نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ تیر ۱۰, سه‌شنبه

استقلال کردستان عراق را به رفراندوم می گذاریم

استقلال کردستان عراق را به رفراندوم می گذاریم

barezani
مسعود بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان خواستار برگزاری رفراندوم در مورد استقلال کردستان عراق شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه بارزانی تاکید کرد :”ما در کردستان رفراندوم برگزار خواهیم کرد و به تصمیم مردم احترام خواهیم گذاشت. ما امیدواریم دیگران نیز بر همین منوال عمل کنند.”
بازرانی  در گفت و گو با بی بی سی زمان مشخصی در مورد برگزاری این رفراندوم نداده است اما اطمینان داده این فراندوم در طول یک ماه آینده برگزار خواهد شد. این تصمیم باید از سوی پارلمان کردستان تایید شود.
بارزانی همچنین از تشکیل کمیسیون مستقل انتخاباتی خبر داده است.
این تصمیم در حالی اتخاذ شده که کشورهای همسایه عراق با آن مخالفت کرده اند.دولت ترکیه بر وحدت عراق تاکید کرده است.
ایران نیز مخالفت خود را با جدایی کردستان عراق اعلام کرده اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این تصمیم حمایت کرده است.

کتاب “بضاعت فقه” منتشر شد

کتاب “بضاعت فقه” منتشر شد

cover
کتاب “بضاعت فقه” نوشته دکتر صدیقه وسمقی بصورت آنلاین منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت.
این کتاب مبانی مهم فقه اسلامی را به چالش کشیده و با بحث‌های اصولی، به نقد و بررسی این مبانی پرداخته است. کتاب دارای چهار فصل است. در فصل اول آن، نمائی کلی از زندگی اعراب حجاز به عنوان خاستگاه اسلام و نیزمقررات و قوانین جاری در زندگی آنان ارائه می‌گردد. در فصل دوم تاریخچه‌ای تحلیلی از چگونگی شکل‌گیری فقه اسلامی بیان می‌شود و در فصول سوم و چهارم پیرامون مبانی مهم فقهی و اصولی، مناقشات جدی صورت می‌گیرد . مبانی‌ مهمی همچون: تعریف سنت پیامبر، حجیت سنت، معنای حکم شرعی، وجود حکم شرعی برای همه موضوعات ، محدوده کارکرد فقه و چگونگی تعمیم احکام شرعی به مسلمانان در زمان‌ها و مکان‌های دیگر.
نویسنده کتاب معتقد است فقه باید دامنه محدودی داشته باشد. فقیه شارع نیست وتنها وظیفه او یافتن احکام شرعی و اعلام آنها به عنوان استنباط‌های شخصی خود به مردم است. صدیقه وسمقی در این کتاب تاکید کرده است که قوانین رایج در زندگی مسلمانان اولیه ، احکام شرعی نیستند و قوانین مدنی و جزائی در هر جامعه‌ای متناسب با شرایط آن جامعه و بر اساس عقل و علم و تجربه وضع می‌شود. نویسنده محدوده فقه را بیان احکام مربوط به عبادات، واجبات و محرمات می‌داند. واجبات و محرماتی که ریشه در قرآن دارند. این کتاب در سال ۱۳۸۷ نگارش یافته و علی‌رغم تلاش نویسنده، اجازه انتشار به آن داده نشده است.
همچنین میتوانید بصورت مستقیم از این لینک کتاب را دریافت کنید.

حوزه :

عراق داعش زده و «أبی محمد العدنانی» با خدا و خرافات هر جنايت و فريبی ممکن است

عراق داعش زده و «أبی محمد العدنانی»
با خدا و خرافات هر جنايت و فريبی ممکن است 
این بحث ضمن اشاره به جنگ‌های به ظاهر عقیدتی، به پیام صوتی سخنگوی «داعش»، می‌پردازد. جریان نوکیسه و واپسگرایی که بخشی از «نقشه راه» از ما بهتران است و «جنگ‌های حیدری – نعمتی» را هم تدارک می‌بیند. 
«تخم کین‌»ی که طالبان نفت و دلار در کشورهای مسلمان نشین کاشته‌اند، همچنین اوضاع اسف‌بار کنونی عراق و حکومت بی‌ بتّه ‌و وابسته‌اش، در بستری از فقر فرهنگی و «حمیت جاهلی»، به علفهای هرزی چون داعش امکان نشو و نما داده‌‌است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
پیام صوتی و به اصطلاح «ایدئولوژیک»
 دو روز پس از آن که داعش، شهر موصل را گرفت، از نیروهای خودش خواست به سمت بغداد و شهرهای شیعه نشین کربلا و نجف حرکت کنند. در همین ارتباط سخنگوی رسمی داعش «أبی محمد العدنانی» یک پیام صوتی و بهاصطلاح «ایدئولوژیک» داد.
عنوان پیام بخشی از آیه‌ ۷۹ سوره نساء «مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَه فَمِنَ اللّهِ» بود. یعنی «هر آنچه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از سوی پروردگار است.»
...
سخنگوی داعش بعد از اشاره با اینکه فتح و پیروزی فقط با استعانت از خدای تبارک و تعالی حاصل شده و باید به او توکل کرد و در مقابل مصیبت‌ها صبور و مقاوم بود، اعضا و هواداران را از تکبر و خودبینی بر حذر می‌دارد و با اشاره به کشته شدن یکی از رهبران داعش (عدنان اسماعیل نجم البیلاوی) که پنجم ژوئن ۲۰۱۴ در موصل کشته شد، به نکات مهّمی اشاره می‌کند.
ویدیوی ضمیمه را ببینید. صدای سخنگوی داعش (از دقیقه ۱۶ به بعد نواری که داعش منتشر کرده) اضافه شده و من بخش‌هایی از آن را به فارسی گفته‌ام.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کلمة للشیخ المجاهد «أبی محمد العدنانی الشامی»
(...) «واصلوا زحفکم فانه ما حمی الوطیس بعد، فلن یحمى الا فی بغداد وکربلاء فتحزموا وتجهزوا، تجهزوا»
پیشروی خود را ادامه دهید، هنوز جنگ به اوج خود نرسیده است و تنها در بغداد و کربلا اوج خواهد گرفت. پس آماده و مجهز باشید.
...
«شمروا عن ساعد الجد ولا تتنازلوا عن شبر حررتموه، وازحفوا الى بغداد الرشید، بغداد الخلافه، فلنا فیها تصفیه حساب، صبحوهم على اسوارها لا تدعوهم یلتقطوا الانفاس» 
آستین‌های خود را بالا بزنید و حتی از یک وجب خاکی که به دست آورده‌اید، عقب نشینی نکنید. به سمت بغداد رشید، بغداد خلافت پیش بروید، ما آن‌جا حساب‌هایی داریم که باید تصفیه شود. آن‌ها را غافلگیر کنید و مجالی برای نفس کشیدن به آن‌ها ندهید.
...
العدنانی سپس به نوری مالکی نخست وزیر عراق می‌توپد و می‌گوید:
«ماذا فعلت بقومک یا احمیق؟ وما احمق منک الا من رضی بک رئیسا و قائد، تبقى بائع ملابس داخلیه، ما لک وللسیاسه والقیاده العسکریه، لقد اضعت على قومک فرصه تاریخیه للسیطره على العراق ولتلعنک الروافض ما بقیت لهم باقیه»
ای احمق تو با مردمت چه کردی؟ احمق‌تر از تو کسی است که تو را به عنوان رئیس و رهبر بپذیرد. [او] همچنان فروشنده لباس‌های زیر، خواهد بود. تو را چه به سیاست و رهبری نظامی. فرصت تاریخی مردمت را برای تسلط بر عراق از دست دادی و رافضی‌ها تا ابد تو را لعن خواهند گفت.
(واژه رافضی از ریشه «رفض» به معنای رد کردن است. برخی از اهل سنت برای توهین به شیعه‌ها، به آنان رافضی می‌گویند.)
به سخنان ابی محمد العدنانی برگردیم.
... 
«حقا ان بیننا تصفیه للحساب، حساب ثقیل طویل، ولکن تصفیه الحساب لن یکون فی سامراء او بغداد، وانما فی کربلاء المُنجّسه والنجف الاشرک وانتظروا ان معکم منتظرون»
به راستی میان ما تصفیه حساب وجود دارد، تصفیه حسابی بلند و سنگین، اما این تصفیه حساب در سامرا یا بغداد نخواهد بود، بلکه در کربلای لکه دار شده و نجف مشرکان خواهد بود، منتظر باشید ما هم جزو منتظرانیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
های و هوی «فاکس نیوز» و «العربیه»
برخلاف های و هوی «فاکس نیوز» و «العربیه» و برخی رسانه‌های متمایل به «بندر بن سلطان»، صحنه گردان اوضاع بلبشوی عراق گروه واپسگرای داعش است که عملاً شماری از عناصر رژیم پیشین از جمله افسران اطلاعاتی و امثال «ابو علی الانباری» را هم به کار گرفته یا بهتر بگویم سر کار گذاشته است.
جریانات دیگر پُز ضد داعشی هم بگیرند، (فعلاً) طفیلی و دنباله روی آن فرقه واپسگرا شده‌اند هرچند همه دیدگاه و موضع داعش را نداشته و یا مثل عشایر ضد دولتی و ماموران بعثی قبله و آمال دیگری دارند.
...
دار و دسته مرتجع داعش با اعلام موجودیت «خلافت اسلامی» در بخش‌های تحت کنترل خود در عراق، «گل کاشته» و خلیفه اسلامی معرفی کرده اند. آنان «ابوبکر البغدادی» را به عنوان راهبر عقیدتی و «امام» خودشان بر سر زبانها انداخته اند تا به رخ «الظواهری» و گروه‌های رقیب مثل «جبهه النصره لأهل الشام» بکِشند.
عنوان دیگر ابوبکر البغدادی این است: ابراهیم بن عواد بن ابراهیم بن علی بن محمد بدری هاشمی قرشی حسینی
...
داعش نیز همانند قاتلین زندانیان سیاسی به کلمات طیّبه ستم کرده و معنای غایی نهفته در آن را مسخ می‌کنند. يُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ
داعش فقط در عراق و سوریه نیست. 
چو آنها شکستند پیمان خویش
نمودیم لعنت بر آن قوم و کیش
بکردیم دلهایشان همچو سنگ
از اینرو که جستند آیین ننگ
در آیات یزدان ببردند دست
بدادند تغییرش آن قوم پست
ترا دم به دم می‌رسد این خبر
که آن خائنان می‌نمایند شر 
 
جنگ هوشنگ با دیو سیاه
در تاریخ بشری، جنگ و جدال‌هایی که دین و عقیده را بهانه کرده یا دلیل آن بوده، کم نیست. در صفحات آغازین شاهنامه داستان کیومرثِ یزدان پرست با اهریمنِ خودپرست که کشته شدن سیامک (فرزند کیومرث) از پیامدهای آن بود، و جنگ هوشنگ با دیو سیاه، پرده از جنگهای دینی برمی‌دارد.
از اساطیر به دنیای واقعی بیاییم.
 
امثال «جوردانو و برونو» و «یان هوس» را که هر دو معتقد به خداوند بودند به اصطلاح متدینین سوزاندند. کشیش ایتالیایی فرقهٔ دومینیکن «جیرولامو ساوونارولا» اگرچه با نوآوری و تغئیر میانه نداشت و باید و نبایدهای بسیاری وضع نمود، اما معتقد به خداوند بود با اینحال اسیر ظلم کلیسا شد. او و دوستانش را به دار کشیدند و سوزاندند.
در جنگهای جَمل و صفین و کربلا، فاتح و مفتوح، هر دو دم از خدا و رسول می‌زدند. اسیرکشی سال ۶۷ و آن فتوای هولناک به نام دین صادر شد. قاتلین منصور حلاج و عین القضات ذکر خدا می‌گفتند. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
آسمان آیا همه جا همین رنگ است؟
جنگ‌های صلیبی که به بهانه بازپس گیری اورشلیم از دست مسلمانان آغاز شد و از قرن یازدهم تا اواسط قرن سیزدهم به طول انجامید، واقعیت دردناکی در تاریخ بشر ‌است.
جنگ­های مذهبی (هشت جنگی) که در سال ۱۵۶۲ تا ۱۵۹۸ در فرانسه رخ دادند و شاهان فرانسه و پروتستان­‌ها همدیگر را لت و پار ‌کردند نمونه دیگر است.
جنگ سی‌ساله، جنگ‌های میان سال‌های ۱۶۱۸ و ۱۶۴۸ میلادی در اروپای مرکزی که بیشتر در خاک امپراتوری به اصطلاح مقدس روم رخ داد، مثال دیگری از درگیری‌های مذهبی است. جنگی که ظاهراً سی سال طول کشید ولی درگیری آن سیصد سال دیگر ادامه داشت و عاقبت با «عهدنامه وستفالی» تا حدودی بارش بر زمین گذاشته شد.
...
گرچه همانطور که «جان رالز» نیز معتقد است بروز جنگ‌های دینی در اروپا، و تلاش برای یافتن راه حلی برای پایان دادن آن باعث شکل گیری لیبرالیسم و زایش ایده رواداری به عنوان یک ارزش اخلاقی شد، اما بلاهای جنگ بمراتب بیشتر است. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بللوُم اُمنیوم کُنترا اُمنِس Bellum omnium contra omnes
نمی‌توان همه درگیری‌ها و نزاع‌های آدمیان را تنها به چند اختلاف دینی فروکاست. جنگ‌های غیر مذهبی هم که توأم با خشونت‌های بسیار هولناک بوده، کم نیست. دو جنگ جهانی اول و دوم که میلیونها کشته برجا نهادند، جنگ‌های مذهبی نبودند. 
...
کشتار روشنفکران و افسران لهستانی در پائیز ۱۹۴۱ (قتلعام کاتین  (The Katyn massacre  هم که در وقایع سال ١٩٣٩ و اشغال لهستان ریشه داشت، ربطی به مذهب نداشت.
آن جنایت زیر سر پلیس مخفی (نارودنی کامی‌سه‌ریات وونوتره‌نیخ دیه‌ل)NKVD  یا به اصطلاح «کمیساریای خلق برای امور داخلی» بود که در مقطعی از دوران استالین، مخالفین خودشان را به عنوان «دشمنان خلق» Враги народа (وِراگی نارُودا)، سر به نیست می‌کردند.
بگذریم که به قولی، اصلاً جنگ دینی و غیر دینی نداریم چرا که جنگ‌ها اساساً (و نه مطلقاً) بیشتر طبقاتی بوده و عامل نخستین اینگونه نابسامانی‌ها، عامل نخست «جنگ همه علیه همه» (بللوُم اُمنیوم کُنترا اُمنِس)، خود آدمی و فزون طلبی‌های اوست.
خود انسان. انسان گرگ انسان است.
...
آدرس ویدیو
سایت همنشین بهار

ظریف ترین نقش برجسته دوران باستان به حال خود رها شده است/ نقش"قندیل" طرح مطالعاتی علمی ندارد


ظریف ترین نقش برجسته دوران باستان به حال خود رها شده است/ نقش"قندیل" طرح مطالعاتی علمی ندارد
کازرون – خبرگزاری نقش برجسته "قندیل" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از ظریف ترین نقش برجسته دوران باستان این روزها نه طرح مطالعات علمی و کاوشی مدونی دارد و نه مورد محافظت و مراقبت جدی قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نقش برجسته "قندیل" در شهرستان کازرون فارس قرار دارد و به عنوان یکی از ظریف ترین نقوش برجسته دوران باستان شناخته می شود.
این نقش برجسته ازجمله معدود نقوشی است که در آن نقش زن حکاکی شده و با شماره 4539 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اما با وجود ظرفیتهای فراوانی که این نقش برجسته ظریف و زیبا دارد اما همچنان در بحثهای علمی و حفاظتی مورد غفلت واقع شده است و به رغم تاکید فعالان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه با تهیه طرح علمی مدون می توان ظرفیتهای گردشگری را برای این نقش برجسته زیبا تعریف کرد اما تاکنون اقدام موثری برای این اثر تاریخی صورت نگرفته است.
در این رابطه عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علیرغم تخریب تعمدی نقش برجسته قندیل در سال 91 و آسیب رساندن به بخش هایی از این نقش پراهمیت تاریخی توسط عده ای سودجود و با وجود اینکه مسئولین محلی بخش قائمیه شهرستان کازرون و همچنین سازمان میراث فرهنگی، وعده دادند نسبت به ایجاد حفاظ فیزیکی اطراف این نقش و همچنین ایجاد سایه بان برای آن اقدام خواهند کرد، اما متأسفانه همچنان شاهدیم که این نقش برجسته بدون کوچکترین توجهی به حال خود رها شده است.
محسن عباسپور توضیح داد: نقش برجسته قندیل در شمال غربی بخش قائمیه شهرستان کازرون و در منطقه ای کوهپایه ای قرار گرفته و فاصله ی آن تا نزدیک ترین منطقه مسکونی بیش از یک کیلومتر است و در این فاصله و همچنین شعاع چند کیلومتری اطراف آن عملاً هیچگونه اثری از کنترل و حفاظت فیزیکی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها حفاظتی که از این نقش صورت می گیرد، گشت زنی های موردی یگان حفاظت میراث فرهنگی و همچنین مراقبت های معمولی اهالی روستای قندیل، نزدیک ترین روستا به این نقش برجسته است.
این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: نقش قندیل از جمله آثار تاریخی برجسته ایران است که علیرغم برجستگی های متعدد تاریخی، متأسفانه تا کنون کمتر مورد دقت و بررسی های علمی قرار گرفته است.
عباسپور عنوان کرد: این نقش از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از زن در آن نقش شده است. علاوه بر وجود این نقش، محوطه پیرامونی آن نیاز به کاوش و مطالعات مدون علمی دارد که متأسفانه در این زمینه نیز سازمان میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدام قابل توجه ای را انجام نداده است.
وی تاکید کرد: آنچه مسلم است در حال حاضر این نقش تاریخی بیش از همه نیاز به حفاظت و همچنین آغاز مطالعات علمی و میدانی دارد که با ابراز تأسف باید اعلام کرد هر دوی این موارد بلاتکلیف مانده و نتیجه این شده که یکی از زیباترین نقوش برجسته  ایران که ظرافت عمیقی در تراش و حجاری آن صورت گرفته است و بدون حفاظت فیزیکی و در میان وعده های روی کاغذ مانده مسئولین، عملاً به حال خود رها شده است.
این فعال میراث فرهنگی شهرستان کازرون عنوان کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه این نقش برجسته ساسانی به ویژه با توجه به نزدیکی آن به شهر تاریخی بیشاپور می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری نیز محسوب شود، اما متأسفانه در این خصوص نیز هیچگونه برنامه ریزی و بسترسازی صورت نگرفته و بنابراین اهالی منطقه نیز از موهبت ورود گردشگران محروم مانده اند و گردشگران نیز از تماشای این نقش بازمانده اند.
به گزارش مهر، این در حالیست که طی چند سال اخیر نقش برجسته هایی در شهرستان کازرون وجود داشتند که مورد آسیب جدی افراد سودجو قرار گرفتند.
نمونه آن نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان بود که مورد آسیب برخی افراد سودجو برای سرقت قرار گرفت و بعد از آن مسئولان امر اقدامات حفاظتی اساسی را برای آن تدارک دیدند از این رو تا زمان از دست نرفته باید برای نقش قندیل نیز اقدامات حافظتی و در ادامه آن اقدامات کاوشی و پژوهشی نیز انجام داد.

مرگ بیش از یک میلیون ماهی



، عدم توانایی کشور افغانستان در مهار سیلاب‌ها در زمستان سال گذشته موجب شد تا آب با رهایی از سد ناملایمات خود را به هامون برساند و باری دیگر بستر تکثیر و حیات میلیون ها ماهی را به صورت طبیعی فراهم سازد اما کاهش ورودی آب در این روز ها راه را بر بسیاری از ماهی‌ها بسته است و بسیاری از گودال های آب به دلیل قطع ارتباط با رودخانه حکم گورهای دسته جمعی را برای آبزیان پیدا کرده است.    
مرگ بیش از یک میلیون ماهی
کاهش حجم ورودی آب در رودخانه هیرمند و از طرفی افزایش شدت گرمای هوا به بیش از 45 درجه موجب شد تا ماه گذشته با تلف شدن یک میلیون و 200 هزار بچه ماهی از گونه های "کپور" و "آمور" در پشت سد سیستان امید برای ادامه حیات در هامون کمرنگ شود.
هامون که تا سال ها پیش پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بوده است و میلیون ها ماهی را در سفره خود برای امرار معاش  بیش از سه هزار و 700 صیاد جای داده بود از سال 76 گرفتار خشکسالی است و با وجود اینکه بارها محیط زیست آن به نابودی کشیده شده  است اما تاکنون حرکت جدی از طرف مجامع بین المللی و کشور افغانستان به منظور رعایت حقوق بین المللی و نجات جامعه انسانی و جانوری محیط پیرامون این تالاب نشده است.
متاسفانه خودکشی دسته جمعی و یا مرگ اجباری این یک میلیون ماهی نیز در ماه گذشته نتوانست نگاه سازمان های مردم نهاد بین المللی را به خود جلب کند و یک بار دیگر سیستان شاهد مرگ ماهی ها در سکوت است.
تغییر معادله زندگی
خشکسالی‌های مستمر و خشکیدگی هامون در طی سال‌های گذشته راه‌های ارتزاق مردم را نیز خشکانده و بسیاری از معادلات زندگی و حتی طبیعت را در منطقه سیستان تغییر داده است.
صیادان سیستانی که تا دیروز در سایه نیزارهای در هم تنیده هامون انبوهی از ماهییان را در تور خود صید می کردند حال در زمین‌های تفدیده کف دریاچه، گودال های آب را برای یافتن ماهی های در معرض مرگ جستجو می کنند تا جان آنها را نجات دهند.
صیادان سیستانی برای کمک به ادامه حیات هامون چند روزی است که ماهی‌ها را در نقاط کم عمق دریاچه نه برای امرار معاش بلکه برای کمک به زنده نگاه داشتن هامون صید می‌کنند و آنها به نقاط دارای آب با عمق بیشتر حمل می‌کنند تا دین خود را به هامون ادا کنند.  
ازهنگامی که آب در رودخانه هیرمند جاری شد بسیاری از مردم خوشحال شدند که هیرمند باری دیگر جان می گیرد اما متاسفانه این معادله نیز کمتر از مدت سه ماه تغییر ماهیت داد به گونه ای که هیرمند در حال گرفتن جان محیط زیست خود است همان طور که جان بیش از یک میلیون ماهی را در ماه گذشته گرفت.
رضا صیاد از جمله صیادانی است که سال ها از طریق دریاچه ارتزاق کرده است و به قول خودش با همین قایق ساخته شده از نی با نام توتن سه دختر و دو پسر را راهی خانه بخت کرده است.
وی که به ظاهر سفره دلتنگی‌اش به گستردگی دریاچه هامون است در گفتگو با مهر اظهار داشت: خشکیدگی هامون شغل صیادی را نیز که نسل به نسل به بچه ها منتقل می‌شد دستخوش تغییرات اساسی قرار داده است.
صیاد در گفتگو با مهر بیان داشت: بسیاری از جوانان و صیادان این منطقه مدت‌ها است که سیستان را برای انجام فعالیت های کارگری در شهر های بزرگتر رها کرده اند و بسیاری از صیادان دیگر نیز برای تهیه یک لقمه نان برای زن و بچه خود قایقشان را به ارابه مرگ برای جابجایی چند گالن بنزین یا گازوئیل تبدیل کرده‌اند.
وی ادامه داد: عده اندکی که در حاشیه هامون از سر ناچاری و نداری هنوز به زندگی ادامه می دهند قایق خود را در این عمق کم برای "تشتک" سواری اختصاص داده اند تا  در رزوهای تعطیل لقمه نانی بابت دور زدن در همین مشت آب تهیه کنند.
وی افزود: عمق دریاچه بسیار کم است و از آنجا که دیگر آبی به ایران نمی‌رسد به طور حتم خشکی هوا اجازه نخواهد داد تا این ماهی‌ها بزرگتر شوند و به طور حتم تا قبل از اینکه این ماهی ها صید صیادان سیستانی شود در هامون جان داده‌اند.
فاجعه زیست محیطی در حال تکرار است
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه متاسفانه حجم آب ورودی به هیرمند کاهش بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر ورودی آب در هیرمند و تالاب هامون به کمتر از 30 لیتر بر ثانیه رسیده است اظهار داشت: با وجود اینکه جاری شدن سیلاب از زمستان گذشته در انهار سیستان و تالاب هامون موجی از امید و زندگی را در سیستان و هامون جاری ساخت اما با کاهش حجم آب این امید در بین مردم و کشاورزان منطقه در حال کمرنگ شدن است.
خسرو افسری در گفتگو با مهر بیان داشت: در صورت عدم توجه به دیپلماسی فعال به منظور تامین حقابه هامون بار دیگر شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.
وی ادامه داد: به دلیل افزایش دمای هوا و آغاز بادهای 120 روزه میزان تبخیر از سطح دریاچه هامون و همچنین انهار سیستان افزایش یافته است و این دو عامل به همراه رسوبات باقیمانده در هیرمند  و همچنین کاهش حج آب ورودی حیات جانداران را بیش از گذشته تهدید می‌کند.
وی با ابراز ناراحتی از روند خشکیدگی هامون اظهار داشت: متاسفانه بر اساس پیش بینی کارشناسان و با توجه به عوامل محیطی و جوی منطقه در صورتی که حقابه ای برای تالاب هامون درنظر گرفته نشود به طور حتم تا 3 ماه آینده شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.
کاهش 75 درصدی ارتفاع آب در تالاب هامون
حسن خمر مدیرکل شیلات سیستان نیز با بیان اینکه بیش از 17 میلیون قطعه ماهی همزمان با جاری شدن آب در رودخانه هیرمند و تالاب هامون به صورت طبیعی تکثیر یافتند اظهار داشت: از اسفند ماه سال گذشته که آب در هیرمند و تالاب هامون جاری شد 4 گونه اصلی فیتوفاک، کپور، آمور و بیگ هد شروع به تکثر کردند که در حال وزنی معدال 50 تا 100 گرم پیدا کرده اند اما این منبع غنی غذایی در حال حاضر با چلشی بزرگ به عنوان کمبود آب روبرو است.
خمر اظهار داشت: در حال حاضر درياچه هامون آب دارد اما ارتفاع آب يا ميزان اين آب آنقدر نيست که صيادان منطقه بتوانند کار صيد خود را دوباره آغاز کنند.
وی افزود: هامون پوزک که در گذشته ارتفاع آب در آن بیش از 2 و نیم متر می‌رسید در حال حاضر در نقاط مختصری که دارای اب است ارتفاع آب به کمتر یک متر رسیده است و بيشتر افراد در حال حاضر از طريق قايق سواري براي مسافران درياچه امرار معاش مي‌کنند.
وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های خوب تالاب بین المللی هامون پرورش آبزیان است که بر اساس تحقیقات انجام شده در سال‌های پرآبی هر سال از این دریاچه 44 هزار تن ماهی صید می شد.
وی با اشاره به اینکه که پیش از این 17 گونه ماهی در بستر این دریاچه وجود داشت افزود: از این تعداد 9 گونه بومی بودند که با بحران خشکسالی به طور کلی نابود شدند.
خمر ابراز داشت:در صورت پرآبی تالاب بین المللی هامون، صید آبزیان به ویژه ماهی از این تالاب بیشتر از دریای خزر خواهد بود اما متاسفانه کاهش شدید حجم آب ورودی و تبخیر بیش از حد مجال بازگشت هامون را به گذشته نخواهد داد و اگر این روند به شکل جاری ادامه داشته باشد تالاب تا 4 ماه آینده خشک می‌شود.
چاه نیمه چهارم تنها راه کمک به ارتزاق صیادان
مدیرکل شیلات سیستان با بیان اینکه چاه نیمه چهارم می تواند به عنوان تنها راه ارتزاق و کمک به معیشت صیادان منطقه محور فعالیت‌های شیلاتی قرار گیرد ابراز داشت: به دلیل رها سازی تعداد 2 و نیم میلیون قطعه بچه ماهی در طی 3 سال گذشته در چاه نیمه‌ها بر اساس تصمیم‌گیری در ستاد توسعه بخش کشاورزی صیادان سیستانی موفق شدند در سال گذشته سه هزار تن ماهی از چاه نیمه چهارم برداشت کنند.
خمر بیان داشت: به دلیل اینکه آب چاه نیمه چهارم برای مصرب شرب در نظر گرفته شده است لذا اجازه رها سازی بچه ماهی تاکنون و در سال جاری در آن داده نشده است.
وی افزود: تنها راه کمک به صیادان و خانواده های آنها اختصاص کابری چاه نیمه چهارم به منظور فعالیت های کشاورزی و شیلاتی است.
حسن خمر ادامه داد: تعداد 3 هزار و 707 نفر صیاد در قالب 15 تعاونی صیادی و یک اتحادیه صیادی در سیستان به این کار صیادی اشتغال دارند که خشکیدگی هامون اقتصاد آنها و معیشت خانواده هایشان را با تهدید جدی مواجه کرده است.
وی گفت: پرورش ماهی قزل آلا در قفس و در چاه نیمه ها یکی از راه های ایجاد اشتغال و درآمدزایی است که در صورت موافقت مسئولان استانی به منظور بهره گیری از چاه نیمه چهارم حداقل برای 500 نفر در این راستا می توان ایجاد اشتغالزایی کرد.
وی افزود: در سال هایی که خشکسالی بسیاری از خانواده های صیادان را در تنگنای تامین معاش قرار داده بود چاه نیمه چهارم بخشی از جامعه صیادی را به خود مشغول کرده بود و نیاز تعدادی از خانواده ها را تامین می کرد و لذا این تجربه موفق می تواند باز هم با توجه به شرایط موجود راهگشا باشد.
دیپلماسی فعال تنها راه نجات هامون
رئیس فراکسیون نجات دریاچه هامون در مجلس شورای اسلامی نیز تنها راه نجات هامون را دیپلماسی فعال دولت در راستای احقاق حق جمهوری اسلامی ایران در خصوص مطالبه حقابه هامون عنوان کرد.
سید باقر حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به تلاش مجلس به ویژه فراکسیون احیای دریاچه هامون برای نجات این دریاچه از خشکیدگی بیان داشت: این فراکسیون تاکنون جلسات متعددی با مسئولان از جمله رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست داشته اما با این حال خروجی در خور توجهی عاید این دریاچه نشده است.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فصل بارش در سیستان و بلوچستان و افغانستان به پایان رسیده است و در راستای نجات این دریاچه باید مسئولان دست از اقدامات مقطعی برداشته و تلاش جدی برای رفع مرگ تدریجی این دریاچه داشته باشند و لذا مهمترین نقش در این راستا بر عهده دولت است تا با رایزنی های دیپلماتیک نسبت به دریافت حقابه ایران اقدام کند.
وی افزود: آب‌هاي سرازير شده به هامون ناشي از سيلاب‌هاي طبيعي در افغانستان بود و به هیچ عنوان نباید آن را به پای حقابه گذاشت و لذا تفاوت قائل شدن در بین حقابه ایران و حقابه هامون به عنوان تالابی که متعلق به همه جهانیان است بسیار مهم است.
..................................
گزارش : بابک رحیمیان

تصاویری از ماشین عروس جشن ازدواج مهدی سلوکی!مهریه 22 میلیاردی مهناز افشار عروس مشاور احمدی نژاد؟

تنها ازدواج سیاسی - هنری سالهای اخیر ، ازدواج جنجالی مهناز افشار و یاسین رامین (فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی نژاد و مشاور رییس جمهور وقت) بوده است.
انتخاب: مرضیه برومند کارگردان سینما و تلویزیون در اعتراض به وضعیت تئاتر کشور گفت: «متأسفم بودجه تئاتر مملکت، نصف پشت قباله فلان خانم بازیگر است که زن یک مرد سیاسی شده است! تا امید اهالی تئاتر ته نکشیده است، فکری کنید! این چه بودجه‌ای است برای تئاتر مملکت؟! باید خجالت بکشند، یازده میلیاردتومان بودجه یک آپارتمان یک کمی خوب است!»

تنها ازدواج سیاسی - هنری سالهای اخیر ، ازدواج جنجالی مهناز افشار و یاسین رامین (فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی نژاد و مشاور رییس جمهور وقت) بوده است.

این درحالی است که سخنان اخیر خانم برومند ، با واکنش منفی کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است.