی ساکن منزل را نیز دستگیر و به نیروی انتظامی محل تحویل دادند.
 
بازداشت شدگان بهایی پس از یک روز با امضای فرمی در نیروی انتظامی مبنی بر اینکه هر زمان احضار شدند خود را معرفی کنند و سپس با تودیع وثیقه ناچیزی آزاد شدند.
 
تا لحظه تنظیم این خبر امید پیراسته، اردشیر فناییان، اورخش هدایتی، نعیم هدایتی و سروش فیروزیان بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شدند.
 
یکی از شهروندان بهایی با مراجعه به اداره نظام وظیفه، دلیل چنین برخوردی را جویا شده است که در پاسخ گفته‌اند که سالهاست قانون جلب مشمولین وظیفه لغو شده و برخورد و جلب مشمولان وظیفه بهایی توسط ارگان دیگری صورت گرفته است.
 
 

جان کری، : “این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تأسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌شده خود را کاهش ده



kerry-ashton۱۳۹۲/۰۹/۰۳ پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، ایران و شش قدرت جهانی به توافق اولیه دست یافتند.

رادیو زمانه: به گزارش منابع خبری، بر پایه این توافق ایران پذیرفت که غنی‌سازی بالای پنج درصد و همچنین ساخت راکتور تحقیقاتی اراک را متوقف کند.
این توافق همچنین از ایران می‌خواهد که اورانیوم غنی‌شده بالای ۲۰ درصد این کشور که به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد تا شش ماه آینده به صفر برسد.
طرف‌های غربی نیز پذیرفته‌اند که بیش از چهار میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران را که بلوکه شده، آزاد کنند و حدود ۱۶ میلیارد دلار دیگر همچنان بلوکه بماند.
محمدجواد ظریف مهم‌ترین بخش مذاکرات را “به‌رسمیت شناخته‌شدن برنامه غنی‌سازی ایران” عنوان کرد
قدرت‌های جهانی همچنین یک رشته از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های واردات فلزات گران‌بها مانند طلا به ایران و صادرات پتروشیمی از ایران را لغو خواهند کرد.
مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌گویند این توافق گام نخست است و تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل نهایی ادامه خواهد یافت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با کشورهای گروه ۱+۵ در نشست خبری خود ضمن بیان این‌که “روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم”، مهم‌ترین بخش مذاکرات را “به‌رسمیت شناخته‌شدن برنامه غنی‌سازی ایران” عنوان کرد.
 ظریف افزود: “اگر قانون ان‌پی‌تی را بخوانید اشاره کرده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشورها باید به آن احترام بگذارند.”
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان‌پی‌تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است، گفت: “این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است.”

محمدجواد ظریف: در قانون ان‌پی‌تی آمده که کشورها می‌توانند در چارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی کنند.
این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود در ژنو که پیش از نشست ظریف برگزار شد گفت: “این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تأسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.”
کری افزود: “بر این اساس ایران دیگر تأسیسات هسته‌ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت.”
جان کری: ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای پنج درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌شده خود را کاهش دهد
به‌گفته جان کری دو طرف به توافقی رسیدند که به موجب آن “برنامه هسته‌ای ایران از این لحظه به‌طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت.”
وی همچنین افزود: “تحریم‌ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم‌ها خودش هدف ما نبود. بلکه آن‌ها وسیله‌ای بود برای این که به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد.”
محمدجواد ظریف درباره اظهارات جان کری در نشست خبری‌اش گفت: “کاری به اظهار نظر کشورها ندارم. آمریکایی‌ها مدعی‌اند برنامه‌های غنی‌سازی را به‌رسمیت می‌شناسند نه حقی به عنوان غنی‌سازی. اما برای ما این حق غیرقابل انتزاع است و تفسیر آمریکا مورد قبول اغلب کشورها نیست. در این سند برنامه غنی‌سازی به عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است.”
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو بلندپایه هیئت مذاکره‌کننده این کشور نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرده که حق غنی‌سازی اورانیوم به‌رسمیت شناخته شده است.

ظریف درباره تعداد سانتریفیوژها نیز گفت: “تعداد سانتریفیوژهای سایت‌های غنی‌سازی نطنز و فردو در همین تعداد کنونی باقی خواهد ماند. مواد هسته‌ای از کشور خارج نمی‌شود و مواد پنج درصد به شکلی که هست باقی می‌ماند و مواد ۲۰ درصد که برای راکتور تهران نیاز داریم را طبق روند قبلی تبدیل به سوخت می‌کنیم.”
وزیر امور خارجه ایران افزود: “کسانی که می‌گفتند در ایران یک سانتریفیوژ نباید بچرخد امروز پذیرفتند که هر راه‌حلی شامل غنی‌سازی می‌شود. ممکن است برای برخی سخت باشد اما این یک واقعیت است و هیچ برنامه (هسته‌ای) تعطیل نخواهد شد و در مقابل تحریم‌ها کاهش می‌یابد.”
به‌گفته ظریف تا پیش از پایان سال میلادی ۲۰۱۳ نشست دیگری بین دو طرف برگزار نخواهد شد.
در همین حال، اسرائیل توافق هسته‌ای با ایران را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. یک عضو دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نخستین واکنش این کشور گفت: “این یک توافق بد است.”
نفتالی بنِت، وزیر اقتصاد اسرائیل که یکی از اعضای کابینه امنیتی نتانیاهو است، به رادیو ارتش اسرائیل گفت اسرائیل با این توافق نمی‌تواند موافق باشد. وی افزود: “توافق بد، بسیار بدی به امضا رسید.”

یران از بسیاری از خواستهای خود مجبور به عقب نشینی شده است

ترجمه از روزنامه دی ان در سوئد: ایران از بسیاری از خواستهای خود مجبور به عقب نشینی شده است و حق غنی سازی هنوز در این تفافقنامه راه حلی پیدا نکرده است و در چند ماه آینده مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. آمریکا با این حق شدیدا مخالف است.

zarif 2 20131124قردادی بین ایران و ۶ کشور بر سر برنامه اتمی ایران به امضاء رسید. به لحاظ سیاست جهانی این قرارداد را قراردادی تاریخی توصیف کرده اند. پس از یک مذاکره طولانی در ژنو توافقی بین ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین شب پیش حاصل شد.
ظریف گفت: بله، چنین توافقی به عمل آمده است.
بر طبق این تفافق ایران در ازای برداشتن بخشی از تحریمها برنامه اتمی خود را در چند ماه آینده به حالت تعلیق در می آورد. در ضمن ایران بخشی از دارایهای مسدود شده خویش را باز پس می گیرد. بر اساس روزنامه نیویورک تایمز این رقم بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است. بر اساس بخشی از این تفوافق نامه ایران از جمله انبار اورانیوم غنی شده خود را کاهش می دهد، تعدا سانتریفوژهای پیشرفته را کم می کند و برای اینکه شفاف باشد که ایران به تفافقنامه عمل می کند ایران تعهد کرده است که بازرسان بین المللی حق بازرسی از آزمایشگاهها و کارخانه ها را داشته باشند.

بر اساس گفته های جان کری این ایران است که می باید ثابت کند که برنامه اتمی صلح آمیز دارد و نه برای ساختن بمب اتمی. جان کری ضمن تشکر از کار اشتون تاکید کرد که این تفافقنامه برنامه اتمی ایران را متوقف نکرده است و فقط بخشی از برنامه اتمی ایران را وادار به عقب نشینی کرده است.
اما بسیاری از سوالات هنوز باقی مانده است و از جمله حق غنی سازی ایران است که باید در چند ماه آینده مورد برسی قرار گیرد. ایران بر این حق پافشاری می کرده است و آمریکا مخالف این حق است.
چیزی که در حال حاضر تفافقنامه را عملی کرد عقب نشینی ایران از بسیاری از خواستهای خود است در صورت عمل نکردن ایران به تفافقنامه تمامی مجازاتها لغو شده بلافاصله برقرار خواهد.

ﺑﻪ مناسبت ٢٦ آبان سالگرد درگذشت اﺳﺘﺎد اﺑﺮاھﯿﻢ ﭘﻮرداود





ميثم اسدي:
اﺳﺘﺎد ابراهيم‌ پورداود يكي از ﭘﮋوھﺸﮕﺮاﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ به تاريخ و فرهنگ و تمدن ايران زمين خدمت بسياري كرده است. دلبستگي او به تاريخ ايران كهن و زبان‌هاي باستاني آن روزگار وی را دوستدار پژوهش در اين راستا به ويژه نوشتارهاي آيين زرتشت كرد.


وي به شوند (:دليل) آشنايي اي كه با زبان هاي گوناگون دنيا داشت، در راستاي تاريخ و زبان هاي باستاني ايران كهن با ایران شناسان بزرگ جهان در پيوند بود. وي نخستين ﭘﮋوھﺸﮕﺮ پارسي زبان است ﮐﻪ اوﺳﺘﺎ را ﺑﻪ زبان پارﺳﯽ برگرداند و ايرانيان را با گوشه ي ارزشمندي از آداب، اخلاق، پند و اندرزها، باورهاي دینی، گزارش هاي تاریخی و اساتیری نیاکانشان، آشنا كرد.


با توجه به شيوه ي نوشتاري اوستا و تفاوت آن با ساختار زبان پارسی امروز و همچنين به شوند پيچيدگي موجود در متن اوستای نخستین، ارزش کار و كوشش «استاد پورداود» روشن می‌شود. وي پافشاري بسياري در پارسي نوشتن و به كار نبردن واژه هاي عربي، در متن كرده است. افزون بر اين تلاش او بر اين قرار گرفته بود كه برگرداني روان، از اوستا به دست دهد. ديباچه ها و گزارش هايي كه «پورداود» براي بخش هاي گوناگون اوستا نوشته است ارزش كار او را براي ما بيشتر مي‌كند. تلاش اين استاد بزرگ در شناساندن اوستا را به كارهاي «گروته» و «راولينسون» در شناخت و كشف خط ميخي تشبيه كرده اند.


دلبستگي «پورداود» به ايران زمين در سراسر زندگيش موج مي زد. خرمشاه، گفت و شنود پارسی، سوشیانس، فرهنگ ایران باستان، هرمزدنامه، آناهیتا یا پنجاه گفتار، خوزستان ما، بیژن و منیژه، فریدون، زین ابزار، برگردان كيماي سعادت، شهریار، سروده های پورداوود در گزارش خرده اوستا، چكامه اي درگزارش گاتها، برگردان بخش هاي مختلف اوستا و... از جمله آثاري است كه مي توان از او نام برد.


سرانجام اين استاد ارجمند پس از سال ها تلاش و كوشش در شناساندن ايران به ايرانيان و جهانيان در ٢٦ آبان ١٣٤٧ديده از جهان فرو بست.

پدر من غلط کرد که انقلاب کرد و سرنوشت زندگی من را به دست یک سری آخوند نادان داد

یک ملت را فقیر و فقیر تر کردند تا غنی سازی اورونیم کنند وقتی‌ معنی‌ منافع ملی‌ و آزادی را ما ملت ایران نمی فهمیم غلط کردند پدران ما انقلاب کردند

پست شده توسط

حکم اعدام شش نفر از متهمان به قاچاق مواد مخدر اجرا شد


خبرگزاری هرانا - سپیده دم روز پنج شنبه ۳۰ آبان ماه۱۳۹۲ حکم اعدام ۶ نفر از متهمان به قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی یزد اجرا گردید.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان یزد محکوم علیه "عبدالعزیز- ع" به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری مقدار ۱۸ کیلو تریاک و حمل و نگهداری ده کیلو کراک و اعتیاد به تریاک به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب اسلامی ابرکوه به اعدام محکوم گردیده بود.
همچنین محکوم علیه "سعید- ب" به اتهام حمل و نگهداری ۵۲ کیلوگرم مواد مخدر حاوی ترکیبات مرفین به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم شده بود.
محکوم علیه دیگری به نام "سیروس- س" نیز به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۳۰۶ کیلوگرم هروئین فشرده و استعمال تریاک به موجب دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم گردیده بود.
همچنین محکوم علیه "ابوالفضل – الف" به اتهام نگهداری یک کیلوگرم هروئین دستگیر و به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم گردیده بود.
خانم‌ها "الف- الف" و "ر- ع" نیز به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری ۳۱ کیلوگرم هروئین فشرده دستگیر و به موجب دادنامه صادره از دادگاه انقلاب اسلامی یزد به اعدام محکوم و حکم آن‌ها اجرا گردید.
لازم به ذکر است که درخواست عفو آن‌ها از سوی کمیسیون عفو قوه قضائیه رد و حکم صادره علیه آن‌ها نیز از سوی دادستانی کل کشور تأیید و تنفیذ گردیده بود که با رعایت کلیه تشریفات قانونی و شرعی اجرا گردید.

متن کامل تفاهمنامه ژنو

  ژنو، در این توافق‌نامه آمده است: فعالیت در سایت‌های هسته‌یی اراک نطنز و فردو به شکل کنونی ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم‌ها افزایش نخواهد یافت.
 
درک‌ گام‌های اولیه در زمینه‌ برنامه هسته‌یی ایران
در این تفاهم‌نامه که به امضاء طرفین رسیده به نقل از گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین به کمک اتحادیه اروپا) با بیان این‌که در مذاکرات جدی و اساسی با ایران با هدف رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک و قابل راستی‌آزمایی که مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌یی می‌شود، شرکت داشته‌اند، آمده است: رییس‌جمهور اوباما با صراحت گفته است که دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز که ایران را از رسیدن به بمب هسته‌یی بازدارد به نفع منافع ملی آمریکاست.
 
این ادعا در متن آن‌چه منتشر شده آمده است که «امروز ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند.
 
این‌ها اولین محدودیت‌های معناداری است که ایران پس از نزدیک به یک دهه در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش پذیرفته است.»
1+5 معتقدند: گام شش ماهه اولیه شامل محدودیت‌های قابل توجه برای برنامه هسته‌یی ایران است و به مهم‌ترین نگرانی‌های ما از جمله در زمینه‌ توانایی‌های غنی‌سازی ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تعداد و توانایی‌های سانتریفیوژهایش و توانایی ایران برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی با استفاده از رآکتور اراک می‌پردازد. مصالحاتی که ایران متعهد شده است به عنوان بخشی از این گام اولیه انجام دهد علاوه بر آن شفافیت بیشتر و نظارت‌های سرزده‌تر برنامه هسته‌یی‌اش را در اختیار ما قرار می‌دهد.
مذاکره کنندگان با ایران در متن توافقنامه منتشر شده آورده اند: در گذشته این نگرانی مطرح شده بود که ایران از مذاکرات برای خرید زمان به منظور پیشبرد برنامه‌ هسته‌یی‌اش استفاده خواهد کرد. این اقدامات گام اولیه اگر با یکدیگر اتخاذ شود کمک می‌کند که ایران نتواند از پوشش مذاکرات برای تداوم پیشبرد برنامه هسته‌یی‌اش در مدتی که ما درباره‌ یک راه حل درازمدت و جامع که همه‌ نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف می‌کند مذاکره می‌کنیم، استفاده کند. در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند. گروه 1+5 به اعمال شدید این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، ما لغو تحریم‌های محدود را لغو خواهیم کرد و تحریم‌های اضافی به ایران اعمال می‌کنیم.
گروه 1+5 و ایران علاوه بر آن درباره‌ پارامترهای کلی یک راه حل جامع که برنامه هسته‌یی ایران را در درازمدت محدود خواهد کرد، تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی مبنی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران به جامعه بین‌المللی ارایه خواهد کرد و اطمینان حاصل می‌کند که هرگونه تلاشی از جانب ایران برای دنبال کردن سلاح هسته‌یی بلافاصله تشخیص داده خواهد شد، گفت‌وگو کردند.
مجموعه درک‌ها علاوه بر آن شامل اذعان ایران به این است که باید به همه‌ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور مسائل گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌یی ایران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است بپردازد. این شامل حل سوالات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران از جمله فعالیت‌های ایران در پارچین است.
 
به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، ایران علاوه بر آن کاملا به وظایفش تحت معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) و وظایفش در قبال آژانس عمل کند. در زمینه‌ یک راه حل جامع، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی حاصل نمی‌شود. به طور خلاصه این گام اولیه تا شش ماه اعتبار دارد و یک وضعیت نهایی قابل پذیرش برای آمریکا یا شرکای ما در گروه 1+5 به حساب نمی‌آید.
بر اساس توافقنامه منتشر شده از سوی 1+5:
ایران متعهد شده است که غنی‌سازی بالاتر از 5 درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنی‌سازی بالای 5 درصد را برچیند.
ایران تعهد کرده است که همه‌ ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر 5 درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنی‌سازی بیشتر مناسب نیست.
ایران متعهد شده است که پیشرفت توانایی غنی‌سازی‌اش را متوقف کند.
هیچ‌گونه سانتریفیوژ نسل بعدی برای غنی‌سازی اورانیوم نصب نکند یا از آن‌ها استفاده نکند.
تقریبا نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را به کار نیندازد؛ طوری که نتوان از آن‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کرد.
تولید سانتریفیوژش را به تعدادی که برای تعویض ماشین‌های خراب شده لازم است محدود کند؛ طوری که ایران نتواند از این شش ماه برای جمع‌آوری سانتریفیوژها استفاده کند.
ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین 3/5 درصد خود را افزایش ندهد، طوری که میزان آن در پایان شش ماه نسبت به آن‌چه در آغاز (این مدت زمانی) داریم بیشتر نشود و هرگونه اورانیوم غنی شده‌ی 3/5 درصدی که به تازگی غنی‌سازی شده به اکسید تبدیل شود.
ایران متعهد شده است که فعالیت‌هایش در اراک را بیشتر از این پیش نبرد و پیشرفت در زمینه‌ مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.
ایران متعهد شده است که رآکتور اراک را راه‌اندازی و سوخت‌گذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بیشتر از این آزمایش نکند. هیچ‌یک از قطعات اضافی رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگین را به سایت رآکتور منتقل نکند. تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نسازد.
ایران بدون بازفرآوری نمی‌تواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا کند.
 
شفاف‌سازی بی‌سابقه و نظارت سرزده روی برنامه هسته‌یی ایران ایران متعهد شده است که:
دسترسی روزانه به نطنز و فردو را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد. این دسترسی روزانه به بازرسان اجازه می‌دهد که تصاویر دوربین‌های امنیتی را بررسی کنند تا از نظارت جامع مطمئن شوند. این دسترسی اجازه‌ شفافیت بیشتر در زمینه‌ غنی‌سازی را در این سایت‌ها می‌دهد و زمان تشخیص هرگونه خودداری از پایبندی (نسبت به تعهدات) کوتاه‌تر می‌کند.
دسترسی به تاسیسات مجموعه سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گرداننده‌ی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدت‌ها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره‌ این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه می‌کند.
دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را برای بازرسان فراهم کند.
برخی داده‌ها و اطلاعات کلیدی که در پروتکل الحاقی توافقنامه‌ پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کد اصلاح شده‌ 3/1 به آن اشاره شده است، ارایه کند.
 
مکانیزم راستی‌آزمایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته می‌شود که بسیاری از این گام‌های راستی‌آزمایی را که در راستای نقش این سازمان در زمینه‌ بازرسی‌ها در ایران است، انجام دهد. علاوه بر آن گروه 1+5 و ایران نسبت به برقراری یک کمیسیون مشترک برای همکاری با آژانس به منظور نظارت بر اجرا و حل مسائلی که ممکن است پیش آید متعهد شده‌اند.
این کمیسیون مشترک علاوه بر آن با آژانس برای تسهیل رفع نگرانی‌های حال و گذشته در زمینه‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران از جمله گام نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران و فعالیت‌های ایران در پارچین، کار می‌کند.
 
لغو محدود، موقتی و قابل بازگشت تحریم‌ها در ازای این گام‌ها، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را ارایه می‌کند و در عین حال بخش اعظم تحریم‌های‌مان از جمله ساختار تحریم‌های نفتی، مالی و بانکداری را حفظ می‌کنیم. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، لغو تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. گروه 1+5 به طور مشخص متعهد شده است که:
به مدت شش ماه، اگر ایران به تعهداتش تحت این توافق عمل کند، تا جایی که تحت سیستم‌های سیاسی‌شان امکان‌پذیر باشد تحریم‌های هسته‌یی جدیدی را اعمال نکنند.
برخی تحریم‌ها در زمینه‌ طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران و صادرات پتروشمی ایران را به حالت تعلیق درآورد و احتمالا حدود 1/5 میلیارد دلار درآمد را در اختیار ایران قرار دهد.
مجوز بازرسی‌ها و تعمیرات مرتبط با ایمنی در داخل ایران را برای برخی خطوط هوایی خاص ایرانی بدهد.
اجازه دهد که خرید نفت ایران در سطح فعلی که به نحو قابل توجهی کاهش یافته است یعنی سطوحی که 60 درصد کمتر از دو سال پیش است باقی بماند.
در مدتی که ایران به تعهداتش عمل می‌کند، 4/2 میلیارد دلار از این فروش‌ها اجازه پیدا می‌کند در اقساط به ایران انتقال یابد.
اجازه دهد که 400 میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.
 
تعاملات انسان‌دوستانه تعاملات انسان‌دوستانه که طبق قانون آمریکا اجازه‌ آن داده شده است را تسهیل بخشند. تعاملات انسان‌دوستانه با صراحت از تحریم‌های کنگره مستثنی قرار داده شده است تا این کانال، دسترسی به هیچ‌گونه منبع جدید درآمدی را در اختیار ایران قرار ندهد. تعاملات انسان‌دوستانه، تعاملات مربوط به خرید غذا، کالاهای کشاورزی، دارو، ابزارآلات پزشکی توسط ایران است؛ ما علاوه بر آن معاملات مربوط به هزینه‌های پزشکی را که در خارج از کشور به وجود آمده است تسهیل می‌بخشیم. ما این کانال را برای نفع‌رسانی به مردم ایران برقرار خواهیم کرد.
 
 
مدنظر قرار دادن لغو محدود تحریم‌ها به طور کلی حدود 7 میلیارد دلار حاصل از لغو تحریم‌ها بخش کوچکی از هزینه‌هایی است که ایران در مدت زمان این فاز اولیه تحت تحریم‌هایی که در جای خود باقی خواهد ماند دریافت خواهد کرد. دسترسی به بخش اعظم دارایی‌های خارجی ایران که حدود 100 میلیارد دلار است به واسطه‌ تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست یا محدود است.
در شش ماه آینده فروش نفت خام ایران نمی‌تواند افزایش یابد. تحریم‌های نفتی به تنهایی در مقایسه با آن‌چه ایران در یک دوره‌ شش ماهه در سال 2011 یعنی پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها به دست آورد، باعث از دست رفتن حدود 30 میلیارد دلار درآمد توسط ایران می‌شود که حدود 5 میلیارد دلار در ماه است. اگرچه ایران اجازه‌ دسترسی به 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش را خواهد داشت، حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهایش در طول این مدت به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور ریخته خواهد شد. به طور خلاصه ما انتظار داریم که موجودی پول ایران در حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور تحت مفاد این توافق افزایش یابد، نه کاهش.
گروه 1+5 با تاکید بر «حفظ فشار اقتصادی به ایران و حفظ ساختار تحریم‌های‌شان» آورده‌اند: در طول فاز اولیه، ما به اعمال شدید تحریم‌های‌مان علیه ایران از جمله اتخاذ اقدامات علیه کسانی که سعی می‌کنند از تحریم‌های‌مان اجتناب کنند یا آن‌ها را دور بزنند ادامه خواهیم داد. تحریم‌هایی که روی فروش نفت خام تاثیر می‌گذارند هم‌چنان به دولت ایران فشار وارد خواهند آورد.
1+5 در توافقنامه منتشر شده مدعی شده اند: ما در همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان فروش نفت ایران را از 2/5 میلیون بشکه در روز در اوایل سال 2012 به یک میلیون بشکه در روز در مرحله‌ کنونی رسانده‌ایم و توانایی فروش تقریبا 1/5 میلیون بشکه در روز را از ایران گرفته‌ایم. یعنی از دست رفتن بیش از 80 میلیارد دلار از اوایل سال 2012 که ایران هرگز نمی‌تواند آن را جبران کند. تحت این گام اولیه، ممنوعیت فروش نفت خام به اتحادیه اروپا در جای خود باقی خواهد ماند و فروش نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد که موجب می‌شود ایران هر ماه 4 میلیارد دلار بیشتر را در زمینه‌ فروش نفت از دست بدهد.
تحریم‌هایی که روی صادرات کالاهای نفتی به ایران تاثیر می‌گذرارد که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد می‌شود، در جای خود باقی خواهد ماند.
بخش اعظم حدود 100 میلیارد دلار ایران که در منابع ارزی خارجی این کشور قرار دهد طبق تحریم‌ها هم‌چنان خارج از دسترس یا محدود است.
بخش‌های مهم دیگر رژیم تحریم‌های ما در جای خود باقی می‌مانند، از جمله:
تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و حدود 24 بانک ایرانی مهم و موسسات مالی دیگر؛
تحریم‌های ثانویه، به موجب قانون تحریم‌های جامع ایران، پاسخگویی و بی‌بهره‌سازی (CISADA) و برخی قوانین دیگر، علیه بانک‌هایی که با افراد و موسسات تحریم شده توسط آمریکا تعامل تجاری دارند.
تحریم‌ها علیه کسانی که دامنه گسترده‌ای از دیگر خدمات مالی مانند انواع مختلف بیمه را به ایران ارائه می‌کنند؛ و دسترسی محدود شده به سیستم مالی آمریکا همه تحریم‌های مربوط به ششصد شخص و موسسه که به خاطر حمایت از برنامه هسته‌یی و موشک بالستیک ایران هدف قرار داده شدند، در جای خود باقی خواهد ماند.
تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و ارائه خدمات فنی به بخش انرژی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.
تحریم‌ها علیه برنامه نظامی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.
تحریم‌های گسترده آمریکا علیه تجارت با ایران در جای خود باقی خواهد ماند و جلوی دسترسی ایران به هرگونه تعاملی با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را خواهد گرفت.
همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در جای خود باقی خواهد ماند.
همه تحریم‌های هدفمند ما در رابطه با حمایت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در بحران سوریه و سابقه بد حقوق بشرش در میان نگرانی‌های دیگر در جای خود باقی خواهد ماند.
 
یک راه‌حل جامع در فاز اولیه شش ماهه، گروه 1+5 درباره محتوای یک راه‌حل جامع مذاکره خواهد کرد. تا اینجا خطوط پارامترهای کلی راه‌حل جامع گام‌های ملموسی را ترسیم می‌کند که به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌یی ایران منحصرا صلح‌آمیز خواهد بود. در رابطه با این راه‌حل جامع: هیچ‌گونه توافقی در زمینه راه‌حل جامع صورت نمی‌گیرد، تا زمانی که موافقت در زمینه همه چیز حاصل شود. در شش ماه آینده ما تشخیص خواهیم داد که آیا راه‌حلی که به ما اطمینان کافی دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است وجود دارد یا خیر؟ اگر ایران نتواند نگرانی‌های ما را حل کند، ما آماده‌ایم که تحریم‌ها و فشار را افزایش دهیم.
 
نتیجه‌گیری: به طور خلاصه این گام اولیه به نوبه خود پیشرفت بسیار زیادی است. بدون این توافقنامه مرحله‌ای ایران می‌تواند چرخش هزاران سانتریفیوژ دیگر را آغاز کند. می‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدید را که مدت زمان فوران (اشاره به رسیدن ایران به آنچه غرب توانایی ساخت سلاح هسته‌یی می‌کند) را کوتاه‌تر می‌کند، نصب کند.
می‌تواند راکتور آب سنگین اراک را سوخت‌گذاری و راه‌اندازی کند. می‌تواند ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را از آستانه اورانیوم لازم برای ساخت بمب فراتر ببرد. ایران تحت شرایط درک گام اولیه هیچ یک از این موارد را نمی‌تواند انجام دهد.
علاوه بر آن بدون این رویکرد مرحله‌ای، ائتلاف تحریم‌های بین‌المللی تضعیف خواهد شد، زیرا ایران این استدلال را برای جهان مطرح خواهد کرد که درباره رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک جدی بود و ما نبودیم. در آن صورت نمی‌توانستیم شرکای‌مان را در زمینه عمل مهم اعمال تحریم‌های‌مان با خود همراه کنیم. ما با این گام اولیه برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کنیم و به عقب می‌رانیم و یک گزینه مشخص را در اختیار ایران قرار می‌دهیم؛ به تعهداتش عمل کند و با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق نهایی مذاکره کند یا کل جامعه بین‌المللی با انزوا و فشار بیشتر واکنش نشان خواهد داد.
مردم آمریکا یک راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار را که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شود و رژیم منع اشاعه جهانی را تقویت کند ترجیح می‌دهند.
این راه‌حل پتانسیل تحقق این هدف را دارد. آمریکا از طریق دیپلماسی قاطع و اصولی نقش خود را برای تحقق صلح بیشتر، امنیت و همکاری در میان کشورها ایفا خواهد کرد.