نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آذر ۲۲, یکشنبه

Al Jazeera English HD Live Stream (Beta)

هاشمی: گروهی برای بررسی انتخاب رهبر آینده تعیین شده‌است



اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت 

نظام 

ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که هم‌اینک

 گروهی برای

 بررسی انتخاب رهبری «در صورت پیشامد حادثه» تعیین


شده‌است.

رادیو فردا: هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو که روز 

یک‌شنبه ۲۲آذر از سوی خبرگزاری کار ایران،


 ایلنا، منتشر شده با اشاره به




 وظایف مجلس خبرگان گفت: «هر وقتی که بنا شد رهبری

 عوض



 شود یا نباشد و کس دیگری بیاید، دوباره باید کار عمده‌ای 

انجام دهند.»



وی افزود: «البته دارند آماده می‌شوند و مطالعه می‌کنند و 


گروهی 


را گذاشتند که دارند افراد را بررسی می‌کنند تا آنهایی را که

 صلاحیت دارند که اگر بعداً حوادثی پیش آمد، بتوانند برای 


رأی‌گیری 

مطرح کنند. کار خبرگان عمدتاً همین است.»


براساس اصول ۱۰۷ و ۱۱۱ قانون اساسی جمهوری

 اسلامی 


انتخاب و برکناری رهبر با مجلس خبرگان رهبری است.


اکبر هاشمی رفسنجانی اواخر سال گذشته چندین بار 

دربارهٔ

 «آینده رهبری» در ایران صحبت‌هایی کرده و در این مورد 


گفته بود 

شاید تشکیل یک شورای چندنفره مفید باشد.


وی بهمن ماه سال گذشته نیز در گفت‌وگو با روزنامه


 جمهوری 

اسلامی در خصوص تعیین جانشین برای علی خامنه‌ای 


گفته بود: 


«اگر خبرگان به وظيفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن 


يک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورايی کنند. چون قانون شورا 


شدن هم باز است.»


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یک‌شنبه نیز در 


گفت‌وگوی 

خود با ایلنا با ذکر این‌که «در قانون اساسی، رهبری را از اول 


شورایی نوشتند» تأکید کرد که در زمان انتخاب رهبری جدید 

«آیت‌الله خامنه‌ای و من طرفدار رهبری شورایی بودیم.»


علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، هنگام آغاز به کار 


دوره آتی مجلس خبرگان رهبری ۷۷ سال سن خواهد داشت.


از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ که علی خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان

 رهبری، 

به جانشینی  خمینی انتخاب شد، شایعاتی پیرامون بیماری

 او رواج یافت و سال گذشته نیز بستری شدن او در 


بیمارستان برای جراحی رسانه‌ای شد.




پیش از این، قربانعلی دری نجف‌آبادی، از نمایندگان مجلس 


خبرگان 

رهبری گفته بودکه «خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان 


طول عمر 

دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر 

باشیم.»


مجلس خبرگان رهبری که مسئولیت تعیین رهبر آینده را 


برعهده

 دارد هفتم اسفند سال جاری انتخابات پنجمین دوره خود را 


برگزارمی‌کند.



اکبر هاشمی رفسنجانی اوایل ماه جاری از کاندیداتوری 


احتمالی 

خود در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری خبر داد.


پیش از این و چند ماه پس از آنکه دولت حسن روحانی کار 


خود را 


چرا هموطنان در مقابل “رنج بلوچستان” بی تفاوت هستند؟

شنبه, ۲۱ام آذر, ۱۳۹۴
اندازه قلم متن
Abdolsatar-Doshoki2
در هفته ای که درآوردن بخیه های یک کودک اصفهانی در بیمارستان، ملتی را به فغان و فریاد برآورد، قطع کردن وحشتناک سر یک نوزاد بلوچ توسط پزشک و پرستارغیربومی در بیمارستان دولتی چابهار موضوعی نبود که مایه دل نگچرا هموطنان در مقابل “رنج بلوچستان” بی تفاوت هستند؟رانی و اعتراض هموطنان “پراحساس و دردمند” را فراهم آورد. روی سخنم نیز عمدتا رسانه های فارسی زبان و افکار عمومی ایرانیان برونمرزی و وزیر بهداشت است.
تقریبا همزمان با “حادثه بخیه” در اصفهان، یک مادر ٢٣ ساله بلوچ بنام خیرالنساء جدگال برای وضع حمل به بیمارستان دولتی امام علی چابهار که سرویس پزشکی و پرستاری اسف بار آن زبان زده همه است منتقل می شود. در طی پروسه زایمان کادر پزشکی عجول که نمی خواستند با صبر و حوصله حرفه ای نوزاد را بدنیا بیاورند، با کشش و فشار بیش از حد سر نوزاد را از بدنش جدا می کنند و سپس با دستپاچگی برای جلوگیری از خونریزی و بیرون آوردن بدن نوزاد مرده، مادر نگونبخت را عمل می کنند که وی نیز هرگز بعد از عمل جراحی به هوش نیامد و جان باخت. بیمارستان درخواست ١١ میلیون تومان هزینه درمان از خانواده عزادار می کند و تهدید می کند که جسد را بدون تحویل پول به خانواده نخواهد داد. خانواده نیز متقابلا تهدید می کنند که از مسئولان بیمارستان شکایت خواهند کرد. و بیمارستان نیز اصرار به دریافت ١١ میلیون تومان هزینه در قبال تحویل جسد می کند. بعد از چند روز با میانجیگری های مختلف بیمارستان تصمیم می گیرد جسد را تحویل دهد اما به شرط آنکه این موضوع رسانه ای نشود و خانواده نیز هیچگونه شکایتی از مسئولان بیمارستان و یا پزشک و پرستار نکنند. دو روز قبل از مرگ خیرالنساء جدگال، زن بلوچ دیگری بنام بدرالنسا هوت جهت زایمان به بیمارستان چابهار مراجعه کرده که در حین زایمان جان باخته است. متاسفانه هیچگونه رسیدگی، تحقیق و بررسی رسمی توسط بیمارستان هرگز صورت نمی گیرد و پزشک و پرستار نیز توبیخ یا تعلیق نمی شوند. آمار مرگ و میر نوزادان و مادران در بیمارستان امام علی چابهار جزوء اسناد طبقه بندی شده امنیتی می باشد، ولی به گمان شهروندان چابهاری، با مناطق عقب مانده آفریقا رقابت می کند. این در حالی است که دو روز پیش هنگامی که حسن روحانی هنگام حضور در بیمارستان مجهز امام رضا در مشهد به همراه وزیر بهداشت مدعی شده بود که طرح تحول نظام سلامت یکی از افتخارات دولت یازدهم است. بی آنکه بداند تفاوت بین “کشتارگاه” چابهار و بیمارستان مشهد از زمین تا آسمان است.
بلوچستان فقیرترین استان کشور است و تاثیر فقر بر نحوه دریافت سرویس پزشکی و کیفیت آن بر همه ایرانیان آشکار است. گروگان گیری بیمار و حتی گروگان گرفتن جسد مردگان در بیمارستانهای کشور (اعم از دولتی و خصوصی) هم به امری عادی تبدیل شده است و بلوچستان از این امر مستثنی نیست. اگرچه میزان مرگ و میر مادران و فرزندان در حال زایمان در استان سیستان و بلوچستان ٣ برابر متوسط کشور است. اما این فاجعه تلخ و ناگوار درچابهار و گروگان گیری جسد توسط بیمارستان و بی مبالاتی غیر حرفه ای و مجرمانه کادر پزشکی و پرستاری، که همزمان با “حادثه بخیه” در اصفهان صورت گرفته بود مبین تبعیض و نارواگزینی می باشد که در فرهنگ استبداد زده ما نهادینه شده است. در حادثه اصفهان وزیر بهداشت بلافاصله یک تیم بازرسی را به اصفهان گسیل می دارد و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بخاطر تخلف کادر پزشکی و نقض منشور حقوقی بیمار عذرخواهی می کند و پزشک و پرستار تعلیق شده از کار را به دادگاه رسیدگی به تخلف‌های درمانی و پزشکی معرفی می کنند و رسانه های درونمرزی و برونمرزی اعتراضات بر حق هموطنان و خانواده کودک را بازتاب فراوانی می دهند. اما در مورد کشته شدن نوزاد و مادر بلوچ سکوت اختیار می کنند. پرسش بدیهی این است که چرا؟ چرا در مورد نقض منشور حقوقی بیمار در اصفهان همه مسئولین و رسانه ها وارد می شوند. اما در مورد حادثه چابهار کاملا بر خلاف آن عمل می شود؟
امام جمعه اهل سنت سراوان در خطبه های نماز جمعه این هفته خدمات پزشکی را یکی از حقوق اولیه برای همه مردم دانست و افزود: خبر پزشک متخلف اصفهانی در برخورد با بیمار چون رسانه ای شد جهان را تکان داد، اما فقط این یک مورد نیست موارد مشابه از بازداشت، حبس مریض، زجر روحی و فیزیکی آن هم بر اثر فقر و نداشتن پول کم نبوده اند. ویدر مورد قطع سر نوزاد حین زایمان و فوت مادر در بیمارستان امام علی چابهار این اتفاق را برابر با “قتل شبه عمد” و “خطای فاحش” دانست.
شیوه رفتار با بیماران فقیر در سیستان و بلوچستان بسیار بدتر از بقیه نقاط ایران است. زندانی کردن بیمار و عدم ترخیص و یا گروگان گیری جسد بدلیل فقر و عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه های بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان به معضل بزرگی تبدیل شده است. اخیرا نیز نوجوان ١۶ ساله بنام محمد نعیم سنجرزهی را به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه بیمارستان به مدت ١٠٢ روز در بیمارستان خاتم الانیباء ایرانشهر عملا زندانی کردند. در نهایت یک خـیـّر تهرانی هزینه های وی را پرداخت کرد و او مرخص شد.
Mohammad_Nahim_Sanjarzaei
محمد نعیم سنجر زهی تا کنون چهار نامه به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت روحانی نوشته است. اما تا کنون جوابی دریافت نکرده است. وی در یکی از نامه هایش می نویسد: دکتر واژه عدالت را میدانی، میدانی خداوند در کلام پاکش در رابطه با عدالت چه گفته مگر امام خمینی نگفته این انقلاب مال پا برهنگان است. من محمد نعیم سنجرزهی هستم از شهرستان ایرانشهر ساکن بخش دامن که حدود دو ما قبل از بیمارستان خاتم ایرانشهر با هزاران مشقت وتهدید مرخص شدم، جناب دکتر هاشمی عزیز من چندین بار برایت نامه فرستادم اما مثل اینکه هیچکدام از این نامه ها به دستتان نرسیده، من ١٠٢ روز از روی فقر و بدبختی و ناداری در بیمارستان خاتم ایرانشهر بستری بودم با من و مادرم که بالا سر من بود زشت ترین رفتار را داشتند، مادرم از روی فقر حتی لباسهای خودش را فروخت تا روزی دوبار کرایه ماشین بکند. لعنت بر فقر که هیچ کسی صدای من را نشنید، دکتر هاشمی مگر ما ایرانی نیستیم؟ مگر شما وزیر قسم خورده بهداشت ودرمان ایران نیستی؟ چطور آن طفل معصوم اصفهانی را که دوتا بخیه زده را باز کردند دیدی صدای مادر و پدرش را شنیدی همه را آوردی پای کار، حتی پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک. وزیر محترم به این میگن عدالت یعنی شنیدن صدای مظلوم و درمانده و…
جناب آقای وزیر میدانی تبعیض یعنی چه ؟ کجا خدا و پیامبر و امامان معصوم نسبت به مسایل جامعه تبعیض داشته اند؟
چرا صدای من را نشنیدی؟
چرا آه و ناله های شبانه روزی من را نشنیدی؟
چرا به فقر و درماندگی من توجه نکردی؟
من بهت خبر دادم من برایت چهار بار نامه نوشتم چرا چرا با من مثل این طفل معصوم اصفهانی رفتار نکردی مگر شما قسم یاد نکردی که برای تک تک ایرانیها مثل هم رفتار کنی. جناب آقای وزیر چرا ما اینقدر بد بخت هستیم چرا صدای من وامثال ما شنیده نمیشود؟ اگر در برابر این همه بی عدالتی و تبعیض سکوت بکنی خدا شما را نمیبخشد آقای وزیر من هم مثل همان کودک اصفهانی منتظر رسیدگی به احوالم ازجانب شما هستم من هم فقیرم، من هم ایرانی هستم.
سکوت معنی دار رسانه ها در مورد جدا شدن سر نوزاد از بدن و مرگ مادر در چابهار و بی تفاوتی وزیر بهداشت در مقابل نامه ها و فریادهای یک نوجوان ١۶ ساله بلوچ که اکنون در یک اطاقک کاهگلی محبوس و محروم از سلامت و تدریس است، نشانگر واقعیت تلخ تبعیض و ناروایی مرگباری است که مردم بلوچ در زندگی و مرگ روزه مره خویش با آن روبرو هستند و صدایشان هم به جایی نمی رسد.
عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن
doshoki@gmail.com
استاندار: 1300 روستای فاقد آب در سیستان و بلوچستان وجود دارد
محمد رضا ناروئی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان شامگاه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت: در شهرستان چابهار بیشترین دغدغه را شرکت آب و فاضلاب روستایی دارد زیرا که 400 روستا در این شهرستان به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شود.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایسنا، وی افزود: سرانه آب روستایی روزانه 15 لیتر آب (برای هر خانواده) است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: در شرایط کنونی با 7.5 متر افت فشار سفره‌های زیر زمینی و منابع آبی در سیستان و بلوچستان مواجه هستیم که این خود لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب را بیشتر می‌کند.
علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه 1300 روستای فاقد آب در استان وجود دارد، اظهار کرد: باید نگاهی نو به جامعه روستاییان صورت گیرد و سهم آنان در برنامه توسعه بیشتر شود از طرفی هم باید با ایجاد روستا مرکزی روستاها را هدف توسعه قرار دهیم و مشکلات روستاییان را حل کنیم تا مهاجرت از روستاها کاهش یابد چرا که اگر این مشکلات مدیریت نشوند خود باعث مهاجرت خواهند شد.
ویبا بیان اینکه کاهش آب در سد پیشین و خیرآباد یک هشدار جدی است، افزود: در قبال تامین آب به ویژه آب شرب و مورد نیاز مردم مسئولیت داریم و باید به خوبی به وظیفه خود عمل کنیم و در این راستا رقابت بخشی قابل پذیرش نیست.

احمد عاقبت بخیر مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در حال حاضر 28 درصد کاهش آب در حجم مخازن وجود دارد، گفت: بیشترین کاهش آب در مخازن سد پیشین و خیرآباد است.

میزگرد هفته - جنبش دانشجویی در ایران امید و بیم ها و تداوم - 10/12/2015