گروه داعش شامگاه پنجشنبه، 9-10-2014  تصاویری از حضور اعضای خود در مناطق مختلف شهر کوبانی  واقع در نزدیکی مرز با ترکیه، منتشر کرده است تا نشان دهد که کنترل بخشی از این شهر را در دست دارد. تصاویری که در صفحه "توییتر" داعش منتشر شده، افرادی را نشان می دهد که با آرامش کامل در حال استراحت هستند.
در این تصاویر همچنین اسلحه همراه این افراد مشاهده می شود.
برغم حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش، گفته می شود که این گروه 40 درصد از مناطق کوبانی را به کنترل خود درآورده است.
این در حالی است که ترکیه اعلام کرده، نیروهای نظامی به سوریه ارسال نخواهد کرد.
با اعلام رسمی آمریکا مبنی بر عدم وجود طرحی با استفاده از نیروی زمینی برای جلوگیری از ورود داعش به شهر کوبانی، اکنون کردهای سوریه خود را داستان انبار عراق در آستانه اشغال کامل توسط «دولت اسلامی» 
نیروهای "دولت اسلامی" که هفته‌ها برای تصرف استان انبار عراق می‌جنگند، تا اشغال آن فاصله زیادی ندارند. آمریکا که برای جلوگیری از پیشروی‌های این گروه ائتلاف بین‌المللی تشکیل داده، قصد دارد همکاری با ترکیه را تقویت کند.
جنگ بر سر اشغال استان انبار عراق هفته‌هاست که ادامه دارد. اما اکنون به نظر می‌رسد که نیروهای گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش سابق) در این جنگ دست بالا را به دست آورده‌اند.
روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در گزارشی می‌گوید، منطقه یادشده در عراق در معرض سقوط قرار دارد. سقوط این شهر شکستی سنگین برای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا محسوب می‌شود.
تسخیر استان انبار برای اسلام‌گرایان افراطی "دولت اسلامی" پیروزی استراتژیک مهمی به شمار می‌رود. آنها در صورت اشغال انبار کنترل یک سد و چند تأسیسات مهم ارتش عراق را به‌دست می‌آورند. به این ترتیب آنها می‌توانند ذخایر اسلحه و مهمات خود را بیش از پیش غنی سازند.
نفرات گروه تروریستی "دولت اسلامی" با زیر کنترل گرفتن استان انبار، راهی تدارکاتی به وجود خواهند آورد که از سوریه تا نزدیکی بغداد، پایتخت عراق، امتداد خواهد داشت. در صورتی که چنین راهی به‌وجود آید، این گروه تروریستی موقعیتی قوی برای حملات خود علیه بغداد خواهد یافت.
پیشروی نفرات "دولت اسلامی" در استان انبار عراق تحت‌الشعاع حوادث شهر کوبانی سوریه قرار گرفته است. نیروهای این گروه چندین هفته است که با حملات پی در پی خود درصدد هستند که این شهر کردنشین هم‌مرز با ترکیه را به تصرف خود در بیاورند.
اما در حقیقت این گروه تروریستی پیشروی‌های مکرر و سازمان‌یافته‌ای در این استان مهم عراق طی ماه‌های اخیر داشته‌است. افراد این گروه شهرها، روستاها و قرارگاه‌های پلیس را به مرور تسخیر کردند. پیشروی آنان در عراق در ماه ژانویه امسال (۲۰۱۴) با فتح شهر فلوجه آغاز شد. در ماه ژوئن افراطیون اسلام‌گرا مناطق گسترده‌ای از این منطقه را تحت کنترل خود در آوردند. با وجود این ارتش عراق موفق شد همچنان کنترل بعضی از قرارگاه‌های خود در استان انبار را در دست خود داشته باشد. اینک به نظر می‌رسد این موقعیت در حال تغییر است.
"واشنگتن پست" می‌نویسد که ارتش عراق تن به شکست‌های زیادی داده است. حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نتوانست جلوی پیشروی اسلام‌گرایان افراطی را بگیرد.
واشنگتن به دنبال تقویت همکاری با ترکیه
دولت آمریکا در صدد است در مبارزه با "دولت اسلامی" همکاری‌های خود با ترکیه را قوت بخشد. جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (۹ اکتبر/ ۱۷ مهر) اعلام کرد، هفته آینده قرار است یک هیأت آمریکایی به منظور ادامه گفت‌وگوهای جاری در این زمینه به آنکارا سفر کند. واشنگتن استفاده از "واحدهای زبده در نبرد زمینی" را ضروری می‌داند.
به گفته ساکی، در حال حاضر گفت‌وگوهایی بر سر نقش ترکیه در این مبارزه جریان دارد. او توضیح می‌دهد که محور گفت‌وگوهای جاری مطرح کردن درخواست‌هایی از ترکیه نیست.
واشنگتن تا کنون جان آلن، ژنرال بازنشسته آمریکایی و برت مک‌گورک، نماینده این کشور در امور عراق را به آنکارا فرستاده است. مولوت چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه (۹ اکتبر) گفت، واقع‌گرایانه نیست که ترکیه به تنهایی عملیات زمینی را انجام دهد.
پیشروی در شهر کوبانی
با وجود حملات هوایی، نیروهای "دولت اسلامی" توانسته‌اند به پیشروی‌های خود در شهر کوبانی نیز ادامه دهند. به گفته سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه، در حال حاضر آنها بر بیش از ۴۰ درصد از شهر را تسخیر کرده‌اند.
به گفته سازمان مزبور، از نیمه سپتامبر حدود ۵۰۰ نفر در درگیری‌ها میان نیروهای کرد و افراد مسلح افراطی که قصد اشغال شهر را دارند، کشته شده‌اند. نفرات "دولت اسلامی" بیش از ۷۰ روستا را تصرف کرده‌اند. حدود ۳۰۰ هزار نفر پا به فرار گذاشته‌اند. نزدیک به ۲۰۰ هزار تن از آنها به ترکیه گریخته‌اند.
نیروهای مسلح آمریکا می‌گویند، روز پنج‌شنبه (۹ اکتبر) ۱۴ حمله هوایی به مواضع این گروه در اطراف کوبانی انجام داده‌اند.
منبع:دویچه‌ولهر مقابل حمله گسترده داعش تنها یافته اند.