شنیدن داستان های مرگ پناهندگان سوری طی مسیر هجرت به اروپا، از طریق دریای مدیترانه به حادثه ای روزانه تبدیل شده است.آنها سفر پرمخاطره خود را از سواحل ترکیه آغاز می کنند، سفری که به مرگ در عمق دریا یا نجات از جنگ و ویرانی و رسیدن به ساحل امنیت می انجامد.
در حالی که مردم جهان هنوز تصویر کودک سوری که در سواحل ترکیه جانش را از دست داد، فراموش نکرده اند، مغازه های فروش قایق های مرگ در سواحل ترکیه به کار خود ادامه می دهند.
این خبر زمانی رسوا کننده و فاجعه آمیز به شمار می آید که یکی از فروشندگان این قایق ها، دیپلماتی از کشوری اروپایی باشد.
در جزئیات داستان آمده است که زن کنسولگر فرانسوی که یک مغازه فروش قایق در شهر بدروم ترکیه دارد در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون «France2» به فروش قایق به مهاجران اعتراف کرده است.
کنسولگر فرانسوی بدون آنکه متوجه شود، خبرنگار در حال ضبط کردن برنامه است، اعتراف می کند که به پناهجویان سوری قایق می فرشد، همان قایق های مرگی که تاکنون به جان باختن صدها نفر از مهاجران از جمله کودکان انجامیده است.
او در فیلمی که از طریق دوربین مخفی ضبط شده، می گوید:« اگر ما این قایق ها را به پناهچویان نفروشیم، مغازهای دیگری به آنها می فروشند.»
هنگامی که خبرنگار از او پرسید که تو نماینده کنسولگری فرانسه هتسید و از این طریق در قاچاق پناهندگان به صورت غیر قانونی دست دارید؟ پاسخ داد: بله و سپس افزود:« شهردار و مقامات بندر همین کار انجام می دهند.»
مقامات فرانسه پس از شنیدن این گزارش، روز جمعه ماموریت این کسنولگر را به حالت تعلیق درآوردند.
وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه ای اعلام کرد که ماموریت کنسولگر افتخاری خود در شهر بندری بدروم ترکیه در شمال غرب این کشور را پس از اینکه مشخص شد وی به مهاجران قایق می فروشد، به حالت تعلیق درآورده است